Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Elämäntapamuutos,kun rutiinien luonti vaikeaa

Lähettäjä: Lasikko 
Päivämäärä:   9.6.25 14:08:37

Mä olen vuosien varrella yrittänyt elämäntapamuutosta lukemattomia kertoja ja ikinä se ei tartu.

En oikein tiedä missä menee vikaan. Vaikka kuinka yritän luoda uusia tapoja ja rutiineja, laitan kännykkään muistutuksia syömisestä ja laadin kauppalistoja ja yritän suunnitella etukäteen syömisiä ja tekemisiä niin mikään ei oikein pidä.
Olen yrittänyt tehdä pieniä muutoksia yhden kerrallaan mutta ei nekään tartu.
Aina on jotain miksi lipsun takaisin siihen vanhaan rutiinittomuuteen ja helppouteen.

Tiedostan että yksi syy on siinä että mieluummin laittaisin legoja kenkiin ja juoksisin 3km kuin viettäisin keittiössä yhtään enempää aikaa kun elossa olemisen kannalta on pakko, enkä tiedä miten tätä mentaliteettia muuttaisin.

Paino vain jatkaa nousuaan ja mun vïtutuskäyrä siinä samalla. Tietoa on vaikka kuinka ja voisin pitää varmasti lyhyen seminaarin ruuan, ravintoaineiden ja liikunnan tärkeydestä mutta käytäntöön en niitä saa.

Kuntosalilla käyn "kiireiden" eli tekosyiden salliessa 2-4krt / vko mutta eihän se nollaa sitä kaikkea moskaa mitä suuhuni työnnän.

En mä varsinaisesti apuja ollut vailla, ehkä vertaistukea korkeintaan mutta enemmän halusin avautua.

Laiska mikä laiska.

Re: Elämäntapamuutos,kun rutiinien luonti vaikeaa

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   9.6.25 14:13:53

Meal prepping. Ihan lyömätön vaihtoehto. Ota vaikka yksi päivä viikosta sille kokkaukselle ja tee ruokaa ns komppanialle. Osan laitat pakkaseen, josta voit ottaa sitten kun ei kiinnosta yhtään ja loput jaat jääkaappiin annoskokoisiin pakasterasioihin, jotka on helppo tyrkätä mikroon. Hukkaa kasviksia keittoihin ja kastikkeisiin, niin et tarvitse välttämättä edes lisukesalaatteja.

Esim. mä tein eilen pellillisen uunikasviksia, josta syön 3-4 kertaa ja siihen proteiinilisäksi tofua eli 2pv ruuat (lounas+päivällinen).

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.6.25 14:15:59

Älä lyö päätä seinään vaan etsi tapoja, jotka sopii sulle. Ja nekin tavat jotka sopii eivät ikinä ole täydellisiä, muista sekin.

Miten saisit terveellisestä ruuasta helppoa?

Lähettäjä: loffe 
Päivämäärä:   9.6.25 14:16:29

Yritä päästä siitä "moskasta" eroon, eli älä osta sitä. Älä edes mene niiden hyllyjen lähelle kaupassa. Älä lue tarjouksia, joissa esitellään jäätelöitä ja ties mitä rasva-sokerimössöä.

Sokerikoukusta irrottautuminen on se prosessin vaikein osio, kun olet irti, ei enää tee mieli sokeria.

Päivämäärä:   9.6.25 14:23:30

Mulla ei oo varsinaisesti sokeri tai herkut ongelmana, vaan "pikaruoka" ja einekset.

Mulla on sillä tavalla korvien välissä vikaa että en pysty syömään samaa ruokaa kuin maksimissaan kolme päivää, mealpreppaus kaatuu aina siihen että torstaina etoo ajatus syödä ruokaa joka on valmistettu sunnuntaina.

Preppasin pakastimeenkin ja sinne ne aina jää, koska sit kun nälkä on en ikinä malta odottaa että se ruoka sulaa vaan se on saatava _just nyt_.
Ja kolmen viikon päästä en enää edes muista että siellä on jotain mitä voi syödä, koska poissa silmistä on poissa mielestä.

Eli käytännössä syön voileipiä, mikroeineksiä, nuudeleita ja tonnikalaa (joskus pakastevihanneksia siihen jos oon oikein reipas), pakastepizzoja yms. Erittäin harvoin teen ihan oikeaa ruokaa.

Hedelmiä mulla on aina kotona ja niitä napostelen välipaloina koska ne on vaan helppo ottaa ja syödä ilman vaivannäköä.

Lähettäjä: jej 
Päivämäärä:   9.6.25 14:33:36

Tiedän tunteen. Minullakin on vaikeuksia luoda uusia, järkeviä rutiineja. En siis edes yritä olla itselleni liian ankara.

Ei kannata aloittaa liian isosti. Tekee pieniä muutoksia ja sellaisia, että niitä kykenee ylläpitämään edes jotenkin, ja niistä lipsuminen tai vähän oikominen ei ole maailmanloppu. Nyt kun et pysy uusissa rutiineissasi, niin ne ovat sinulle liian vaikeat toteutettaviksi. Älä syö kellon kanssa jos se on työlästä. Ja kun syöt, niin syö järkevä määrä ja älä ota lisää vaan juo lopuksi reilusti vettä, odota jonkin aikaa, keksi muuta tekemistä kuin syöminen, jne.

Minä en ole koskaan tykännyt ruuanlaitosta. En nauti siitä yhtään. En oikein edes osaa kokata. Mutta rakastan sitä, että joku muu kokkaa. Syöminenkin on kivaa.

Olen omia kokkailujani helpottanut pienillä asioilla. Esim. porkkanat ja kesäkurpitsat vedän silpuksi raastinraudan karkealla terällä. Nopeaa ja helppoa ja kypsyy nopeasti. Kaalin vedän juustohöylällä suikaleiksi, saa nopeasti paljon aikaan ja kypsyy nopeasti. Kokkaan aineksista, jotka eivät vaadi tuntien hauduttelua. Kokkaan paljon kerralla, ettei tarvitse joka päivä olla hellan ääressä. Ruokavalioni on melko yksinkertainen ihan siksi, etten jaksa kokata ihan kamalasti.

Lyhytkin lenkki on parempi kuin ei mitään, esim. kierros korttelin ympäri (700 m) ehtii vetää joka päivä, jos ei ehdi tai jaksa lähteä pidemmälle lenkille. Kotonakin voi jumpata tehokkaasti, jos ei ehdi/jaksa lähteä salille. Vähän on parempi kuin ei yhtään mitään.

Sain oman painonnousuni pysähtymään ja painoa jo vähän alas vähemmänhiilarisella ruokavaliolla. En siis todellakaan karppaa tai ole keto, mutta jätin vehnän pois enkä lisää sokeria mihinkään. En käytä myöskään makeutusainetta. Jos esim. mehukeitossa on sokeria, niin olkoot. En syö sitä kuitenkaan kuin välillä. Liian tiukkis en viitsi olla, koska se tekisi elämästä vaikeaa.

