Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Borzoi-tietäjiä paikalla?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.6.25 11:29:57

Olen liittynyt Facessa heidän roturyhmäänsä. Olen käynyt näyttelyissä katsomassa. Tarkoituksena olisi käydä juoksukisoissakin vielä.

Olen lukenut rodusta paljon ja pidän siitä kovasti. Olen jutellut muutamalle kasvattajalle, joiden mielestä rotu sopisi mun elämäntyyliini hyvin mukaan.

Mutta nyt se iso ongelma. Luin äsken tuota rodun facesivua. Hain sieltä vanhoja keskusteluja ja törmäsin v 2014 olleeseen valtavaan ketjuun. Siinä mainittiin, että borzoi oli tappanut pienen koiran.

Ymmärrän, ettei kannata pienten koirien kanssa juoksuttaa vapaana, ettei käy vahinkoa. Juostessa voi myös käyttää kuonokoppaa noin muutenkin, etteivät pääse innoissaan näykkimään.

Kai metsästyskoirankin silti pitää tunnistaa, että toi on koira eikä pupu? En halua omalletunnolleni sellaista, että koirani tappaa toisen koiran. Onko rodun sisällä jotain salattua aggressiota?

Rotumääritelmän mukaan on pidättyväinen, mutta tuo ei todellakaan kuulosta siltä. Onko näillä jotain luonneongelmia vielä nykyään? Mistä tietää, kuka on rehellinen kasvattaja..?

Re: Borzoi-tietäjiä paikalla?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.6.25 11:37:56

Vinttikoira on näöllä metsästävä koira. Kun se näkee jonkun kohteen liikkuvan nopeasti, niin kohde on sille saalis riippumatta siitä, onko se pupu, pieni koira vai muovinriekale.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   9.6.25 11:39:08

No jos et päästä irti jahtaamaan pikkukoiria niin ei se silloin niitä tapa. Mutta saalisvietti kun pääsee "päälle" niin se on ihan sama onko se saalistettava pupu, koira, kissa, viehe jne niin jos koira sen saavuttaa, saalis saa kyytiä.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   9.6.25 12:03:06

”Onko rodun sisällä jotain salattua aggressiota?”

Nk. salattu aggressio on tässä tapauksessa se saalisvietti. Vinttikoirilla se on tosi voimakas ja nimenomaan se näköärsyke. Siinä vaiheessa voimakas vietti toimii vahvemmin kuin aivot ja järki.

”Rotumääritelmän mukaan on pidättyväinen, mutta tuo ei todellakaan kuulosta siltä. Onko näillä jotain luonneongelmia vielä nykyään? Mistä tietää, kuka on rehellinen kasvattaja..?”

Miten niin ei kuulosta? Pidättyväisyys on aivan eri asiaa, se tarkoittaa koiran suhtautumista (vieraisiin) ihmisiin. Eli ei ole supersosiaalinen, avoin ja kaikkien kaveri, joka ensimmäisenä hyppää vieraan syliin. Vaan on pidättyväinen.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   9.6.25 12:41:36

Sama koskee ihan kaikkia vinttikoiria: kun se näköärsyke saaliiseen tulee, niin koira toimii, kuten sen geenit määräävät, eli saalis otetaan kiinni ja naps. Ihan sama, onko se jänis, supikoira vai vieras pikkuinen karvapallokoira, siinä toimii saalisvietti.
Mulla on vintit eläneet laumassa mäyräkoirien kanssa koko ikänsä ja tehneet metsälenkitkin aina yhdessä. Ikinä ei ole tarvinut huolehtia, oma lauma on oma lauma. Silti en ikinä päästäisi vinttejäni vapaana juoksemaan vieraiden, pienten valkoisten karvapallojen kanssa. Jänispaistia on kyllä vuosien varrella saatu kerran, jos toisenkin.
Borzoi on hieno rotu ja mun tuntemani on olleet todella kivoja kaikin puolin. Vintit harvemmin ovat sitä tyyppiä, mikä vieraiden syliin tunkee, mutta tutut ihmiset onkin sitten eri asia. Onnettomuudet on helppo estää sillä, että juoksuttaa vapaana esim. koirametsissä, jolloin sinne ei varattuna aikana ketään muita tule. Ja koppa päähän, niin säästyy turhien vekkien tikkailulta.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   9.6.25 12:42:15

"Kai metsästyskoirankin silti pitää tunnistaa, että toi on koira eikä pupu?"

