Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Gastroskopia ja kolonoskopia

Lähettäjä: Ummi 
Päivämäärä:   10.6.25 10:44:22

Kauanko nämä yleensä kestää? Mulla on 9.00 aika ja tehdään peräjälkeen.
Mietin ehdinkö iltavuoroon 13.00 ja pystyykö sen jälkeen yleensä ihan normaalisti töihin?

Re: Gastroskopia ja kolonoskopia

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   10.6.25 10:47:48

Gastroskopia voi mennä vartissa - puolessa tunnissa. Sama lääkäri ne varmasti tekee. Itse en ollut gastroskopian jälkeen ihan työkykyinen. Ilmaa jäi kiertämään koko päiväksi ja olo oli tuskallinen sen takia. Colonoskopiasta ei ole kokemuksia. Mutta itseni tuntien minä ottaisin loppupäivän vapaata.

Lähettäjä: 6.ö6ö 
Päivämäärä:   10.6.25 10:59:27

Kaverille tehtiin viime viikolla aamusta gastroskopia ja oli menossa iltavuoroon. Oli ihan naamasta verisuonet poikki ja karsean näköinen ja oloinen. Ei voinut mennä työvuoroon vaan joutui ilmoittamaan olevansa saikulla sen päivän. Oli niin hirveä olo, ettei tahtonut pystyssä pysyä. On itse sairaanhoitaja.

Hän oli kyllä toivonut, että saisi humautuksen ja toimenpide tehtäisiin vapaapäivänä, mutta ehdotukselle vain naurettiin, että "kyllä noin reipas ihminen pari minuuttia epämukavuutta kestää! :D".

Isälleni tehtiin gastroskopia kolmesti. Joka kerralle luvattiin kunnon lääkitys, kertaakaan ei sitä saanut. Hoitajia kyllä riitti pitelemään kiinni ja makaamaan päällä ja silittelemään naamaa ja lähes suutelemaan poskea samalla kun silitellen lässytti. Mutta rentouttavaa lääkettä ei saanut, vaikka oli tullut paikalle saattajan kanssa, varannut päivän vapaaksi, tai ollut jo valmiiksi sairaalan vuodeosastolla. Jopa silloin, kun läkääri on väkisin joutunut runnoutumaan kasvaimen ohi ja papereihinkin kirjannut, että toimenpide oli äärimmäisen haastava, ei annettu mitään lääkettä. Tuo oli viimeinen kerta, kun isä sairaalaan toimenpiteeseen meni ja antoi hereillä ollessaan laittaa sisälleen mitään kanyylia kummempaa.

Jossain vaiheessa isällä tuli mitta täyteen ja sanoi, ettei ainuttakaan kajoavaa toimenpidettä enää tehdä, vaikka miten perusteltaisiin. Ei edes nukutettuna, koska sitä nukutustakaan ei kuitenkaan saisi.

Jostain kumman syystä terveydenhuollon henkilökunta ei ole kuullutkaan laista potilaan asemaan ja oikeuksiin liittyen. Eikä sillä tehdäkään muuta kuin pyyhitään persettä, kun asian ottaa esille.

Lääkityksestä saa aina halutessaan kieltäytyä, mutta pyydettäessä se on saatava. Ihan lain mukaan.

Tunnen monia muitakin, jotka eivät lääkitystä ole saaneet. Ja monia, kuten minä itse, joille ei ole annettu, toimenpide jouduttu keskeyttämään, ja tehty myöhemmin nukutuksessa. Minulle jäi tuosta vielä pysyvä fyysinen vamma, mutta mitään korvauksia en saanut, edes anteeksipyyntöä. Vain läkäärin naureskelut, että "olipas tämä nyt hankala toimenpide :D".

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.6.25 11:00:16

Gastroskopiani kesti puolisen tuntia, mutta iso osa siitä meni kanyylien kanssa takkuamiseen kun sain rauhoituksen. Ei jäänyt mitään jälkivaivoja paitsi lievää kurkkukipua, mutta rauhoittavien vaikutusten loppumista sai odotella tovin.

Päivämäärä:   10.6.25 11:59:48

Saako siihen jonkun puudutuksen vai yökkien tehdään? Hampaiden pesu aiheuttaa jo yökkimistä.

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   10.6.25 12:19:09

Mä oon todella kova yökkimään ja just hampaiden harjaaminenkin aiheuttaa yökkimistä. Sain pyynnöstäni esilääkityksen (rauhoittavan), jolle en kokenut vastetta. Tämä siis ennen gastroskopiaa. Kurkku puudutetaan myös. Kokemus oli nopeasti ohi ja kun letku meni kurkusta pidemmälle niin oltiinkin jo "puolivälissä." En olis ikinä uskonut, että mulle tehdään toi operaatio elävältä.

Sen sijaan kolonoskopiaan en enää aio hereillä mennä, huusin puoli tuntia kivusta. Etukäteen arvattuna olisin arvannut suun kautta tehtävän tutkimuksen olevan itselle huomattavasti pahempi. Olin saikkupäivällä molemmista, mutta lukuunottamatta tota esilääkitystä niin olisin luullakseni ollut työkuntoinen tutkimuksen jälkeen.

Päivämäärä:   10.6.25 13:00:19

No, jospa otan varoiksi vapaapäivän tuohon kun tehdään molemmat. Kai niistä kuitenkin jollain tapaa hengissä selviää :)

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   10.6.25 13:07:59

Kolonoskopian jälkeen pierettää ihan hitosti niin en menis töihin ellei siellä voi vapaasti paukutella.

