Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä tämä inhottava tunne on? Kohtalotovereita?

Lähettäjä: outo tunne 
Päivämäärä:   13.6.25 20:40:24

Osaakohan joku auttaa tulkitsemaan kokemaani tunnetta? Hankalaksi asian tekee se, etten osaa oikein kuvailla kokemaani olotilaa… Mutta yritän:

Olen siis kokenut tätä negatiivista tunnetta lähinnä teini-iässä ja varhaisaikuisuudessa. Tunne tulee kuin aallon tavoin: kestää muutaman sekunnin ja häipyy. Tunne on inhottava, ahdistava. Se ei tule joka päivä, eikä säännöllisesti.

Huomasin, että kun muutin 25-vuotiaana miesystäväni kanssa yhteen asumaan, tätä tunnetta ei enää ole tullut. Ei vaikka olen sittemmin eronnut ja asun nykyään yksin. Nyt 40-vuotiaana tapasin pitkästä aikaa vanhoja kavereita, sellaisia hyviä ja kivoja ystäviä lapsuudesta, niin tämä tunne tuli tapaamisen puolivälissä ihan yllättäen ja vähän säikähdinkin sitä. Nuoruudessani tämä tunne oli jos ei nyt viikoittain, niin kuitenkin usein läsnä! Olen ollut tyytyväinen, etten ole tuntenut sitä enää aikuisena - kunnes nyt.

Tunne ei ole fyysinen, minua ei huimaa, sydän ei hakkaa/jätä lyöntiä välistä, en tärise, eikä mitään muutakaan fyysistä.

Tunne on henkinen, sen takia en osaakaan sitä paremmin kuvailla. Olo on hieman ahdistunut ja hieman kuin olisin irti tilanteesta. Tunne kestää tosiaan vain 2-3 sekuntia ja tulee aaltomaisesti. Se ei kuitenkaan ole "normaalia" ahdistusta, tiedän, koska olen kokenut ahdistusta ja masennusta. Tunne on epämiellyttävä, mutta vain aaltomaisesti ihan hetken ajan.

Jostain syystä se liittyy nuoruuteeni ja on hävinnyt nyt kun olen asunut omillani kauempana lapsuudenkodistani ja lapsuuden kavereistani.

Osaakohan joku heittää arvauksia, mikä tämä tunne olisi? Tai oletko mahdollisesti itse kokenut joskus vastaavaa?

Re: Mikä tämä inhottava tunne on? Kohtalotovereita?

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   13.6.25 21:12:26

Tiedän mitä tarkoitat, mulla on ollut vastaava tunne muutamia kertoja elämäni aikana, en ole koskaan yhdistänyt sitä mihinkään koska niitä hetkiä on ollut oikeasti vain muutama ja tunne kestää tosiaankin vain muutaman sekunnin.

Mutta mulla se hetki on myös sellainen kuin olisi irti tilanteesta, mutta mulla tulee lisäksi ajatus "en halua olla täällä".

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.6.25 22:25:19

Mullakin on noita samoja tuntemuksia välillä! Tuntuu että missään ei ole hyvä olla, ihan sama mitä paikkaa ajattelee. Mutta onneksi ei tosiaan kestä kuin hetken aikaa. Olisi kiva tietää mitä nuo ovat ja miten niistä pääsisi eroon.

Päivämäärä:   13.6.25 22:48:05

Olisiko ihan vaan joku dissosiaation muoto

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   13.6.25 22:56:42

Tuttu tunne. Mulla se on tavallaan koti-ikävä.

Sellainen irrallinen tää ei ole mun paikka, olisin mieluummin muualla, en koe olevani aivan turvassa.

Mullakin mieheni tapaaminen lopetti nuo tunteet ja olenkin tuntenut saapuneen vihdoin kotiin aina hänen seurassaan alusta asti

Päivämäärä:   13.6.25 22:58:08

Disso? Tai ihan vaan ahdistusta?

Minä dissoilen kaupassa usein, tänään tyhjeni pää jotenkin niin että jäin vain zombina haahuilemaan enkä muista nyt jälkeenpäin että kaupassa olisi ollut yhtään ihmistä siitä hetkestä alkaen vaikka dissoilun syynä oli ruuhka ja meteli. Piti antaa itselle käskyjä, että mene kotiin, eikun ensin kassalle ja sieltä sitten automaatiolla kotiin. Yleensä tähän liittyy ahdistus, nyt vaan jotenkin mieli esti kokemasta ahdistavaa tilannetta ja meinasin siellä pääni sisällä hetken hätääntymään ennen kuin tajusin pystyväni antamaan itselleni käskyjä.

Dissoja on todella, todella erilaisia ja jokaisella niistä oma kokemuksensa. Yleisiä, jopa huomaamattomia ovat pienet "hassut olot" jossa ei tunne olevansa ihan läsnä vaikkapa keskustelussa tai haluaisi olla jossain muualla ja siten mieli ikään kuin poistuu paikalta eikä ympäristöä havainnoi kuten yleensä.

Minun dissoiluuni sotkeutuu dissoatiivinen identiteettihäiriö joten minun kuvaukseni eivät ole niitä tavallisimpia.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   14.6.25 00:14:52

Sama täällä. Ei noita kovin usein tule, mutta sattumoisin just tällä viikolla kun löhösin miehen kanssa sohvalla. Kaikki hyvin, mikään ei tilanteessa yhtä äkkiä muuttunut tai mitään. Ahdistavaa, mutta menee nopeasti ohi. Mullakin se on ehkä vähän sellainen "joku ei nyt ole hyvin, haluan kotiin" vaikka olisin kotona :D

Lähettäjä: Löpö 
Päivämäärä:   14.6.25 08:33:52

Minulla myös tulee näitä.

Se on sun sielusi ääni, se yrittää kertoa sulle jotain. Kuuntele sitä tarkoin.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   14.6.25 09:28:54

Juu, lol, sun entinen elämä kertoo sulle jotain.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   14.6.25 10:43:55

Voimakas ahdistusaalto olematta kuitenkaan paniikkia? Oletko kuitenkin läsnä tilanteessa?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.