Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Avautuminen äidistä ja epätasa-arvosta

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   11.6.25 20:49:48

... Sisaruudessa. Minulla on siis pikkuveli, hieman minua nuorempi joka on käynyt läpi elämänmuutokset minun perässä mm. asunnon osto, avioliitto ja nyt viimeisempänä raskaus.

Aina kun olen itse ollut näissä vaiheissa olen saanut osakseni valtavaa kritiikkiä. Asunnon osto on liian riskialtista vaikka lainanmaksukyky oli huolella laskettu. Avioliitto oli aivan liian varhaista ja nuorena vaikka olin kuitenkin jo reilusti yli 20 ja vakavaa suhdetta takana 4v ilman ongelmia. Raskaudesta kun kerroin epäili etten kykene hoitamaan lasta ja ilmoitti ettei tätä lasta sitten aio hoitaa. Seuraavasta raskaudesta ei mitenkään iloinen ollut myöskään. Lapsenlapsista on toki tykännyt, avioliittoni hyväksynyt. Asunnosta ei varmaan erityisemmin välitä.

Kerroin tämän siksi että yritän viestiä teille että en ole elämässäni toiminut holtittomasti niin että valinnoistani tulisi jotenkin olla huolissaan.

Mutta pikkuveli tekee nämä samat asiat perässä ja äitini on aivan ÄÄRIMMÄISEN ONNELLINEN näistä kaikista ja hehkuttaa niitä viimeiseen asti. Eikä hyväksy lainkaan jos minä sanon hänelle yhtään kriittistä kommenttia pikkuvelien valinnoista. Esim. avioliittoon hypättiin 1/2 vuoden suhteen jälkeen josta kommentoin että hieman nopeaa toimintaa. Toki en siia aikuisia ihmisiä ala estelemään mutta halusin kyllä ilmaista huolen asioihin. Myös kun taloa ostivat niin aivan velkaisina piti aivan järkyttävän kallis asunto saada ja äitini meni takaamaan tämän tytön lainaa myös, että saavat asunnon mitä myös kritisoin. Myös lasten hankinnasta olin huolissani koska heillä molemmilla on paniikkikohtauksia jolloin menevät täysin toimintakyvyttömäksi ja pohdin äidilleni että miten sen lapsen kanssa sitten.

Tämä on lähinnä siis avautuminen, koska äitini suuttuu kaikesta minun kritisoinnista veljeäni kohtaan vaikka osasta asioista olen ihan aidosti huolissani. Veljelle en ole moneen vuoteen voinut puhua kunnolla koska nainen ei anna hänen sukuloida yksin, lukee kaikki viestit yms. Olen yrittänyt äitini kanssa siksi enemmän näistä jos äitini voisi asioista sanoa tai edes herätellä ajattelemaan tilannetta. Mutta hän sulkee silmänsä kaikilta ongelmilta ja pitää näitä kahta täydellisinä parina. Toisaalta ärsyttää myös aivan suunnattomasti se, kuinka paljon hän on minua kritisoinut, kyseenalaistanut ja ehkä jopa vähän uhkaillutkin ettei sitten aio auttaa jos en pysty maksamaan tai se ettei aio sitten hoitaa minun lapsiani vaikka olen varsin hyvin pystynyt kantamaan vastuun elämästä ja taloudesta.

Anteeksi oli vain pakko avautua. Tätä kirjoittaessani pohdin kuinka en itse halua ikinä olla tälläinen äiti, joka ei lapsiaan osaa kohdella samanarvoisesti...

Re: Avautuminen äidistä ja epätasa-arvosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.6.25 20:54:52

Äidilläsi on Kultapoika. Tyydy osaasi ja hae laihaa lohtua siitä, että olet ollut aina enemmän Isän tyttö ja muuta kuraa.
Nainen on naiselle susi.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.6.25 20:56:31

Sinä varmaan hoidat tuota kääntää kun se on vanha. Veljellä on dilloin varmaan muita kiireitä. Perintö siirtyy veljelle pääosin jo etukäteen, mutta kuolinkämpän siivous ja hautajaiskestitys jää.sinulle.

En tiedä miksi kumpaakaan teistä.pitäisi kritisoida, mutta ymmärrän miten sinua täytyy harmittaa.

Toi ok ihan perus, se kunnollisempi saa vaan runtua koko ajan.

