Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Teinien kanssa reissussa

Lähettäjä: Hilla 
Päivämäärä:   9.6.25 13:10:17

Teinit halusivat välttämättä reissuun paikkaan X, ja mankumisen jälkeen matka varattiin ja täällä sitä nyt ollaan.
Koko loma ollut silkkaa valitusta kaikesta, on liian kuuma, aurinko paistaa liikaa ja ranta on liian hiekkainen.
Ruokakaan ei maistu.
Vielä kaksi päivää jäljellä ja hermot riekaleina kun mikään nätisti puhuminen ei auta. Saako noille hermostua kunnolla? Kertoa että ovat etuoikeutettuja että ylipäätään pääsivät ulkomaille lomalle? Ja itse halunnut jonnekin pohjoiseen eikä tänne @!#$ helteeseen, mutta heidän takiaan tämä reissu varattiin.
@!#$.

Re: Teinien kanssa reissussa

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   9.6.25 13:13:21

Ei tarvitse hermostua. Kerrot vain nämä faktat.

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   9.6.25 13:16:09

Käske pistämään päät kiinni.

Lähettäjä: Jaana 
Päivämäärä:   9.6.25 13:17:32

Ja kerro että seuraavaan reissuun sitten itse tienaamillaan rahoilla.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   9.6.25 13:17:41

Mutta olihan reissu kannattava, koska pääsit huomaamaan kuinka kiittämättömiä ja etuoikeuksistaan ymmärtämättömiä lapsesi ovat ja vielä on hetki aikaa heitä yrittää kasvattaa ! Ja saat sanoa, pitää sanoa, vaikka tietty määrä nurinaa ja outoa käytöstä teini-ikään kuuluukin.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   9.6.25 13:17:43

Olisin hermostunut jo alussa. Ei tarvitse huutaa eikä räjhätä, mutta turhalla kitinällä ei pilata koko porukan lomaa vaikka tuli vahingossa valittua loma, josta ei sitten kuintekaan tykkää. Silti pitää käyttäytyä.

Pettymystä voi purkaa ja vähän saa valittaa, mutta ei pelkästään valittaa ja kitistä.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   9.6.25 14:17:25

ööö onko niiden kanssa pakko viettää aikaa, jos käyvät hermoille?
Jättäisin omiin oloihinsa valituksineen ja tekisin itseä kiinnostavia juttuja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.6.25 14:21:09

Olisin kieltänyt kiukuttelun heti. Mutta syyllistäminen ja kiittämättömäksi haukkumisen sijaan miettisin mikä heitä oikeasti painaa. Yksinäisyys/ikävä ikäisiään kavereita? Tai hotellilla on samanikäisiä nuoria ja äidin kanssa matkustaminen hävettää? Todennäköisesti mieltä painaa jokin muu kun kuumuus. Itse olin joskus mökkeilemässä ja todella pahalla mielellä. Sain vanhemmiltani haukut juurikin kiittämättömyydestä, vaikka olisin tarvinnut halauksen ja yhteisen leffaillan (tietenkään vanhempani ei sitä tajunneet enkä syytä siitä heitä). Paras ystäväni oli juuri ennen loman alkua kertonut "vahingossa" isolle porukalle kuka on ihastukseni ja minulle irvailtiin julkisesti asiasta. Pelkäsin mökillä että mikä kaikki muut kaupunkiin jääneet minusta puhuvat, kun en ole paikalla vaikuttamassa asiaan.

Päivämäärä:   9.6.25 14:23:58

Minä kertoisin lapsille, kuinka pettynyt olet heihin. Kertoisin kuinka paljon reissu maksaa ja miten halusit heitä ilahduttaa ja nyt olet todella pettynyt kun koko reissu on ollut vain valitusta. Ja kertoisin myös, että jatkossa he eivät enää reissuun pääse, koska heidän käytäksensä on niin huonoa.

Ja tämä kerrotaan vakavasti ja huutamatta. Ei lapsille tarvitse huutaa, heidän pitää vaan oppia tietämään miten heihin ollaan pettyneitä ja miten he eivät ole enää edes vanhempiensa mielestä tosi rakkaita.

Ei yhtään haittaa, jos sinua vaikka vähän itkettääkin sen takia, on ihan luonnollista että vanhemmasta tuntuu tosi pahalta kun oma jälkikasvu osoittautuu pilaantuneeksi. Lapsille tekee hyvää ymmärtää, ettö heidän teoillaan on seurauksensa eivätkä edes vanhemmat rakasta rajattomasti ja loputtomiin.

