Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ihan kiva, mutta...

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   14.6.25 15:51:47

Olemme mieheni kanssa ostaneet asunnon, johon pääsemme muuttamaan n. kuukauden päästä. Mieheni vanhemmat olivat mukana katsomassa asuntoa, ja olimme kaikki neljä sitä mieltä, että käytännössä kaikki keittiön laitteet täytyy päivittää tälle vuosituhannelle. Appivanhemmat totesivat tuolloin, että voivat ostaa ainakin jotain, mutta asiaan ei sitten sen enempää palattu. Ennen kuin sitten tänään, kun saimme kuulla, että he ovat jo ostaneet uuden jääkaapin, pakastimen, astianpesukoneen ja liesitason.

Nyt sitten pännii enemmän kuin olisin itsestäni uskonut. Tietenkään mulla tai miehelläni ei ole mitään sitä vastaan, että joku muu maksaa kalliita laitteita, mutta olisivat nyt edes kysyneet millaiset halutaan... Voivathan ne olla ainakin suunnilleen sellaisia kuin olisin itsekin valinnut, mutta mutta. Onneksi nähdään appivanhempia seuraavan kerran vasta juhannuksena niin ehdin niellä ärsyyntymiseni ja pystyn kiittämään asiallisesti.

Mutta arvon kyökkipsykologit, mikä ihme tässä voi jurppia näin pahasti? Jääkaappi on jääkaappi, osti sen kuka tahansa, ja appivanhempien maku on yhtä käytännönläheinen kuin omani eli mitään liian omituista sieltä tuskin on tulossa, mutta silti tekisi mieli heittäytyä kakaraksi :D

Re: Ihan kiva, mutta...

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   14.6.25 15:57:17

Ymmärrän kyllä. Te olette järkkäämässä uutta kotia, ja sitten appivanhemmat (hyväntahtoisesti ja asiaa tarkemmin pohtimatta tietysti) tekevät käytännössä lopullisia päätöksiä teidän uudesta kodistanne. Te olette kuitenkin aikuisia ihmisiä joilla on päätösvalta tarvittaessa vaikka kieltäytyä lahjasta kokonaan jos se ei teille sovikaan. Vaikka varmasti sopii :D

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   14.6.25 16:09:28

Ymmärrän ärsytyksen. Jos laitteet eivät ole vielä tulleet, niin voitko vielä vaikuttaa asiaan? Vaihtaisit edes yhden niin saisit rauhan.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   14.6.25 16:34:33

Zäkä, siellä kaikki koneet jo odottaa asennuspäivää heidän autotallissa... :')

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   14.6.25 16:36:55

En tykkäis, joo eleenä kiva. Mutta tuossa pitäis appienkin ymmärtää asia teidän kannalta, koska ne koneethan muistuttaa olemassaolollaan tästä teosta vielä vuosienkin päästä...

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   14.6.25 16:56:53

En tykkäis minäkään! Mulla on tietyt vaatimukset laitteille ja ei niitä muut tiedä. Rakastan omassa kodissa juuri paria toiminnallisuutta laitteissa yli kaiken ja mielummin maksoin jopa extraa ne saadakseni.

Päivämäärä:   14.6.25 17:03:18

No voi perä. Toivottavasti ovat oikean kokoisia ja -värisiä edes.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   14.6.25 17:52:33

No ei todellakaan köy. Jos haluavat osallistua niin rahaa annetaan tai käydään yhdessä ne ostamassa.
Kodinkoneet osa isoa arkea keittiössä ja ainakin itse haluan mieleiset ja niitten vertailu tietty mielenkiintoista ennenkuin ostaa. Ja tietty merkkikin jo voi olla sellainen asia missä mielipiteitä.
Todella ikävä tilanne. Itse laittasin purkamaan kaupan . Hieno juttu että auttavat mutta ei noin . Itse pahoittaisin sen verran pahasti mieleni sillä itselle kaikki sisustushömppä niin kivaa vaihtelua arkeen.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   14.6.25 19:41:01

Ymmärrän aloittajaa erittäin hyvin. Onhan se tökeröä käytöstä, että päätetään aikuisten ihmisten puolesta, millaisia kiinteitä kalusteita heidän kotiinsa tulee. Ei se tökeryys sillä häviä, että noihin on varmasti käytetty jonkin verran rahaa ja että se on sinänsä kiva juttu, että se raha säästyy nyt teiltä.

