Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Itsehillintä ei meinaa riittää

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.6.25 16:29:41

Sen suhteen ettei sanoisi pahasti. Onneks jo opponut sen verran, että ei viestillä lähetä sitä mikä ekana tai tokana tulee mieleen. Nytkin aivan hermo kireellä yhden kaverin kanssa, mutta taistelen vastaan etten ärähtäisi. Koitan vain ymmärtää ja ymmärtää ja ystävällisesti keskustella ja ottaa asiat puheeksi posim kautta. Mut onks tääkään ihan normaalia et toinen ei yhtään tajua mitä kytee pinnan alla. Pelkään välirikkoa tai että ei yhtään ymmärrä minun ärtymystäni, jolloin kiukustuminen on turhaa lopulta kuitenkin. Miten te toimitte hermojaraastavissa ihmissuhteissa?

Re: Itsehillintä ei meinaa riittää

Lähettäjä: () 
Päivämäärä:   9.6.25 16:50:29

Kerro, miltä sinusta tuntuu, ja miksi. Syyttelemättä. Ja sano tarvitsevasi tilaa.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   9.6.25 19:15:34

Mitä tuo kaveri on tehnyt kun sulla hermo kiristyy? Ollut oma itsensä? Pitäisköhän sun vähän miettiä omaa suhtautumista ihmisiin jos koko ajan hermoa kiristää ja oot vaan sanomassa pskasti kavereille?

Lähettäjä: why 
Päivämäärä:   9.6.25 19:32:46

Siis mikä siinä kaverissa sinua noin ärsyttää?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.6.25 19:41:44

"Koitan vain ymmärtää ja ymmärtää ja ystävällisesti keskustella ja ottaa asiat puheeksi posim kautta, Mut onks tääkään ihan normaalia et toinen ei yhtään tajua mitä kytee pinnan alla."

Vaikea sanoa. Jokaisella on yksilöllinen ja subjektiivinen kokemusmaailma, joten jokin asia, mikä on sinulle on hyvin konkreettinen ja itsestään selvä, voi toiselle olla täysin näkymätön. On fiksua ja ystävällistä puhua asiasta suoraan ja selkeästi. Kierrellen ja kaarrellen "posin kautta" et välttämättä tule ollenkaan ymmärretyksi ja rähinä tuskin korjaa mitään.

Lähettäjä: .:. 
Päivämäärä:   9.6.25 21:30:19

Miksi sinulla on hermot kireällä ja miksi vaihtoehdot ovat loputon ymmärtäminen tai niin paha räjähdys että kukaan ei koskaan puhu sinulle enää?

Lähettäjä: Vastauksia 
Päivämäärä:   9.6.25 21:32:55

Voisitko vain ohittaa tilanteen?

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   9.6.25 21:38:43

Ottamalla etäisyyttä ja hoitamalla vain ne pakolliset. Itseni on kasvatettu aina ymmärtämään ja ajattelemaan asioita myös muiden näkökulmasta. Suurinta osaa tapaamisistani ihmisistä taas ei, oma napa on heillä se kaiken keskus. On hermoja raastavaa yrittää saada toinen ymmärtämään tekonsa seuraukset ja vaikutukset muihin ihmisiin. Kun ei haluta ymmärtää niin ei niihin kannata tuhlata aikaa. Herne menee muuten oikein syvälle eikä lähde pois.

Päivämäärä:   9.6.25 21:59:03

En tiedä miksi kiristää, ehkä se kun toinen toimiin välillä täysin käsittämättömällä tavalla ja jos epäkohtia yrittää nostaa esiin edes ystävällisesti, löytyy joka asiaan joku selitys. Siksi olen kyllästynyt ja koittanut vain luovia. En usko että tekee tahallaan esim. myöhästely, asioiden vetkuttaminen ja siksi vain niellyt kaiken. Etäisyyttä otan tasaisin väliajoin kun ei meinaa ymmärrys riittää. Alan uskoa itsekin että olen hätäinen, päällepäsmäri tai suoraviivainen, kun hän tekee asiat niin monimutkaisiksi. Mutta sitten kenenkään muun kanssa ei ole ongelmia esim. Tapaamisten sopimisen kanssa yms. Kun ei aina jaksaisi itse tosiaan olla se joka hoitaa ja organisoi ja pitää pakkaa kasassa. Pitkä ystävyys takana enkä haluiaisi täysin poikkikaan laittaa, kun hänellä ei paljo muitakaan läheisiä ole. Osaa olla siis mukavaa seuraa, mutta jotkut asiat vaan saa mun pään kiehumaan!

