Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Täysin puhelimesta riippuvaiset lapset

Lähettäjä: Sysisurkeaäiti 
Päivämäärä:   14.6.25 10:06:38

Meillä on aina ollut suht tiukat rajat ruutuajan kanssa. Olen omalla esimerkillä ohjannut muuhun tekemiseen ja harrastuksia löytyy liuta. Olen yrittänyt opettaa kohtuullisuutta ja olla demonisoimatta ruutuja.

Lapseni ovat todella koukuttuneet puhelimiin. Kumpikin ovat ala-asteikäisiä. Ruutuaika käytetään välittömästi herättyä umpeen, vaikka päivän ohjelmassa olisi esim. pitkä ajomatka. He eivät osaa lainkaan säätää aikaa vaan sitten maristaan tylsyyttä ja lisäaikaa tienpäällä. Olen aina kertonut tulevasta päivästä ja ohjannut säästämään aikaa mahdollisiin ennakolta tiedettyihin ns pakollisiin tylsiin hetkiin. En myöskään ole antanut lisäaikaa jos he tästä huolimatta käyttävät koko aikansa heti silmät avauduttuaan.

No itse ongelmaan. Olen todella väsynyt tähän puhelin taisteluun. Jatkuva lisäajan monkuminen (ei edes kyse kaverin kanssa pelaamisesta) ja lieveilmiöt (miten kiertää rajoituksia erilaisilla keinolla) ärsyttävät.

Tahtoisin siis poistaa kokonaan kaikki rajat. Mutta onko kenellekään sennulla kokemusta mihin tilanne sitten ajautuu? Oppivatko lapset kohtuullisuutta vai onko puhelin kädessä kellon ympäri? Kauanko siinä kestää, että luuri irtoaa otteesta ja todellinen elämä alkaa kiinnostamaan? Tekemistä ja virikettä kyllä riittää!

Re: Täysin puhelimesta riippuvaiset lapset

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   14.6.25 10:09:31

Poista puhelimet kokonaan, niin loppuu se mankuminen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.6.25 10:12:17

Tuollaisessa tilanteessa meillä lähtisi koko puhelin pois.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   14.6.25 10:13:33

Saavat kysyä lisäaikaa ja joskus sitä voi antaa. Yleensä ei, ja mankumisella saa vain lyhennetyn puhelinajan seuraavana päivänä. Toimii isompien kanssa, ja pienille ei puhelimia anneta.

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   14.6.25 10:14:18

Tai mitä olisi täyskielto? Kyllä meillä tulee täyskielto ruutuihin/pelaamiseen jos lapsi alkaa kiukkuamaan kun sanotaan että lopeta peli. Tai jos jankuttaa vain peliaikaa koko niin sitten tulee täyskielto ruutuihin.
Jos on pitkä ajomatka tiedossa, voisiko ruutuajan laittaa alkamaan vasta kun lähdette ajamaan? Myös vanhempien puhelimet olisivat esim sovitussa puhelin parkissa sen aikaa.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   14.6.25 10:16:17

Ei taatusti auta rajojen poisto.

Ennemmin miettisin ihan puhelinlakkoa. Vaikka ensin viikko kokonaan ilman puhelimia. Tai jos ei siihen halua ryhtyä, vähintäänkin vähentäisin ruutuaikaa. Paljonko se nyt on?

Entä auttaisiko jos ohjaisit lapsia vähemmän? Jos on tylsää, sitten voi esim siivota tai tuijottaa seinää. Voisiko olla ongelma että lapset ei osaa keksiä itse tekemistä, koska ovat tottuneet että joku muu (äiti) sitä kehittää ja ohjaa mitä tehdä.

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   14.6.25 10:16:44

Ja jos eivät kestä autossa ilman ruutua, niin siinähän valittavat, itselle vaikka kuulokkeet päähän jos ei kestä kuunnella marinaa. Lapset eivät mene siitä rikki. Se Marina siitä peliajasta menee suoraan mun kiukkuhermoon, jos valittaa että on tylsää niin ei haittaa minua.
Puhelimet pois autossa, siinähän oppivat istumaan paikallaan.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   14.6.25 10:17:04

Lapsilla ei riitä itsehillintä puhelinajat rajoittamiseen itse. Rajoita koko puhelimenkäyttö pois illasta, yöstä ja aamusta ja ota se puhelin pois täksi ajaksi.

Sitten lisäät puhelinaikaa vaikka tunnista kahteen tms. jonka saavat käyttää päivällä.

Päivämäärä:   14.6.25 10:17:19

Puhelin kokonaan poistaminen ei lisää taitoja hallita itse puhelinaikaa vaan ehkä enemmän aiheuttaa salailu, kietotietä ja valehtelua.

Lisäksi kavereihin yhteydenpito ei onnistuisi lainkaan ja täällä valitettavasti ei ole kaveri aivan naapurissa tai lähietäisyydeltä. Tahtoisinkin siis, että puhelin voi olla vapaasti auki tarvittavaan yhteisenpitoon, mutta esim whatsappissa on kaiken maailman tilapäivityksiä mitä sitten jäädä selaamaan.

Päivämäärä:   14.6.25 10:19:57

”Puhelin kokonaan poistaminen ei lisää taitoja hallita itse puhelinaikaa vaan ehkä enemmän aiheuttaa salailu, kietotietä ja valehtelua.”

Se auttaa siihen, että lapset pääsevät eroon riippuvuudesta. Kun eiippuvuus on voitettu ja lapset osaa taas keksiä tekemistä ilman puhelimia, voidaan jatkaa puhelimien käyttöä hallitusti.

Ei ala-asteikäisen vielä voi olettaakaan osaavan hallita runsaasti riippuvuutta aiheuttavan puhelimen käyttöä. Niitä taitoja ehtii myös opetella myöhemmin ja se on helpompaa, jos ei ole jo riippuvainen.

Päivämäärä:   14.6.25 10:20:22

No voi hyvänen aika. Whatsapp pois. Kaverit voivat soittaa tai laittaa tekstarin. Ja jos ei rajoittaminen kelpaa, niin ei kai se muu auta kuin tillottaa ruutua 24/7. Välillä voi vaikka vähän karjahdella. On näitä meilläkin kyläillyt, lapsiparat kun koko elämä on pilalla jo alakouluikäisenä.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   14.6.25 10:24:12

Puhelimet jäähylle ja pakollisiin yhteydenpitoihin kellopuhelin tai netitön "karvahattupuhelin" tilalle.

Päivämäärä:   14.6.25 10:25:57

Kaikkea ei ooita ihan pienenä. Tämä on yksi näistä asioista. Aina ei lapsi osaa ajatella omaa parastaan vaan sitä mikä on siinä hetkessä kivaa

Esim. Itse karattiin vielä lukiossa kavereiden kanssa eri kaupunkien yliopistoon tutustumisreissuilta kaupungille ja pussikaljalle ja yliopistossa 4h luennoilla istuttiin vaan puolet ja mentiin pyörimään jälleen kaupungilla, valittiin ns. helppoja noppia vaikka kyseistä sivustoa ei vielä ollutkaan jne jne. ja tämä siis "aikuisena". Onneksi olin riittävän älykäs muuten.

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   14.6.25 10:30:39

Ilmeisesti olet jo päättänyt, että puhelimella saa olla koko ajan. Se on sinun valintasi, itse en koskaan pystyisi antaa ala-asteikäisen roikkua puhelimella oman mielen mukaan valvomatta. Niille kavereille voi soittaa ja mennä vaikka fillarilla kaverille kylään ihan fyysisesti leikkimään, ei yhteydenpito pelkästään puhelimella ole kovin tervettä.
Ei ole mitään ongelmaa kun puhelin annetaan kouraan silloin kun sille on järkevää käyttöä, esim kun lähdetään sinne kaverille, että saadaan tarvittaessa kiinni. Kaikki mahdolliset estot epämääräisiin sivustoihin. Siitä harvinaisia vissiin täällä maalla nämä lapset, että leikkivät pihalla ilman puhelinta suurimman osan valveillaoloaikansa eikä koskaan valita tylsyyttä.

Päivämäärä:   14.6.25 10:30:48

En keksi heille jatkuvasti tekemistä. Tylsiä hetkiä on elämässä paljon. Ja sinällään ei haittaa vaikka mankuvat lisäaikaa, itse sen kestän kyllä enkä lisää aikaa anna.

Mutta etenkin isomman alkaa yläaste pian näkyä edessä ja teini-ikä kolkuttaa ovella. Voiko tällaisen lapsen saada ymmärtämään kohtuukäyttöä?

Ruutuaika on ollu joustava. Tai siis olen yrittänyt epätoivoisesti opettaa kohtuullisuutta siten, että tilanteesta riippuen on ihan ok olla ruudun ääressä pidempään ja toisinaan lyhyempi aika riittää. perusarjessa aika on ollut 1h. Mutta esim. vapaapäivänä on saanut pelata pleikkaria pari tuntia jne. tapauskohtaisesti.

Tuntuu, että tuo tunti ei riitä mihinkään ja kesällä nyt olisi ok rajaa nostaakin, MUTTA kun puhelin on auki istutaan paikallaan kuin tatti siihen asti kunnes se menee kiinni. Oli aika tunti, kaksi, kolme tai seitsemän.

Ja kyllä, voin ottaa puhelimet pois, laittaa estot ja patistaa pihalle aurinkoon. Pystyn kyllä hallitsemaan ja taistelemaan tätä taistoa, en vaan haluaisi. Ongelma on se, että haluaisin heidän itsensä oppivan kohtuullisuuteen. Ja tiedän, että osa tämän ikäisistä osaa sellaista jo hyvin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.6.25 10:31:18

Edes aikuiset ei osaa säädellä omaa aikaansa puhelimella, niin sellaista ei todellakaan voi odottaa lapsilta. Vanhempi voi päättää milloin ruutuaika käytetään ja siitä ei jousteta. Sinä voit äitinä päättää, että puhelimet saa ottaa esiin vasta autossa (tai jos ongelma on jo noin iso niin ei ollenkaan).

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   14.6.25 10:31:31

"Ruutuaika käytetään välittömästi herättyä umpeen, vaikka päivän ohjelmassa olisi esim. pitkä ajomatka. "
Ei käytetä välittömästi herättyä, kun ei anneta puhelinta ennen kuin tiettyyn aikaan. Käyttöaikaa voisi verrata alkoholin ostoaikaan klo 9-21, mutta lasten ruutuaika voisi alkaa vasta lounaan jälkeen.
Matkapäivinä otetaan puhelin käyttöön vasta matkalle lähtiessä.

Päivämäärä:   14.6.25 10:32:43

Et keksi tekemistä? Onko teillä niin siistiä aina? Nurmikot leikattu, saunapuut kannettu, matot ja ikkunat pesty...?

Päivämäärä:   14.6.25 10:33:41

Ja sen itsesäätelyn osaa vain ne lapset, jotka eivät ole riippuvaisia. Sinun lapsesi on, joten heidän tavoite on vain mahdollisimman paljon puhelinaikaa.

Päivämäärä:   14.6.25 10:41:22

Jopas tämä nyt keilahti.

En ole päättänyt mitään. Enkä todellakaan anna lasten olla jatkuvasti ruudun ääressä. Jos antaisin, en kai täällä kyselisi vinkkejä miten opettaa lapsille kohtuullisuutta ja hakisi keinoja tilanteeseen?

Puhelimet ovat olleet pois välillä pitkiä aikoja törttöilyn takia (muun muassa kävelty koulumatkaa puhelinta tuijottaen), kaikki muut kuin välttämättömät ohjelmat on estetty, tiettyjen sovellusten esim YouTube aikaa on rajattu jne. Näitä on käytetty ja osa on edelleen käytössä.

Ja tietenkin aikuisella on vastuu ja velvollisuus rajoittaa lasta. Eikä pieni lapsi vielä osaa ilman opettamista asioita.

