Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Veren osuus kuukautisvuodon määrästä

Lähettäjä: menkkuli 
Päivämäärä:   8.6.25 17:33:56

Välillä näkee/kuulee keskusteluja siitä, kuinka paljon nainen menettää verta normaalien kuukautisten aikana. Jopa niin, että miehet keskustelevat siitä, kuinka paljon nainen menettää verta kuukautisten myötä. Yleensä noissa lukee/kuulee, että nainen menettää normaalien kuukautisten aikana noin 2-3 ruokalusikallista verta ja että normaali kuukautisvuodon kokonaismäärä on noin desin tai alle, sitä suurempi määrä viittaa runsaisiin kuukautisiin.

Miksi noihin keskusteluihin ryntää aina iso määrä naisia rääkymään, että "Minä vuodan kyllä teemukillisen jo päivässä!!".

Kyseessä oli veren osuus normaalin kuukautisvuodon kokonaismäärästä, ei kuukautisvuodon kokonaismäärä. Normaalista kuukautisvuodosta vain osa on puhdasta verta, ei suinkaan koko kuukautisvuodon määrä pelkkää puhdasta verta. Eikä ole normaalia vuotaa desitolkulla päivässä, joten silloin on keskustelun ulkopuolella omine kokemuksineen.

Suurin osa kuukautisvuodostahan on jotain ihan muuta kuin puhdasta verta. Limaa, limakalvon riekaleita ja valkovuotoa. Nämä kaikki värjäytyvät verestä punaiseksi, eikä verta tarvitse olla edes paljoa, kun se värjää jo tehokkaasti.

Ja jos joku vuotaa kuukautisvuotoa teemukillisen päivässä viikon ajan, niin silloin ei puhuta enää normaalista kuukautisvuodon määrästä vaan jo todella runsaista kuukautisista, kun teemuki on yleensä vetoisuudeltaan 3-4 desilitraa... Ja jos kuukautisvuoto on tosiaan pelkkää verta sen 2-3 litraa kuukaudessa, niin kyse ei ole mistään kuukautisvuodosta vaan jostain ihan muusta. Eli silloin hänen ei kannata edes osallistua keskusteluun, jossa puhutaan normaalista kuukautisvuodon määrästä ja veren osuudesta normaalissa kuukautisvuodossa.

Olen käyttänyt kuukautiskuppia muistaakseni yli 10 vuotta. Tarkemmin en ole mitannut, mutta oletan kuukautisvuotoni kokonaismäärän olevan normaali, ja jäävän nykyään alle tai aiemmin max desilitraan per kuukausi. Kuukautiseni kestävät yleensä 5 päivää, kuudes tai jopa se viides päivä on enää tuhrua. Ja nyt useamman vuoden on varsinaisesti kuukautisvuotoa ollut ehkä kaksi vuorokautta, eli ns. kolme päivää, ja sen jälkeen todella olematonta. Ekan vuorokauden aikana saa pientä kuppia tyhjentää 2-3 kertaa vuorokaudessa, sen jälkeen riittää kerran vuorokaudessa. Pieni kuppi on 25 ml eikä sekään täyty edes ääriään myöten tyhjennysvaiheeseen mennessä. Eli desitolkulla minä en kokonaisuudessaan vuoda.

Ja ainakin minulla sen runsaimman vuodon, eli ekan vuorokauden ajan, on vuoto lähinnä limakalvon palasia ja limaa, jotka on verisiä, eikä kuukautisvuotoni mielestäni ole missään vaiheessa pelkkää puhdasta verta. Jos olisi, niin silloin sitä verta valuisi jostain myoomasta, polyypista, kasvaimesta tms., eikä se ole enää normaalia kuukautisvuotoa.

Ymmärrätkö sinä, mitä tarkoitetaan kuukautisvuodolla, mistä puhutaan kun puhutaan kuukautisvuodon kokonaismäärästä tai veren osuudesta kuukautisvuodon kokonaismäärässä? Onko oma kuukautisvuotosi suurimmilta osin puhdasta verta vai jotain muuta, vuodatko teemukillisen päivässä viikon ajan, tai ovatko kuukautisesi omasta mielestäsi niukat, normaalit vai runsaat?

Ja toki on olemassa niitä, joilla on poikkeuksellisen runsas kuukautisvuoto ja "vuotaa kuin hanasta" ja "joutuvat istumaan ämpärin päällä", mutta heistä puhuttaessa ei sitten puhutakaan normaalista kuukautisvuodon määrästä. Ja toki näitä, joille riittäisi yksi side koko kuukautisiin, tai jotka tarvitsevat kuukautisvuotoon pelkkiä pikkuhousunsuojia. Heillä taas on sitten yleensä niukka kuukaitusvuodon määrä.