Lähettäjä: .:. 
Päivämäärä:   9.6.25 22:02:57

Joskus kaksi ihmistä ei vaan tule toimeen. Ehkä teidän ystävyyden pitää nyt vähän etääntyä.

Päivämäärä:   9.6.25 22:11:41

Ole suora ja jämäkkä, se "luoviminen" on usein sellaista, että avautuu lähinnä niille, joilla on samanlainen tyyli ajatella ja kommunikoida. Eli ei välttämättä ole kyse välinpitämättömyydestä.

Omia omituisuuksia ei koskaan itse huomaa, koskee ihan jokaista.

Päivämäärä:   9.6.25 22:22:24

Joo ehkäpä pitää tosiaan alkaa sanoa suoraan, mutta ystävällisesti. Välillä on vaikea vaan tunnistaa se ydin mikä ärsyttää, etenkin kun toinen puhuu sut ympäri niin että ei mitään syytä muka ole ollut hermostua. Tai sitten syyttää mun kommunikointitaitoja (jotka muut ihmiset kyllä ymmärtää, mutta hän jostain syystä ei tajua). Huoh, ja kun asioita alkanut kasaantua niin ei tarvi enää olla suurikaan väärinymmärrys tai hankaluus asioiden sopimisessa niin itsellä menee kuppi nurin.

Päivämäärä:   9.6.25 22:29:46

"Omia omituisuuksia ei koskaan itse huomaa, koskee ihan jokaista. "

Näinhän se on. Paitsi niistä outouksista huomauttelijat harvoin sietävät samaa palautetta itsestään. Jokin tässä aiheessa ylipäätään triggeröi itseäni niin, että kaikki vanhat ikävät asiat nousee esiin. En tiedä mistä johtuu, mutta kun on joutunut jatkuvasti itseään puolustamaan, ilman että vahingossakaan syyttäisi toista. Koska siitä nousee sellainen raivo, johon menee sitten loppupäivä. Tai enemmän. Ei sellaista jaksa kun pitäisi työtkin hoitaa kunnialla, ja kun alkaa sanomaan vastaan samalla mitalla: on vaan bensaa liekkeihin. Ja siitäkin saa kuulla miten minä olen se hullu, ei koskaan muista sitä omaa idiootti käytöstään. Muissa on viat, ja hän on uhri. Anteeksi on minulta kahdesti elämässään pyytänyt, muttei silloinkaan vilpittömästi.

Oikeasti ollut sellainen kontrolloiva uhriutuja, joka esittää muille. Ei kunnioita toisen rajoja, mutta HÄNTÄ tulee kunnioittaa. Suosii samanlaisia kakaroita kuin itse on. Jotka ovat samanlaisia kuvotuksia itsensä kanssa. Oma napa on se tärkein. Ja jos teet samanlailla näille kuin ne tekevät sinulle, niin sehän vasta kauheaa onkin.

En ole tästä kovin ylpeä, mutta tekipä hyvää saada purettua johonkin.

Lähettäjä: gallop 
Päivämäärä:   9.6.25 22:51:52

No kyllä toi kuulostaa siltä että kannattaisi viilentää välit ihan lopullisesti. Kuka tommoisia ihmisiä kaipaa elämäänsä!!

Päivämäärä:   9.6.25 22:59:02

Olen katkaissut välit pariin kaveriin, kun eivät tajunneet huomioida minua ja mielipiteitäni, mikä harmittaa näin jälkikäteen, koska jos olen itselleni rehellinen, olisin voinut asettaa rajani paljon selkeämmin, ja luultavasti muutosta olisi tapahtunut. Kumpikin kuitenkin aidosti halusi olla ystäväni. Suoraan ja selkeästi sanominen vaan voi tuntua kiusalliselta. Helpompi hiljentyä, jos en heti saa sanomaani läpi. Itse kuitenkin toivoisin, että ystäväni arvostavat minua niin paljon, että tekevät selväksi, jos jokin tapani ärsyttää.

