Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten kieltäytyä mökkikutsusta?

Lähettäjä: XL 
Päivämäärä:   8.6.25 16:44:07

Muutamia kutsuja kavereiden mökeille todennäköisesti tulossa. En yhtään tykkää olla muiden nurkissa muutamaa tuntia pidempään enkä mökeillä oikein sitäkään, koska mikään mökkitekeminen ei ole mun juttu. Mieluummin lomalla lähden sellaisiin kohteisiin joissa haluan käydä, kun se vihdoin on mahdollista, tai sitten edistän kotona niitä lukuisia hommia mitä täällä on tehtävänä.

Miten kieltäytyä kutsusta viettämään mökkiviikonloppua tms kohteliaasti mutta niin että menee kerralla perille eikä tulisi jatkuvaa ruikutusta, että tulisit nyt vaan, eihän se ole kuin yksi vkl jne jne. ?

Re: Miten kieltäytyä mökkikutsusta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.6.25 16:47:58

Kerrot, että sulla on muuta menoa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.6.25 16:49:38

"Hei, kiitos kutsusta, mutten tällä kertaa pääse mukaan omien kiireiden vuoksi. Hauskaa mökkeilyä!"

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   8.6.25 16:51:59

Tai sitten jos olette hyvissä väleissä niin sanot vaan, että mökkeily ei oo sun juttu eikä kiinnosta, niin et halua tuhlata vapaatasi siihen. Ja että voitte koittaa keksiä yhdessä jotain muuta tekemistä mikä miellyttää kumpaakin

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   8.6.25 17:05:33

"mökkeily ei oo sun juttu"

Eipä tohon muu auta jos ei halua seuraavana viikonloppuna uutta kutsua.

En tosin pysty ymmärtämään miksi jotkut haluavat mökeilleen vieraita :D

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   8.6.25 17:06:38

''En ole oikein mökki-ihmisiä'' jne jne.

Päivämäärä:   8.6.25 17:11:14

Mä oon parina kesänä ilmoittanut muutamassa kaveriryhmässä ajoissa etukäteen, että on ollut kiireiset aiemmat kesät ja kiireinen vuosi niin haluan kesän ottaa rauhassa ja osallistun esim mökkiviikonloppuihin oman jaksamisen mukaan.

Itse koen että tuommoinen epämääräinen "muuta menoa" on kavereiden kanssa vaikea, koska sitten pitäisi muistaa mistä viikonlopusta on kellekin sanonut jotain. Ja toisaalta jos kavereilla on mökki ja kysyvät "joku viikonloppu kesällä", ei siihen oikein voi vastata että on muuta.

Itse aloittajan tilanteessa kiittäisin kutsusta ja sanoisin, että syystä x en tänä kesänä taida jaksaa lähteä mökille. Ja sen jälkeen ehdottaisin jotain muuta yhteistä tekemistä, jotta tulee ilmi, että haluan kuitenkin kaveria nähdä. Syyksi x saattaisin sanoa, että on ollut töissä raskasta ja palaudun kotona paremmin. Ainahan siitä voi loukkaantua, mutta en tiedä kuinka hyvä kaveri sellainen on joka ei ymmärrä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   8.6.25 17:14:21

Voisiko mökillä käydä vain kahvilla tai makkarat paistamassa tai saunomassa? Vai ovatko niin kaukana? Itsekään en halua toisten mökeille enkä koteihinkaan yöksi, mutta jos kutsutaan, niin voin vierailla.

Päivämäärä:   8.6.25 17:16:58

Kyseessä ei siis ole mikään tietty viikonloppu vaan just sellainen lavea kutsu, että voisi mennä milloin vain kesän aikana. Eli ei voi sanoa että on just sinä tiettynä viikonloppuna menoa.

Sit toi että palaudun paremmin kotona on hankala kun tarkoitus kuitenkin kesän aikana liehua pitkin Suomea, ja mahdollisesti käydä ulkomaillakin, eikä viettää leppoisaa aikaa kotona.

Päivämäärä:   8.6.25 17:19:46

Miksi ette puhu vaan totta? Jos toinen rupeaa inttämään niin sitten opetellaan niitä omia rajoja. Ja tarvittaessa poistetaan se toinen ihminen elämästä jos hän ei opi rajaamaan itseään.

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   8.6.25 17:19:53

Siis miksei ihan oikeasti voi sanoa, ettei viihdy kesämökeillä? Voitko aloittaja vastata?

