Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Raudanpuute lapsilla

Lähettäjä: eked 
Päivämäärä:   13.6.25 13:58:37

Vähän väliä jossain lukee, että "kannattaisi korjata raudanpuute" tai "Onko lapsellasi raudanpuute", kun jossain keskustellaan mistä tahansa lapsiin liittyvästä. Esim. joku pyytää suosituksia alle kouluikäisen lapsen jalkapallokenkiin, kun merkin X malli Y ei ollut sopiva. Ja se johtuu heti siitä, että lapsella on taatusti raudanpuutetta.

Mistä pienille lapsille tulee raudanpuutetta? Jos eivät ole veri- syöpä- tai suolistosairaita?

Onko nykyään kaikilla niin huono ja raudaton ruokavalio, että alle kouluikäisilläkin lapsilla on jo vakava, oireita aiheuttava raudanpuute? Johtuuko se siis siitä, että vanhemmat syöttävät lapsilleen vain makaronia ja sokerimuroja, eikä enää syödä puhtaita raaka-aineita, eikä varsinkaan lihaa, kun "Se on niin epäterveellistä"? Vai mistä se lasten raudanpuute (perusterveillä lapsilla) oikein tulee?

Minulla ei ole omia lapsia, enkä työskentele lasten kanssa, niin en tiedä, miten lapsia nykyään yleensä ruokitaan. Sen tiedän, että ns. laitosruuat tehdään mahdollisimman halvalla, joten ravintosisällössäkin voi olla puutteita, varsinkin, kun laitoskeittiön ruuat tehdään aina monta päivää etukäteen ja säilötään vakuumipakkauksiin. Esim. torstain ruuat valmistetaan maanantaina, jne. Mutta eikö edes kotona anneta lapsille rautaa sisältäviä ruokia? Vai mikä sen (vakavan) raudanpuutteen takana on?

Siihen en ota kantaa, että mikä on sopiva rautataso tai millä arvoilla kenellekin tulee oireita. Olen sitä mieltä, että nämäkin ovat yksilöllisiä asioita ja se mikä passaa toiselle, ei passaakaan välttämättä toiselle. Olen jo nelikymppinen, enkä ole huomannut mitään eroa olossa, vaikka ferritiinini on ollut 60-70-120. Muita arvoja ei ole mitattu, joten en osaa sanoa, mikä olisi minulle hyvä tai huono enkä kenenkään toisen puolesta ala sanelemaan mitään arvoja. Joten ei pliis tehdä tästä "ferritiinin pitää olla vähintääm 100/150 että se on hyvä" -keskustelua, kun aiheena ei ole se vaan se, että mistä jo(pa alle kouluikäisille) lapsille on kehittynyt niin vakava raudanpuute, että se aiheuttaa vakavia oireita ja siitä on alettu jankata ja siihen vaaditaan hoitoa, rautalisiä ja infuusioita?

Re: Raudanpuute lapsilla

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   13.6.25 14:04:31

Jos odottava äiti on raudanpuutteinen, myös syntyvät lapsetkin ovat.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.6.25 14:04:38

Ainakin hiukan ennenaikaisesti syntyneiden rauta-arvot saattavat dropata siinä joskus 2-vuotiaana. Ja jos niitä ei siinä vaiheessa nosta, niin kasvun myötä ne arvot eivät vuosiin pääse kohoamaan.

Enemmän ennenaikaisina syntyneille annetaan heti rautalisät ja arvoja seurataan vielä synnärin jälkeenkin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.6.25 14:11:49

Lapsilla todellakin on nykyään paljon raudan ja eril vitamiinien puutetta, vaikka eivät keskosia olisikaan.
Kun ruokavalio koostuu vehnästä, ranuista, rasvasta, sokerista, kananugeteista ja jauhelihasta, niin mitä muuta voi edes odottaa kuin aneemisia ja ylipainoisia lapsia.

