Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lasitölkit juomalaseina

Lähettäjä: djd 
Päivämäärä:   8.6.25 18:31:42

Kaverillani on 20 vuotta ollut isompana juomalasina itsellään joku neliskanttinen tomaattisoosipurkki. Minä olen nyt pari vuotta käyttänyt isona juomalasina itselläni yksin kotona jotain litran vetoista vanhaa suolakurkkupurkkia.

Useamman kerran olen somessa nähnyt jotain perheenäitien lifehackeja "korvaa juomalasit esim. tyhjillä hillopurkeilla". Tai moni on kertonyt, että sen aikaa kun lapset on pieniä, juomalaseina käytetään tyhjiä lasipurkkeja, esim. hillopurkkeja, kun lapset onnistuvat pudottamaan juomalaseja lattialle tai kolhimaan niitä, eikä enää kiinnosta jatkuvasti ostella uusia laseja hajonneiden tilalle. Monet myös tekevät itselleen aamiais- tai välipalasmoothien isoon lasipurkkiin. Siihen on helppo laittaa kansi ja sen voi kuskata vaikka mukanaan.

Luulisi siis, että lasipurkki juomalasina ei ole mikään harvinainen tai uusi juttu. Mutta silti saan jatkuvasti kuulla miten outo olen, kun minulla on lasipurkki juomalasina. Toki jos katan kaverin kanssa syötävää tai juotavaa pöytään, niin katan molemmille oikeat juomalasit, mutta yksin ollessani käytän sitä lasipurkkia, koska sen vetoisuus on litran ja se on kätevämpi kuin täyttää pientä lasia monta kertaa.

Kuitenkin ennen tuota lasipurkkia käytin vuosia muovista jotain "proteiinishaker" -astiaa ilman kantta juomalasina. Senkin vetoisuus oli jotain litran. Sitä ei kukaan ihmetellyt. Mutta tuota samanveroista lasipurkkia tuntuu jokainen ihmettelevän, tuota yhtä kaveriani lukuun ottamatta, joka itsekin juo vettä tomaattisoosipurkista.

En siis tarjoa kavereille juomalaseiksi hillopurkkeja, enkä käytä itsekään sellaisia ns. tavallisina juomalaseina. Minulla on ihan oikeat iittalan juomalasit.

Kertokaa, että oletteko koskaan nähneet kenenkään käyttävän juomalasina lasipurkkia, tai käytättekö myös itse, vai onko teillekin täysin uusi asia, että jotkut käyttävät juomalasien korvikkeina lasipurkkeja? Olenko siis todella outo, kuten kaverini ja moni muukin?

Re: Lasitölkit juomalaseina

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.6.25 18:47:29

Mikäs siinä, jos siitä tykkää. Itse haluan juoda juomani lasista, mieluiten hyvin ohutreunaisesta. Lisäksi haluan, että kattaus on yhtenäistä, eikä jotain satunnaisia hillopurkkeja.

Lähettäjä: Akana 
Päivämäärä:   8.6.25 18:49:47

"Tai moni on kertonyt, että sen aikaa kun lapset on pieniä, juomalaseina käytetään tyhjiä lasipurkkeja, esim. hillopurkkeja, kun lapset onnistuvat pudottamaan juomalaseja lattialle tai kolhimaan niitä, eikä enää kiinnosta jatkuvasti ostella uusia laseja hajonneiden tilalle."

En meillä kyllä ole montaa lasia kolhiutunut eikä yhtäkään hajonnut, kun minä ja veljeni olimme lapsia. Ihan pieninä meillä oli muovi- ja emalimukit, lasi annettiin vasta kun ruokailussa alkoi olla jo joku holtti.

Lähettäjä: Akana 
Päivämäärä:   8.6.25 18:50:57

Ja lasipurkithan hajoavat helpommin kuin juomalasit, joten ajattelisi että sirpalevaarakin on niiden kanssa suurempi. Mutta toki jokainen tyylillään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.6.25 18:51:41

Joo, kyllä kaveripiirissä ihan yleisesti on lasipurkkeja tuollaisina henkilökohtaisina juomalaseina tiskipöydällä, ei tarvi joka välissä täyttää tai tiskata. Kattauksissa sitten ihan tavalliset juomalasit. Ei ole tullut mieleen lapsille antaa sellaisia, kun sieltä vettä ei tule vähitellen kuten lasista vaan ennemmin hulahtaa yhtäkkiä, kun lapsi kallistaa sitä tölkkiä varovasti.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   8.6.25 18:55:06

Kun olin pentu 70-luvulla, meillä oli juomalaseina vain uusiokäytössä olevia kauniita sinappipurkkeja. Hajosivatko kaikki vai hävisivätkö muuten, en tiedä, mutta harmi ettei niitä ole enää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.6.25 19:02:06

Enpä ole tuollaisia juomalaseina nähnyt, enkä kyllä itse käyttäisi. Jotkut ikean lasit ovat sen verran edullisia, ettei haittaa vaikka joku rikkoutuisikin. Ja silti ovat mukavia käyttää ja riittävän siistin näköisiä arkikäyttöön.

