Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi vanhempani toimivat näin?

Lähettäjä: Lola 
Päivämäärä:   12.6.25 21:34:50

Vanhempani kuolivat lyhyen ajan sisällä toisistaan ja nyt tuli tieto testamentista jonka olemassa olosta emme siskoni kanssa tietäneet mitään. Vanhemmat ovat jättäneet koko omaisuuden minun alaikäiselle lapselleni. Olisin antanut perinnön mennä omalta osaltani lapselleni kyllä mutta en ymmärrä miten vanhemmat voivat tehdä tämän sisarelleni!!?? Hän ei ole mikään ns huono ihminen vaikka ei ehkä koskaan vanhempien mittapuulla hyvä hyvä (huono koulussa yms) Vanhemmat toki ovat aina kohdelleet meitä epätasa-arvoisesti mitä olen yrittänyt omalta osaltani paikata.

Isämme on aina ollut hieman hankala persoona toisaalta suhteellisen oikeudenmukainen kuitenkin. Äitimme oli sitten narsistisia piirteitä välillä omaava. En olisi silti uskonut että he yrittävät vielä tässäkin tilanteessa tieten tahtoen satuttaa ja ehkä jopa saada meidän välit huononemaan?

Surullisinta on että se väheksytty tytär on aina eniten vanhempia ymmärtänyt,auttanut ja rakastanut kun itse olen tehnyt pakkopullana pakollisen. Kehotin siskoani vaatimaan lakiosaa hän on sen ansainnut.

Mutta jotenkin toivon että tässä olisi joku järki jota en nyt vain ymmärrä? Ymmärrättekö te?

Re: Miksi vanhempani toimivat näin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.6.25 21:45:27

Monet isovanhemmat testamenttaavat ison osan suoraan lapsenlapsille, etenkin jos omat lapset ovat normaalisti toimeentulevia. Kyllähän siskosi saa joka tapauksessa lakiosuuden.

Päivämäärä:   12.6.25 21:46:57

Se olisi reilua jos siskollani olisi lapsia mutta ei ole.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.6.25 21:48:03

Eipä tuolle mitään voi. Jos rahallisesti mahdollista, maksaisin itse siskolle osan sillä lapsen saaman perinnön myötä häneen ei tarvitse laittaa niin paljon rahaa (esim. ajokortti, eka auto yms.). Mutta jos ei ole rahaa tätä kompensoida, niin eihän sille mitään voi.

Päivämäärä:   12.6.25 21:48:07

Onhan se sinultakin pois, jos lapsesi saa osan perinnöstä. Vai ajattelitko käydä lapsen tilillä sörkkimässä?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   12.6.25 21:50:57

Voitte vaatia lakiosuuttanne. Siskollesi kuuluu 25% ja sinullekin, jos haluat sen vaatia.

Kukaan ei ole noin pihalla eli veikkaan provoksi.

Päivämäärä:   12.6.25 21:51:15

....: Suurinosa perinnöstä on taloa,metsää jne joka aiotaan pitää niin ei tarvitse kenenkään tiliä sörkkiä.

Päivämäärä:   12.6.25 21:52:55

Eihän tuo katastrofi ole, lapsi saa puolet, te siskon kanssa jaatte toisen puolikkaan, eli lakiosan.
Ei koko omaisuutta voi testamentata.

Päivämäärä:   12.6.25 21:53:14

***: Kerroin aloituksessa kehottaneeni siskoani vaatimaan lakiosansa. Omallani taas en tee mitään kun olisin luovuttanut lapselleni jos olisin jotakin perinyt.

Kyse on periaatteesta ja epätasa-arvosta.

Päivämäärä:   12.6.25 21:56:45

Mikäli olisi olemassa vain minä niin myisin kaiken sieltä pois (juu lapsen puolesta ja lapsen rahat) mutta koska paikka on todella rakas ja tärkeä sisarelleni (en ehkä ikinä ymmärrä miksi) en sitä tee. Tyttäreni voi aikanaan sitten päättää omalta osaltaan hänellä on paremmat muistot paikasta ja ihmisistä. Itse en välitä..

Päivämäärä:   12.6.25 22:00:34

No sähän et voi lapsen metsää myydä pois :D

Lähettäjä: Hilima 
Päivämäärä:   12.6.25 22:03:33

... : Miksei voisi kunhan maistraatti hyväksyy ja se hyväksyy kunhan vain hinta on markkina-arvon mukainen.

Exäni kuoli ja hänen talo + omaisuus jäi lapsille. Kaikki meni myyntiin ja rahat lasten tileille oma osansa kullekin. Maistraatti tarkisti ja hyväksyi.

Lähettäjä: wee 
Päivämäärä:   12.6.25 22:04:12

No siitä metsästä sisko saa sen lakiosan 25%, sillä tosta selviää

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.6.25 22:48:42

Eikö lapsenkin pidä maksaa sit perintövero?

Lähettäjä: Oo 
Päivämäärä:   12.6.25 23:06:04

Ei tossa tosiaan ole ongelmaa kun sisaresi voi vaatia lakiosan eli 25%itselleen. Vanhemmat jättäneet hänen päätettäväkseen ottaako vai jättääkö

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.6.25 23:43:10

Lakiosaa ei tarvitse vaatia.
Ap ja siskonsa saavat automaattisesti lakiosansa, eli 25% vanhempiensa perinnöstä. 50% perinnöstä menee sitten ap:n lapsille.

Päivämäärä:   13.6.25 06:22:39

*: minilex : Lakiosa ei siis tule lakiosaperilliselle automaattisesti, vaan sitä on vaadittava. Vaatimuksen esittämiselle on varattu aikaa kuusi kuukautta siitä eteenpäin, kun tieto testamentista on annettu perilliselle.