Mutta miten opettaa kohtuullisuutta? Ottamalla puhelin pois, tiukalla aikarajalla ja estämällä yhteydet kavereihin? Lähimmät kaverit asuvat yli 10km päässä ja yleensä näkevätkin puolivälissä urheilukentällä futista potkien.

Päivämäärä:   14.6.25 10:45:27

Tarkotin, että en keksi heille tekemistä. En ole lapsien ohjelmatoimisto.

Mutta unohtakaa koko homma. Selkeästi kohtuullisuuden oppiminen ei ole mahdollista.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   14.6.25 10:46:47

Miks sun aloittaja pitäisi olla se joka keksii lapsilleen tekemistä. Anna niiden itse keksiä tekemisen. Anna kitistä että on tylsää jne. Voi voi. Taitaa aloittajalla olla vanhemmuus kateissa

Päivämäärä:   14.6.25 10:48:33

Niin että sulle piti reiluun puoleen tuntiin keksiä ratkaisu ongelmaan mistä väännetään ihan maailmanlaajuisesti?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   14.6.25 10:50:33

Palkkaa ohjelmatoimisto keksimään tekemistä, jos ei lasten päässä liiku mitään muuten.

Päivämäärä:   14.6.25 10:52:29

"Ja tiedän, että osa tämän ikäisistä osaa sellaista jo hyvin."

No kysy niiltä vanhemmilta.

Itse en tunne yhtäkään lasta, joka ei koukuttuisi puhelimeen, jos annetaan koukuttua.

Ja mikä ohjelmatoimisto sun tarviikaan olla? Sanot, että puhelimia ei saa, keksikää ite tekemistä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.6.25 10:52:55

Vaihdat ne älykännyt perinteisiin näppäinpuhelimiin joilla voi soittaa ja lähettää tekstaria.

Päivämäärä:   14.6.25 10:53:25

Kohtuullisuutta opetetaan sillä, että ensin ne puhelimet kokonaan pois. Ensin pitää hoitaa riippuvuus.
Whatsapp ohan ehdottomasti pois. Ei ole mitään syytä siihen että kavereille viestitellään jatkuvasti. Jos kavereita halutaan nähdä, voi soittaa ja sopia tapaamisesta. Sekin on omanlainen riippuvuus ettei pärjää hetkeäkään ilman viedtittelyä muille.

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   14.6.25 10:54:15

Lapsena on välillä tylsää, ja silloin lapset kitisevät. Varmaan moni muistaa omastakin lapsuudesta, ja aikuisilta sai sitten sellaisia kivoja "voit vaikka siivota sun huoneen"- kommentteja :) Ja kasvatus on sellaista tylsää toistamista, ja välillä joutuu ehkä korottamaan ääntäkin, ja antamaan jotain sanktioita. Se on jatkuva prosessi, ei siitä tule valmista eikä siihen ole kertaratkaisua, kasvamiseen kuuluu se omien rajojen kokeileminen ja testaaminen, meillä aikuisilla pitää riittää kärsivällisyyttä kasvattaa. En antaisi vapaata puhelinaikaa lapsille jotka eivät ollenkaan osaa säädellä sen käyttöä, puhelin on tosi koukuttava laite, ei lapsen kehittyvillä aivoilla tule sellaista "nyt riittää, lähdenpä ulos metsään leikkimään", vaan sitä laitetta selataan vaikka maailman tappiin.

Ja komppaan kolmitähteä, jos jollain on patenttiratkaisu joka vierottaa nykylapset luurista kerralla niin kerro ihmeessä, eikö näihin järjestetä maailmalla ihan jotain vieroitusleirejäkin?

Päivämäärä:   14.6.25 10:55:26

Ka sen jälkeen kun tauon jälkeen palataan käyttämään puhelinta, rajaa mm kellonaikaa. Ruutuja ei käteen aamusta eikä illasta. Ruutuajasta ei jousteta koskaan eikä missään tilanteessa. Ruutuaika lyhenee jos siitä maristaan. Tiukat rajat pitää olla.

Päivämäärä:   14.6.25 10:55:58

LähettäjäSysisurkeaäiti 

Päivämäärä14.6.25 10:45:27

Tarkotin, että en keksi heille tekemistä. En ole lapsien ohjelmatoimisto.

Mutta unohtakaa koko homma. Selkeästi kohtuullisuuden oppiminen ei ole mahdollista.

Kohtuullisuuden oppiminen on mahdollista, mutta se ei tapahdu nopeasti, kun jo ovat puhelimesta riippuvaisia.

Älypuhelimet pois, ja tilalle tavalliset kapulat joilla voi vain soittaa ja tekstata.

Ja ei, vanhempien ei kuulu keksiä lapsilleen tekemistä.

Meillä jos lapset ovat mankuneet tekemistä, niin on sanottu, että mene olkkarin matolle makaamaan, ja laske kattopanelien naulat.
Aika nopeasti ovat keksineet muuta tekemistä.

Lähettäjä: 715517 
Päivämäärä:   14.6.25 11:07:18

Sama ongelma oli/on poikalapsen kanssa. Alakouluikäiselle elämä oli kieltoineen ja rajoituksineen vaikeaa ja hän kumminkin oli koulupäivien jälkeen kavereiden luona sitten pelaamassa ja tekemässä ties mitä.

Nyt tuo on 15 -buotias ja saa pelata ja olla älylaitteilla vapaa-ajalla aika vapaasti. Pelaaminen ja pelivideoiden katsominen nyt vaan on ihan pienestä pitäen ollut ainoa asia maailmassa joka häntä oikeasti kiinnostaa vaikka kaikenlaisia vaihtoehtoja on tarjottu ja tuputettu,kuskattu kodin ulkopuolisiin harrastuksiin jne. Hyvänä puolena pelaa kavereiden kanssa ja puhuu älyttömän hyvää englantia ja ei ole kiinnostunut ostarilla pyörimisestä. Tyttöystävä hänellä oli jonkin aikaa, mutta pelaaminen oli kokoajan ykkösprioriteetti.

Meitä ihmisiä on monenlaisia, ei kaikkia meitä vanhempiakaan ihmisiä ole kiinnostanut elämä ruudun ulkopuolella. Mielestäni yläkouluikäiseltä einainakan voi ehdottomasti kieltää juuri sitä harrastusta joka häntä itseään kiinnostaa. Nuorempana tietysti rajoituksia tarvitaan enemmän, mutta en missään tapauksessa kannata täyskieltoja. En usko siitä seuraavan edes pitkällä tähtäimellä yhtään mitään hyvää.

Taustana vielä sen verran, että olen itsekin pelannut nuorempana (melkein 30v asti) paljon ja ollut sellainen sen ajan nörtti. No onko se pilannut elämäni silloin tai nyt? No ei.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   14.6.25 11:10:35

Ei ne lapset itse opi monessakaan asiassa kohtuullisuutta ilman aikuisen "komentelua". Kyllä vielä teineilläkin monia asioita pitää rajoittaa, esimerkiksi karkkipäivänä kuinka ison pussin irtokarkkeja saa kerätä. Lapsi haluaisi kilon mutta vanhempi sanoo että ei vaan 200 grammaa on maksimi. Nuori haluaisi hengailla yökaudet ulkona mutta niuho vanhempi pakottaa olemaan kotona ja nukkumaan.

Ei aikuisen tehtävä ole keksiä lapsille tekemistä. Kai teillä on leluja, kirjoja, sarjakuvia, piirustusvälineitä, paperia, palapelejä, lauta-/korttipelejä, polkupyörät, jotain pihapelejä, pallo, uimavarusteet,...? Radio tai muu laite jolla kuunnella musiikkia ilman nettiä? Siinä vaiheessa jos lapsi tai nuori ei keksi ilman puhelinta MITÄÄN tekemistä vaikka sitä olisi nokan edessä on kyse jo pahasta riippuvuudesta.

Lähettäjä: Sissi 
Päivämäärä:   14.6.25 11:15:15

Taustana vielä sen verran, että olen itsekin pelannut nuorempana (melkein 30v asti) paljon ja ollut sellainen sen ajan nörtti. No onko se pilannut elämäni silloin tai nyt? No ei.

Meillä vähän sama. Mies pelannut lapsuutensa kavereiden kanssa, raahaneet pelikoneita kavereidensa luo että pelaavat yhdestä. Kaikilla on tänä päivänä ihan normaali työ, lähes kaikilla on perhe ym normeja mitä oletetaan. Pelaavat edelleen mutta toki harvemmin kun kaikki osallistuvat myös siihen perhe elämään.

Ja ei, en toki tarkoita että mitään että antakaa vaan pelata rajoittamasti. Kyllä meilläkin tuo 7v saa pelata mutta sitä kyllä rajoitetaan ja vahditaan.

Päivämäärä:   14.6.25 11:21:33

715517:
Pidän itse hieman eri asiana, jos oikeasti pelataan tietokoneella tai edes pleikalla jotain järkevää peliä ja vielä yhdessä kavereiden kanssa kuon jos vaan räplätään puhelinta.

Sinun (ja minun, olen samaa ikä luokkaa) nuoruudessa myös tietokoneen käyttö oli paljon järkevämpää siinä mielessä, että se vaati paljon enemmän ajatusta ja osaamista, koska tietokoneet ei olleet niin selkeitä ja helppoja kuin nykyään. Itsekin olin paljon koneella, mutta tein mm virtuaalitalleja ja nykyään olenkin it-alalla.

Mutta se mitä suurin osa nykypäivän ala-asteikäisistä tekee, on pelaavat ns aivottomia pelejä puhelimella/tabilla. Ne eivät pääosin ole mitenkään kehittäviä pelejä, vaan ainoastaan ajan tappamista. Ne pelit on tehty koukuttamaan, koska useimmissa sitten on mainoksia tai mikrotransaktioita millä pelin tekijä tienaa.

Nykyään alkaa olemaan jo ongelma, että monet nykypäivän teinit eivät oikeastaan osaa käyttää tietokonetta. Heistä puhutaan diginatiiveina, mutta monella taidot on itseasiassa tosi huonot, koska ei nuo puhelimen appit anna mitään oikeita it-alan taitoja.

Ainut hyöty on ehkä englannin osaamisen karttuminen, mutta kielitaitokin voi jäädä tosi suppeaksi, koska peleissä ja monissa youtubevideoissa käytetty kieli on suppeaa.

Jos joku lapsi oikeasti on kiinnostunut tietokoneista, esim kasaa ja virittää omaa pelikonetta, ehkä tekee töitä rahoittaakseen harrastustaan, katsoo monipuolisesti englanninkielisiä videoita liittyen tietokoneisiin/pelaamiseen ja pelaa ja puhuu ihmisten kanssa ympäri maailmaa, se voi olla oikeasti tosi kehittävää.

Mutta se, että lapsi räplää puhelinta, viestittelee tauotta whatsappissa kavereille ja katsoo somea tai pelaa noita casual pelejä puhelimella on sellaista, mitä pitäisi rajoittaa myös teini-ikäisellä.

Lähettäjä: 715517 
Päivämäärä:   14.6.25 11:29:17

"Pidän itse hieman eri asiana, jos oikeasti pelataan tietokoneella tai edes pleikalla jotain järkevää peliä ja vielä yhdessä kavereiden kanssa kuon jos vaan räplätään puhelinta."

Huomasin että kirjoituksestani jäi epäselväksi se, että pienempänä lapsena puhelimella olo oli siis vain sitä räpläystä. Nyt teini-iässä pelaa kavereiden kanssa joka on jotenkin luonnollinen kehityskulku.

Ja on se tosiaan niin, että meidän ikäluokka kasasi ja korjasi vanhempiemme koneet ja nykyään lapsiemme koneet. Ei sitä muut osaa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   14.6.25 11:30:00

Meillä oli kahden tunnin raja vielä seiskalla, rajan jälkeen pystyi kuitenkin käyttään wa että sai kaverit kiinni. Lisäaikaa sai jos syy hyvä, eikä siitä tulukutettu. Ja annetut tehtävät tehty (nurtsi, lumi, puiden haku, koiran lenkitys, tiskarin tyhjennys).

