Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaveri kutsui kylään...

Lähettäjä: EDI 
Päivämäärä:   9.6.25 01:20:21

Vanha hyvä ystävä on pitkään pyytänyt minua ja toista ystävää vierailemaan hänen luonaan viikonlopun. Välimatkaa meillä tähän ystävään on n. 400km ja nyt viikonloppuna lähdimme hänen luokseen. Hän vaati saada hoitaa homman "all inclusive" ja kertoi miehensä käyneen juuri Tallinnassa, joten juomista ei tarvitse huolehtia!
Veimme kuitenkin jotain pientä:snacksiä, vissyä, kahvia, karkkia ja skumppapullon.
Perjantaina menomatkalla emme juurikaan syöneet, illalla kaverin luona oli keksejä ja juustoa ja joimme sen tuomamme skumpan.
Lauantaina aamupalaksi oli leipää ja kurkkua. Kaveri esitteli miehensä meille tuomia neljää siideriä, eli 2 per henkilö.
Päivällä kävimme ravintolassa. Ehdotin kaupassa käymistä ja illallisen valmistamista itse. Kaveri kuitenkin sanoi ettei hänellä ole vielä nälkä ja jos mennään illalla ulos niin ei ehditä. Ok.

Menimme kauppaan ja sanoin ostavani ainakin kaksi olutta vielä lisää etkoille.
Laitoimme kummatkin 2 juomaa koriin. Kassalla tämä "emäntä" sanoi, että saatte maksaa itse nuo oluenne.
Hän on meistä kolmesta se tyyppi, jolle eniten alkoholi maistuu, kaikille kyllä maistuu.
Menimme kämpille ja söimme niitä itse tuomiamme naksuja ja karkkeja. Lähdimme kaupungille ja jossain vaiheessa sanoin toiselle kaverille että nyt muuten mennään Mäkkiin, aivan helvctillinen nälkä! Kolmas kaveri oli ihan ihmeissään, että miten te syötte noin paljon!?
Ilta meni kosteasti, aamulla oltiin toisen kaverin kanssa sängyssä, kun tää emäntä tuli kysymään koska olemme lähdössä, kun hän on sopinut jotkut treffit kaveripariskunnan kanssa.
Olin vähän aikaa että ööööh, kello on yhdeksän, en taida olla ajokunnossa... "No ethän sä nyt nii paljon juonut!"
Hän melko rohkeasti lähti aikoinaan itse auton rattiin.
Pakotettuna tehtiin lähtöä ja kaverin anoppi tuli käymään. Hän kysyi että nytkö jo lähdette, ettekö te mene mukaan sinne paikkaan, siellä on tosi hyvä buffet viikonloppuisin!
Kaveri vastasi, että eei kun heillä on pitkä matka ja me just syötiin! Yhden leivän ja sitä kurkkua.
Ja niinhän hänkin söi, mutta oli silti menossa syömään :D

Lähdettiin kotimatkalla jokseenkin pöllämystyneinä. Lopulta vaan naurettiin tätä koko reissua. Miten meille tuli sellainen kuvitelma, että meitä odottaa notkuvat pöydät ja vieraanvarainen emäntä, mutta oltiinkin lähinnä rasite, joista piti päästä nopeasti eroon. Oli kyllä omituinen viikonloppu.

Re: Kaveri kutsui kylään...

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   9.6.25 01:28:24

Hanki parempia kavereita.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.6.25 05:48:39

Siis kyseessä vanha ystävä, ettekä osanneet odottaa moista? Ihmisten käytös harvemmin muuttuu (ellei joku dementia tms. iske), eli tuskin hän ennenkään on mikään anteliaisuuden ja vieraanvaraisuuden huipentuma ollut. :D

Mutta just tuon takia en koskaan yökyläile kenenkään luona, ihmisillä on niin erilaisia tapoja. Tarvitsen esim. kunnon proteiinipitoisen aamiaisen heti herättyäni, ja tämä tapahtuu klo 04-06. Vastaavasti kuuden jälkeen illalla en enää halua syödä, joten en yksinkertaisesti mene paikkoihin, joissa olen sellaisten ihmisten armoilla, jotka alkavat miettiä päivän ensimmäistä ateriaa joskus kympin uutisten jälkeen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.6.25 07:05:32

Ei kaikki osaa, toisille emännöinti on luontaisempaa.