Ostan peruselintarvikkeita, joita on helppo syödä ja niistä on helppo kokata. Saatan esim. paistaa 3 kanankoipea, jokainen omassa lasivuoassaan, ja se vuoka toimii sitten astiana jääkaapissa (astioihin on kannet) ja myös lautasena, eli siitä voi suoraan syödä. Syön ensin kanankoiven siitä astiasta, siten laitan siihen reippaasti raejuustoa, sotken siihen mausterasvaan ja syön sitten ne. Lisäksi voin syödä vaikka pätkän kurkkua, porkkanoita, tms. Ei niitä tarvitse pilkkoaa, voi syödä ihan sellaisenaan. Hyvä vhh-ateria.

Mehut ja limsat jätin kokonaan pois. Vettä on aina jossain isommassa astiassa, joku yli puolen litran kuppi, josta juon, niin ei tarvitse koko ajan täyttää.

Ei minulla edes ole mitään tarkkaa rutiinia enkä syö kellon mukaan. Syön kun on nälkä ja sopiva aika. Mutta syön järkeviä ruokia, en mässää turhuuksilla enkä mätä itseäni ähkyyn.

Osta kaappeihin vain uuteen elämääntapaasi sopivia aineksia, niin ruokavalion muuttaminen on helpompaa. Tietenkin se on työlästä, jos aina jäätelöpakka kiljuu pakastimessa ja suklaalevy rapisee vetolaatikossa ja telkkarin edessä on karkkipussi. Jätä kaikki nuo kauppaan ja täytä kaapit kasviksilla, raejuustolla, lihalla, tai mitä nyt syötkään.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.6.25 14:36:57

"mealpreppaus kaatuu aina siihen että torstaina etoo ajatus syödä ruokaa joka on valmistettu sunnuntaina."

Mietipä kauanko ne einekset seisoo tehtaalla ja kaupan hyllyissä, ei ihan 4pv riitä. :D Ota pari kokkauspäivää, vaikka se sunnuntai ja keskiviikko.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.6.25 14:37:53

Suosittelen kirjaa Pura rutiinit atomeiksi
https://www.adlibris.com/fi/kirja/pura-rutiinit-atomeiksi-9789524519649

Lähettäjä: ouU 
Päivämäärä:   9.6.25 14:39:49

Eipä sinua voi paljoa edes tukea, jos et ole valmis tekemään mitään muutoksen eteen. Turha neuvoa, miten saisit vaihdettua syömisiäsi terveellisempiin, kun valitat kuitenkin etkä viitsi tehdä mitään.

Päivämäärä:   9.6.25 14:46:15

No sehän se siinä onkin kun en viitsi. Enkä tarvitse neuvoja, koska tiedän jo aivoissani kaikki nämä mitä yllä on lueteltu ja kokeillutkin kaikkia. Mutta tietäminen ei tarkoita sitä että pystyisin tai jaksaisin tai viitsisin tehdä niiden tietojen mukaan.

Mut hirveen kiva että pääsit olemaan ankeuttaja. Onko nyt parempi mieli?

Päivämäärä:   9.6.25 15:03:08

Ajattelua voisit yrittää muuttaa, esim. sanoit että ruoka jää pakastimesta syömättä, kun haluat sen heti, niin ei ehdi sulattaa. Kuitenkin voit tämän pakastinruuan korvata pakastepitsalla. Pakastepitsan tekeminen vie yhtä kauan aikaa, kun mikrossa pakastimesta ruuan sulattaminen. Eli asennemuutoksia tarvii, tee aina yksi pieni muutos kerrallaan.

Koen siis itse välillä tuota samaa tuskaa, välillä pääsen hyvin rytmiin ja teen ruuat kahtena päivänä (su ja ke) viikossa. Kaikki ruuat kuitenkin nopeita valmistaa eli teen 4 ruokaa kolmelle päivälle alle kahden tunnin. Jos vaikka viikon verran lepsuilen ja syön enemmän valmis- / noutoruokia, tuntuu tuohon kokkausrytmiin palaaminen todella tuskaiselta. Tähän ei auta muu kuin konkreettisesti laskea, kuinka paljon säästän aikaa sillä että teen ruuat kerralla, kuin käyttäisin joka päivä vähän aikaa valmistuksiin.

Lähettäjä: edke 
Päivämäärä:   9.6.25 15:17:13

Kerrotko aloittaja ihan konkreettisesti, että miten sinua pitäisi tukea, kun vastaat kaikkeen, ettet viitsi? Ja kun neuvoja et tarvitse, kun tiedät jo kaiken, niin mitä tähän ketjuun pitäisi kommentoida?

Esim. niitä pakastimessa olevia ruokia voit ottaa jääkaappiin sulamaan jo edellisenä päivänä niin seuraavaksi päiväksi on ruokaa. Jos kuitenkin jaksat sen einesruuan lämmittää mikrossa tai laittaa pizzan uuniin, niin miten muka et jaksa laittaa mikroon tai uuniin sitä ruokaa, jonka otit pakastimesta?

Ja jos jaksat laittaa einespizzan uuniin, niin miten et jaksa kipata uunipellille vaikka pakastekasviksia, öljyä, mausteita, sekoittaa, tunkea uuniin, ja sillä aikaa kun ne paistuvat, niin raastaa juustoa, ottaa pellin pois uunista, ripotella juustoraasteen päälle, laittaa takaisin uuniin. Saisit pellillisen uunikasviksia ja mahan täyteen, mutta huomattavasti terveellisemmin kuin sillä pakastepizzalla.

Kun et viitsi. Et, vaikka juustoraasteenkin saisit ostettua kaupasta valmiina.

Joten miten sinua voi tukea, kun väniset ja vingut? Auttaahan ei kannata, kun et apua tarvitse.

Päivämäärä:   9.6.25 15:22:02

Mä haluan vänistä ja vinkua sellaisten ihmisten kanssa joilla on samoja ongelmia, se on sitä vertaistukea.

En sellaisten besserwissereiden "tukea" jolla ei ole mitään kokemuspohjaa miten hankalaa on hakata päätä seinään ja mollata itseään jokaisen epäonnistumisen jälkeen.

Lähettäjä: edke 
Päivämäärä:   9.6.25 15:52:26

No ihan selvästi, kun sinulle ei kelpaa edes sellaisten henkilöiden kommentit, joilla on itselläänkin ollut hankaluuksia muuttaa rutiineja. Veetuunnut noista kommenteista, koska he ovat tehneet muutoksia joihin kykenevät ja sinä vastaat, ettet tarvitse neuvoja, koska et jaksa tehdä mitään.

Et edes vastaa niille, jotka kysyvät, että miten pakkasesta otettavan ruuan laittaminen mikroon tai uuniin eroaa pakastepizzan tai einesruuan laittamisesta mikroon tai uuniin.

Lähettäjä: Sipuli 
Päivämäärä:   9.6.25 15:53:18

Se riippuu temperamenttityypistä. Rutiinien muodostuminen on joko vaikeaa tai helppoa temperamenttityypistä riippuen. Tämä ei ole mitään horoskooppi-pseudotiedettä ja asiaan voi tutustua jos kiinnostaa. Liisa Keltikangas-Järvinen näistä kirjoittaa.

Aloittaja, kuten itsekin olen, on matalan rytmisyyden tyyppiä.

"Rytmisyys tarkoittaa sekä biologisten toimintojen rytmiä, kuten ilta- ja aamu-unisuutta, toimintojen säännöllisyyttä  että yleistä järjestelmällisyyttä. Rytmisyys määrää, mihin vuorokauden aikaan ihminen on tehokkaimmillaan. Joillekin yhteiskunnan aikataulun mukaan toiminen on luontevaaa ja jotkut voivat harjaantua siihen pakon edessä, mutta kokonaan rytmiään ei voi muuttaa.