Nyt rajaton ja aika hyvin osaa käyttää ja tekee hommat kyllä, välistä pitää muistuttaa (joo jooo joooo) mutta ei tarvi takavarikoida. Myöskään pyöräillessä ei käytä pelottelu "minut tuntee puoli kylää ja isän toinen puolisko" toimii hyvin ja samoin foorumille pääsy perseilystä hyvä peloke (toki osa nuorista sinne pyrkii mutta tuo tietää ettei hyvä heilu jos naama siellä).

Ite sitä ikäluokkaa ettei kannattanu valittaa "ei oo mitään tekemistä" koska tiesi että paskanakki napsahtaa välittömästi.

Päivämäärä:   14.6.25 11:31:55

Mä en ole vieläkään oikein ymmärtänyt sitä, että miksi näille nykyajan muksuille annetaan älykännyt käteen jo vaippaiässä? Kyllä ne oppii käyttämään erilaisia vekottimia myöhemminkin.

Aloittajan tapauksessa todennäköisesti ottaisin puhelimet kokonaan pois. Kaverille voi soittaa vanhempien puhelimesta tai sitten lasten omat puhelimet vaihtuisi vanhanaikaisiin kännyihin millä voi soittaa ja tekstata ja niitä saisi käyttää tasan silloin kun on "pakko".

Päivämäärä:   14.6.25 11:33:15

*: kuulemma wt-lapset kiusaavat, jos jollakulla ei ole älypuhelinta jo pikkukoululaisena. Näin minulle on ht.netissä kerrottu.

Päivämäärä:   14.6.25 11:35:12

” Huomasin että kirjoituksestani jäi epäselväksi se, että pienempänä lapsena puhelimella olo oli siis vain sitä räpläystä. Nyt teini-iässä pelaa kavereiden kanssa joka on jotenkin luonnollinen kehityskulku.”

Ei tämä ole mitenkään luonnollinen kehityskulku. Sitä päätöntä puhelimen räpläystä ei kukaan tarvitse ja tietokoneista voi kiinnostua ilmankin sitä. Lasta voi myös tukea nimenomaan järkevässä tietokoneen käytössä, jos lapsi oikeasti on sellaisesta kiinnostunut.

Läheskään kaikista ei tule pelaajia vaikka räpläävät puhelinta lapsina. Eikä se pelaaminenkaan automaattisesti ole mikään terve ja hyvä harrastus. Se voi olla, mutta se voi olla myös hyvin negatiivista.

Jos lapsi ei kiinnostu tietokoneista, pelaaminen herättää aggressioita ja pelaamisen takia liikunta ja ulkoilu jää liian vähälle, siitä on vain haittaa.

En siis perustelisi nuorempien lasten runsasta puhelimen käyttöä sillä, että tästä voisi olla jotain hyötyä myöhemmin. Suurimmalla osalla siitä ei ole.

Päivämäärä:   14.6.25 11:45:38

Vielä kerran. En keksi lapsille tekemistä. En ole ohjelmatoimisto ja tylsiä hetkiä on arjessa. Mutta virikkeitä on paljon. Ja ruudun ulkopuoleisia harrastuksia myös. Ja näihin ohjataan ja kannustetaan sekä ollaan tarpeen vaatiessa mukana esim pelikaverina. Mutta en pompi kuin kultainennoutaja lasten edessä pallo suussaa häntä heiluen. Tylsyyttä on, on vaatimus keksiä itse tekemistä, mutta on peliä ja pensseliä mitä hyödyntää.

Ja tuo oli hyvä pontti. Ei tietokoneosaamisesta ole haittaa lainkaan, mutta kun se tekeminen on YouTuben suomenkielisen huuhaa-lyhytvideo sisällön tuijottamista. Olen yrittänyt ohjata esim. englanninkielisen sisällön pariin - mutta turhaan. Eikä nämä videot edes aiheuta sitä ahaa! Minäpä kokeilen itsekin tätä temppua -tilannetta.

Kaiken ei tietenkään tarvitse olla kehittävää, mutta on eri katsoa noita lyhytkestoisia videoita kuin rakentaa kotisivuja. Ja kyllä, nämä videot ovat tähän asti olleet hyvin tiukalla aikarajalla rajattuja.

Etenkin vanhempi on pian jo niin iso, että sitä puhelinta oikeasti tarvitaan. Yhteydenpito kavereihin on tärkeää, eikä nykyään soitella lankapuhelimella voiks olla puheluita. Lisäksi lapsella on ollut haasteita kaverisuhteissa ja vihdoinkin on löytynyt samanhenkisiä tyyppejä vähän kauempaa kuin kotinurkasta halusin tätä tukea. Mutta miten tukea kaverisuhteissa sulkemalla whatsappin pois? Tästä ei käydä kaverin ovikelloa pimputtamassa niin helposti. Toki soittaa voi aina tavallisen puhelun, mutta pääsääntöisesti nuo lapset käyttävät sitä whatsappia. Eikä ongelma ole niinkään mitkään isot ryhmät ja niiden sadat viestit. Lapsi ei tällaisiin ryhmiin kuulu.

Enkä etsinyt täydellistä vastausta tai heti suoraan käteen ojennettua ratkaisua. Hain uutta näkökulmaa siihen, että miltä tapahtuu JOS rajoitukset purkaa. Oppiiko lapsi missään kohtaan kohtuullisuuteen vai onko täysin tuhoon tuomittua. Toki iltalukitus on tiettyyn aikaan, mutta lähinnä päiväaikaista käyttöä meinasin. Jossain vaiheessa kun tämä on väistämättä edessä.

Osa perheistä kun pitävät esim telkkaria auki aamusta iltaan. Meillä ei ole ollut sellaista. Meillä on aina ollut rajattua aika eli olen tainnut tehdä tästä liian kielletyn hedelmän - jos saatte kiinni mitä tarkoitan. Vaikka olen yrittänyt olla demonisoimatta ruutuja, vaan keskustellen puhuttu kohtuudessa kuten kaikessa elämässä niin ruuasta kuin liikunnasta. Nämä ovat oikeasti fiksuja ja keskustelevia lapsia.

Puhelimen totaalista poisottoa on kokeiltu ja taisi kerran ollaan puolisen vuotta hyllyllä. Mutta käytännössä heti tilanne jatkui entisellään. Eli en usko totaalikieltämisen vievän koukutusta yhtään parempaan suuntaan. Vaan sillä hain enemmän sitä ajatusta sallivammasta tavasta ja sitä kautta mielenkiinnon hiipumisesta kun ei olekaan enää kielletty.

Päivämäärä:   14.6.25 11:51:55

En missään nimessä usko että rajojen poisto auttaa. Todennäköisesti tilnne menee vain pahemmaksi.

Lapsen pitäisi löytää sitä iloa elämään ruudun ulkopuolelta. Harrastuksia on, mutta kiinnostaako ne lasta tarpeeksi? Voisko löytyä jotain uutta harrastettavaa?

Kavereiden kanssa ei tarvitse olla yhteydessä jatkuvasti ja soitteluunkin voi opetella. Ei kaverisuhteet rapistu vaikka ei voisikaan vastata viesteihin heti. Ehkä tulisin lasta myös siinä että voisi tavata kavereita useammin.

Edelleen olen siis ennemmin puhelimen totaalikiellon kannalla ja kannustan siihen että lapselle löytyisi jotain muuta tekemistä.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   14.6.25 11:55:31

Hitto, ei sinun tarvitse keksiä tekemistä. Kysyin jo edellä kai teillä on tekemistä jota tehdä? Jos eivät itse älyä alkaa tehdä jotain kuten leikkiä, lukea, pelata korttia tai mennä pihalle potkimaan palloa tee niinkuin minun lapsuudessa jos valitit ettei ole tekemistä: pistä kitkemään kukkapenkkiä ja marjapensaanalusia, imuroimaan, tiskaamaan tai tekemään jotain muuta kotityötä.

Ihan karvahattukännykällä tai kellopuhelimella voi se teinikin olla yhteydessä kavereihin. Ja tarvitseeko oikeasti olla vanhaa Nokian slogania lainaten olla kaikkien kanssa kaikkialla kaiken aikaa? Tarvitseeko oikeasti olla koko ajan tavoitettavissa ja pystyttävä justheti virstittelemään tai puhumaan kaverille?

Lähettäjä: Niisku 
Päivämäärä:   14.6.25 11:58:34

Aloittajalla on uskonto 10.
Jod ei saa ruutuaikaa hallittua rajoituksilla, niin miten ihmeessä se onnistuu simsalabim ilman rajoituksia.
Jospa selityksen sijasta vaan kasvatat selkärangan.
Itsekin ottaisin puhelimen pois kokonaan. Watsapp viestit voi kurkata vaikka aamuin illoin. Itsekin koukutun herkästi puhelimeen. Laitan sen kaappiin ja äänet isolle. Siellä se on poissa silmistä ja mielestä, mutta kuulen jos joku soittaa. Tarkistan viestit 2 krt päivä.

Lähettäjä: krk 
Päivämäärä:   14.6.25 12:35:36

Miksi ihmeessä sinun pitäisi heille tekemistä keksiä? Sanot ihan suoraan, että jos tekemistä ei ole niin sitten istutte hiljaa tuolilla ettekä puhu sanaakaan tuntiin. Ehkä heillä alkaa tulla joku ajatus päähän,miten aikansa voisi paremminkin kuluttaa. Tai sitten käsket lapsia siivoamaan. Joka kerta kun mankuvat tekemistä, niin sano, että alkakaa siivota.

Olen syntynyt kasarin alussa. Aina kun marisimme äidille, että on tylsää ja ei ole tekemistä, äiti laittoi meidät siivoamaan. Joka kerta. Opimme aika hyvin olemaan marisematta ja keksimään itse tekemistä.

Meillä oli myös sellainen sääntö, että sisällä ei saa riehua ja meluta. Jos teki mieli riehua, tapella tai tappaa toisemme, meidän piti mennä ulos. Sisällä piti osata käyttäytyä.

Meillä oli kyllä tietokone jo kasarilla, sellainen, jolla äiti pystyi kirjoittamaan. Ja sen jälkeen tuli joku, jossa oli digger-niminen peli, sitä pelattiin nuolinäppäimillä. Eli kyllä mekin manguimme päästä tietokoneelle. Emmekä silti päässeet edes joka viikko.

Älä ehdottele lapsille kivaa tekemistä vaan sano heille, että nyt kun mankuminen alkoi niin huomisen ruutuaika on peruttu ja tänään me sitten kaikki siivoamme. Ja jos mankuvat ja eivät siivoa, niin sitten myös ylihuomisen ruutuaika on peruttu.

Mankumisesta rangaistuksena aina ruutuajan menetys. Kun ei ole tekemistä, niin sanot, että olkaa hiljaa tai keksikää itse tekemistä.

Mikä ihme on tämä nykyaika, että lapsille vain lässytetään ja lohdutetaan ja koetetaan pitää lapset hyvällä tuulella? Mihin on unohtunut se, että lasten kuuluu leikkiä ja keksiä itse tekemistä, ja välillä lapsilla KUULUU OLLA tylsää, koska se tekee hyvää aivoille.

Älä lässytä vaan määrää heille tekemistä. Laita heidät siivoamaan. Varmasti löytyy jotain. Jotain mahdollisimman tylsää ja aikaavievää, niin eivät muutamaan tuntiin marise, ettei tekemistä ole.

Ota ne puhelimet pois kokonaan kun ne ei aiheuta muuta kuin kitinää. Ainoastaan sinun valvonnassasi saa soittaa kaverille, mutta muuten ei jäädä sitä selaamaan.

