Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi et välitä lapsesi touhuista

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   10.6.25 18:28:23

Olen nyt nähnyt useasti tilanteita raveissa että ratsastuskisoissa kun lapset roikkuu vaarallisesti aidalla ja on melkein radan/kentän puolella, näistä on kuulutettu useasti mutta vanhempia ei kiinnosta. Vanhemmat saattavat seistä vieressä kun muksut tekee tätä, ei vain puututa. Jouduin itse toimihenkilönä eräissä kisoissa pyytämään lapsia poistumaan aidan läheltä, koska olivat lähestulkoon kentän puolella. Vierestä laukkaili esteen ja aidan välistä hevosia, vanhempia ei taaskaan näkynyt missään.

Miksi toimit vanhempana näin? Eivätkö säännöt koske sinua ja lastasi vai etkö vain välitä lapsesi turvallisuudesta?

Re: Miksi et välitä lapsesi touhuista

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   10.6.25 18:34:36

En tiedä, mutta jos joku ihminen häiritsee tai aiheuttaa vaaraa tutuille tai muuten mukaville ihmisille niin ärjäisen niin että uskovat.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.6.25 10:34:50

Kuulutuksia ei aina kuule katsomossa kun ihmiset höpöttää ympärillä tai sitten se jonka tulisi kuulla höpöttääkin jollekkin että menee ohi. Vielä jos ei ole oikeen heppaihminen niin ei välttämättä ymmärräkkään sitä vaaraa mitä se voi aiheuttaa. Lapsille saa sanoa aina tiukasti että menee kerrasta läpi. Ei räyhäten tai ilkeästi mutta totisesti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.6.25 10:38:07

Aika moni antaa lasten hakea vähän niitä rajoja ja kokemuksia. Niin oppii, ei niin että joka asia kielletään.

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   11.6.25 11:30:20

"Aika moni antaa lasten hakea vähän niitä rajoja ja kokemuksia. Niin oppii, ei niin että joka asia kielletään."

Okei, eli vahinko täytyy sattua että muksut oppii? Mielestäni vanhempi on vastuulla kertoa lapselle miksi siinä ei saa olla, ei pelkkä kielto ilman perusteluita tehoa. Itseä ainakin hävettäis olla julkisesti missään jos lapsi pyörii paikoissa joka on kiellettyä ja järjestävä taho on siitä vielä erikseen kuuluttanut.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   11.6.25 11:50:27

Viimeksi eilen mamujen kersat roikkui aidalla. Järkkärin piti käydä nostamassa ne alas siitä ja sittenkään ei vanhemmat puuttuneet asiaan. Muiden lapsille sanominen riitti, nämä meni kielimuurin taakse.

Lähettäjä: rkr 
Päivämäärä:   11.6.25 12:08:11

"Kuulutuksia ei aina kuule katsomossa kun ihmiset höpöttää ympärillä tai sitten se jonka tulisi kuulla höpöttääkin jollekkin että menee ohi."

No eihän kyse ole siitä, että kuuletko mitä kuuluttaja sanoo vaan siitä, että sinä hlvetti soikoon vahdit niitä lapsiasi koko ajan etkä anna niiden touhuta mitä huvittaa. Puutut siis itse, jos lapsesi eivät käyttäydy siivosti ja ole järjestyksessä.

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   11.6.25 13:51:15

Rajojen ja kokemuksien hakemista on varmaan sekin, kun annetaan just kävelemään oppineiden - kaksivuotiaiden juosta Teivon katsomon asfaltilla alamäkeen ja jokainen kaatuu ja sit sattuu käsiin ja naamaan ja itkettää. Miksi? Miksei voi mennä leikkipaikalle tai edes tasaiselle maalle? Pitääkö antaa lapsille satuttavia kokemuksia vai onko tää jotain vapaata kasvatusta?

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   11.6.25 13:56:07

Teivon katsomo ei ole oikea paikka lasten juosta mut muuten kyllä jos eivät usko kun sanon että asfaltilla ei juosta alamäkeen, ettei kaadu ja Satu, niin juoskoot. Sitten kun vetävät naamat niin oppivat.

