Lähettäjä: Faktahomma
Päivämäärä: 8.6.25 17:44:13
Hallitus sanoo jatkuvasti, että sen säästöille ei ole esitetty vaihtoehtoja. Tässä on konkreettisia asioita siitä, miten budjettia pitäisi korjata.
Listaamattomien yhtiöiden osinkoverotuksen korjaus. Hyöty valtiolle olisi 400 miljoonaa. Nykyinen järjestelmä suosii varakkaita yrityksiä jotka kasvattavat kassaa mutta eivät investoi. Järjestelmä pitäisi korjata investointeja suosivaksi.
Säilyttävien yritystukien poistaminen. Tukia pitäisi kohdentaa taloutta uudistavaan toimintaan ja leikata tuista jotka tukevat heikosti tuottavaa yritystoimintaa, vähentävät riskisottohalua ja hidastavat vihreää- ja digisiirtymää. Säilyttävät yritystuet eivät kannusta yrityksiä uudistumaan. Pidemmällä aikavälillä yrityksen kilpailukyky rapautuu ja tukitarve kasvaa. Virkamiesselvityksen mukaan noin 10 prosenttia yritystuista kohdentuu taloutta uudistavaan toimintaan esim. suorat T&K-tuet ja 90 prosenttia on muuta tukea. Hyöty valtiolle olisi helposti miljardi euroa. Säilyttävät yritystuet ovat käytännössä sitä, että valtio maksaa tukea yritykselle ja yritys jakaa sen osinkoina omistajille.
Joululahjarahoista luopuminen. Hyöty valtiolle olisi 50 miljoonaa. Joululahjarahat ovat siltarumpupolitiikkaa jossa esim. rahaa annetaan sen tien korjaamiseen, minkä varrella on jonkun ministerin kesämökki eikä korjaustarpeen mukaan.
Kaivosrojalttivero 2% kannalla. Hyöty valtiolle olisi 60 miljoonaa.
Verovapaille yhteisöille 5% lähdevero. Hyöty valtiolle olisi 80 miljoonaa.
Ay-jäsenmaksujen verovähennyksen poiston tuotto-odotus on 170 miljoonaa euroa vuodessa ja siitä voitaisiin luopua jos luovuttaisiin joululahjarahoista, säädettäisiin kaivosrojalttivero ja laitettaisiin verovapaille yhteisöille 5% lähdevero. Tämä lisäisi ostovoimaa ja kulutusta koska ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistaminen syö sen hyödyn liittoon kuuluvilta minkä tuloveronalennus tuo. Ammattiliitot ovat myös verovapaita yhteisöjä ja olisi parempi ostovoiman kannalta, että liitto maksaa eikä yksittäinen liiton jäsen. Tästä valtio hyötyisi 20 miljoonaa (190 milj. – 170 milj. = 20 milj.)
Verovähennyksen lopettamisen työnantajayrityksiltä tuotto-odotus on 20 miljoonaa euroa eli sama summa kun edellisessä valtio hyötyy eli sen poistuminenkaan ei tee lovea budjettiin. Hyöty tässä ei tule suoraan verotuloina vaan ostovoiman kasvuna. Nyt ongelma on se, että säästämisaste on liian korkea ja kulutuskysyntä liian pientä.
Talouden kasvulle haitallisten asioiden korjaaminen: listaamattomien yhtiöiden osinkoverotuksen korjaus ja säilyttävien yritystukien poistaminen toisivat valtion kassaan yhteensä 1,4 miljardia.
Vaikka peruttaisiin kotitalousvähennyksen leikkaus (100 milj.) ja kannustettaisiin ihmisiä säästämisen sijaan käyttämään rahaa remontti- ja siivouspalveluihin (mikä parantaisi työllisyyttä ja vähentäisi harmaata taloutta) tällä kokonaisuudella valtio saisi reilusti yli miljardin enemmän rahaa kun nyt. Samalla työllisyys paranisi, investoinnit lisääntyisivät, harmaa talous vähenisi ja ostovoima kasvaisi.
|