Päivämäärä:   9.6.25 23:08:23

Niin, yleensä tasavertaisissa ihmissuhteissa ei tarvitse erikseen pyytää ketään huomioimaan. Kaikki osataan kyllä ottaa muut huomioon jos vain on halua.

Päivämäärä:   9.6.25 23:23:14

Niin, yleensä tasavertaisissa ihmissuhteissa ei tarvitse erikseen pyytää ketään huomioimaan. Kaikki osataan kyllä ottaa muut huomioon jos vain on halua.

Ei pidä paikkaansa. Ihmisillä on monenlaisia tapoja hahmottaa ja olla maailmassa, erilaiset preferenssit, temperamentit, kommunikointityylit jne. Ollaan hyvinkin erilaisia, eikä kukaan ole ajatustenlukija. Iso osa ristiriidoista on pohjimmiltaan väärinkäsityksiä, ja sellaiselle paras alusta on, kun kuvittelee, että kaikki näkevät, kokevat, ymmärtävät ja ajattelevat samalla tavalla kuin itse.

Päivämäärä:   9.6.25 23:31:17

Voihan sitä noinkin ajatella. Näen sen siltä kannalta, että ihmisen biologiaan kuuluu pitää "heimostaan" huolta.

Lähettäjä: perusneuvo 
Päivämäärä:   9.6.25 23:32:18

Lapikasta kaverille.

Päivämäärä:   9.6.25 23:33:19

Mutta tosiaan, vaikka kuinka yrittäisi rehellisesti ja ystävällisesti selittää kantaansa toiselle, sitä ei haluta yrittääkään ymmärtää. Ennemmin kielletään kaikki ja väitetään vastaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.6.25 23:34:29

huoh, siinä ei biologia paljon auta jos sinun tapasi ottaa muut huomioon on juuri se, joka saa minut kiristelemään hampaitani. Siitä ei selviä kuin puhumalla.

Päivämäärä:   9.6.25 23:42:28

"Suosii samanlaisia kakaroita kuin itse on. Jotka ovat samanlaisia kuvotuksia itsensä kanssa."

Ehkä ei vaan kannata yrittää väkisin kaveerata sellaisten ihmisten kanssa, joita pitää kakaroina ja kuvotuksina, oli syy sitten omassa korvienvälissä tai toisen huonossa käytöksessä.

Päivämäärä:   9.6.25 23:51:15

Lähettäjä...

Päivämäärä9.6.25 23:34:29

huoh, siinä ei biologia paljon auta jos sinun tapasi ottaa muut huomioon on juuri se, joka saa minut kiristelemään hampaitani. Siitä ei selviä kuin puhumalla.

Haluatko kertoa lisää? Olisi mielenkiintoista kuulla, minkälainen huomioiminen on sinun mielestäsi ikävää. Jos saa olettaa että lähtökohtana on alkeelliset käytöstavat.

Ja pisteelle, En yritäkään kaveerata, ihan vain työtäni yritän tehdä. Mutta olinkin väärässä paikassa liian pitkään, niin siitä jää väkisinkin ikäviä tuntemuksia. Harmittaa kun koin velvollisuudekseni auttaa muita (alalle vaikeaa rekrytä), enkä jättää pulaan liian työkuorman alle josta pahimmassa tapauksessa olisi tullut joku onnettomuus.

Päivämäärä:   9.6.25 23:58:21

huoh, olisikin noin simppeliä. Ihmisen käyttäytymiseen on tosiaan vahvasti koodattu heimoutuminen, mihin puolestaan kuuluu vahva taipumus me vastaan ne -vastakkainasettelulle, jossa tulkitaan omista lähtökohdista käsin toisen käyttäytymistä negatiivisesti. Sitä näkee jatkuvasti eri asteisena ja eri muodoissa, jos vain avaa silmänsä. Kaikki me ollaan alttiita sellaiselle.

On itsekeskeistä olettaa, että muut tietävät tai heidän tulisi automaattisesti tietää kaikissa tilanteissa, miten sinua tulee kohdella. Eikä se varsinaisesti vielä ole toisen huomioimista, että kohtelee häntä niin kuin itse haluaisi tulla kohdelluksi tai tulkitsee häntä sen kautta, miten itse ajattelee asioista. Kun se, mikä sinulle on mukavaa voi sille toiselle olla hyvinkin epämiellyttävää, ei siihen ole mitään sääntöä.