Päivämäärä:   10.6.25 13:31:14

Joo ei todella voi, asiakaspalvelua.

Lähettäjä: 5rotua 
Päivämäärä:   10.6.25 14:54:18

Mulle tehty gastroskopia pari kertaa. Mulla tosi herkkä oksenusrefleksi. Mutta tosta oon selvinnu ilman rauhotusta ym..
.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.6.25 15:27:37

6.ö6ö: Niin monta kertaa oot jaksanu ton saman stoorin tänne sepustaa et varmaan kannattaa oikeasti käydä juttelemassa noista sun traumoista ammattilaisen kanssa.

Päivämäärä:   10.6.25 15:33:52

Minä en ole tästä aiheesta lukenut, haullakaan ei mitään löytynyt joten ihan mielelläni luen kaikki aiheeseen liittyvät. Oli ne vanhoja aiemmin kerrottuja tai uusia.
Tänne saattaa eksyä myös sellaisia lukijoita jotka ei aiemmin ole palstalla vieraillut, tai ehkä taukoa ollut 10v.
Ennemmin olisin huolissani .. :stä jos monesti tuohon törmännyt. Muutakin elämää saattaa olla kuin HT.net :)

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.6.25 15:37:30

Molemmat kestävät noin vartin ja mä ainakin olin ihan työkykyinen. Gastroskopiasta ei yökkimisen takia ehkä ihan suoraan viitsisi töihin lähteä, vaan hieman pitää siistiytyä ensin. Kolonoskopian vihlaisut ovat kurjia, mutta kestävät kerrallaan sekunnin osia tähystimen tökätessä suolen mutkaan. Mitään erikoisempaa lääkitystä/rauhoitusta en kokenut tarvitsevani. Gastroskopiassa kurkku puudutettiin nieltävällä aineella, kolonoskopiaa ennen otettiin särkylääkettä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   10.6.25 15:38:08

Ottaisin ehdottomasti sairauslomaa toimenpidepäivälle. Olen käynyt noista vain kolonoskopian ja nopea toimitus oli itsessään, mutta suolisto on kyllä täynnä ilmaa sen jälkeen. Tuo gastroskopia on monelle aika kurja, joten en uskaltaisi mennä töihin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.6.25 15:41:05

"Ennemmin olisin huolissani .. :stä jos monesti tuohon törmännyt. Muutakin elämää saattaa olla kuin HT.net :)"

Se, että luen kolmatta tai neljättä kertaa saman tarinan ht.netistä, ei tarkoita että täällä erityisen paljon roikkuisin. Oletan, että aloittajakin on elämänsä aikana lukenu täältä enemmän kuin 3 tai 4 keskustelua? :D Se ei montaa minuuttia elämästä vielä vie.

Päivämäärä:   10.6.25 16:03:15

En kyllä ole lukenut tai ainakaan huomannut saman kirjoittajan tarinaa useasti.
Tosin olen omasta lonkkaleikkauksesta kirjoittanut 10v sitten kun kysyttiin aiheesta, samoin varmaan kolmesti sen jälkeen.
En koe sitä jankkaamisena vaan keskusteluna.

Päivämäärä:   10.6.25 16:34:09

Minäkin olen lukenut tuon saman tarinan, mutta käy järkeen että tuollaiset kokemukset puretaan aina kun se on jotenkin relevanttia.

Nielu tosiaan puudutettiin suihkeella, ja ennen operaatiota sain nestemäisenä cuplaton -lääkettä ilman aiheuttamien vaivojen helpottamiseksi. Eikö teille muille ole tarjottu? Se on reseptivapaata, sitä voi ottaa ihan omatoimisestikin.

Olen kyllä tosi tyytyväinen omasta kokemuksestani, en joutunut yhtään tappelemaan sovitun kevytnukutuksen saamisesta ja kun ensimmäinen annos rauhoittavaa ei riittänyt, sain suoraan toisen annoksen eikä lähdetty yrittämään ilman. Toki PTSDni on niin paha että tein tämän selväksi jo lähetettä tehneelle lääkärille ja kyllä tuollakin huomattiin että aloin vain täristä ja kyynelehtiä heti kun sain suukapulan :D

Toivottavasti tähystykset kertovat aloittajan oireiden syyn ja oikea hoito löytyy.

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   10.6.25 18:30:42

Kolonoskopiaan on yleensä varattu tunti + vähintään tunti seurannassa jos esilääkitystä annettu. Mutta tosiaan tuon jälkeen olo on kun ilmapallolla ja esilääkityksen jälkeen ei saa ajaa autoa tms.

Lähettäjä: Yökkö 
Päivämäärä:   10.6.25 19:04:30

Suosittelen saikkupäivää. Olen kerran saanut esilääkityksen kolonoskopiaan, sillä seurauksella, että vietin toimenpiteen jälkeen monta tuntia tokkurassa sairaalan päiväosastolla, ja yökkäilin vielä illalla kotonakin. Muilla kerroilla olen kieltäytynyt lääkkeistä ja kärvistellyt sen toimenpiteen ajan vaikka hammasta purren.

Gastroskopia on ollut mulla huomattavasti helpompi, ja mennyt hyvin ilman lääkkeitä.

Päivämäärä:   10.6.25 19:07:34

Cuplaton ei toimi tuollaisen toimenpiteen yhteydessä kuin kolonoskopia. Sen syöminen on turhaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.6.25 20:53:27

"Cuplaton ei toimi tuollaisen toimenpiteen yhteydessä kuin kolonoskopia. Sen syöminen on turhaa."

