Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mies tahtoisi hoitaa vauvaa enemmän

Lähettäjä: MAriA 
Päivämäärä:   13.6.25 14:10:16

Mies tahtoisi hoitaa vauvaa enemmän kuin minä antaisin. Hän tahtoisi olla enemmän vauvan kanssa myös kahdestaan, ja hänen mielestään olisi kaikkien etu, jos minä olisin välillä erossa vauvasta ja kävisin esimerkiksi katsomassa kavereita.

Minusta äiti ja vauva kuuluvat yhteen jo pelkästään imettämisen vuoksi ja minusta tuntuu hankalalta jättää vauva miehelle. Tuntuu kuin tekisin jotain väärin, kuin hylkäisin vauvan.

Re: Mies tahtoisi hoitaa vauvaa enemmän

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   13.6.25 14:12:06

0/5

Mutta parempia provoja on ollut kyllä viime aikoina. Toisen kappaleen olisin säästänyt myöhempään viestiin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.6.25 14:14:03

Lol

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.6.25 14:15:04

Pervo :D

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   13.6.25 14:16:33

Lapikasta tuollaiselle hulttiolle.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   13.6.25 14:18:27

Nämä kersaprovot senkun huononee.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   13.6.25 14:19:53

Miehet ei ymmärrä. Jos pikkuvauva ja äiti imettää niin siinähän sitä vauvanhoitoaikaa paljon menee ja pienet nukukvatkin paljon. Itse olen täysimettänyt omat lapset ja tiedän tunteen. Silloin pikkuvauvan kanssa on ihan oma "yhteys" tai kimppa kun ruokailut menee tissi suussa .
Eli teet kuten itsestä tuntuu oikealta. Mies voi hoitaa vauvaa ja vaihtaa vaippaa yms vaikka äiti kotona. Outo mies että vaatii lähtemään kavereitten luo ja meillä äideillä tosiaan nämä emon vaistot kun vauva pieni.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   13.6.25 14:37:12

Oletko tosissasi? Sinun lapsellasi on isä , ja sinä haluat hylätä hänet, niin isänä kuin puolisoja ja olla vain yhtä vauvasi kanssa. Voit sinä mennä käymään vaikka vessassa yksinäsi niin, että mies saa olla kahdestaan vauvan kanssa.

Minkä ikäinen vauva on? Ymmärrän hyvin että muutamaan viikkoon ei huvita lähteä kavereita katsomaan. Tämä onkin tämä provon oudoin kohta. Yleensä ne kaverit tulevat katsomaan tuoretta äitiä eikä päin vastoin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   13.6.25 15:32:54

Miehesi varmaan haluaa tarjota sulle mahdollisuuden omaan aikaan ja latautumiseen ja olla läsnäoleva isä lapselleen. Kuulostaa kultaiselta mieheltä.

Jos sinusta tuntuu ettet nyt halua olla erossa vauvasta, niin keskustelkaa aiheesta. Voi olla, että vauvan kasvaessa sinulle tuleekin tarve omalle ajalle. Ja lapsen edun nimissä anna isänkin hoitaa häntä! Oma isäni ei oikein uskaltanut hoitaa minua pienenä, koska hänellä ei ollut kokemusta lapsista ja hän taisi jännittää, että ei osaa ja äitini alkaa neuvoa. Äitini kun osaa olla vähän turhan teräväkielinen. Isäni ja minun välille jäi jokin etäisyys, ja olemme lähentyneet vasta nyt kun olen aikuinen. Olisimme voineet tehdä paljon enemmän yhdessä jo lapsuudessani, jos olisimme olleet läheisempiä.

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   13.6.25 16:19:05

Sillä vauvalla on oikeus siihen isäänsä ihan yhtä lailla kuin äitiinkin. Sitten vingutaan, kun isä on ihan kädetön lapsen kanssa, kun äiti on vetänyt piippuun kahmimalla sen vauvan itselleen eikä jaksaisi enää. Onnea myös tulevaan avioeroprosessiin.

Onhan näitä sekopäämutseja oikeasti tuolla, vaikka tämä ehkä provo olikin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.6.25 16:20:51

Minkä ikäinen vauva on?