Minulla on yksi tuttu, jolla on hyvin varakkaat vanhemmat. Nämä ovat ostaneet tyttärelleen muun muassa auton sekä avustaneet asunnon hankinnassa erittäin reippaasti. Asiassa on vain sellainen varjopuoli, että he ostivat mieleisensä auton tyttäreltä kysymättä ja asuntoasiassakin lunastivat rahoillaan oikeuden sekaantua siihen, millaisen asunnon tytär hankki ja mistä. Eipä käy kateeksi. Ainakin minulle auto on niin tärkeä asia, että pyörtyisin kauhusta enkä kiitollisuudesta, jos vanhempani hankkisivat minulle mitään kysymättä jonkin oman mielensä mukaisen auton. Se olisi ihan painajaista. Iso hankinta, josta pitäisi olla kiitollinen, mutta varmasti koko tilanne lähinnä raivostuttaisi. Aloittaja taitaa olla nyt juuri sellaisessa ristiriitaisessa tilanteessa.

Lähettäjä: hummaniheippaa 
Päivämäärä:   14.6.25 19:51:31

No jos ei itsellä riitä rahat, niin periaatteessa lahjahevosen suuhun ei katsota.
Aloittaja ei käsittääkseni ole vielä edes nähnyt näitä koneita!!!

Päivämäärä:   14.6.25 19:53:23

"No jos ei itsellä riitä rahat, niin periaatteessa lahjahevosen suuhun ei katsota."

Jos antaa lahjan sellaisella asenteella, että toiselle kelvatkoon se, mitä minä suvaitsen hänelle antaa, sitten on ehkä parempi jättää lahja kokonaan antamatta.

Lähettäjä: hummaniheippaa 
Päivämäärä:   14.6.25 19:58:27

Joo,minustakin olisi ollut parempi jättää koko lahja antamatta.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   14.6.25 20:09:02

Olisin kyllä raivostunut ihan helvetisti. Tosin muinaiset appivanhempani eivät olisi kyllä noin toimineet.

Lähettäjä: fizz 
Päivämäärä:   14.6.25 20:10:01

eli ostitte kämpän mutta ei edes varaa tehdä siitä mieleistä? mites ne oikeat reomntti kulut?
mitäpä jos nielet asiat. otat vastaan mitä saat ja lakkaat vinkumsta kun ei omat rahat riitä edes tässä vaiheessa. ei hyvältä näytä.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   14.6.25 20:12:55

Minäkin ymmärrän aloittajaa hyvin. Siinä pariskunta on perustamassa omaa kotia, ja sitten joku muu tulee ja päättää mitä sinne laitetaan. Ohi sen, mitä pariskunta itse ehkä olisi halunnut.

Lahja sinänsä on ystävällinen ele jota kyllä arvostaisin, mutta siitä, millaisia laitteita hommataan, olisi pitänyt neuvotella pariskunnan kanssa, heillehän ne laitteet tulevat.

En ryhtyisi asiasta kiukuttelemaan vaan kiittäisin kauniisti, mutta jos ilmenee että laitteet eivät ole oman maun mukaisia tai eivät muuten vastaa vaatimuksia, nehän voi kaikessa hiljaisuudessa jossain vaiheessa vaihtaa mieleisempiin. Jos totuutta ei kehtaa sanoa (eikä ehkä kannatakaan ettei suotta loukkaa lahjan antajaa), selitykseksi voi tarjota vaikka jotain sellaista että "hella hajosi, siinä oli tehdasvika" tai "kävi ilmi, että tarvitsemme isomman/pienemmän jääkaapin" tms. Eihän sekään kivaa ole, mutta jos sattuu käymään niin että hankitut laitteet eivät kerta kaikkiaan miellytä syystä x tai y, on se toki mukavampi hankkia omaan kotiin sitä mikä itseä miellyttää.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   14.6.25 20:40:06

Olenko ainoa, joka sanoisi tyytyväisenä kiitos, kun olisi iso ja epäkiinnostava hankinta tehtynä - joka olisi ollut iso rahareikä.