Tuo kirjoittajahan puhui gastroskopiasta...

Päivämäärä:   10.6.25 21:12:29

... , totta. Tässähän on puhuttu vähän sekaisin molemmista. Jos suoleen puhalletaan ilmaa, niin cuplaton on aika turha.

Lähettäjä: .. .. .. 
Päivämäärä:   10.6.25 21:21:02

Kolonoskopia tehty 3x kaikki ilman esilääkityksiä. Eka kerralla koko suolen matkalla tulehdusta mutta hyvin sen silti kesti. Eikä minua ole pumpattu täyteen ilmaakaan eli pieremättä oon sen jälkeen ollut. Yksi "tiukempi" mutka mun suolessa mutta hyvin siitäkin ovat päässeet etenemään.
Eli kaikilla oma yksilöllinen kokemus toimenpiteistä.

Päivämäärä:   10.6.25 21:24:49

Tuplapiste-rivi, näinhän se on. Itse silti kahden tuollaisen toimenpiteen jälkeen ottaisin varuiksi sen saikun, kun ei voi tietää, miten ne menee.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.6.25 21:51:19

Itselläni oli ainakin tosi heikko olo kummankin toimenpiteen jälkeen. Kolonoskopian jälkeen varsinkin kun edellisen päivän ollut niin kevyellä ruokavaliolla, pitkän välin syömättä kokonaan ja sitten paskonut vettä puoli yötä... Gastroskopiassa yökkäilin niin pahasti että naama oli täynnä katkenneita verisuonia ja hiuksissa asti limaa ja mahanesteitä, oli aivan tyhjän kanssa annettu "rauhoittava." En olisi kovin mielelläni mennyt töihin kummankaan jälkeen ja tuskin suoriutunutkaan kovin hyvin...

Päivämäärä:   10.6.25 21:53:26

Miten yökkimisestä katkeaa verisuonet? En ole koskaan kuullutkaan.

Päivämäärä:   10.6.25 21:59:33

Ummi ei ole koskaan oksennellut niin rajusti että verisuonet katkeilee? Sama tilanne, ihan normaalia.

Päivämäärä:   10.6.25 22:16:14

"Miten yökkimisestä katkeaa verisuonet? En ole koskaan kuullutkaan."

Se on niin rajua ponnistelua, että kyllä sitä tapahtuu. Kaverilla meni vähän aikaa sitten silmä ihan punaiseksi, kun verisuoni katesi rajun oksentamisen seurauksena.

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   10.6.25 22:34:38

Ei töihin noiden jälkeen.
Kolme krt vatsan tähystys; nieltävä puudute kurkkua/nielua varten ja tuhti rauhoittava lääkitys.
Samoin kolonoskopiaan mennessä sanoin, että kaikilla on mukavampaa jos saan kipulääkityksen ja laskimoyhteydellä lääkitystä luvattiin aina kun ulisin.
Loppupäivä näiden jälkeen nukkuen lääkityksen takia.

Päivämäärä:   10.6.25 22:36:11

Edelliseen;
Siis lääkitystä LISÄTTIIN aina kun ulisin.

Päivämäärä:   10.6.25 22:56:25

Ajat voivat myös sitten olla myöhässä, kuten minulla viimeksi oli tunnin verran. Itse tähystys kesti sen vartin verran. Kolonoskopiassa olin juuri ja vaikka sovelluksen kautta ilmoitin että viimekertainen oli niin kivulias ja traumatisoiva niin tarvitsen rauhoittavan ja kipulääkkeen niin ei puhettakaan. Siinä sitten jo pöydällä maatessa mainitsin niin totesivat että katsotaan sitten jos ei ilman tunnu onnistuvan. Olin myös varannut kyydin ja ottanut vapaapäivän. Olen myös kuullut samoja kokemuksia ja toisaalta niitä joissa saman tien on humautuksen saanut. En ymmärrä mikä siinä on, ensi kerralla otan itse kaverilta opamoxia tms. kun tuntuu olevan niin ettei kipu ja pelko ole niin iso juttu ainakaan julkisella. Enää ei onneksi ilmaa pumpattu suoleen vaan vettä joten jälkeen ei ollut mitään tuntemuksia tai hankaluuksia.
Gastroskopiaan menisin mieluummin koska vaan sillä vaikka onkin epämiellyttävä niin ei ole (minulla) ollut kivulias toisin kuin kolonoskopia jossa huusin ja kirosin taas vaikka kipukynnys aika korkea onkin, on kuulemma tiukat suolen mutkat. Jep, senhän tiesin ja siitä kerroinkin.

Lähettäjä: Nela 
Päivämäärä:   11.6.25 03:40:07

"Siinä sitten jo pöydällä maatessa mainitsin niin totesivat että katsotaan sitten jos ei ilman tunnu onnistuvan."