Eikä sinun ole pakko keksiä niille lapsille koko aikaa tekemistä. Voit sanoa, että "alkakaa siivota", jos mankuvat, mutta muuten voit todeta, että "jos ette keksi mitään tekemistä niin istukaa sitten hiljaa paikallanne".

Mikä hememtin pakko sinun on niitä lapsia viihdyttää ja pitää hyvällä tuulella?

Vaikka et haluaisikaan patistaa heitä muuhun tekemiseen, niin pakko on välillä. Eivät he sitä kohtuullisuutta opi itse jos heille ei sitä opeta.

Päivämäärä:   14.6.25 12:47:11

Huh. EN EDELLEENKÄÄN KEKSI tekemistä. Uskokaa jo :D

Totta kai välillä ehdotan mennäänkö vaikka uimaan tai lähdetäänkö jonnekin. Ja saatan pelata korttia lasten kanssa jos itsellä ei ole muuta. Tämä kai on ihan normaalia? Vai pitäiskö kaikki yhdessä tehtävä lopettaa täysin :D

Toisinaan annan kaksi vaihtoehtoa, tulla siivoamaan sisälle kanssani tai painua pihalle touhuamaan.

Ja tämä ei ollut se ongelma..

Päivämäärä:   14.6.25 12:52:24

Mutta selkeästi täällä ei ole sellaisia vanhempia jotka tällaisen asian kanssa painivat ja murehtivat. Eli tätä keskustelua on turha jatkaa enempää.

Päivämäärä:   14.6.25 12:56:21

Sinulta menee tuo tekemisen keksimisen pointti ohi. Lapsilla on varmasti omat kotityönsä ja leikkinsä, mutta jos silti käy aika pitkäksi, niin voi tehdä lisää kotihommia, esimerkiksi pestä traktorin tai kantaa puita tai imuroida. Useimmiten lapsille tuleekin hirveän paljon tekemistä juuri sillä hetkellä! Eikä ole yhtään tylsää!

Lähettäjä: Latku 
Päivämäärä:   14.6.25 13:06:24

"Ja ei, vanhempien ei kuulu keksiä lapsilleen tekemistä.

Meillä jos lapset ovat mankuneet tekemistä, niin on sanottu, että mene olkkarin matolle makaamaan, ja laske kattopanelien naulat.
Aika nopeasti ovat keksineet muuta tekemistä."

Pennut koukuttuu niihin luureihin, meillä myös ja on yksi lapsi.

Kuule aloittaja, kun sulla nyt vaan on se tilanne että joko annat sen luurin tosissaan viedä tai otat ihan kunnon hallinnan siitä asiasta.

Tuolla ehdotettiin jo. Ensin täyslakko vaikka se viikko ja sitten hallittua käyttöä. Tottakai SINÄ pääset helpoimmalla kun penskat vinguttaa peukaloa puhelimella aina kun haluavat.

Mulla on 9v lapsi ja hänelle on jo useasti pitänyt sanoa ja jatkuvasti on kasvatettava niin, että puhelimessa ei ole se oikea elämä. Ihan suoraan sanon pienesti valehdellenkin että sinusta tulee tyhmempi kun tuijotat noita videoita. Ylipäänsä se nettielämän valheellisuus on näille taottava ihan erikseen päähän, itse eivät sitä välttämättä tajua.

Toisaalta. Esiteini ja siitä eteenpäin, kyllähän heillä omaa tahtoa on ja kaikkea ei voi kieltää. Jos lapsi elää siinä puhelimessaan niin hänet on koko ajan palautettava sieltä pois. Kotityöt on tehtävä tai puhelin lähtee. Rahaa ei tule jos ei tee jotain järkevää. Koulu on käytävä kunnolla ja siitä opiskelemaan. Ihan pienestä asti näille joutuu kertomaan ja selittämään että raha ei kasva puussa eikä tule puhelimen katsomisesta.

Meillä ei nimittäin tule sitä tilannetta käymään, että tänne jää 18 vuotiaasta eteenpäin maleksimaan joku sosiaalisuutensa ja kosketuksen todellisuuteen kadottanut ja niitä pelkäävä " aikuinen ", joka ei kykene opiskelemaan saati töihin. Ei anneta mahdollisuutta siihen. Yksinkertaisesti sellaista ei elätetä täällä. Jos lapsi on osoittautunut olevansa aktiivinen ja kykenevänsä ottamaan maailman vastaan, niin se on eri asia. Opiskelupaikkaa kun ei aina saa eikä töihinkään niin vaan mennä. Jos on mielenterveysongelmaa, niin sitä suuremmalla syyllä kotoa pois omaan asuntoon ja siinä sitten aivan itse hoitaa niitä omia asioitaan ja tukihommiaan.

Lähettäjä: Riomalla 
Päivämäärä:   14.6.25 13:15:48

Täällä toinen surkea äiti. Minun lapsilla 8 ja 13v ei ole omia puhelimia ollenkaan, eivätkä saa ennenkuin olevat 15vuotiaita.

Päivämäärä:   14.6.25 13:26:00

Asun toisessa maassa, ja alan ymmärtää oikein hyvin, miksi täällä teinit saavat usein vasta 16-vuotiaana puhelimet. Kavereihin saa pidettyä kyllä yhteyttä ilman puhelintakin, ei teidän aikuisten sellaisia turhia ongelmia tarvitse keksiä puhelimen käyttöä oikeuttaaksenne. Varsinkaan pikkulapset eivät mitään netillistä puhelinta tarvitse, enkä sellaisia ole täällä lapsilla nähnytkään.

Lähettäjä: kgggg 
Päivämäärä:   14.6.25 13:26:09

Mitä ihmettä aloittaja raivoaa?

Miksi valitat, ettet sinä keksi lapsille mitään tekemistä?

Ei sinun tarvitse heille keksiä tekemistä. Lasten kuuluu keksiä tekemistä itse. Ja jos eivät keksi, niin sitten ovat tekemättä mitään ja tylsistyvät. Heidän kuuluu tylsistyä välillä. Niin kuin jokaisen aikuisenkin.

Ja miksi ihmeessä ehdottelet tekemistä tyyliin "haluatteko tulla tekemään kanssani asiaa A tai B"? Et ehdottele, vaan sanot, että "Tekemistä teille kyllä riittää. Katsokaa vähän ympärillenne. Nyt siivoatte keittiön kauttaaltaan" tai sitten jaottelet, mitä kuuluu tehdä. "Tyhjennätte keittiön kaapit ja pyyhitte jokaisen puhtaaksi kauttaaltaan. Puhtaat stiat laitatte tiskikoneeseen huuhteluohjelmalle ja sen jälkeen kuivaatte ne pyyhkeellä ja laitatte takaisin kaappeihin. Ruokatarvikkeet käytte läpi, puhdistatte muruset, laitatte vanhentuneet bioskaan ja kirjoitatte listan, mitä olette heittäneet pois. Tuossa on kynä ja paperia".

Tuossa saa hyvin ajan kulumaan.

Ei sinun tarvitse keksiä heille tekemistä "mennäänkö vaikka uimaan tai kauppakeskukseen, haluaisitteko te mennä viettämään aikaa ulos tai haluaisitteko te vaikka pelata lautapelejä", vaan sanot heille, että "katsokaa ympärillenne ja keksikää tekemistä tai sitten olette tekemättä mitään ja olette myös valittamatta".

Voit myös laittaa heidät istumaan eri huoneisiin tuolille kynän ja paperin kanssa ja antaa olla siinä niin kauan, että keksivät ihan itse, mitä kaikkea voisivat tehdä joko yksin tai keskenään. Pois siitä tuolilta ei nousta, ennen kuin ovat keksineet edes jotain tekemistä. Ja aina, kun on tylsää ja ei ole tekemistä, niin menee istumaan siihen tuolille ja miettimään, miten voisi aikansa kuluttaa ja miten typerä lause "Minulla ei ole mitään tekemistä" oikein on, kun vähän aivojaan käyttää ja katselee ympärilleen...

Siivoaminen ja kotityöt ei oikeasti lopu koskaan ja niitä riittää tehtäväksi aamusta iltaan, eli tekemistä kyllä keksii.

Kaikkien kengät on huollettu, polkupyörät puhdistettu, huollettu ja korjattu? Seinät mopattu? Matot pesty? Ei varmasti ole edes puhdistettu kunnolla. Entäs sohva? Onko sekin muka niin putipuhdas, ettei siinä ole mitään putsattavaa? Jokainen huonekalu on pyyhitty kauttaaltaan putipuhtaaksi? Sauna pesty, kylppärin saumat putipuhtaat, lasten vaatteetkin on höyrytetty ja silitetty, vaatekaapit järjestyksessä, jne? Lakanat, astiapyyhkeet yms. on silitetty?

Vaikka teillä ei aiemmin olisi ollut tapana pitää kotia ns. mintissä, niin ottakaa tavaksi tehdä se nyt. Lapset käyvät läpi kaikki omat tavaransa ja vaatteensa ja laittavat ne järjkestykseen ja turhat pois. Omien huoneiden siivoaminen lattiasta kattoon ja siitä sitten jatkavat muualle taloon/asuntoon. Jos on oma piha, niin sitä sitten laittamaan. Auton luuttuaminen ja imurointi, milloin se on viimeksi tehty?

Ei sinun tarvitse heille ohjelmaa keksiä koko ajan. He saavat tylsistyä. He voivat itsekin keksiä tekemistä. Eikä sinun tarvitse ehdotella, että kiinnistaisiko heitä tehdä asiaa X tai Y vaan määräät heidät tekemään asin Z, ja sanot, että jos marisevat tekemisen puutetta, niin tekemistä kyllä löytyy, joten nyt kitinä pois ja hommiin. Niin kauan, että tajuavat. että heidät laitetaan aina silittämään lakanoita ja pesemään ikkunoita ja puhdistamaan mattoja tiskiharjalla, kun vänisevät, että ei ole tekemistä.

Tekemistä kyllä on, mutta ei se tarkoita, että sinun heitä pitäisi VIIHDYTTÄÄ.

Lähettäjä: krfk 
Päivämäärä:   14.6.25 13:37:10

Miksi sinä valitat siitä, ettet keksi lapsille viihdykettä? Ota heiltä puhelimet joka ilta pois ja anna ne takaisin vasta sitten, kun on koko päivän kotityölista tehty alusta loppuun. Pitäisi nopeasti oppia omaehtosiesti tekemään ne kotityöt, jotta saa puhelimen itselleen. Ja jos kotityöt on tehty huonosti, niin sitten ne tehdään uudelleen kunnolla, jolloin ei pääse luistamaan.

Laita ne lapset kuorimaan ja pilkkomaan perunat ja porkkanat ja siivoamaan koko talo/asunto. Siinä on tekemistä, jotka voivat tehdä ilman, että sinun tarvitsee heille keksiä mitään viihdykettä. Etsi netsitä joku kotityölista, ja käske heidän tehdä siitä jokainen asia alusta loppuun ja vasta, kun lista on tehty (no ehkä lakanoita ei tarvitse vaihtaa kuin kerran viikossa, tyynyliinat kahdesti), niin voivat sanoa, ettei ole mitään tekemistä.

Ei sinun tarvitse heidän kanssaan olla koko ajan tekemässä. Heidän kuuluu tehdä myös itsekseen ja keskenään. Aina, kun alkaa marina että on tylsää ja ei ole tekemistä niin sitä kyllä löytyy, eikä sinun tarvitse olla sitä heidän kanssaan tekemässä. Voitte yhdessä lähteä uimaan ja pelata sitten, kun kaikki kotityöt on tehty ja talo kuurattu katosta lattiaan.

Se, että he tekevät asioita itsekseen ei tarkoita sitä ,etä sinun ei enää kuulu tehdä heidän kanssaan mitään. Tuolla itsekseen tekemisellä he kuitenkin täyttävät sen "on tylsää eikä mitään tekemistä" -tilan päivässä ja lakkaavat valittamasta, ettei ole mitään tekemistä.