Mutta aina kun tästä keskustelee tai lukee keskusteluja aiheesta. niin harva tajuaa, mitä eroa on kuukautisvuodon kokonaismäärällä ja veren osuudella kuukautisvuodossa, tai mistä edes puhutaan, kun puhutaan normaalista kuukautisvuodosta. Ja vaikka siihen joku tai jotkut osallistuu kertomalla, ettei normaalia ole vuotaa montaa litraa kuukaudessa tai että kuukautisvuoto on muutakin kuin pelkkää verta, niin näitä ei yleensä huomioida, vaan vaahdotaan vain siitä kuukautisvuodon kokonaismäärästä tai sitten nämä osallistujat on aina niitä, jotka eivät tajua, mistä kuukautisvuoto koostuu.

Ja sitten miehet ihmettelevät, miksi naiset on niin tyhmiä... No, kun he nyt vain näköjään ovat :D

Re: Veren osuus kuukautisvuodon määrästä

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   8.6.25 17:42:57

Kyllä, jotkut miehet pitävät kaikkia naisia tyhminä niin kauan kun pick met puhuvat toisista naisista tuohon sävyyn. Esimerkiksi toisten naisten kirjoittelu on rääkymistä jne.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   8.6.25 17:51:28

Pick you; muut naiset rääkyy, ja on tyhmiä.

Runsaista, kivuliaista ja kaikin tavoin vittumaisista kuukautisista kärsivät naiset voivat olla tunteellisia, kun kertovat vaivastaan. Mikäli ongelmia ei ole diagnosoitu, voi olla epävarmaa, mikä on normaalia ja mikä ei.

Itse en ole mittaillut vuoroni määrää, mutta se on todella runsas, onneksi lääkitys auttaa jonkin verran. Silti runsaat kuukautiset rajoittavat elämääni. Saatan myös rääkyä aiheesta.

Do not pick me, pick "menkkuli". Saatan rääkyä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.6.25 18:01:32

Niin, todella runsaita vuotoja on olemassa, ja ne ovat jopa invalidisoivia. Ei kukaan ole kai väittänyt että se on kaikki verta?

Päivämäärä:   8.6.25 18:01:35

Saatte rääkyä aiheesta, kun aiheena on teidän epätavallinen kuukautisvuoto. Mutta rääkykää silloinkin siitä, että kuinka suuri osuus kuukautisvuotonne kokonaismäärästä on pelkkää verta, esim. "No mulla ei kyllä menkkojen määrä kokonaisuudessaa jää alle desiin, mulla vuotaa neljä desiä jo päivässä, mut siitä määrästä ehkä kolmannes on pelkkää verta ja loput kohdun seinämän palasia, huhhuh!!"

Mutta älkää rääkykö, että teillä veren määrä on litran viikossa, kun tarkoitatte, että kuukautisvuodon kokonaismäärä menkkaviikon aikana on yhden litran...

Eli rääkykää aiheesta, ei aiheen vierestä :)

Lähettäjä: sj 
Päivämäärä:   8.6.25 18:04:44

Huomaa muuten tämänkin ketjun kommenteista aika hyvin miten oikeassa aloittaja on. Tänne säntää ensimmäisenä rääkymään ne, jotka eivät ymmärtäneet edes että mistä aiheesta ketjussa puhutaan, vaikka se kerrotaan jo otsikossa ;)

Omaa kuukautisvuotoani en tiedä koska asennettiin hormonikierukka jo nuorena, kun menkat oli niin karseat. Mutta todellakaan en vuotanut ollenkaan pelkkää verta vaan menkkavuoto oli lähinnä venyvää vaaleaa veristä limaa ja isoja limakalvon palasia. Tuskinpa minäkään siis verta varsinaisesti paljoa menetin. Hemoglobiini minulla oli yhtä hyvä kuin silloinkin eikä ole siis veren rauta-arvoihin vaikuttanut menkkojen loppuminen mitenkään.

Päivämäärä:   8.6.25 18:05:57

Aiheesta keskusteleminen ei ole rääkymistä. Sinä et myöskään päätä, mikä on normaalia vuotoa ja mikä ei. Oikeastaan olet itse tässä se, joka päätään aukoo. Tietysti on vaikeaa hyväksyä, että joku muukin kuin sinä itse tuntee kroppansa ja se toimii eri tavalla kuin omasi.

