Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletko laihtunut ketolla

Lähettäjä: Toke 
Päivämäärä:   9.6.25 19:34:03

Paljonko? Oliko mielitekoja? Miltä tuntui noin muuten?

Re: Oletko laihtunut ketolla

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   9.6.25 19:41:55

En ketoillut laihduttaakseni vaan ihan vaan koska halusin kokeilla, rauhoittuuko autoimmuunisairauteni oireet ketoruokavaliolla (ei).

Olo oli muuten todella hyvä. Viisi kiloa höttöä katosi kropasta, tosin olen normaalipainon alarajoilla, joten se oli tarpeetonta. Parasta oli kaikkien turvottelujen katoaminen! Oli huikeaa olla kylläisenäkin ihan litteävatsainen. Ei ollut mielitekoja ja aikansa tuntui vaivattomalta. Sittemmin tuli haastava elämänvaihe ja tiukka ruokavalio alkoi tuntua turhan raskaalta. Eikä niveloireeni helpottaneet, siksi palasin jokseenkin normaaliin kasvisruokavalioon. Leipää en ole ottanut ruokavaliooni enkö syö juuri makeita juttuja.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.6.25 20:01:15

Olen, en muista kilomääriä. Keto on oikeastaan ainoa tapa, millä pystyn laihtumaan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.6.25 20:03:43

Olen, paino putoaa n. 8 kg kuukaudessa. Tekee mieli leipää ja pastaa/makaroonia sekäm jotain makeita herkkuja. Älkääkä vinkuko mistään nesteistä, painon putoaminen on SE juttu.

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   9.6.25 20:09:45

Mua vähän kiinnostaisi kokeilla mutta keto on kuitenkin ehkä liian tiukka mulle, ja sit ku meillä asuu kotona sellainen leivänmussuttaja että täällä on sitä koko ajan ja montaa sorttia niin en varmasti pystyisi vastustamaan. Mutta joku vähän rennompi vhh vois tulla kyseeseen, jos löytäis sellaisen suht simppelin ja helposti seurattavan ruokavalion.

Lähettäjä: tinttu 
Päivämäärä:   9.6.25 20:18:09

Laihduin 2 vaatenumeroa puolessa vuodessa. Olo oli todella hyvä ja energinen, mutta pizzaa, hedelmiä ja leipää teki mieli aika usein. Söin 1 tai 2 kertaa päivässä ja haisin..!

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.6.25 20:53:11

Sol Angelica, ei se "vähän rennompi vhh" sen kummallisempaa ruokavaliota tarvitse. Vähennät vaan turhia hiilareita. Opettelet lukemaan paketeista hiilarimäärät ja kaikkien kasvisten ym tuotteiden hiilarit löytyy finelin sivuilta.

Päivämäärä:   9.6.25 20:54:56

Olen.

Mutta sain niin kamalan ummetuksen että piti lopettaa.

Päivämäärä:   9.6.25 21:28:18

Onko monikin kokenut tota haisemista

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   9.6.25 21:33:46

Olen itse hyvin tiukalla vhh dieetillä, eli lähestulkoon liha/kananmuna/rasva-linjalla. Omat suolisto-, nivel-, endometrioosi- sekä iho-oireet helpottaneet paljon. Painoa lähti ensin nesteturvotusta, mutta en juuri käy vaa'alla. Olotila niin paljon parempi, että painolla ei oikeastaan merkitystä. Varmaan muutaman kilon saisi vielä tippua. Lihasta olen saanut lisää.
Toke: ketoosin haju alkuun voi olla aika terävä, mutta meni itselläni aika pian ohi. Nyt haisen mielestäni vähemmän kuin aiemmin.

Päivämäärä:   9.6.25 21:39:36

Itsekin mietin aloitusta niveloireiden takia, myös endo löytyy ja outoja ihottuman tapaisia laikkuja. Ainoa vaan että sokerikoukku on jäätävä, sitä mielialan laskua ja himotusta on vaikea kestää.

Lähettäjä: Molli 
Päivämäärä:   9.6.25 21:53:37

Ainoa vaan että sokerikoukku on jäätävä, sitä mielialan laskua ja himotusta on vaikea kestää.

Osta suolaisia herkkuja alkuun tilalle, mikä vaan itselläsi toimii. Itse syön makean tilalla juustoja, erityisesti auraa, koskenlaskijaa ja emmentaalia. En isoja määriä, mutta alkuun tukahdutin makeannälkää reilulla juustopalalla.

Päivämäärä:   10.6.25 07:46:08

Kukaan laihtunut noin 100 kilosta normaalipainoon?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   10.6.25 07:49:53

Olen, mutta sivuvaikutuksena tuli kilpirauhasen vajaatoiminta. Enkä ole ainoa jolle on käynyt näin; kun iso määrä läskiä lähtee äkkiä, kaikki sen läskin sisältämät hormonit (kyllä, läskiin on kiva varastoida kaikenlaista pahan päivän varalle) vapautuvat elimistöön ja sotkevat sen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.6.25 07:50:49

Ja ketoilun jälkeen aloitetaan taas se holtiton ruuan mättäminen kun ei viitsitä opetella oikeita ruokailutapoja...

