Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aikuiset ihmiset kuin uhmaikäiset (OR)

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   10.6.25 14:52:56

On Ravintoloista.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8592176

Tässä jutussa kerrotaan, että helsinkiläistavintola Bisoubisou on joutunut ottamaan käyttöön erillisen maksun pöytätoiveista. Toiveita ei aina voida toteuttaa ja tästä on seurannut asiakkaiden kohdalla jopa raivoa ja valtavaa mielipahaa, niin lisämaksuu on päädytty. Kuulostaa täysin absurdilta, että aikuinen ihminen saa itkupotkuraivarin siksi, ettei toivottua ikkunapöytää länsinäkymällä onnistuttu järjestämään! Tilanne on varmasti ollut kestämätön, kun näin radikaali ratkaisu on tehty.

Meillekin tulee paljon pöytätoiveita, mutta kukaan ei ole mieltään pahoittanut, jos ei olekaan saanut sitä omaa suosikkipöytää. Toki koetaan järjestää, mutta tarjoiluteknisistä asioista johtuen ei voida antaa tiettyä pöytää, jos joku muu oli jo ehtinyt ensin sitä samaa paikkaa toivoa tms. Toiveet pvat kuitenkin toiveita - ei kaikkea voi toteuttaa. Muutama viikko sitten eräs täysin tuntematon asiakas oletti, että hänelle ja puolisolleen tarjotaan ilmaiset alkudrinkit puolison syntymäpäivän kunniaksi. Ei tällaista valitettavasti voida järjestää, sillä muutenhan näitä saisi olla päivittäin tarjoamassa, mikä luonnollisesti syö katetta. Toivoa saa ja koetetaan mahdollisuuksien mukaan järjestää, mutta kaikkeen ei taivu.

Tervetuloa vaan työskentelemään asiakaspalvelualalle, tällaisia sankareita täällä koetetaan parhaamme mukaan miellyttää.

Re: Aikuiset ihmiset kuin uhmaikäiset (OR)

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.6.25 14:56:17

Luulin että otsikko tarkoitti On Ratsastuksesta, kun heppapalstalla ollaan.

Päivämäärä:   10.6.25 14:57:27

M, otsikko olisi silloin OH, on hevosista.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.6.25 15:05:23

Suomalaiset kuvittelevat nykyään, että heillä on OIKEUS aivan kaikkeen, mitä ikinä keksivätkään toivoa. Oli ala sitten mikä tahansa.
Lapsen koulunumero, lapsen muuten vaan perseily, naapurin parkkipaikka tai- kukkamaa. You name it.

Minä väänsin juuri tunnin yhden ihmisen kanssa, jonka omaisen pitäisi saada sairaalassa yhden hengen huone, kun niin ahdistaa olla vieraan ihmisen kanssa samassa huoneessa.
Itse asiassa itse sitä potilasta ei ahdista, vaan tätä omaista.
Eikä meillä todellakaan ole jaeltavaksi mitään sviittejä sairaalassa.
Yhden hengen huoneet ovat saattohoidettaville ja eristyspotilaille.

Päivämäärä:   10.6.25 15:43:31

*, näinhän se tuntuu olevan. En itse ole kohdannut tuota artikkelissa mainittua kiukuttelua, mutta useampi kollega on tästä puhunut toisaalla. Jos ravintolassa on vaikka kuusi ikkunapöytää ja pöytiä kokonaisuudessaan 25, niin onhan se selvää, että jokainen ei voi sitä ikkunapöytää täydessä ravintolassa saada. Tämä sitten kostetaan mököttämällä loppuilta.

Lähettäjä: daanie 
Päivämäärä:   10.6.25 15:58:47

Eipä tarvii kuin lukea tätä hötölää, niin tajuaa kuinka itsekeskeisiä ulisijoita suuri osa aikuisista nykyään on. Heti mulle kaikki tänne -mentaliteetti on vallannut ihmisten ajatukset. Järjettömiä riitoja typerien asioiden takia.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   10.6.25 16:04:22

Pöytäpaikkoihin en oikein osaa sanoa mutta tosi hyvä on kun joissakin ravintoloissa on otetu käyttöön se ennakkovarausmaksu joka hyvitetään sitten loppulaskussa ja etenkin kun on näitä erityisruokavalioita ja toiveita.