Muista ettei toi ole veljesi syy, älä etäänny tai katkeroidu hänelle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.6.25 21:02:21

Nainen tietää miten vaikeaa naisella on jos jokin menee pieleen. Nainen tietää mitä naiselle on, kun mies jättää, jää yksin lainojen ja lasten kanssa.

Nainen tietää myös miten paljon helpompaa kaikki miehille on. Mies ei laita kehoaan likoon lasten takia, jos mies päättää lähteä niin halutessa lapset ei jää taakaksi ja äitoysasiat ei ole miehen urakehitystä haitannut vaan maksukykyä lainoihin on.

Äitisi yksinkertaisesti ymmärtää miten paljon rankempaa naisilla tässä maailmassa on kuin miehillä. Hän pystyy myös omia kokemuksia peilaamaan naisena ja tietää vaikeudet.

Päivämäärä:   11.6.25 21:03:26

"En tiedä miksi kumpaakaan teistä.pitäisi kritisoida, mutta ymmärrän miten sinua täytyy harmittaa."

Mielestäni äidin on hyvä asiallisesti kritisoida valintoja tai ainakin herätellä ajattelemaan jos ne eivät ole järkeviä. Äidin pitäisi aikuistakin mielestäni ohjata. Pahinta on se, että jos jollain on oikeesti huonoja ideoita ja kukaan ei sano siihen mitään.

Olen myös huolissani siitä, koska äiti on täys työnarkomaani ja hänen kanssa on tosi vaikea sopia lastenhoitoa edes kerta vuoteen. Muuta tukiverkkoa meillä ei oikeastaan ole. Sitten kun pikkuveli vauvansa saa niin eivät luultavasti tule selviämään ilman jokaviikkoista lastenhoitoa. Tiedän että äidilläni ei enää tule riittämään panokset minun lasteni hoitoon ja jään kakkoseksi. Eikä itselläni sitten ole enää ketään jota voisin kysyä.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   11.6.25 21:27:44

Miksi isoäitien on pakko hoitaa lapsia? Kyllä ne saa hoidettua ilman apuakin. Mutta sinänsä aika törkeää sanoa että en muuten tule hoitamaan lapsiasi. Mitä tällaisen henkilön päässä liikkuu... vai liikkuuko mitään.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   11.6.25 21:31:59

Epätasa-arvoa on monissa perheissä. Myös meillä - äiti paapoi vanhempaa veljeäni ja antoi tälle rutosti rahaa, vaikka veljeni oli alkoholisti ja raha meni kankkulan kaivoon. Aina oli uusi nyyhkytarina valmiina tällä manipulaattorilla. Veljeni kuoli ennen viisikymppisiään ulkomailla. Ei jäänyt ikävä, emme olleet vuosiin tekemisissä ja syystä.

Lähettäjä: jdj 
Päivämäärä:   11.6.25 21:42:03

Meillä on mennyt päinvastoin. Isosiskoni kaikessa tekemisessä tuetaan, autetaan ja kannustetaan. Minua vain halveksitaan, haukutaan ja käsketään pärjätä yksin.

Siskoni elämää on kaikin tavoin tuettu taloudellisesti. Äiti maksanut kodinkoneet, vuokrat, sähköt, puhelinlaskut, uudet puhelimet, matkaliput Suomessa ja ulkomailla, häät, häämatkan, lasten kulut, ihan kaiken. Antaa siskolleni rahaa ja ostelee hänen puolestaan ruokia ja tavaraa edelleen, vaikka siskoni on naimisissa ja yli nelikymppinen. Äiti lainaa autoaankin miten ja milloin vain, siskoni ei maksa edes polttoainetta ja palauttaa auton paskaisena. Siskoni ei edes auta vanhempiani mitenkään, lokkeilee vain. Jo lapsena siskoni sai kaiken. Häneen törsättiin rahaa.

Minä olen jo lapsena joutunut tekemään kotitöitä saadakseni omaa rahaa. Tehnyt töitä saadakseni rahaa. Maksanut lapsena itse harrastukseni ja sen jälkeenkin kaiken. Olen joinakin vuosina saanut esim. joululahjaksi 50 e. Itse olen maksanut kodinkoneet, huonekalut, laskut, vuokrat, tavarat, vaatteet, kaiken. Minun poikaystävääni äiti vain halveksi, vaikka olemme olleet yhdessä parikymppisestä asti ja siskoni nuorempana möi pimppiä kotipaikkakunnalla saadakseen siideriä ja tupakkaa. Siskoni myös vaihtoi miestä vähän väliä ja petti heistä joka toista, eikä mielestään tehnyt mitään väärää. Minulle äiti ei lainaa autoa, mutta minä joudun kyllä luuttuamaan ja imuroimaan sen siskoni käytön jäljiltä. Minä joudun suursiivoamaan koko vanhempien talon, mutta siskoni ei tarvitse osallistua yhtään millään tavalla (tämä sisi teininä, ei nyt aikuisena). Perustelu se, että siskoni haluaa nähdä kavereitaan. Okei... Ja nyt aikuisena kun menen kotiin, niin minut laitetaan heti orjana siivoamaan. Siskoni ei tietenkään osallistu. Mutta minun kuulemma kuuluu. Aha.

