Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Teinit syö meidät vararikkoon!"

Lähettäjä: kumma 
Päivämäärä:   8.6.25 19:07:28

Aika usein kuulee vanhempien valittavan, kuinka rahat ei riitä mihinkään, kun tienit syö niin paljon. Kun sitten kysyy tai katsoo, mitä ne teinit niin hirveästi syövät, niin ei tarvitse ihmetellä, miksi rahat ei riitä mihinkään.

Ne teinien syömät "ruuat" on jotain pieniä ja kalliita, joita vedetään isot määrät päivässä vain, koska ne on hyviä. Ei siksi, että oikeasti tarvittaisiin kyseisiä ruokia. Ja yleensä se halpa ja hyvä ruoka jää syömättä, kun koko ajan napostellaan jotain turhaa.

Esim. kaksi teiniä, jotka yhteensä syövät päivässä 2 litraa Marlin mehua, 1,5 litraa limsaa, 10 karjalanpiirakkaa, pussillisen kallista paahtoleipää, napostelevat päivässä paketillisen kallista leikkelettä ja köntin kallista kermajuustoa ihan vain huvikseen, lisäksi pitkin päivää 10 proteiinivanukasta, kuusi lihapiirakkaa ja kaksi mäkkiateriaa. Yksi teini saattaa ihan välipalaksi vetää koko paketillisen kallista leikkelettä tai kermajuustoa, joten niitäkin menee monta pakettia päivässä. Ja tuossa siis lueteltu molempien syömiset yhteensä.

Syövät ja juovat noita siksi, että ne ovat hyviä. Mutta kun kieltää turhan napostelun ja käskee syödä vain ruoka-aikana oikeaa ruokaa, ja vaihtaa Marlin mehut ja limsat veteen ja laimennettavaan mehukattiin, karjalanpiirakat ja lihapiirakat näkkileipään ja margariiniin/voihin, leikkeleet kokonaan pois ja kalliin kermajuuston tilalle kilon oltermanni tai arkijuusto, pienet proteiinivanukkaat kilon (tai yli) ämpärilliseen maustamatonta jugurttia joka maustetaan hedelmällä, mehukeitolla tai vaikka mehutiivisteellä ja mäkkiateriat makaronilaatikkoon, niin turha napostelu loppuukin kuin seinään ja rahaa säästyy hurjasti.

Ei sitä mehukattiakaan tarvitse vetää 1+3 -suhteella, vaan voi laittaa reilusti vähemmän ja juoda laimeana, jolloin 1,5 litrasta tiivistettä saakin yhteensä 15 litraa juotavaa. Ja janoonsa kannattaa ensisijaisesti juoda vettä, ei litratolkulla mehua tai limsaa. Myös niitä kalliita Marlin (tms.) mehuja voi laimentaa niin, että puolet mehua ja puolet vettä. Tai nekin voi jättää juomatta kokonaan ja juoda vain harvoin, ei jatkuvasti ja päivittäin.

Kasvavat teinit tarvitsevat energiaa ja ruokaa ,mutta se ei tarkoita tuota kalliiden pikkujuttujen jatkuvaa napostelua ja järjetöntä määrää per päivä.

En siis ymmärrä näitä valittajia, joilla ei raha riitä mihinkään, kun rahaa tuhlataan turhuuksiin. Sama kyllä koskee myös aikuisia, jotka ostavat 3-5 euron kahvin ja 2 euron suklaapatukan päivittäin työpaikan kanttiinista, kun veloituksetta saisi kahvia taukohuoneessa ja suklaapatukat voisi jättää syömättä.

Re: "Teinit syö meidät vararikkoon!"

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.6.25 19:12:11

Oletermanni on kermajuusto.

Onko sinulla teinejä kotona? Oletan, että ei ole. Aivan sama, vaikka jääkaapissa olisi vuoallinen janssoninkiusausta, sekin vedetään huiviin.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   8.6.25 19:15:46

Joo, ennemmin oikeaa ruokaa se vadillinen kuin jotain paskaa ja kallista. Esim.leikkeleitä laitetaan vain leivän päälle 1-2 per leipä. Ihan ko käytöstapakin. Syökööt sen vadillisen kiusausta, se on suhteessa paljon halvempaa kuin aloittajan luettelemat "ruuat", jotka ei edes täytä. Hyvässä lykyssä ovat vielä vähän punkeroita...

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   8.6.25 19:22:39

Ap, kuinka monen valittajan kotona olet käynyt seuraamassa teinien syömisiä joka päivä vähintään kuukauden ajan, jotta voit tehdä tuollaisen olettamuksen? Ihan siis vain kiinnostaa kuinka kattavalla otannalla näitä "totuuksiasi" lauot.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.6.25 19:26:49

Kyllä, teinit syövät jossakin vaiheessa paljon. Varsinkin treenaavat teinit.
Toki meillä söivät ihan oikeaa ruokaa.
Esim. pari kiloa omenoita päivässä ei ollut yhtään ihmeellistä.

Jos teet lapsia, varaudu siihen, että he myös syövät.