Päivämäärä:   10.6.25 16:07:40

--- , tästä olen samaa mieltä. Ruoat on jo pienessä ravintolassa valmistettu ennalta viittä vaille valmiiksi ja siitä tulee hävikkiä, jos pöytäseurue ei ilmestykään paikalle. Muistan uraltani sellaisenkin tapauksen, jossa 28 hengen seurue ei koskaan saapunut paikalle eikä ilmoittanut, etteivät tule. Siinä meni useamman kokin työpanos hukkaan ja tarjoilijat oli palkattu turhaan, kun asiakkaita ei tullutkaan. Järkyttävää käyttäytymistä ja piittaamattomuutta.

Lähettäjä: yyöy 
Päivämäärä:   10.6.25 16:09:30

Minä luulin otsikon tarkoittavan Oulun Ratsatusseuraa :D Ihmettelin että mikä hemmetin sirkus siellä tällä kertaa on menossa.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   10.6.25 16:32:19

Minä en edes tiennyt, että niitä pöytiä voi erikseen toivoa. Oman seurueen kesken sitten harmitellut, jos meidän pöytä onkin vaikka keskellä salia eikä ikkunapaikalla, mutta enpä ole ikinä ajatellut, että joku saisi siitäkin itkupotkuraivarit aikaiseksi :D

Mutta kyllä kaikille kuuluisi pakollinen parin viikon asiakaspalvelukokemus. Jo kassajonossa näkee mitä idioottimaisimpia raivopuuskia asiakkailta kassahenkilöä kohtaan. Ja usein vielä asioista, joille se kassalla työskentelevä henkilö ei voi itse tehdä yhtään mitään. Olen aikaisemminkin kertonut täällä, kuinka meidän lähikaupassa eräs asiakas raivosi kerran työntekijälle siitä, että heiltä oli juuri joulun alla loppunut kaikki 1,5 litran maitopurkit. Niitä tavallisia 1l purkkeja oli hyllyt täys, mutta jostain syystä tällä henkilöllä meni sen puolen litran takia kuppi nurin.

Samaa raivoamista olen nähnyt myös pikaruokaravintoloissa, kun ruuhka-aikana ja vajavaisella henkilökunnalla se ruoka ei tulekaan viidessä minuutissa. Kamala meuhkaaminen, syyttely ja haukkuminen jonkun kämäisen hampurilaisen takia. Ja yhtään yleistämättä nämä raivoajat ovat 98% ajasta aikuisia, lähellä keski-ikää olevia tai sen ylittäneitä ihmisiä.

Päivämäärä:   10.6.25 16:49:44

//, kaikkea saa toivoa, myös tiettyä pöytää, toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. On meilläkin esimerkiksi paistettu asiakkaalle lettuja, kun ennakkoon on osannut pyytää niitä. Jonkin verran tilataan listan ulkopuolelta esim kakkuja tms, kyllä ne luonnistuu, jos ajoissa tilaa. Muut toiveet toteutetaan mahdollisuuksien rajoissa. Esimerkiksi tuoretuotteiden valikoima on x, eli jos listalla ei ole tiettyä asiaa, ei voida sellaista taikoakaan. Viime viikolla asiakas toivoi parsaa hollandaise annokseensa parmankinkkua, mitä meillä ei ollut, mutta tarjosin vaihtoehtona kylmäsavulohta, joka sopi hänelle.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   10.6.25 17:12:52

"Jos ravintolassa on vaikka kuusi ikkunapöytää ja pöytiä kokonaisuudessaan 25, niin onhan se selvää, että jokainen ei voi sitä ikkunapöytää täydessä ravintolassa saada."