Itselleni riittää, kun keittiö on.

Päivämäärä:   14.6.25 20:57:14

fizzi: Miksi ihmeessä moitit aloittajaa rahattomuudesta, kun sellainen rahattomuus ei mistään ole käynyt ilmi? Ei aloituksessa mitään sellaista lukenut, että aloittaja hänen miehensä ovat köyhyyttään mankuneet miehen vanhemmilta kodinkoneet, tai jos mielestäsi luki, luepa paremmin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   14.6.25 21:06:39

Minä olen nomadin kanssa samoilla linjoilla. Ei kiinnosta mitä keittiössä on, kunhan toimii, eikä todellakaan kiinnosta vertailla kodinkoneita kaupassa keskenään.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   14.6.25 21:09:06

Täälläkin yksi joka olisi kiitollinen.

Okei, jos koneet olisivat rosterin värisiä niin nielaisisin kerran, tykkään valkoisista kodinkoneista, mutta silti ärtymisen sijaan olisin iloinen.

Lähettäjä: huom 
Päivämäärä:   14.6.25 21:16:16

"Minulla on yksi tuttu, jolla on hyvin varakkaat vanhemmat. Nämä ovat ostaneet tyttärelleen muun muassa auton sekä avustaneet asunnon hankinnassa erittäin reippaasti. Asiassa on vain sellainen varjopuoli, että he ostivat mieleisensä auton tyttäreltä kysymättä ja asuntoasiassakin lunastivat rahoillaan oikeuden sekaantua siihen, millaisen asunnon tytär hankki ja mistä. Eipä käy kateeksi. "

Olisi se tyttö varmaan voinut kieltäytyä ja hankkia itselleen aikanaan sellaisen auton ja asunnon kuin halusi? Ja voihan ne myös vaihtaa mieluisampaan myöhemmin jollain verukkeella... First world problems... Aika moni menisi nimittäin onnesta sekaisin jos saisi noin paljon apua elämänsä alussa...

Päivämäärä:   14.6.25 21:25:20

noissa sukulaisten tarjouksissa.
miten vaikeaa sanoa kiitos ei, mutta mielummin haluaisin maalipöntön, maton, verhot sohvan. pakastimeen ruokaa. lämmitykseen puita. voittaa mennen tullen ne "päivitetyt" koneet
kulut kun tulevat yllättään ennen kuin kevät taas tulee.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   14.6.25 21:29:00

Niin että olisi hyväksyttävämpää päivittää sisustusta kuin kodinkoneita, fizz?

Päivämäärä:   14.6.25 21:34:01

sisustusta?
maalipöntästä hyvä mieli. matto lämmittää lattiaa. verhot blokkaa ikkunavetoa. mukava sohva on hyvä kun käperryt siihen teekupin kanssa.
no voi kai sisustukseksi sanoa jos ei muusta ymmärrä

Päivämäärä:   14.6.25 21:40:03

Ai sori, en tiennyt että olet ilmeisesti aloittajan tuttu ja tiesit ettei heillä ole vielä mattoa, verhoja tai sohvaa. Yleensä monet pariskunnat asuu jo yhdessä ennen ensiasunnon ostamista jolloin heillä on jo huonekalut valmiiksi. Enkä tiennyt sitäkään että heidän asunnossaan on takka.

Sori siis vielä kerran ymmärtämättömyyteni.