Päivämäärä:   8.6.25 18:09:34

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 8.6.25 18:01:32

Niin, todella runsaita vuotoja on olemassa, ja ne ovat jopa invalidisoivia. Ei kukaan ole kai väittänyt että se on kaikki verta?"

Aika moni väittää nimenomaan niin. Noissa keskusteluissa, joista aloituksessa mainitsin, ne rääkyjät ovat aina niitä, joiden mielestä kuukautisvuodon kokonaismäärä on sama asia kuin veren osuus kuukautisvuodosta. Eli aika moni on niitä, joiden mielestä kuukautisvuoto on pelkkää verta, kun eivät tajua edes asiasta asiallisesti sanottaessa, että eihän kuukautisvuoto pelkkää verta ole, kun jatkavat rääkymistään entistä pahemmin, että he kyllä vuotavat menkkavuotoa näin ja näin paljon menkkojen aikana tai yhden menkkapäivän aikana.

Asiallisesti kommentoivat eivät ole rääkyjiä ja jostain syystä ne asialliset kyllä tajuavat, että kuukautisvuoto on muutakin kuin vain verta ja kun aiheena on veren määrä ja osuus kuukautisvuodosta, niin puhuvat siitä eikä siitä, kuinka paljon he kokonaisuudessaan vuotavat.

Lähettäjä: yderk 
Päivämäärä:   8.6.25 18:12:37

Päivämäärä: 8.6.25 18:05:57

Aiheesta keskusteleminen ei ole rääkymistä. Sinä et myöskään päätä, mikä on normaalia vuotoa ja mikä ei. Oikeastaan olet itse tässä se, joka päätään aukoo. Tietysti on vaikeaa hyväksyä, että joku muukin kuin sinä itse tuntee kroppansa ja se toimii eri tavalla kuin omasi."

Kerro, ettet osaa lukea kertomatta, ettet osaa lukea... :DD

Aloittaja on kyllä täysin oikeassa.

Päivämäärä:   8.6.25 18:17:54

Päivämäärä: 8.6.25 18:05:57

Aiheesta keskusteleminen ei ole rääkymistä. Sinä et myöskään päätä, mikä on normaalia vuotoa ja mikä ei. Oikeastaan olet itse tässä se, joka päätään aukoo. Tietysti on vaikeaa hyväksyä, että joku muukin kuin sinä itse tuntee kroppansa ja se toimii eri tavalla kuin omasi."

Mitähän ketjua sinä olet lukenut? Et ainakaan tätä. Nuo rääkyjät eivät ole asiallisia vaan osallistuvat keskusteluun rääkymällä. Minä en ole väittänyt, että minä määrittelen, mitä on normaali kuukautisvuoto. Minä osaan lukea ihan virallisen, lääketieteellisen määritelmän normaalille ja epänormaalille kuukautisvuodolle, ja kun puhutaan normaalista kuukautisvuodosta niin silloin puhutaan siitä, ei epänormaalesita menkoista. Esim. se, että kuukautiset ovat todella invalidisoivat, ei ole normaalit kuukautiset vaan tuolloin kyse on jo epänormaaleista kuukautisista. Minä en ole päätäni aukonut kenellekään, vaan päänaukojia ovat ne rääkyjät :D Eikä minulla ole vaikeuksia hyväksyä sitä, että joillakin muilla on epänormaalit menkat, mutta sitä on joskus vähän hankala hyväksyä, että ihmiset ovat noin tyhmiä, etteivät ymmärrä edes sitä, mikä keskustelun aiheena on. Sinäkin olet tästä aika hyvä esimerkki. Pakko päästä osallistumaan keskusteluun edes perehtymättä siihen, mistä edes puhutaan.

Päivämäärä:   8.6.25 18:33:23

Kyllä aloittajalla on kyse nyt hyvin sisäistetystä naisvihasta, jota pitää päästä tänne purkamaan.

Miehet keskustelevat, naiset ryntäävät rääkymään.

"Ja sitten miehet ihmettelevät, miksi naiset on niin tyhmiä... No, kun he nyt vain näköjään ovat :D" Suora lainaus.

Itse en kyllä ole tekemisissä sellaista miesten kanssa, jotka pitävät naisia tyhminä. Jos aloittaja on, se kertoo eniten hänestä itsestään ja näistä miehistä.

Pick "menkkuli".

Lähettäjä: vesilasi 
Päivämäärä:   8.6.25 19:03:09

Tuli vaan mieleen että onko kenelläkään kuukautisten aikana hirveä janon tunne?