Lähettäjä: EDI 
Päivämäärä:   9.6.25 14:25:58

"Siis kyseessä vanha ystävä, ettekä osanneet odottaa moista?"

KYLLÄ! Eikä todellakaan odotettu tällasta. Ollaan vajaa 40 - vuotiaita kaikki. Ihan kuin olisimme menneet sinne häiritsemään, vaikka hän itse esitti kutsun.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   9.6.25 14:41:31

Mulla kans yksi tuollainen (entinen)kaveri! Tuli aika puskista.
Pyyteli aina "talkoisiin" kun hankki tilan. Yhtenä viikonloppuna kärrättiin 8 tunnin päiviä hiekkaa kottikärryillä joku 40 tonnia. Ei olisi tarjonnut edes vesilasia jos en olisi erikseen pyytänyt.

Laiduntalkoissa taas 8 tunnin päivä -hän itse kairasi traktorilla reikiä tolpille eli istui mukavasti traktorissa kun me muut pystytimme jättilaitumia. Lähti kesken päivän hakemaan hesestä ruokaa -kun palasi niin selvisi että ei meille talkoolaisille vaan oli käynyt itse syömässä siellä sillä aikaa kun pystytimme niitä laitumia.

Yleensä meillä on kaveriporukassa ollut tapana tarjota esim. pitsat, sauna, juomat jne talkoolaisille.

Piti tallilla tuparit meille talkoolaisille: siellä oli tarjolla olutta jota juo vain itse ja joku pakaste jauhelihapitsa - on ainoa kaveriporukasta joka syö lihaa.

Kun olin tuuraillut tallihommissa häntä, kuskannut hänen hevosiaan ilmaiseksi jne tarpeeksi niin totesin itselleni, ettei tässä taida vastavuoroisuus tulla toteutumaan. Kerran kutsui minut tosin vielä kahville -juuri kun olin lähtemässä laittoi viestin että ottaisin kengitysvälineet mukaan ja kengittäisin hänen hevosensa (useampi).

Nyt ihmettelee kun en ole enää tekemisissä :D

Lähettäjä: dkd 
Päivämäärä:   9.6.25 15:07:34

Minulla on myös yksi tuollainen kaveri, joka syö itse todella vähän, hänellä ei ole koskaan nälkä ja suu ammollaan ihmettelee, että "Onko teillä oikeasti nälkä?? Siis miten teillä voi olla nälkä?? Ei minulla ole yhtään nälkä!!".

Olipa kiva olla hänen luonaan kylässä toisessa maassa, kun siellä kello on kolme tuntia vähemmän kuin täällä. Minä olin koko kesän tottunut heräämään aamulla ennen viittä, syömään aamiaisen klo 5, välipalan klo 8, lounaan klo 11, jotain klo 15, illallinen tai iltapala joskus illalla. Ja tuolla kaverilla kello kolme tuntia vähemmän, hän nousee sängystä silloin kun Suomessa kello on 12 ja hän syö aamiaisen vasta omaa aikaansa klo 12 eli Suomen aikaa klo 15.

Eihän me toisen kaverini kanssa häntä pakotettu syömään samaan aikaan kuin me Suomesta tulevat. Mutta todella rasittavaa, kun monta kertaa päivässä sai katsoa ja kuunnella, kun hän suu ammollaan ihmetteli, että "Siis onko teillä oikeasti nälkä???". Onneksi hänen poikaystävänsä oli sentään vähän järkevämpi ja söi meidän kanssamme lounasta paikallista aikaa, joka Suomessa siis jo illallisaika.

Kun olin tarpeeksi kauan kuunnellut tuota ihmettelyä, niin sanoin hänelle suoraan "Ei sinun tarvitse monta kertaa päivässä kommentoida meidän syömisiämme. Ei sinun ole pakko syödä aina kun me syömme. Mutta anna silti meidän syödä. Kai sinä kuitenkin tajuat, että siinä vaiheessa kun sinä syöt täällä aamiaista, niin minä olen jo Suomessa päässyt töistä ja tottunut vähän eri vuorokausirytmiin. Ole nyt jo hiljaa ja anna meidän mennä kaupungille kahvilaan ja lounaalle. Sinä voit ihan vapaasti jäädä kotiin ja olla syömättä, mutta anna meidän syödä". Onneksi meni jakeluun ja jatkuva suu auki kauhistelu loppui siihen. Sen jälkeen vain pyöritteli silmiään ja mulkoili.