Milloin tämä on muuttunut?

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   13.6.25 07:15:42

Lapsenkin pitää tottakai maksaa perintövero. Jos vanhemmat ajattelivat, että lapsen elämä on tällä teolla turvattu. Kunnioittamisen vanhempien päätöstä.

Luovuin itse vanhempieni perinnöstä ja se meni lapsille. Puolet toki siskolleni.

Lähettäjä: rf 
Päivämäärä:   13.6.25 07:38:47

Näin se usein menee. Se saa vähiten, joka on tehnyt vähiten. Eihän häntä tarvitse lahjoa enää, kun muutenkin auttaa ja tekee niin paljon.

Älä sinä * kirjoita sellaisesta asiasta, josta et tiedä! Ei lakiosaa automaattisesti saa. Tällä on merkitystä esimerkiksi silloin, kun perillisellä on paljon velkaa ja koko perintö menisi ulosottoon.

Lähettäjä: Sad Lisa 
Päivämäärä:   13.6.25 07:55:06

Eikös tässä nyt ole kyse siitä, miksi aloittajan vanhemmat tekivät näin?

Vanhempien tunteita on enää mahdoton selvittää, mutta usein isät ja äidit ovat epäreiluja ja välittävät yhdestä lapsesta enemmän kuin toisesta. Tässä tapauksessa he tosin eivät niin tunnu välittäneen kummastakaan, kun perintö siirrettiin suoraan lapsenlapselle.
Älkää te sisarukset antako tämän pilata välejänne, jakakaa perintö perintökaaren mukaan ja noudattakaa testamenttia sikäli kuin laki määrää. Sillä tavalla vanhempanne eivät enää pääse määräämään.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   13.6.25 09:13:38

Vaatisin lakiosaa ja antaisin sen siskolle. Lapselle 50% ja siskolle 50%

Päivämäärä:   13.6.25 09:14:52

X: Lahjavero siinä tapauksessa.. toki haittaako se on toinen asia..

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   13.6.25 11:28:38

Niin, vanhempien ihmisten aivoituksia on välillä vaikea ymmärtää. Oma isoäitini selitti aina silloisille suosikeilleen keille jättäisi perintönsä. Suku juoksi siellä kieli ruskeana lipittämässä oikukasta ja huonoluonteista muoria, jolla ei edes ollut mitään oikeaa perintöä, rappio tila ja jonkun verran metsää ja kesantopeltoa.

Jätti sitten perintöä vain osalle lapsistaan ja niille joilla ei ole lapsia (eikä puolisoita, eikä töitä, koulutusta, ei edes ajokorttia). Sellaisia peräkammarin aikamiespoikia. Esim. omaishoitajanaan toimineelle tyttärelleen ei jättänyt mitään.

Sisarukset päättivät sitten kumota koko testamentin.

Ihmettelen miksi huonokuntoinen äitini ei siirtänyt perintöään suoraan minulle ja sisarelleni, joille siitä olisi ollut iso apu. Mutta piilonarsistina varmaan halusi itselleen.

Minulle yksi eno oli sentään ottanut jonkun mummoni kalevalakorun talteen, että saisin edes jonkun muiston mummosta.

Päivämäärä:   13.6.25 13:16:59

Lakiosan saa aina eli turha nyt taas väärää tietoa viljellä jos sisko on vanhempien lapsi niin vaikka olis mikä testamentti niin sisko ja sinä saatte lakiosan.

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   13.6.25 13:37:34

Lakiosan saa, mutta se pitää vaatia kyllä.

Päivämäärä:   13.6.25 14:04:33

Mä: Kukaan ole väärää tietoa viljellyt paitsi tuo joka väitti että lakiosan saa automaattisesti eikä sitä tarvitse erikseen hakea (kyllä pitää)

Sitä paitsi tässähän ei ollut edes kyse siitä että mitä kannattaa tehdä vaan mietintää miksi tilanteessa ollaan.

Jotkut vanhemmat ihmiset kuvittelee että alaikäiselle testamentattu omaisuus on turvassa myynniltä mitä se ei ole oikeasti kuitenkaan joten olisiko tuossa sellainen ajatus taustalla?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.6.25 14:30:00

Porvoolainen perinnönjako :-D

Päivämäärä:   13.6.25 14:43:47

Tottakai pitää lakiosaa vaatia, oletin jotain tietoa näillä olevan ettei kaikkea tarvi rautalangasta vääntää mutta ilmeisesti täälä tarvii kun tuntuu ettei kukaan tajua mitään. Tyhmistyminen leviää kuin kulovalkea. Jos ihmetellään miksi sisko ei saanut mitään niin luulisi olevan itsestään selvää että perusasiat edes on tiedossa. Miten voi samaan aikaan kun tiedonhaku on tullut niin helpoksi olla näin tummppuja ihmisiä?

Lähettäjä: alkup Mä 
Päivämäärä:   13.6.25 14:59:04

Miksi tulet haukkumaan tänne muita tyhmiksi? Lakiasiat nyt varmasti selviävät sen alan asiantuntijoilta.

Viestin alkuperäinen ihmetys koski sitä, miksi omat vanhemmat eivät ole alunperin jakaneet perintöä "reilusti". Ja sietäähän sitä ihmetellä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   13.6.25 15:22:56

Olet ihana sisko<3

Vanhempia on vaikea ymmärtää. Sanoit itsekin jo syitä, joku jäärän ja narsistin halu näyttää valtaa, satuttaa tms.
Ottakaa selvää miten kannattaa hoitaa noi asiat ettette joudu moneen kertaan maksamaan perintö- tms veroja

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.