Päivämäärä:   8.6.25 17:20:50

"Voisiko mökillä käydä vain kahvilla tai makkarat paistamassa tai saunomassa? "

Sen verran kaukana ettei kannata parin tunnin takia ajaa. Eikä saunominen kiinnosta (juu, epätyypillinen suomalainen täällä moi), eikä makkarat ja (tavalliset) kahvitkaan kauheasti.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   8.6.25 17:24:14

Joo, ei kauas kannata ajaa jos ei ole muuta asiaa sinne päin. Ja kahvin sijaan tietysti voi juoda mehua ja makkaran sijaan paistaa letut ja saunan sijaan uida tai istua pihakeinussa. Pointti oli, että käy lyhyellä vierailulla.

Päivämäärä:   8.6.25 17:29:03

"Sit toi että palaudun paremmin kotona on hankala kun tarkoitus kuitenkin kesän aikana liehua pitkin Suomea, ja mahdollisesti käydä ulkomaillakin, eikä viettää leppoisaa aikaa kotona."

No keksi siihen joku muu perustelu tilalle. Joko sanot suoraan ettei mökkeily ole sua varten tai sitten jonkun "muuta ohjelmaa on niin paljon, ettei tänä kesänä".

Toki kannattaa muistaa sekin, että jos vuodesta toiseen kieltäytyy menemästä niin jossain vaiheessa ne kutsut lakkaa. Siinä vaan helposti lakkaa sitten muukin yhteydenpito. Että itse miettisin jaksaisinko vaikka yhdellä mökillä vuodessa käydä paistamassa lettuja ja uimassa, jos muutenkin olet vaikka sillä suunnalla liikkeellä.

Päivämäärä:   8.6.25 17:30:20

Lisäyksenä vielä että sittenhän se on helppo todeta ettei tänä vuonna onnistu jos ehdottaa jonkun "ajelen siitä ohi 8.7 ja 15.7., olisiko toisena päivänä onnistunut vierailla?" Ja se ei sovi isäntäväelle.

Lähettäjä: jjenj 
Päivämäärä:   8.6.25 17:42:58

En minäkään pidä mökkeilystä, ainakaan toisten mökeillä.

Ihan jo se, että mitä syödään ja kuka maksaa mitäkin. Minulla on pari allergiaa, joten en voi syödä mitä vain ja muita ei näytä asia kiinnostavan. Jos taas otan omat eväät, eli en osallistu yhteisiin ruokiin kun en niitä syö, niin minua vaaditaan silti maksamaan niistä osa, koska "kaikki kulut jaetaan tasan". Kuitenkaan he eivät maksa osaansa minun ruuistani, joten...

Lisäksi olen TO-DEL-LA allerginen hyttysten ja mäkärien puremille sekä hengenvaarallisen allerginen ampiaisten pistoille. Minulla on kyllä allergialääkkeet, kyypakkaus ja epipen, mutta silti hyttyset ja mäkärät saavat sietämättömän kutinan aikaan enkä voi olla ulkona jos hyttysiä on kamalasti. Kiva siinä kuunnella, kun muut sanovat "Ei hyttysistä tarvitse välittää. Ei niitä edes huomaa, jos vain päättää, ettei niistä välitä". Nuo ihmiset eivät sitten ole kyllä allergisia hyttysille. Ja jos he jollekin ovat allergisia, niin heille ei auta sanoa "Ei siitä tarvitse välittää. Ethän sinä edes huomaa allergiaoireitasi, jos vain päätät, ettet niistä välitä". Saa kamalat raivot päälleen sen sijaan, että saisi ymmärrystä, että minulla on ihan sama hyttysten kanssa kuin heillä sen jonkun muun allergiansa kanssa...

Muut eivät osaa hakata halkoja tai sytyttää tulia takkaan tai saunaan. Muut eivät viitsi tiskata tai siivota vaan levittävät likaa ympäriinsä ja lattiat mopataan lika levitellen niin, että laitetaan kolmenkertainen määrä pesuainetta ja lopputuloksena lattiat on likaset ja pesuaineesta tahmeat. En halua jättää mökkiä tuohon kuntoon, muttei auta, vaikka sanoisin, että älä laita enempää pesuainetta ja luuttua järjestelmällisesti äläkä sudi sinne tänne.

En viitsi enää lähteä mökille kavereiden kanssa vaan sanon aina, etten pääse kun on muuta menoa.

Isällä oli mökki, mutta se oli saaressa ja siellä ei paljoa hyttysiä ollut, kun siinä pihalla tuuli niin mukavasti. Mutta isän kuoltua se mökki myytiin, enkä kyllä ole kaivannut.

Päivämäärä:   8.6.25 17:53:58

Minä kehtaan ventovieraillekin sanoa ettei asia X ole minun juttuni jos saan kutsun jonnekin minne en halua mennä. Joten en keksi mitään syytä miksen kehtaisi omille kavereilleni ja sukulaisilleni myös sanoa niin. Kai nyt jokainen normaali ihminen ymmärtää etteivät kaikki pidä samoista asioista kuin itse.