Päivämäärä:   10.6.25 00:17:37

. , Eli sun mielestä ensin tulisi uuden tuttavuuden kanssa keskustella miten hän haluaa tulla kohdelluksi? Eihän kukaan voikaan olla ajatusten lukija, mutta jos lähtökohtana ajatellaan olevan tavalliset kanssakäymisen normit. Eli jos ne koetaan liian inhottaviksi, niin silloin sen henkilön joka ei niistä pidä tulisi tehdä asia muille ihan itse selväksi. Eihän tuo toimisi missään työyhteisössäkään jos esimerkiksi esihenkilön pitäisi käydä läpi 20 eri alaisen kanssa erikseen ihan sitä miten kommunikoidaan kullekin miellyttävällä tavalla yhteisössä.

Päivämäärä:   10.6.25 01:05:45

No voihan se tuttu olla puhtaasti mlkkukin. Mutta jos kysytään miten toimisin, niin vastaan, että todennäköisesti muuttuisin kärttyisäksi ja yrittäisin vältellä, vaikka oikeasti haluaisin kertoa jämäkästi rajani ja katsoa mihin se johtaa.

En ajattele että uuden tuttavuuden kanssa pitäisi ensimmäisenä alkaa käydä läpi, miten hän haluaa tulla kohdelluksi, vaan että on fiksua muistuttaa itselle, ettei toista kannata liikaa tulkita omista lähtökohdista käsin. Ja että kannattaa ensin tehdä hyvin selväksi, miten itse haluaa tulla kohdelluksi, ennen kuin kovasti loukkaantuu.

En tiedä, mitä tavallisen kanssakäymisen normit ovat sinulle, varmaan kaikki ovat esimerkiksi siitä samaa mieltä, ettei toista räitä kasvoille. Mutta kyllä työyhteisössäkin kannattaa olla selkeät, ääneen lausutut säännöt. Muistan kuinka jollain projektitoiminnan johtamisen kurssilla harjoiteltiin luomaan yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sujuvan yhteistyön edellytyksiä osallistamalla kaikki luomaan juuri kyseiselle ryhmälle sopivat säännöt.

Esimerkkinä väärinkäsityksiä aiheuttavasta erilaisuudesta: ihmiset ovat todella erilaisia keskustelijoita. Itse näen sen jatkumona, jonka toisessa päässä ovat ne, joille keskusteleminen on puhtaasti tiedon välittämistä ja jotka ennen muuta nauttivat mielipiteiden vaihtamisesta, toisessa päässä ne, joille juttelemisen ensisijainen tarkoitus on yhteenkuuluvuuden tunteen luominen ja vahvistaminen. Kun kaksi näin erilaista kohtaa, ensimmäinen luultavasti pitää toisen hymistelyä ja myötäilyä ihan sietämättömän epärehellisenä ja alentuvana, toinen puolestaan kokee ensimmäisen hyökkäävänä ja epämiellyttävänä päsmärinä. Kumpikin kuitenkin vain yrittää kohdella toista niin kuin toivoisi itse tulevansa kohdelluksi. Jos keskustelijat ymmärtäisivät missä mennään, ärsyttäisi paljon vähemmän ja olisi helpompi sovittaa omaa käyttäytymistä toisen mielen mukaiseksi.

Päivämäärä:   10.6.25 08:13:48

"Kun ei aina jaksaisi itse tosiaan olla se joka hoitaa ja organisoi ja pitää pakkaa kasassa. Pitkä ystävyys takana enkä haluiaisi täysin poikkikaan laittaa, kun hänellä ei paljo muitakaan läheisiä ole."

Lopeta tämän ystävän paapominen. Kuulostaa siltä, ettei ystävyytenne enää kiinnosta kumpaakaan mutta kumpikaan ei pysty sanomaan sitä suoraan. Anna olla, ja palaa asiaan vasta sitten, jos tämä ystävä alkaa itse tehdä aloitteita.

Lähettäjä: Mikko 
Päivämäärä:   10.6.25 08:22:21

Pääsee helpoimmalla kun pitää turpansa kiinni. Varsinkin kotona.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.