Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miltä tuntuu saada ensimmäinen lapsi...

Lähettäjä: Lapseton mies 
Päivämäärä:   11.6.25 21:45:56

...ja tulla sen kanssa ensimmäisen kerran kotiin? Onko siinä ihan pallo hukassa?

Re: Miltä tuntuu saada ensimmäinen lapsi...

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   11.6.25 22:11:50

Olin jo viikon ollut sairaalassa, niin en ollut enää pallo hukassa. Meni jo aika sujuvasti asiat.

Sairaalassa se siltä kyllä tuntui pari ekaa päivää

Tosin tuli mokattua turvakaukalon vaatetuksen kanssa kun oli vielä viileä kevät, ettei meinannut olla sopivaa vaatetta kun liian isot haalarin olin katsonut valmiiksi. Laitettiin sitten vaan pipo, villasukkaa ja hanskaa ja päälle käärittiin burritoksi villapeitto ja toinen.

Ps. Ostakaa talvivauvoille topattu kaukalopussi

.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   11.6.25 22:16:54

Riippuu ihan vanhemmista ja vauvastakin. Eipä näin maatalon emällä mennyt sormi suuhun ihmisvauvankaan kanssa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.6.25 22:18:47

Oli ihan hemmetin ahdistavaa. Olin aivan satavarma, että saan lapsen hengiltä saman tien kun en osaa hoitaa vauvoja, maitoa ei tisseistä tullut ja itse olin siinä kunnossa, että ainoastaan makuuasento onnistui.

Kyllä siinä olisi kaivannut kokeneempaa naishenkilöä vierelle kulkemaan. Onneksi oli puoliso, mutta hän nyt oli yhtä pihalla kuin itsekin ja samassa tilanteessa.

Päivämäärä:   11.6.25 22:20:15

Oltiin myös viikko sairaalassa, ettei aivan oltu ö:nä aapisen laidassa. Mutta kyllähän se oma pääkoppa oli ensimmäistä kertaa ihmeellisillä asetuksilla: elämä pysyi samana, mutta kuitenkin kaikki tuntui uudelta ja oudolta.

Päivämäärä:   11.6.25 22:25:25

Sairaalasta lähtiessä oli olo, että kuinka ne uskalsi tän antaa meille mukaan.. että oikeestiko me saadaan tää viedä kotiin. On se yhtäkkiä ihmeellistä olla 24/7 vastuussa pienestä ihmisestä.

Lähettäjä: Lapseton mies 
Päivämäärä:   11.6.25 22:27:25

Miten nopeasti kotiutus nopeimmillaan tapahtuu?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.6.25 22:32:32

Kaksi yötä synnytyksestä taitaa olla aika minimi, mitä kavereilta kuullut.

Lähettäjä: Miiu 
Päivämäärä:   11.6.25 22:34:18

Ensimmäisen kohdalla kotiutuminen taitaa tapahtua yleensä aikaisintaan 2pv kohdalla.

Olihan se jännä hetki tulla kotiin. Ei oikein tiennyt mitä olisi tehnyt. Pää vähän pyörällä synnäripäivistä ja yhtäkkiä vauva oli siinä.
Mutta oli siinä joku ihan omanlaisensa, ainutlaatuinen tunnelma, kun oli kotiin asettunut ja sitä pientä vastasyntynyttä hiljaisuudessa ihmeteltiin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   11.6.25 22:36:09

Nykyään voi päästä jopa kuudenkin tunnin kuluttua synnytyksestä kotiin.

Päivämäärä:   11.6.25 22:36:33

Mutta en siis tiedä tehdäänkö näin esikoisten kohdalla.

Päivämäärä:   11.6.25 22:36:43

Me oltiin ensimmäisen kanssa kolme päivää, riippuu niin onko mitään erityistä seurattavaa vauvan tai äidin voinnissa. Jos kaikki hyvin ja muutenkin jo kokeneet vanhemmat, uskoakseni pääsee pois piankin niin halutessaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.6.25 22:43:07

Lähettäjä. 

