Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pyöräilijät jalkakäytävällä

Lähettäjä: -hh 
Päivämäärä:   13.6.25 15:31:25

Kaleva uutisoi Oulussa liikennesääntöjä rikkovista pyöräilijöistä. Ajavat jalkakäytävällä, vaikka tietävät sen olevan laitonta. Skuutilla ajavia koskee samat säännöt kuin pyöräilijöitä, eli hekään eivät kuulu jalkakäytävälle vaan ajoradalle/pyörätielle/-kaistalle.

Otsikko on "Oulun kes­kus­tas­sa pyö­räil­lään jat­ku­vas­ti jal­ka­käy­tä­väl­lä – osa myöntää tie­tä­vän­sä, että se on lai­ton­ta".
Valitettavasti vain tilaajille, niin en linkitä.

On kuitenkin osattu kuvatekstiin kirjoittaa, että jotkut pyöräilijät ajavat oikeaoppisesti autotiellä.

No, siinäpä onkin riittävästi tietoa uutisen laadusta.

Oikea termihän on ajorata, ei autotie.

Vaikka Oulu tituleeraakin itseään pyöräilykaupungiksi ja suurin osa keskustan parkkipaioista on siirretty maan alle, niin ei Oulun keskusta kyllä mikään pyöräilijäystävällinen ole.

Oulun ulkopuolella ja Ideaparkista Torinrannan kautta Limingantulliin kyllä kulkee punainen pyöräilybaana, mutta muuten keskustassa on jopa hengenvaarallista pyöräillä lain mukaisesti.

Hallituskadulla kyllä on pyöräiljöille ihan pyörätie ajoradan ja kevyenliikenteenväylän välillä, mutta autoilijoille se on merkki ajaa pyörätiellä ja pyöräilijöiden yli. Ja varsinkin talvella tuolle pyörätielle aurataan lumet, jolloin pyöräilijöiden on pyörätien sijaan ajettava ajoradalla. Arvatkaa kaksi kertaa, onko siinä vaara jäädä auton alle, kun autoilijat ajavat ajorataa myöten pyöräilijöitä huomioimatta. Näkevät kyllä, että pyörätiellä ei voi ajaa sen ollessa lumen peitossa. Jos eivät näe, niin eivät kuulu auton rattiin, koska sellaisilta otetaan kortti pois = evätään ajolupa.

Suurimmassa osassa keskustaa ei ole pyöräteitä eikä baanaa, joten pyöräilijöiden on tosiaan lain mukaan ajettava ajoradalla. Eli jos haluatte kuolla tai joutua sairaalaan, niin noudattakaa pyöräilijät toki lakia. Mutta miten ihmeessä saataisiin autoilijat noudattamaan lakia, eli huomioimaan pyöräilijät, ja olemaan kiilaamatta heitä nurin tai ajamatta yli?

Kalevan uutisen fb-julkaisun kommenteissakin haukuttiin pyöräilijöitä "Liikennesäännöt ei vissiin koske pyöräilijöitä". Mutta eipä siellä kommentoijat taida itse pyöräillä keskustassa.

Kannattaisi todellakin vähän katsoa, miten autoilijat käyttäytyvät ajoradalla tai pyörätiellä pyöräileviä pyöräilijöitä kohtaan, ennen kuin aletaan haukkua vain pyöräilijöitä. Saattaisi tulla sanomista autoilijoiden käytöksestä.

Puhutaanpa myös hetki väistämisvelvollisuudesta. Pyöräilijä on käytännössä aina väistämisvelvollinen risteyksissä ja tienylityksissä, ellei liikennemerkein ole muuta osoitettu. No, miten käyttäytyy autoilijat, kun pyöräilijät pysähtyvät noudattamaan väistämisvelvollisuuttaan? Pysäyttävät liikenteen.

Pyöräilijä on väistämisvelvollinen ja pysähtyy. Autoilija on etuajo-oikeutettu, mutta hän pysähtyy ja tukkii liikenteen. Ei liiku mihinkään, vaikka pyöräilijä on pysähdyksissä ja noudattaa sitä väistämisvelvollisuuttaan. Auotilija huitoo kädellä "mene yli", heiluttaa nyrkkiään, huutoraivoaa, nojaa äänitorveen. Ehkä lopulta lähtee liikkeelle renkaat ja töötti huutaen.

Ja silti vain pyöräilijöitä syytetään, kun "eivät noudata liikennesääntöjä...

Olen asunut Oulussa yli 20 vuotta ja liikkunut täällä sekä kävellen, pyörällä, että autolla. Olen yli nelikymppinen ja B-korttikin ollut minulla jo ennen kuin Ouluun muutin.