Kun halusin ratsastusleirille, äiti tuhahti, että millä meinasit sen maksaa ja millä aattelit sinne mennä. Siskolleni maksettiin kuvataideleiri ja musiikkileiri ja hänet vietiin ja tuotiin monen sadan kilometrin päähän.

Siskoni on vähän huithapeli eikä pärjää ilman muiden apua. Varmaankin jonkinlainen seuraus siitä, että häntä on aina paapottu ja aina äiti ja isi auttaa ja maksaa.

Vaikka olenkin ihan itsenäinen ja pärjään itsekseni, niin kyllä tuo epätasa-arvo vähän riepoo välillä.

Kun isä menehtyi, niin hän antoi koko omaisuutensa siskolleni ennen kuolemaansa. Ei siis tarvinnut maksaa edes perintöveroa niistä. Lahjaveroakaan ei mennyt, kun ei kenellekään kerrottu siskoni saaneen auton ja kaikkea muuta. Ainoastaan äidin kanssa yhteisomistuksessa oleva talo jäi perukirjaan isän omaisuudeksi, kaiken muun antoi pois.

Siskoni on myös kitissyt, että sitten kun äiti kuolee, niin hänen kuuluu saada äidin auto ja sitä ja tätä. Aijaa. Että ihan kuuluu. Ilmeisesti äiti ei kuitenkaan ole testamenttia tehnyt, mutta mistä sen tietää, vaikka antaisi kaiken siskolleni samalla tavalla, niin ei mene veroja.

Sinänsä minulle ihan sama pari autoa yms., ei ne niin hienoja ja arvokkaita ole, että niitä itselleni odottelisin. Mutta tämä epätasa-arvo,, kun olen aina ollut se huonompi. Eikä siihen ole edes mitään syytä. Olen koulussa menestynyt ihan yhtä lailla, yliopistoon päässyt ennen siskoani, vaikka hän on vanhempi. Ja minä kuitenkaan en ollut vahinkolapsi vaan ihan toivottu yhden keskenmenon jälkeen.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   11.6.25 21:43:48

Äitinä on todella raskasta ollut katsoa kun oma tytär seurustelee sellaisen nuorukaisen kanssa, jota äiti pitää napanuorassaan vieläkin. Tunkee pojan ja tyttäreni yhteiseen huusholliin siivoilemaan ja jatkuvasti soittelee pojalleen ja varmaan antaa äidillisiä neuvoja joka asiaan. Tytärtäni kohtaan hän on ollut ilmeisen asiallinen, mutta olen ymmärtänyt että hieman raastaa myös parisuhdetta kun äiti koko ajan tunkee jalkaa oven väliin. Missään asiassa hänen kultapoikansa ei muuten tee väärin tai ole väärässä :D saa nähdä miten kauan liitto kestää.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   11.6.25 21:48:41

Äitisi vaan yksinkertaisesti pitää miehiä kunnollisina ja naisia heittopusseina.

Päivämäärä:   11.6.25 21:51:28

Eikö noilta voi kysyä suoraan, että näetkö mitään eroa miten kohtelet toista sisarusta ja toista ja sitten kertoa näitä tilanteita. Kissa pöydälle vaan. Mutta kyllä noita takertujaäitejä.on. ex anoppi mm. halusi raijata omat mattonsa silloiseen kotiini ja ex ei siihen sanonut mitään. Ja kun oltiin sovittu treffit, olikin äidin ruokapöytä kutsumassa. Onneksi en päätynyt sellaiseen suhteeseen lopullisesti. Nyt olisi lapsikin nimetty äidin mukaan...
Äiti voi olla rakas, mutta ihmisten on saatava elää itsellesinä ja hankittava itse omat omaisuutensa. Aikuisten lasten paapominen rahalla on typerää. Jos lapsi ei ole osannut kouluttautua ja työllään ansaita mökkinsä ja asuntonsa ja autonsa, olkoot ilman.