Ymmärrän isän halun hoitaa lasta ja se on myös mielestäni hyödyllistä. Mutta ymmärrän myös sen, miksi pientä vauvaa ei äiti niin vain jätä. Kai isä voi vauvaa hoitaa myös äidin ollessa kotona? Toisekseen pieni vauva pitää äitiä ja itseään yhtenä olentona, joten kovin pienestä ei ole tarvetta olla ei äidin eikä vauvan takia kauaa erossa.

Ymmärrän isän halun hoitaa ja ihana, että tarjoaa mahdollisuuden irtautua. Mutta kyllä pitää miehen myös ymmärtää jos tuore äiti ei halua vielä olla lapsesta erossa tai edes lähteä kotoa. Raskaus ja synnytys on kuitenkin isoja asioita naiselle, vaikka isäksi tuleminen on myös miehelle iso asia, miehen keho ei esim reagoi siihen jne. Nainen on 9kk kantanut vauvaa sisällään joten luonnollisesti se lyhytkin erossa olo tuntuu alkuun vaikealta ja niin kauan kun se (vauvan kanssa) tuntuu vaikealta, mies nielee harminsa ja hoitaa vauvaa äidin ollessa kotona.

Päivämäärä:   13.6.25 16:26:13

., ei ihan terveeltä kuulosta, jos äiti ei kykenisi edes 20 minuutin kävelylenkkiä tekemään yksin. Tekisi sille äidin palautumisellekin ihan saakelin hyvää vähän tuulettua ilman vauvaa pieni tovi.

Itse olisin tullut hulluksi, jos en olisi edes pientä hetkeä saanut välillä hengähtää, alusta alkaen.

Päivämäärä:   13.6.25 16:32:06

Huono provo. Taas jälleen kerran.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   13.6.25 16:38:46

No ei aloituksessa ollut kyse mistään 20 min kävelylenkistä vaan olisi pitänyt lähteä katsomaan kavereita. Eikä kerrottu miten vanha vauva on.
Outoa oli vaan että isä haluaa olla yksin kotona vauvan kanssa- sitähän voi hoitaa vauvaa ja äippä ottaa vaikka päikkärit jos yöllä imettänyt vauvaa. Sehän parasta palvelua on.
Itse olen imettänyt vauvani ja en halunnut lypsää ja ensikuukaudet ilman muuta ruokaa olivat tietty vauvan kanssa "symbioosi" ja silleen ymmärrän aloittajaa. Ja tietty meilläkin isä huolehti vauvoista oman osansa.

Lähettäjä: Louisa 
Päivämäärä:   13.6.25 16:44:41

Ota ihmeessä tarjous vastaan. Olen lähes varma, että tulet olemaan myöhemmin todella kiitollinen siitä, että isälle lapsen kanssa oleminen on luonnollista ja että hän tahtoo viettää aikaa lapsen kanssa.

Jos vauva on pieni, hormonit tekevät tepposensa, mutta usko minua, että silti omallekin hyvinvoinnillesi tekee hyvää luopua vauvasta edes muutamaksi tunniksi. Kun lapsi kasvaa, ei sinun enää tarvitse luopua vaan tahdot luopua.

Tämä on sinulle suuri mahdollisuus. Käytä se. Minä olin ihan samassa tilanteessa ja minulle järkeä puhui oma äitini.

Päivämäärä:   13.6.25 16:50:50

Mitä pahaa on kavereiden näkemisessä ilman vauvaa? Ei mitään. Tekee mielenterveydelle hyvää nähdä ihmisiä ilman häiriötekijöitä.

Päivämäärä:   13.6.25 17:01:29

Mua kiinnostaisi minkä ikäinen vauva on. Jos puhutaan esim joistain viikosta, todellakin äiti saa olla kiinteästi vauvan luona. Johan vauva syökin parin tunnin välein.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.6.25 17:14:13

Kavereiden tapaamisen takana voi olla ihan vaan halu yuke myös sitä äidin hyvinvointia ja jaksamista, näin ainakin meillä oli. Tai sitten mies haluaa hoitaa vauvaa ilman jatkuvaa vierestä korjaamista, mikä on valitettavan yleistä myöskin.