Lähettäjä: eiie 
Päivämäärä:   11.6.25 16:14:29

Kävin äsken kaupassa. Edelläni oli joku mies ja ehkä 5-6-vuotias lapsi. Lapsi yritti koko ajan mennä jo edeltä ulos, vaikka mies latoi vasta ostoksia hihnalle. Mies joutui moneen kertaan sanomaan, että "Tuu tänne isän viereen, et mene yksin ulos".

Kun olivat pakkaamassa ostoksia, meni lapsi siihen minun puolelleni pakkaustasolle polvilleen. En mahtunut siihen pakkaamaan ostoksiani.

Mies sanoi lapselle monta kertaa "Tule pois siitä, väistä vähän, toisen pitää päästä pakkaamaan, tule edestä pois, väistä nyt vähän". Lapsi vain venkoilee, mutta ei väistä. Lopulta puutuin itse ja tökkäisin lasta pari kertaa olkapäähän sanoen "Hei nyt edestä pois, minun pitää päästä pakkaamaan".

Mikä ihme siinä oikein on, ettei lapsia komenneta nykyään? Loputtomiin sanotaan ja sanotaan, muttei vaadita tottelemaan. Ei komenneta kunnolla, että menee kerralla jakeluun ja ensi kerralla ei tarvitse sanoa ollenkaan, tai riittää, että kerran sanoo nätisti.

Kun minä olin lapsi, tuli kyllä välitön palaute heti, eikä todellakaan maaniteltu loputtomiin. Minun isäni olisi kerran komentanut, ja olisin ollut kunnolla. Ei olisi kuunnellut yhtään vinkumista eikä katsonut turhaa venkoilua. Minulla ei olisi varmaankaan ollut edes lupaa mennä pakkaustasolle, eikä todellakaan jäädä siihen enää siinä vaiheessa, kun joku on tulossa siihen pakkaamaan omia ostoksiaan. Isä olisi kerran sanonut, että nyt edestä pois ja jos en olisi alkanut siirtyä, olisi riuhtaissut minut siitä ja sanonut, että toisten edessä ei saa olla.

Enkä minä olisi siitä rikki mennyt vaan olisin ollut tyytyväinen, kun olisi opetettu käyttäytymään. Olisin ehkä jopa saanut kehut siltä pakkaamaan tulleelta aikuiselta, joka olisi kiittänyt, että pyytämättä väistin.

Mutta nykyään olen kuullut todella monilta, että ei haluta, että lapsille tulee paha mieli. Lapsia ei saa komentaa ja lapsille ei saa näyttää ärtymystään, vaan pitää aina iloisena pyytää ja sanoa, ja odottaa, että lapsi itse haluaa tehdä pyydetyn asian.

Ja tämä voi tarkoittaa sitä, että lapsen vanhempi maanittelee lasta tekoiloisena pukemaan vaatteet, ja itse itkee, kun lapsi ei tottele. No ei kai se tottele, kun ei siltä vaadita mitään! Ei lapselle ole koskaan sanottu, että tee, kun aina tekoiloisena kysytään, että "Haluaisitko sinä laittaa ulkovaatteet päälle ja lähteä ulos", vaikka oikeasti ei ole kyse lapsen haluamisesta vaan lapsen on puettava, että vanhemmat ehtivät viedä hänet tarhaan ja mennä itse töihin.

Ja kun koskaan ei vaadita vanhempien toimesta mitään, on lapsi todella "hankala", varsinkin muiden kanssa ja hoidossa. Kun ei se ole oppinut, että aina ei loputtomiin odotella ja kysytä, että haluatko, vaan hoidossa saatetaan sanoa, että nyt teette kaikki tämän asian.

