Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten voi olla näin vääriä käsityksiä?

Lähettäjä: Koirista 
Päivämäärä:   9.6.25 17:00:12

Puolituttu henkiilö alkoi selittää, kuinka hän on ajatellut hankkia koiran, koska olisi kiva käydä koiranäyttelyissä ja tulla vaikka muotovalioksi, työkaverinsa sellaista koiransa kanssa harrastaa. Mutta hän ei halua tuke sellaista "ahnetta" koirankasvatusta ja -kasvattajaa, jolle pitää maksaa pari tonnia siitä, että koiralla on rekisteripaperit, joilla se ei tee mitään (vaikka näyttelyt kiinnostelee). Kysyin, että miten ajattelit harrastaa näyttelyitä sekarotuisella koiralla, joka rekisteröimätön koira on, vaikka olisikin rekatuista vanhemmista. Joo ei haittaa kun hänhän tietenkin rekisteröi sen itse myöhemmin. Ja jos koirassa on jotakin vikaa, niin Kennelliiton sopimuksessakin lukee, että kasvattaja vastaa. Kasvattaja? Sekarotuisella? Ja Kenneliittokin liittyy asiaan. Kun korjasin käsityksiään, olin kuulemma väärässä.

Miten voi olla, että ihmiset ei tiedä tällaisia perusasioita? Luullaan, että itse voidaan rekata jos haluaa, mutta ilman papereitakin voi osallistua näyttelyyn ja rekisteröimättömään koiraan pätee Kennelliiton sopimukset. Huhhuh.

Re: Miten voi olla näin vääriä käsityksiä?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   9.6.25 17:06:17

Minä en ihmettele, että porukka on pihalla kuin lumiukot. Samaiset ihmiset omistavat sitten niitä "laadukkaita" lyttykuonovalioita, joilla ei kuulemma ole _yhtään_ hengitysvaikeuksia.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.6.25 17:08:21

Tätä "mä rekkaan itse jos tarvitsee"-hommaa on lukenut nettikeskusteluissakin.

Ja työkaverin muotovalio on rekattu koira, jota tuo ei ymmärrä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   9.6.25 17:11:13

"Samaiset ihmiset omistavat sitten niitä "laadukkaita" lyttykuonovalioita, joilla ei kuulemma ole _yhtään_ hengitysvaikeuksia."

Aloituksessa oli kyse REKISTERÖINNISTÄ, ei roduista, jos et ymmärrä lukemaasi. Lyttykuonovalio on kuitenkin rekisteröity ja siksi se voi olla valio, paperiton lyttykuono ei vaikka aloittajan tuttava niin luulee.

Lähettäjä: o-o 
Päivämäärä:   9.6.25 17:14:21

"Samaiset ihmiset omistavat sitten niitä "laadukkaita" lyttykuonovalioita"

Eivät omista. Ihminen, joka hankkii vain rekisteröimättömiä=paperittomia=sekarotuisia koiria, ei omista valioita, minkäänlaisilla kuonoilla. Koska sellaiset koirat eivät voi valioitua, koska ne eivät voi osallistua virallisiin näyttelyihin.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   9.6.25 17:26:32

Netti on pullollaan tietoa, tosin myös sitä väärää. Iso osa ihmisistä ei vaan osaa hyödyntää tuota tietoa.
Vielä hankalampaa jos vastapuoli uskoo sokeasti siihen väärään tietoon, voi tulla karu pudotus realiteetteihin.

Olisihan se helppoa ostaa koira, käydä parit näyttelyt ja sitten omistaa muotovalio.

Valitettavasti jos haluaa hyvän näyttelykoiran niin siitä voi joutua pulittamaan rodun keskivertoa enemmän, ja siltikään ei ole takeita että juuri siitä pennusta tulee valio. Eikä kasvattajan vastuu kata sitä jos koira ei pärjääkkään kehissä.

Lähettäjä: paitsi että 
Päivämäärä:   9.6.25 17:47:58

"Olisihan se helppoa ostaa koira, käydä parit näyttelyt ja sitten omistaa muotovalio."

Aloituksen henkilö ei edes ymmärrä, millainen koiran pitää olla ja keneltä hankittu, että sen voisi edes ilmoittaa näyttelyyn. Luulisi olevan perusjärkeä ymmärtää, että jotta voi valioitua, pitää ensinnäkin olla jotakin rotua jotta voi mennä näyttelyyn ja valioitua johonkin rotuun. Paperiton rekisteröimätön koira ei ole mitään rotua, koska se voi olla vaikka mitä rotua tai rotuja.

"jos haluaa hyvän näyttelykoiran niin siitä voi joutua pulittamaan rodun keskivertoa enemmän"

Rekisterömäittömän koiran hankkijoiden maksuhalukkuus (mahdollisesti myös muukin) ilmenee jo siinä, ettei haluta rekisteröityä koiraa.