Päivämäärä:   13.6.25 17:36:12

No aloittaja vaikuttaa siltä, että pelkkä 20 minsan kävelylenkki ilman vauvaa olisi kamalaa. Vaikka vauva olisi vain JOITAIN viikkoja. Oma pää vaati pientä yksin oloa ja happihyppelyä jo ihan vauvan ekalla viikolla. Teki muuten sätänän hyvää käydä vähän tuulettumassa edes pieni hetki, puoli tuntia.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   13.6.25 17:54:30

Saati että mies ei välttämättä tarkoita että aloittajan täytyy lähteä tuntikausiksi, se on vaan se mitä miehelle tulee mieleen ehdottaa. Aloittaja voisi siihen todeta takaisin, että en halua olla pitkään poissa mutta käväisenpä yksin suihkussa sillä aikaa kun sinä olet vastuussa vauvasta.

Minä ymmärrän miksi isä myös voi kokea että haluaisi aikaa yksin vauvan kanssa. Se, että toinen katsoo vierestä kun vaihdat vaippaa tai antaa ohjeita sivusta, voi olla tosi hankalaa kun haluaisi vaan opetella itse rauhassa ja tutustua siihen omaan lapseensa.

Ainakaan ei kannata myöhemmin itkeä sitä että mies ei ota vastuuta jos ei alussa anneta ottaa yhtään vastuuta. Toki yhdessä sovitaan mikä sopii molemmille mutta myös äidin kannattaa antaa isän ottaa sitä omaa tilaa ja etsiä tapansa olla isä, yleensä se on hyvästä koko perheelle tulevaisuudessa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.6.25 18:22:48

LähettäjäPop 

Päivämäärä13.6.25 17:54:30

Saati että mies ei välttämättä tarkoita että aloittajan täytyy lähteä tuntikausiksi, se on vaan se mitä miehelle tulee mieleen ehdottaa. Aloittaja voisi siihen todeta takaisin, että en halua olla pitkään poissa mutta käväisenpä yksin suihkussa sillä aikaa kun sinä olet vastuussa vauvasta.

Minä ymmärrän miksi isä myös voi kokea että haluaisi aikaa yksin vauvan kanssa. Se, että toinen katsoo vierestä kun vaihdat vaippaa tai antaa ohjeita sivusta, voi olla tosi hankalaa kun haluaisi vaan opetella itse rauhassa ja tutustua siihen omaan lapseensa.

Ainakaan ei kannata myöhemmin itkeä sitä että mies ei ota vastuuta jos ei alussa anneta ottaa yhtään vastuuta. Toki yhdessä sovitaan mikä sopii molemmille mutta myös äidin kannattaa antaa isän ottaa sitä omaa tilaa ja etsiä tapansa olla isä, yleensä se on hyvästä koko perheelle tulevaisuudessa

Just näin.

Se vauva on yhtä paljon molempien, ja molempien pitää saada ihan itse opetella se oma äitiys ja isyys.

Minä olen kolmesta lapsesta ihan ensimmäisestä päivästä kotona käynyt yksin vähintään puolen tunnin lenkin.
Jos en olisi päässyt liikkumaan olisin tullut hulluksi, ja ihan fyysisesti sairaaksi.

Ja niistä puoli tuntisista sitten pikku hiljaa yksin kauppaan, ja kaverien kanssa kahville.

Älkää hyvät naiset estäkö isien vauvojen hoitoa. Älkääkä puuttuko siihen.
Se on ihan sama, mitä iso pukee vauvalle päälle, tai se, jos hän tekee asiat muutenkin eri tavalla kuin äiti. Lopputulos on kuitenki sama.

Lähettäjä: Ainokainen 
Päivämäärä:   13.6.25 19:56:58

Musta on ihanaa että on sellainen mies, jolle uskaltaa jättää vauvan. Ootan kovasti sitä että pääsen jo tallille ja nytkin käyn välillä muutamia tunteja tekemässä töitä. Jos omaan mieheensä ei luota vanhempana, on jokin pahasti pielessä.