Lähettäjä: df 
Päivämäärä:   12.6.25 06:58:52

Miten äitisi itse vastaa, kun kysyt asiaa häneltä?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   12.6.25 07:03:44

"Eikä hyväksy lainkaan jos minä sanon hänelle yhtään kriittistä kommenttia pikkuvelien valinnoista. "

"Myös lasten hankinnasta olin huolissani koska heillä molemmilla on paniikkikohtauksia jolloin menevät täysin toimintakyvyttömäksi ja pohdin äidilleni että miten sen lapsen kanssa sitten."

Lakkaa setvimästä veljesi asioita äidillesi. Jos on asiaa, puhu suoraan veljesi kanssa.

Päivämäärä:   12.6.25 09:04:16

Ajattelin etten näitä tänne avaisi enempää mutta en ole pystynyt useampaan vuoteen puhumaan veljelleni oikeestaan mistään, koska hänen puolisonsa on mukana aivan kaikessa ja lukee myös kaikki tämän viestit. Olen ajatellut että äitini olisi helpompi puhua kahden kesken asioista, koska veljen todellisia ajatuksia on hankala saada esille kun puolison paikalla ollessa haluaa olla tälle kaikilla tavoilla mieliksi. Jos joskus onnistuu hetken kahden kesken olemaan niin saatan onnistua herättelemään ajattelemaan asioita enemmän.

Äidille olisi kiva jakaa asioita enemmän mutta pelkään hänen suuttuvan jos alan kritisoimaan hänen käytöstään. Ja sitten meiltä lähtee ainut lastenhoitoapu.

Ja miksi ei voi olettaa että kukaan auttaisi lasten hoidossa? Ei ihmekkään ettei ihmiset halua lisääntyä jos ajatusmaailma on tämä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että ei ole mahdollista puolison kanssa koskaan olla yhdessä poissa kotoa. Tai jos molemmat vanhemmat sairastuu niin kuka niitä lapsia hoitaa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.6.25 09:10:59

Jdj lopeta hyväksynnän kerjääminen ja rakenna itse oma omanarvontuntosi ja oma elämäsi. Sinua on kohdeltu huonosti .itta nyt sinun wi enää tarvitse sietää sitä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   12.6.25 09:15:21

Kannattaa ottaa etäisyyttä äitiin - ja ehkä veljeenkin. Olet kolmas pyörä.

Päivämäärä:   12.6.25 09:46:06

Ja miksi ei voi olettaa että kukaan auttaisi lasten hoidossa? Ei ihmekkään ettei ihmiset halua lisääntyä jos ajatusmaailma on tämä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että ei ole mahdollista puolison kanssa koskaan olla yhdessä poissa kotoa. Tai jos molemmat vanhemmat sairastuu niin kuka niitä lapsia hoitaa?

No varmaan se toimii sellaisissa perheissä missä isovavanhemmat ovat suhteellisen nuoria ja jaksavat touhuta ja ottaa lapsen mukaan, mutta esim meillä isovanhemmmat ovat jo yli 70 ja uskon että he hengästyvät pelkästään siitä , kun katsovat, miten lapsi juoksee ja kiipeää ja menee viuhtoen ympäriinsä.

Ja sitähän se tarkoittaa, että puolison kanssa ei voi olla kahdestaan matkoilla kun ei voi vaan lykätä lasta jonnekin. Olemme myös olleet sairaana yhtäaikaa ja kyllä se lapsi siinä tulee hoidettua. Eli ei tilanne ole mikään ongelma ja meidän ei ole pakko matkustella kaksin, se tehtiin ennen lasten hankintaan. Nyt matkustamme sitten perheenä, jos matkustetaan. Kaikkea ei voi aina saada yhtäaikaa. Meidän aika oli matkustaa kahdestaan 30-40 v välillä ja sitten kun tuli lapsi, eletään nyt toisenlaista aikaa.

Lähettäjä: Vera 
Päivämäärä:   12.6.25 10:57:06

Mä olen maininnut äidilleni epätasa-arvoisuudesta ja suosimisesta kristallinkirkkain esimerkein, mutta mitään ei myönnä, sanoo vain rakastavansa meitä molempia yhtä paljon. On ihan käsittämättömän räikeitä esimerkkejä, mutta ei vain suostu näkemään niitä, vaikka ne kuinka hänelle avaisi. Myöskään suosittu sisar ei näe mitään epätasa-arvoista missään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.