Päivämäärä:   14.6.25 21:43:18

No sata kertaa mieluummin ottaisin uudet kodinkoneet kun appivanhempien valkkaaman sohvan, maton ja verhot. Ja aloittaja puhui "laitteiden päivittämisestä tälle vuosituhannelle", eli jotkut ysärin kodinkoneet kyseessä. Et joo, ennemmin kodinkoneet kuin sisustusta muiden hankkimana.

ps. aloittaja ei tosiaan kertonut että tulevassa asunnossaan on puulämmitys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.6.25 21:46:33

Faijalla oli sama vika, kertoi aina mistä saisi halvemmalla melkein samanlaisen. Oli ihmeissään kun en kelpuuttanut.

Jos kamat laatikoissa autotallissa, haette ne, pyydätte takuukuitit ja käytte vaihtamassa mieleisiin, herran haltuun muistaako minkälaisen jääkaapin jne ovat ostaneet kun aikaa menee.

Lähettäjä: Uppi 
Päivämäärä:   14.6.25 21:57:34

Minäkin olisin tyytyväinen jos joku muu ostaisi, säästö olisi aika iso. Ihan sama mitä ovat, mutta uusia kun ovat niin toimivat. Toivotaan että mitat ovat oikein.

Päivämäärä:   14.6.25 22:02:57

123: kyllä, uudet kodinkoneet mieluummin kuin muu sisustus, mutta silti... minulla on tarkat vaatimukset tietyille koneille, toisille taas ei, joten olisi aika riskaabelia ostaa minulle esimerkiksi kallis pyykkikone, jolla en tekisikään mitään.

Päivämäärä:   14.6.25 22:07:11

zäkä, samaa mieltä, ajatus on varmaan ollut aloittajan appivanhemmilla hyvä mutta jos ja oikeastaan nimenomaan silloin kun haluaa antaa kalliin lahjan, niin sen voisi antaa niin että mennään yhdessä kaupoille, budjetti xx. Tai lahjakorttina. Aika rumba lähteä vaihtamaan jotain isoja kodinkoneita jos eivät olisikaan mieluisia tai vaikka oikean kokoisia...

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   14.6.25 22:27:02

Luen ketjua ja ihmettelen, että onpa teidän maailmassa asiat hyvin, jos tämä asia saa ärsyyntymään ja tuollaiset mittasuhteet. Länsimaalaisen ihmisen ahdinko.

Itse olisin kiitollinen, jos saisin tuollaisen lahjan. Vaikka ei olisi sellaiset, kuin itse valitsisin.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   14.6.25 22:31:52

Lähettäjä: fizz
Päivämäärä: 14.6.25 20:10:01

eli ostitte kämpän mutta ei edes varaa tehdä siitä mieleistä? mites ne oikeat reomntti kulut?
mitäpä jos nielet asiat. otat vastaan mitä saat ja lakkaat vinkumsta kun ei omat rahat riitä edes tässä vaiheessa. ei hyvältä näytä.

------------------------------

Mielenkiintoisia päätelmiä... :D

Appivanhemmat on ihmisiä, jotka tykkäävät satsata muihin. Rahat kodinkoneisiin olisi kyllä löytynyt omiltakin pankkitileiltä, mutta jos joku muu haluaa maksaa niin en mitenkään periaattesta lähde vastustamaan. Oletin vain, että "katotaan sitten myöhemmin" tarkoittaisi sitä, että asiaan palataan kun on saatu avaimet ja päästään kunnolla miettimään ja pohtimaan... Ja että ostaisivat tyyliin jääkaapin ja muu jäisi meidän hankittavaksi, mikä olisi sekin ollut vähintään mukava ele.

Ja niin, yhtiömuotoisesta asumisesta kun on kyse niin eipä tässä tarvitsekaan olla rahaa kuin lainan ja vastikkeen verran. ;) Sen verran toki ilmaa, että jos yhtiössä pitää tehdä jotain isompaa niin että rahoitusvastike nousee... Mutta tuskinpa lainaa edes saisi jos jatkuvasti elää vain kädestä suuhun.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   14.6.25 22:36:14

"Jos kamat laatikoissa autotallissa, haette ne, pyydätte takuukuitit ja käytte vaihtamassa mieleisiin, herran haltuun muistaako minkälaisen jääkaapin jne ovat ostaneet kun aikaa menee."