Lähettäjä: Jolle 
Päivämäärä:   10.6.25 08:11:29

Olen laihtunut 45 kg puolessa vuodessa. Toki silloin ei käytetty keto- sanaa, karppaustakaan ei ollut vielä lanseerattu. Kaikkiaan paino putosi 55 kg, toki lähtöpainokin oli 135 kg.

Tästä aikaa 25 vuotta, edelleen jatkan samalla vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Ei ole tarkoitus ikinä enää palata mättämään hiilihydraatteja.

Lähettäjä: Viivi 
Päivämäärä:   10.6.25 08:18:09

Tekisi mieli kokeilla.

Lähettäjä: minxe 
Päivämäärä:   10.6.25 08:23:47

"Olen, mutta sivuvaikutuksena tuli kilpirauhasen vajaatoiminta. Enkä ole ainoa jolle on käynyt näin;"

Aika jännä. Minä en tunne ketään, jolla olisi tullut kilppariongelmia keton myötä. Mutta tunnen useita, joilla kilpparivajis on helpottanut ja saatu hallintaan keton myötä.

Minullakin kilpparioireet tasoittui ketoillessa ja ne vuodet kun söin ketosti/vhh:sti oli kilpparin suhteen parhaimmat vuodet. Nyt olen ehkä 4 vuotta syönyt "normaalisti" eli en edes vhh:sti, ja taas on kilpparin kanssa ongelmia...

Keton myötä lähti painoa jonkin verran, jotain viitisen kiloa, mutta koska en ollut valmiiksi lihava (163 cm 54 kg), niin hirveästi en laihtunut. Mutta muutuin hoikasta aika luisevaksi (49 kg). Kyllähän kaikki vaatteet istui tuolloin paremmin päälle, mutta on niin paljon helpompaa muuten elää ja syödä kun ei tarvitse rajoittaa hiilareita.

En tunne myöskään ketään, joka olisi jatkanut ketolla kovin kauaa. Kaikilla tuntuu kestävän keto kuukauden, puoli vuotta tai vuoden, ja sitten se lopetetaan. Moni jää vhh:ksi, mutta moni "palaa normaaliin" ja kilot tulee takaisin.

Nytkin on yksi kaveri innostunut vuoden alussa ketoilusta ja vouhottaa, että "tämä jää käyttöön loppuelämäksi", mutta voin vaikka vannoa, että kestää max vuoden loppuun, sitten alkaa mennä hiilaripitoisemmaksi.

Päivämäärä:   10.6.25 08:25:34

Mulla ei ole diagnosoitu kilpparin vajaatoimintaa, mutta arvot on vuosia ollut rajalla ja oireet löytyy. Olen huomannut, että keto helpottaa oireilua. Jatkuva palelu katoaa, iho ja silmät ei kuivu samalla tavoin. Toki paino putoaa myös.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.6.25 08:39:09

Miksei ketoa voi pitää pidempään? Onko syynä mieliteot vai ympäristön paine?

Lähettäjä: jolla 
Päivämäärä:   10.6.25 08:57:25

Hyvä Jolle ja muutkin painonpudotuksessa onnistuneet! Itse sotken pellavarouhetta jugurttiin tai raejuustoon, siitä saa kuituja niin ei tule ummetusta. Lähtöpaino oli 100,8, nyt n. 85kg.

Päivämäärä:   10.6.25 09:41:19

” Miksei ketoa voi pitää pidempään? Onko syynä mieliteot vai ympäristön paine?”

Itse ainakin koen, että keto on hyvin rajoittava ruokavalio, mitä on ehkä eniten ympäristön paineesta vaikea pitää yllä. Hiilareita on kaikkialla, kahvipöydissä, illanvietoissa, lomalla, eväsruoissa… Jossain vaiheessa höllään ja siitä lähtee helposti alamäki. Olo ketolla on hyvä, jaksan liikkua ja vireystila nousee, joten siitä ei ole kyse.

Lähettäjä: 6.ö6ö 
Päivämäärä:   10.6.25 11:02:10

”Miksei ketoa voi pitää pidempään? Onko syynä mieliteot vai ympäristön paine?”

Moni kyllästyy siihen, kun tosiaan joka paikassa on niitä nopeita hiilareita. Ketohan ei ole täysin hiilariton, mutta esim. viljaton ja sokeriton.

Pari kaveria koittivat olla "ei lisättyä sokeria" -ruokavaliolla. Onnistuu ihan hyvin, jos syö vain itsekokkaamiaan ruokia. Mutta heti, jos syö kodin ulkopuolella, esim. lounasravintolassa, onkin ruokiin lisätty sokeria jossain muodossa... Eivät viitsineet kauaa, koska heillä tapana syödä valmiissa pöydässä.

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   10.6.25 11:05:47

Itse syön omassa arjessa hyvin tiukasti, mutta se on itselleni helppo valinta. Juhlissa ja illanistujaisissa voin ihan hyvin maistella ruokia, joita edes tekee mieli maistella. Makea ei nykyään enää maistu niin hyvältä omaan suuhun, joten en koe ongelmaa sen kanssa. Itselleni tärkeää syödä tarpeeksi rasvaa ja tietty proteiinia sopivasti, makeaa tekee mieli helpommin jos syö liian vähän. Kaloreita ei pidä laskea, koska joinain päivinä keho vaan tarvitsee enemmän. Veden juonti myös tärkeää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.