Tarttis olla sellainen pohjakartta kuten junassa tai leffateatterissa ja siitä voisi sitten ostaa liput haluamaansa pöytään. Ja sitten siinä myös kellonajat, milloin on vapaana varattavaksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.6.25 17:13:37

OR = on ratsastuksesta

Päivämäärä:   10.6.25 17:17:58

X , tämäkään ei ole mahdollista, sillä muuten joku kahden hengen seurue voi viedä vaikka kuuden hengen pöydän tms ja jää monta asiakaspaikkaa täyttämättä. Tästä syystä asiakkaat eivät niitä pöytiä voi itse varata. Esimerkiksi isommille seurueille voi olla ravintolassa vain kaksi paikkaa,joihin pitkän pöydän saa laitettua, mutta kun keskellä on kahden hengen varaus, niin se torppaa kuudentoista hengen varauksen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.6.25 17:19:11

”Minä luulin otsikon tarkoittavan Oulun Ratsatusseuraa :D Ihmettelin että mikä hemmetin sirkus siellä tällä kertaa on menossa.”

Minä myös :D

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.6.25 17:23:54

OR On riivinraudasta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.6.25 17:27:09

Nelikirjaimella lyhenteet vähän hakusessa.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   10.6.25 17:28:26

Joo ei se tietenkään niin voisi mennä, että kuuden hengen pöydästä voisi varata vain kaksi paikkaa ja saada sen kokonaan itselleen.

Päivämäärä:   10.6.25 17:33:08

X, juu, aika paljon joutuu ihan päivätasolla mallailemaan pöytiä ja siirtelemään niitä ees taas, jotta kaikki seurueet mahtuu. Siksi asiakkaille ei ole mahdollista valita itse tiettyä paikkaa, kun pöydät eivät ole muuttumattomia. Jos olisi vaikka 20 kahden hengen paikkaa, niin helppohan ne olisi avata myyntiin ja valittavaksi, mutta kun niistä paikoista voi joutua mallaamaan pitkiä pöytiä tms ja neliöistä johtuen se ei vaan onnistu kovin monella eri tapaa, niin tiettyä paikkaa ei voida taata.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.6.25 17:36:51

Mutta rahalla sen kuitenkin saa?

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   10.6.25 17:51:35

"Luulin että otsikko tarkoitti On Ratsastuksesta, kun heppapalstalla ollaan."

Itse ajattelin ensin että on raveista.

Mutta joo. Nykyään niin moni muistaa vaan ne omat oikeutensa eikä velvollisuuksista tietoakaan. Minä, minä ja minun tarpeet.

Päivämäärä:   10.6.25 17:58:45

... , ei saa, jos on isompi varaus vienyt juuri tietyn kohdan salista, sitä ei voida toteuttaa. Tuo ravintola on päätynyt tähän ikkunapaikkaratkaisuun, koska toiveita oli niin paljon, olivat hyvin spesifejä (esim tietty ilman suunta) ja jos toive ei täyty, niin raivostutaan
Vähentääkseen tätä säätöä ottivat käyttöön maksun, eli jos wen tietyn pöydän välttämättä tahtoo, niin takaavat ikkunapöydän maksusta (mutteivat esim näkymää lounaaseen, itään, länteen tmv). Kannattaa lukea tuo artikkeli. Kummasti pyynnöt vähenee, kun niiden toteuttaminen maksaa ja silloin ikkunapöytiä riittää heille, jotka pvat valmiit maksamaan. Toki ikkunapöytään pääsee maksuttakin, mutta sitä ei vakiona luvata kellekään.

Päivämäärä:   10.6.25 18:02:06

Olisi vaikea kuvitella, että aikuinen saa raivarin vaatekaupassa, kun itselle sopivasta koosta on myyty tietty väri loppuun tai kun pankki ei myönnä tietyn suuruista lainaa. Asioita voi haluta, kaikkea ei saa. Kannattaa opetella pettymään jo lapsena, että kaikkea kivaa ei pysty saamaan, vaikka kuinka jalkaa polkisi.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   10.6.25 18:04:01

Mitä nämä mahtaa olla nämä "tarjoilutekniset asiat"?

