Lähettäjä: -
Päivämäärä: 9.6.25 21:41:42
En ole sodassa traumatisoitunut, mutta muutoin todella järkyttävällä, pitkällisellä ja kammottavalla tavalla. Minulla on c-ptsd ja vakava dissosiaatiohäiriö.
En oleta ihmisten käyttäytyvän mitenkään toisin kuin muitakaan kohtaan. Jos jotain kuitenkin sanoisin, niin ei yllätyksiä, vaan olen rennompi kun tiedän mitä tuleman pitää. Kivakin yllätys voi olla itselleni kauhistus. Yllättävä kosketus on sitä myös. Halaan mielelläni kyllä ystäviä ja jopa puolituttuja jos he tuntuvat "henkisesti hyvältä", kunhan ele on selvä ja näkyvä. Tuntemattomamman kohdalla arvostan, kun asia myös sanoitetaan, käsiä ojentaessa esim. "Saanko halata sua?" Sanoja ei tarvitse varoa ja sanoisin, että huumori trauman vuoksi voi kestää jopa enemmän, koska se on osa omaa puolustusta. Mutta kohdallani esim. seksualisoivat vitsit tai insestihuumori saa aikaan kyllä fyysistä kuvotusta. Olen ihan ihminen kuitenkin omine mieltymyksineni ja inhotuksineni. Eli oikeat jutut oppii tuntemaan vain tutustumalla. Traumoistani en puhu koskaan kellekään. Ehkä joskus jos sen aika tulee. Mutta sen uhriksi joutumisen on käynyt läpi, niin ei kyllä halua muiden niin kohtelevan. Vaan tavallisena, vahvana ihmisenä. Eikä trauman vuoksi vahvana, vaan ihan koska olen minä.
Kuvottavin tietämäni lause on sellainen, jossa sanotaan asioilla olevan tarkoitus. Miksi ihmeessä olisi ja kuka tai mikä on sitten niin sairaan tarkoitusperän luonut. Ei kiitos.
|