Päivämäärä:   8.6.25 19:13:25

Mutta mitä merkitystä sillä on, miten iso osa vuodosta on verta? Mitä merkitystä sillä on sille runsaasti vuotavalle? En oikeasti ymmärrä logiikkaasi.

Kun valitan runsaista kuukautisistani, valitan koska kuukuppi täyttyy tunnissa, yöllä pitää pitää vaippoja sen kaverina tai laittaa herätyksiä tyhjentämiseen. Valitan siitä miten minnekään ei voi mennä kun pitää niin usein päästä vessaan koska vaan vuotaa yli ja ohi ja ympäri.

Ei minua kiinnosta mikä osa vuodostani olisi labrassa tutkittaessa puhdasta verta ja miten iso osa limakalvon kappaleita tai vaikka valkovuotoa. Se ei ole ollenkaan oleellista.

Voin kuvitella että ihmisiä hämmentää jos säntäät paikalle selitämään että niin sehän ei ole kaikki verta. Ihan kuin sillä olisi jotain väliä?

Päivämäärä:   8.6.25 19:27:45

Piste juurikin noin. Aloittaja kuulostaa siltä, että lausunnoillaan hän vähättelee naisia ja ohjaa keskustelua epäoleelliseen.

Veren määrällä on toki sen verran väliä, että jos verta on menetetty paljon, pitää siihenkin lääkärin kiinnittää huomiota. Usein runsaista vuodoista kärsivät naiset eivät ole saaneet apua vaivaan, eivätkä voi olla varmoja, mikä on normaalia ja mikä ei. Lisäksi voi vaatia tuuria löytää lääkäri, joka suhtautuu asiaan riittävällä vakavuudella.

Itselläni käytössä Caprilon ja tietysti rautalisä sekä kipulääkkeet. Näillä selviää joten kuten.

Päivämäärä:   8.6.25 19:28:48

Piste kysy lääkäriltä tuota Caprilonia, jos ei ole vielä käytössä.

Lähettäjä: Kuuhullu 
Päivämäärä:   8.6.25 19:32:04

Minulla vuoto ensimmäisinä kahtena päivänä niin, että kuppi, isompi, pitää tyhjentää noin tunnin välein ja on silloin täynnä. Yöllä myös ja joudun nukkumaan suojien päällä. Vuodosta ei kaikki tosiaan ole verta ja hyvä niin. Jo nyt vuoto vaikuttaa sekä hemoglobiinin että ferritiiniin heikentävästi ja jos vuodossa olisi isompi osa verta niin raudanpuute pahenisi entisestään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.6.25 20:35:48

Pick me(nkkuli). Vaikka kuinka painaisit muita naisia alas ja vähättelisit, ei ne miehet tykkää susta yhtään sen enempää. Olet niille vain yksi tyhmä nainen muiden joukossa, et mikään not like other girls -tyyppinen cool girl.

"Ja sitten miehet ihmettelevät, miksi naiset on niin tyhmiä... No, kun he nyt vain näköjään ovat :D"

Itse asiassa tilastollisesti miehissä on enemmän keskivertoa matalamman älykkyysosamäärän omaavia kuin naisissa. Mutta jos haluat uskoa että itse olet tyhmä, niin ole hyvä vain.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.6.25 20:44:09

Lisään vielä, että kun ottaa huomioon kuinka vähän kaikenlaisia naisten vaivoja tutkitaan, en yhtään yllättyisi jos väite tuosta puhtaan veren määrästä vuodossa olisikin jotain aivan muuta. Eikös se ollut vasta toissavuonna kun siteitä ja tamponeitakin alettiin testaamaan oikealla verellä eikä jollain tekonesteellä, ja sitten huomattiin että hups, eihän nämä pidäkään oikeaa kuukautisvuotoa ollenkaan niin hyvin kuin mitä luvattiin? Lisäksi esim. miesten kaljuuntumista on tutkittu enemmän kuin endometrioosia.

Että juu, näin vakavasti otetaan asia joka koskettaa puolia maapallon väestöstä.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   8.6.25 21:01:42

"Suurin osa kuukautisvuodostahan on jotain ihan muuta kuin puhdasta verta. Limaa, limakalvon riekaleita ja valkovuotoa. Nämä kaikki värjäytyvät verestä punaiseksi, eikä verta tarvitse olla edes paljoa, kun se värjää jo tehokkaasti."