Temperamenttitutkimus on auttanut ymmärtämään, miksi vuorotyö on toisille suuri fyysinen rasite ja toisille helppoa. 

Korkeaan rytmisyyteen liittyy tarve säännöllisyydelle työssä ja elämässä. Jos ihmisen rytmisyys on korkea, hänen sisäinen kellonsa on tarkka, jopa joustamaton, ja biologiset toimintansa säännöllisiä. Hän tarvitsee lounaan juuri määräaikaan, koska muuten hän hermostuu ja saa päänsäryn. 

Aikuisella korkea rytmisyys tarkoittaa biologisten toimintojen säännönmukaisuuden  lisäksi myös järjestelmällisyyttä kaikessa elämässä. Asioille on aikansa ja esineille paikkansa. Järjestys tarkoittaa elämän hallintaa. Rytmisesti korkean ihmisen ajatuksetkin ovat järjestyksessä, ja häntä ärsyttää ihmisten hyppelehtiminen asiasta toiseen hänen puhuessaan. Säännönmukaisuus tekee hänen toimistaan ennustettavia. Hänen arkensa on organisoitu selkeillä rutiineilla ja säännöillä.

Matala rytmisyys tarkoittaa joustavuutta biologisten toimintojen säännöllisyydessä ja järjestelmällisyydessä. Matalan rytmisyyden omaavan henkilön sisäinen kello ei kerro, milloin syödä tai nukkua. Jos työt sitä vaatii hän voi hyvin jättää muutamana yönä unet pariin tuntiin ja nukkua sen jälkeen enemmän. Hänen arkensa ei ole järjestelmällistä, niihin ei sisälly rutiineja eikä hänellä ole orjuuttavia tapoja. Matalaan rytmisyyteen kuuluva joustavuus usein kuitenkin helpottaa elämää, jos elämässä säilyy edes jonkinlainen järjestys. 

Korkean ja matalan rytmisyyden omaavat ihmiset ymmärtävät huonosti toisiaan.  Korkean rytmisyyden omaavan mielestä järjestelmällisyys on vain viitsimistä eikä hän voi ymmärtää ihmistä, joka haluaa pitää huoneensa epäjärjestyksessä, ei viitsi tehdä kunnollisia suunnitelmia päivälle, ryntää joka paikkaan viime tipassa eikä edes yritä saada arkeaan järjestykseen.

Matalan rymisyyden omaavan mielestä ihminen, jolla on joka asialle säännöt ja jonka päivä on organisoitu ja suunniteltu ja ajatuksetkin oikeassa lokerossa, on tylsä, pahimmillaan kestämätön. Matalan rytmisyyden ihmistä ahdistaa pelkkä ajatus viimeiseen saakka ohjelmoidusta elämästä, jossa mitään ei tehdä spontaanisti.

Korkeaa rytmisyyttä pidetään työelämässä usein vastuuntuntona ja tehokkuutena. Jokin yhteys näillä asioilla saattaa olla: usein työteho paranee, kun paperit ovat järjestyksessä ja löytyvät tarvittaessa. Rytmisyys on kuitenkin vain toimintatapa. Työhuoneen siisteys ei korreloi ihmisen vastuuntuntoon, eikä hänen rutiineistaan voi päätellä mitään hänen velvollisuudentunnostaan. Matala rytmisyys ei tarkoita matalaa elämänhallintaa; se tarkoittaa vain rutiinien ja järjestelmällisyyden puutetta."

Päivämäärä:   9.6.25 17:02:53

"Et edes vastaa niille, jotka kysyvät, että miten pakkasesta otettavan ruuan laittaminen mikroon tai uuniin eroaa pakastepizzan tai einesruuan laittamisesta mikroon tai uuniin."

Sorry etten huomannut tätä. Liittyy siihen samaan vikaan korvien välissä jonka mielestä kolme päivää vanha ruoka jääkaapissa on ällöttävää, koska pakastetun ruuan koostumus on yleensä aika oksettavaa muhjua. Eikä makukaan ole yleensä kovin kummoinen, etenkään jos olen itse tehnyt ruuan.

Tossa matalarytmisyydessä on varmaan joku pointti, koska mun elämä on sellaista tulipalojen hallintaa ja kaaosta siellä täällä. Jos mulla ei ole mitään ulkoista tekijää, esim työtä rytmittämässä mun elämää ni mulla ei ois yhtä ainutta rutiinia tai aikataulua minkä mukaan eläisin.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   9.6.25 17:26:24

Mitä vikaa niissä nuudeleissa on? Lisäät niihin vähän vaikkapa nokkosrouhetta ja tofua, ja siinä on aivan sopiva kerta-annos, jos et tahdo, että maailma pyörii ruoan ympärillä.

Tom Yum on paras.

Lähettäjä: Syöjätär 
Päivämäärä:   9.6.25 17:47:11

Se, mitä syöt, vaikuttaa niin monella tapaa voittoon ja jaksamiseen, että siihen todellakin kannattaa panostaa. Mitä jos kääntäisit ajatusmallin niin, että hemmottelet itseäsi ruoalla, joka tekee sinulle hyvää? Siis moskan sijaan terveellistä ravintoa, josta kehosi saa tarvitsemansa.

Opettele laittamaan hyvää ruokaa. Netistä löytyy reseptejä helposta vaikeaan. Esim. Soppa 365.fi sivustolta olen löytänyt hyviä ohjeita. Kape Aihisen keittiökaappauksissa myös hyviä yksinkertaisia reseptejä.

Suunnittelua suosittelen myös. Nälkä tulee joka päivä. Mieti vaikka viikonloppuna seuraavan viikon ruoat, ja osta ainekset. Helpommin aloittaa kokkailu, kun kaikki tarvittava on kaapissa. Kurkkaa kalenteristasi ne kiirepäivät, jolloin ei ehdi kokata, ja tee edellisenä päivänä kahden päivän annos.

Pakastetun ruoan koostumus pysyy parempana, kun sen antaa sulaa hitaasti jääkaapissa ja lämmittää pannulla tai kattilassa. Sen verran pitää suunnitella, että illalla ottaa seuraavan päivän lounaan sulamaan.

Lähettäjä: Syöjätär 
Päivämäärä:   9.6.25 17:48:10

Vointiin, ei voittoon.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   9.6.25 18:01:25

Niin, sehän ei ole kuin päättämisestä kiinni ja sitä ei kukaan muu voi tehdä. Jos haluat olla läski ja huonossa kunnossa,niin sitten olet. Turhapa sitä on kenenkään neuvoja antaa,ei nämä mihinkään muutu, kun ei muka pysty/jaksa.

Päivämäärä:   9.6.25 18:03:21

Voi että miten paljon on mennyt hyviä raaka-aineita roskiin kun olen yrittänyt tätä Syöjättären tapaa.
Päätän että keskiviikkona teen makaronilaatikkoa ja ostan aineet. Tulee keskiviikko ja yllättäen kaikkea muuta tärkeämpää ja mukavampaa ohjelmaa (niinkuin vaikka legojen päällä kävely) kuin se ruuanlaitto.
Ajattelen että ei peli ole menetetty, joku toinen päivä teen ruokaa. Kunnes yllättäen on mennyt kaksi viikkoa ja kaikki ainekset pilalla.