Todella usein baanan pyöräilykaistalla saa väsitellä kävelijöitä. Myös keskustassa, esim. Kirkkokadulla, pyöräkaistalla on kävelijöitä ja jos heille rinkuttaa kelloa, saa vastaukseksi "Voivttu" tai "haistavttu", jotkut jopa räkivät päälle. Ja jos heille sanoo "menkää pois pyöräilijöiden kaistalta", niin vastaus on "no niin varmaan pitäis mennä" tai "mee vttu ite perseeseen sen pyöräs kanssa".

Enkä todellakaan ole mikään "spandex- tai sukkahousupyöräilijä". Ajan ihan tavallisella naisten pyörällä, eli en kaahaa kovaa tai varsinkaan sähkön avustuksella. Käytän polkupyörässäni kunnon heijastimia ja valoja, olen verhonnut niillä myös itseni, vaatteissani roikkuu vihreitä ja sinisiä led-valoja, että ne erottuvat autojen ja pyörien valkoisista ja punaisista valoista, ja talvella saatan käyttää myös heijastinliiviä. Eli ei ole kyse siitäkään, että olisin täysin mahdoton huomata. Eli sillä perustella vahvistuu tuo ajatus, että minun päälleni yrittää autoilijat tulla tarkoituksella. Myös silloin, kun talutan pyörää ja siis olen jalankulkija suojatietä ylittäessäni.

Tämän avautumisen pointti on se, että muut rikkovat liikennesääntöjä aivan yhtä lailla, mutta jostain syystä vain pyöräilijöitä syytetään. Pyöräilijöitä syytetään myös silloin, kun he noudattavat lakia ja muut eivät.

Tuo uutinen oli huono myös siksi, ettei siinä painotettu sitä, että pyöräilijöiden on välillä pakko oman turvallisuutensa vuoksi rikkoa liikennesääntöjä, koska autoilijoille ei tule mitään seurauksia siitä, että kiilaavat ajoradan reunassa tai pyörätiellä olevia pyöräilijöitä. Syytettiin vain pyöräilijöitä, eikä sanottu, että "autoilijoiden käytöksestä löytyi huomautettavaa vähintään yhtä paljon kuin pyöräilijöidenkin, ja siinäpä oikeastaan selitys sille, miksi pyöräilijät eivät ajoradalla uskalla lain mukaisesti ajaa".

Ja kyllä tietenkin toki totta kai pyöräilijät rikkovat liikennesääntöjä välinpitämättömyyttään ja tietämättömyytään. En missään vaiheessa väitä, etteivät pyöräilijät riko liikennesääntöjä Oulussa koskaan. Mutta olen todella kyllästynyt tuohon, että AINA syytetään VAIN pyöräilijöitä kaikesta ja jopa silloin, kun liikennesääntöjä rikkoikin joku muu kuin pyöräilijä.

Olen vuosien varrella ollut paljon myös Turussa ja siellä pyöräilijät kulkevat ajoradan reunassa ongelmitta. Ei siellä tarvitse koko aikaa kytätä ympärilleen ja olla valmiina syöksymään jalkakäytävälle, ettei pääse hengestään. Siellä autoilijat osaavat ottaa pyöräilijät huomioon ja tietävät, että he kuuluvat ajoradan reunaan ja heitä ei saa kiilata eikä varsinkaan yrittää ajaa yli. Miten tämä toimintatapa saataisiin myös Oulun autoilijoille?

Re: Pyöräilijät jalkakäytävällä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.6.25 15:41:23

” Mutta miten ihmeessä saataisiin autoilijat noudattamaan lakia, eli huomioimaan pyöräilijät, ja olemaan kiilaamatta heitä nurin tai ajamatta yli?”

95% oululaisista autoilijoisista huomioivat pyöräilijät niin hyvin, että rikkovat liikennesääntöjä huomioidessaan. Sitten kun itse yrität ajaa liikennesääntöjen mukaan, niin pyöräilijät näyttävät keskisormea. Tämä siis suojatiellä, jossa pyöräilijä on väistämisvelvollinen autoilijaan nähden.

Lähettäjä: djed 
Päivämäärä:   13.6.25 15:50:14

Aloittaja on täysin oikeassa ja olen itsekin kirjoittanut saman tyylistä tekstiä moneen täällä vuosien varrella aiemmin olleeseen ketjuun. Valitettavasti linkkejä ei ole laittaa kun kaikki laitteeni on vaihtuneet vastikään.

Tuo on kyllä totta, että autoilijat yrittää ajaa päälle kun pyöräilijä on ajoradalla. Minä olen niin monta kertaa kiilautunut, että olen jo vuosia katsonut parhaimmaksi hypätä pyörän selästä alas tietyillä tien pätkillä ja taluttaa pyörää ja monesti kierrän ennemmin jotain muuta reittiä, ettei tarvitse mennä tiettyjä teitä pitkin keskustassa. Ei ole todellakaan pyöräily-ystävällinen keskusta.