Muuten hyvä, mutta oletettavasti he tuovat ne itse paikan päälle... Etenkin appiukko on sen laatuinen puuhapete, etten edes ihmettelisi jos kävisi täysin omin nokkineen viemässä uudet sisään ja vanhat pois sillä aikaa, kun ollaan miehen kanssa töissä. :D

Tiedän jo nyt, että joudun pitämään puoleni pihahommissakin, mutta onneksi siinä asiassa jopa mun sana painaa jotakin...

Päivämäärä:   14.6.25 22:36:25

se matto ja muut on helpompi heivata heleen kuin ne koneet. siinä fizz oikeassa

Päivämäärä:   14.6.25 22:43:11

Mies pitäisi laittaa vanhempansa järjestykseen ja sanoa ettei tuollanen käy ja että mennään yhdessä koneet valitsemaan.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   15.6.25 04:23:43

Kiittämätön nulikka.

Päivämäärä:   15.6.25 06:12:13

Kyllä minä ymmärrän. Ostellaan noin isoja ja kalliita vehkeitä ottamatta selvää, mitä ominaisuuksia saaja niiltä haluaa. Varsinkin mua ärsyttäs jos joku kysymättä ostaisi pyykkikoneen mulle, meillä kun minä käytän sitä 95% niin todellakin minä valitsen sen.

Kodin tekstiileistä on helpompi päästä eroon kuin aivan vääränlaisesta jääkaapista. Eivät ole mitenkään verrannolliset keskenään.

Päivämäärä:   15.6.25 07:01:50

Niin, osa tosiaan hankkiutuisi suoraan lahjoista eroon, ehkä käyttämätön sohva olisi helpompi kierrättää kuin kodinkoneet.

Itse olisin kiitollinen, en kaipaa mitään erityisominaisuuksia em. kodinkoneilta, itse asiassa meillä mies valitsi kodinkoneet nykyiseen auntoomme, itse olin töissä. Tosin ollaan ihan ns. tavistyyppejä keittiössä, en keksi millainen olisi "aivan vääränlainen" jääkaappi.

Päivämäärä:   15.6.25 09:23:09

Hienoa, että näin monelle kelpaa mikä tahansa jääkaappi. Vaikka 40-litrainen ruskea. Oikeastaan se olisikin hienoin ikinä...

Lähettäjä: Perus 
Päivämäärä:   15.6.25 10:51:52

Zäkä//Voihan sitä kaikkia kauhu skenaarioita maalailla, mutta todennäköisesti ovat ostaneet ihan perus jääkaapin, pakastimen yms. Valkoisen tai rosterin värisinä.

Aloittajana nielisin pettymyksen ja kiittäisin. Ehditte kyllä tulevina vuosina hankkimaan niitä kodinkoneita. Jääpähän rahaa nyt muuhun.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   15.6.25 11:12:11

Mä olen itse esim. suunnitellut sisustuksen ja tilannut keittiökalusteet. Itse halusin nämä ominaisuudet:
-induktiotaso, upotettuna tasoon
- uuni, jossa pyrolyysitoiminto + järkevä käyttöliittymä
- mikro, joka sopii sille suunniteltuun koloon, pitää löytyä myös ns. munakellotoiminto
- tiskikone, joka aukeaa itsestään kun ohjelma valmis, astiakori ylhäällä, jäljellä olevan ajan näyttö lattiaan, integroitava malli
- jääkaappi jääpalakoneella ja vesihanalla, jenkkimallinen
- Keittiöhana, missä mukana sähköinen pesukoneen hana eli hana menee kiinni 4h päästä automaattisesti. Hanan pitää olla sellainen, missä on mahdollista ottaa ns. letku käteen ja huuhtoa allas ja/tai astioita helposti
-värinä musta

Jos sijoitan satoja tuhansia uuteen kotiin, niin sen oltava omaan makuun täydellinen. Ei mitään ”perusvalkoinen jääkaappi”.