Ja sitten joskus, kun on pakko tedä asia X, lapsilta pyydetään itkien ja halaten anteeksi, kun "äiti/isä väkisin puki sinulle vaatteen päälle". Yhdessä itketään, kun nyt on niin paha mieli. Vanhemmalla siitä, että teki lapselle väkisin (laittoi sille housut jalkaan) ja lapsella siksi, kun ei loputtomiin odoteltukaan (vain tunti), että hän saisi päähänsä laittaa ne housut jalkaan. Ja kun ulos pakkaseen ei voi ilman housujakaan mennä, niin se ei ollut vaihtoehto, kun lapsi vietiin tarhaan polkupyörän kyydissä, ei lämpimässä autossa.

Katsokaa ihan oikeasti itse niiden lastenne perään ja kasvattakaa heitä. Ihan itse.

T: Nelikymppinen

Lähettäjä: Möpsö 
Päivämäärä:   11.6.25 16:26:21

Eiie: kiitos, kun et syyllistänyt äitejä <3. Kirjoituksesi on täysin totta monen kohdalla. Siis oikeasti, jotkut vanhemmat yrittävät saada toisten vanhemmat sanomaan lapsilleen, etteivät nämä saa soittaa liian aikaisin kavereilleen, koska omilta lapsilta ei voi ottaa puhelimia yöksi pois/laittaa aikarajoitusta! Kyseessä vieläpä alakoululaiset.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.6.25 16:35:24

Minäkin inhoan sitä kun kakarat tulee siihen kassahihnan päähän kiipeämään kun itse pakkaa. Lasten isä tai äiti siis latovat vielä hihnalle omia ostoksiaan.
Kerran huomautin jotain kiipeilystä, mutta sain isältä murhaavan mulkaisun, kakara ei reagoinut ollenkaan.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   11.6.25 16:40:04

Nykyisin vain eläimiltä saa ja voi vaatia. Koirat ja hevoset käyttäytyvät fiksummin kuin lapset mutta niitä onkin opetettu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.6.25 16:45:34

Perseilevät lapset ärsyttää, mut ei mua kyllä joku liukuhihnan päässä kiipeilevä lapsi haittaa. Ihan hyvin voin pakata ostokset sivusta. Parempi, et se vilkas lapsi on siinä kuin jossain muualla juoksemassa.

Päivämäärä:   11.6.25 16:50:32

"Aika moni antaa lasten hakea vähän niitä rajoja ja kokemuksia. Niin oppii, ei niin että joka asia kielletään"

Se aidalla roikkuva ja kiljuva lapsi vaan voi aiheuttaa sen "kokemuksen" radalla rataansa suorittavalle ratsukolle... Säikyttää sen ja jopa pudota selästä!

Lähettäjä: Miiu 
Päivämäärä:   11.6.25 17:11:32

Välitän ja jos näen vieraan lapsen häiriöivän/tekevän jotain vaaraa-aiheuttavaa, niin ojennan kyllä.

Päivämäärä:   11.6.25 18:29:58

"Perseilevät lapset ärsyttää, mut ei mua kyllä joku liukuhihnan päässä kiipeilevä lapsi haittaa. Ihan hyvin voin pakata ostokset sivusta. Parempi, et se vilkas lapsi on siinä kuin jossain muualla juoksemassa."

Minä en voinut pakata ostoksiani sivusta. Minun piti saada reppuni siihen pakkaustasolle.

Ja ihan sama, tarvitsinko minä sitä pakkaustasoa vai en, kun pointti oli se, että lapsi ei totellut, vaikka isä monta kertaa sanoi. Eli tuossa tilanteessa sen lapsen kuuluu tulla siitä tasolta pois kun vanhemmpi sanoo, että alas siitä ja pois edestä.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   11.6.25 18:35:34

eiie.

Perseilevät lapset on ärsyttäviä, mutta kyllä säkin olet uusavuton ellet osaa pakata ilman että reppu on siinä pakkasutasolla.

Voihan sen laskea vaikka sinne kassahihnan viereen sivulle hinnastoa ja pakata siitä.

Tai sanoa sille lapselle kuten muutenkin ihmisille, että anteeksi nämä ovat minun ostokseni, pääsisikö tästä pakkaamaan. Varmasti lapsi singahtaa takaisin oman vanhempansa punttiin roikkumaan kun vieras täti puhuu.