Kiitos kun selitit tämän meille tavallisillekin kuolevaisille. Me emme tosiaan ennen tätä tärkeää ulostuloasi tienneet tätä!!

Lähettäjä: Tux 
Päivämäärä:   8.6.25 21:09:45

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 8.6.25 19:13:25

Mutta mitä merkitystä sillä on, miten iso osa vuodosta on verta? Mitä merkitystä sillä on sille runsaasti vuotavalle? En oikeasti ymmärrä logiikkaasi.

Samaa mietin, miksi keskustelussa pitää eritellä noin mitä kaikkea sieltä ulos vuotaa?

Päivämäärä:   8.6.25 21:10:38

No siksi ettei miehet pidä tyhmänä vaan täsmällisenä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.6.25 21:21:21

En ole ikinä törmännyt kuukautiskeskusteluun, jossa puhuttaisiin veren määrästä kuukautisvuodossa. Vuodon kokonaismäärä on paljon oleellisempi, ja siitä kyllä puhutaan. Pelkästään veren määrästä puhuminen tuntuisi vähättelevältä, koska sillä ei ole mitään merkitystä.

Lähettäjä: paahtoleipä 
Päivämäärä:   8.6.25 21:25:35

Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 8.6.25 21:21:21

En ole ikinä törmännyt kuukautiskeskusteluun, jossa puhuttaisiin veren määrästä kuukautisvuodossa. Vuodon kokonaismäärä on paljon oleellisempi, ja siitä kyllä puhutaan. Pelkästään veren määrästä puhuminen tuntuisi vähättelevältä, koska sillä ei ole mitään merkitys

Tämä!

Päivämäärä:   8.6.25 21:26:16

Kyllä tuota keskustelua näkee naistenkin aloittamana. Esimerkiksi joku nainen joskus aloitti keskustelun Threadsissa "Näin ig:ssä videon missä ihmiset arvailevat paljonko naisilta tulee verta kuukautisten aikana. Samassa videossa väitetään pokkana että se on kaiken kaikkiaan 2-3 rkl. Mun kuukupin tilavuus on 30 ml ja tyhjennän sen parin ekan menkkapäivän aikana 5-8 kertaa ja se on täynnä joka kerta. Missä on tämä pari ruokalusikallista verta?" ja se ketju sitten täynnä rääkyviä naisia, jotka kertovat, kuinka he vuotavat kuin seula ja heillä kuukautisvuoto on kyllä enemmän kuin pari lusikallista.

No kun kyseessä on veren määrä kuukautisvuodossa niin se on eri asia kuin kuukautisvuodon kokonaismäärä. Ja jos vuotaa desitolkulla per päivä niin silloin ei puhuta enää normaalista kuukautisvuodosta.

En tiedä, saako täällä mainita kenenkään nimimerkkejä vai meneekö ketju poistoon. Mutta tuo keskustelu löytyy kyllä threadsista haulla "kuukautiset".

Päivämäärä:   8.6.25 21:27:34

Niin, arveltiin paljonko naisilta tulee verta. Ei arvuuteltu keskimääräistä vastausta, kirkupieru.

Lähettäjä: Vaikuttaa siltä 
Päivämäärä:   8.6.25 21:30:56

Onko aloittaja kirjolla?

Päivämäärä:   8.6.25 21:35:33

..:
Minä olen törmännyt aika useinkin noihin keskusteluihin, joissa puhutaan nimenomaan siitä menetetyn veren määrästä kuukautisvuodon mukana. Moni pohtii, miksi veren rauta-arvot on niin huonot ja miettivät voiko syyttää tai syyttävät kuukautisia, vaikkei ne ole edes runsaat. Ihmettelevät siis sitä, kun ei ole runsaat menkat ja silti edes rautainfuusiosta ei ole hyötyä, syö monipuolisesti eikä ole löytynyt keliakiakaan. Ja sitten tullaan kertomaan, että "kyllä normaalienkin kuukautisten aikana menettää desin verta kun normaalit menkat on noin desin" ja kun siihen sanoo, että "ja suurin osa vuodosta ihan jotain muuta kuin verta", niin aletaan taas rääkyä...

Voihan siinä vuotaa vaikka desin verta ja kuukautisvuotoa olla kokonaisuudessaan litra, muttei siinä silti yhtä litraa verta menetä...

Päivämäärä:   8.6.25 21:40:02

"Mutta mitä merkitystä sillä on, miten iso osa vuodosta on verta? Mitä merkitystä sillä on sille runsaasti vuotavalle? En oikeasti ymmärrä logiikkaasi."