Päivämäärä:   13.6.25 20:05:30

Se että sä olisit tullut hulluksi ei tarkoita, että joku toinen kokee samoin. Jollekin toiselle se alku aika voi olla tosi erilainen ja hän kokee suurta tuskaa olla erossa lapsesta. Tottakai isän pitää saada olla opetella isä, mutta kyllä musta 9kk raskauden ja synnytyksen jälkeen naisella on myös oikeus tunteisiinsa ja esim ahdistukseen lapsesta erossa oloon. Sitäkin pitää joo harjoitella, mutta kuten oon monta kertaa sanonut, riippuu täysin lapsen iästä onko äiti "liikaa kiinni" vai täysin ymmärrettävässä tilanteessa. Jos muutaman viikon ikäisen lapsen kohdalla äiti ei koe mukavaksi lähteä kävelylle tai kauppaan tai kavereiden kanssa kahville, aika marttyyriä olisi isältä todeta että hän ei sitten koskaan hoida lasta kun nyt ei heti saanut olla yksin.

Mutta aloittaja voi aloittaa sillä että menee yksin suihkuun ja vessaan ja mies saa silloin olla keskenään lapsen kanssa.

Raskauden jälkeen kuitenkin naisen hormonit heittelee ja moni reaktio on ihan luonnollinen hormoneista johtuen. Musta on erikoinen reaktio lähteä syyttelemään tai arvostelemaan toisen tuntemuksia muutenkin, mutta saati tuossa tilanteessa. Kyllä se isäkin ehtii vielä lapsensa kanssa olla.

Eri asia jos puhutaan vaikka puolivuotiaasta tai vanhemmasta lapsesta.

Päivämäärä:   14.6.25 07:14:59

Oli minullakin hormonit enkä olisi halunnut olla erossa vauvasta, mutta järki sanoi, että se ei ole tervettä. Pitää osata päästää irti ja antaa toiselle tilaa.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   14.6.25 08:10:48

Aloittajan hormonit toimivat kuten kuuluukin. Lapsen isällä taas ei. Isän kuuluisi tuossa kohdassa huolehtia koko perheestä, ei ajaa äitiä pois vauvan luota. Joku toinen ihminen voi poistua vauvansa luota kavereiden luokse, mutta pakko se ei ole. Sen vauvan kanssa voi lenkkeillä ja tavata niitä kavereitaan. Taaperoiden ka ssa on astetta vaikeampaa, silloin isä voi hoitaa.

Lähettäjä: Jouni 
Päivämäärä:   14.6.25 09:42:37

Myös miesten pitäisi vähän katsoa kenen kanssa lisääntyvät.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   14.6.25 09:45:09

” Taaperoiden ka ssa on astetta vaikeampaa, silloin isä voi hoitaa.”

Ongelma vaan on siinä että tunteet ja ihmiset ei toimi noin että äiti voi vain sanoa että nyt minä haluan olla vauvan kanssa, pysy sinä poissa ja sitten pari vuotta myöhemmin että no nyt minä haluan omaa aikaa, hoida sitä lasta. Jos haluaa että isä on hoitaja myöhemmin, täytyy isälle antaa mahdollisuus luoda läheinen side lapseen jo vauvana. Monesti sen siteen luomisen aloittaminen taaperon kanssa on liian myöhäistä. Saati että useimmat ihmiset menettävät aloitteellisuuden hyvin nopeasti jos sitä ei oteta vastaan mitenkään.

Ja tietenkin äidillä on oikeus olla kiinni vauvassa eikä tarvitse lähteä pitkälle. Mutta silloin asiasta keskustellaan miehen kanssa ja annetaan oma ehdotus joka on itselle sopivampi mutta silti mahdollistaa toisellekin hänen haluamansa asiat.

Lähettäjä: Tokko 
Päivämäärä:   14.6.25 09:53:17

Isä voi kyllä luoda suhdetta vauvaan jo raskausaikana. Yksivuotias taapero pärjää oikein hyvin isänsä kanssa, ja jo paljon aikaisemminkin. Älkää riittäkö vauvaa äidiltään liian aikaisin. Sillä isällä on todella tärkeä rooli perheessä, vaikkei äiti lenkkeilisikään yksin.