Onneksi mun perhe ymmärtää nämä jutut ja puolison perhe myös. Kysyyvät tarvitsemmeko jotain ja kerromme kyllä jos tarvitsemme. Eipä meidän vanhemmilla ois kyllä rahaakaan ostella kodinkoneita meille, se menee toisinpäin eli me ostetaan vanhemmille ja todellakin kysellään heidän toiveet ennen ostamista!

Päivämäärä:   15.6.25 11:19:12

Perus: niin, toivottavasti asia on näin, ja värikin sattuu mieleen. Esimerkiksi rosteri jakaa mielipiteitä jyrkästi.

Lähettäjä: Omaa aluetta 
Päivämäärä:   15.6.25 12:23:34

Se oma reviiri on se juttu mistä ärsyynnyit. Se on ihan normaali reaktio että puolustaa aluetta joka ei muille kuulu lähtökohtaisesti vaikka kuinka vetoaisivat tekevänsä kaiken hyvästä tahdostaan. Sulta olisi pitänyt kysyä ehdottomasti. Nyt sinut sivuutettiin. Tätäkö haluat?
Mikä siinä niin vaikeaa olisi niiden" puuha petejen" maksaa valitsemanne koneet teille jälkeen päin?

Joku omituinen vouhotus ihan turhaan.Joillain on näköjään liikaa aikaa puuttua jälkipolven elämään.
Kyllä todellakin sanoisin jos en olisi tyytyväinen heidän hankkimiin kodinkoneisiin. Vastaisuuden varalle sanoisin miehelle että pitää vanhemmat kauempana teitä koskevista jutuista. Ei tuosta hyvää seuraa.
Kas kun eivät osta teille huonekalujakin kun kerran ovat niin erinomaisia valitsemaan.Varo vaan mitä ihan kivaa pamahtaa vielä teille kunhan saavat seuraavaksi päähänsä mitä tarvitsette.

Lähettäjä: Reviiri 
Päivämäärä:   15.6.25 12:34:27

Omaa aluetta: olet oikeassa. Meillä anoppi tunki liikaa minun reviirilleni silloin kun sain ensimmäisen lapseni. Monta kertaa esimerkiksi esitteli erästä vauvansänkyyn laitettavaa verhoa, ja sanoin, ettei haluta sitä. Meillä maalla ei lukita ovia, kun ollaan kotosalla ja kun olin sairaalassa, mies oli talossani kotimiehenä (ei vielä asuttu yhdessä) ja anoppi oli käynyt sitten sisustamassa. Mm. se verho roikkui sängyssä ja keittiössä komeilivat ruskeat unikko-verhot. Vihaan ruskeaa tekstiileissä ja Unikko-kankaita. Paljon muitakin reviirihyökkäyksiä tuli.

Ja joo, minustakin tulee pian anoppi.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   15.6.25 12:38:51

"Mikä siinä niin vaikeaa olisi niiden" puuha petejen" maksaa valitsemanne koneet teille jälkeen päin?"

Enimmäkseen koska kaiken pitää tapahtua justnytheti. Jossain on ollut joku hyvä tarjous ja toisaalta saatu muuten vain hyvä diili ja... Mä olen oikeasti luovuttanut noiden mielenliikkeiden ymmärtämisen suhteen. :')

"Kas kun eivät osta teille huonekalujakin kun kerran ovat niin erinomaisia valitsemaan.Varo vaan mitä ihan kivaa pamahtaa vielä teille kunhan saavat seuraavaksi päähänsä mitä tarvitsette."

Huonekalujen suhteen saan itse asiassa toppuutella omia isovanhempiani, heillä kun on vintti täynnä vähän kaikkea käytöstä pois jäänyttä... :D Onneksi voi heti suoraan sanoa, että mitään huonekaluja ei tarvita vaan kaikki tarpeellinen löytyy - ja nyt kun on tilavampi kämppä tiedossa, niiden välissä mahtuu jopa kunnolla kulkemaan.