Päivämäärä:   8.6.25 19:27:54

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 8.6.25 19:12:11

Oletermanni on kermajuusto. "

Mutta se on halpa kermajuusto, jota saa kilon köntin samaan hintaan kuin niitä kalliita kermajuustoja 300 g palan. Ja kovin moni ei napostele oltermannia ihan vain maun vuoksi satoja grammoja päivässä, kun sellainen pieni, kallis hyvä kermajuustopala uppoaa kerralla välipalaksi noin vain.

Tiedän kyllä, että luetunymmärtäminen on todella hankalaa nykyään. Mutta miksi ihmeessä piste haluaa tulla osoittamaan lukutaidottomuutensa noin avoimesti?

Omia teinejä minulla ei ole, mutta siskollani on kolme lasta, joista kaksi on teinejä. Myös monilla kavereillani ja kollegoilla on lapsia, joilta olen kuullut tuota samaa...

Ja se neljän kilon makaronilaatikko tai janssoninkiusaus on huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin neljä kiloa proteiinivanukkaita, laadukkaita pieniä kermajuustoja ja karjalanpiirakoita per päivä. Etkö oikeasti osaa YHTÄÄN lukea?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.6.25 19:28:12

Muistan, kun systerinpoika oli teini ja systeri jättä jääkaappiin lasagnen ja ajatteli lämmittää sen töistä tullessaan. Jäljellä oli käytännössä tyhjä vuoka. Eikä tämä ollut mitenkään ainutkertaista, vaan jatkuvaa. Etenkin teinipojilla on ihan valtava ruokahalu kasvuiässä. Aivan sama, mitä kaappiin lappaat, kaikki menee.

Ymmärrän toki aloittajan pointin kalliista leikkeleistä ja proteiinirahkoista, mutta kaikki oikeasti menee, mitä ostat, oli se ns hyvää tai arkiruokaa. Siskoni oli ajoittain hyvin turhautunut, kun jääkaappi oli aina tyhjä, aivan sama, mitä sinne oli kannettu.

Ja siskonpoikani on nykyään 189 cm pitkä 26 v nuorimies, eikä edes ylipainoinen tai punkero, kuten täällä nätisti joku arveli jääkaappia tyhjäävien teinien olevan.

Lähettäjä: vm80 
Päivämäärä:   8.6.25 19:38:06

Ap, et vissiin itse ruoki niitä teinejä itse? Syövät hitokseen ruokaa, ja se maksaa, vaikka tekisi ihan peruskotiruokaakin.

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   8.6.25 19:38:51

Kyllähän teinit syövät paljon, mutta meille ei ostettu mitään "pas'kaa", koska eiväthän teinit syö mitään terveellistä, jos on epäterveellistä tarjolla.

Päivämäärä:   8.6.25 19:46:51

Kyllä niille voi vähän opettaa tapoja ja tolkkuakin. Ei koko vuoallista syödä kysymättä olisiko joku muukin ottanut, ei se ihmeellinen teinipoika eikä mies. Muutkin tulee ottaa huomioon. Nopeat hiilarit kuten pasta ja peruna ovat hyviä ja niitä syö ihan siksi kun ne ovat niin hyviä. Ei se teini kasvuunsa tarvitse vuoa:lista kerralla eikä kahta kiloa omenoita päivässä.

Päivämäärä:   8.6.25 19:47:32

Erakkorapu: Aika monen. Ja todella monen olen kaupassa ollessa tai kaupassa tultua kuullut valittavan, miten taas menee/meni ihan hirveästi rahaa näihin teinien ruokiin/välipaloihin. Ja kun kysyn, että miksi ostat 30 proteiinivanukasta sen sijaan, että ostaisit kolme ämpärillistä maustamatonta jugurttia, tulee vastauksena jotain mutinaa "kun teinit niin tykkää syödä näitä...". No laita ne teinit ostamaan kalliit välipalansa omilla rahoillaan ja osta sinä heille jotain halpaa perusruokaa.

Enhän minä valita siitä, että teinit syövät paljon. Kyllä minä teidän, että kasvavat nuoret syövät paljon. Ihmettelen vain valitusta siitä, että teinien ruokiin menee niin paljon rahaa, kun tieneille ostetaan "ruuaksi" jotain todella kallista naposteltavaa isoja määriä, eikä niitä oikeasti voi edes ruuaksi nimittää.

Ei minua ihmetytä, vaikka teini söisi päivässä ämpärillisen maustamatonta kreikkalaista jugurttia, ison paketillisen näkkileipää, paketillisen oivariinia, ison vuoan makaronilaatikkoa jossa on 400 g pussillinen myllyn paras makaronia ja 400 g sikanautaa. Mutta sitä kyllä ihmettelisin, jos teini ei söisi noita edellä mainittuja vaan ne olisi korvattu 10 proteiinivanukkaalla, 6 kpl välipalapatukoita, 5 mäkkärin jätskillä, kahdella pussillisella kalliita sämpylöitä, kolmella paketillisella kultakalkkunaa ja kahdella 300 g palalla port salut -juustoa, kolmella paketillisella kallista tuorejuustoa, kahdella mäkkiaterialla, kahdella litralla limsaa ja parilla energiajuomalla ja kolmella pussillisella kalliita pähkinöitä. Eka versio maksaa murto-osan jälkimmäiseen verrattuna ja se on tässä aiheena. Ei se, että teinit syö paljon vaan se, paljonko rahaa laittaa turhiin asioihin.