Päivämäärä:   8.6.25 19:06:49

Tyttäreni poikakavereineen käytti tölkkejä opiskeluaikana Englannissa. Muuttivat usein niin olivat huolettomia ja joka janoon löytyi aina sopiva koko.
Minusta nerokas idea!

Päivämäärä:   8.6.25 19:12:28

70-luvulla oli sinappilaseja ja niitä meilläkin oli käytössä juomalaseina.

Lähettäjä: ejmi 
Päivämäärä:   8.6.25 19:19:09

Voihan niistä hillopurkeistakin tehdä yhtenäisen kattauksen, kun laittaa jokaiselle samanlaisen hillopurkin eikä sekaisin mitä sattuu.

Minullakin on itselläni juomalasina joku iso astia, nykyään joku lasitölkki joka pysyy hyvin yhdessä kädessä ja aiemmin oli joku iso lasituoppi. En jotenkin edes osaa juoda jostain tavallisesta parin desin juomalasista, ellen sitten tosiaan ole kattanut ateriaa pöytään. Itsekseni juon minäkin siis jostain isommasta, vähintään puolen litran astiasta. Toki minä juon vettä vähintään pari litraa päivässä ja lähinnä aterioiden ulkopuolella.

Päivämäärä:   8.6.25 19:19:13

Saahan hillopurkeistakin yhtenäisen kattauksen, kun laittaa kaikille samanlaiset purkit.

Minä en ole omilleni muutettuani rikkonut yhtäkään juomalasia, mieheni on rikkonut tämän 20 vuoden aikana yhteensä kaksi. Ja kun olin lapsi, ei meillä montaa juomalasia hajonnut. Mutta monilta olen kuullut, että laseja saattaa hajota paljonkin. Minä en ole myöskään koskaan hajottanut yhtään lasipurkkia, eikä niitä hajonnut kyllä minun lapsuudenkodissanikaan.

Ei tässä nyt ollut tarkoitus kilpailla siitä, kenellä hajoaa vähiten laseja. Vaan se, että onko lasipurkki juomakuppina oikeasti niin outo asia, ettet ole sellaista koskaan nähnyt kenelläkään. Vai onko se sinullakin käytössä ja ihan itsestäänselvyys.

Kaikki eivät asu Ikean vieressä ja jotkut eivät halua ostaa Ikean tuotteita edes postitse. Mutta ei tässä nyt ollut kyse siitäkään...

Päivämäärä:   8.6.25 19:21:41

Myös viola sulatejuusto oli lasipurkissa jonka oli jopa joku suomalainen muotoilija suunnitellut juomalasikäyttöön ekan juustotäytön jälkeen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.6.25 19:28:35

Jossain trendikkäissä kahviloissa on nyt noita hillopurkkeja ym. laseina. Ovat tän hetken muoti-ilmiö.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.6.25 19:35:02

En ole käyttänyt, enkä ole nähnyt käytettävän. Jos koet näppäräksi, niin jatka ihmeessä hyväksi koetulla linjalla. Tehdään tässä maassa joka päivä oudompiakin asioita.

Päivämäärä:   8.6.25 19:35:34

En ole nähnyt kuin viimeksi hyvin nuorena kun jollain ei ollut varaa tai jaksamsita ostaa laseja ja häpeillen sitten tarjosi kukkupurkkia lasiksi.

Minulla on isoja laseja jotka ovat miellyttäviä käsitellä. Ihan samalla tavalla se säilyy pöydällä kuin kurkkupurkkikin :D

Lähettäjä: .:. 
Päivämäärä:   8.6.25 21:16:06

mä käytän kanssa kurkkupurkkia juomalasina kun on iso, opin äidiltä.
vieraille on kyllä ihan oikeita laseja.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   8.6.25 21:18:54

Yöpöydällä minulla on aina litrainen lasipurkki.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.6.25 21:22:33

Näkisittepä mistä minä juon. Sellaisesta litran vetoisesta, kahvallisesta mittakannusta:D Siitä on helppo pitää kiinni. Toki hillopurkitkin menisi, mutta pelkään että ote lipsuu.

Lähettäjä: hgdstf 
Päivämäärä:   8.6.25 21:37:19

Siis aloittaja käyttää lasipurkkia juomalasina kun on yksin kotona ja saa jatkuvasti kuulla miten outo on kun tekee niin? Keneltä?

Ja vastauksena, itse en ole ikinä juonut lasipurkista enkä nähnyt kenenkään juovan, mutta hauska idea, jos ei jostain syystä tykkää juoda tavan lasista. Itse uusiokäytän lasipurkit lähinnä itsetehdyn hillon purkitukseen.

Päivämäärä:   8.6.25 22:09:54

"Lähettäjä: hgdstf
Päivämäärä: 8.6.25 21:37:19

Siis aloittaja käyttää lasipurkkia juomalasina kun on yksin kotona ja saa jatkuvasti kuulla miten outo on kun tekee niin? Keneltä?"