Päivämäärä:   10.6.25 18:11:21

Hmm, mainitut pöytäseurueiden koot (isoa seuruetta ei saa yhtenäiseen pöytään kuin tiettyihin kohtiin ravintolaa, kuutta henkeä ei saa kahden hengen pöytään tmv) tai aikataulutukselliset syyt. Jos joku haluaa tulla klo 17 ainoaan loossiin syömään, niin sitä samaa pöytää ei voida klo 18:30 varata seuraavalle. Lisäksi pöytämuotoja muutellaan seurueiden ja varausten mukaisiksi pitkin iltaa. Luulisi tämän olevan maalaisjärjellä varustetulle henkilölle selvää?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   10.6.25 18:13:46

Kiva olis käydä paikassa katsomassa maisemia ja ainakin kahvilla mutta Suomessa kun ollaan aivan ihmeelliset nimet näiden ravintollilla. Hinnatkin varmaan sen mukaiset kun halutaan leikkiä jotain hienompaa

Päivämäärä:   10.6.25 18:16:11

??, löydät hinnat artikkelista, jos vaivaudut sen lukemaan. Varsin maltillinen hintataso.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.6.25 18:30:03

Pöytämaksu sinänsä ideana ihan ok, mutta toki 50 euroa on aika suolainen summa.

Olen tuolla käynyt ja vaikka ruoka oli ihan jees, niin palvelun taso ei kyllä päätä huimannut. Ehkä henkilökunnalla on vielä vähän hakemista, kun uusi paikka... Mutta ei jäänyt mitenkään erityisen hyvä fiilis tuosta.

Päivämäärä:   10.6.25 18:36:40

-- , niin on, mutta sillä vähennetään noita tietyn pöydän vänkääjiä.

Päivämäärä:   10.6.25 18:38:32

Juu, mutta eiköhän se vähentäisi siinäkin tapauksessa, että se maksu olisi vaikka 20 e.

Mehän saatiin tuolta ikkunapöytä, mutta se ei kuitenkaan vielä palvelun tasoa tee paremmaksi :D

Päivämäärä:   10.6.25 18:43:39

-- , en ole ko ravintolassa asioinut, niin tasoon en ota kantaa, mutta en ko ravintolasta ole muutoinkaan ollut kiinnostunut.

Päivämäärä:   10.6.25 19:01:07

Pointtini oli enemmänkin se, että kaikki liittyy markkinointiin ja mielikuvaan. Jos joku hyvin arvostettu, hieno paikka asettaisi jonkun näköalamaksun (olettaen, että ne näköalat olisivat tosiaan upeat), niin tämä varmaan olisi monelle ihan OK. Mutta jos ravintolan taso on mitä on, niin tuollainen 50e ikkunapaikkamaksu saattaa johtaa siihen, ettei se huonon kokemuksen saanut halua antaa paikalle enää toista mahdollisuutta.

En tiedä yhtäkään toista ravintolaa, jossa pyydettäisiin ikkunapaikasta 50 e maksu. Mutta ehkä nämä ovat sitten laskeneet, että se kannattaa ja on fiksua.

Päivämäärä:   10.6.25 19:05:23

-- , en minäkään, mutta jos henkilökunta on joutunut jatkuvien aggressioiden yms purkukohteeksi, niin ymmärrän maksun hyvin. Artikkelissa oli avattu syitä tähän, ei tuota turhaan ole aloitettu perimään.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   10.6.25 19:31:58

"Ikkunapöytämaksu ratkaisi sen ongelman, että ne kaikkein äänekkäimmät mielensä pahoittajat saavat varata sellaisen pöydän, kun haluavat, Åstedt sanoo" No tuo on jo aika rumasti sanottu. Itsekin saatan esittää toiveen pöydästä sellaista varatessani.

Päivämäärä:   10.6.25 19:34:17

Zäkä, tällaista päätöstä ei kevyin syin ole tehty. Kyllä tuossa on ollut jo henkilökuntaan koostuvaa uhkaa jne taustalla. Ehkä tuo ulosanti ei ollut parasta mahdollista, mutta ymmärrän, että mitta on täysi.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   10.6.25 19:36:07

Ymmärrän minäkin sen, että mitta on täysi. Monilta ihmisiltä (ympäri maailman) on kadonnut ihmisyys kokonaan.

Päivämäärä:   10.6.25 21:13:46

Nostelen tätä, niin osa ehkä ymmärtää, miten vaikeaa on joskus näitä asiakkaita palvella.

Päivämäärä:   11.6.25 14:55:03

...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.6.25 19:20:42

Oulun Ratsastajien maneesin yläkerrassa on molempiin suuntiin pelkkiä ikkunapaikkoja :) Piti se tulla sanomaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.