Ja jos ei haittaa laittaa 300-500 e kuussa välipaloihin, niin eihän ne ihmiset silloin valita siitä, että hemmetti kun on niin kallista ja millähän taas sähkölaskun maksaa, kun ruokakauppaan meni niin paljon. Lähinnä he vain nauravat, että kaikkeen turhaan sitä rahansa kuluttaakin. Mutta noita en ole montaa tavannut.

Minun kotonani ei vanhemmat ostaneet herkkuja kuin juhlapyhiin. Saimme ostaa omilla rahoillamme herkkuja, mutta silti ei saanut jättää oikeaa ruokaa syömättä. Ei meillä ruokakulut kivunneet tähtitieteellisiksi, vaikka minä ja isä söimme moninkertaisesti äitiin ja siskooni verrattuna, eikä ainakaan siskoni mikään pieniruokainen ollut. Minuun verrattuna toki oli, ja on edelleen. Kyse on siis siitä, mitä ostaa ja paljonko ne maksaa. Pienellä rahalla voi saada paljonkin ruokaa.

Esim. Prismassa kilo kaurahiutaleita maksaa alle euron, kilo perunoita samoin, makaroni n. 2 e kilon pussi, tumma soijarouhe n. 4 e 500 g pussi ja kananmunat vähän yli 3 euroa 15 kpl. Jos nuo kaikki syö yhden päivän aikana, niin määrällisesti siinä on todella paljon syötävää, mutta ei siihen mene läheskään niin paljon rahaa kuin vastaavaan ruokavolyymiin jotain pientä ja kallista naposteltavaa.

Päivämäärä:   8.6.25 19:57:22

Ja siis erakkoravulle tiedoksi, että siskoni perhe on asunut luonani joskus 4 kk ajan, kun muuttivat tälle paikkakunnalle eivätkä saaneet asuntoa. Ja minä olen asunut enoni luona joskus 3 kk ajan, hänellä 4 lasta joista kaksi tuolloin mopokortti-ikäisiä teinipoikia.

Eikä pointti edelleenkään ole se, että "Miten teinit voi syödä niin paljon" vaan se, että "Miksi valitat siitä, että maksat joka kuukausi satoja euroja teinien kalliista välipaloista, kun ihan yhtä hyvin voisit syöttää heille halvempia vaihtoehtoja, jolloin rahaa menisi murto-osa".

Joten en ihan ymmärrä, miksi minun pitäisi asua joka perheessä vähintään kuukauden ajan katsomassa, kuinka paljon teinit syövät. Kun ei aihe ole se, miten paljon joku syö vaan se, miksi valittaa rahanmenosta, kun rahaa kuluu ihan turhaan kalliisiin asioihin.

Kai jokainen tähän ketjuun vastannut ymmärtää ennen kommenttinsa kirjoittamista, että kun laitat 10 litran ämpärillisen täyteen ruokaa, niin sen ämpärillisen kokoisen määrän ruokaa hinta voi olla joko 10 euroa tai 300 euroa?

En todellakaan vaadi, että jokainen söisi pelkkää makaronia ja kaurapuuroa ilman lisukkeita. Tuolloin saisi ämpärillisen ruokaa 1,50 eurolla. Mutta turha valittaa ruokakauppaan menevästä rahasta, jos sieltä kaupasta ostelee pakettitolkulla välipalapatukoita ja puoli kärryllistä proteiinivanukkaita kaurahiutaleiden ja jugurttiämpärin sijaan. Omenatkin on hyvä vaihtoehto ja nekään ei kilohinnaltaan paljoa maksa verrattuna joihinkin välipalapatukoihin, joita syö paketillisen päivässä ihan vain maun vuoksi.

Päivämäärä:   8.6.25 20:12:16

Ällö:
Kyllä, kasvavat lapset ja teinit voivat syödä todella paljon. Enkä minä sitä ole kiistänyt. Olenhan itsekin ollut aina isoruokainen enkä ole koskaan ollut ylipainoinen, vaikka viimeisen 10 vuotta olen tehnyt pelkkää istumatyötä enkä liiku juuri ollenkaan, ja BMI:ni on silti vain 20. Mutta en myöskään täytä valtavaa syömishimoani kalliilla naposteluilla ja välipalatuotteilla. Voin syödä välipalaksi, ilta- tai aamulapaksi pelkkää kaurapuuroa ilman lisukkeita ja vaikka niin paljon kuin huvittaa. Kilosta kaurahiutaleita saa aika paljon puuroa ja maksaa alle euron. Ja toki siihen voi mauksi laittaa suolaa, sokeria tai voita, jotka eivät nekään hirveän kalliita ole.

Kuinka usein se siskonpoikasi söi ihan vain halpoja juttuja, kuten kaurapuuroa, joka tehty vain vedestä ja kaurahiutaleista? Tai keitti itselleen välipalaksi pelkkää makaronia? Energiaa saa siis halvallakin, mutta harva viitsii syödä tuollaista halpaa mahantäytettä, kun mieluummin syö kalliimpia vaihtoehtoja, kuten leipää/sämpylöitä levitteen, leikkeleen ja juuston kera.