No eihän se erota edes elävää saalista muovipussista.

Lähettäjä: Joanna 
Päivämäärä:   9.6.25 12:47:05

Valitettavasti tiedän parikin tapausta, jossa pikkukoira on päässyt hengestään (tai no, beagle ei edes ole pikkukoira), eikä kyseessä ole irrallaan juoksuttaminen. Kun kyseessä on iso, nopea koira, joka on hyvin hillitty eleissään, vahinkoja voi sattua. Koiraa on osattava lukea. Ne eivät murise ja rähjää, vaan kokemattoman silmin näyttävät hyökkäävän ilman varoitusta. Ja kyse ei ole saalistuskäytöksestä, etteikö tunnistaisi toista koiraksi, vaan ihan esim. urosten tappeluista. Isolla puruvoimalla saa pahaa jälkeä.

Päivämäärä:   9.6.25 12:53:37

^ Puhutko nyt oikeasti vinttikoirista? Tuossa kommentissa ei muu täsmää niihin, kuin adjektiivi "nopea".

Lähettäjä: Joanna 
Päivämäärä:   9.6.25 13:01:40

RR: kyllä puhun, ja kymmenien vuosien kokemuksella. Nuo ikävät tapaukset ovat sattuneet kavereitten borzoille. Omankin kanssa on ikävyyksiä tullut (osaksi silloisen kokemattomuuteni takia), mutta ei sentään kukaan ole kuollut. Alunperin borzoi on jalostettu jopa suden metsästykseen, ja sen tehtävä on ollut tappaa se susi. Vaikka nykyään sen jalostustavoite on ravata kauniisti näyttelykehässä valtavan turkkinsa kanssa, alkuperäistä käyttötarkoitusta ei kannata unohtaa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.6.25 13:07:32

Nyt ei ole oikea aika ostaa mitään venäläistä.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   9.6.25 13:09:32

Rodusta riippumatta koirat voivat tapella ja tappaa toisiaan.

Vinttikoira voi lisäksi lähteä saalisvietillä pienen, liikkuvan kohteen perään ja tappaa sen. Ihan sama onko se kohde koira, kissa, jänis vai muovipussi.

Lähettäjä: Fast 
Päivämäärä:   9.6.25 13:17:10

Tää saalisvietti on vaan se asia mitä pitää ymmärtää ja aina pitää mielessä vinttikoirien kanssa. Mulla on niinkin suuria petoja kuin whippettejä ja lisäksi kaksi venäjäntoytä (ollut aiemmin myös galgoja), ja kyllä meillä on nämä isommat kiinni jos pikkukoirat rallaa pihalla. Sisällä nukkuvat kaikki läjässä eikä ole mitään ongelmaa. Sama kissan kanssa, sisällä saa puskea koiria ja vaikka hepuloidakin mutta ulkona se on valitettavasti juokseva paisti.

Päivämäärä:   9.6.25 14:44:15

Siis saalisvietin tottakai ymmärrän. Mutta tässä kyseisessä tapauksessa oli kiinni (paikallaan) oleva koira, joka kuoli.

Pidättyväisyys ei saa kyllä tarkoittaa sitä, että käy kiinni. Eri asioita.

Päivämäärä:   9.6.25 15:57:40

Joanna: nuo sun tapaustesi koirat ovat olleet ilmeisesti koira-aggressiivisia uroksia? Se ei liity millään tavalla saalisviettiin, eikä metsästyskäyttöön, vaan on yksiselitteisesti sellainen luonteenpiirre vinttikoirassa, mitä ei pidä hyväksyä eikä sallia missään muodossa. Jalostuksesta nuo pitää karsia todella kovalla kädellä. Ja tiedän, että valitettavasti kaikki kasvattajat eivät näin toimi, mutta kyllä ne huonoa luonnetta tuottavat kennelit puskaradion kautta tiedossa ovat, ihan kaikissa roduissa. Mulla on omassa rodussani ollut koiria kasvattajalta, jonka linjassa valitettavasti oli yksi huonoluonteinen uros. Se oli mun kahden koirani emän isä. Mun koirani eivät olleet aggressiivisia, siinä suhteessa kävi hyvä tuuri, mutta jätin ne astuttamatta, mikä näin jälkikäteen on ollut ihan todella järkevä päätös. Näiden sisaruksia on käytetty ja siellä onkin sitten diskikoiria useammassa sukupolvessa.