Lähettäjä: jws 
Päivämäärä:   9.6.25 18:47:49

Kauanko sinä kävelet niiden legojen päällä? Vietätkö siinä enemmän aikaa, kuin mitä menisi ruuanlaittoon?

Päivämäärä:   9.6.25 19:03:12

Kävelen niiden legojen päällä vaikka vuorokauden jos pääsen sillä ruuanlaitosta. Te ette oikeasti tunnu ymmärtävän miten vastenmielistä mulle on viettää aikaa keittiössä ja ajatella ruokaa. Ja miten huono omatunto mulle siitä tulee koska olen paska aikuinen.

Lähettäjä: r,kr 
Päivämäärä:   9.6.25 19:05:54

Onko syöminenkin sinulle yhtä vastenmielistä kuin keittiössä oleminen ja ruuan ajattelu?

Jotenkin en usko, että kävelisit oikeasti yhtään legojen päällä, joten kaikki muukin selittämäsi on valetta ja tekosyitä. Jaksat kuitenkin käydä kaupassa ja lämmittää eineksiä, joten ei se kovin vastenmielistä ole, kun et oikeasti kävele legojen päällä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.6.25 19:06:08

Huoh, ht-nettiläsiten lukutaidottomuus saa suorastaan pimpin kiehumaan.

Aloittaja sanoi että haluaa avautua, ei kaipaa apua tai korkeintaan vertaistukea, niin lukutaidottomat pimpparoivat että "vaikea sua on auttaa kun et vastaa vaan väniset ja vingut" vaikkei aloittaja pyytänyt apua.

Päivämäärä:   9.6.25 19:06:38

Mulla on ihan sama ja oon ratkaissut tän syömällä ihan suosiolla niitä eineksiä. Koitan katsoa semmoisia missä on pitkä päiväys ja ostan myös pakkaseen ja kuivatuotteita. Näin yleensä on aina jotain nopeaa ruokaa joka maistuu. Joskus yritin kokata, mutta en jaksa samaa ruokaa montaa päivää, pakastaminen on yök (en muista, en halua, rakenne, ei vaan toimi minulle) ja sitten kuitenkin napostelin tai olin syömättä mielummin kun laitoin sen ruuan. Joten pienempi paha nuo einekset. Vähän kalliimpaahan se on, mutta silti halvempaa kuin käydä vaikka lounaalla päivittäin. Joten luovuin eineshäpeästä ja totesin niiden olevan mulle ihan hyvä vaihtoehto, saan vaihtelua ja ei tule ahdistusta ja hävikkiä ja syön järkevämmin kun silloin kun yritän väkisin mennä muottiin jossa pitäisi olla.

Päivämäärä:   9.6.25 19:08:19

Kysyn uudelleen: mitä väärää on nuudeleissa? Nopeita, saa sopivasti energiaa, ei oikeastaan edes tarvitse koko keittiötä. Kokeile viikko, ja heitä jotakin maukasta/terveellistä sekaan, jos tuntuu kuitenkin liian yksitoikkoiselta.

Lähettäjä: jtld 
Päivämäärä:   9.6.25 19:16:15

Minä taas ihmettelen sitä, että jos aloittaja ei halua muuta kuin avautua ja kuulla samanlaista mussutusta muiltakin yhtä saamattomilta, niin miksi hän sitten kirjoitti aloituksen siihen tyyliin, kuin oikeasti haluaisi muutosta ja tukea muutokseen?

Eli mistä hän siis oikein valittaa, kun ei halua eikä aio tehdä yhtään mitään? Eikö hän olisi silloin voinut kirjoittaa aloituksen siihen tyyliin, että on tyytyväinen elämäänsä eikä häntä haittaa, vaikka elämä onkin tällaista eikä tarvitse tukea muutokseen. Mutta nyt hän kaipaa ja pyytää tukea, jota ei kuitenkaan saa antaa, koska hän ennemmin väittää kävelevänsä legojen päällä kuin ottaa tukea vastaan.

Haluaisinpa oikeasti nähdä aloittajan käyvän kilometrien lenkillä, kun hän niin väittää. En usko, että vartti keittiössä on yhtä vastenmielinen kuin 3 km eli kahdeksan tunnin lenkki kengät täynnä pikkulegoja.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   9.6.25 19:21:13

Ai aloituksen _tyylistä_ voi päätellä aloittajan kaipaavan apua, vaikka hän selkeästi kertoo ettei sellaista halua? No joo, voihan lukutaidon puutetta noinkin puolustella :D

Tämä on keskustelupalsta, tänne saa ihan pelkästään avautua jos haluaa. Ei se ole aloittajan vika etteivät vastaajat osaa lukea.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   9.6.25 19:26:13

En minäkään ruuanlaitosta pidä ja jos asuisin yksin, en tekisi ruokaa kuin joskus ja jouluna. En tehnyt silloinkaan, kun asuin yksin. Kävin päivällä töissä lounaalla. En silti ollut läski ja laiska. Nykyään tosin olen lihaksikkaampi mutta en huonossa kunnossa ollut vaikken ruokaa tehnytkään. Ei se tarkoita, että pitäisi syödä jotain paskaa koko ajan :D

Lähettäjä: po 
Päivämäärä:   9.6.25 19:32:17

Mä olen myös laiska ja saamaton, mutta onneksi mulla on koira, pari hevosta kotipihassa ja työ, jossa tulee päivän aikana helposti 10k askelta. Tämä kombo tekee sen että vaikken jaksa harrastaa erikseen liikuntaa ja syön epäterveellisesti ja kaloripitoisesti, pysyn silti hoikkana ja hyväkuntoisena tekemättä sen eteen mitään muuta kuin pakolliset.

Aloittajalle lähetän tsempit ja iloista kesää, ole itsellesi armollinen ja puhu kauniisti. Voithan välillä valita valmisruuaksi vaikka salaatteja tai tehdä ruokaa puolivalmiista pakasteista. Jääkaappiin naposteltavaksi vaikka babyporkkanoita. Sori neuvot joita et pyytänyt ;)))

Lähettäjä: eie 
Päivämäärä:   9.6.25 19:46:03

Minä olen jo pitkään ihmetellyt, miksi joidenkin ketjujen kommenteissa joku tulee haukkumaan aloittajaa pimppi-termeilä. Että mikä tämä juttu oikein on, kun kukaan muu ei koko ketjussa ole sanonut mitään pimppiin viittaavaa, mutta kommenteissa sitä näkyy. Ja näköjään tähänkin ketjuun tuli joku pisterivi "kiehuttamaan pimppiään" ja "pimpparoimaan". Voisitko jo viimein kertoa että mikä hemmetin pimppipakkomielle sinulla on??

Päivämäärä:   9.6.25 19:54:15

Sitten aiheeseen:

Jos aloittajaa ei haittaa syödä pelkkää pakastepizzaa ja lenkkeillä legot kengissä vuorokauden ympäri niin miksi kaipaat muutosta? Senkus jatkat samaa rataa, jos se on sinulle helpointa. Pidät vain annoskoot kurissa niin, ettet liho ja saat vaikka painoa alas. Syö kerralla pakastepizzasta vaikka puolet ja myöhemmin toisen puolikkaan, niin et mätä itseäsi kerralla ähkyyn.