Minä nimittäin olen vierestä kuullut, kun lapsille on sanottu, että keittäkää itsellenne makaronia tai kaurapuuroa, kun heille iski mässäilyhimo aterioiden välissä. Keittivät, söivät tyytyväisinä, eivätkä valittaneet turhasta. Saivat syödä paljon, eikä ollut kallista. Ja taas toisessa perheessä on lapset syöneet niitä kalliita jugurtteja ja rahkoja tai syöneet kahdestaan yhdellä välipalalla pussillisen paahtoleipää ja paketillisen leikkelettä. Meilkoinen ero hinnassa... Toisten välipala maksaa muutaman kymmensenttisen, toisten jo melkein 10 euroa.

Jos pitää valittaa ruokaan menevän rahan määrästä, niin silloin yleensä löytyy hiottavaa myös syödyn ruuan sisällöstä. Esim. sen lasagnen sijaan poika olisi voinut syödä kaurapuuroa vaikka litran ja lasagnea vain vähän, että äidilleenkin riittää.

Ja nyt siis en puhu todella köyhistä ihmisistä, joille se kaurahiutalepakettikin on kallis. Puhun niistä valittajista, joilla menee muutama satanen ylimääräistä joka kuukausi ruokakauppaan, eli säästäisivät helposti sen verran, kun vaihtaisivat ostoksensa järkevämpiin ja halvempiin vaihtoehtoihin.

Lähettäjä: whw 
Päivämäärä:   8.6.25 20:18:10

Aika harva täällä osaa lukea.

Tuota olen itsekin ihmetellyt että miksi lapsille ei opeteta mitään tolkkua vaan annetaan heidän vetää napa täyteen jotain välipaloja ja rohmuta yksin koko perheelle tarkoitettu ruoka. Mahan voi täyttää halvallakin ja kalliimpia syödä kohtuudella. Varsinkin jos ei ruokia maksa itse niin olisi ihan kohtuullista jättää muillekin.

Keittäkööt vaikka kattilallisen kaurapuuroa itselleen joka päivä ja syökööt sitä pitkin päivää. Saa mahan täyteen eikä mene kuin muutama kymmenen senttiä siihenkään per päivä. Myös valkokaali on halpaa ja siitä saa vähän kasviksiakin ruokavalioon.

Päivämäärä:   8.6.25 20:19:26

"Lähettäjä: vm80
Päivämäärä: 8.6.25 19:38:06

Ap, et vissiin itse ruoki niitä teinejä itse? Syövät hitokseen ruokaa, ja se maksaa, vaikka tekisi ihan peruskotiruokaakin."

Mutta kun tämä ei ollut ketjun aiheena ollenkaan....

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   8.6.25 20:38:50

"Joten en ihan ymmärrä, miksi minun pitäisi asua joka perheessä vähintään kuukauden ajan katsomassa, kuinka paljon teinit syövät."

Ei sinun sitä määrää tarvitsekaan seurata vaan sit mitä he syövät. Kun noin selkeästi tunnut tietävät mitä teinit syövät ja kuinka paljon.

Lähettäjä: Pajukko 
Päivämäärä:   8.6.25 21:05:05

Täällä on niin vi-tun lukutaidotonta ( tai tahallaan väärinymmärtäjää eli trollia ) porukkaa.

Aloittajalla on aivan selkeä pointti jonka jopa idioottikin tajuaa. Aloitin kerran ketjun " arjen tuhlailusta " ja voi hyvä tavaton miten monelle oli täysin normaalia että esim juustoa vedetään kuin ruokaa. Että kyllä heillä saa kuka vaan syödä mitä vaan ja minkä verran sieltä kaapista. Ei ollut näille mikään ongelma se, että kilon juustokimpale mätetään kolmessa päivässä naamariin. Minä siis purnasin siitä kun olin sitä mieltä että sellainen on täyttä törsäämistä kun rahatilanne ei salli juuston käyttöä yleensä kuin leivän päällä MAUSTEENA. Eli muutama siivu. Ei @!#$ sentin siivuja veitsellä leikattuna.

Olen täysin samoilla linjoilla kuin aloittaja. Jos on rahaa kuin rantarosmolla niin antaa palaa sitten niiden protskuvanukkaiden, leikkeleiden ja Marlin mehujen kanssa, teinit mättäkööt niitä vaan menemään.

Mutta jos valittaa miten kallista sellainen teinien ruokinta on, niin sitä rahaa ei ilmeisimmin ole kuin rantarosmolla ja älyäkään ei sen vertaa.

Ei tullut meillä kotona kuuloonkaan, että mutsi olisi kantanut jotain tuollaisia vain syötäväksi sen takia kun on hyvää ja nälkä. Mutsi teki ruokaa järkevällä budjetilla eikä valittanut kuinka on kallista ruokkia teinejä. Meillä ei tosiaankaan saanut vetää juustosta sentin siivuja, eikä liioin leikkeleitä huvin vuoksi. Jos lihaa halusi niin ei sáatana saanut leikkelettä vaan sitten oli lihaa ruokana.

Lähettäjä: miri 
Päivämäärä:   8.6.25 21:05:36

"Lähettäjä: vm80
Päivämäärä: 8.6.25 19:38:06

Ap, et vissiin itse ruoki niitä teinejä itse? Syövät hitokseen ruokaa, ja se maksaa, vaikka tekisi ihan peruskotiruokaakin."