Muistan, kun sain ensimmäisen lapseni, ja kaikki halusivat "auttaa" minua viemällä vastasyntyneen lapsen pois! En tarvinnut apua, neuvoja enkä omaa aikaa. Sain hoidettua vauvan ja kaikki muutkin tärkeät ja vähemmän tärkeät jutut. Isä hoiti kyllä työpäivän jälkeen vauvaa, mutta ei halunnut minua pois vaan olimme yhdessä.

Toisen lapsen kohdalla se vauvan vieminen pois ei enää ollut ihmisille ihan niin tärkeää. Leikilläni jopa kysyin, haluaako joku viedä taaperon näytille sukulaisilleen tai leikkipuistoon :D. Eivät halunneet, vauva olisi kyllä kelvannut.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   14.6.25 09:55:43

"
Ja tietenkin äidillä on oikeus olla kiinni vauvassa eikä tarvitse lähteä pitkälle. Mutta silloin asiasta keskustellaan miehen kanssa ja annetaan oma ehdotus joka on itselle sopivampi mutta silti mahdollistaa toisellekin hänen haluamansa asiat."

Tämä. Sillä isällä on myös oikeus luoda suhde omaan lapseensa eikä se ole pois äidiltä, enemmän päinvastoin. Äiti-ihminen on monella tapaa itsekkäin ihmistyyppi mitä tiedän, tämäkin hyvä esimerkki siitä.

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   14.6.25 10:08:44

Ettei tässä olisi taustalla jotain että äiti on sanonut ennen vauvan syntymää että haluaa nähdä kavereita ym että toivoo miehen tämän mahdollistavan/patistavan lähtevän pienelle lenkille/näkemään kavereita? Ja nyt ymmärrettävästi naisen hormoni heittelevät ja mies yrittää silti vähän patistella?

Ja tosi karua jos mies kelpaisi olemaan lapsen kanssa vasta kun lapsi on taapero? Ei mikään ihme jos siinä kohtaa menevät jo omia menojaan ja ovat kehittäneet sen oman arjen kun ei lapseen saa tyyliin koskea.

Meillä on tammikuussa syntynyt vauva, täysimetyksellä. Käyn silti yksin lenkillä, kaupassa ym ja olen käynyt siitä suht alusta asti. Ja muutenkin pyrkinyt siihen että myös mies saa hengata vauvan kanssa ja minä voin laittaa niitä tiskejä esimerkiksi. Se isä on myös sen vauvan vanhempi ihan sieltä synnäriltä asti.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   14.6.25 10:14:33

Anna hoitaa. Ei sun tarvitse pitkälle lähteä, voit olla kotonakin, mutta anna isän hoitaa. Se on tärkeää molemmile ja heidän väliselle siteelleen ja äiti on silti aina äiti. Ei se vauva lakkaa sua rakastamasta, vaikka isäkin hoitaisi.

Ota hyvillä mielillä rentoa imetysten välillä ja anna isän hoitaa.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   14.6.25 10:15:06

Onneksi aloittaja ei saanut kaksosia.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   14.6.25 10:15:09

Milla: sun lapsesi on pian puolivuotias. Ihan pieni ero vastasyntyneeseen.

Päivämäärä:   14.6.25 10:17:54

Ja aloittajan vauvan ikä kerrottiin missä?

"Milla: sun lapsesi on pian puolivuotias. Ihan pieni ero vastasyntyneeseen."

Päivämäärä:   14.6.25 10:20:58

Onhan näitä äitejä nähty, jotka ovat ainoita oikeita hoitamaan the vauvaa.

Sitten, kun se vauva on 3-v, ja pitäisi ekaa kertaa jäädä isin kanss kahden, niin äiti soittaa kaverilleen ettei pääsekään lähtemään kun vauva itkee niin lohduttomasti hänen peräänsä.

Päivämäärä:   14.6.25 10:22:56

Ja aloittajan vauvan ikä on tärkeä tieto juuri kenelle?

Itse kohdistin viestini nimimerkille Milla. Tarkoitin, että on iso ero siinä, lähteekö äiti pois kahden päivän ikäisen vai puolivuotiaan luota. Nimimerkki Huohkin tämän kyllä tajusi, kunhan vaan halusi tulla huohottelemaan.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   14.6.25 10:23:32

Onko aloittaja kertonut, minkä ikäinen vauva on? Aivan eri olla kiinni muutaman viikon kuin kuukausien ikäisestä.