Kun keskustelun aiheena on se, "kuinka iso osa kuukautisvuodosta on verta" niin silloin toivotaan keskustelua siitä aiheesta. S

Sellainen logiikka siinä on. Se on nimeltään aiheessa pysyminen. Mutta täällä se vaikuttaa olevan megavaikeaa, kuten monessa paikassa muuallakin.

Lähettäjä: voitaas 
Päivämäärä:   8.6.25 21:46:12

Jaetaanpa aloituksen enimmäinen kappale osiin ja luetaan se ihan virke kerrallaan:

Aloituksen ensimmäinen virke:
"Välillä näkee/kuulee keskusteluja siitä, kuinka paljon nainen menettää verta normaalien kuukautisten aikana."

Aloituksen toinen virke:
"Jopa niin, että miehet keskustelevat siitä, kuinka paljon nainen menettää verta kuukautisten myötä."

Aloituksen kolmas virke:
"Yleensä noissa lukee/kuulee, että nainen menettää normaalien kuukautisten aikana noin 2-3 ruokalusikallista verta ja että normaali kuukautisvuodon kokonaismäärä on noin desin tai alle, sitä suurempi määrä viittaa runsaisiin kuukautisiin."

Ja sitten lukutaidottomat sennut tulevat ihmettelemään, että mitä merkitystä asialla on kun minä vuodan runsaasti ja se pilaa elämäni.

No kun aiheena ei ollut se, että onko sinun elämäsi pilalla epänormaalien kuukautisten vuoksi vaan se, että kuinka suuri osuus normaalista kuukautisvuodosta on verta ja paljonko naiset yleensä menettää verta normaalien kuukautisten aikana.

Onhan se ihan päivänselvää, että jos vuotaa moninkertaisesti normaaliin verrattuna ja se pilaa elämän, niin siihen kuuluu hakea apua. Mutta se onkin sitten jo keskustelua ihan eri aiheesta.

Päivämäärä:   8.6.25 21:48:02

No pitäisikö sitten aloittaa keskustelu asiallisesti, vai ei silleen saa miehii?

Päivämäärä:   8.6.25 21:51:07

Kysymyksiä kaikille minua pick me:ksi nimittelijöille:

Miksi miesten pitäisi haluta minua?
Miksi minä haluaisin miellyttää miehiä?
Miksi oletatte, että haluaisin miehiä?
Onko kenelläkään teistä käynyt mielessäkään, etten ehkä todellakaan halua olla miesten kanssa tekemisissä enemmän kuin on pakko?
En ehkä halua miehiä kavereiksi ollenkaan ja saatan olla vaikka lesbo, etten viehäty miehistä millään tavalla?

Kumma juttu kuitenkin, että noihin keskusteluihin osallistuvat miehet tuntuvat tietävän naisten kuukautisista enemmän kuin naiset itse ja miehet kykenevät jopa pysymään aiheessa, toisin kuin naiset.

Päivämäärä:   8.6.25 21:53:19

Koska naiset rääkyvät, miehet keskustelevat. Ja tuo lopun paras miten miehet pitävät naisia tyhmiä, koska HE ovat. Paitsi tietysti aloittaja itse. Ja vielä oikein komia irvistys päälle.

Päivämäärä:   8.6.25 21:56:19

Koska suurin osa keskusteluihin osallistuvista on naisia ja heistä iso osa osallistuu noihin keskusteluihin rääkymällä, miehet asiallisemmin. Ja ne naiset, joilta tulee kommentteja aisalliseen sävyyn, ymmärtävät mikä oli aihena, eivätkä rääy, että "minun kuukautisvuotoni kokonaismäärä on kyllä litran päivässä".

Voidaan siis jakaa keskustelijat kolmeen kategoriaan.
1) rääkyvät naiset
2) asialliset naiset
3) miehet

Miehiä ei ole tarvetta jakaa rääkyviin ja asiallisiin, koska heiltä ei ole rääkyviä kommentteja näkynyt.

Päivämäärä:   8.6.25 22:21:38

Se on tämä nykyaika, kun kaikki miehet puhuvat asiallisesti ja tietäväisinä kuukautisista, mutta sitten kuitenkin kun seuraa osan miehistä käyttäytymistä kun puhe kääntyy Prideen tai ihmisoikeuksiin, niin bye bye asiallisuus.

Päivämäärä:   8.6.25 22:42:43

Ihme rääkyjä tämä menkkuli.