Niin. Osta nämä:
- kilo kaurahiutaleita 1 euro.
- kilo kananmunia 4 euroa.
- kilo maustamatonta jugurttia 2 euroa.
- kilo (kuivapaino) makaronia 2 euroa.
- kilo soijarouhetta 8 euroa.
- kilo arkijuustoa 6 euroa.
= näihin menee 23 euroa.

Tai sitten:
- kilo maustettua mysliä/granolaa 10 euroa.
- kilo proteiinivälipalapatukoita 40 euroa.
- kilo proteiinivanukkaita 8 euroa.
- kilo pistaasipähkinöitä 15 euroa.
- kilo irtokarkkia 10 euroa.
- kilo salaneuvos-juustoa 20 euroa.
= näihin menee 103 euroa.

Molemmissa tapauksissa saat 6 kg syötävää. Mutta ekan vaihtoehdon hinta on neljäsosa jälkimmäisestä, tai tokan vaihtoehdon hinta nelinkertainen ekaan verrattuna. Ymmärrätkö aloittajan pointin?

Lähettäjä: swjw 
Päivämäärä:   8.6.25 21:10:29

Olen aina ihmetellyt että miksi lapsiperheellisten pitää käydä ruokakaupassa autolla joka päivä mutta taisin saada tästä ketjusta jo vastauksen. Olen täällä joskus kysynyt että mitä sieltä kaupasta täytyy joka päivällä autolla hakea ja koskaan ei ole vastattu. Ihmettelin siis sitä että kun sinne kauppaan autolla mennään niin eikö sieltä voi kerralla tuoda monta kassillista ruokaa eikä tarvitse päivittäin autolla hakea lisää. Mutta noita välipalapurkkeja ja leikkelepakettejahan sieltä haetaan autollinen päivässä... Kun ei riitä että hakee autollisen ruokaa 1-2 kertaa viikossa kun lapsiperheellisen on haettava autokuormallinen välipaloja päivittäin.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   8.6.25 21:12:13

Kyllä ne teinit vaan vetävät kaiken minkä kaappeihin kannat. Kasvavassa iässä.
Ei ne paljoa mieti mikä on hyvää, vaan sitä täytyy olla ja paljon.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   8.6.25 21:14:46

Kaikki ei osaa huolehtia ruokapuolesta. Toiset taas osaa, ei se sen kummempaa ole, sillä ei ole väliä onko talossa teinejä vai ei ollenkaan lapsia, jos ei osaa niin ei osaa.
Meidän teinit syö terveellisesti kotiruokaa ja kasvikset kanssa ja paljon. Limut ja mehut jne. kuuluu herkkupäiviin, mutta syövät kaiken mitä kaapeista löytyy. He myös urheilevat ja tietävät itsekin miten kuuluu syödä ja huvittaa, kun opastavat meitä vanhempia mikä on terveellistä ja mitä pitää olla, eli ei ainakaan tarvi olla heistä huolissaan :D

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   8.6.25 21:16:46

Ihan kiva tilanne, mutta oletko täysin varma, ettei teinisi käy "salaa" kaupassa hakemassa herkkuja?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.6.25 21:19:11

Jessus tuolla lukutaitotyypillä on vaikeaa, teini-ikäisten perheet ärsyttää, aspat ärsyttää, hiilarimussumässyläskit ärsyttää ja varmaan ihan kaikki ärsyttää :D:D:D

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   8.6.25 21:20:20

”Ihan kiva tilanne, mutta oletko täysin varma, ettei teinisi käy "salaa" kaupassa hakemassa herkkuja?”

Jos minua tarkoitit, niin kertovat kyllä jos ovat karkkia hakeneet ja jos eivät kerro, niin ei siitä stressiä oteta, yhtään ylimääräistä kiloa ei heissä kuitenkaan ole. Ostavat ne herkut kuitenkin omilla rahoillaan.

Päivämäärä:   8.6.25 21:22:20

"Ihan kiva tilanne, mutta oletko täysin varma, ettei teinisi käy "salaa" kaupassa hakemassa herkkuja?"

Mitä sitten jos käy omilla rahoillaan.

Päivämäärä:   8.6.25 21:35:52

Melko halpaa olisi tehdä jo vaikka makaroonisalaatti.

Keittää pussin pastaa. Ostaa vaikka varhaiskaalia, alkaa saamaan jo aika halvalla. Tomaatti ja kurkku alkaa olla edullista. Keittää kananmunia, vaikka punalaputettuja. On halpaa proteiinia. Sekaan vielä vaikka purjoa, punasipulia tai jotain, voi sinne jonkun reilu euron jääsalaatin vielä pilkkoa.

On ihan ruokaisa ja halpa salaatti jolla teinit saa itsensä kylläiseksi. Pastasalaatissa riittää muunteluvaraa.

Ja aina voi sanoa teineille että vttu kun ei ole rahaa noihin mitä vingutte. Mäkkärit/heset meillä saatiin syödä ihan tasan omista viikko/kk-rahoistamme. Eipä usein raaskinut.

