Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olohuoneeni haisee bioskalta yms.

Lähettäjä: deke 
Päivämäärä:   11.6.25 10:16:52

Olen nyt ehkä viikon ihmetellyt olohuoneeni hajua. Sen huomaa aina aamulla kun tulen makkarista. Haju ei tule kylppäristä eikä keittiöstä, eikä kyllä eteisestäkään. Mutta jos olen jonkin aikaa keittiössä tai makkarissa, niin olkkariin tullessani huomaan selkeän biojäteastian hajun.

En keksi mikä olohuoneessa voi lemuta. Täällä ei ole roskiksia eikä ruokaa. Muutama kasvi, mutta nekin max vuoden vanhoja pistokkaista kasvatettuja, eivätkä ne haise. Vein kasvi yöksi kylppäriin, ja haju oli silti aamulla olkkarissa eli syy ei ole kasveissa. Lipaston laatikoissa ei ole mitään haisevaa. Matto pesty keväällä. Sohva ei haise.

En keksi asunnostani mitään, mistä haju voisi tulla. Mutta menee hermot tähän! En kehtaa pyytää kavereita kylään, kun asuntoni haisee :(

Lisäksi kun olen työpöydän ääressä olkkarissa, haisee vähän kuselta. Minä tai vaatteeni ei haise. Minulla ei ole lapsia tai lemmikkejä. Asun yksin kerrostalokaksiossa.

Haju ei tule rappukäytävästä tai ulkoa, tai parvekkeelta. Sen huomaa lähinnä olkkarissa. Kaikki roskat on viety, eikä keittiö tai roskiskaappikaan haise. Ja minun bioska-astiani ei koskaan ehdi alkaa haista, vien sen niin usein. Ja haju tosiaan ei ole keittiössä vaan olkkarissa.

Ainoa minkä keksin, joka kuulostaa oudolta, on seinänaapuri, joka asuu olohuoneeni seinän toisella puolella. Hänellä on aika iso koira, ja kun häntä näkee rappukäytävässä, hän haisee ihan koiralta. Mutta ei hänkään haise bioskalta tai kuselta. Ei myöskään se koira lemppaa muulta kuin koiralta.

Voiko se olla mahdollista, että minun asunnossani haisee siksi, että naapurin asunto ehkä haisee? Koira on tyttö, jotain 6-vuotias eli ei mikään ikäloppu, joten en tiedä, voiko sekään kuseksia niin, että haju tulisi seinän läpi naapuriin... Naapuri kuitenkin on ihan fiksu ihminen ja käyttää koiraansa ulkona, ei ole mikään kotiinsa mädäntynyt alkkis. Mutta miksi minun olkkarissani haisee bioska?

Ja ei, haju ei tule kylppäristä, kylppärin viemäristä, keittiöstä, keittiön roskiskaapista. Se on selkeimmillään olkkarissa.

Olen asunut tässä kohta 7 vuotta ja haju on alkanut aika vasta, ei siis ole mikään jatkuva eikä edes aiempina vuosina toistunut riesa.

Re: Olohuoneeni haisee bioskalta yms.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   11.6.25 10:19:24

Hometta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.6.25 10:23:05

Minäkin sanoisin, että jonkinlaista hometta. Oletko tutkinut kaikki ikkunanraamit, nurkat jne?

Päivämäärä:   11.6.25 10:24:16

Pyytäisin ystäviä kylään nimenomaan sanomaan mielipiteensä hajusta ja sen lähteestä.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   11.6.25 10:25:13

katkarapuja verhotangoissa

Päivämäärä:   11.6.25 10:30:38

Olen nuuskinut ikkunat ja nurkat. Moneen kertaan koko asunnon ympäri. Mitään selkeää lähdettä ei löydy.

Verhotankoja täällä ei ole. Vain verholaudat ja verhonipsut.

Päivämäärä:   11.6.25 10:32:03

Pystyisitkö tilaamaan homekoiraa tutkimaan?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.6.25 11:53:01

Oletko katsonut sohvRyynyjen välit ja sohva alusen?

Päivämäärä:   11.6.25 12:22:38

Olen. Sohvasta haju ei tule.

Tuntuu, että bioskan haju vain on olkkarissa, mutta mitään selkeää lähdettä tai edes hajun suuntaa ei ole.

Kusen haju taas tuntuu työpöydän ääressä, mutta pöytä tai tuoli tai mikään pöydällä oleva ei haise. Edes minä!

Tuolina käytän ihan ruokapöydän tuolia, jonka päällä ohut pehmuste. Pehmusteen vaihdan puhtaaseen parin-kolmen päivän välein, eli ei ole kyse myöskään työtuolista, johon olisi pinttynyt mikään haju.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   11.6.25 12:24:59

Hometta rakenteissa ja haju siivilöityy materiaalien läpi, jolloin hajun lähdettä on vaikea löytää.