Päivämäärä:   14.6.25 13:56:56

Siis miksi laittaa usealla eri nimimerkillä sama juttu uudestaan ja uudestaan? Joo, tuli selväksi että kotityöt ovat hyvä rangaistus kun lapset marisevat. Ei tarvii hei laittaa neljättä kertaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   14.6.25 14:00:32

"Mutta unohtakaa koko homma. Selkeästi kohtuullisuuden oppiminen ei ole mahdollista."

Joo, ei todellakaan ole. Alakouluikäisen aivot eivät ole vielä riittävän kypsät tämän kaltaiseen itsesäätelyyn. Siksi vanhempien tehtävä on rajoittaa ruutuaikaa. Joten jatka vain sillä linjalla, mitä tähänkin asti. Jos häiritsee, että puhelinaika käytetään jo aamusta, niin laita se alkamaan vaikka klo 12. Samankaltaisten asioiden parissa painitaan tässäkin perheessä 10-vuotiaan kanssa. Olen todennut, että jos lapsi käyttää aikansa aamulla, niin sitten käyttää. Lisää ei tule, paitsi erityisen hyvästä syystä tiettyä asiaa varten, kuten valokuvien ottaminen reissussa ollessa.

Lähettäjä: Eikä 
Päivämäärä:   14.6.25 14:05:04

Puhelimen kanssa on suunnilleen yhtä helppo opettaa kohtuullisuutta kuin heroiinin.

Lähettäjä: wewe 
Päivämäärä:   14.6.25 14:29:41

No eihän ne lapset opi kohtuukäyttöä puhelimen kanssa, kun olet opettanut ne siihen, että vaihtoehtoina on
a) tuijottaa puhelinta
b) mankua, kun ei saa tuijottaa puhelinta
c) tehdä jotain kivaa yhdessä sinun kanssasi

Eihän aikuinenkaan voi vierottautua mistään koukuttavasta, jos ei tee ja ajattele mitään muuta.

Eli laita ne lapset tekemään jotain muuta ihan itsekseen ilman, että sinun tarvitsee tehdä heidän kanssaan jotain kivaa. Ei sinun tarvitse olla heille sirkustirehtöörinä ja keksiä tekemistä van laita heidät keksimään tekemistä ihan itse. Laita lista asioista, jotka heidän täytyy tehdä ennen kuin teette mitään kivaa tai he saavat niitä puhelimiaan. Ja ne koukuttavat sovellukset voi poistaa puhelimesta ja käyttää sellaisia, joihin ei ole mahdollista jäädä roikkumaan. Ilman puhelimiakin voi olla. Kokeilkaa vaikka yhdessä. Tekisi aikuisillekin ihan hyvää.

Ja miten ajattelit vieroittaa heidät liikakäytöstä ja opettaa kohtuukäyttöä, kun et halua vierottaa heitä liikakäytöstä ja antaa mahdollisuutta oppia kohtuukäyttöä?

Aikuisetkin opettelevat kohtuukäyttöä liikakäytön jälkeen tekemällä jotain muuta ja opettamalla aivonsa eroon riippuvuudesta. Oli se riippuvuus mikä tahansa. Syöminen, pelaaminen, netti, joku muu.

Minä täytin ennen tyhjät hetket ja tylsistymiset pelaamalla puhelimella. Tablettiin en ole pelejä ladannut, mutta puhelimessa pelasin kolmea peliä ja selasin instaa ja faboa.

Kun puhelin hajosi, ostin uuden, enkä ole ladannut siihen yhtään peliä. Kävin fabon ja instan läpi, lajittelin ihmiset listoille ja poistin turhat seurattavat. Instassa katson julkaisuja vain seuraamiltani tileiltä ja välillä vain läheiset-listalta. Fb:ssä katson ainoastaan ryhmät-listalta, että onko jotain uutta ja samoin kavereilta, ovatko he julkaisseet mitään. Tuolloin en jää roikkumaan someen turhan päiten enkä selaa sitä aivottomana.

Tyhjiin hetkiin keksin tekemistä, ja sitä yksin asuvalla aikuisella kyllä riittää. Ja jos tylsistyttää, niin sitten tylsistyn. Tekee aivoille hyvää.

Lakanoiden vaihtoon on pakko laittaa jotain kuulokkeisiin, koska vihaan lakanoiden vaihtoa yli kaiken, mutta muut kotityöt menee ihan omien ajatusten kanssa. Opeta sama lapsillesikin, että aina ei tarvitse olla kivaa ja hauskaa ja mielekästä. Välillä kuuluu olla tylsää ja sen tylsyyden tehtävänä on keksiä ihan itse jotain järkevää. Se on heille hyödyllinen taito jota vairmasti arvostetaan, kun joskus esim. menevät töihin. Ja sillä tavalla saattaa jopa koulumenestyskin parantua, kun kykenee keskittymään ja oppimaan jotain.

Päivämäärä:   14.6.25 14:52:47

Ei kotitöiden teko ole rangaistus. Ne on sitä heidän kaipaamaansa tekemistä kun valittavat, että on tylsää eikä ole mitään tekemistä.

Mikä ihme on tuo juttu, että jos useampi ihminen kertoo saman asian niin sen on pakko olla sama kirjoittaja usealla nimimerkillä? Minä en edes lukenut muuta kuin aloittajan kommentit kun kirjoitin omani.

Moni on sanonut, että kohtuukäytön opettelu vaatii sen, että ensin opetellaan tekemään jotain muuta kuin valittamaan että ilman puhelinta ei ole mitään tekemistä. Vasta sitten, kun sitä muutakin tekemistä on opittu tekemään ilman, että äiti viihdyttää ja ohjaa koko ajan, on mahdollisuus opetella ihan itse sitä puhelimen kohtuukäyttöä.

Nythän aloittaja ei ole sitä lapsilleen opettanut, kun hän välittaa koko ajan, ettei hän keksi lapsilleen enempää tekemistä kun ei ehdi/voi olla koko ajan tekemässä heidän kanssaan yhdessä jotain kivaa.

Ei ennenkään lasten päivät ole täyttyneet siitä, että he tekevät vanhempien kanssa jotain kivaa ja muuten valittavat, kun on tylsää. Vanhempien kanssa yhteinen tekeminen ennen kodinkoneiden tuloa oli osallistua omalta osaltaan päivän töihin. Kodinkoneiden myötä lapset käyttivät niitä koneita omalta osaltaan (esim. imuri) tai sitten pesivät ja pilkkoivat porkkanoita, että äiti raastaa ne koneella. Ja lasten kuului keksiä tekemistä keskenään/yksin, ei vanhempien kanssa hassutellen. Ei lasten päivien kuulu täyttyä vanhempien kanssa leikkien ja pelaten.

Kyllä aiemminkin on pitkät automatkat viihdytty ilman puhelinta. Nykyäänkin siihen voi opetella. Aina, kun alka tylsistyttää ilman puhelinta, voi vaikka olla ihan vain hiljaa. On hyvin terveellistä.

Lähettäjä: mada 
Päivämäärä:   14.6.25 14:56:22

En tiedä saavatko lapset enää koulumateriaaleja itselleen, mutta jos saavat, niin hehän voivat tylsyyksissään lukea edellisen kouluvuoden materiaaleja kertauksena seuraavaa lukuvuotta varten. Tuolloin ei aloittajan tarvitse olla koko ajan keksimässä heille tekemistä eikä lastenkaan tarvitse valittaa, ettei ole mitään tekemistä. Voivat myös hakea kirjastosta kirjoja ja lukea niitä. Siinä on heille muutakin tekemistä kuin roikkua puhelimella eikä aloittajankaan tarvitse jatkuvasti pelata ja uida heidän kanssaan.

Lähettäjä: djs 
Päivämäärä:   14.6.25 15:25:41

Miten ihmeessä aloittaja luulee, että lapset oppivat puhelimen kohtuukäyttöä kun lapsia ei ole opetettu tekemään mitään muuta kuin olemaan puhelimella tai tekemään jotain kivaa äidin kanssa?

Aloita nyt ihan ensin siitä, että puhelimen käyttö ei ole vaihtoehto jos ei keksi mitään muuta tekemistä ja osaa olla myös tylsistyneenä. Aina ei tarvitse tehdä jotain ja välillä pitää olla tylsää. Eikä tekemisen tarvitse olla aina kivaa eikä sinun todellakaan pidä olla koko ajan tekemässä lasten kanssa jotain.

Lähettäjä: hfg 
Päivämäärä:   14.6.25 15:45:29

"Mutta selkeästi täällä ei ole sellaisia vanhempia jotka tällaisen asian kanssa painivat ja murehtivat. Eli tätä keskustelua on turha jatkaa enempää."

Voit olla oikeassa. Ehkä me muut emme jää painimaan ja murehtimaan itseksemme vaan teemme asialle jotain. Tässä on jo moneen kertaan mainittu mm. puhelimen pois ottaminen tietyksi ajaksi ja tekemisen mankumiseen jotain hyödyllistä työtä.

Päivämäärä:   14.6.25 16:24:51

"Mutta selkeästi täällä ei ole sellaisia vanhempia jotka tällaisen asian kanssa painivat ja murehtivat. Eli tätä keskustelua on turha jatkaa enempää."

Siskollani on kolme lasta ja kaikki olivat someriippuvaisia. Nuorin itki neljävuotiaana, ettei ole mitään tekemistä kun puhelin otettiin pois. Keskimmäinen osasi omin nokkineen ottaa tabletin ja laittaa sen päälle ja youtuben pyörimään alle kaksivuotiaana. Ja esikoista ei saanut irti telkkarista, puhelimesta tai tabletista minkään ikäisenä, kun on opetettu niihin kiinni heti kun kävelemään oppi.

Hän ei kuitenkaan ollut yhtä tyhmä kuin sinä ja vinkunut siitä, ettei ehdi koko aikaa viihdyttää lapsiaan ja keksi heille enempää yhteistä tekemistä.

Ei siskoni lapsiakaan viihdytetty koko aikaa ja heiltä otettiin somettimet pois ja komennettiin pihalle. Toki se vaati jonkun aikuisenkin mukaan, mutta tekee aikuisellekin ihan hyvää olla välillä ilman somea.

Nyt nuorin on 9 v ja esikoinen 15, eikä kukaan heistä enää roiku somessa koko aikaa, kun jossain vaiheessa vanhemmille sanottiin, että lasten kuuluu keksiä itse tekemistä. Ja kyllähän he keksivät, kun ei ollut enää vaihtoehtoja tuijottaa koko ajan töllöä ja puhelinta. Keksivät sitä tekemistä myös itse ja ilman vanhempiaan, kun heille ei sometinta anneta ja sanotaan, että jos teillä on tylsää niin siivotkaa huoneenne ja keittiö ja kylppäri. Nopeasti on lapsilla muuta tekemistä...

Lähettäjä: Letturasia 
Päivämäärä:   14.6.25 17:08:10

Miten täällä on näin lukutaidottomia ihmisiä? Jospa joku ymmärtäisi, kun kirjoittaa saman englanniksi, kun kerran kontekstista ei selvä asia ilmene kaikille.

Aloittaja ei raivoa mitään, vaan yrittää sanoa, että ei keksi lapsille tekemistä merkityksessä "I'm not giving them ideas what to do". Ja täällä ihmiset kuvittelevat, että aloittaja tarkoittaa "I can't figure out any ideas for them"...

Eli aloittaja ei halua eikä aio keksiä heille tekemistä, vaikka kyllä pystyy siihen halutessaan. Ihan turha on kenenkään enää tähän ehdottaa kotitöitä...

Ei mulla valitettavasti ole aloittajalle parempia ideoita, mutta heitän pari silti. Omassa lapsuudessani luin kirjoja automatkoilla (jos ei pelien pelaamisesta tule paha olo, tulisiko kirjan lukemisesta?). Entä jotkut yhteiset pelit, vaikkapa jokainen valitsee automerkin tai auton värin, ja se voittaa joka on valinnut merkin/värin jollaisia tulee eniten vastaan kaupunkien X ja Y välillä tms? Tällöin ei haittaisi, vaikka automatkalle ei jäisi ruutuaikaa. Tai jokin yhteinen äänikirja lapsille?