"Eikä kasvattajan vastuu kata sitä jos koira ei pärjääkkään kehissä."

Minkä kasvattajan? Se on koirien tuottaja tai koiramäärän lisääjä. Kasvattaminen on sitä hommaa, jossa tehdään muutakin kuin pennut kaverin uroksella siksi kun se on niin kiva.

On paljon asioita (yleensäkin), joiden luulisi olevan aikuisille ihmisille joko itsestäänselviä tai joiden selvittäminen vaatisi sen saman googlen käyttöä, jolla googlataan jonkun turhajulkkiksen eroja tai kenotuksia. Kummasti googlen käyttötaito loppuu siinä kohdassa kun sillä pitäisi etsiä ihan oikeaa hyödyllistä tietoa, jota on kyllä saatavilla.

Lähettäjä: .:. 
Päivämäärä:   9.6.25 17:52:13

En minä tiedä mitään vaikkapa matelijoiden ostamisesta, joten en ihmettele ettei asiaa harrastamaton ymmärrä mitään koirien papereista. Nyt on ollut isot otsikot Ruokaviraston rekisteristä, johon voi rekisteröidä itse aikuisen koiran, joten sekaannuksen vaara on suuri.

Lähettäjä: huhheijaa 
Päivämäärä:   9.6.25 17:54:24

Ei oo todellista :DDDDDD

Lähettäjä: paitsi että 
Päivämäärä:   9.6.25 18:01:11

"En minä tiedä mitään vaikkapa matelijoiden ostamisesta, joten en ihmettele ettei asiaa harrastamaton ymmärrä mitään koirien papereista."

En minäkään, mutta jos olisin aikeissa hankkia matelijan ja harrastaa (?) sen kanssa jotakin, niin tälleen 2025 etsisin netistä tietoa sekä matelijoista että siitä, millainen matelija pitää hankkia jos aikoo sillä harrastaa asiaa x. Niin minä tein aikanaan hevostenkin kanssa.

Voi myös googlettaa koiran rekisteröinti kennelliitto ja ruokavirasto koirarekisteri. Btw, Kennellittoon rekisteröidään, ruviin ilmoitetaan.

Lähettäjä: Siis 
Päivämäärä:   9.6.25 18:03:28

"Nyt on ollut isot otsikot Ruokaviraston rekisteristä, johon voi rekisteröidä itse aikuisen koiran"

Ei sieltä mitään rekisterikirjaa tai muutakaan paperia koiralle saa. Koiran voi rekisteröidä rotuun vain kasvattaja ja se tehdään pentuna.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   9.6.25 18:40:03

"Aloituksessa oli kyse REKISTERÖINNISTÄ, ei roduista, jos et ymmärrä lukemaasi. Lyttykuonovalio on kuitenkin rekisteröity ja siksi se voi olla valio, paperiton lyttykuono ei vaikka aloittajan tuttava niin luulee."

Kyllä minä ymmärrän lukemaani. Sana "valio" oli sarkasmia, viitaten aloittajan tutun aikeisiin hankkia sekarotuinen koira ja ryhtyä muotovalioksi. Lyttykuonot mainitsin myös sen takia, että yleensä niiden omistajilla on samat piirteet kuin aloituksessa - kun ollaan jotain päätetty, niin väärässä tiedossa halutaan elää vaikka väkisin. Ilveelläkään ei uskota, vaikka kuinka joku lataisi faktaa tiskiin.

"Kummasti googlen käyttötaito loppuu siinä kohdassa kun sillä pitäisi etsiä ihan oikeaa hyödyllistä tietoa, jota on kyllä saatavilla."

Tämä taitaa olla isoin ongelma. Enää ei jakseta lukea aiheeseen liittyviä kirjoja tai selata useita erilaisia, asiatyylillä kirjoitettuja sivustoja. Helpompaa on lukea hakutuloksen ensimmäinen vauva.fi-keskustelu, ja niiden kommenttien perusteella luoda oma tietoisuus (tai "tietoisuus") ja mielipide asiasta.

Lähettäjä: .:. 
Päivämäärä:   9.6.25 18:42:38

"Ei sieltä mitään rekisterikirjaa tai muutakaan paperia koiralle saa. Koiran voi rekisteröidä rotuun vain kasvattaja ja se tehdään pentuna."

Ei niin. Sinä tiedät sen, minä tiedän sen, mutta satunnainen iltalehden otsikoita selaileva tyyppi, jolla ei ole koskaan ollut koiraa, ei tiedä.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   9.6.25 18:48:27

Voipi tulla yllätyksenä, että se paperiton koira ei ole kuin pari sataa euroa halvempi kuin kennelliittoon rekisteröity. Eli kuka onkaan se ahne kasvattaja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.6.25 19:34:29

Ihmisten yleistietämys tuntuu katoavan. Porukat uskovat muissakin asioissa mitä ihmeellisimpiin teorioihin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.