Päivämäärä:   11.6.25 13:37:26

Mistä se home noin yht'äkkiä olisi ilmestynyt? Ja vain minun olohuoneeseeni, eikä esim. rappukäytävään tai kellariin? Kellarissa mm. häkkivarastot ja pyykkitupa.

Ja aika jännä, jos vain minun ja seinänaapurini välinen seinä olisi homeessa, kun kuitenkaan naapurini ei käytävässä tai pyykkituvalla tavatessa haise muuta kuin koiralta, ja senkin huomaa vain ihan lähietäisyydeltä, ei kauempaa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   11.6.25 13:52:59

Onko asuntosi kellarikerroksen päällä? Onko asunnossasi parveke?

Home haisee mädältä ja myös kuselta, riippuen homeesta. Sitä voi olla vaikka lattiapinnan alla. Kosteutta tullut parvekkeen oven alta, ikkunoista tms. Joku kohta voi olla edelleen kosteana ja haista, kun kuivuu niin haju poistuu.

Pyytäisin myös tuttuja haistelemaan, haistavatko saman, tai isännöitsijän tai muun?

Lähettäjä: Ilmankulku 
Päivämäärä:   11.6.25 14:03:28

Pääseekö naapurista vuotamaan ilmaa asuntoosi. Sinulla voi olla voimakkaampi poistovirtaus kuin naapurilla ja tulee jostain rakosista ilmaa puolellesi.
Tai toimiiko ilmastointi kunnolla, onko teillä yhteistä ilmastointi järjestelmää.
Tarkista ja puhdista asuntosi tuloilma venttiilit. Eihän ilmanpoistoa ole rukattu voimakkaammalle asunnossasi.
Onko aihetta tarkistaa ilmanvaihdon tasapaino sinulla ja naapurissa.

Päivämäärä:   11.6.25 14:06:34

Meillä on muuten kaninvessa olkkarissa, ja jos sitä ei ole putsattu pariin päivään niin pistävä haju on keittiössä, ei olohuoneessa vessan lähellä. Eli kyllä se haju voi tulla muualta kun itse olohuoneesta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   11.6.25 14:16:31

Ei yms. vaan tms.

Päivämäärä:   11.6.25 14:21:32

Ei ole kellarikerroksen päällä. Kyseessä kolmannen kerroksen asunto.

Parveke on, mutta sieltä ei lemua tule. Ensin ajattelinkin, että tulee varmaankin pihalta kun leikattiin nurtsia yms., mutta kun haju on ollut jokapäiväistä sen jälkeenkin, niin ei se kyllä pihalta tule kun siellä ei ole sen jälkeen haissut mikään.

Työpöytä on aivan eri päässä olkkaria kuin parveke, joten en usko, että parveke tähän liittyy. Työpöydän puoleisessa päädyssä ei ole ovea, ikkunaa tms. Sen päädyn seinän toisella puolella on tosiaan vain rappukäytävä, ei edes naapurin asunto. Ja rappu ei haise.

Naapurista ei pääse vuotamaan ilmaa asuntooni. Ilma vaihtuu ainoastaan keittiön liesituulettimen, kylppärin ilmanvaihtoventtiilin ja ikkunoiden päällä olevien räppänöiden kautta. Ne on avoinna, eli ilman pitäisi kyllä vaihtua ja kun laittaa käden räppänän lähelle, niin kyllä niistä ilmaa tulee. Mutta ilmaa ei tule muualta kuin ulkoa. Väliovikin on kiinni, niin hajuja ei tule rappukäytävästäkään asuntoon.

En ole huomannut, että ikkunoista tai ovista tulisi kosteutta. Täällä tehdään vuosittain määräaikaistarkastukset, joissa katsotaan asunnot läpi ja korjataan jos tarvitsee, eikä kukaan ole huomauttanut mistään ilmanvaihtoon liittyvistä vioista.

Pitäisi varmasti pyytää joku kaveri käymään. Mutta kaikki tuntuvat olevan nyt reissussa tai kiireisiä. Mutta jospa joku jossain vaiheessa ehtisi.

Ilmanvaihtojärjestelmät on kauttaaltaan rassattu ja putsattu viime vuonna, joten tuskin nekään kovin huonosti toimii. En ainakaan itse ole huomannut, että asunnossani muuten olisi mitenkään tunkkainen ilma.

Minulla ei ole lemmikkejä, joten niitä ei voi syyttää. En myöskään kulje likaisissa vaatteissa tai pissi mihinkään.

Äh. On tämä kyllä! :D

Lähettäjä: Lemu 
Päivämäärä:   11.6.25 14:22:08

Täällä kun on homeasiantuntijoita paikalla niin voiko home haista vain parin viikon ajan vuodessa ja haista maitotuotteelle, jota joskus läikkynyt lattialle?