Päivämäärä:   14.6.25 17:16:22

Letturasia: niin, niitä kotitöitä ehdotetaan siksi, että lapset keksivät välittömästi tekemistä silloin. Ihan itse.

MuTkU KoTiTöItÄ Ei SaA eHdOtTaA senkin lukutaidottomat! Mutta kirjan lukemista ja kivoja puuhapelejä saa!

Päivämäärä:   14.6.25 17:25:27

Letturasian kannattaisi opetella lukemaan itse.

Aloittaja haluaa, että lapsensa opettelisivat ihan itse säännöstelemään puhelimen käyttöä ja keksimään muuta tekemistä, mutta lapsilla on tylsää. Ja siihen ehdotetaan vastaukseksi, että käske lasten aina tehdä jotain sellaista, että ennemmin roikkuvat pää alaspäin katosta, jolloin oppivat nopeasti keksimään muuta tekemistä kuin mankua niitä puhelimia ja vinkua, kun ei ole tekemistä.

Moni lapsi jopa esittää, että heillä on tärkeämpää tekemistä kesken, ettei tarvitse tehdä jotain kotitöitä. Eli kyllä ne lapset keksii itsekin tekemistä, kun heille ei anna mahdollisuutta mankua puhelimia ja vinkua tylsyyttään. Jo minun lapsuudessani lapset laitettiin siivoamaan tai järjestämään vaikka nappeja kokojärjestykseen, jos erehdyimme kitisemään, että ei ole mitään tekemistä. Tekemistä oli aina ja oli parempi olla vinkumatta.

Ja niin kauan, kun lapsille ei ole opetettu itsekseen muuta tekemistä, ei aloittaja voi edellyttää, että he itsekseen oppisivat muutakin ajankulua kuin puhelimella roikkuminen. Heille pitää ihan ensin opettaa se, että tekemistä on muutakin kuin se puhelimella roikkuminen, ja vasta sen jälkeen heiltä voi edellyttää sitä, että ihan omasta tahdostaan vähentävät puhelimella roikkumista.

Mutta sen tekemisen ei aina tarvitse olla jotain kivaa eikä varsinkaan aloittajan kanssa tehtyä.

Osaako letturasia lukea itse minkään vertaa?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.6.25 17:28:37

Ei se osaa. Laita toi sama kolme kertaa uusiksi.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   15.6.25 12:23:45

Puhelimeen tulee riippuvuus, aikuisillekin.
Lapsille selkeet rajat ja niissä pysytään.
Meillä puhelimia ei tuoda ruokapöytään eikä automatkoilla katsota ollenkaan puhelimia, ne on meidän yhteistä aikaa ja silloin keskustellaan ja annetaan aikaa toisillemme.

Lähettäjä: Töpö 
Päivämäärä:   15.6.25 13:29:22

Meillä sama juttu. Jos aloittaja jaksaa yhä kommentteja lukea, olen tosiaan käynyt monta eri vaihyoehtoa läpi. Olen aiheesta todella huolissani. Täyskieltoa en kannata. Meillä on kuitenkin alkanut toimimaan rajoitukset näin:

Olen infonnut avoimesta mitä laitteiden käytöstä seuraa. Lapsen silmä muuttaa muotoaan (silmälääkärit todenneet että näkökyvyn muutokset juuri se silmämunan muoto tapahtuu aikaisemmassa iässä). Mutta on hyvä vähän provosoida että silmä todella muuttaa muotoaan liiasta kännykän katselusta. Eikä edes valehtele. Toinen että lasten aivot vaurioituvat. Sekin on totta mutta hieman liioiteltuna. Nämä tepsineet meillä. Sen annan syyksi ja kerron ettå äiti huolehtii nyt terveydestä ja sen vuoksi kännykkäaika rajoittuu "tänään klo 12 ja sitten pois". Katson itse ajan sopivaksi per päivä. Puolta tuntia ennen muistutan että känny oltava pois puolen tunnin päästä. Näin oppivat itse että tekevät lopullisen ratkaisun tavallaan itse ja oman terveytensä vuoksi. Ja äiti huolehtii ja välittää oikeasti heidän terveydestä eikä halua estää kivoja juttuja.

Kokeile jos toimisi teillä.

Lähettäjä: silla 
Päivämäärä:   15.6.25 14:55:17

Tässä on se, mitä moni on koettanut aloittajalle hokea, mutta hän ei osaa lukea eikä siten ymmärrä yhtään:

"Ja niin kauan,
kun lapsille ei ole opetettu
itsekseen muuta tekemistä,
ei aloittaja voi edellyttää,
että he itsekseen oppisivat
muutakin ajankulua
kuin puhelimella roikkuminen.

Heille pitää ihan ensin
opettaa se,
että tekemistä on muutakin
kuin se puhelimella roikkuminen
ja vasta sen jälkeen
heiltä voi edellyttää sitä,
että ihan omasta tahdostaan
vähentävät puhelimella roikkumista.

Mutta
sen tekemisen
ei aina tarvitse olla
jotain kivaa
eikä varsinkaan
aloittajan kanssa tehtyä."

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   15.6.25 15:01:23

Jos mulla on joskus lapsi/lapsia niin en anna puhelimia kun vasta yläasteikäiselle. Toimispas kaikki niin, on tutkittu että puhelimista on tuhoa alle 16v ikäisille.

Lähettäjä: jej 
Päivämäärä:   15.6.25 15:17:23

Niinpä. Nythän monet vanhemmat hankkivat kouluun menevälle lapselleen vain kellopuhelimen ja älypuhelimen lapsi saa vasta joskus myöhemmin. Lasten someriippuvuus on nykyään järkyttävää.

Päivämäärä:   15.6.25 16:09:50

Aivoliitto suosittaa että vasta yläasteikäisille älypuhelimet.
Puhelimet pois siis, "tyhmät" puhelimet tilalle.

Päivämäärä:   15.6.25 16:12:09

"En keksi heille jatkuvasti tekemistä. Tylsiä hetkiä on elämässä paljon."

Eihän sun tarvi. Sehän lapsuudessa on kivaa. Mennään ulos ja ihan mielikuvituksella keksitään tekemistä. Tylsyys ruokkii mielikuvitusta. Pistät ne lapset pihalle leikkimään. Ajan kanssa oppivat, ensin se on vaikeaa.

Päivämäärä:   15.6.25 23:33:56

Palasin vielä uudelleen lueskelemaan kommenttaja. Voi harmi kuinka väärin minut on suurin osa ymmärtänyt. Ja kiitos kaikista haukkumasanoista. Kai te ymmärrätte, että täällä on ihan oikeasti aito ihminen jolla on oikea huoli lapsistaan.

Muutama hoksasi oikein mitä olin koittanut kirjoittaa. Eli koitan vielä kerran. Meillä lapset ovat joutuneet sietämään tylsyyttä ja kehittämään itse tekemistä. En ole ollut koskaan heille ohjelmatoimisto tai viihdytyspalvelu. Meillä on tehty kotitöitä yhdessä ja yksin ja olen tylsyyttä naristessa käskenyt opettelemaan virsiä aikansa kuluksi. Nämä jutut ovat varsin hyvin hallussa eikä tämä ollut se pointti tässä ketjussa! Lapset kyllä keksivät nopsaa itselleen tekemistä - muutakin kuin puhelimella olon silloin kuin puhelin on ajan loputtua lukossa. He ovat mielikuvitukseltaan rikkaita ja rakastavat lukemista niin paljon, että kirjastosta ei tahdo löytyä uutta luettavaa. Meillä on paljon erilaisia välineistöä siihen tekemiseen ilman ruutuja ja lapset elää hyvin aktiivista elämää harrastustenkin kautta eli tämä puoli on ihan kunnossa.

Ja nyt siihen ongelmaan. Tahtoisin saada asiat toimimaan niin, että lasten puhelimet voivat olla ilman rajoituksia. Siis niin, että he oppisivat itse säännöstelemään puhelimen käyttöä ja ymmärtäisivät järkevän ruutuajan määrän. Tällä hetkellä kun tilanne on se, että koko ruutuaika käytetään loppuun välittömästi. Ja kun ruutuaika loppuu, sitä yritetään (toisinaan) erilaisilla keinoilla saada lisää. Tahtoisin siis opettaa jollain keinolla kohtuullisuutta puhelimen käyttöön ja siihen kysyn vinkkejä ja uhkakuvia mitä tapahtuisi JOS aikarajat vapauttaa kokonaan. Muuttuuko himoittu ruutuaika pian tylsäksi ja arkiseksi ja ne muut asiat alkavat enemmän kiehtoa?

Sinällään itselleni on ihan se ja sama vaikka tuhlaisivat heti aikansa loppuun ja puuhaisivat muuta loppupäivän, mutta kun on paljon tilanteita missä puhelinta tarvittaisiin päivän aikana. Lisää aikaa voi tietysti aina antaa, mutta tuhlaa ensin koko aika - ruinaa lisäaikaa -oravanpyörä on raivostuttava. Ennemmin opi säästämään puhelinaikaa hetkiin joissa sitä tarvii/on enemmän iloa. Ja tahtoisin, että tämä johtaa lopulta siihen, että puhelin voi olla auki ilman rajoituksia. Etenkin kun täällä meillä päin lapset pitävät yhteyttä toisiinsa puhelinten välityksellä. Soittavat, viestittävät ja toisiaan pelaavat pelejä yhdessä. Jos puhelin on aamun jälkeen aina lukossa, ei kavereihin voi ottaa yhteyttä.

Lisäksi lapset ovat harrastusjutuissa mukana, missä käytetään viestinnässä whatsappia. Eli senkään takia puhelinten poisotto, kellopuhelin, vanha näppäinpuhelin yms ei vain ole toimiva idea. Sosiaaliset ympyrät ja harrastukset itse ainakin koen niin tärkeiksi, että niitä haluan mahdollisimman hyvin ylläpitää ja lapsia näissä tukea.

Terveysvaikutuksista ollaan paljon puhuttu ja tuo Töpö vinkki onkin oikeasti oiva! Antaa lapselle vapautta hallita ja päättää itse, mutta kuitenkin asettaa takaraja perustellulla syyllä.

En tiedä ymmärsikö kukaan vieläkään sitä mitä tässä ajoin takaa. Toivoisin kuitenkin, että "ne ota puhelin pois ja määrää kaivamaan ojaa typerä ämmä" - jäisivät nyt pois.

Päivämäärä:   15.6.25 23:36:22

No niin, eli sinä osaat keksiä sen tylsän tekemisen heille. Olisit heti sanonut.

Lähettäjä: Letturasia 
Päivämäärä:   15.6.25 23:59:03

zäkä: niinhän aloittaja on koko ajan sanonut...

Päivämäärä:   16.6.25 00:04:24

Kiitos kun huomautit. Puusilmänä luin vain ne, ettei patista lapsia ulos aurinkoiseen säähän eikä keksi tekemistä eikä ole ohjelmatoimisto eikä halua antaa tekemistä. Tosiaan, aloittajahan tarjoaa vakituiseen näitä tylsiä kotitöitä, ja saa lapset äkkiä keksimään tekemistä keskenään. Pitäisi aina lukea koko ketju ennen kuin kommentoi.

Lähettäjä: kdk 
Päivämäärä:   16.6.25 01:34:49

"Tällä hetkellä kun tilanne on se, että koko ruutuaika käytetään loppuun välittömästi. Ja kun ruutuaika loppuu, sitä yritetään (toisinaan) erilaisilla keinoilla saada lisää."

"tahtoisin, että tämä johtaa lopulta siihen, että puhelin voi olla auki ilman rajoituksia."