Onhan me jo pitkään saatu kaikenlaista "kivaa" esim. joululahjaksi, kuten tauluja ja sisustuskrääsää, joita en ikinä laittaisi esille. Niitä on ensin työnnetty vaatehuoneeseen ja säädyllisen ajan kuluttua kierrätykseen. Joka joulun alla on esitetty toive, että ei tavaraa vaan joko syötävää, rahaa/lahjakortteja tai sitten ei yhtään mitään. Aina ollaan ymmärtävinään, ja sitten kuitenkin työnnetään joku helkkarin kynttiläkruunu mukaan "kun se on niin kiva". Jipii.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   15.6.25 14:39:10

Voi helkkari. ... Onneksi anoppi ei ostanut teille koko keittiötä.

Normaali järjestys tehdä keittiöremonttia on suunnitella keittiö. Katsoa millaiset kaapit ja keittiökoneet
tulevaan keittiöön sattuu ja mahtuu. Ja lähteä sen jälkeen kaupoille katsomaan mistä kaapeista ja keittiö-
koneista pyydetään tarjoukset.
Nyt sie joudut suunnittelemaan keittiön jääkaapin, pakastimen, astianpesukoneen ja liesitason ympärille.
Jos haluat anopin suuttuvat kunnolla niin jätä hänen ostamat koneet käyttämättä.

Päivämäärä:   15.6.25 16:32:47

Ne, jotka marmattavat kiittämättömistä länsimaalaisista, eivät ilmeisesti tajua, ettei näissä asioissa ole kyse vain siitä, että voi kyynel, monen tonnin lahja ei nyt ollutkaan juuri mieleni mukainen. Kyse on myös siitä, mitä teidänkin kiittämättömyysvihjailunne kertoo: siitä, että kalliiden lahjojen saajalta odotetaan tietynlaista käytöstä ja käyttäytymällä jollain muulla tavalla hän voi joko loukata hyvää tarkoittavia läheisiä tai suututtaa heidät. Tai molempia. Silloin käsillä on kaksi huonoa vaihtoehtoa: ottaa vastaan iso, epämieluisa lahja ja elää sen ja oman harmituksen kanssa tai sitten kieltäytyä lahjasta, jolloin vaikuttaa juurikin kiittämättömältä ihmiseltä ja pahimmillaan aiheuttaa kamalan riidan.

Onkos se toisen saattaminen tuohon tilanteeseen sittenkään niin kauhean ihanaa ja herttaista käytöstä vai itse asiassa jopa vallankäyttöä?

Esimerkiksi tämä:

"Olisi se tyttö varmaan voinut kieltäytyä ja hankkia itselleen aikanaan sellaisen auton ja asunnon kuin halusi? Ja voihan ne myös vaihtaa mieluisampaan myöhemmin jollain verukkeella... First world problems... Aika moni menisi nimittäin onnesta sekaisin jos saisi noin paljon apua elämänsä alussa..."

Kyllä varmaankin olisi voinut kieltäytyä, mutta mitä luulet, että siitä olisi seurannut? Vanhemmat olisivat olleet iloisia ja välit olisivat pysyneet hyvinä? Vai olisiko kieltäytyjä vielä siinä vaiheessa, kun vanhemmat ovat 80-vuotiaita, saanut kuulla kaikissa mahdollisissa tilanteissa ilkeilyä siitä, että emme nyt ostaneet sinulle mitään lahjaa, kun sinulle eivät edes autot ja asunnot kelpaa tms? Tästä päästään siihen, että _vilpittömästi_ hyvää tarkoittava vanhempi toimii esim. niin, että ilmoittaa lapselleen, että olen valmis sponsoroimaan autohankintaasi x eurolla, kerro, kun löydät mieleisesi.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   15.6.25 16:51:23

Anna olla, kunhan toimivat. Tunne kiitollisuutta, ja jos teet joskus keittiöremontin, vaihda tarvittaessa.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   15.6.25 19:24:11

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 15.6.25 14:39:10

Voi helkkari. ... Onneksi anoppi ei ostanut teille koko keittiötä.