Mulla siis syksyllä tulee tuollainen haju yhteen huoneeseen. Haisee vienosti mutta sillain että koko ajan haistelee, että joku täällä haisee, ja sitten haju häviää. Tosi raivostuttava haju, mutta ihmetyttää kun haisee vain jonkin aikaa. Ja joskus lensi kermaa lattialle, mikä siivottiin heti, mutta haju on kuin se haisisi edelleen. En käsitä miten voisi haista vuosien päästä.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   11.6.25 14:33:59

Onko alipainetta koskaan, kun avaat parvekkeen ovea, tai ulko-ovea? Eli paukahtaako ovi kun avaat, tai on tiukka, sieltä pelmahtaa ilmaa avatessa? Silloin on ilmanvaihdossa vikaa ja haju voi tulla/siirtyä jostain muualta.

Onko tuuletusikkunoita, joita voisi pitää kesällä auki koko ajan?
Pidä liesituuletin yhden päivän ajan täysillä ja katso tuleeko hajua silti.

Lähettäjä: Ilmankulku 
Päivämäärä:   11.6.25 15:07:48

Kannattaisi huone huoneelta selvittää tulo ja poistoilma. Useimmiten korvausilmaa tulee ikkunan karmeissa olevista tuloventtiileistä ja huippuimuri poistaa ilmaa keittiöstä ja pesutiloista, ja joskus myös vaatehuoneesta.
Onhan kaikki ikkunoiden venttiilit, vipu auki asennossa. Vipu täytyy olla auki vaikka talvella tuntuu että kylmää tulee. Ja usein niissä on suodatin jonka voi pestä, ettei mene tukkoon. Osassa poistoilman venttiileitä on superlon äänenvaimennin ja jonkinlaista suodatusta, eli voivat tukkeutua. Poistoilmaventtiilit irtoaa yleensä koko venttiiliä kiertämällä auki päin 1/4 kierroksen verran, voi tarkistaa ja tarvittaessa pestä. Vastasuuntaan kiertäen takaisin paikalleen.

Lähettäjä: martta 
Päivämäärä:   11.6.25 15:08:28

Luin ulosteeni...

Päivämäärä:   11.6.25 15:47:09

Ei ole alipainetta. Ja tosiaan noista räppänöistä kyllä tulee ilmaa koko ajan.

Ei ole tuuletusikkunoita, joita voi pitää koko ajan auki. Olen siitepölyallerginen ja hengenvaarallisen allerginen ampaisille, enkä muutenkaan halua ötököitä kotiini. Pidän siis tuuletusikkunaa auki vain sateella tai heti sateen jälkeen, kun siitepöly on vähimmillään ja vain silloin, kun näen, jos joku ampiainen tuli tai yrittää tulla sisään.

Olen pitänyt liesituuletinta täysillä. Mutta siinä on vain yksi teho ja sekin on päällä max tunnin kerrallaan, sitten pitää vääntää taas uusi aika. Eli kovin tehokas se ei ole, mutta sen ajan kun olen kotona ollut, niin olen kyllä väännellyt siihen lisää aikaa aina kun muistan.

Tuloilma tulee vain ikkunoiden päällä olevista räppänöistä (olkkari ja makkari) sekä tuuletusikkunoista (keittiö ja makkari). Niissä ei paljon selvitettävää ole, kun ilmaa niistä kyllä tulee, kun ovat auki. Kylppärin poistoilma toimii, välillä ihan vinkuu. Ja kyllä tuo keittiönkin köpö liesituuletin jotain imee, kun on päällä. Muuten en tiedä, onko siitä mitään hyötyä. Kylppärin ovi on aina auki tai vähintään raollaan kun olen kotona, en pidä ovea täysin kiinni, ellen ole suihkussa tai joku kylässä ja pytyllä asioilla. Ja eipä täällä ole tänä kesänä ketään käynyt, joskus talvella kai joku kaveri viimeksi. Vaatehuonetta ei ole.

Ikkunoiden päällä olevat räppänät on vuoden ympäri niin avoinna kuin saa. Eli ne on auki. Olen tarkistanut, että ne on auki. Mutta enpä ole koskaan niitä myöskään pienemmälle säätänyt.

Lähettäjä: Miettii 
Päivämäärä:   12.6.25 14:22:35

Hyönteisverkko niihin tuuletusikkunoihin ja pidät ne kesällä koko ajan auki. Karmeihin laitettavia verkkoja saa marketeista.

Joskus sai tilattua sellaisia maljoja, mistä näki muutaman päivän päästä jos huoneistossa on hometta. Vieläkö niitä saa jostain? Lähetettiin vielä labraan?

Lähettäjä: Minenna 
Päivämäärä:   12.6.25 14:35:08

Ei tuuletusverkoista ole hyötyä, kun ne päästävät siitepölyn läpi.

Lähettäjä: Pampula 
Päivämäärä:   12.6.25 18:47:42

Onko lattia joku laminaatti, parketti tms, minkä saumoista voimpäästä jotain kosteutta sinne alle? Sielä alla on usein joku muovinen alusmateriaali, ja siiellä voi muhia pahanhajuinen kosteus. Mulla oli kerran yhdessä asunnossa sellainen ja koko lattia piti vaihtaa että haju lähti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.