Vinttikoirat on tehty laumassa metsästämiseen ja siinä on ehdoton edellytys, että laumassa ei olla aggressiivisia muita koiria kohtaan. Kun koirat ovat olleet siinä alkuperäisessä käytössään, niin aggret yksilöt on karsittu armottomasti pois. Tämän huomaa erittäin hyvin esim. rescuegalgoissa, jotka ovat tänä päivänä vinteistä niitä lähimpänä alkuperäistä käyttötarkoitustaan olevia. Ovat äärimmäiseJoanna: nuo sun tapaustesi koirat ovat olleet ilmeisesti koira-aggressiivisia uroksia? Se ei liity millään tavalla saalisviettiin, eikä metsästyskäyttöön, vaan on yksiselitteisesti sellainen luonteenpiirre vinttikoirassa, mitä ei pidä hyväksyä eikä sallia missään muodossa. Jalostuksesta nuo pitää karsia todella kovalla kädellä. Ja tiedän, että valitettavasti kaikki kasvattajat eivät näin toimi, mutta kyllä ne huonoa luonnetta tuottavat kennelit puskaradion kautta tiedossa ovat, ihan kaikissa roduissa. Mulla on omassa rodussani ollut koiria kasvattajalta, jonka linjassa valitettavasti oli yksi huonoluonteinen uros. Se oli mun kahden koirani emän isä. Mun koirani eivät olleet aggressiivisia, siinä suhteessa kävi hyvä tuuri, mutta jätin ne astuttamatta, mikä näin jälkikäteen on ollut ihan todella järkevä päätös. Näiden sisaruksia on käytetty ja siellä onkin sitten diskikoiria useammassa sukupolvessa.

Vinttikoirat on tehty laumassa metsästämiseen ja siinä on ehdoton edellytys, että laumassa ei olla aggressiivisia muita koiria kohtaan. Kun koirat ovat olleet siinä alkuperäisessä käytössään, niin aggret yksilöt on karsittu armottomasti pois. Tämän huomaa erittäin hyvin esim. rescuegalgoissa, jotka ovat tänä päivänä vinteistä niitä lähimpänä alkuperäistä käyttötarkoitustaan olevia. Ovat äärimmäisen hyviä laumakoiria ja niitä on helppo mennä juoksuttamaan isollakin porukalla. Häviävän harvinaisia ovat esim. sellaiset urokset, mitkä eivät tule toimeen muiden urosten kanssa.

Aloittajalle vinkiksi, käy maastokokeissa katsomassa borzoiden suorituksia. Siellä näkee aika hyvin koirien käytöstä tilanteessa, missä kierrokset ovat korkealla. Hyvähermoiset yksilöt erottuvat kyllä niistä, joilla hermorakenteessa on huomauttamista ja pääset muutenkin seuraamaan vinttikoiria omassa lajissaan.

Aloittajalle vinkiksi, käy masstokokeissa katsomassa

Päivämäärä:   9.6.25 15:59:33

No nyt iski joku ihmeen copy paste-paholainen, mutta lukutaitoinen ihminen varmaan saa silti sisällöstä selvää! :D

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   9.6.25 16:08:22

Kyllähän muunkin rotuiset tappavat muita koiria, ei se mikään borzoi-juttu ole.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   9.6.25 16:16:20

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 9.6.25 13:07:32

Nyt ei ole oikea aika ostaa mitään venäläistä.

No ei kai kukaan ole borzoita mistään venäjältä hakemassakaan. Mitä väliä sillä on, mistä maasta rotu on alun perin kotoisin? Latikaan ei kilahda naapurin taskuun, jos pennun ostaa suomalaiselta kasvattajalta.

Päivämäärä:   9.6.25 16:20:22

"Pidättyväisyys ei saa kyllä tarkoittaa sitä, että käy kiinni."

No eihän se sitä tarkoitakaan.

Päivämäärä:   9.6.25 17:46:16

Täytyy yrittää päästä jotkut maastokokeet katsomaan. Harmittaa, kun nykyisen koiran otin huonoja jalostusvalintoja tehneeltä kasvattajalta. Miten avoimesti mahtaa ihmiset puhua näistä ”vältettävistä” kenneleistä rodun parissa?

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   9.6.25 17:54:53

"Alunperin borzoi on jalostettu jopa suden metsästykseen, ja sen tehtävä on ollut tappaa se susi."