Päivämäärä11.6.25 22:25:25

Sairaalasta lähtiessä oli olo, että kuinka ne uskalsi tän antaa meille mukaan.. että oikeestiko me saadaan tää viedä kotiin. On se yhtäkkiä ihmeellistä olla 24/7 vastuussa pienestä ihmisestä.

Just näin.
Vaikka olinkin hoitanut vauvoja ennenkin, ja koulutukseltani olen sairaanhoitaja. Ja olin sillloin ollut töissä lasten teholla.
Onneksi oli mun isä ja anoppi.
Ja kyllä se tietysti siitä sitten lähti nopeasti.

Toisesta lapsesta ei sitten mitää tuollaisia tuntemuksia ollut, mutta jännästi kolmannesta taas oli. Meillä on toisen ja kolmannen lapsen välillä 21 vuotta ikäeroa.
Mutta onneksi taas olivat isä anoppi tukijoukoissa.

Päivämäärä:   11.6.25 22:50:58

Zäkä: ei esikoisen kohdalla, eikä moni uudelleensynnyttäjäkään. Tämä on ihan hyvä juttu.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   11.6.25 22:54:30

Enemmän oli outoa kun ei oikein tiennyt mitä tekisi ja miten tässä nyt aletaan tekemään. Tylsää, eikä mitään tekemistä, vaikka olikin ihan jumissa ja kädet täynnä työtä.

Päivämäärä:   11.6.25 22:58:24

Lapseton mies: koronan aikana ainakin ensisynnyttäjät saattoivat päästä yhden yön jälkeenkin pois mikäli kaikki oli kunnossa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   11.6.25 22:58:37

Maisa, tuo on varmasti totta. Minulla helpotti se, että saman tien oli hommia, mihin tarttua ja oma vointi salli ne.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   11.6.25 23:08:00

Ei sieltä kannata liian aikaisin lähteä..on parempi, että vauva on rauhassa tarkkojen ja asiantuntevien silmien alla, jos onkin jotain vialla, niin apu on lähellä.

Nykyään on niin vaikea päästä hoitoon, että on parempi olla siellä osastolla jo valmiiksi, koska siellä se hoito on kuitenkin laadukasta. Päivystyksessä mitä sattuu ja valtaosa yritetään vaan saada nopeasti kotiin.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   11.6.25 23:23:55

Ei omalla kohdalla. Tuntui maailman luonnollisimmalta asialta. Ja ihanalta olla kotona. Kaksi yötä vietettiin sairaalassa ennen kotiutumista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.6.25 23:25:15

"Nykyään on niin vaikea päästä hoitoon, että on parempi olla siellä osastolla jo valmiiksi, koska siellä se hoito on kuitenkin laadukasta."

Ollaankos näissä polikliinisissä synnytyksissä käytännössä kuitenkin sairaalan kirjoilla? Tietyt tarkastukset kuitenkin käydään sairaalassa ja oletettavasti osastolle oltaisiin suoraan yhteydessä, joa välissä tulee jotain.

Ensimmäisestä lapsesta olin onnellinen, että pääsin vihdoin kodin rauhaan, mutta samalla kaikki pelotti. Kaikki oli uutta, olin tosi kipeä ja samaan aikaan pelotti, että saadaanko koko lapsi pidettyä hengissä.

Toisen lapsen kohdalla taas olin jo itsevarma vanhempi, kotiin pääsy oli ihanaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.6.25 05:44:45

Hämmentävältä. Yhtäkkiä kotona kaikki pyöri yhden nyytin ympärillä kuin karuselli. Mutta siis hauskaa tietysti. Väsyttävää ja hauskaa.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   12.6.25 06:48:10

Olihan se vähän outoa. Sairaalassa oli tietty rytmi, ja kun tultiin kotiin niin oltiin vähän että mitäs nyt sitten. Vauva oli helppo, söi ja nukkui. Kyllä se siitä sitten alkoi arki pyöriä.