Lähettäjä: Fudge 
Päivämäärä:   13.6.25 15:01:32

Tämä on kyllä mielenkiintoinen asia! Minulla oli jo lapsena aina alhaiset sekä hemoglobiini että ferritiini, syytä sille ei koskaan löytynyt. Itse olen nyt myöhemmin epäillyt, että äitini on taatusti ollut aneeminen (kärsi lapsuudessani syömishäiriöstä) ja ehkä siksi minäkin. Kouluikäisenä noita arvoja minulta seurattiin terkkarilla normaalia tiiviimmin ja söin rautalisää. Olin kilpaurheileva ja monipuolista, terveellistä ns ihan normaalia ruokaa syövä (meillä oli kotona ruokavaliossa paljon kasviksia ja syötiin hyvinkin ns puhdasta ruokaa, ei ollut juuri koskaan herkkuja, äitini oli näin myöhemmin ajateltuna jopa neuroottisen tarkka meidän lasten terveellisestä ruokavaliosta) ihan tavallinen lapsi. Ainoastaan maidolle olen allerginen, muuten ei ollut edes ruokarajoitteita.
Nyt aikuisena olen kamppaillut asian kanssa ihan tosissaan, arvo on kaikesta lisäraudasta yms raudan imeytymisen optimoinnilla huolimatta alle 5 ja se aiheuttaa myös paljon oireita. Jaksaminen on huonoa ja urheiluun erityisesti asia tekee paljon haittaa. Kehoni vaan jaksa, vaikka mieli haluaisi. Infuusio (julkiselta puolelta) on ollut paras apu ja ai että se olo on ihana kun arvot hetkeksi nousee! Silloin tuntee olevansa elossa ja se on ihanaa. Mutta syystä X arvot alkaa aina vaan laskea uudelleen. Lapsuuteen nähden ruokavalioni on sen verran muuttunut, että maitotuotteiden lisäksi kokonaan pois on jäänyt myös viljat. Ruokavalioni olen koonnut hyvinkin ns rauta mielessä, enkä esim herkuttele tai syö eineksiä ollenkaan. Mutta silti en vaan saa arvoja nousemaan. Ylipainoa ei minulla ole koskaan ollut, vaan olen koko elämäni ollut vähän alipainoinen. Ärsyttävä vaiva, mutta olen jo tavallaan tyytynyt kohtalooni, että tulen koko elämäni vaan varmaan olemaan tällainen raudanpuutteinen haamu… :/

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   13.6.25 15:07:16

Usein se raudanpuute syntyy jo vauvalle kun äidillä ollut varastot nollissa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.6.25 15:09:14

Meidän lapset urheilee ja aina kasvupyrähdyksen aikana tulee raudanpuute. Kuulema ihan normaalia ja yleistä urheilevilla lapsilla. Joillain on sitten varmaan ruokavalio pielessä ja joillain jokin muu syy.

Lähettäjä: Sopuli 
Päivämäärä:   13.6.25 15:11:06

Epäilen, että olen saanut raudanpuutteen äidiltä. Ja myös lapseni minulta. Silloin ei vielä seurattu muuta kuin hemoglobiinia. Ekalla lapsellani on aina todella mustat silmänaluset ja on kalpea muutenkin. Itsellä todettiin raudanpuute vasta monta vuotta lasten syntymän jälkeen ja sitä ei ikävä kyllä Suomessa kovin herkästi hoideta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.6.25 16:52:15

Raudanpuute on nykyajan muoti-ilmiö. Edellinen oli ADHD, sitä ennen hypotyreoosi. Seuraavaksi tulee vaihdevuodet, se on jo nostamassa päätään.

Ei maallikot osaa ajatella todellisia faktoja tai tehdä mitään erotusdiagnooseja, ne ehdottavat vain sitä mitä ovat itse kokeneet henkilökohtaisesti tai lähipiirinsä kautta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.6.25 17:08:18

Nykylapset on huonokäytöksisiä, lihavia ja nyt niillä on saakeli vielä raudanpuutekin. Kyllä on koko maailma persiillään.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   13.6.25 19:03:03

Voi @!#$, ei ole mikään muoti-ilmiö :D Toivon tällaisille huutelijoille erittäin pahaa anemiaa, johon et saa hoitoa. Tule sitten sanomaan onko muoti-ilmiö vai ei.