Tässä vaiheessa pitäisi nousta pöydältä ja sanoa, että sitten tutkimusta ei tehdä. Sinulle luvattiin, sinulla on oikeus siihen. Tämä on terveudenhuollon harjoittamaa pahoinpitelyä Suomessa. Viis veisataan ihmisen kärsimyksistä.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   11.6.25 06:05:49

Otetaan sairasloma päivä, aivan turhaa sankaruutta kaiken sen tyhjentämisen ja toimenpiteiden jälkeen mennä töihin.
Ja harvoin ne polin aikataulut pitää tismalleen, joskus aikaa menee enemmän, joskus vähemmän, tekijä on ainakin isommissa yksiköissä myös eri, yleensä ollaan joko ylä-Gi tai alaGi osaajia.9-12 on hyvin lyhyt aika molempien tekemiseen ja et sinne työpaikalle millään telepatialla siirry. Ellet ole sairaalassa seuraavassa kerroksessa töissä… Saatika, jos annetaan anestesiaa, on kyllä aika pöpperö noin tunnin sedaation jälkeen. Kunnon sedaatiohan vie myös muistin hetkeksi, ei toimenpiteet huoleta…

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   11.6.25 07:23:52

En tiedä, monettako kertaa minä tätä kirjoitan, mutta kokemusta on gastroskopiasta. Ihmettelen, kirjoitetaanko täällä siitä samasta toimenpiteestä, jossa minä kävin. Kieltämättä epämiellyttävimpiä kokemuksia mutta ei läheskään niin paha kuin huonohampaisen hammaslääkärikäynnit ja mikä parasta, ohi nopeasti.

En ymmärrä, miten se voi vaikuttaa kasvojen verisuoniin enkä sitä, millä tavalla kovin lääkittynä voi sitä letkua niellä. Ei se helppoa ole. Yritäpä itse nielaista niin, että suu on auki ja jotain hampaitten välissä. Tämä oli se vaikein vaihe, kun nielun puudutuksella saatiin yökkääminen pois.

Sairauslomatodistus kannattaa pyytää jo etukäteen, kun ei tiedä, miltä tuntuu. Minulla pahin ja kiusallisin osuus toimenpiteen jälkeen oli ilmapäästöt.

Lähettäjä: riirra 
Päivämäärä:   11.6.25 11:48:48

"Lähettäjä: Nela
Päivämäärä: 11.6.25 03:40:07

"Siinä sitten jo pöydällä maatessa mainitsin niin totesivat että katsotaan sitten jos ei ilman tunnu onnistuvan."

Tässä vaiheessa pitäisi nousta pöydältä ja sanoa, että sitten tutkimusta ei tehdä. Sinulle luvattiin, sinulla on oikeus siihen. Tämä on terveudenhuollon harjoittamaa pahoinpitelyä Suomessa. Viis veisataan ihmisen kärsimyksistä."

Tämä. Siihen pöydälle ei edes mennä, ennen kuin on kanyyli laitettu lääkitystä varten ja lääkettä annosteltu ensimmäinen annos. Ja toimenpidettä ei lain mukaan saa edes aloittaa ennen kuin potilas siihen antaa luvan ja lupaa ei tarvitse antaa, ennen kuin potilas on omasta mielestään valmis ja riittävän rento.

Tämä lukee ihan laissa, joten minkä hemmetin takia sitä ei noudateta? Ja miksi potilaat ei vaadi sitä noudatettavan?

Kyseessä ihan eri toimenpide kuin ketjun aiheena, mutta sellaisia tehtiin eräälle sukulaiselleni useaan kertaan ja hän oli ns. aivan riekaleina. Itki ja tärisi yöllä kivusta ja pelosta kun tiesi, että aamulla tehdään sama toimenpide taas uudelleen ja aivan hädissään siitä viestitteli. Oli siis sairaalassa vuodeosastolla ja ronkittiin useana päivänä putkeen. Kertaakaan ei saanut mitään kipulääkettä. Lääkäri oli kuulemma sanonut, että "huutaa saa, mutta potkia ei". Ja vieressä oli kuulemma yksi hoitaja avustamassa lääkäriä ja kaksi siltä varalta, että potilasta täytyy pidellä aloillaan. Ja potilaan jalat voitiin myös sitoa kiinni, jos tarvitsee.

En käsitä tuollaista. Potilas on valmiiksi osastolla pötköttämässä, eli ei ole syytä jättää kipulääkettä antamatta, kun kuitenkin jää sairaalaan sänkyyn pötköttämään ja hänellä on jo kanyyli valmiina suonessa. Kaikki tietävät, että toimenpide on todella kivulias tuolle potilaalle, joten mikä hemmetin järki on siinä, että sanotaan, että "Huutaa saat, mutta potkia et"? Eikö olisi kaikille helpompaa, kun lääkittäisiin, niin potilaan ei tarvitsisi huutaa? Ja jos on kerran niin kamala hoitajapula ja kaikesta pitää säästää, niin mikä hemmetti on tuo, että toimenpidehuoneessa on kaksi hoitajaa vain siksi, että voivat pitää potilasta aloillaan?

Potilas oli tullut sairaalaan huonon olon ja kipujen vuoksi, joten eikö jo se olisi syy antaa kivunlievitys, kun jo etukäteen kivuttomalle potilaalle toimenpide on joka tapauksessa kivulias?

Sanoin aika suoraan, että miksi hemmetissä sinä suostut mihinkään toimenpiteeseen ilman kipulääkettä? Linkitin hänelle lain potilaan asemasta ja oikeuksista https://finlex.fi/fi/lainsaadanto/1992/785 ja kopioin muutaman kohdan, ja vielä suomensin hänelle, mitä ne tarkoittavat. Ja sanoin, että anna s44tana olla viimeinen kerta, kun valitat jälkikäteen, että "en saanut kipulääkettä, mutta huutaa sain syvämeni kyllyydestä ja nyt pelkään, että minulle tehdään vielä joku toimenpide".