Ja joskus eräs kaveri oli tulossa luokseni yöksi. Viestittelimme päivällä, ennen kuin hän tulisi illalla. Sanoin, että minun pitää lähteä kauppaan, että on jotain syötävää. Hän sanoi, että älä käy, mä voin käydä, laita vain lista (leipää, päällisiä, jne). Laitoin listan. Kun hän sitten illalla tuli, niin ei tuonut MITÄÄN listalla olevista, ainoastaan donitsin molemmille, itselleen purkin tonnikalaa ja repullisen olutta. No hei kiitos.

En sitten tarjonnut hänelle aamulla mitään. Jätimme ne donitsit aamiaiseksi, hän söi illalla sen tonnikalansa, minä keitin vain kahvit. Ja hän sitten ihmetteli, että eikö muuta. Sanoin, että eipä hän tuonut kauapsta mitään muuta, että olisi jotain muutakin.

Mutta aika usein saan kuulla, ettei luonani ole mitään syötävää tai tarjoamukseni on "käyhät" tai syömäni ruoka "outoa". En sitten tiedä, mitä minun pitäisi tarjota. Eikä kukaan sano mitään, vaikka kysynkin ja pyydän tarkentamaan. Mielestäni tarjoamani ruuat on ihan monipuolisia ja tavallisia.

Mutta jos tarjoamukseni ei kelpaa, niin tuokoot omansa. Mutta aika jännä tuo aloitusken tapaus, jossa käytännössä kielletään tuomasta omat eväät, luvataan ruokkia vieraat ja sitten ei tarjota juuri mitään.

Päivämäärä:   9.6.25 15:28:17

Erilaiset ruokatottumukset kyllä herättää närää.

Itse syön 2 kertaa päivässä enkä lainkaan aamupalaa.
Olin ystävän luona yökylässä ja aamulla hän kattoi siis aivan ruotsinlaivan buffet-tyylisen mega-aamupalan vain meille kahdelle. Oli kaikkea mitä voi kuvitella. Mulle tulee oksetus jos syön väkisin ja tosiaan en koskaan syö aamuisin mitään enkä millään saanut alas muuta kuin kulhon jugurttia, kerroin tämän myös ja kiittelin hienoa tarjontaa. Kaveri loukkaantui tästä aivan selvästi.

Vuoroin vieraissa. Sama kaveri oli luonani yökylässä ja ajattelin olla hyvä emäntä. Petasin hänelle yöpaikan omaan sänkyyni ja nukuin itse lattialla ja olin pelkästään häntä varten ostanut aamupalatarpeita. Oli kahta eri leipää, tumma ja vaalea, oli juustoa, oli kahta eri jugurttia (en itse edes syö jugurttia) ja tarjouduin keittämään myös puuroa jos maistuisi. Hän sanoi vähän vaivaantuneesti että on tottunut aamuisin syömään kunnolla ja hänellä on vähän kiirekin ja lähti syömättä mitään. Meni kotiinsa syömään. Tämä kattaukseni oli hänelle liian pieni. Ei osaa lainkaan peitellä ilmeitään ja taas pahoitin mielensä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   9.6.25 15:40:50

Sitten en ihmettele miksi alkoholiin taipuvaiset on isomahaisia tikkujaloilla, jos ne oikeasti syö noin vähän...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.6.25 15:44:21

Osa on vaan epävieraanvaraisia ja pihejä.

Lähettäjä: jestas! 
Päivämäärä:   9.6.25 15:45:48

X:n tallinpitäjä on kuin kopio meiän vanhasta tallinpitäjästä, vain erotuksella ettei tyyppi osannut edes käynnistää traktoria. Mutta muuten.. kopio. Kerran meille paljastui (ei kerrottu vaan muualta ohimennen kuultiin) kun vapaaehtoisesti oltiin rahdattu pellolla paaleja tuntitolkulla ja päivätolkulla (tyyppi oli itse tietysti muualla eikä siellä pellolla), että ne heinät on menossa myyntiin :D Se taisi olla vika kerta kun siellä tehtiin kuivaheinää, nykyään eivät sitä tietääkseni "jostain kumman syystä" tee!