Päivämäärä:   8.6.25 22:49:07

Menkkuli: Entäs, jos asiallisesti ohjaat niitä toisia naisia keskustelemaan aiheesta?

Päivämäärä:   8.6.25 22:55:48

Saattaa olla, että joskus sekaannusta aiheuttaa se, että kuukautisvuodosta puhutaan kuukautisverenä, ja koska kukaan ei tiedä yhtäkään, jolle pelkällä todellisella veren määrällä olisi väliä, niin kaikki olettavat verellä tarkoitettavan kuukautisveren määrää.

Päivämäärä:   8.6.25 23:05:12

"Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 8.6.25 22:55:48

Saattaa olla, että joskus sekaannusta aiheuttaa se, että kuukautisvuodosta puhutaan kuukautisverenä, ja koska kukaan ei tiedä yhtäkään, jolle pelkällä todellisella veren määrällä olisi väliä, niin kaikki olettavat verellä tarkoitettavan kuukautisveren määrää."

Voi olla. Mutta jos keskustelun aloituksessa (joko somessa tai IRL) puhutaan "veren osuudesta kuukautisvuodossa" tai "menetetyn veren määrästä kuukautisten mukana", niin silloin pitäisi edes tarkennuksen jälkeen tajuta, että ei puhuta "kuukautisvuodon kokonaismäärästä".

Kun noille kommentoi asialliseti, että tässä on kyseessä veren osuus kuukautisvuodosta eikä kuukautisvuodosta kokonaisuudessaan, niin eivät siltikään osaa tajuta, että "Niin juu. No siis noinhan se onkin" ja sitten jatkaa asiallisesti pohtimista, miten iso osa vuodosta onkaan pelkkää verta tai kuinka paljon on normaalia menettää verta, kun sanotaan, että normaali määrä kuukautisvuotoa on desi tai alle. Sehän siinä ihmetyttääkin, että jatkavat asiattomalla linjallaan, vaikka heille sanookin, että sinä puhut aidasta, kun aiheena on aidan seipäät.

Lähettäjä: Kieliside 
Päivämäärä:   8.6.25 23:53:52

Niin, se veren osuus kuukautisvuodon määrässä takuulla vaihtelee henkilökohtaisesti. Sitä ei myöskään laboratoriossa määritellä kullekin naiselle (siis veren osuutta kunkin kokonaisvuodosta), joten kysyt aika mahdottomia aloittaja. Voin tietää kokonaismäärän, en veren määrää kuulautisvuodossa. Keskimääräisen veren osuuden perusteella sen voisi laskea mutta silloin tulos on keskiarvoluku.

Lähettäjä: Kieliside 
Päivämäärä:   8.6.25 23:57:08

Ja vielä aloittaja: kuukautisveri ei ole sama kuin veri vaan sisältää kaikki risut ja männynkävyt, jotka kuukautisvuodon mukana tulevat. Kuukautisvuoto ja kuukautisveri siis synonyymit.

Lähettäjä: gyn 
Päivämäärä:   9.6.25 02:18:24

Kuukautisvuodon kokonaismäärä ei kyllä ole sama asia kuin pelkkä kuukautisveri. Joten jos mietitään että kuinka paljon normaalin kuukautisvuodon seassa on verta ja kuinka paljon kaikkea muuta, niin silloin ei kyllä kuulu vouhottaa siitä kuinka paljon kokonaisuudessaan vuotaa ja naureskella niille, joiden mielestä normaalista kuukautisvuodosta verta on muutama ruokalusikallinen. Eli aloittaja on ihan oikeassa.

Lähettäjä: kenkkuli 
Päivämäärä:   9.6.25 09:28:40

Öö pikemminkin miehet rääkyvät useammin keskusteluissa että "Eihän sieltä ees tule kuin teelusikoiden verran tavaraa ulos miten voi olla noin vaikeeta öhöhöh"

tajuamatta että se teelusikka homma tarkoittaa sitä verta eikä koko sen töhnän määrää jota on tarkkailtava, hallittava ja pelättävä ettei tursu ja valu mistään yli.

Jolloi totta kai ryntään korjaamaan että ei se tarkoita sitä määrää mitä tavaraa tulee ulos?

En ole ikinä törmännyt keskusteluun noin päin kuin mitä aloittaja esittää vaan nimenomaan siihen ettei ymmärretä ettei ne teelusikat kerro sitä kokonaismassan määrää vaan väännetään nimenomaan että "No keskiverrolta tulee vaan muutama teelusikka sitä tavaraa??? KUUKLE SANOO!!"