Lähettäjä: Eikä 
Päivämäärä:   9.6.25 14:35:49

Vai olisiko kuitenkin rakentavampaa todeta, että nyt ei tainnut odotukset täyttyä. Sitten siitä voi keskustella, mitä oli ajatuksissa ja mikä meni pieleen? Sitten yhdessä miettiä, miten otetaan ilo irti loppuajasta. Kai teinikin saa olla pettynyt, kun lomaodotukset ei täyty. Pettymystä voi opetella käsittelemään terveelläkin tavalla, eikä hermostumalla

Päivämäärä:   9.6.25 14:38:28

” Vai olisiko kuitenkin rakentavampaa todeta, että nyt ei tainnut odotukset täyttyä. Sitten siitä voi keskustella, mitä oli ajatuksissa ja mikä meni pieleen? Sitten yhdessä miettiä, miten otetaan ilo irti loppuajasta. Kai teinikin saa olla pettynyt, kun lomaodotukset ei täyty. Pettymystä voi opetella käsittelemään terveelläkin tavalla, eikä hermostumalla”

Tämä on hyvä jos kyse on nuoremmasta lapsesta. Teinim pitäisi kuitenkin jo osata käyttäytyä ja hallita tunteitaan paremmin. Teini-ikäisellä tuo käytös siis kertoo vain siitä, että teini tahallaan haluaa olla ilkeä. Tällöin pitää osoittaa että myös vanhempi saa olla pettynyt lapseen ja usein onkin, jos tämä on tahallaan inhottava. Ellei kyse ole tietysti henkisesti jälkeenjääneestä lapsesta, jota kuuluukin kohdella kuin nuorempaa lasta.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.6.25 14:39:21

Olisin saman tien käskenyt pentujen pitää turpansa tukossa. Itse halusivat niin sitä saivat, joten pää kiinni. Ja seuraavaa reissua ei ole tulossa, menkööt mummolaan siksi aikaa kun lähden itse reissuun.

Päivämäärä:   9.6.25 14:43:21

Minä olen kyllä omalle teinille, joka on hyvin paljon kaikesta valittavaa sorttia, todennut, että maksoin tästä reissusta näin ja näin paljon, enkä kuuntele täällä valituksia siitä, miten kaikki on huonosti. Keskustellaan, mikä olisi molempien mielestä kivaa tekemistä ja syömistä, nautitaan lomasta, eikä tulla tänne toiste, jos ei kiinnosta :D silti välillä teinillä iskee loppulomasta pieni kiukku, kuinka kaikki on huonosti, mutta se on enemmänkin harmitusta siitä, kun loma lähenee loppua ja olisi kiva vielä jäädä pidemmäksi aikaa.

Lähettäjä: .:. 
Päivämäärä:   9.6.25 14:46:31

"Tämä on hyvä jos kyse on nuoremmasta lapsesta. Teinim pitäisi kuitenkin jo osata käyttäytyä ja hallita tunteitaan paremmin. Teini-ikäisellä tuo käytös siis kertoo vain siitä, että teini tahallaan haluaa olla ilkeä. Tällöin pitää osoittaa että myös vanhempi saa olla pettynyt lapseen ja usein onkin, jos tämä on tahallaan inhottava. Ellei kyse ole tietysti henkisesti jälkeenjääneestä lapsesta, jota kuuluukin kohdella kuin nuorempaa lasta."

Tällaisia "valitanko ääneen vai etsinkö hopeareunusta" -tilanteita nimenomaan opetellaan teininä. Teini-ikä on se, missä aletaan harjoitella päätöksentekoa ja seurausten käsittelyä (sain valita rantaloman, mutta en tykännytkään helteestä). Ei tuollaista koe alakouluikäiset.

Päivämäärä:   9.6.25 14:49:08

"Minä kertoisin lapsille, kuinka pettynyt olet heihin. Kertoisin kuinka paljon reissu maksaa ja miten halusit heitä ilahduttaa ja nyt olet todella pettynyt kun koko reissu on ollut vain valitusta. Ja kertoisin myös, että jatkossa he eivät enää reissuun pääse, koska heidän käytäksensä on niin huonoa.

Ja tämä kerrotaan vakavasti ja huutamatta. Ei lapsille tarvitse huutaa, heidän pitää vaan oppia tietämään miten heihin ollaan pettyneitä ja miten he eivät ole enää edes vanhempiensa mielestä tosi rakkaita.

Ei yhtään haittaa, jos sinua vaikka vähän itkettääkin sen takia, on ihan luonnollista että vanhemmasta tuntuu tosi pahalta kun oma jälkikasvu osoittautuu pilaantuneeksi. Lapsille tekee hyvää ymmärtää, ettö heidän teoillaan on seurauksensa eivätkä edes vanhemmat rakasta rajattomasti ja loputtomiin."

Tämä. Miksi selittää ja paapoa kun toiset perseilee minkä ehtii. Nykyään ei ole enää mitään kuria lapsilla. Miten edes annatte niiden hyppiä silmille noin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.6.25 14:58:23

Itse olet jättänyt lapsesi kasvattamatta.

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   9.6.25 15:12:31

Joo samoin ihan rauhallisesti puhumalla kertoisin että tämä reissu oli viimeinen yhteinen, jatkossa matkarahat tienataan itse. Samalla voi asiallisesti kertoa millainen rimanalitus käytös oli. Tulisi kyllä itsellekin paha mieli että miten sitä onkin epäonnistunut lasten kasvatuksessa niin täysin. Mutta oppirahoista menee. Jatkossa matkustat minne itse haluat ja nautit reissuista paremmassa seurassa.

Päivämäärä:   9.6.25 15:16:23

Kuka ne lapset on tuollaisiksi kasvattanut?

En osaa kuvitella että oma lapsi käyttäytyisi noin huonosti. Reflektoisi itse päänsä sisällä että nyt ei auta valitus kun itse tänne halusin. Lapset heijastaa vanhempiensa ajatusmaailmaa ja reagointia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.