Lähettäjä: Ihmettelen 
Päivämäärä:   9.6.25 15:52:20

Kutsutte moisia tyyppejä kavereiksi syystä että?

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   9.6.25 16:02:21

Pisteellä kiva tarina:ekassa kappaleessa syö jugurttia.
Ei kuitenkaan syö jugurttia lainkaan----ok.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   9.6.25 16:07:05

Haha: niin. Hän sai alas kulhollisen jugurttia. Muuta ei voinut syödä, koska ei syö aamuisin. Yleensä ei syö kotonaan jugurttia.

Päivämäärä:   9.6.25 16:16:28

Niin. En syö jugurttia. Kaverin luona buffettarjoilujen pekonien, munien ja hillojen seasta se oli ainoa jonka sain väkisin alas. Kuulostaako siltä että nautin? :D

Lähettäjä: mii 
Päivämäärä:   9.6.25 16:36:01

Ohan näitä... :D

Olin menossa ystäväperheen luokse yhdeksi yöksi. Tehtiin treffit kaupan pihalle, kun en ihan tiennyt heidän uutta asuinpaikkaansa. Käytiin samalla ruokaostoksilla. Tyhmästi vaadin maksaa puolet ruokaostoksista. Eli minä versus 4-henkinen perhe. Eipä siinä mitään, kiva ilta meillä oli. Tämä sama ystäväperhe tuli sitten minun luokseni yöksi. Ohje oli, että kaiken piti olla gluteenitonta. Tämä 4-henkinen perhe tulee ilman mitään tulisia yöksi. Kaikki oli gluteenitonta. Mitään eivät maksaneet. Ja sen verran olen hyväkaytöksinen, etten olisi rahaa ottanutkaan vastaan. Mutta kun käytiin tämän perheen aikuisten kesken ulkomailla, niin hyvin meni alas oluet, koska "kerrankos sitä ollaan ulkomailla, halpaa olutta voi juoda". Silloin pänni ja kovasti, että itse olin tuhlannut gluteenittomiin tuotteisiin ja ruuat valmistanut gluteenittomina.

Minulla oli myös ystävä, joka oli luonani yötä monta kertaa (asuttiin eri paikkakunilla). Viimeisillä kerroilla oli lapsetkin mukana. Mitään tuliaisia ei koskaan tuonut. Itse olin tasan yhden kerran saanut kutsun tulla heille, mutta vain päiväseltään "koska on niin vaikeaa miehen ja lasten kanssa". Sitten tämä ystävä oli taas tulossa luokseni, tällä kertaa ilman lapsiaan, ja röyhkeästi pyysin, että voitaisiinko maksaa ruuat puoliksi, kun oltiin yhdessä suunniteltu vähän parempi ja kalliimpi ruoka. Tämä sopi. Ystävä oli jo lähdössä pois, kun sanoin, että "Niin, ruuat maksoi tämän verran". Maksoi se, mutta totesi vielä: "Koskaan aikaisemmin ei kukaan kaveri ole pyytänyt minulta rahaa ruuista". Ei sit tämän jälkeen olla nähty :D

Sitten on vielä yksi juttu, mutta tää kaveri käy tällä palstalla, niin siksi lyhykäisesti: olen häntä passannut kotonani muutaman yön ja päivävierailujen ajan ja itse kun olin hänen luonaan yhden yön, jouduin itse maksumieheksi ruokien suhteen plus toki, mitä hänen luonaan ollessa autolla ajettiin, niin mentiin mun autolla (koska hän tarjoaa kaiken muun :D :D ) ja ne kerrat, kun olen hänen kyydillään jonnekin mennyt, niin on bensarahat kelvannut.

Nyt nää naurattaa, mutta ei pidä ihmisten ihmetellä, jos ei enää tule kutsuja kylään.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   9.6.25 16:49:30

Wt-porukalla on wt-porukan murheet.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.