Lähettäjä: olga 
Päivämäärä:   11.6.25 18:58:29

Tuossa kassajutussa olisin ollut ystävällinen mummeli ja sanonut että nyt, nyt, kyllä tähän mahtuu. Olisiko minut leimattu mieleltäni vajaaksi?

Päivämäärä:   11.6.25 19:27:31

En ole uusavuton. Reppu vaan oli jo aika täynnä vaikka mitä ja melko painava, joten minun oli pakko saada se siihen pakkaustasolle, että saan sen pakattua pystyssä ja järkevästi, eikä ole turhaa ähräämistä.

Ja minkä hemmetin takia minun olisi pitänyt kurkotella reppuni kanssa jossain kassahihnan sivussa, kun pakkaamista varten on olemassa ihan oma taso hihnaa reilusti alempana?

Minä en myöskään halua laittaa reppuani likaiselle lattialle ja kumarrella laittamassa tavaraa sinne vain siksi, että joku lapsi venkoilee pakkastasolla, eikä suostu siirtymään, vaikka monta kertaa on sanottu, että tule pois siitä.

Ja miksi minun olisi vain pitänyt nätisti maanitella, että voisiko tämä kiva pieni lapsi joskus hamassa tuleviasuudessa vähän väistää, että täti pääsee pakkaamaan ostoksensa, kun lapsen isä oli jo ties kuinka monta kertaa sanonut, että tule pois siitä ja väistä toisen asiakkaan edestä?

Minun jälkeenikin oli tulossa seuraava asiakas ostoksineen, joten piti hänenkin ostokset johonkin saada, joten ihan hyvä vain, että minä pääsen siitä äkkiä ostoksineni edestä.

Lähettäjä: Eve 
Päivämäärä:   11.6.25 19:30:24

eiie > kirjoituksesi oli kuin minun mieheni toimintaa. On tyypillinen kaverivanhempi. Että minä inhoan sitä, mutta en voi asialle mitään. Minä toimin omalla tavallani ja asetan edes järkeviä rajoja ja kun poistun, rajoja ei enää ole... Yhteistä säveltä ei saada löytymään kun toinen ei ymmärrä mikä vika siinä on, että antaa lapselle mitä se haluaa...

Lähettäjä: Ano 
Päivämäärä:   11.6.25 19:40:52

Kiva Even lapselle, kun vanhemmat ei vedä yhtä köyttä. Toivottavasti on edes suht helppo lapsi...

Moni vanhempi ei taida tajuta, miten vaarallista se hevosten lähellä venkslaaminen on.
Muutama vuosi sitten lähti taaperolta henki, kun kiipesi parkkipaikalla avonaiselle lastaussillalle, hevonen säikähti ja monotti.
Vanhemmat kyllä yritti syyllistää kaikkia muita, mutta ihan oikeudessa päätettiin, että vanhemmat on laiminlyöneet oman vastuunsa.
Surullinen tapahtuma ja sydäntä särki niin vanhempien kuin myös hevosenomistajan puolesta.

Päivämäärä:   11.6.25 20:05:32

"Kävin äsken kaupassa. Edelläni oli joku mies ja ehkä 5-6-vuotias lapsi. Lapsi yritti koko ajan mennä jo edeltä ulos, vaikka mies latoi vasta ostoksia hihnalle. Mies joutui moneen kertaan sanomaan, että "Tuu tänne isän viereen, et mene yksin ulos".

Kun olivat pakkaamassa ostoksia, meni lapsi siihen minun puolelleni pakkaustasolle polvilleen. En mahtunut siihen pakkaamaan ostoksiani.

Mies sanoi lapselle monta kertaa "Tule pois siitä, väistä vähän, toisen pitää päästä pakkaamaan, tule edestä pois, väistä nyt vähän". Lapsi vain venkoilee, mutta ei väistä. Lopulta puutuin itse ja tökkäisin lasta pari kertaa olkapäähän sanoen "Hei nyt edestä pois, minun pitää päästä pakkaamaan"

Tämmönen kauppatilanne oli yhdellä isällä täällä prismassa jokunen vuosi sitten eräänä perjantaina klo. 15. Mukana muutama muksu joista nuorin venkoili ja vinkuili eikä totellut. Lopulta isä otti lasta käsivarresta ja käski istumaan osoitettuun paikkaan.