Itse asiassa koiran ei todellakaan ollut tarkoitus tappaa sutta, vaan pitää se aloillaan, kunnes metsästäjä tuli sitomaan sen.
Joku alkuperäisitä sukulinjoista tosin oli sellaisia, että ottaessaan suden kiinni, ne tekivät kuperkeikan, jolloin suden niskat menivät nurin.

:))

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.6.25 18:01:38

Yllättäen kopeekka tietää venäläisistä koiraroduista...

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   9.6.25 18:49:07

Kopeekka on ilmeisen hyvää valuuttaa, kun sillä on tuollaistakin tietoa. Kyllä ylilautaviivaa on trollitehtaassa hyvin opastettu!

:))

Lähettäjä: Donyon 
Päivämäärä:   9.6.25 20:13:49

Meillä oli maastoderbyvoittaja (voittoloimi vieläkin takan päällä). Tappoi pikkukoiran remmissä ollessaan.
Tämä pölyharja syöksähti jalkoihin, en ehtinyt tehdä mitään kun otti suuhun ja ravisti kerran.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   9.6.25 21:09:59

Donyon. Se oli jonkun toisen koira, perheenjäsen ja rakas lemmikki. Ei pölyharja. Nimittelemällä yrität mitätöidä koirasi käytöstä.

Vinttikoirat tunnetusti tappavat pieniä koira, eteenin pieniä valkoisia koira. Niiden pienten ei tarvitse edes liikkua tms. Saaliiksi kelpaa ihan paikallaan oleva pikkuinen.

Taas on jalostus tehnyt tehtävänsä.

Lähettäjä: Donyon 
Päivämäärä:   9.6.25 21:21:12

No sen toisen olisi varmaan pitänyt kytkeä se pieni koiransa, eikö vaan Q.

Päivämäärä:   9.6.25 21:32:50

Miten niin ”tunnetusti tappavat”? Kaikki remmin päässä näkemäni ovat olleet hyvin seesteisen näköisiä. Osa ehkä vähän arasti väistää vierasta ihmistä. Koskaan en ole vielä aggressiivista nähnyt.

Lähettäjä: .:. 
Päivämäärä:   9.6.25 21:51:13

Vinttikoirat eivät ole erityisen taipuvaisia tappamaan pieniä lähelle pyrkiviä koiria. Ne ovat vain vähemmän pelottavan näköisiä, joten niitä pieniä koiria päästetään siihen kuonon alle. Enemmän niitä tappoja tulee voimaroduille ja isoille palveluskoirille, mutta kukaan ei ylläty näistä.

Päivämäärä:   9.6.25 22:12:55

"Vinttikoirat tunnetusti tappavat pieniä koira, eteenin pieniä valkoisia koira. Niiden pienten ei tarvitse edes liikkua tms. Saaliiksi kelpaa ihan paikallaan oleva pikkuinen"

No nyt pääsi nauru! Älä nyt vaan aloittaja usko tämmöisiä "tunnetusti "- juttuja. Kyllä niitä pieniä koiria kuolee ihan jonkun muun tyyppisten rotujen, kuin vinttien suuhun.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   10.6.25 03:13:50

Olin irliksen kanssa Messarissa aikaan kun siellä oli vielä ne boksit jokaiselle koiralle. Asettelin makuualustaa sinne ja aloin ihmetellä miksi koira kiskoo. Joku chihuahua ihminen oli tunkenut kaksi koiraansa sen kuonon eteen. Omani tiesin ettei tee mitään, mutta siinä olisi voinut käydä tosi huonosti jos koirani olisi vain taputtanut sitä nyrkinkoista koiraa tassullan ystävällisesti.
Eli vastuuta on sekä ison, että pienen omistajalla miten koiraansa pitää.

Päivämäärä:   10.6.25 09:21:08

Jotenkin kauhistuttaa ajatus, että jotain voi sattua. Tosin mun nykyinen keskikokoinen koirakin on kerran elämässään joutunut tappeluun. Siinä oli melkoiset vammat kummallakin, vaikka kokoeroa ei ollut.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.6.25 09:25:13

Niin, sellaista se eläinten kanssa on. Keskimäärin vinttikoirat eivät juuri tappele eivätkä räyhää, mutta samat riskit niissä on kuin muissakin koirissa. Plus sitten se saalisvietti, nopeus ja tietyissä roduissa koko.