Tästä provosta voi päätellä, miten tällainen etenee. Vuosien päästä isä käräjöi saadakseen tavata lastaan.

Lähettäjä: MAriA 
Päivämäärä:   14.6.25 10:26:02

Kahdeksanviikkoinen on vauva.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   14.6.25 10:26:40

Joo: ja sen päälle itse olet käytännössä sänkypotilas alle 80 hemoglobiinilla olet vain tyytyväinen että muut tahtoo hoitaa vauvoja.

Päivämäärä:   14.6.25 10:27:09

Joo: jos aloittaja olisi saanut kaksoset tai vaikka kolmoset, niin silloinko hänen pitäisi lähteä kaverinsa luokse vai...?

Oma mieheni on hoitanut osansa lastenhoidosta, mutta on kyllä onneksi ymmärtänyt, etten halua poistua yhdenkään pikkuvauvan (vastasyntyneen) luota kuin korkeintaan tallille tai saunaan. Kyllä sillä isälläkin on kädet täynnä työtä, vaikkei äitiä ajetakaan ylös lapsivuoteeltaan.

Päivämäärä:   14.6.25 10:31:53

8 viikkoinen = 2 kk.

Päivämäärä:   14.6.25 10:38:06

En tiedä missä aloittaja sanoi, että mies ei hoitaisi tai saisi hoitaa lasta. Mieshän halusi aloituksen mukaan olla kahdestaan lapsen kanssa. Mikä varmasti sopii toisille. Mutta 8vk kohdalla on ihan luonnollista, jos äiti kokee halua olla vauvan lähistöllä. Vauvahan ei vielä siinä vaiheessa tajua olevansa äidistä erillinen olento.

Varmasti vähitellen on aloittajan perheessä aloitettava se erkaantuminen. Mutta se pitää silti tehdä kuten se hyvältä tuntuu. En ymmärrä isää, joka haluaa aiheuttaa lapsensa äidille (ja mahdollisesti myös lapselle) pahaa mieltä tuossa kohtaa sillä, että olisi pakko saada jäädä kotiin kahdestaan lapsen kanssa.

"Oli minullakin hormonit enkä olisi halunnut olla erossa vauvasta, mutta järki sanoi, että se ei ole tervettä. Pitää osata päästää irti ja antaa toiselle tilaa."

Tätä kommenttia en ymmärrä. Miten niin ei ole tervettä, jos pienen vauvan äiti haluaa olla lapsensa lähellä. Ennemmin ei ole tervettä, jos lapsen kanssa ei halua olla. Tottakai isä pitää ottaa huomioon, mutta ehkä aloittajan tilanteessa alkuun riittää, että mies hoitaa lasta vaikka aloittaja on kotona. Vaikka päiväunilla tai lukemassa kirjaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   14.6.25 10:40:48

"Vauvahan ei vielä siinä vaiheessa tajua olevansa äidistä erillinen olento."

Näille ei kyllä ole mitään tieteellistä perustaa niin kuin ei ole kiintymyssuhdeteorioillekaan. Niiden arvo on mitätöity psykologiassa jo ajat sitten.

Jos äiti kuolee synnytyksessä ja lapsi on isänsä tai mummonsa tai pappansa kanssa alusta saakka, lapsella on kaikki mahdollisuudet kasvaa tasapainoiseksi aikuiseksi.

Päivämäärä:   14.6.25 10:46:35

Nämä on niin nähty.
"Isä on hyvä apu vauvan hoidossa. Isä hoitaa vauvaa, jotta äiti voi lukea kirjaa. Vauva nukkuu, äiti alkaa lukea. Vauva inahtaa, äiti syöksyy vauvan luo, koska Isä ei reagoinut oikealla tavalla.
Isä alkaa vaihtaa vauvalle vaippaa, äiti rynnii viereen opastamaan, koska eihän Isä osaa. Isä pukee ihan väärän väriset housutkin vauvalle."