En minäkään jaksa kokata. Enkä siivota, kun olen kokannut. Tiskokone minulla on, mutta senkin tyhjentäminen on tylsää ja astiat kerääntyy tasoille. Ja kun tiskiä tulee aika vähän niin ne pyörivät sitten siinä tiskipöydällä.

Mutta en minäkään terveellisesti syö. Tänään olen juonut aamiaiseksi vain 3,5 kupillista tummapaahtokahvia mustana. Lounaaksi pakasteranskiksia. Välipalaksi muutaman näkkileivän oivariinin kera. Nyt taas onkohan tämä illallisena toinen satsi pakasteranskiksia.

Mitä sitten? En minä valita ja kun yksin asun, niin ei valita kukaan muukaan.

Ja koska ruuanlaitto on äärimmäisen tylsää, niin sitä tulee tehtyä vähän, joten ei tule juuri syötyäkään, niin en pääse edes lihomaan.

En ole testannut laittaa legoja kenkiin tai lattialle, mutta veikkaan, että ennemmin kyllä siivoaisin keittiön ja kokkaisin jotain. Mutta jos sinulle passaa legojen päällä kävely niin anna mennä vain.

Päivämäärä:   9.6.25 19:58:50

Nomadi, no lähinnä nuudeleissa on liikaa suolaa ja nehän on pelkkää hiilihydraattia. Usein syön tonnikalan kanssa mutta siinäkin liikaa suolaa.

Maustamattomat nuudelit on ku söis styroksia, toki jos niihin sotkee jonkun sweet chili tonnikalan niin on jo parempi.

Musta tuntuu että mitä enemmän mä tiedän miten mun pitäis syödä, sen paskemmalta musta tuntuu kun en vain syystä tai toisesta saa aikaiseksi syödä niitä hyviä juttuja.

Syöminen on pakollinen paha mikä pitää suorittaa että pääsee tekemään muita asioita. Toki tykkään hyvästä ruuasta mutta en mä mikään semmoinen nautiskelija ole.

Päivämäärä:   9.6.25 20:00:01

eie, olet ehkä aika uusi ht-net lukija?

Täällä riehui joitakin vuosi takaperin tyyppi, joka (eri nimimerkkien takaa) kävi monessa ketjuissa viljelemässä tuota pimppi- sanaa, erityisesti sellaisissa ketjuissa joissa keskusteltiin lihavuudesta ja syömisestä. Hänen takiaan pidin pitkän tauon täältä, niitä kommentteja oli ihan kauhea lukea. Puhui muutenkin hirvittävän rumasti, jotain "rasva tursuaa suupielistä kun mussuttaa hiilarimössöä" ja siihen tyyliin. Ja ilman muuta ymmärrän että ihmisellä on paha olo kun kirjoittaa tuollaista, ja tämä voi olla paikka missä tuulettaa päätää ja blaa blaa, mutta toivotaan tosissaan ettei ole aktivoitunut uudestaan...

Lähettäjä: voileipä 
Päivämäärä:   9.6.25 20:01:05

Sano konkreettisesti mitä haluat muuttaa ja mistä luopua ja mitä olet valmis tekemään asian eteen? Ja miksi haluat muutoksen ja pura vastausta miksi ja miksi kysymyksillä. Mistä haluat eroon ja miksi?

Tavoite voi olla aluksi vaikka viikonloppuna teen itse ruuan ja sitä seuraavana viikonloppuna kolmeksi päiväksi. Loput päivät syön eineksiä.

Valmissalaattipussin sisältöön isket vaikka paistetun lohipalan tai vielä helpompaa tonnikalaa/salaattijuustoa ja voit laittaa vaikka siemeniä tai pähkinöitä sekaan. Max. 10 min. menee.

Peruna-sipulipussi leivinpaperilla vuorattuun/öljyttyyn vuokaan ja sinne vaikka silppuat kinkkupaloja. Mausteet kermassa tai kaurakermassa tms. Uuniin.

Airfryerillä valmistuu kanat näpsäkästi. Sammuukin itsekseen. Tuoksukin kertoo alkaako olla valmista.

Mutta kaiken edellytys olisi toimiva keittiö (jos se on kauhea paikka) ja siististä keittiöstä on kiva aloittaa kokkailu. Ja hyvät välineet. Prismassa on myynnissä Marttojen keittokirja, jossa helppoja reseptiikkaa ja ihan aloittelijoille sopivat ja terveelliset ruokaohjeet.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.6.25 20:08:36

Mä elän käytännössä ruoalla mitä voi maksaa lounareilla. Siihen lisäksi ostan kotiin kananmunia, leipää, päällisiä,hedelmiä ja rahkaa.

Wolt kuskit tietää hyvin missä asun, mutta nekin voi tuoda salaatteja pizzan sijasta. Samoin voi käydä ravintolassa syömässä jotain terveellistä tai ostaa kaupasta jotain kaupan valmista kotiruokaa tai jotain salaattipuffasta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.6.25 20:10:09

*buffasta

Päivämäärä:   9.6.25 20:25:05

"eie, olet ehkä aika uusi ht-net lukija?"

No en ole uusi. Aloitin täällä pyörimisen joskus 2006 tai 2007. Mutta nyt ei kukaan muu kuin sinä ole tulleet viljelemään noita pimppitermejä. Muuten ketju on ihan asiallinen, mutta sitten jostain tupsahdat joka ketjuun viljelemään pimppiä. Miksi?

Eihän täällä kukaan muu ole aktivoitunut pimppeineen kuin sinä. Ja jos toivot, ettei kukaan niitä viljele, niin miksi ihmeessä sinä "pimpparoit" ja "kiehutat pimppiäsi"? Pidä ne pimpit itselläsi, kun ei niitä tänne ole kukaan sinun lisäksesi kirjoittanut.... Ääliö :D

Lähettäjä: jepulis 
Päivämäärä:   9.6.25 20:25:47

No mut hei, lisää sitä mikä toimii! Sä sanoit että sä syöt hedelmiä, että niiden syöminen toimii kun ovat helppoja. Lisää niitä! Hyödynnä kuivahedelmät myös, en tiedä missä asut, mutta isommissa kaupungeissa on sellaisia kauppoja mistä voi ostaa kuivahedelmiä samalla periaatteella kuin karkkeja. Okei, niissäkin on sokeria, mutta jos niillä saa mahaa täyteen ja välttää syömästä jotain huonompaa niin sekin on jo askel eteenpäin.

Mä aloittaisin siitä, että lisään rutiineihin uusia hedelmiä. Testaa erilaisia, voi löytyä ihan uusia suosikkejakin. Mitä laajempaa valikoimaa syö, sitä enemmän tulee erilaisia ravintoaineita. Ja sit testaa sellaisia kasviksia, mitkä on "hedelmäisiä", esim joku uunissa paahdettu bataatti on tosi makea vaikka terveellinen onkin..

