Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Polkupyörä pätkälle?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.6.25 10:43:15

Olen 153cm ja haluaisin uuden (hybridi)pyörän. Kriteerinä se että jalat ylettää helposti maahan satulassa istuessa. Aikuisten pyörät näyttävät olevan tarkoitettu vähintään 160cm pitkille. Pitääkö tässä alkaa nuorten pyöriä katselemaan?

Re: Polkupyörä pätkälle?

Lähettäjä: Rove 
Päivämäärä:   11.6.25 10:53:07

Jotta voisit polkea pyörää ergonomisessa asennossa, jalkojen ei kuulu ylettää maahan satulassa istuen, kuin ehkä varvistellen.

Voit ostaa 46-48cm hybridin, itse olen samanpituinen ja ajelin aikoinaan 48cm hybridillä. 46 vastaa noin xs ja 48 S-kokoa. Nykyään harrastus muuttunut vakavampaan suuntaan eikä hybridi ole enää käytössä.

Päivämäärä:   11.6.25 11:06:35

Nyt on mielenkiintoinen argumentti Rovella. Eikö ajoasentoon vaikuta enemmän rungon pituus ja sarvien muoto/asento?

Päivämäärä:   11.6.25 14:11:07

Up, onko nuorten pyörä sitten turhan epäergonominen noin niinkuin muuten?

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   11.6.25 16:04:04

Siis miksi ihmeessä jalkojen tulisi yltää maahan satulassa istuessa? Ymmärrän moottoripyörän kanssa, mutta en polkupyörän..........

Lähettäjä: Möpsö 
Päivämäärä:   11.6.25 16:35:04

Minä ajoin tavallisella nuorisopyörällä, ja nyt sain aikuisten pyörän. Rälläköin sitä niin matalaksi kuin sain ja on se vain parempi kaikin puolin. Sen perusteella suosittelen, että kokeilet ennen kuin ostat. Ainakin tavan pyörässä eron huomaa.

Päivämäärä:   11.6.25 16:54:45

i: koska haluan

Trekillä näytti olevan xs-malleja mutta onkohan nekin enemmän lasten pyöriä? Sivustokin suositteli kokoa xs kun kysyi pituutta.

Lähettäjä: eiska 
Päivämäärä:   13.6.25 07:48:15

Pyöräsivustoilla on tosiaan laskureita, joissa kysytään pituutta ja jalan pituutta, ja ne sen perusteella suosittelevat pyörän kokoa. Jos sinulla on mahdollisuus, niin käy bike fittingissä ennen pyörän ostoa. Löydät varmimmin sinulle sopivan pyörän.

En itse välittäisi pyörien jaosta "aikuisten pyöriin" ja "nuorisopyöriin", jos sellaista edes on, vaan ostaisin sopivan kokoisen pyörän. Pahin virhe on ostaa pyörä, jonka on rungoltaan liian suuri.

Minulla on Trekin maastopyörä, kokoa S, ja pituutta noin 160 senttiä. Jos päädyt Trekiin, on XS sinulle todennäköisesti sopiva koko. Kannattaa kuitenkin käydä liikkeessä ja pyytää apua pyörän valintaan, ja jos suinkin mahdollista, mennä sinne bike fittingiin. Voit googlettaa "bike fitting", jos et tiedä, mitä se tarkoittaa.

Onnea pyöräkaupoille! Olet hyvän harrastuksen äärellä.

Lähettäjä: eiska 
Päivämäärä:   13.6.25 07:53:13

Laitanpa kuitenkin vielä linkin yhden pyöräliikkeen sivustolle:

https://velosport.fi/tietoa/bikefitting

Bikefittingiä saa muualtakin, tuo vain esimerkkinä.

Käy lukaisemassa. "Bike fittingistä on hyötyä kaikenlaisille kuskeille, niin aloittelijoille kuin myös kokeneille. Sen avulla voidaan tehdä muutoksia nykyiseen pyörään tai selvittää etukäteen millaisin mitoin uuden pyörän pitäisi olla."

Fiksuinta on käydä bike fittingissä etukäteen: niin saa heti tiedon siitä, millainen pyörä kannattaa ostaa. Pyörissä on tosi paljon eroja.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.6.25 08:13:24

Jos haluat jalat yltämään maahan satulassa istuen, niin ajoasento on kaikkea muuta kuin ergonominen. Satula jää liian alas ja polvet ihan koukkuun polkkessa. Todennäköisesti ohjaustanko jää myös liian korkealle ja/tai lähelle, koska satula pitää saada liian alas.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.