Päivämäärä:   14.6.25 10:48:38

Tiedossa oli Millan lapsen ikä, mutta miksi piti vetää mukaan vastasyntynyt vertailukohdaksi, kun kenelläkään ei ollut täällä sitä vastasyntynyttä? Ei edes aloittajalla, kuten myöhemmin kävi ilmi. Ja nimenomaan sillä aloittajan vauvan iällä on väliä tarinan kannalta, olithan itsekin sitä mieltä, että vauvan iällä on merkitystä. ;)

"
Ja aloittajan vauvan ikä on tärkeä tieto juuri kenelle?

Itse kohdistin viestini nimimerkille Milla. Tarkoitin, että on iso ero siinä, lähteekö äiti pois kahden päivän ikäisen vai puolivuotiaan luota. Nimimerkki Huohkin tämän kyllä tajusi, kunhan vaan halusi tulla huohottelemaan."

Päivämäärä:   14.6.25 10:51:32

;)

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   14.6.25 10:58:25

Milla: sun lapsesi on pian puolivuotias. Ihan pieni ero vastasyntyneeseen.

Ihan lähdin kauppaan kotiutumisesta seuraavana päivänä ja vauva jäi isänsä syliin nukkumaan. Ei edes herännyt kun olin poissa kun ei siellä kaupassa/lenkillä tarvitse tuntikausia olla.

Unohdin kirjoittaa että ihan alusta asti olen poistunut kotoa ilman vauvaa pieneksi hetkeksi.

Päivämäärä:   14.6.25 10:58:49

Kuule aloittaja. On ihan normaalia ja ok tuntea noin. Et ole sairas eikä tuossa ole mitään sairasta. Mutta. Tunteet ei saa liikaa ohjata toimintaa ja päätöksentekoa. Mies on vauvan isä, ja hänellä on yhtäläinen oikeus muodostaa side vauvaan. Ymmärrät tämän kyllä, kun jätät tunteet sivuun. Niillä tunteilla on ollut paikkansa aikana, kun vauvan henkiin jääminen riippui siitä, ettei äiti jätä häntä hetkeksikään silmistään. Mieti nyt järjellä, jääkö vauva isä kanssa henkiin vaikka kävisit alkuun vaikka pienellä kävelyllä? Kyllä jää, ja miehes on oikeassa, se tekee teille kaikille hyvää. Ei tarvii alkuun lähteä moneksi tunniksi pois, pieni kävelylenkki tai nopea kahvittelu riittää.

Päivämäärä:   14.6.25 11:02:41

Zäkää veetuttaa kun ei olekaan kaikkien lapsiasioiden aasiantuntja.

Päivämäärä:   14.6.25 11:05:28

.: usko pois, minä ymmärrän, että sinua harmittaa ihan hirmuisesti. Toivon sinun löytävän jotain, jonkun suunnan elämääsi <3.

Päivämäärä:   14.6.25 11:10:48

Osu ja uppos kommenttini selvästi. Kyllä sä zäkä selviät siitä ettet ole aina oikeassa. Elämä on.

Päivämäärä:   14.6.25 11:12:47

"enemmän kuin minä antaisin"

Juupajuu. Sitten muutaman vuoden päästä kitistään, että mies ei ota vastuuta.... No mistähän johtuis, kun nainen ajattelee että vauva on HÄNEN ja HÄN päättää.

Lähettäjä: dfgh 
Päivämäärä:   14.6.25 11:13:43

"Ja aloittajan vauvan ikä on tärkeä tieto juuri kenelle?"

Tärkeä jokaiselle kirjoittajalla. Minkä ikäinen aloittajan vauva olikaan? Ikä vaikuttaa ratkaisevasti siihen, pidetäänkö sopivana lähteä pois kotoa ilman vauvaa tapaamaan kavereita vai odottaako äiti kotona, jotta kaverit tulisivat sinne tapaamaan häntä.

Jos aloittaja on kyyhöttänyt kotonaan jo 10 kuukautta päästämättä vauvaa silmistään, alkaa olla epänormaalia. 10 päivän ikäisen vauvan kohdalla pitäisin outona, jos äiti lähtisi huitelemaan muualle, ja 10 viikon ikäisen voisin jo huoletta jättää SAMASSA TALOUDESSA ASUVAN isänsä hoitoon muutamaksi tunniksi. Aloittaja ei kerro sitäkään, onko hän yksinhuoltaja niin, että isä ei asu hänen ja lapsensa yhteisessä kodissa.

