Lähettäjä: outo tunne
Päivämäärä: 13.6.25 20:40:24
Osaakohan joku auttaa tulkitsemaan kokemaani tunnetta? Hankalaksi asian tekee se, etten osaa oikein kuvailla kokemaani olotilaa… Mutta yritän:
Olen siis kokenut tätä negatiivista tunnetta lähinnä teini-iässä ja varhaisaikuisuudessa. Tunne tulee kuin aallon tavoin: kestää muutaman sekunnin ja häipyy. Tunne on inhottava, ahdistava. Se ei tule joka päivä, eikä säännöllisesti.
Huomasin, että kun muutin 25-vuotiaana miesystäväni kanssa yhteen asumaan, tätä tunnetta ei enää ole tullut. Ei vaikka olen sittemmin eronnut ja asun nykyään yksin. Nyt 40-vuotiaana tapasin pitkästä aikaa vanhoja kavereita, sellaisia hyviä ja kivoja ystäviä lapsuudesta, niin tämä tunne tuli tapaamisen puolivälissä ihan yllättäen ja vähän säikähdinkin sitä. Nuoruudessani tämä tunne oli jos ei nyt viikoittain, niin kuitenkin usein läsnä! Olen ollut tyytyväinen, etten ole tuntenut sitä enää aikuisena - kunnes nyt.
Tunne ei ole fyysinen, minua ei huimaa, sydän ei hakkaa/jätä lyöntiä välistä, en tärise, eikä mitään muutakaan fyysistä.
Tunne on henkinen, sen takia en osaakaan sitä paremmin kuvailla. Olo on hieman ahdistunut ja hieman kuin olisin irti tilanteesta. Tunne kestää tosiaan vain 2-3 sekuntia ja tulee aaltomaisesti. Se ei kuitenkaan ole "normaalia" ahdistusta, tiedän, koska olen kokenut ahdistusta ja masennusta. Tunne on epämiellyttävä, mutta vain aaltomaisesti ihan hetken ajan.
Jostain syystä se liittyy nuoruuteeni ja on hävinnyt nyt kun olen asunut omillani kauempana lapsuudenkodistani ja lapsuuden kavereistani.
Osaakohan joku heittää arvauksia, mikä tämä tunne olisi? Tai oletko mahdollisesti itse kokenut joskus vastaavaa?
|