Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten löytää sisäinen rauha

Lähettäjä: Ananas 
Päivämäärä:   11.6.25 03:11:48

Olen jatkuvasti ahdistunut, stressaantunut, kireä ja kiukkuinen 30v. Vaikeuksia elää hetkessä ja rentoutua. Olen hyvin itsekriittinen ja mokaaminen saa minun elämäni raiteiltaan. Vieläkin iltaisin saatan muistella virheitä mitkä tein 15 vuotta sitten. Rutiinista poikkeaminen tuottaa lähinnä tuskaa enkä ymmärrä mikä mua vaivaa. Kaipaisin elämääni sisäistä rauhaa ja rentoutta ja että osaisin eläytyä hetkeen. Pitääkö tässä mennä kallonkutistajalle vai harjoittaa jotain meditaatiota?

Re: Miten löytää sisäinen rauha

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.6.25 04:59:42

Mitä jos läpsäisisit itseäsi poskelle ja sanoisit "ryhdistäydy".

Lähettäjä: puulihuna 
Päivämäärä:   11.6.25 06:01:12

Yritä ymmärtää, että asioiden murehtiminen ei auta mitään, mutta hetkessä eläminen auttaa vapautumaan. Kun ahdistaa, tee jotain mikä luo uusia muistoja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.6.25 06:31:41

https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/vagushermo

Lähettäjä: burnis 
Päivämäärä:   11.6.25 07:51:20

Oletko varma ettei sinulla ole burnout? Loppuun palaminen voi oireilla noin, monet älyävät oman tilanteensa juurikin ärsyyntymisestä ja rentoutumishankaluuksista. Tsekkailepa vähän tietoa asiasta.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   11.6.25 09:10:32

Kokeilisin aloittajana molempia - avoimin mielin, ja sillä ajatuksella, että kumpikaan ei ole ihmelääke.

Itse olin joskus psykoterapeuttiopiskelijan harjoituskappaleena, eikä siitä ainakaan haittaa ollut. Meditaatiota olen kokeillut useaan kertaan ja eri tavoin, ja se on itselleni vaikeaa, ja vaatisi paljon työtä 'hyödyttääkseen'.

Turhan itsekritiikin kanssa voi myös tehdä ajatustyötä, ja samoin miettiä, miksi ripustautuu liikaa rutiineihin. Kaikki kritiikki ja rutiinit eivät ole pahasta, mutta voisi miettiä, milloin ne menevät liiallisuuteen.

Päivämäärä:   11.6.25 09:48:26

Ikä tuo rauhaa kun monet taistelut oikeasti jää taakse

Lähettäjä: Löpö 
Päivämäärä:   11.6.25 16:24:27

Tutustupa Youtubessa kanaviin Itsetuntemus, Sisäinen matka ja Elämän filosofia.
Näistä saat aika paljon eväitä elämään ja uusia oivalluksia.
Puhuvat siis psykologi Carl Jungin oppeja.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   11.6.25 19:08:20

Mieti mitkä asiat elämässä tuovat iloa. Ja mieti mikä asia on se, mistä olet valmis joustamaan saavuttaaksesi niitä iloisia asioita.
Toki joo merenrantahuvila, adonispuoliso ja joku ferrari voivat olla iloisia asioita, mutta jos taloudellisesti mahdotonta, niin voi miettiä mitkä arjessa ilahduttavat, vaikka tunti omaa aikaa kahvikupin ja hyvän kirjan parissa. Vaikkapa sen kustannuksella ettei asunto ole aina ihan tiptop.. tai jos eläimet tuovat iloa, mutta omia ei ole, antaa aikaa vaikka paikalliselle eläinsuojalle tms.
Ei tee pahaa tutustua itseensä ja miettiä mikä saa vaatimaan itseltään niin paljon? Vaatiiko joku muu sinulta niin paljon? Jne..

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   11.6.25 19:51:58

Jos alat muistelemaan vanhaa mokaa sanot mielessäsi itsellesi että menneet on menneitä-annetaan olla ja päätät ajatella jotain järkevämpää.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   11.6.25 20:22:24

Minä vaan: jep, itseltään voi kysyä miten voin vaikuttaa asiaan? Jos vastaus on en mitenkään, se kannattaa unohtaa. Ihan lohdutukseksi minä en ainakaan mieti jos maija 5lk limudiskossa pissasi housuun ja joutui lähteä kotiin kesken kaiken, vaan jos satun muistamaan että maija oli se ains iloinen punatukkainen tyttö.
Ja joo maailmassa on ja tulee aina olemaan myös ihmisiä, jotka muistuttelevat muiden ihmisten virheistä ikuisesti. Sellaiset ihmiset ovat surullisia eivätkä luultavasti ole lainkaan tyytyväisiä elämäänsä.

Päivämäärä:   11.6.25 20:23:40

"Olen hyvin itsekriittinen ja mokaaminen saa minun elämäni raiteiltaan. Vieläkin iltaisin saatan muistella virheitä mitkä tein 15 vuotta sitten. Rutiinista poikkeaminen tuottaa lähinnä tuskaa enkä ymmärrä mikä mua vaivaa."

Orastavaa masennusta veikkaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.6.25 20:37:00

Meditaatio ja hengitysharjoitukset on ehdottomasti iltarutiinin arvoisia. Tarjontaa on paljon ja kannattaa valita vain ne oikeasti mieluisimmat.

Mitä harrastat? Olisiko kalenterissa tilaa jollekin liikuntaharrastukselle missä saisi kunnolla hien pintaan? Kamppailulajit tai joku tanssilaji?

Nukutko tarpeeksi? Juotko paljon kahvia?

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   11.6.25 20:47:26

Ahdistuneisuus, stressaantuneisuus, kireys ja kiukkuisuus ovat tunteita jotka kumpuavat jostain. Ilman juurisyyn löytämistä ja käsittelyä noista negatiivisista tunteista voi olla vaikeaa vapautua läsnäolevaksi ja tyyneksi.

Jokainen tarvitsee onnistumisen tunteita. Lähtisin liikkeelle ihan tavallisista asioista, jotka olet tehnyt hyvin ja joista voit tuntea onnistumista. Joskus tavoittelemme kerralla liikaa tai jotain taitotasollemme, kokemukseemme tai muuhun nähden epärealistista - voitko madaltaa ainakin tilapäisesti tavoitteitasi? Älä luovu niistä kokonaan, vaan mieti tekemistä uusiksi ja käytä pienempiä askelmerkkejä haluamaasi suuntaan?

Tutkijoiden mukaan vastaus otsikon kysymykseen olisi se, että tarvitaan merkityksellisyyden tunnetta, päämääriä, sosiaalisia suhteita, tavoitteiden saavuttamista eli juuri niitä onnistumisia ja kykyä poimia iloa arkisista asioista.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   13.6.25 17:19:08

"Olen hyvin itsekriittinen ja mokaaminen saa minun elämäni raiteiltaan. Vieläkin iltaisin saatan muistella virheitä mitkä tein 15 vuotta sitten. Rutiinista poikkeaminen tuottaa lähinnä tuskaa enkä ymmärrä mikä mua vaivaa."

AuDHD. Vaikea luonteenpiirteitä poistaa, kuin olemalla lempeämpi itselleen. Unohda ulkomaailma ja etsi itsesi: mitä sinä mieluiten tekisit juuri nyt ja miten.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.