Päivämäärä:   14.6.25 11:16:39

Lapsi on 2 kk ikäinen.

Päivämäärä:   14.6.25 11:20:06

Joo joo, uskotaan. Minun viestini oli Millalle ja vertasin Millan vauvaa vastasyntyneeseen. En puhunut alouttajasta tai hänen vauvastaan yhtään mitään. Siksi hänen iällään ei ollut tuossa kohtaa mitään merkitystä. Joskus aikuisilla vähän lähtee keskustelu sivuraiteille, mutta älä ota mallia.

Lähettäjä: [] 
Päivämäärä:   14.6.25 11:44:22

Täällä puhutaan nyt aloittajan, ei Millan vauvasta.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   14.6.25 12:00:12

Kerrot miehelle, että haluat itse hoitaa vauvaa, kun tämä on pieni. Vaihtariksi tarjoat, että mies saa hoitaa tulevaisuudessa kaikki lapsen harrastukset; myös treeneihin kuljettamisen.

Päivämäärä:   14.6.25 12:16:34

Milla: kyllä sä sen siihen alkuperäiseen viestiin kirjoitit.

Päivämäärä:   14.6.25 12:18:44

Ja kukapa ei poistuisi pieniksi hetkiksi, jos vain vointi sen sallii.

Päivämäärä:   14.6.25 13:09:12

"Kerrot miehelle, että haluat itse hoitaa vauvaa, kun tämä on pieni. Vaihtariksi tarjoat, että mies saa hoitaa tulevaisuudessa kaikki lapsen harrastukset; myös treeneihin kuljettamisen."

Miksi lapsen isä ei saisi hoitaa lasta kun on pieni vauva? Ainoastaan tulevaisuuden kuskaushommat sille. Lapsen isällä on yhtälailla oikeus hoitaa lasta kun lapsi on pieni. Äitien hormonihuurut menee välillä yli.

Äiti itsekin, pienen vauvan äiti.

Päivämäärä:   14.6.25 13:18:26

.: sarkasmi

Päivämäärä:   14.6.25 15:21:10

Ei ole tervettä jättää isä huomiotta, kun hän haluaa touhuta kahden vauvan kanssa. On tervettä antaa isälle tilaa oman lapsensa kanssa. Tarkennukseksi sille, joka ei ymmärtänyt. Ei tässä kukaan ole muutamasta tunnista pidempään puhunut.

Nimim. Tunnistan aloittajan fiilikset, mutta osasin silti järkeillä ja antaa vauvan myös toiselle tasavertaiselle vanhemmalle.

Lähettäjä: MiiMai 
Päivämäärä:   14.6.25 16:30:31

Itse sairastuin vakavaan infektioon heti vauvan syntymän jälkeen. Mies joutui hoitamaan sekä minut (mm. talutti vessaan, käänsi kylkeä ja nosti lapsen rinnalle..) että vauvan. Mies ehti tuon ensimmäisen kolmen viikon aikana luoda todella hyvän suhteen vauvaan ja oppi hoitamaan vaipanvaihdot jne. Itse vaihdoin ekan vaipan vasta 3 vkon ikäiselle kun pääsin kanyylista eroon.

Voin hyvin kuvitella, miten monella miehellä motivaatio lapsen hoitoon hiipuu, jos äiti kyttää koko ajan vieressä ja on neuvomassa kaikesta. Itse en voinut tähän sortua kun mies oli minua paljon parempi ;)

Aloittaja, yritä ymmärtää, että mies on yhtä lailla vanhempi kuin sinäkin ja hänellä on oikeus luoda suhde lapseensa nyt. Koita nauttia siitä, että sinulla on puoliso, joka haluaa ottaa vastuuta ja anna hänen toteuttaa isyyttään omassa rauhassa.

Päivämäärä:   14.6.25 16:48:39

Miksi sitä isää pitäisi neuvoa, jos hän ei neuvoja kysy? Kukaan, KUKAAN ei ole niin tyhmä, etteikö osaisi vaihtaa vaippaa...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.