Hän oli sanonut hoitajalle heti aamulla, ettei suostu kyseiseen toimenpiteeseen ilman kivunlievitystä. Hoitaja oli sanonut, että katsotaan mitä voidaan tehdä. Kyseinen henkilö oli mutissut, että "ei katsominen riitä, jos minuun aiotaan koskeakin". Toimenpidettä aloitellessa läkääri oli sanonut, että "No mä voin yrittää olla hellä". Hän oli sanonut, että mitään et yritä, ennen kuin olet lääkinnyt minua riittävästi. Oli sitten saanut jonkun puudutteen. Vttu sentään... Eikö muka parempaan pystytä, vaikka kyseinen potilas kuskataan sängystä vessaan, huoneesta toimenpiteeseen jne. jo muutenkin pyörätuolilla?

Monissa gynekologisissa toimenpiteissäkin lääkäri sitoo varmuuden vuoksi potilaan jalat remmeillä kiinni telineisiin. Ainakin aiemmin ollut noin ja monilta näitäkin kokemuksia kuullut. Olen myös itse nähnyt remmejä roikkumassa, vaikka minuun niitä ei olekaan käytetty. Leikkaussalissa ymmärrän ne kun potilas on nukutettu, mutten silloin, kun potilas on hereillä, ilman kivunlievitystä, ja yrittää karata tai potkia kivusta ja remmit pitelee potilasta kiinni. Eli jos teille meinataan laittaa remmit jalkoihin, ettekä niitä halua, niin vaatikaa, että ne otetaan irti tutkimuspöydästä ja niitä ei käytetä teidän toimenpiteen aikana. Mutta jos ne remmit tarvitsette, niin silloin teillä on oikeus vaatia niiden käyttöä.

Ja nythän tuli Käypä Hoito -suositus tämän vuoden alussa, että potilaalle pitäisi TARJOTA puudutetta kierukan laitossa. Siis vasta nyt? Ja vain kierukan laitossa? Mites kaikki muut gynekologiset toimenpiteet? Niihinkö ei tarvitse? Aika moni gynekologinen toimenpide tehdään edelleen ilman kivunlievitystä.

Ja kun puhutaan Gastro- colono- bronko- tai hysteroskopioista, niin kyllä niihinkin pitäisi riittävä lääkitys TARJOTA ihan pyytämättä. Potilas saa niistä halutessaan kieltäytyä, mutta ei pitäisi olla mitään syytä olla tarjoamatta niitä.

Minulle ehdotettiin kerran erääseen toimenpiteeseen liittyen "Se voidaaan tehdä joko paikallispuudutettuna tai" johon vastasin suoraan "Ei voida. Se tehdään yleisanestesiassa tai vähintään humautettuna. Minulla on ihan riittävä kokemus siitä, että hereillä ollessa kipulääkettä ei saa, joten en suostu ilman humautusta tai nukutusta". Kerroin myös mikä toimenpide, ja kyseinen lääkäri katsoi minua kulmat koholla "Oho. Ei kai tuota enää nykypäivänä tehdä muuten kuin nukutettuna". Niinpä. Eikä olisi pitänyt tehdä aiemminkaan. Sain nukutuksen siihen tulevan toimenpiteeseen ja hyvä niin.

Ihan turha minulle selittää nukutuksen riskeistä. Olen niistä tietoinen. Olen myös perusterve ja hoikka, eli ei ole tiedossa suurempia riskejä, kuten esim. keuhkosairaalla tai todella lihavalla, joiden kanssa humautusta tai yleisanestesiaa joutuisi miettimään tarkemmin. Humautuskin olisi minulle kelvannut ja siinäkään en olisi varmasti kovin paljoa vaarantunut, koska tosiaan kykenen hengittämään ongelmitta itse ja keuhkot ei mene läskeistä läjään. Ei-kiireellisiin leikkauksiin on syystä BMI-raja, koska lihavuus lisää merkittävästi anestesian riskejä.

Vaatikaa riittävä lääkitys, jos sen tarvitsette. Se ei tarkoita, että "jokainen luomikin poistetaan nukutettuna". Vaan sitä, että kun tiedossa on, ettette välttämättä kykene toimenpiteessä olemaan ilman ja on varauduttu pitelemään tai sitomaan teidät kiinni, ja haluatte edes rauhoittavan, niin teillä on se oikeus saada ja lääkärillä ei ole oikeutta kieltäytyä sitä antamasta. Ja vaatikaa myös, että lähetteeseen kirjataan, että lääkitys annetaan ja toimenpidettä ei tehdä, jos potilas ei ole riittävästi lääkitty. Ja jos lääkitystä ette saa, niin vaatikaa, että papereihin kirjataan, että lääkäri kieltäytyi antamasta lääkitystä ja jos paikalla oli ylimääräisiä hoitajia vain pitelemässä potilasta paikallaan, niin heidän lukumäärä kirjataan papereihin. Teidän ei tarvitse käynnistä silloin maksaa mitään, koska lääkäri rikkoi lakia, kun ei suostunut kipulääkettä antamaan ja toimenpide jäi sen vuoksi tekemättä. Jos lasku lähetetään, niin riitautatte sen. Myös potilaan kiinnipitely ilman hänen lupaa/vaatimusta on laitonta.

Toimenpidehuoneeseen voi ottaa myös tukihenkilön varmistamaan, että oikeutenne toteutuu. Tätä ei voida kieltää. Ja teillä on täysi oikeus nauhoittaa tai videokuvata kaikki lääkärikäynnit, toimenpiteet ja muut. Sitäkään ei voida kieltää. Eli käyttäkää tätäkin mahdollisuutta hyväksenne.