Niiltä ihmisiltä, jotka tulevat käymään kylässä ja näkevät sen kurkkupurkin jossain. Minulla on siis se juomakuppi työpöydällä, ruokapöydällä, keittiön tasolla tai jossain. Ja aina ihmetellään että mikä toi on ja jos joku näkee minun ottavan siitä hörpyn, niin ihmettelevät, miksi juon siitä ja et kai sä jotain kurkkupurkkia käytä juomalasina.

Siitä kurkkupurkista on siis etiketti poistettu. Mutta silti ihmisiä ihmetyttää, kun käytän lasipurkkia juomalasina...

Joskus joku kirppisostaja näki sen juomapurkin niin, että siinä oli jotain 5 cm vettä pohjalla ja kysyi, että "Laitatko sä tohon orkidean kasvamaan?" ja sanoin, että ei kun se on minun juomalasini. Eikä minulla edes ole orkideaa. Hän sitten kertoi, ettei ole koskaan nähnyt kenenkään juovan lasipurkista, mutta hänellä on itsellään orkideat lasitölkeissä pienessä vesitilkassa. No, molemmat meistä oppi jotain uutta! :D

Lähettäjä: no voi 
Päivämäärä:   8.6.25 23:13:25

Ikeasta ostaminen saisi vähentyä. Meillä on hieno kulttuuri ja hyvät suunnittelijat mitä astioihin tulee.
Olen nähnyt niin usein jälkiruokaa, vanukkaita ja kerroshilloja tarjottavan lasipurkeista. Minusta se on rumaa. Ihanat jälkiruokakulhot on jätetty käyttämättä. Rumat paksua lasia olevat purkit ovat kauniin kattamisen pilanneet.

Haluan tähdentää, että lasit ja muut astiat ovat käyttöä varten. Ei niitä pidä säilyttää kaapissa vanhenemassa.
Ei tietysti haittaa os haluaa juoda purkista. Minä juon erilaisista laseista, se on myös makuun liittyvä asia. Kauniista lasista maistuu paremmalle.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.6.25 23:43:51

Eikös tää ole ollut kovasti muotia ihan lähivuosina, että käytetään lasipurkkeja juomalaseina. Tai taitaa alkaa olla jo vähän least season tänä päivänä, mutta ei siis mitenkään tavatonta. Itse toki tykkään enemmän ihan juomalaseista.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   8.6.25 23:59:58

Olen nähnyt muutamilla tutuilla, en pitäisi outona. Tykkään astioista ja kattausten tekemisestä, voisin laittaa kivan malliset säilykelasipurkit vaikka pillien kanssa johonkin hauskaan, epäformaaliin kattaukseen cocktail-/ mocktaillaseiksi.

Mutta... olen aika tarkka siitä, että jatkuvasti käyttämieni astioiden pitää olla suutuntumaltaan (juoma-astiat) hyviä ja sellaisia joita on kiva pidellä kädessä. Esim Marimekon "Sukat makkaralla" viinilasit on hauskan näköisiä mutta paksureunaisia ja kökköisen tuntuisia huulilla, eikä ne ole erityisen hyvät kädessäkään - silti mulla on niitä eri väreissä koska joskus nekin sopii johonkin kattaukseen ;) . Samoin kulhojen ja lautasten koko, muoto ja paino pitää olla miellyttäviä että haluan käyttää astiaa jatkuvasti. Satunnaisesti voi syödä ei-niin-suosikistakin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.6.25 01:36:14

Lasipurkin ei tarvitse olla ruma ja toimii kyllä kattauksessakin, silloin kun on ajatuksella tehty ja tilanteeseen sopiva. Meillä on esimerkiksi ollut puutarhajuhlissa, erilaiset purkit toimi eri tarkoituksissa mainiosti ja sopi hyvin siihen hetkeen. Aina ei tarvitse olla niin viimeiseen päälle ja voi hassutella vaikka kattauksella.

Arjessa juomalaseina on ihan juomalaseja, mutta joissain tilanteissa ne ei ole niitä käytännöllisimpiä. Isommasta astiasta tulee helpommin muistettua juoda riittävästi kuin pienestä lasista. Ja kun jokainen juo itselleen mieluisimmasta, niin myös tunnistaa sen omansa sen sijaan että kymmenestä samannäköisestä lasista arpoo. Jollain on pullo, toisella tuoppi (jotka imo on rumempia kuin purkki), kolmannella se sopiva purkki. Ei ole kukaan kummastellut enkä ymmärrä mitä sillä olisi väliäkään, aika luonnollista että on erilaisia tapoja.

Päivämäärä:   9.6.25 04:55:32

Meillä on lasipurkit käytössä niin juomalaseina, kuin matkateekuppeina (suljettava kansi) kuin eväsrasioina (suljettava kansi), eikä kukaan ole ihmetellyt.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.