Päivämäärä:   8.6.25 22:14:35

"Ei sinun sitä määrää tarvitsekaan seurata vaan sit mitä he syövät. Kun noin selkeästi tunnut tietävät mitä teinit syövät ja kuinka paljon."

Hyvin selkeästi minä tiedänkin, kun minulle jatkuvasti rahanmenosta valitetaan ja ihan kerrotaan/näytetään mitä ostetaan ja mitä ne teinit syövät.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   8.6.25 22:25:55

Kyllä, kasvava lapsi syö. Tarjoa kunno ruokaa, niinhän kyllä pärjää.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   8.6.25 23:11:56

Tuttu valitti yhdessä vaiheessa että lapset syö "kaiken" ja rahaa ruokaan menee hirmuisesti. Se "kaikki" oli juuri sämpylöitä, paahtoleipää, riisipiirakoita, vanukkaita, kaakaota, leikkeleitä, nakkeja, juustoa, keksejä, mehuja, limppareita(kävivät usein Ruotsin puolella ja sieltä toivat halpaa limua laatikkokaupalla), sokerimuroja, välipalakeksejä,.......koulusta kotiin tullessa liimautuivat tietokoneen ja pleikkarin ääreen ja hups vaan esimerkiksi pussi sämpylöitä, paketti leikkelettä, pari litraa maitoa ja puoli pussia kaakaojauhetta oli hävinnyt toisen suuhun kun toinen veteli muropaketillisen suoraan paketista. Kun vanhemmat tuli kotiin ruoka ei maistunut kun oli maha täynnä napostelusta. Sama koulujen loma- aikoina, jääkaapissa oli ruoka lämmitettäväksi mutta mahat täytettiin muulla. Lopulta tuttu lopetti kaikkien "herkkujen" ostamisen. Murot vaihtui puurohiutaleisiin, vaalea leipä ruisleiväksi. Kaakaojauhetta ei ostettu eikä vierasvaraa kaappeihin. Vanukkaat vaihtui jugurttiin. Leivän päälle oli joko leikkelettä tai juustoa jääkaapissa, ei molempia. Mehuja ja limuja ei ostettu arkisin. Kummasti loppui kaappien tyhjäksi syöminen ja oikea ruoka alkoi maistua ja kesälomalla lämmitettävä ruoka kelvata jääkaapista.

Lähettäjä: no voi 
Päivämäärä:   8.6.25 23:25:24

Minäkin söin teininä ihan hirveästi omenapiirakkaa tai vispipuuroa. Saatoin ahneuksissani syödä puoli pellillistä.
Meillä oli 3 lihapullaa, äiti teki ne, per henkilö. No ne olivat vähän isompia kuin kaupasta.
Eikö lapsille kelpaa letut, kiisselit ja keitot. Keittoja on helppo tehdä.
Olin kovin liikunnallinen.

Lähettäjä: no voi 
Päivämäärä:   8.6.25 23:31:04

Katselen ihmisten ostoskärryjä. Täytyy ihmetellä miten paljon makeaa ruokaa ostetaan. Kaiken maailman vanukkaita, ihan turhaa syötävää, mutta oi niin helppoa nieleskellä vaan. Sitten valmiseineksiä ja valmisruokaa.
Voiko ne jättää ostamatta. Varsinkin makeat myslit voi vaihtaa oi niin hyvään paahdettuun kaurahiutale- maito seokseen.

Päivämäärä:   8.6.25 23:42:05

Kiitos kommentistasi Dark Jedi. Tuo oli juuri sitä mistä ketjun aloitinkin. Ihanaa, että edes joku tajuaa.

Minä sen sijaan sain paljon paskaa niskaani kaikilta lukutaidottomilta...

Lähettäjä: senje 
Päivämäärä:   8.6.25 23:49:35

Aloittaja on kirjoittanut aloitukseen "Kasvavat teinit tarvitsevat energiaa ja ruokaa, mutta se ei tarkoita tuota kalliiden pikkujuttujen jatkuvaa napostelua ja järjetöntä määrää per päivä." Ja silti kommentoijat haukkuvat aloittajan siitä, että hän ei muka tajua, että kasvat teinit syövät paljon. Ei jestas sentään.

Lähettäjä: dakeke 
Päivämäärä:   9.6.25 00:04:01

Olin joskus 8-vuotiaalle lapselle lapsenvahtina 4 tuntia koulun jälkeen. Olin saanut ohjeeksi, että "lapsi osaa itse ottaa jääkaapista mitä haluaa". No mitä se lapsi otti? Neljä vanukasta, jotain kallista leikkelettä ja kaakaota. Teki oboy-jauheesta kaakaota pelkkään maitoon ja laittoi 4 ruokalusikallista kaakaojauhetta aina yhteen lasilliseen. Eli käytti yksinään melkein litran maitoa. Leikkelettäkin meni melkein koko paketti.

Kysyin, että eikö hän syö ruokaa ollenkaan ja hän sanoi, että "Ei kun mä haluun näitä".

Joo, kasvava lapsi syö paljon, mutta oikeastiko kasvava lapsi saa syödä vain tuollaisia? Kyseessä ei ollut mikään arfid-nirso lapsi, jonka ruokavalio koostuu vain naksuista.