Sitä paitsi, jos raudanpuute on kerran todettavissa verikokeella, miten se voi olla muoti-ilmiö?? Siis jos on ihan mustaa valkoisella että ferritiini on 10 ja hemoglobiini 110.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   13.6.25 20:05:54

En saata uskoa että raudanpuutetta on jos syö jauhOJA,JALIHAA. jOSSAIN MUUALLA MTTÄÄ OLISKO VAAN SIELLÄ NEUVOLASSA SE VIKA.Eli selvästi on joku kesätyöläinen joka ei osaa laskea.Eik tarvitse voin kerrtoa suorilta että jos tyyppi syö lihaa ja kalaa ja maitotuotteita niin kyllä sillä raudat on kohdillaan.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   13.6.25 20:40:10

"Voi @!#$, ei ole mikään muoti-ilmiö :D Toivon tällaisille huutelijoille erittäin pahaa anemiaa, johon et saa hoitoa. Tule sitten sanomaan onko muoti-ilmiö vai ei."

Muoti-ilmiö siinä mielessä, että ihmisillä kauhea paniikki kun ferritiini on "vain" 60, kun sen pitäisi kuulemma olla vähintään 100. Ja ihmetellään kun ei saa hoitoa.
Mulla ferritiini ollut 45-80, sama olo koko ajan, eli ihan ok.
Perheessä yksi joka tarvitsee säännöllisen rauta tankksuksen ja hirveä tappelu joka kerta että sen saa.
Mulla laski hb (60) ja ferritiini tosi alas synnytyksessä, vaikka en menettänyt verta juuri yhtään. Eli mulla ei varmaan ole kauhean hyvät varastot ja lapsillakin huonot. Toisen ferritiini on kerran mitattu, oli 26.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.6.25 20:52:58

i: No juuri tätä tarkoitin viestini loppuosalla maallikoihin liittyen... :D tuijotetaan vain omaa napaa, eikä ymmärretä tai haluta ymmärtää yhtään mitään muuta.

Kuten tämän keskustelun aiheen ja lähettämäni viestin kontekstista käy ilmi, tarkoitin muoti-ilmiöllä sitä, että oli keskustelun aloittajan ongelma mikä tahansa puutarhan etanoista hiustenlähtöön, ollaan ensimmäisenä kilpaa kiljumassa syyksi raudanpuutetta, vaikka aloittajan ferritiini olisi 100.

Lähettäjä: ,ff 
Päivämäärä:   14.6.25 12:46:10

Raudanpuute-ryhmässäkin ihmiset kilpaa kiljuvat, kun heidän kuuluu saada infuusio, koska ferritiini on vain 80 kun sen kuuluisi olla ainakin 100.

Ei ihme, ettei lääkärit ota potilaita tosissaan, kun rähistään pelkän veriarvon perusteella.

Aika monilla ongelmana on joku muu kuin ferritiiniarvo. Mutta sitä muuta asiaa ei viitsitä korjata. Esim. huono ruokavalio, somessa roikkuminen, unen puute kun roikutaan somessa, syödään vain eineksiä, jne. Lapsetkin ovat riippuvaisia telkkareista, puhelimista ja tableteista, joten heilläkin se jatkuva kitinä voi johtua muusta kuin ferritiinistä... Ja minkä takia elintapoja ei voi korjata niin, että oma ja lasten raudanpuute korjaantuu? Meillä on aina syöty paljon lihaa ja kalaa kun isä metsästi ja kalasti eikä meidän perheestä kenelläkään ollut huono hemoglobiini tai alhainen feerritiini. Edes äidillä, joka imetti esikoistaan yli vuotiaaksi ja sai heti perään kaksoset, joita imetti myös niin kauan kuin tissiä söivät.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.6.25 15:21:02

Ymmärrän sen, että syntyessään lapsi on raudanpuutteinen jos äitikin on. Mutten sitä, ettei vuosien varrella tilanne korjaannut ruokavaliolla. Eli lapsille ei syötetä rautaa. Miksi ei? Koska "lihansyöntiä pitää vähentää" ja korvataan liha soijalla, nyhtöherneellä ja mukajauhelihaviljalla?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.