Lähettäjä: eked
Päivämäärä: 13.6.25 13:58:37
Vähän väliä jossain lukee, että "kannattaisi korjata raudanpuute" tai "Onko lapsellasi raudanpuute", kun jossain keskustellaan mistä tahansa lapsiin liittyvästä. Esim. joku pyytää suosituksia alle kouluikäisen lapsen jalkapallokenkiin, kun merkin X malli Y ei ollut sopiva. Ja se johtuu heti siitä, että lapsella on taatusti raudanpuutetta.
Mistä pienille lapsille tulee raudanpuutetta? Jos eivät ole veri- syöpä- tai suolistosairaita?
Onko nykyään kaikilla niin huono ja raudaton ruokavalio, että alle kouluikäisilläkin lapsilla on jo vakava, oireita aiheuttava raudanpuute? Johtuuko se siis siitä, että vanhemmat syöttävät lapsilleen vain makaronia ja sokerimuroja, eikä enää syödä puhtaita raaka-aineita, eikä varsinkaan lihaa, kun "Se on niin epäterveellistä"? Vai mistä se lasten raudanpuute (perusterveillä lapsilla) oikein tulee?
Minulla ei ole omia lapsia, enkä työskentele lasten kanssa, niin en tiedä, miten lapsia nykyään yleensä ruokitaan. Sen tiedän, että ns. laitosruuat tehdään mahdollisimman halvalla, joten ravintosisällössäkin voi olla puutteita, varsinkin, kun laitoskeittiön ruuat tehdään aina monta päivää etukäteen ja säilötään vakuumipakkauksiin. Esim. torstain ruuat valmistetaan maanantaina, jne. Mutta eikö edes kotona anneta lapsille rautaa sisältäviä ruokia? Vai mikä sen (vakavan) raudanpuutteen takana on?
Siihen en ota kantaa, että mikä on sopiva rautataso tai millä arvoilla kenellekin tulee oireita. Olen sitä mieltä, että nämäkin ovat yksilöllisiä asioita ja se mikä passaa toiselle, ei passaakaan välttämättä toiselle. Olen jo nelikymppinen, enkä ole huomannut mitään eroa olossa, vaikka ferritiinini on ollut 60-70-120. Muita arvoja ei ole mitattu, joten en osaa sanoa, mikä olisi minulle hyvä tai huono enkä kenenkään toisen puolesta ala sanelemaan mitään arvoja. Joten ei pliis tehdä tästä "ferritiinin pitää olla vähintääm 100/150 että se on hyvä" -keskustelua, kun aiheena ei ole se vaan se, että mistä jo(pa alle kouluikäisille) lapsille on kehittynyt niin vakava raudanpuute, että se aiheuttaa vakavia oireita ja siitä on alettu jankata ja siihen vaaditaan hoitoa, rautalisiä ja infuusioita?
|