Miettikää vaikka sitä, että jotkut TARVITSEVAT kiinnisitomisremmin ranteeseen tai ylimääräisen ihmisen pitelemään heidän kättään paikallaan verikokeessa sen aikaa, että neula saadaan suoneen. Eli he VAATIVAT, että kaveri saa tulla mukaan tai paikalla on ylimääräinen hoitaja pitämässä ranteesta kiinni hetken aikaa, tai käsi on sidottu paikallaanpysymisen varmistamiseksi. Mutta tähän ei suostuta, koska "potilaan kiinniopitely on laitonta". Siis vaikka potilas VAATII, että joku pitää ranteesta kiinni 10 sekuntia, että neula saadaan suoneen. Mutta ei, kun "Niin ei saa tehdä. Jos ei onnistu ilman kiinnipitelyä, niin silloin verikoetta ei voida ottaa".

IHAN KÄSITTÄMÄTÖNTÄ!!!

Ja sitten kuitenkin moniin toimenpiteisiin, joihin potilas ei halua minkäänlaista ylimääräistä koskemista = kiinnipitelyä, ei anna kenellekään lupaa pidellä häntä paikoillaan tai vaatii kivunlievityksen, ei sitä kivunlievitystä saa, mutta paikalla on hoitaja/hoitajia pitämässä häntä paikallaan. Järjetöntä.

Ja siis on eri asia, että joku hoitaja auttaa potilasta parempaan asentoon esim. colonoskopian aikana, kuin että hoitaja pitelee potilasta kiinni, ettei hän liiku toimenpiteen aikana.

Kaverille tehtiin joskus colonoskopia ilman lääkitystä ja kun hän pikkuisen siirtyi parempaan asentoon kesken tähystyksen, hyökkäsi heti hoitaja hänen päälleen makaamaan, kun ei saa liikkua. Tuossakin rikottiin lakia. Potilaalla on oikeus hakeutua parempaan asentoon eikä kenelläkään ole oikeutta estää sitä. Ja vaikka hän sanoi, että päästä irti, niin hoitaja vastasi "Et saa liikkua". No kyllä saa.

Ottakaa tämä kommentti vaikka talteen ja tulostakaa ja lukekaa läpi aina, kun olette menossa johonkin toimenpiteeseen, johon tarvitsette lääkityksen tai vaikka kiinnipitelijän.

Mitään järkeähän siinä ei ole, ettei kiinnipitelijää saa olla, KUN POTILAS SITÄ VAATII. Mutta kiinnipitelijöitä löytyy kyllä vaikka useampi, KUN POTILAS HEIDÄN LÄSNÄOLONSA KIELTÄÄ.

Olen siis yrittänyt mennä erään kaverin mukaan verikokeeseen, kun häneltä ei sitä verikoetta saa otettua, jos ei pidä ranteesta kiinni. Hän ei voi sille mitään, että vetäisee aina käden pois. Mutta vaikka hän vaatii, niin kättä ei sidota kiinni tai kukaan saa pidellä siitä kiinni. Perusteluna se, etä "lain mukaan potilasta ei saa pakottaa toimenpiteeseen väkisin". Siis oikeasti... Kaverini on suostuvainen toimenpiteeseen, kunhan käden paikallaanpysyminen varmistetaan jotenkin ulkopuolisesti. Kaveria aina huudatetaan ja itketetään 30-45 minuuttia, eikä neulaa saada suoneen. Hän siis itkee vttustanaa, kun ei vain voi sille mitään, että vetäisee käden pois ja kättä ei suostuta pitämään tai sitomaan kiinni. Silmät kiinni hän ei pidä kättä paikallaan ja silmät auki käsi väistää suonta. Mutta kun ei saa pitää eikä sitoa kiinni... Tuo on niin järjetöntä, että itsellänikin tullut pari vttustanaa perusteluita kuunnellessani :D

Lasten kättä kyllä pidetään väkisin verikokeessa paikoillaan jos tarvitsee, mutta teinin tai aikuisen kättä ei. Se on laitonta. Lapset kyllä humautetaan ja nukutetaan colonoskopiaan, kun se on välttämätöntä ja toimenpide sietämätön muuten. Aikuisille ei lääkettä välttämättä anneta edes vaadittaessa, kun se on tarpeetonta. Jep jep...

Lähettäjä: jeke 
Päivämäärä:   11.6.25 12:02:24

Eräs tuntemani eläkeikäinen ykköstyypin diabeetikko oli sairaalan vuodeosastolla colonoskopiaa edeltävän yön. Syynä se, että oli tosiaan vanha ja jo muutenkin huonokuntoinen, ykköstyypin diabeetikko ja koska ei saa syödä ja juoda mitä haluaa, niin ei uskaltanut olla yksin kotona. Oli myös sovittu, että toimenpiteen jälkeen saa jäädä lepäämään osastolle, jos ei jaksa lähteä kotiin, koska verensokereita voidaan joutua seuraamaan. Joutui ottamaan tupla-annoksen tyhjennyslitkua, kun muuten ei suoli tyhjentynyt.

Kaiken järjen mukaan tuollaiselle henkilölle annetaan sitten myös tarvitsemansa rauhoittava lääkitys, että toimenpide saadaan onnistumaan, vai mitä? No arvatkaa saiko. Ja arvaako kukaan, miten lääkkeiden antamattomuus perusteltiin?

