Lähettäjä: kumma
Päivämäärä: 8.6.25 19:47:32
Erakkorapu: Aika monen. Ja todella monen olen kaupassa ollessa tai kaupassa tultua kuullut valittavan, miten taas menee/meni ihan hirveästi rahaa näihin teinien ruokiin/välipaloihin. Ja kun kysyn, että miksi ostat 30 proteiinivanukasta sen sijaan, että ostaisit kolme ämpärillistä maustamatonta jugurttia, tulee vastauksena jotain mutinaa "kun teinit niin tykkää syödä näitä...". No laita ne teinit ostamaan kalliit välipalansa omilla rahoillaan ja osta sinä heille jotain halpaa perusruokaa.
Enhän minä valita siitä, että teinit syövät paljon. Kyllä minä teidän, että kasvavat nuoret syövät paljon. Ihmettelen vain valitusta siitä, että teinien ruokiin menee niin paljon rahaa, kun tieneille ostetaan "ruuaksi" jotain todella kallista naposteltavaa isoja määriä, eikä niitä oikeasti voi edes ruuaksi nimittää.
Ei minua ihmetytä, vaikka teini söisi päivässä ämpärillisen maustamatonta kreikkalaista jugurttia, ison paketillisen näkkileipää, paketillisen oivariinia, ison vuoan makaronilaatikkoa jossa on 400 g pussillinen myllyn paras makaronia ja 400 g sikanautaa. Mutta sitä kyllä ihmettelisin, jos teini ei söisi noita edellä mainittuja vaan ne olisi korvattu 10 proteiinivanukkaalla, 6 kpl välipalapatukoita, 5 mäkkärin jätskillä, kahdella pussillisella kalliita sämpylöitä, kolmella paketillisella kultakalkkunaa ja kahdella 300 g palalla port salut -juustoa, kolmella paketillisella kallista tuorejuustoa, kahdella mäkkiaterialla, kahdella litralla limsaa ja parilla energiajuomalla ja kolmella pussillisella kalliita pähkinöitä. Eka versio maksaa murto-osan jälkimmäiseen verrattuna ja se on tässä aiheena. Ei se, että teinit syö paljon vaan se, paljonko rahaa laittaa turhiin asioihin.
Ja jos ei haittaa laittaa 300-500 e kuussa välipaloihin, niin eihän ne ihmiset silloin valita siitä, että hemmetti kun on niin kallista ja millähän taas sähkölaskun maksaa, kun ruokakauppaan meni niin paljon. Lähinnä he vain nauravat, että kaikkeen turhaan sitä rahansa kuluttaakin. Mutta noita en ole montaa tavannut.
Minun kotonani ei vanhemmat ostaneet herkkuja kuin juhlapyhiin. Saimme ostaa omilla rahoillamme herkkuja, mutta silti ei saanut jättää oikeaa ruokaa syömättä. Ei meillä ruokakulut kivunneet tähtitieteellisiksi, vaikka minä ja isä söimme moninkertaisesti äitiin ja siskooni verrattuna, eikä ainakaan siskoni mikään pieniruokainen ollut. Minuun verrattuna toki oli, ja on edelleen. Kyse on siis siitä, mitä ostaa ja paljonko ne maksaa. Pienellä rahalla voi saada paljonkin ruokaa.
Esim. Prismassa kilo kaurahiutaleita maksaa alle euron, kilo perunoita samoin, makaroni n. 2 e kilon pussi, tumma soijarouhe n. 4 e 500 g pussi ja kananmunat vähän yli 3 euroa 15 kpl. Jos nuo kaikki syö yhden päivän aikana, niin määrällisesti siinä on todella paljon syötävää, mutta ei siihen mene läheskään niin paljon rahaa kuin vastaavaan ruokavolyymiin jotain pientä ja kallista naposteltavaa.
|