Lähettäjä: uus 
Päivämäärä:   10.6.25 09:31:52

Tästä n. 10 vuotta aikaa, kun näin koirapuistossa kolmen borzoin jahtaavan jotain pienempää koiraa. En tiedä miten siinä kävi, tuskin hyvin, äänet oli kauheita enkä voinut katsoa loppuun. Olin siis ohikulkumatkalla. Meni kyllä päivät pilalle hetkeksi..

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   10.6.25 10:07:19

Isoja ja pieniä koiria nyt vaan ei kannata juoksuttaa vapaana yhdessä. Pieneltä voi lähteä henki vaikka siitä, kun iso koira vahingossa juoksee yli. Pitää vaan hihnassa pienempien lähellä ja juoksuttaa saman kokoisia koiria keskenään.

Päivämäärä:   10.6.25 12:13:02

"Tästä n. 10 vuotta aikaa, kun näin koirapuistossa kolmen borzoin jahtaavan jotain pienempää koiraa. En tiedä miten siinä kävi, tuskin hyvin, äänet oli kauheita enkä voinut katsoa loppuun. Olin siis ohikulkumatkalla. Meni kyllä päivät pilalle hetkeksi"

Kukaan järkevä vinttien omistaja ei mene koirapuistoon niin, että siellä on pienempiä vieraita koiria. Ei ikinä. Kun mä nykyiseen kylään muutettuani jouduin hetken aikaa käymään laumani kanssa koirapuistossa (ennenkuin oma tontti ja pelto saatiin aidattua), niin sidoin portin hihnalla kiinni niin, ettei kukaan urpo pääse sinne mun laumani sekaan. Yrittäjiä kyllä oli, mitä todellakin ihmettelen, kun mulla oli kymmenkunta isoa vinttiä siellä. Lähdettiin aina pois alta, kun toisia oli tulossa. Pari kappaletta kerrallaan pystyi kyllä olemaan puistossa vieraidenkin kanssa, mutta lauma on lauma. Ja vinttien juokseminen ja peuhaaminen nyt on juuri sitä, että yksi vuorollaan juoksee jäniksenä ja muut perässä, välillä vaihdetaan osia. Voi tietysti näyttää roturyhmää tuntemattoman silmissä kamalalta, kun vaihtoa on ja kun niillä vielä on kuonokopatkin päässä! ;)

Päivämäärä:   10.6.25 12:14:32

^ Vauhtia on, ei vaihtoa.

Päivämäärä:   10.6.25 14:26:31

Mitä vinttejä sulla on RR? Tuleeko noinkin iso lauma toimeen keskenään hyvin?

Päivämäärä:   10.6.25 17:22:17

Mulla on ollut kolmea eri rotua vinttejä ja parhaimmillaan 15 koiraa, tuossa isossa porukassa oli siis muitakin koirarotuja. Kaikki vintit yhtä onnettoman luonteista urosta lukuunottamatta ovat tulleet äärimmäisen hyvin toimeen sekä keskenään, että muiden kanssa. Tämä huonohermoinen kaverikin eleli kastroinnin jälkeen ongelmitta mun laumassani veteraaniksi. Nykyään on alle kymmenen koiraa, joista 5 vinttiä ja koko jengi elää keskenään todella sopuisasti, ei tarvitse eristellä missään tilanteessa. Niiden lisäksi nyt on kahta muuta rotua, mutta todennäköisesti jatkossa tulee olemaan pelkästään vinttejä juuri siksi, että ne ovat niin ylivoimaisen helppoja laumakoiria, kun mulla nyt tulee varmuudella aina jonkinlainen lauma olemaan.

Päivämäärä:   10.6.25 17:44:41

Olisiko narttu varmempi valinta kuin uros vai onko sukupuolella väliä?

Päivämäärä:   10.6.25 18:02:46

Yksittäistapaushan tuo on jos 11v sitten tapahtunut. Kenties pikkukoira juossut jossain metsässä tai korkeassa ruohikossa missä borzoi ei ole tajunnut sen olevan koira kun ei ole tavannut sitä tai kunnolla nähnyt vaan saalistusvietti heti ajatellut sen olevan pupu. Aika harvinaisia kohtaamisia on missä molemmat on irti, pikkukoira puoliksi peitetty ja kummatkaan ei ole nuuskuttanut toista ensin nähdäkseen että on pikkukoira kyseessä. En siis päästäisi isoa vinttikoiraa pikkukoiran perään varmistamatta että se vinttikoira varmasti tietää mikä siellä edessä liikkuu. En pitäisi irti vapaana ulkona alueella missä kissoja myöskään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.