Lähettäjä: oto5 
Päivämäärä:   9.6.25 20:27:59

Älä voileipä tuhlaa näppäimistöäsi tuollaisen tekstin kirjoittamiseen. Ei aloittaja viitsi tehdä yhtään mitään. Hän vastaa tuohonkin, että ennemmin juoksee legoilla vuorokauden ympäri kuin liikauttaa eväänsäkään ruuan suhteen. Silti märisee kun syö niin huonosti ja on kamalan lihava. Hänelle pitää antaa vertaistukea ja kertoa, että "Minäkin oon samanlainen lihoja joka syö vain pakastepizzaa ja märisee legot kengissä". Mitään muuta tähän ketjuun ei kannata kirjoittaa.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   9.6.25 20:51:13

Meinasin myös ehdottaa, että jatka niillä eineksillä, mutta koita ostaa niitä vähän terveellisempiä versioita ja vaikka salaatteja välillä. Jos ruuanlaitto on saatanasta miksi edes turhaa väkisin yrittää?
Mutta osta niitä valmisruokia vain järkeviä määriä ettei tarvitse heittää pois tai tule ahmittua. Menisikö hedelmien lisäksi vaikka snack-kurkut tai kirsikkatomaatit, paprikastakin saa pusseissa pieniä siemenettömiä versioita.
Halvempaa olisi tehdä ruokaa itse, mutta jos on varaa syödä joka päivä ravintolassa tai einestä niin miksi ei?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.6.25 20:53:34

Tarvitset ulkopuolisen ihmisen "valvomaan", jonkun joka seuraa ja kommentoi edistystäsi, jolle olet "tilivelvollinen". Eli personal trainer tms. olisi erinomainen ratkaisu.

Päivämäärä:   9.6.25 21:59:26

eie, kirjoitan vain yhdellä nimimerkillä per ketju, eli en riehunut rumien sanojen kanssa siinä edellä, se oli joku pisterivi. Anteeksi etten tajunnut selventää sitä ja tulin pahoittaneeksi mielesi niin että päädyit minua nimittelemään.

Yksi nimimerkki per ketju on minusta anonyymilläkin palstalla selkeämpi tapa kirjoitella.

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   9.6.25 22:06:53

Hyviä tapoja sitä toivoisi ihan kaikille palstoilla kirjoittaville. Ei alapääsanastoa, ei toisten ääliöksi nimittämistä, ei provosointia tai provosoitumista niin että maltti menee...

Hyvä nyrkkisääntö on miettiä, sanoisiko toiselle saman päin naamaa. Jos kaveri x sanoo ruman sanan niin nimittäisitkö kaveri yytä ääliöksi? Et varmaan. Jos kaveri sanoo että haluaa avautua aiheesta z, ei kaipaa nyt muuta kuin kuuntelijaa, niin olisiko mahdollista vain tsempata? Jos joku kysyy jotain mielestäsi typerää niin nielaise ensimmäinen kärkevä kommentti, laske kymmeneen ja kommentoi sitten ystävällisesti?

Lähettäjä: .:. 
Päivämäärä:   9.6.25 22:08:56

Aloittaja, mene ADHD-tutkimuksiin.

Päivämäärä:   9.6.25 22:11:03

No joku täällä kuitenkin kiehuttaa pimppiään ja pimpparoi. Eli näyttää se pimppi-tyyppi aktivoituneen, kun useammassa ketjussa on pidemmän aikaa pimppejään hokenut. Eli jos et po sitä kestä niin kannattaa kadota täältä jälleen.

Minä en ymmärrä, miksi kukaan tulee niitä pimppejään tänne kertomaan, jos ei ole kerran ole se "alkuperäinen" (?) pimppityyppi. Mutta näköjään se näyttää nykyään kirjoittelevan ...-nimimerkillä. Enkä kyllä ymmärrä, että miksi...

Ehkä ...-pimppi tulet meille kertomaan sen pimpparoiden ja pimppi kiehuen? Vai miten tuota kuuluu hokea...? Haloo?

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   9.6.25 23:35:56

Mä vihaan ruoanlaittoa. Kerran sitten kesken ruoanlaiton kyllästyin totaalisesti ja olin 1.5 v. kokkaamatta yhtään mitään. Sen ajan tilasin vaan valmiit ruoat kotiin (viikoxfood ja growfit). Kallistahan se oli, mutta melkeinpä yhtä kalliiksi tuli päivittäiset einekset ja herkut. En oo ikinä syönyt niin tasapainoisesti ja oikein kuin tuon 1.5 v. aikana :D

Lähettäjä: jeja 
Päivämäärä:   10.6.25 01:18:01

Olen miettinyt usein, että jos olisin rikas, niin kävisin aina jossain muualla syömässä, tilaisin ruuat kotiin tai hakisin take awayta. En kyllä tiedä miten lihava minusta sillä tavalla tulisi, mutta saisin ainakin syödä hyvin. Olen todella huono kokkaamaan ja siksi inhoankin ruuanlaittoa. Syön jotain helppoa ja kovin paljoa en jaksa paistaa tai keittää.

Lähettäjä: Äö 
Päivämäärä:   10.6.25 01:56:24

Onkohan tämä ruuanlaiton inhoaminen joku sukupolvikokemus. Minustakin se on pelkkää ajanhukkaa... Jos olisi joku hyvänmakuinen täysruokapatukka tai -muro, mistä varmasti saisi kaikki ravintoaineet, niin söisin niitä varmaan ikuisesti. Toki arvostan todella kun joku osaa, haluaa, ja viitsii laittaa hyvää ruokaa, ja olen siitä valmis maksamaan.
Minua vaan ei ole se kärpänen purrut. Hukkaan meni yläasteen kotitaloustunnit.

Lähettäjä: jeja 
Päivämäärä:   10.6.25 02:35:09

Äö: Isäni ja siskoni ovat aina tykänneet ruuanlaitosta ja voineet käyttää siihen paljon aikaa ja energiaa. Minä ja äitini taas emme. Emme yhtään. Olemme aina inhonneet sitä.

Isän menehdyttyä äitini ruokavalio onkin pitkälti jotain helppoa ja vähän kokkausta vaativaa. Usein ainakin puoliksi eineksiä. Ja kun olen äidin luona, niin yleensä äiti on se, joka tekee edes jonkin verran ruokaa. Minä syön mitä hän tekee, en nirsoile. Inhoan ruuanlaittoa niin paljon, että huhhuh. Voin esim. pestä hänelle paistinpannun tai pilkkoa jotain, mutta suurimman työn joutuu aina tekemään joku muu kuin minä.

Ja sitä onnea kun siskoni on äidin luona kylässä tai minä menen heille.

Mutta siskon mies taas on samanlainen kuin minä. Hän syöttää lapsille lähinnä eineksiä, jotka voi lämmittää uunissa tai mikrossa. Heidän lapset ei ole lihavia, päinvastoin.

Lähettäjä: sjjjs 
Päivämäärä:   10.6.25 08:44:25

Nykyään juuri kukaan ei jaksa laittaa ruokaa ja moni syö vain leipää ja eineksiä ja hakee pizzaa jostain. Ehkä se on seurausta siitä, että nykyään tuohon on mahdollisuus. Ei minun lapsuudessani kaupan hyllyt notkuneet ties mitä ja kotipaikkaunnallani oli yksi grilli ja jossain vaiheessa tuli pizzeria, muttei niissä paljoa vierailtu kun ei ollut varaa. Ruokaa tehtiin itse siitä mihin oli varaa. Ei se aina mitään gourmeeta ollut, yleensä jotain liha/kala + peruna + salaatti. Isä metsästi ja kalasti, eli ei todellakaan ostettu lihaa ja kalaa kaupasta.