Joskus näin vierestä, kun joku autokoululainen meinasi ajaa ajoradan reunassa pyöräilevän miehen yli. Onneksi autoilija pysähtyi ja mies koputti ikkunaan, ja huusi kuin sumutorvi, että eikö edes autokouluopettaja osaa kertoa, että tässä tien pätkällä pyöräilijät kuuluu ajoradalle ja heidän yli ei s44tana vieköön ajeta!!". Jotain se opettaja huuteli takaisin, mutta mitään anteeksipyynnön kaltaista ei kyllä kuulunut. Onneksi sille pyöräilijälle ei käynyt mitään.

Lisäksi jotkut tiet keskustassa on jotain mukulakiveä tms, joten siinä ei voi skuutilla tai pyörällä kovaa mennä. Autolla kyllä näköjään voi kaahata, jolloin muut ei helposti ehdi alta pois. Mutta sehän on autoilijoiden mielestä vain hauskaa. Skuutilla en ole ikinä ajanut ja tuskin ajankaan.

Lähettäjä: cxxz 
Päivämäärä:   13.6.25 15:54:57

Minä en uskalla liikkua Oulussa pyörällä. Kuljen aina bussilla tai kävellen :D Joskus talvella Hallituskadulla kävellessäni näin kun kaksi pyöräilijää pyöräili ajoradalla ja joku autoilija hiillosti heitä ihan toisen takarenkaassa kiinni. Pyöräkaista oli lumen peitossa eikä ajoratakaan mitenkään hyvin ollut aurattu, mutta tuo vain vahvisti sitä etten koskaan uskalla pyöräillä keskustassa ajoradalla.

Päivämäärä:   13.6.25 16:06:58

Tähän voin oman kokemukseni perusteella vastata:

"95% oululaisista pyöräilijöistä huomioivat autoilijat niin hyvin, että autoilijat rikkovat liikennesääntöjä pyöräilijän kohdatessaan. Sitten kun itse yrität ajaa liikennesääntöjen mukaan, niin autoilijat näyttävät keskisormea. Tämä siis suojatiellä, jossa pyöräilijä on väistämisvelvollinen autoilijaan nähden."

Mutta ainahan jää se 5 %, joka toimii toisin...

Päivämäärä:   13.6.25 16:19:51

” Mutta ainahan jää se 5 %, joka toimii toisin...”

Niin, se loppu 5% yrittää noudattaa liikennesääntöjä eikä anna pyöräilijälle tilaa jokaisella suojatiellä.

Päivämäärä:   13.6.25 16:21:14

” Sitten kun itse yrität ajaa liikennesääntöjen mukaan, niin autoilijat näyttävät keskisormea”

Tässä piti muuten lukea, että pyöräilijät näyttävät autoilijoille keskisormea. :D

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   13.6.25 16:24:30

En asu Oulussa, mutta jalkakäytävällä skoottailevat/pyöräilevät ovat kyllä saastaa. Noudata sääntöjä, jos et niitä hallitse, niin siirry kävelemään. Kiitos!

Ja kyllä, skoottaan itse. Ja vain sallituilla väylillä.

Päivämäärä:   13.6.25 16:28:59

Minä kirjoitin tuon pyöräilijän näkökulmasta. Eli kun minä pyöräilijänä noudatan väistämisvelvollisuutta, näyttävät autoilijat minulle keskisormea, kun en rikokaan väistämisvelvollisuuttani.

Paljon toki näkee niitä pyöräilijöitä, jotka vain ajavat suojatien yli ja autoilijat väistävät, vaikka pyöräilijän kuuluisi väistää. Siksi minäkin autoillessani olen varovainen enkä aja nilkka suorana kaakattaen, että "pyöräilijän kuuluu väistää". Mutta kun pyöräilijät väistää, niin en minä pysähdy tööttöilemään heille vaan jatkan matkaa, kuten kuuluu.

Mutta kuitenkin liikun enimmäkseen pyörällä. Joskus oikein testasimme kaverini kanssa, että ymmärtääkö autoilijat, että pyöräilijän kuuluu väistää. Paikalle kerääntyi muitakin pyöräilijöitä pysähdyksiin naureskelemaan nyrkkiä puiville autoilijoille, jotka eivät tajua, että heillä on etuajo-oikeus ja tukkivat liikenteen.

Lähettäjä: Aappa 
Päivämäärä:   13.6.25 18:04:33

Itse autoilen enemmän kuin pyöräilen, ja minusta on täysin älytöntä että pyöräilijät ohjataan autojen sekaan, eikä omalle väylälleen. En luota tippaakaan siihen, että kaikki pyöräilijät osaisivat ajaa ns. autoina autojen seassa. Lisäksi pyöräilijät ovat yleensä muuta liikennevirtaa hitaampia, mikä aiheuttaa omat ongelmansa. En syytä pyöräilijöitä, vaan typerää liikennesuunnittelua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.