Kun perheen 2 muuta lasta tuotiin illalla hoidosta, niin lasten äiti valitti, kun ei ole aamuksi mitään syötävää. Sanoin, että yritin kyllä ehdottaa oikeaa ruokaa, mutta ei hän halunnut. Lasten äiti sanoi, että "no meille on helpompaa syöttää mitä lapset syö".

Kuitenkin kummassakaan mummolassaan nuo lapset ei nirsoile ja syövät ihan järkeviä ruokia. Joskus tuntuvat mättävän pelkkiä välipalakeksejä, mutta mummit kyllä osaavat rajoittaa määrää niin, ettei kolme lasta syö pelkkiä keksejä.

Kyseessä siskoni lapset, jos joku meinaa aukoa päätään siitä, että "Miten hyvin sä muka tunnet noi ja ethän sä voi tietää mitä he syövät". No aika hyvin tunnen ja tiedän. Ja tiedän myös sen, että siskoni mies on tuon lapsilleen opettanut, koska heillä menee hirveästi rahaa ruokaan, kun mies ostelee juurikin kalliita leikkeleitä ja kermajuustoja ja mehuja ja vetää niitä itsekin ihan karseat määrät välipaloina, eikä siten kiellä sitä myöskään lapsiltaankaan.

Joskus lasten kanssa ulkoillessaan oli kävelyttänyt heidät kauppaan ostamaan karkkia. Ne lukemattomat kerrat kun siskollani on meinannut pää räjähtää, kun lapset ei syö oikeaa ruokaa kun ovat täyttäneet mahansa ties millä mässytettävillä naposteluilla ja karkeilla, kun miehensä ei sitä estä... Eli syyttää voi lähinnä siskoni miestä, ei siskoani.

Siskoni usein yrittää parhaansa, mutta miehensä sabotoi kaiken. Ja siskoni ei aina jaksa, kun hänellä on niin paljon muutakin, kuten työt, opinnot, syövän sairastaminen, siitä toipuminen, jne. On nyt jo saanut opinnot päätökseen ja syöpäkin voitettu. Mutta ei jaksa enää välittää. Laittaa miehensä kauppaan eikä kuuntele valitusta rahanmenosta. Itsehän mies rahansa tuollaiseen tuhlaa ja on lapsensakin siihen opettanut.

Kun lapset tulevat minun luokseni kylään, niin vanukasta tai keksejä ei ole ollenkaan ja syövät ruokapöydän ääressä. Minunkin luonani syövät ihan nätisti normaaleja ruokia.

Päivämäärä:   9.6.25 00:06:44

Asiasta näkkileipään - mihin se kaakao pitäisi tehdä, jos ei maitoon? En ole koskaan kuullut, että oboyta sekotettaisiin muuhun kuin maitoon.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   9.6.25 00:27:03

Ällö: Veteen.

Päivämäärä:   9.6.25 00:27:06

"mihin se kaakao pitäisi tehdä, jos ei maitoon? En ole koskaan kuullut, että oboyta sekotettaisiin muuhun kuin maitoon."

Moni laittaa maitoa/kermaa vain tilkan, loput vettä. Jotkut laittavat nesteeksi pelkkää vettä. Joskus eräällä leirillä joku lapsi oli tekemässä kaakaota pelkkään maitoon kun se ole heillä kotona tapana niin muut kauhistelivat sitä ja leiriohjaaja tuli huutamaan, että ei kaakaota pelkkään maitoon tehdä vaan maitoa laitetaan vain vähän, kaakao kuuluu tehdä veteen.

Eli veteen.

Myös kaakaojauheen määrä vaihtelee. Erään kaverin perheessä sai laittaa oboyta vain teelusikallisen kaakaolasilliseen, että vähän juoman väri vaihtuu. Meillä sai laittaa ruokalusikallisen. Ja siskoni lapset saa laittaa monta ruokalusikallista.

Päivämäärä:   9.6.25 00:31:52

Okei, en ole koskaan kenenkään kuullut tehneen tuota veteen. Siinä ei ole maitojauhetta mukana, niin tarkoitus on kyllä, että tehdään maitoon. Esim Fazerin yksittäispakatuissa pakkauksissa on maitojauhe mukana ja ne on ok tehdä myös veteen.

Jäisi kyllä vesikaakaot juomatta, yh.

Päivämäärä:   9.6.25 01:09:47

Aijaa. Minä olen nykyään siirtynyt juomaan kuuman kaakaon kokonaan veteen tehtynä. Kylmää kaakaota en veteen tehtynä kyllä joisi mutta kuuma menee hyvin. Syynä tähän se, että olen vähentänyt maitotuotteiden käyttöä ja vältän niitä iltaisin, että rauta imeytyy paremmin ja joskus tykkään juoda illalla jotain kuumaa. En juo ollenkaan teetä tai mehuja, joten juon sitten vesikaakaota. Eikä se ole mikään yh.

Muita kaakaojauheita en ole testannut niin en tiedä, onko ne sitten veteen tehtyinä miten pahoja. Mutta moni kaakaojauhe on kyllä maitoonkin tehtynä pahaa kun olen tottunut tuohon kaakaolla värjättyyn tomusokeriin.