Lähettäjä: daylite 
Päivämäärä:   8.6.25 18:07:34

Sano että olet allerginen itikoiden puremille ja muille hyönteisille.

Lähettäjä: ilha 
Päivämäärä:   8.6.25 18:20:11

"Lähettäjä: daylite
Päivämäärä: 8.6.25 18:07:34

Sano että olet allerginen itikoiden puremille ja muille hyönteisille."

No sitten vastaus on sama kuin minkä nimimerkki jjenj aina saa:
"Ei hyttysistä tarvitse välittää. Ei niitä edes huomaa, jos vain päättää, ettei niistä välitä". Nuo ihmiset eivät sitten ole kyllä allergisia hyttysille. Ja jos he jollekin ovat allergisia, niin heille ei auta sanoa "Ei siitä tarvitse välittää. Ethän sinä edes huomaa allergiaoireitasi, jos vain päätät, ettet niistä välitä". Saa kamalat raivot päälleen sen sijaan, että saisi ymmärrystä, että minulla on ihan sama hyttysten kanssa kuin heillä sen jonkun muun allergiansa kanssa..."

Ja jos ne muut eivät ole allergisia yhtään millekään, niin eivät taatusti ymmärrä, milltä allerginen reaktio tuntuu.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   8.6.25 18:28:06

Ei kiitos, mökkeily ei oo mun juttu. Enkä yhtään tykkää olla yötä muualla kuin kotona.

Miten te selviätte arkielämästä ja töistä?
Vai kayttekö te edes töissä, kun pää ei kestä.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   8.6.25 18:31:26

Ei pysty. Muuta menoa.
Kiitoksia kutsusta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.6.25 18:35:09

No jos liehut siellä täällä lomallasi, niin kerro ajavasi mökin suunnalla just x.x tai x.x ja kysy sopisiko silloin poiketa. Uit, syöt, juot kahvit tai mitä ikinä ja jatkat matkaa, vaikka lähihotelliin yöksi jos et jaksa kotiin asti ajaa.

Päivämäärä:   8.6.25 18:37:56

"Mökkeily ei oo mun juttu, mutta lähdetkö kohteeseen xx. ajankohtana x?"

Päivämäärä:   8.6.25 18:50:56

Joo vieraana mökillä viikonloppu ei välttämättä tunnu kivalle. Toiset koittavat panna parasta pöytään ... alkoholia kuluu jne.
Kaverin mökillä on kiva pistäytyä saunassa tai sunnuntai kahvilla. Jutella muutama tunti.

Päivämäärä:   8.6.25 18:59:30

Kerrot miten asia on. Esim. Että haluat mielummin kierrellä kesällä kaupungeissa ja tapahtumissa, eikä saunominen ja grillaaminen ole niinkään sinun juttusi. Voit myös ehdottaa perään jotain muuta tekemistä, jos pelkäät kieltäytymisen kuulostavan siltä, että et halua ylipäätään tavata.

Lähettäjä: Juupi 
Päivämäärä:   8.6.25 19:58:57

No onpa taas ongelmat!!!
Miten kieltäydyt mistä tahansa "ei sun jutusta"? Benjihypystä? Kimppakivasta? Marjareissusta?
Ei ole kovin vaikeaa puhua totta!
Kaiken lisäksi epäilen että pyytävät vain velvollisuudentunnosta eivätkä oikeasti edes halua sinua sinne.
Yleensähän topikit täällä ovat niin piääin ettei lokkeja haluta omille mökille....

Päivämäärä:   8.6.25 20:51:42

Itse olen vain sanonut ettei mökkeily ole minun juttuni, eikä kukaan ole siitä alkanut inttämään. Jossain lähimökillä voin käydä pari tuntia kylässä, mutta yöksi minua ei sellaiseen saa kirveelläkään. Ainakaan jos kyseessä on sellainen mökki, mikä kesämökiksi yleensä lasketaan (eli alkeellinen) eikä ihan oikea omakotitalo jossa mukavuudet.

Joskus nuorempana tyhmyyksissäni lupasin lähteä kaveriporukalla mökille. Kyseessä oli sellainen metsässä sijaitseva pikkumökki johon tuli muistaakseni sähköt muttei vettä, ja vessakin oli huussi. Yhden yön sinnittelin ja seuraavana päivänä lähdin pois, onneksi olin mennyt omalla autolla. Ei enää ikinä, en nauttinut siitä hommasta yhtään.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   8.6.25 21:00:43

"Moi! Kiitti kutsusta, mut yritän nyt lomalla edistää kotona hommia X ja Y ja ehkä käydä Z:ssa. Mökkeily ei oo muutenkaan niin mun juttu, mulla jotenkin mieli lepää enempi kun käy vaikka tossa keskustan vilskeessä kahviloissa ym. :D Mut jos kiinnostaa lähtee jossain vaiheessa niin voitais käydä vaikka (insert something here)."