Lähettäjä: rkr 
Päivämäärä:   11.6.25 12:05:50

Työkaverille on pari kertaa tehty gastroskopia. Ei ole saanut lääkettä. Hän yökkii todella rajusti ja toimenpidepäivä on hänellä aina vapaapäivä. Hän on kyllä myös sanonut, ettei lääkitystä edes tarvitse, "Sen kun yökkii vain". Mutta tosiaan näyttää toimenpiteen jälkeen aina siltä, kuin olisi tunti roikotettu jaloista sidottuna katosta pää alaspäin ja vedetty kunnolla turpaan. Eli on verisuonet katkeilleet.

Lähettäjä: yöyö 
Päivämäärä:   11.6.25 12:49:56

Tuo on muuten ihan totta, että verikokeessa ei kättä suostuta pitämään kiinni vaikka potilas sitä vaatii mutta muissa toimenpiteissä pidetään väkisin kiinni vaikka potilas sen kieltää. Kiinnostaisi tietää mikä logiikka tuossa on?

Lähettäjä: Yara 
Päivämäärä:   11.6.25 14:02:13

Gastroskopia tehty ja todellakaan en ollut työkykyinen samana päivänä. Minulle tuo toimenpide oli ihan kaikkea muuta kuin nopea, kivuton tai helppo. Ja tosiaan kasvot oli loppupäivän tosi rajun näköiset.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   11.6.25 19:36:04

Yara: mitä siinä tapahtui, kun oli niin kamalaa että verisuonia katkeilee? Minä en tiedä muuta kamaluutta kuin yökkäämisen niin, että sitä ei voitu tehdä.

Olen lukenut lain potilaan oikeuksista, eli tiedän tarkkaan, että potilas voi kieltäytyä hoidosta ja tutkimuksista. Ovatko kaikki kiinni pidetyksi olleet hoidossa M1-lähetteellä vai miksi kieltäytymistä ei ole otettu huomioon?

Päivämäärä:   11.6.25 20:11:18

Riirra puhuu kyllä ihan asiaa. Täytyy vaatia kunnolla ja sitten kieltäytyä toimenpiteestä jos ei kivunlievitystä saa. Siinähän kirjaavat järjestelmään, että potilas kieltäytyi hoidosta, koska ei saanut kivunlievitystä. Tämä on ollut suomalainen mentaliteetti jo pitkään terveydenhuollossa, että "kyllä nyt aikuisen ihmisen täytyy vähän kipua kestää". Muualla maailmassa hoidetaan kupua ja huolehditaan siitä, että toimenpide on mahdollisimman miellyttävä potilaalle. Suomessa painostetaan, vähätellään ja syyllistetään potilasta, olet hankala, kun et kestä, kaikki muutkin kestää jne.

Päivämäärä:   11.6.25 20:24:14

Eipä siinä kauheasti voi kieltäytyä jos epäily syövästä. Pitkittäminen ei ole kovin hyvä asia.

Lähettäjä: fghj 
Päivämäärä:   11.6.25 20:28:59

Voi kieltäytyä tutkimuksista ilman puudutusta ja rauhoitusta, jopa nukutusta. Lain mukaan potilas on silloin hoidettava jollakin muulla hyväksytyllä keinolla.

Lähettäjä: asfa 
Päivämäärä:   11.6.25 20:37:54

"Eipä siinä kauheasti voi kieltäytyä jos epäily syövästä. Pitkittäminen ei ole kovin hyvä asia."

Eihän siinä tarvitse koko toimenpiteestä kieltäytyä vaan ainoastaan siitä, että toimenpide tehdään ilman riittävää rauhoittavaa lääkettä/kivunlievitystä.

Ja se nyt ei ainakaan lääkärin asemaa paranna, kun lähetteessä lukee "epäily syövästä, potilas vaatii riittävää rauhoittavaa lääkettä eikä ilman sitä toimenpiteeseen suostu" ja hän joutuu kirjoittamaan papereihin, ettei toimenpidettä tehtykään, koska hän olisi halunnut rikkoa lakia ja tehdä toimenpiteen ilman potilaalle luvattua riittävää lääkitystä.

Tuon lisäksi kun se potilas tekee lääkäristä muistutuksen ihan potilasasiamiehen avustamana, niin jippii.

Kun potilaalle tehdään toimenpide, johon on mahdollisuus saada lääkitys, niin jo kutsukirjeessä lukee, että varaa se päivä vapaaksi ja ota saattaja mukaan ja saavu paikalle ajoissa. Kun potilaalla on se saattaja mukana ja hän on paikalla ajoissa, niin ei ole syytä jättää lääkettä antamatta.

Mutta silti saatetaan jättää antamatta. Ja yksi kaverini on joutunut pahoinpitelyn jälkeen jäämään osastolle yöksi, kun sai jonkun PTSD:n kun oli lähdössä kotiin. Että se siitä resurssien säästämisestä, osastolla yö maksaa enemmän kuin se toimenpiteeseen annettu lääke ja senjälkeinen pötköttely... Eikä siinä toimenpiteessä neljä paikallaanpitelevää hoitajaakaan varsinaisesti mitenkään resursseja säästäneet. Tapahtui vuosia sitten OYSissa.

On muuten jännä, että muissa maissa humautuksen saa moniin toimenpiteeseen automaationa ja Suomessa ei saa edes puudutusta. Esim. Keski-Euroopassa kierukanlaittoon mennessä sanoin lääkärille, että vähän pelottaa, kun se sattuu niin hirveästi ja hän tuijotti silmät lautasena, että mistä puhun. Kerroin, että Suomessa toimenpide tehdään ilman kivunlievitystä ja hän huusi "NO TÄÄLLÄ ME EMME OLE NOIN BARBAAREJA, TÄÄLLÄ SIIHEN TOIMENPITEESEEN HUMAUTETAAN!!". No niin kyllä tehtiin.