No ei mennyt tuntiakaan kun paikallisessa fb puskaradiossa joku muija oli tehnyt tilanteesta päivityksen, kuinka isä väkivalloin oli lasta retuuttanut. Että jos lapsen kohtelu julkisilla paikoilla on tuommosta, millaista on kotona lässyn lää.

Tämä helevetin some on se syy, miksi nykyään monet ei uskalla komentaa kunnolla. Ulkopuoliset tekee kaikesta someen jutun.

"Aika moni antaa lasten hakea vähän niitä rajoja ja kokemuksia. Niin oppii, ei niin että joka asia kielletään"

Eli sinusta on ok että aidalla roikkuvat kakarasi aiheuttaa ravihevosille vaaratilanteen. Koska muuten eivät opi? Tyhmiä lapsia, täytyy sanoa. Jokainen tervejärkinen vanhempi ei anna pennun roikkua aidalla kun on lauma 500-700 kilosia eläimiä juoksee kilpaa ja vielä ei puutu siihen. Ja jokainen normaalilla älyllä varustettu lapsi ymmärtää, kun sanot ei, et toimi noin koska helevetin vaarallista ja typerää. Ja jos ei mene perille, viimeistään silloin menee kun hauska loppuu ja joutuu kotiin.

Päivämäärä:   11.6.25 23:29:12

Joku tuollainen voi nykyään olla taustalla. Toinen valittaa puskiksessa, kun vanhemmat ei komenna lapsiaan ja toinen, kun vanhemmat komentavat.

Mutta jos vanhemmat komentavat lapsiaan kotonaan niin, että muuallakin sana menee perille ihan vain sanomalla, niin ei tule kodin ulkopuolella tarvetta huutaa lapsille, retuuttaa heitä, tai ulkopuolisten puuttua tilanteisiin. Eikä siten myöskään tarvitse lukea puskaradiosta kenenkään näkemystä tapahtuneista...

Mekin opimme jo pienenä, että pitää käyttäytyä, joten taisin olla jotain neljävuotias, kun isä on joutunut minua komentamaan kaupassa yhden kerran, sen jälkeen osasin käyttäytyä. Ja silloinkin se oli ihan suoraan sanominen, että "täällä ei juosta miten sattuu, muuten et jatkossa tule kauppaan mukaan". Ei tarvinnut sen enempää rähjätä eikä retuuttaa. Siskoni muistaa tuon, minä en. Mutta kuulemma meni kerrasta perille, vaikka äidin mukaan kauniisti sanottuna minulle on pitänyt sanoa "muutaman kerran useammin kuin siskolleni".

Hyvin usein lasten annetaan kotonaan kiljua, riehua ja sotkea ja vanhemmat vain sanovat, että "ei ne tottele kuitenkaan niin turha komentaa".

Meillä ei lapsena ollut lupaa syödä muualla kuin ruokapöydän ääressä, levitellä leluja muualle kuin omaan huoneeseen ja sisällä ei saanut riehua ja meluta ollenkaan. Riehumiset piti mennä hoitamaan ulos. Emme saaneet myöskään tapella sisällä. Saimme kyllä tapella keskenämme ja "vaikka tappaa toisemme", kunhan menimme ulos tekemään sen.

Mutta meidät olikin jo pienestä asti opetettu talon tavoille ja vanhemmilla oli yhtenäinen linja, jota molemmat noudattivat. Ja olen todella kiitollinen siitä, että kotona opetettiin tavoille. Ei meillä kotona ollut tarvetta huutaa toisillemme eikä retuuttaa ketään.