Päivämäärä:   9.6.25 01:14:18

dakeke, en ole Oboyta maistanut sitten vuoden 95, mutta VanHoutenia, sokeria ja maitoa sekoittamalla saa ihan oivallisen. En tosin juo kaakaota käytännössä ikinä. Edellisestä kerrasta lie viitisen vuotta.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.6.25 12:54:01

Mulla on 2 teinipoikaa eikä ne syö meitä vararikkoon. Kohtuudella leikkeleitä ja juustoa, itse tehty edullinen lämmin ruoka, leipää saa syyä kuinka paljon haluaa. Kaakaota juo toinen ja tekee sen maitoon tietenki, kaakaota saa laittaa tarpeeksi paljon koska juo sen yhden motillisen. Karjalanpiirakat ois hyviä ja edullisia välipalaksi mutta kumpikaan ei niitä syö. Paahtoleipää ja ranskanleipää syövät niin ku herkkuja ois mutta ei meidän talous pelkästä leivän syönnistä mene vararikkoon.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   9.6.25 13:58:33

Menee vähän ohi aiheen, mutta aloitin vuosi sitten isossa marketissa töissä ja olen kyllä yllättynyt ja hieman järkyttynyt kuinka moni antaa pienten lasten päättää mitä sieltä kaupasta ostetaan. Autokärryissä istuvilta kysellään että mitä tänään syödään ja ostetaanko leipää vai ei. Yksikin jumitti heviosastolla vaikka kuinka kauan kun se vaahtosammuttimen kokoinen lapsi ei osannut sanoa että montako kurkkua ostetaan.
En ihmettele yhtään jos tuollaiset lapset teini-ikäisenä sitten syövät perheen "vararikkoon".

Lähettäjä: tth 
Päivämäärä:   9.6.25 14:12:18

Minäkin monesti ihmetellyt marketeissa ihmisten ostoskärryn sisältöä. Jos aikuisten mukana on lapsia, niin kärryn sisältö lähinnä välipaloja. Ja tietenkin perheenjäsenet ovat lihavia.

Joskus kaverini kanssa ruokavaliomme oli lähinnä välipaloja, kun ei meillä ollut aikaa kokata kunnolla emmekä halunneet tuhlata rahaa ulkona syömiseen. Kaveri asui minun luonani monta päivää ja olimme aamusta iltaan muualla ja pikaisesti vain söimme välissä jotain eväitä. Mutta meilläkin ne välipalat oli ihan järkeviä. Ei mitään myslejä ja maustettuja pikkuvanukkaita vaan kilon purkki maustamatonta jugurttia, hedelmiä, mehukeittoa, puuroa. Leipänä oli 100 % ruis tai kaura. Ei mitään sokerimuroja.

En käsitä, miksi kukaan ostelee itselleen tai lapsilleen jotain herkkuvanukkaita, joita syö 10 kpl päivässä. Varsinkaan, jos valittaa rahanmenosta. Puuro on halpaa ja sitä voi tehdä ison määrän kerralla jos haluaa paljon ruokaa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   9.6.25 14:33:39

Yhs perhe oli antanut lehdelle haastattelun aiheena kallis ruoka. Jutussa oli kuva perheen ostoskärryistä ja kaikki oli jotain valmisruokaa, yhtä ainutta perunapussia ei kärryssä ollu. Kokkikartanon kiusauksia joissa on proteiinia n ruokalusikallinen, kebab tikkuja, nugetteja, hampurilaisia yms moskaa. Eikö nykyään ihmiset viitti itse tehdä lämpimiä ruokia edes.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   9.6.25 17:26:15

Äitini teki muinoin 'makaota ' sekoittamalla tummaa kaakaota, sokeria ja maitojauhetta. Se lisättiin veteen. Onhan maitojauhe kallista, mutta eipä tarvitse kantaa litratolkulla maitoa joka kauppareissulla. Ihan hyvää kaakaota tummasta kaakaosta tulee veteen, kun lisää tilkan kermaa.

Yhdestä litrasta maitoa tulee viisi reilua annosta "vanukasta" maizenalla suurustettuna. Mausteeksi perinteisten vaniljan ja kaakaon lisäksi voi käyttää muutakin.

Sämpylöitä, vaaleaa leipää ja paljon muuta on helppo leipoa itse. Ruisleivän ja hapanleivän leipominen on vähän haastavampaa, mutta esimerkiksi valurautapannussa paistettu pannurieska on hyvää, helppoa ja nopeaa valmistettavaa.

Päivämäärä:   9.6.25 19:09:01

Minä olen jo miettinyt sitä aikaa, kun meidän poika tulee teini ikään. On vasta 6 ja esim. Perunaa ja kastiketta syö saman verran kuin minä itse usein enemmänkin. Aamupalalla syön itse 1-2 ruispala viipaletta poika syö saman verran. Iltapalalla tankkaa usein ihan hulluna 2-4 ruispala viipaletta. Hedelmiä yleensä lisäksi. Kaupan herkkuvälipaloja muroja yms. ei meillä juuri ole. Viikonloppuisin yleensä 1 paahtoleipä pussi herkuksi, joka häviääkin melkein yhdellä välipalalla. Meillä on 3 lasta, mutta tytöt syövät paljon vähemmän. Lettuja ja rahkaa tehdään viikoittain. Kukaan lapsista ei ole ylipainoinen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.