"Jos puhelin on aamun jälkeen aina lukossa, ei kavereihin voi ottaa yhteyttä."

"Muuttuuko himoittu ruutuaika pian tylsäksi ja arkiseksi ja ne muut asiat alkavat enemmän kiehtoa?"

Jos lapset kuluttavat ruutuaikansa loppuun heti aamusta, niin eivät osaa säännöstellä sitä itse eikä rajoituksia voi poistaa. Vasta sitten, kun toteavat joka ilta nukkumaan mennessään, että aikaa on vielä jäljellä, voi aikaa lisätä ja lopulta poistaa, kun ne puhelimet irtoaa kädestä pyytämättä.

Ja tuota on sinulle koetettu hokea. Että koeta saada ne lapset ihan itse tajuamaan, että muutakin tekemistä on, ilman, että sinun tarvitsee heitä siihen pakottaa. Sinulle on monet kerrat tuota hoettu, että niin kauan kun lapset eivät itse keksi muuta tekemistä kuin ruudun tuijottaminen, niin ruutuaikaa ei voi vapauttaa. Mutta et jotenkin ole lukenut niitä kommentteja.

Eli nyt sanot lapsille heti huomenna, että lisää ruutuaikaa on turha kinuta vaikka miten olisi kavereille asiaa. Tästä lähtien ruutuaikaa ei saa enempää, eikä edes keskustella rajoitusten lieventämisestä tai poistamisesta, ennen kuin osaavat olla omaehtoisesti käyttämättä sen loppuun ja säästää sitä niihin hetkiin, kun sitä oikeasti tarvitsevat.

Jokohan nyt tajusit?

Ota vaikka ne puhelimet pois illalla ja jätä heidät keskenään miettimään, mihin käyttäisi päivän ekat tunnit, kun ei ole vaihtoehtona käyttää ruutuaikaa.

Lähettäjä: garre 
Päivämäärä:   16.6.25 09:31:51

Kuulostaa siltä että teillä on asiat muuten tosi hyvin, mutta joko lasten pelit ovat liian koukuttavia tai lapsilla on vahva taipumus koukuttua niihin. Tuossa tilanteessa lähtisin ehkä mieluummin rajottamaan pelaamista kokonaan, koska ei kuulosta terveeltä että lapsilla ei ole mitään muuta tärkeää mielessä kuin ruutuaika. Tai sitten neuvotella lasten kanssa että on löydettävä sellaisia pelejä jotka eivät vie niin vahvasti mukanaan että laitetta ei pysty laittaa pyydettäessä kiinni. Jatkon kannalta olisi hyvä että lapset oppivat taitoja hallita itse ruutuaikaansa.

Ymmärrän kyllä että jatkuva ruutuaikataistelu väsyttää. Meillä ei anneta ruutuaikaa vielä aamusta, vasta iltapäivällä kun on ensin liikuttu ja tehty kotitöitä. Tuo toimii meillä.

Päivämäärä:   16.6.25 09:52:00

Aloittaja: edes aikuiset eivät usein hallitse puhelimen käyttöään, joten pidän erittäin epätodennäköisenä että teini-ikäiset sen oppisivat ilman pakotettuja rajoja. Puhelin ei muutu rajattomalla käytöllä tylsäksi, vaan pikemminkin koukuttaa vaan pahemmin.

Eli edelleen olen tästä uusimmastakin tekstistäsi huolimatta sitä mieltä, että puhelinlakko tai tiukemmat rajat on se ratkaisu.

Kavereihin voi pitää yhteyttä normi tekstareilla tai soittamalla. Lapset voivat oppia siihen vaikka nyt whatsapp olisikin yhteydenpitokanava. Eikä ole mitään syytä, miksi lapsen pitäisi tauotta viestittää kavereille.

Harrastusjutuissa tuskin on päivittäin yhteydenpitotarvetta, varsinkaan loma-aikoina. Tai jos on, tässä vanhemmat voivat varmaan auttaa, eli vanhemmat liittyy myös whatsapp ryhmiin.

Päivämäärä:   16.6.25 10:04:06

"Puhelin ei muutu rajattomalla käytöllä tylsäksi, vaan pikemminkin koukuttaa vaan pahemmin."

Tää. Ja moni tuntuu unohtavan että joukko huippuammattilaisia ja psykologeja käyttää koko työuransa ja tekoälyä tehdäkseen sovelluksista entistäkin koukuttavampia. Siis oikeasti huipputeknologia ja huippupshkologit valjastetaan tähän tehtävään, että mietitään keinoja millä sovellusten käyttöaikaa nostetaan.

Ja sitten vaaditte, että joku 10v osaa vastustaa tätä asiantuntija-armeijaa? Hieman epärealistista.

Lähettäjä: Hik 
Päivämäärä:   16.6.25 10:20:32

Tätä aloitusta oli vähän surullista lukea opettajan näkökulmasta r osaatte varmaan arvata mitä "zombeja" ja suoraan sanottuna vieroitusoireita kärsiviä lapsia luokissa painelee. On raflaavaa, mutta tässä asiassa mun mielestä keino on yksinkertainen. Laitteet(/laitteesta netti) pois :) teette suuren palveluksen lapsellenne.

Lähettäjä: Säde 
Päivämäärä:   16.6.25 10:44:41

Ei lapset osaa tai opi käyttämään puhelintaan kohtuullisesti. Aikuisen tehtävänä on asettaa rajat siinä suhteessa.

Mietitäänpä, mitä me tehtiin ennen, kun ei ollut puhelimia:

- oltiin kavereiden kanssa (ulkona)
- katsottiin televisiota
- luettiin lehtiä ja kirjoja
- pelattiin lauta- ja konsolipelejä

Aloittaja: Pidä vaan kiinni tuosta tunnin rajasta, mutta älä anna käyttää sitä heti aamulla. Sinulla on oikeus asettaa ehtoja, esimerkiksi, että ensin pitää olla ulkona tai vaikka siivota huone ja puhelinaika on vasta lounaan jälkeen. Ajomatkapäivinä ruutuaika on vasta autossa. Käy lasten kanssa kirjastossa ja anna heidän valita itselleen mieleistä lukemista. Aloittakaa lukuhaaste: joka päivä "pitää" lukea vaikkapa 15 minuuttia.

Mun mielestä on ihmeellistä, miten nykyvanhemmat eivät uskalla vaatia lapsiltaan mitään epämukavaa. Omat vanhempani kyllä sanoivat monestikin, että "mene ulkoilmaan". Ja kun valitin, että ei ole mitään tekemistä, niin käskivät keksiä jotain. Ei lapsi pitkään jaksa pihalla paikallaan istua, vaan alkaa melko nopeasti käyttää mielikuvitustaan ja keksiä sitä tekemistä.

Päivämäärä:   16.6.25 11:13:14

Totta kai aikuisen pitää asettaa rajat ja pysyä niissä - tietenkin! Ja ei meillä liiku aivottomia zombeja vaan aktiivisia, liikkuvia, fiksuja ja koulunsa hyvin hoitavia lapsia. Ja kuten kirjoitinkin aiemmin, että lukeminen on heille yksi intohimo ja kirjastossa saa tehdä jo töitä, että löydetään uutta luettavaa. Tekemistä riittää ruudun ulkopuolella kyllä. Ehkä tuo "täysin riippuvainen" on liian vahva termi tai ilmeisesti mielikuva on sellaisesta lapsesta joka jopa ruokapöydässä puhelintaan tuijottaa.

Esimerkiksi familylinkin ikäraja taitaa olla 13. Ja sen jälkeen sitä ei voi enää käyttää, olenko ymmärtänyt oikein? Ja tätä yritän ennakoida. Jossain vaiheessa ne rajat katoavat olemasta ja lapsen/nuoren/aikuisen on hallittava itsenäisesti puhelimen käyttöä.

Jos tilannetta verrataan esimerkiksi alkoholiin. Suomessa liikakäyttöä on runsaasti ja juominen on humalahakuista. Keskieuroopassa kaiketi taasen alkoholi on osa arkipäivää ja normaali ruokajuhla viinilasillisena päivällisen yhteydessä. Ja siellä ei alkoholikulttuuri ole käsittääkseni niin humalahakuista mitä täällä. Korjatkaa jos olen väärässä!

Eli voiko kohtuukäyttöön oppia rajoja poistamalla? Vai onko järkevintä rajata aika tiukasti, saktioida, valvoa ja taistella? Ja jossain kohtaa toivoa, että lapsi/nuori osaa toimia oikein kun rajat väkisin poistuvat?

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   16.6.25 11:17:37

Meillä lasten puhelimet liittyminen ovat oikeasti minun, ei lasten. En vakoile tai lue viestejä, mutta en anna lapsille täyttä valtaa puhelimiinsa edes 13-vuotiaana. Tämä on ollut lapsille ihan ok.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   16.6.25 11:27:11

"En keksi heille jatkuvasti tekemistä. Tylsiä hetkiä on elämässä paljon"

Ei meillekään vanhemmat tekemistä keksineet, me keksittiin itse. Muuten oli tylsää. Hypittiin hyppynarua, tvistiä, pelattiin pesistä, futista, leikittiin piiloa tai muita pihaleikkejä, keksittiin omia leikkejä, pelattiin superpalloilla. Sadepäivinä lueskeltiin Aku Ankkoja.

Päivämäärä:   16.6.25 11:32:39

Hienoa Hicks, että teilläkin on ollut näin. Ne tylsyyden hetket ovat äärettömän tärkeitä lapsille! <3

Lähettäjä: Säde 
Päivämäärä:   16.6.25 12:18:27

No aloittajahan on jo päättänyt, että antaa lapsilleen puhelimet rajattomaan käyttöön. Niin eihän siinä sitten mitään, sinähän päätät itse. Sen jälkeen sinulla tuskin enää on niitä aktiivisesti liikkuvia ja lukevia lapsia, mutta koska edellä mainittu tila ei ilmeisesti mielestäsi ole hyvä, koska lapsilla on välillä vähän tylsää, niin ehdottomasti kannattaa muuttaa asian laita lisäämällä ruutuaikaa.C

Päivämäärä:   16.6.25 12:32:05

Auttaisiko se, että lapset suunnittelisivat etukäteen, mitä tekevät puhelimellaan ja kuinka kauan siihen menisi aikaa. Ja vastaavasti myös mitä muuta voisivat päivän aikana tehdä. Aikuisillekin on helpompi tehdä ratkaisuja etukäteen suunnittelemalla ja varautumalla kuin silloin kun on ns. tilanne jo päällä.

Päivämäärä:   16.6.25 12:33:21

” Eli voiko kohtuukäyttöön oppia rajoja poistamalla? ”
Ei voi, ei sitä opi aikuisetkaan

”Vai onko järkevintä rajata aika tiukasti, saktioida, valvoa ja taistella? ”
Kyllä, koska sillä varmistetaan että lapsella on jatkossakin muutakin elämää kuin puhelin

”Ja jossain kohtaa toivoa, että lapsi/nuori osaa toimia oikein kun rajat väkisin poistuvat?”
Kyllä, täytyy vaan toivoa että lapsi kasvaessaan säilyttää mielenkiinnon muuhun kuin ruutuihon ja ymmärtää sitten isompana itse näiden asioiden merkityksen.

Lähettäjä: WSJ 
Päivämäärä:   16.6.25 12:40:22

Eivät lapset opi kohtuukäyttöä, jos sitä ei opeta.

Nyt poistat lasten puhelimista kaikki pelit niin, ettei ruutuaikaa kulu pelaamiseen.

Sitten otat lapsilta illalla aina puhelimet pois, etteivät ala räplätä puhelimia heti aamulla ja käyttävät useamman tunnin aamusta johonkin muuhun kuin puhelimeen.

Lisää ruutuaikaa et anna, vaikka miten kitisevät. Nytkin olet tehnyt asiat päin persettä, kun olet antanut lisää ruutuaikaa kinuamisen jälkeen, kun ovat käyttäneet aikansa pelaamiseen sen sijaan, että olisivat käyttäneet sen vain järkevästi kavereiden kanssa viestittelyyn.

