Lähettäjä: RR
Päivämäärä: 9.6.25 15:57:40
Joanna: nuo sun tapaustesi koirat ovat olleet ilmeisesti koira-aggressiivisia uroksia? Se ei liity millään tavalla saalisviettiin, eikä metsästyskäyttöön, vaan on yksiselitteisesti sellainen luonteenpiirre vinttikoirassa, mitä ei pidä hyväksyä eikä sallia missään muodossa. Jalostuksesta nuo pitää karsia todella kovalla kädellä. Ja tiedän, että valitettavasti kaikki kasvattajat eivät näin toimi, mutta kyllä ne huonoa luonnetta tuottavat kennelit puskaradion kautta tiedossa ovat, ihan kaikissa roduissa. Mulla on omassa rodussani ollut koiria kasvattajalta, jonka linjassa valitettavasti oli yksi huonoluonteinen uros. Se oli mun kahden koirani emän isä. Mun koirani eivät olleet aggressiivisia, siinä suhteessa kävi hyvä tuuri, mutta jätin ne astuttamatta, mikä näin jälkikäteen on ollut ihan todella järkevä päätös. Näiden sisaruksia on käytetty ja siellä onkin sitten diskikoiria useammassa sukupolvessa.
Vinttikoirat on tehty laumassa metsästämiseen ja siinä on ehdoton edellytys, että laumassa ei olla aggressiivisia muita koiria kohtaan. Kun koirat ovat olleet siinä alkuperäisessä käytössään, niin aggret yksilöt on karsittu armottomasti pois. Tämän huomaa erittäin hyvin esim. rescuegalgoissa, jotka ovat tänä päivänä vinteistä niitä lähimpänä alkuperäistä käyttötarkoitustaan olevia. Ovat äärimmäiseJoanna: nuo sun tapaustesi koirat ovat olleet ilmeisesti koira-aggressiivisia uroksia? Se ei liity millään tavalla saalisviettiin, eikä metsästyskäyttöön, vaan on yksiselitteisesti sellainen luonteenpiirre vinttikoirassa, mitä ei pidä hyväksyä eikä sallia missään muodossa. Jalostuksesta nuo pitää karsia todella kovalla kädellä. Ja tiedän, että valitettavasti kaikki kasvattajat eivät näin toimi, mutta kyllä ne huonoa luonnetta tuottavat kennelit puskaradion kautta tiedossa ovat, ihan kaikissa roduissa. Mulla on omassa rodussani ollut koiria kasvattajalta, jonka linjassa valitettavasti oli yksi huonoluonteinen uros. Se oli mun kahden koirani emän isä. Mun koirani eivät olleet aggressiivisia, siinä suhteessa kävi hyvä tuuri, mutta jätin ne astuttamatta, mikä näin jälkikäteen on ollut ihan todella järkevä päätös. Näiden sisaruksia on käytetty ja siellä onkin sitten diskikoiria useammassa sukupolvessa.
Vinttikoirat on tehty laumassa metsästämiseen ja siinä on ehdoton edellytys, että laumassa ei olla aggressiivisia muita koiria kohtaan. Kun koirat ovat olleet siinä alkuperäisessä käytössään, niin aggret yksilöt on karsittu armottomasti pois. Tämän huomaa erittäin hyvin esim. rescuegalgoissa, jotka ovat tänä päivänä vinteistä niitä lähimpänä alkuperäistä käyttötarkoitustaan olevia. Ovat äärimmäisen hyviä laumakoiria ja niitä on helppo mennä juoksuttamaan isollakin porukalla. Häviävän harvinaisia ovat esim. sellaiset urokset, mitkä eivät tule toimeen muiden urosten kanssa.
Aloittajalle vinkiksi, käy maastokokeissa katsomassa borzoiden suorituksia. Siellä näkee aika hyvin koirien käytöstä tilanteessa, missä kierrokset ovat korkealla. Hyvähermoiset yksilöt erottuvat kyllä niistä, joilla hermorakenteessa on huomauttamista ja pääset muutenkin seuraamaan vinttikoiria omassa lajissaan.
Aloittajalle vinkiksi, käy masstokokeissa katsomassa
|