Normaali järjestys tehdä keittiöremonttia on suunnitella keittiö. Katsoa millaiset kaapit ja keittiökoneet
tulevaan keittiöön sattuu ja mahtuu. Ja lähteä sen jälkeen kaupoille katsomaan mistä kaapeista ja keittiö-
koneista pyydetään tarjoukset.
Nyt sie joudut suunnittelemaan keittiön jääkaapin, pakastimen, astianpesukoneen ja liesitason ympärille.
Jos haluat anopin suuttuvat kunnolla niin jätä hänen ostamat koneet käyttämättä.

-----------------------------------------

Ei nyt kuitenkaan olla koko keittiötä remppaamassa, vanhoja kaapistoja kestää vielä katsella kunhan vaihtaa tai edes maalaa ovet. Ja hyvä niin, koska mikään ei ahdista niin paljoa kuin yrittää suunnitella keittiötä...

Ja ei, en halua anopin suuttuvan. En vähää enkä paljoa. Hän on oikein ihana ihminen, vähän ajattelematon vain.

Päivämäärä:   15.6.25 19:26:15

No, marmata vaan täällä, niin saat purkaa sen ärsytyksen. Luulen että sinun tapauksessasi se auttaa tällä kertaa <3 (kun tilanne ei ole kuitenkaan pahempi)

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   15.6.25 19:54:16

zäkä, juuri näin ajattelinkin tehdä. :D Kiukuttelen kuin pikkukakara täällä ja kasvotusten olen iloinen ja kohtelias miniä. Ihan kaikkea ei tarvitse hieroa hyvää tarkoittavan ihmisen naamaan, vaikkei asiat menisikään niin kuin itse toivoo.

Päivämäärä:   15.6.25 21:16:11

No siksi olisikin hyvä että anopin oma poika kertoisi anopille ja apelle miten toimitaan. Asiallinen keskustelu .

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   15.6.25 21:37:20

Ehkä appivanhemmat halus antaa pienen opetuksen ettei hetken päästä olla taas toivomassa jotain.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   15.6.25 22:28:45

Lähettäjä: Jaa
Päivämäärä: 15.6.25 21:37:20

Ehkä appivanhemmat halus antaa pienen opetuksen ettei hetken päästä olla taas toivomassa jotain.

-----------------------

No ei kyllä toivottu mitään muuta kuin toista mielipidettä niistä koneista, ja samaa mieltä olivat että uusia pitäisi. Siitä eteenpäin keskustelu meni kutakuinkin näin:
- Ei varmaan uusita kaikkea kerralla, mutta aloitetaan kylmäkoneista kun ne näytti vanhimmilta.
- Ihan rauhassa vaan, ja kyllä me varmaan jotain voidaan maksaa.
- Ihanaa, mietitään sitä sitten myöhemmin tatkemmin.
- Ilman muuta.

Tuon keskustelun perusteella olisin odottanut, että antavat tyyliin parinsadan euron lahjakortin Giganttiin tms...

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   16.6.25 09:30:50

Onneksi ette ehtineet ostaa itse kodinkoneita. Silloin homma olis mennyt todella vaikeaksi.

Lainaan tassua. "Olemme mieheni kanssa ostaneet asunnon, johon pääsemme muuttamaan n. kuukauden päästä. Mieheni vanhemmat olivat mukana katsomassa asuntoa, ja olimme kaikki neljä sitä mieltä, että käytännössä kaikki keittiön laitteet täytyy päivittää tälle vuosituhannelle."
Arvelin tuosta.alussa et lähettäjä tassu pistää keittiön uusiksi, kuten monet asunnon ostajat tekevät.

Kuka arvaa tuossa vaiheessa sanoa appivanhemmille et lähdetään porukalla katsomaan kodinkoneita.

Lähettäjä. 
Päivämäärä:   16.6.25 09:38:21

Mistä aloittajan appivanhemmat osti ne kodinkoneet? Ovatko ne viellä pakkauksissa? Voisiko kodinkoneet vaihtaa, jos ne eivät miellytä sinua?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.