Nykyään on niin helppo hakea/woltata se lämmin pizza/kiinalainen/nuudeliwokki/makkaraperunat suoraan kotiovelle tai kaupan hyllystä ties mikä makaronilaatikko, kinkkukiusaus, eines- tai pakastepizza.

Vähän sama kotitöiden kanssa. Kun on tottunut tiskikoneeseen, ei tule kuuloonkaan tiskata käsin. Ja kun on saatu robotti-imuri, ei moni enää käytä paljoa tavallista imuria. Saati joku pyykinpesu. Ketä kiinnostaa enää nyrkkipyykätä, kun pesukoneessa on omat pesuohjelmat kaikelle.

Ja kun nykyihmiset on niin väsyneitä kaikkeen niin ei jakseta tehdä enää perushommia, jotka ennen kuului normaaliin arkeen. Nykyään normaali arki on aivan erilaista kuin aiemmin. Esim. jo älypuhelinten ja sovellusten mukana on tullut paljon muutoksia, eli ei puhuta kuin viimeisestä 10 vuodesta. Saati sitten internet, joka alkoi olla joka kodissa noin 20 v sitten.

Päivämäärä:   10.6.25 09:14:36

Et halunnut vinkkejä, mutta sanon silti, että tuo James Clearin kirja on hyvä. Elämäntapamuutoksessa muutos lähtee ihmisestä itsestään. Ihan ensimmäisenä pitää olla halu muuttaa asioita. Kun on halu, niin seuraavaksi pitää löytää itselle sopiva palkkaustapa, sillä ihminen, kuten kaikki muutkin eläimet toimii parhaiten positiivisella vahvistamisella. Sillä ei ole väliä mikä palkka on, kunhan se toimii itselle. Se voi olla iloinen tarra tauluun, tai se voi olla suklaapatukka. Palkan pitää olla pieni ja nopeasti annettava.

Nyt kun koossa on halu ja palkka, voidaan lähteä työstämään muutosta. Tehtävän tarvitsee olla sen verran pieni, että sen tekeminen ei vaadi ponnisteluja, mutta se vie oikeaan suuntaan. Sitten lähdetään vain ketjuttamaan tehtävä-palkka, tehtävä-palkka, tehtävä-palkka. Jos tätä työstää tarpeeksi kauan saadaan rutiini. Tehtävää voi lähteä myös vaikeuttamaan, kun ensimmäinen tehtävä sujuu hyvin.

Esimerkiksi ruokaan liittyvässä haasteessa palkkioksi voitaisiin valita lämmin suihku. (Auttaisi jos olisi katkaisija lämpimälle vedelle) Tehtävänä voisi olla suunnitella seuraavan päivän ruoka niin, että ruoasta 50% on salaattia. Suunnitelmassa pitäisi olla mukana se, että pohtii onko jääkaapissa valmiina salaattitarvikkeet vai tarviiko niitä käydä ostamassa tänään/huomenna. Kun suunnitelma on tehty voi mennä lämpimään suihkuun (tai jos olisi katkaisija lämpimälle vedelle, saa kääntää katkaisijaa, jos suunnitelmaa ei tee olisi tiedossa kylmä suihku).

Myöhemmin voi tehtävää muuttaa vaikeammaksi. Tähän voi piirrellä portaat minkälaisia muutoksia haluaa tehdä. Viimeisenä askeleena terveellinen ruokailu. Sitten vaan aloittaa pienestä askeleesta (salaatin suunnittelu mukaan ruokaan), ja tekee sellaisia askeleita joihin pystyy sitoutumaan. Seuraava askel voisi olla, että salaatti pitää syödä aina ennen einesateriaa, seuraava askel voisi olla että pitää käyttää 5 minuuttia sen suunnitteluun, että voisi seuraavan päivän aterian korvata eineksen sijaan jollain terveellisemmällä jne. Siinä vaiheessa jos muutokset tuntuvat vaikealta niin voi palata takaisin edelliselle portaalle ja työstää sitä ja miettiä uudelleen mikä olisi helpompi muutos.

Mutta kaiken kaikkiaan itseään voi kouluttaa ihan samalla lailla kuin kouluttaisi mitä tahansa muuta eläintä. Paljon palkkaa ja pieniä onnistumisia.

Lähettäjä: annia 
Päivämäärä:   10.6.25 09:55:36

Haluat elämänmuutosta, muttet halua muita kommentteja kuin samanlaisten laiskimusten omaa väninää ja itsensä halveksimista ja epäonnistumisten selostamista. Okei.

Jos ongelmana on rutiinien puute, niin silloin sinun pitää alkaa luoda elämääsi rutiineja.

Minulla on ongelmana se, ettei ole juurikaan mitään pakollisia rutiineja. Unirytmi on pyllyllään. En saa itseäni ajoissa nukkumaan. En saa unta. Heräilen yöllä. Aamulla väsyttää enkä saa itseäni sängystä ylös. Torkutan. Sitten venyn ja vanun koko päivän, kun aivot on solmussa 1-2 tunnin torkuttamisesta ja epäsäännöllisestä unirytmistä.

Ihan ensin pitää päästä eroon tuosta torkuttamisesta ja repiä itsensä sängystä ylös kun kello soi. Mielellään joka päivä samaan aikaan. Mutta kun ei onnistu, jos ei ole aamulle sovittua menoa. Voisin aivan yhtä hyvin sanoa, että sängystä nouseminen on minulle niin vastenmielistä, että ennemmin kävelen vuorokauden ympäri legojen päällä kuin nousen sängystä aamulla. Kuulostaisin naurettavalta, vai mitä?

Mutta kun aamulle on sovittua menoa, niin ei ole ongelmaa repiä itseään sängystä ylös. Niinpä niin. Eli minä vain selostan tekosyitä, kun sanon, etten saa itseäni sängystä ylös kun en vain jaksa. Eikä minulla edes ole minkäänlaisia legoja.

Eli aloin luoda itselleni rutiineja. Varasin pyykkivuoron aina aamuksi. Tai ihan mitä tahansa, aina aamuksi. Sovin pankkiin ajan aamuksi, nettikirppisostaja tuli heti aamulla klo 8 (itse ehdotti joko aamulla klo 8 tai iltapäivällä klo 17). Joku pakote nousta sängystä aina aamulla. Ja se toimii. Pääsen sängystä ylös heti, en jää lorvimaan.

Ala sinäkin luoda rutiineja. Aloita jostain. Ihan sama mikä rutiini, vaikka vessan peilin pyyhkiminen joka ilta tai eteisen maton imurointi päivittäin, tai kolme punnerrusta perse pystyssä ja polvet maassa, kunhan saat ne punnerrusket tehtyä. Mutta lopeta tuo selostaminen, että "ennemmin lenkkeilen kolme kilometriä legot kengissä / kävelen vaikka vuorokauden ympäri legojen päällä", jos et oikeasti kävele legojen päällä vältelläksesi jotain eikä sinulla edes ole legoja. Tai sitten oikeasti kippaat kottikärryllisen legoja lattialle ja kävelet siinä vuorokauden lepäämättä sekuntiakaan tai laitat kengät täyteen legoja ja kävelet sen kolme kilometriä. En usko, että tulet tekemään niin. Jos teet, niin laita ihmeessä puhelin kuvaamaan ja meille video siitä :)

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   10.6.25 10:51:45

Nyt täytyy kyl nostaa hattua ht:netin älykkyydelle ja luetun ymmärtämiselle.