Ole hyvä. Pärjäätkö nyt?

Päivämäärä:   8.6.25 21:37:49

Tottakai tietävät ettei mökkeily ole mun juttu, mutta kun jokaisen oma mökki on niin ihana että siellä mökkeily on ihan eri asia kuin muiden mökeillä.

"Kaiken lisäksi epäilen että pyytävät vain velvollisuudentunnosta eivätkä oikeasti edes halua sinua sinne."
Toivottavasti on näin. Vielä kun loppuisi se jokakesäinen teatteri tämän aiheen ympärillä niin olisin oikein tyytyväinen.

Lähettäjä: luimu 
Päivämäärä:   8.6.25 22:01:54

sanot kerran kunnolla että et ole mökki-ihminen että käy mökeillä ikinä. sillä se on selvää.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   8.6.25 22:05:40

"Kyseessä ei siis ole mikään tietty viikonloppu vaan just sellainen lavea kutsu, että voisi mennä milloin vain kesän aikana. Eli ei voi sanoa että on just sinä tiettynä viikonloppuna menoa."

No ei tuollaisesta kutsusta tarvitse erikseen kieltäytyä, et vaan koskaan rupea järjestämään sitä reissua. Jos joskus vielä tulee puheeksi tai jos kutsuvat uudestaan, sano että kiitos kutsusta mutta kesäreissuja on jo aika monta niin joskus on kiva olla kotonakin. Voi senkin sanoa, että et ole mökkeilijätyyppiä, että nähdään mieluummin sitten jossain muussa ympäristössä.

Ei ole vaikeaa.

Päivämäärä:   8.6.25 22:12:03

Tarkennan. Ei ole heidän puoleltaan ilmoitettu tiettyä päivämäärää vaan niin päin, että kysyvät että milloin mulle sopisi ja sitten kysellään että milloin tulet, kyllähän sä nyt ehdit, täällä on niin ihanaa, milloin olitkaan tulossa, milloin on loma niin tulet sitten...

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   8.6.25 22:16:41

No sitten sanot jämäkästi, että kiitos kutsusta mutta valiettavasti nyt ei mökkireissua tule, kun on muuta ja et ole mökki-ihmisiä. Ja jos jankkaavat vaan niin olet ainakin tehnyt parhaasi ja voit jatkaa hymistelylinjalla tai lopettaa aiheeseen vastaamisen kokonaan.

Päivämäärä:   8.6.25 22:21:27

Aloituksesta ilmenee että mitään kutsua ei ole edes tullut vielä ja silti jo syytät heitä jankkaamisesta :D ettet nyt vain tekisi tästä itsellesi turhan hankalaa

Päivämäärä:   8.6.25 22:34:42

.: Pointti onkin se että kun jostain valittaa niin vika korjaantuu itsestään.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.6.25 01:47:11

"Vielä kun loppuisi se jokakesäinen teatteri tämän aiheen ympärillä niin olisin oikein tyytyväinen."

- Helpoiten se teatteri loppuu kun siihen ei lähde mukaan. Ei selittelyjä eikä ympäripyöreyksiä vaan rehellisiä vastauksia. " Kiitos, mutta en pidä mökkeilystä". Jankutukseen voi vain hymähtää ja jättää asian siihen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.6.25 05:28:43

Vastaa joka kyselyyn että "ei kiitos, en ole mökki-ihmisiä" ja toista sitä itsepäisesti aina uuteen kyselyyn. Ei vaadi isompaa vaivaa ja järki-ihmiset lakkaavat kutsumasta. Elleivät ole järki-ihmisiä niin suuttuvat. Win-win joka tapauksessa.

Lähettäjä: ennea 
Päivämäärä:   10.6.25 16:21:47

Itse sanoisin että mut on jo pyydetty toiselle mökille. Jos sulla kerran on useampi kutsu tulossa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.6.25 16:49:43

No vastaat että katsellaan jos osuu ajoa sille suunnalle ja aikataulut sattuu. Ja jos sattuu, niin käyt kahvilla (tai vaikka mehulla). Ja jatkat sitten matkaasi. Ja jos ei osu, niin sitten ei osu.

Kaverille se mökki on ehkä kovinkin tärkeä juttu ja hän haluaa ylpeänä esitellä sen. Joskus voi olla kiva, jos ystävät lähtevät hieman epämukavuusalueellekin toiselle tärkeän asian vuoksi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.