Ps. Kaukalopussit ovat hankalia. Aina on kuuma tai kylmä. Toiselle talvivauvalle sellaista kokeilin.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   12.6.25 06:48:15

Ihan samalta kun kuvittelet että olet ostanut eläinkaupasta jonkun kolmekiloisen eksoottisen eläimen, mistä et ole lukenut tai kuullut koskaan yhtään mitään. Tai olet ehkä perustiedot lukenut, mutta et koskaan ennen nähnyt moista elukkaa.

Päivämäärä:   12.6.25 07:09:31

Meillä oli sinänsä vähän erilainen tilanne kun vauva oli teholla 3,5 viikkoa ennen kuin päästiin kaikki kotiin (terve lapsi, syntyi vain alle 2 kg, syömiseen liittyvien haasteiden vuoksi meni pitkään).

Ei aivan pallo hukassa oltu kun oltiin treenattu paljon sairaalassa. Haasteet alkoi myöhemmin, kun lapsella tuli kovia vatsakipuja, mutta niistäkin ollaan selvitty. Kaikesta ollaan selvitty yhdessä, vaikka lapsi on temperamenttinen ja aika vaativa tapaus.

Hän on nyt 4 kuukautta pieni nyytti. Ja hän on kietonut koiraa myöten kaikki meidät pikkupikkusormensa ympärille. Ihana, suloinen Pikkumyy <3

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   12.6.25 07:15:39

Minulle äitiys ja äidiksi tuleminen oli maailman luonnollisin asia. Luontaiset vaistot ohjasivat minua huolehtimaan jälkikasvustani. En missään vaiheessa kokenut mitään tunnetta siitä, että pallo olisi ollut jotenkin hukassa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   12.6.25 09:00:08

Itselle oli se lähtö sairalaan joka jäi mieleen. Ajattelin että kun tulemme takaisin mikään ei ole ennallaan . Eli elämä muuttuu perhe-elämäksi-yksi elämän jakso vaihtuu toiseksi. Lapsi oli toivottu eli ihan posiitiivisessa mielessä oli suuri ajatus.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.6.25 10:26:08

Vähän oli sellainen hassu olo, että mitäs tuon kanssa nyt kuuluu tehdä, varsinkin silloin kun vauva nukkui. Vauvan hoito sen sijaan oli alusta asti itselleni luontevaa, vaikka en ollut esimerkiksi koskaan vaihtanut vaippoja. Pari kertaa olin tainnut pitää jonkun vauvaa hetken aikaa sylissä ennen kuin sain oman.

Lähettäjä: ++++ 
Päivämäärä:   12.6.25 10:54:20

Kun perheeseen on kuulunut aikaisemmin paljon eläimiä, joista on pitänyt huolehtia, ei lapsen kotiutuminen arkea suuresti muuta. Oma olo oli aluksi epäuskoinen, kun suurin haaveeni vihdoin toteutui. Itse olin ensimmäisestä lapsesta niin onnellinen, ettei seuraavan vuoden aikana mikään saanut minua itkemään. Vastakohtana tälle ovat synnytyksen jälkeisen masennuksen kokeneet. Lapsen hoitamisesta muistin kirjasta lukemani ohjeen: oravakin osaa hoitaa jälkeläisensä, miksei siis myös ihminen.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   12.6.25 22:44:43

Kotiutuminen oli aika suuri kokemus. Ei mitään sen kanssa tekemistä mitä on aiemmin kokenut/hoitanut tai miten jatkossa siihen kykenee. Tuntui, että kaikki oli sekaisin. Varmaan se väsymyskin purkautui. Onneksi oli läheisiä ympärillä auttamassa kotiaskareissa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   13.6.25 10:18:09

Vauva oli 5 vrk teholla kunnes saimme luvan lähteä kotiin. Eka viikot oli uuden opettelua ja olin vauvassa kiinni 14/7 ihan omasta halusta.Ihania aikoja olivat.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.