Ei ne miehet todellakaan ole tarkentaneet että "Umm actually tarkoitin vain veren määrää" vaan todellakin tyhminä luulee että tarkoittaa sitä kokonaisuudessaan kaiken moskan määrää mitä sieltä tulee :D

Päivämäärä:   9.6.25 09:45:39

Menee kyllä usko ihmiskuntaan, kun lukee tätä ketjua.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   9.6.25 09:51:36

En kyllä ole törmännyt 50- vuotisen elämäni aikana keskusteluun missä eriteltäisiin tarkkaan mistä se vuoto tarkkaan ottaen koostuu. Yleensä kuitenkin puhutaan runsaista vuodoista, niukoista vuodoista tai jotain siltä väliltä. Itsekin lääkärissä asian puitteissa käyneenä en kuullut tai lukenut muuta kun "erittäin runsaat kuukautiset". Ei lääkäri mittauttanut mikä osa on verta tai mikä jotain muuta, joka tapauksessa se vuodon määrä määrittelee vaikkapa lääkityksen aloittamisen.

Lähettäjä: kenkkuli 
Päivämäärä:   9.6.25 10:01:43

Olin sopivasti työpaikan taukotilassa niin kokeilin heittää tuon ilmoille, tämän hetkinen tiimini on vain naisia, meni näin:

minä:
- Kuvitella että verta tulee kuukautisissa vain teelusikoita
*tiimi näyttää mietteliäältä ja ihmiset nyökyttelevät ollen samaa mieltä, yksi "Mmm makes sense, vaikeahan sitä on hahmottaa sitä veren määrää"

yksi tiiminjäsen masentuneella äänellä

-Niin vähänkö? Tuntuu että tulee jatkuvasti itsellä reisille ja kaikesta läpi :(

Minä:

- Aah ihan luonnollista koska tuolla tarkoitetaan vain sitä veren määrää, kyllähän sieltä mm limakalvoakin tulee.
Tuo veren erittely nyt on aika hassu tapa ilmoittaa kun ei sillä oikean elämän ja menkoista selviytymisen kanssa ole mitään tekemistä, ja ei kyllä ikinä tule sanottua että "Huhhuh kun sitä limakalvoa ja solukka sieltä nyt tulee" vaan aina vaan verestä puhun :D

Työkaveri:

- Aah nojoo totta jos jossain labrassa mitattuna niin tietenkin, haha joo on kyllä aika turha tieto oikean elämän kannalta, mutta hauska nippelitieto. Itsekin tulee puhekielessä sanottua vain veri.

Puhekielessä sanomme aina veri. En ikinä että "Tuleepas nyt limaa, solujätettä, verta, kohdun limakalvoa, hyytymiä, hedelmöittymättömän munasolun hajoamistuotteet ja vettä" .

Olisi outoa eritellä tätä puheessa eikö? Joten eiköhän joku vain tulkitse toisen puhuvan sillä mistä puhekielessä puhutaan.

Voiki olla että pick me naisvihamielinen aloittaja tulkitsee nämä ahdistuneet ja puhekieliset tulkitsijat rääkyjiksi?

Tästähän on tutkimuksia että erityisesti miehet tulkitsevat naisten puhuvan enemmän, puhuvan pidempään ja olevan äänekkäänpiä, ärsyttävämpiä kun todellisuudessa miehet puhuivat pidempään enemmän ja desibelit olivat korkeammalla?

Voin kuvitella että pick me naisilla sama bias ja ilmiö.

Meidän taukotilakeskustelussamme kukaan ei rääkynyt eikä keskustelu lähtenyt mihinkään sen kummempiin sfääreihin

Yksi huokaisi miettien stressaantuneena omia kuukautisiaan, minä tarkensin mitä tarkoitin, asia oli loppuun käsitelty.

Voin kuvitella että joku tuonkin olisi ilmaissut rääkymisenä, vinkumisena, ihan vaan koskaa vihaa naisia. Mutta kun ilmaisee rationaalisesti miten tilanne eteni, sävy muuttuu.

Rationaalisesti keskustelutilanteiden kuvaaminen nyt vaan on tunteellisille miehille ja naisvihamielisille vaikeaa.

Päivämäärä:   9.6.25 11:55:40

"Kuukautisvuodon kokonaismäärä ei kyllä ole sama asia kuin pelkkä kuukautisveri."

Mitä ihmettä? :D Kuukautisvuoto = kuukautisveri. Sanat tarkoittavat ihan samaa, eli sitä kokonaismäärää, mitä kuukautisten aikana ulos vuotaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.