Lähettäjä: poiu 
Päivämäärä:   11.6.25 21:08:58

Tuo on muuten jännä, että potilasta pahoinpidellään tähystystoimenpiteissä, mutta verikoetta ei oteta, jos potilas tarvitsee kiinnipitelijän.

Kaverini on myös tuollainen että kättä täytyy pitää kiinni. Mutta se kielletään. Ja joskus hän otti vyön mukaan ja sanoi, että köyttää itse tällä vyöllä kätensä kiinni tähän niin verikoe saadaan otettua, mutta verikoetta ei otettu, koska kiinnisitominen on kiellettyä. Eikä sitä sitten saatu otettua vaikak tunti yritettiin, kun kaverini vetäisi aina viime hetkellä käden pois. Ja kuitenkin gynellä saatetaan remmit laittaa lääkärin tai hoitajan toimesta potilaalta kysymättä, koska lääkäri pelkää, että potilas potkaisee kun toimenpide on niin karsea.

Mikä logiikka tuossa on?

Päivämäärä:   11.6.25 21:11:48

Logiikka lienee että verikokeissa tuo on selkeästi kielletty, varmaan koska valtaosa ihmisistä joutuu verikokeisiin useita kertoja elämässään joten valitusta on tullut. Tähystykseen joutuu harvempi, ja gynelle vain naiset, joiden kivuista ei terveydenhuollossa yleisesti juuri piitata.

Päivämäärä:   11.6.25 21:12:35

Hups, oli näköjään jo yöyö-nimimerkki ihmetellyt samaa kuin minäkin. No, kertaus on opintojen äiti :)

Päivämäärä:   11.6.25 21:16:11

Piste: Mistä ne verikokeessa olevat potilaat valittavat, kun itse ovat vaatineet että kättä pidellään paikoillaan? Ja ovat ehkä ottaneet sitä varten jonkun henkilön labraan mukaan? Ja kun he valittavat siitä että kiinni ei pidellä tai kättä ei sidota kiinni, niin miksi niihin valituksiin ei saa vastausta?

Päivämäärä:   11.6.25 22:47:00

Ei sitäletkua tarvitse niellä, kun se TYÖNNETÄÄN sun nielusta alas.

Lähettäjä: df 
Päivämäärä:   12.6.25 06:56:34

On, minun piti niellä letku paikallisen keskussairaalan poliklinikalla. Ei olisi työnnetty vaan lääkäri pohti toimenpiteen keskeyttämistä. Nielun puudus auttoi.

Päivämäärä:   12.6.25 09:06:33

Polu, eivät tietenkään he, vaan ne joita pideltiin väkisin kunnes tuli ehdoton kielto?

Päivämäärä:   12.6.25 09:45:35

Onko nykyään enää missään edes mahdollista ettei nielua puuduteta ennen tähystyksen aloitusta gastroskopiassa?

Päivämäärä:   12.6.25 11:37:31

"Polu, eivät tietenkään he, vaan ne joita pideltiin väkisin kunnes tuli ehdoton kielto?"

No miksi ei voi pidellä kiinni heitä jotka vaativat itse että heitä pidellään kiinni että saadaan neula suoneen ja jättää pitelemättä ne, jotka eivät halua heitä kiinnipideltävän?

Tässähän nyt ihmetellään sitä, että potilasta ei pidellä kiinni kun hän sitä haluaa mutta sitten pidellään väkisin kiinni ja tehdään todella kajoavia toimenpiteitä, vaikka potilas on sen ehdottomasti kieltänyt eikä lain mukaan niin saa edes tehdä.

Mitään logiikkaahan tuossa ei ole. Joten ole hyvä ja kerro, miksi eri tähystystoimenpiteissä riittävän lääkityksen sijaan ihmisiä pidellään jopa useamman henkilön voimin paikoillaan vaikka he sen kieltävät, mutta ei anneta potilaan mukana olevan kaverin tms. pidellä potilaan kättä sen aikaa, että verikoe saadaan otettua?

Päivämäärä:   12.6.25 12:06:15

Koska tähystyksissä käy harvempi ihminen -> vähemmän valituksia asiasta -> ei tehdä päätöstä täyskiellosta. Ja kun täyskielto on labraan tehty niin sitä ei sitten rikota edes pyynnöstä.
Ihan ymmärrettävä tapahtumankulku minusta. Typerää, mutta ymmärrettävää.

Päivämäärä:   12.6.25 12:39:22

Eli jokaisen tähystyksessä käyneen pitää tehdä valitus heille tehdyistä toimenpiteistä ja kieltäytyä toimenpiteestä, jos lääkitystä ei saa tai paikalla on yksikään kiinnipitelijä. Ja vaatia tästä kirjaus omiin tietoihinsa, että toimenpiteeseen yritettiin pakottaa ilman lääkitystä ja kiinnipitelijöiden avustuksella. Ja verikokeissa käyvien pitää tehdä valitus, kun kiinni ei ole pidelty, vaikka heillä on sitä varten mukana joku kaveri, sukulainen, tms.

Joku järkihän näihin asioihin pitää saada. Ei se voi mennä niin, että tähystyksiä tehdään väkisin ja verikoetta ei suostuta ottamaan, kun potilaalla on kiinnipitelijä tai joku remmi itsellään mukana.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   12.6.25 12:40:50

Molemmista päistä tähystetty ja monta kertaa. Se tyhjennys on pahin vaihe. Hyvä, että pääset yhdellä tyhjäyksellä molempiin!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.