Ihan monttu auki ihmettelin meininkiä samanikäisen kaverin luona, jossa vanhemmat ja lapset huusivat toisilleen ja kaverikin huusi vanhemmilleen "HAISTA PSKA!!" Ei olisi meillä tullut kuuloonkaan,

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   12.6.25 00:03:22

"niin ärjäisen niin että uskovat"

No mutta siinähän asiallista ja mukavaa käytöstä! Normaalit ihmiset osaavat onneksi puhua ja keskustella.

Lähettäjä: djed 
Päivämäärä:   12.6.25 00:30:40

Normaaleille ihmisille myös menee jakeluun ilman ärjymistä. Joten onko 99 % ihmisistä nykyään epänormaaleja, kun joka asiasta saa sanoa sata kertaa, eikä sillä edelleenkään ole mitään vaikutusta? Eli ihan urha puhua ja keskustella, kun toisella on korvat vain koristeena.

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   12.6.25 02:57:59

Juu tämä puhuminen ja selittäminen. Yksikin kertoi että lapsi makaa aamulla sängyn alla kun pitäisi lähteä kouluun ja siellä hän makaa itsekin, selittämässä miksi kouluun pitää mennä. Jos mukula menee rikki yhdestä ärjäisystä niin se on vain luontoäidin suorittamaa karsintaa.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   12.6.25 03:51:05

No rikkihän tämän päivän nuoret meneekin jo pelkästään siitä että täytyy tehdä asioita vaikkei haluaisi. Työkyvyttömyyseläkkeelle kolmekymppisenä.
Ei vanhempien tehtävä ole olla kivoja seuraneitejä vaan elämänmallin tarjoajia siellä omassa kodissa. Koti peilaa yhteiskunnan pelisääntöjä turvallisesta ympäristössä. Tietysti jos ei mitään sääntöjä enää yhteiskunnassa niin hankalaa niitä on opettaakaan.

Päivämäärä:   12.6.25 04:04:24

"Joten onko 99 % ihmisistä nykyään epänormaaleja, kun joka asiasta saa sanoa sata kertaa, eikä sillä edelleenkään ole mitään vaikutusta"

On. Koska nykyään ihmisillä on vain oikeuksia eikä velvollisuuksia. Ja näitä oikeuksia oikein koulussa opetetaan näille nykynuorille. Sitten on helppo jatkossa olla tekemättä yhtään mitään, koska on oikeus.

Lähettäjä: djde 
Päivämäärä:   12.6.25 12:56:18

"On. Koska nykyään ihmisillä on vain oikeuksia eikä velvollisuuksia. Ja näitä oikeuksia oikein koulussa opetetaan näille nykynuorille. Sitten on helppo jatkossa olla tekemättä yhtään mitään, koska on oikeus."

Tämä on kyllä huomattu. Ihan hirvittää, millaisia nuo nykylapset ja -nuoret ovat vaikka 10-20 v päästä. Miten mistään enää tulee mitään, kun kukaan ei tee mitään ja noudata sääntöjä, kun kaikilla on vain oikeuksia ja ei mitään velvollisuuksia?

Kouluissa voitaisiin kyllä käydä läpi se, että kenelläkään ei ole oikeuksia, jos ei huolehdi velvollisuuksistaan. Oikeudet tulee vasta velvollisuuksista huolehtimisen myötä.

Ei mikään ihme, että hallitus tekee muutoksia irtisanomiseen ja palkkaamiseen. Eihän noita vätyksiä uskalla palkata, kun eivät töitä tee ja pakkohan heidät on saada helposti irtisanottua, kun heistä ei ole kuin haittaa työpaikalla.

Tätä menoa jokaisen on alettava työskennellä yksityisyrittäjänä, ketään ei enää palkata firmaan työntekijäksi, kun jokaisen on näytettävä itse, että työsuorituksensa on maksun arvoisia. Mutta ehkä sillä tavalla saadaan myös nuo vätykset tekemään jotain? Kun eivät tee mitä on sovittu/luvattu, niin eivät myöskään saa siitä minkäänlaista palkkaa. Eikä se oikeastaan kuulosta yhtään huonolta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.