Suurin osa vastaajista on jäänyt jumiin tohon legojen päällä kävelyyn eikä pääse siitä enää mihinkään eikä ne ressukat edes ymmärrä että se on kielikuva.

Miks mä ees viitsin lukea enää tätä palstaa kun silmät saa syövän ja aivo vuotaa verta näistä jutuista.

Aloittajalle tsemppiä.

Lähettäjä: t,u5 
Päivämäärä:   10.6.25 11:24:47

"Tiedostan että yksi syy on siinä että mieluummin laittaisin legoja kenkiin ja juoksisin 3km kuin viettäisin keittiössä yhtään enempää aikaa kun elossa olemisen kannalta on pakko, enkä tiedä miten tätä mentaliteettia muuttaisin."

"Tulee keskiviikko ja yllättäen kaikkea muuta tärkeämpää ja mukavampaa ohjelmaa (niinkuin vaikka legojen päällä kävely) kuin se ruuanlaitto."

"Kävelen niiden legojen päällä vaikka vuorokauden jos pääsen sillä ruuanlaitosta."

Aloittaja itse toistelee tuota legojen päällä kävelyä, joten miksi muut eivät saa siitä sanoa?

Kannattaisiko aloittajan laittaa tuohon legojen päällä kävelyn tilalle joku muu asia, joka vastaa todellisuutta? Kuten

"Mieluummin mätänen sohvalla tuntikausia päivittäin kuin teen ruokaa tai käyn lenkillä. Veetuttaa vain olla lihava ja syödä eineksiä, mutten saa aikaan ostaa kaupasta terveellisempää ja kokata niistä, vaan kasvikset mätänee kaappiin, kun kuitenkin paistan vain sitä pakastepizzaa tai syön einesmaksalaatikkoa neljä viikkoa putkeen".

Kun aloittaja hokee sitä legojen päällä kävelyä, niin kannattaisihan sitä edes testata sen 3 km verran tai vuorokauden ajan. Jos senkin jälkeen ruuanlaitto on vastenmielisempää kuin toistaa legokokeilu, niin en ymmärrä, miksi hän haluaa elämäänsä muutosta, kun ei ole valmis tekemään sen eteen yhtään mitään.

Lähettäjä: teer 
Päivämäärä:   10.6.25 11:33:08

Ainahan sanotaan, että aloittaminen on vaikein osa. Ja niinhän se onkin. Mutta kun saa itsensä edes aloittaman, niin siitä saa sitten yleensä jatkettua. Jos aloittaja ei halua syödä samaa ruokaa päiväkausia, niin sitten ei kokkaa kerralla kuin sen 1-2 aterian verran. Mutta jos päättää kokata kerran viikossa, vaikka maanantaisin yhden aterian itse, niin silti saa aika monta kertaa viikossa sluibailla ja syödä niitä eineksiä. Mutta silti saa olla tyytyväinen siihen, että onnistui edes yhden aterian viikossa syömään jotain muuta.

Mutta kun eihän aloittaja viitsi edes yrittää. Kun hän mätänee sohvalla ja sanoo, että ennemmin kävelen legojen päällä kuin nostan persettäni tästä.

Jos taas ei aio tehdä mitään muutoksen eteen, niin silloin on tekemättä ja hyväksyy elämänsä sellaisenaan. Turha siitä on valittaa, kun ei kuitenkaan tee mitään. Elä elämäsi tuollaisena ja syö niitä eineksiä, kun se on sinulle helpointa ja tekee elämästäsi vaivatonta. Lakkaa morkkaamasta itseäsi siitä, että mätät vain eineksiä, kun et aio tilannetta muuttaa mihinkään. Eli itsesi soimaaminen on turhaa.

Rutiinien puute ja masentuneisuus. Ne ei parane sillä, että ei yritä tehdä mitään ruteiineja ja mössöttää masennuksissaan. Ihan kokemuksesta sanon, nimim. keskivaikean masennuksen diagnoosi v. 2016 ja jos annan elämäni valua rutiinittomuuteen ja kotona lojumiseen, niin siitä on todella vaikea nousta. Eikä siitä voi nousta, jos ei nouse. Mutta itse on tehtävä jotain sen eteen, että tekisi muutakin kuin lojuu ja mätänee.

Eilen sain aikaan käydä kaupassa, tänään ajattelin käydä pankissa. Eilen en jaksanut, vaikka se pankki olisi ollut kaupan kanssa samassa rakennuksessa...

Oion todella monista asioista ja syön paljon eineksiä tai vain leipää ja jugurttia. Mitä sitten? Käytän jaksamiseni siihen mihin sitä tarvitsen ja säästän asioissa, joihin sitä on turha tuhlata. Tee aloittaja sinäkin samoin. Tai sitten lakkaa valittamasta.

Päivämäärä:   10.6.25 11:42:07

Kauhean pitkiä ohjeita ihmiselle, joka ei halua tietää keittiöstä mitään, eikä käydä siellä.

Toistan: vaihda valmispizza nuudeleihin. Se riittää.

Päivämäärä:   10.6.25 11:42:28

Terveellisiä ja helppoja vaihtoehtoja löytyy myös laiskalle. Kasvikset voi ostaa maustamattoman vaikka pakasteena ja pyöräyttää mikron kautta = 6 minuuttia. Yhtenä päivänä viikossa teet vaikka lihapullia tai jotain jos olet lihan syöjä ja jätät vaikka 3n päivän lihat jääkaappiin ja loput syöt pakastimen kautta. Niihin kasviksiin voi lisätä myös juustoa, pähkinöitä, hedelmiä, tai mitä tahansa mistä pidät. Jos syöt pastaa, riisiä tmv niin nekin voi keittää vaikka 3n päivän annoksina. Sitten syöt rahkaa, kreikkalaista jugurttia jne ja heittelet sekaan vaikka marjoja pakastimesta.

Yksikään yllä olevista asioista ei vie sinulta ruuan laittoon enempää kuin noin 10 min päivä. Kaikessa valmisruuassa on aina jotain E koodeja sokeria jne mutta ylläoleva malli on terveellisempi kuin että vetäisit jotain pikaruokaa ja valmismössöjä.

Kannattaa muistaa että uuden rutiinin oppiminen vie noin 90 päivää eli sinne asti pitää vaan yrittää ja asennoitua että ELÄMÄN TAVAN pitää muuttua ja ne valmis mössöt ja herkut kuuluu elämään ainoastaan pieninä määrinä (20%) silloin tällöin.

Lisäksi tiedosta että monet ihmiset tarvitsevat tukea muutokseen = personal trainer, nettivalmennus jne.

Lähettäjä: kdkd 
Päivämäärä:   10.6.25 11:43:49

Aika moni täällä on sanonut, että jos aloittaja ei aio mitään muuttaa niin sitten ei muuta ja on valittamatta asiasta. Syökööt niitä eineksiä ja olkoot kokkaamatta. Miksi näitä kommentteja ei osata lukea?

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   10.6.25 11:44:37

No, nyt sait avautua. Jos mitään ei viitsi mutta kuitenkin viitsit lapata suuhun epäterveellistä ruokaa isoja määriä, niin kyllähän siinä ihminen lihoo. Ei siitä pääse mihinkään. Sitten olet lihava, kiukkuinen, huonotuulinen ja väsynyt ihminen niin kuin nyt. Kyllä niinkin saa tehdä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.