Ymmärrän sen, että lapset jäävät katsomaan wa tilapäivityksiä samaan tapaan kuin aikuset katsovat esim. instan tai fb tarinoita. Mutta aikuisetkin voivat poistaa pelit puhelimistaan tai jättää ne kokonaan lataamatta, kuten minä tein. Aikaa säästyy paljon per päivä, kun puhelimessa ei ole nää mitään ajankulusovelluksia ja ne ainoat, joissa roikun (fb ja insta) on siivottu niin, ettei niissä turhat asiat hypi naamalle. Katson siis vain seurattujen postaukset ja kavereiden ja ryhmien jutut, en muuta, niin en jää enää roikkumaan puhelimelle.

Mutta sinun lapsesi eivät voi ITSE OPETELLA kohtuukäyttöä, kun et opeta sitä heille. Annat heidän pelata koko ruutuaikansa ja sitten annat lisää aikaa, kun mankuvat, että pitäisi vielä saada vietiteltyä kaverille vinkuti vinkuti.

Kavereille voi ihan soittaa ja laittaa tekstarin, joten wa:a ei tarvitse mihinkään, jos ruutuaika on käytetty.

Lähettäjä: Cc 
Päivämäärä:   16.6.25 13:23:56

Mä oon pahoillani aloittajan puolesta näistä aggressiivisista viesteistä. Ruutuajan rajoittaminen on hankalaa aikuisillekin, saati sitten lapsille. Tässäkään asiassa ei ole absoluuttista oikeaa tai väärää, vaikka joku olisi kuinka sitä mieltä että mankumisen ei saa antaa vaikuttaa mitenkään.

Tuon ikäisten lasten kanssa lähtisin keskustelemaan heidän kanssaan silloin kun kaikki ovat rauhallisia. Siitä, kuinka kauan ruutuaikaa olisi sopiva, ottaen huomioon että aikaa täytyy olla leikkiin, liikuntaan, lukemiseen, nukkumiseen, kotitöihin. Olisiko parempi että jonain päivänä on pidempi ruutuaika, jotta pelaamiseen voi keskittyä kunnolla vaikka kavereiden kanssa ja jonain toisena päivänä ei peliaikaa ollenkaan. Mihin haluavat sen ajan käyttää? Ovatko valmiita jättämään jonkun pelin pois kokonaan jos se helpottaa omaa oloa, ettei ole kiusaus koko ajan ottaa puhelin käteen?

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   16.6.25 14:46:37

Cc: ruutuajan rajoittaminen on lasten kohdalla helpompaa siksi, että puhelin on vanhemman hallinnassa, ei omassa.

Päivämäärä:   16.6.25 14:53:29

Iso osa noista aggressiivisista viesteistä on selkeästi samalta kirjoittajalta, joka vaihtelee kirjainyhdistelmää nimimerkiksi. Todella tunnistettavaa tekstin käyttöä, sama tyyppi on todella aktiivinen myös kaikissa painoon liittyvissä topikeissa, joissa käyttää myös hirveän rumaa kieltä. En ymmärrä miten joku voi triggeröityä noin kovasti tavan keskustelupalstasta ja kokee tarvetta mollata tuntemattomia uudestaan ja uudestaan.

Päivämäärä:   16.6.25 15:50:14

Kummallisen agressiivisia vastauksia kyllä olen saanut. Ja erikoista kun jotenkin ajattelin tämän aiheen koskevan useampaa vanhempaa. Ehkäpä sitten olen vain jotenkin täysin eksyksissä kun pohdin vaihtoehtoa rajojen ja kieltojen tilalle. Ne kun eivät ole tuntuneet toimivilta ainakaan tulevaisuutta ajatellen. Toki onhan tässä lapsilla vielä aikaa kasvaa ja kehittyä kypsemmäksi. Ehkä se puhelimen käyttö on hallissa sitten kun familylinkistä aika jättää. Ehkä se sitten on niin, että pahimmassa teiniajan myrskyissä tuo puhelimen kohtuukäyttö opitaan helpoiten.

Ja sellainen pieni huomio, että en lisäaikaa ruinaamisesta huolimatta anna. Tai no joskus toki, en ole täysin mustavalkoinen (esim. edessä on 2h ajomatka ja äänikirjaa halusi kuunnella) Mutta mitään automaatio tämä ei ole.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   16.6.25 16:28:50

Tsemppiä aloittaja, et ole ainoa vanhempi joka näiden asioiden kanssa painii. Meillä myös tuo kahden tunnin ruutuaika per päivä, ja siitä pidetään kiinni. Onhan monella aikuisellakin vaikeuksia vierottautua puhelimesta, ei ihme että se koukuttaa kasvavia lapsia.
Jätä tuon agressiivisen tyypin viestit huomiotta, keskustelupalstat ovat joillekin vain keino purkaa pahaa mieltään.

Päivämäärä:   16.6.25 16:45:34

Mun ystävällä on ruutuajaton 9v lapsi. On aivan hullu suoraan sanottuna. Aamulla ekana puhelin kädessä, koulussa hakkaa opettajia jotka rajoittavat puhelimen käyttöä, katsoo pornoa ja näyttää sitä muille lapsille, kotona lyö äitiä ja muita sisaruksia, on tosi väkivaltainen jos yhtään rajataan ruutuaikaa ja öisin ei nuku vaan on puhelimella.

Muistan vielä ajan kun hänellä ei ollut puhelinta, silloin leikki, kulutti energian leikeissä, oli ulkona, puuhasi sisarusten kanssa, lapseen sai katsekontaktin. Olen valmistautunut tukemaan kaveria sitten kun tämä tenava astuu teini-ikään ja varmasti joutuu lasun piiriin ja nuorisovankilaan.

Miten voit aloittaja edes ajatella ottavasi ruutuajan pois? Jos niin teet, olet todella huono äiti.

Päivämäärä:   16.6.25 16:55:40

” Ja erikoista kun jotenkin ajattelin tämän aiheen koskevan useampaa vanhempaa.”

Kyllähän tuo koskee kaikkia vanhempia. Mutta tuo ruutuajan poisto ei auta, vaikka kovasti yrität sitä ehdottaa.

” Ehkäpä sitten olen vain jotenkin täysin eksyksissä kun pohdin vaihtoehtoa rajojen ja kieltojen tilalle. Ne kun eivät ole tuntuneet toimivilta ainakaan tulevaisuutta ajatellen.”

Nuo puhelimet yms on aivan omaa luokkaansa koukuttavuudessa. Eli siksi rajat on vaan pakko pitää, jos lapsi yhtään osoittaa riippuvuuden merkkejä. Edes aikuiset eivät läheskään aina hallitse puhelimen käyttöään ja moni aikuinenkin joutuu tekemään töitä sen rajoittamiseksi. Ei siis voi odottaa sitä lapselta.

”Ehkä se puhelimen käyttö on hallissa sitten kun familylinkistä aika jättää. Ehkä se sitten on niin, että pahimmassa teiniajan myrskyissä tuo puhelimen kohtuukäyttö opitaan helpoiten.”

Ei se teini-ikä tee oppimista helpommaksi. Siksi rajat pitää asettaa jo ennen teini-ikää, jotta lapsi oppii tekemään muutakin. Parhaiten puhelinriippuvuuden voi välttää sillä, että on riittävästi muuta mielekästä tekemistä. Ja sillä, ettei totu täyttämään tyhjiä aikoja ouhelimella tai olemaan yhteydessä muiin ihmisiin kaiken aikaa.
Myös teini-iässä puhelimen käyttöä voi rajoittaa. Jos ei läydy tähän sovellusta tai teini osaa kiertää ne, auttaa ihan perinteinen puhelimen ottaminen pois. Edes teini ei tarvitse puhelinta viereensä 24/7.

Päivämäärä:   16.6.25 17:21:52

Rajat eivät ole syy riippuvuuksiin.

Riippuvuus syntyy kahdesta asiasta:

1) Tapa.
Kukaan ei ala alkoholistiksi ekasta päivästä lähtien vaan kyllä (käytännössä aina) riippuvuus alkaa kohtuukäytöstä, josta tulee turvallinen tapa, osa arkea.

2) Mielen ongelmat.
Toinen tekijä on henkilön psyykkiset ongelmat ja esim. kyvyttömyys käsitellä tunteitaan, kestää ikäviä tuntemuksia ja käsitellä asioita rakentavasti.

Lapsilla ei ole synnynnäistä kykyä käsitellä vaikeuksia eikä valmiita tapoja. Siksi he ovat niin alttiita riippuvuuksille. Ja jos vaikeisiin tilanteisiin tarjotaan ruutua, voi olla varma että riippuvuus kehittyy. Miten lapsi oppisi kösittelemään vaikeuksia muuten, jos sitä ei vaadita eikä opeteta.

Eli vaikka lapsi kasvaisi todella tiukkojen sääntöjen kanssa ja kokonaan ilman ruutuja ei hän ole sen alttiimpi riippuvuudelle. Päin vastoin. Sekä ruutuja lapsesta asti käyttänyt että se, joka ei käytä tarvitsisivat jonkun psyykkisen syyn riippuvuuteen. Se, jolle ruutu on jo tapa on alttiimpi siihen että ruudusta tulee tapa myös käsitellä negatiivisia tunteita. Lapsuutensa urheillut purkaa negatiiviset tunteet omaan tuttuun tapaansa kuten liikuntaan. Joku joka on koko pienen ikänsä lukenut kirjoja, tarttuu kirjaan.

Päivämäärä:   16.6.25 17:29:32

"Ehkäpä sitten olen vain jotenkin täysin eksyksissä kun pohdin vaihtoehtoa rajojen ja kieltojen tilalle. "

Miten olisi palkinnot? Eli rajat pysyvät entisellään, mutta jos lapsi itse ilmoittaa, että jättää tänään ruutuajan kokonaan pois (tai vain unohtaa sen). Hän saa helmen purkkiin ja purkin täytyttyä teette jotain kivaa yhdessä. Lähdette johonkin tapahtumaan, keikalle, vesipuistoon tai huvipuistoon. Jotain ekstrakivaa, josta lapsi todella nauttisi. Näin hän voisi positiivisen kautta oppia itse omatoimisesti säätelemään ja jättämään ruudun pois.

Ja itse en muuten äänikirjaa laske ruutuajaksi. Sitä voi kuunnella kaikki esim. automatkalla eikä lapsen tarvitse pidellä ruutua.

Lähettäjä: Kiulu 
Päivämäärä:   16.6.25 18:51:03

Joo, itseäkin ihmetytti miksi äänikirja olisi ruutuaikaa, kun siinä voi kirjaimellisesti olla ilman ruutua, ja vain kuunnella.

Lähettäjä: kk 
Päivämäärä:   17.6.25 09:14:38

Miksi rajat ja kiellot ovat sinulle niin kauhea mörkö, että niitä millään halua toteuttaa? Pelkäät lasten raivoa, huutoa ja kiukuttelua? Älä sitten valita. Kerrot, että heti aamulla ensimmäisenä on ruutuaika käytetty. Aloita edes sillä, että aamulla tehdään ensin jotain muuta ennen kuin otetaan puhelin käteen. Puetaan, syödään, käydään ulkona ja vasta sitten puhelimelle. Säännöt ja jonkinlainen päivärytmi tuovat turvallisuutta lapsen elämään. Olet huutavassa hukassa teini-ikäisten kanssa, jos annat heidän kasvaa villinä ja vapaina kuin rikkaruohot ilman mitään kieltoja ja määräyksiä. Nyt pärjäät vielä voimalla, mutta kymmenen vuoden päästä et.

Tässä nämä vaihtoehdot: palkitseminen ja muun mielellään tekemisen keksiminen. Kumpikin edellyttää sitä, että sinä viihdytät heitä entistä enemmän.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.