Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suolan tarve?

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   8.6.25 15:40:18

Laskeskelin että ihminen tarvitsee suolaa 1tl verran päivässä mutta voiko olla niin paljoa?

Re: Suolan tarve?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.6.25 15:40:58

Suomessa ei tarvitse pelätä, etteikö suolaa saisi riittävästi. Pikemminkin sitä saa liikaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.6.25 15:42:05

Riippuu ihmisestä, on minun kaltaisiani ihmisiä jotka tarvitsevat ekstrasuolaa tai silmissä sumenee. Monena päivänä joudun erikseen imeskelemään suolakiteitä tai nauttimaan suolapitoista nestettä koska en saa ruoasta tarpeeksi.

Mutta minulla on toki POTS.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   8.6.25 15:47:47

Suolaa saa helposti tavan konttorityöntekijä liikaa piilosuolana.
Piilosuolaa on yllättävän paljon esimerkiksi leivässä.
Jos hikoilee paljon, niin tarvitsee suolaa enemmän.

Lähettäjä: hikipinko 
Päivämäärä:   8.6.25 15:53:14

Mä elän kesät suolalla: sipsejä, halloumia, fetaa, tönkkösuolattua savukalaa, joskus pitää ihan merisuolakiteitä imeskellä. En uskalla edes ajatella, paljonko suolaa kuluu. Mutta jos jää liian vähälle suolalle, niin on tosi huono olo, oksettaa, huippaa. Jos olo ei parane lasillisella vettä, niin sitten tiedän mennä suolapurkille.

Mulla on huono lämmönsietokyky, jopa Suomen kesät ovat minulle liian kuumia.

Päivämäärä:   8.6.25 15:55:46

Sipsien suola ei vaikuta juuri mitään, koska perunan kalium neutralisoi suolan. Rasvaa niistä vain saa.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   8.6.25 17:22:26

Riippuu ruokavaliosta saako riittävästi vai ehkä liian vähän. Itse en syö viljatuotteita, sokeria, perunaa enkä riisiä missään muodossa. Tällöin suolansaanti jää helposti vajaaksi, jos muutenkin syö vähän ja ottaa huomioon verensokerin. Itse ainakin joudun melkein päivittäin syömään jotain tosi suolaista että saan kiintiön täys. Muuten tulee huono olo.

Päivämäärä:   8.6.25 18:17:59

"Itse en syö viljatuotteita, sokeria, perunaa enkä riisiä missään muodossa."

Aika vähissä on sinun ruokavalio.
Eli kasviksia ja lihaa?

Peruna ei muuten edelleenkään ole pahasta ja sen kalium neutralisoi ruokasuolan.

Lähettäjä: Clover 
Päivämäärä:   8.6.25 18:20:28

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 8.6.25 15:42:05

Riippuu ihmisestä, on minun kaltaisiani ihmisiä jotka tarvitsevat ekstrasuolaa tai silmissä sumenee. Monena päivänä joudun erikseen imeskelemään suolakiteitä tai nauttimaan suolapitoista nestettä koska en saa ruoasta tarpeeksi.

Mutta minulla on toki POTS.

Sama täällä T: myöskin POTS

Päivämäärä:   8.6.25 18:34:55

Peruna on erittäin pahasta jos puhutaan verensokerin korkeelle nostavista ruuista. Itsellä diabetes 2 ja hiilareita välttämällä sokerit pysyy alhaalla. Mielestäni syön hyvin monipuolisesti: kasvikset, vihannekset, juurekset, tietyt maitotuotteet, marjat, hedelmät, pähkinät, kalat, jotkin lihatuotteet, kananmunat. Lista on pitkä ja siitä huomaa kuinka turhaa viljatuotteet, riisi ja peruna onkaan. Kaikille kakkosille kun saisi tämän kaaliin niin lääkkeet vois vähentää puoleen.

Päivämäärä:   8.6.25 18:44:31

Mä, aikaisemmin sanoit että et syö ollenkaan sokeria. Kuitenkin syöt mm. Marjoja. Hedelmiä ja maitotuotteita. Oletko itsekään ihan perillä ruokavaliostasi ennen kun tulet tänne kertomaan miten asiat on :D

Lähettäjä: Nasty 
Päivämäärä:   8.6.25 19:19:17

Minulla on jostain syystä
Aina veren natrium arvo karvan alle viitearvon, syön leipää, käytän (kohtuullisesti) suolaa ruoanlaitossa mutta kehoni suorastaan HUUTAA suolaa kun hikoilen. Sisätautilääkäri epäili, että jostain syystä hikoilen suolaa merkittävästi enemmän kuin keskivertokansalainen ja käski mättää suolaa naamariin jos kaipuu on.

Päivämäärä:   8.6.25 19:25:11

Kaima hyvä, kun joku sanoo ettei syö sokeria, se tarkoittaa käytännössä aina ettei syö lisättyä sokeria, tai yksinkertaista sokeria eri muodoissaan. Ei sitä ettei syö hiilihydraattia.

Päivämäärä:   8.6.25 19:28:51

Voi voi mitä turhaa saivartelua, ei jaksa.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.6.25 19:31:56

Eiköhän jokainen järkevä tajua, että "ei syö sokeria" tarkoittaa sitä lisättyä sokeria, eli jättää kaikki turhat herkut pois ja lisäksi hiilaripiikit, kuten vaaleat leivät yms. Perunan demonisoimista en täysin ymmärrä, siinä on paljon hyvääkin.

Päivämäärä:   8.6.25 19:31:59

Ja tiedän tasan sen verran että olen voinut tällä ruokavaliolla laskea käyttämäni insuliinin 180 yksiköstä päivässä 50 yksikköön päivässä joten tiedän kyllä asiasta enemmän kuin joku turha päänaukoja täälä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.6.25 05:31:48

Se lusikallinen suolaa ei ole tarve, vaan päivittäisen saannin ehdoton YLÄRAJA. Fysiologinen tarve natriumille on niin pieni, että sen saa vaikkapa lasillisesta maitoa. :)

Päivämäärä:   9.6.25 07:53:52

Ihminen ei TARVI suolaa käytännössä ollenkaan. Esi-isämme eivät käyttäneet suolaa ja silti eivät kuolleet. He söivät monipuolisesti. Suolan kaipuu on pelkkä makujuttu. Aikana ennen suolaa esim liha ja kala on kuivattu tai savustettu, ei käytetty suolaa säilömiseen koska sitä ei ollut.

Lähettäjä: mööpeli 
Päivämäärä:   9.6.25 08:33:36

Mikä olikaan esi-isiemme eliniänodote?

Lähettäjä: njam 
Päivämäärä:   9.6.25 15:01:54

Miten paljon sipsiä voi syödä päivässä? Tai suolapähkinöitä? Entäs poppareita?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   9.6.25 15:04:54

Syö niin paljon kuin haluat.

Päivämäärä:   9.6.25 16:59:38

Suolan tarve päivässä noin 1 gramma.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   9.6.25 18:07:14

Eikö perunakin ole kasvis?

Päivämäärä:   10.6.25 05:12:16

Esi-ihmiset eivät kuolleet suolan puutteeseen. Natriumin tarve tuli täytetyksi luonnollisista lähteistä kuten maidosta, lihasta ja kalasta – eikä elinajan lyhyys liittynyt tähän, vaan ankaraan elinympäristöön ja sairauksiin.

Erityisesti lapsikuolleisuus ja taudit alensivat eliniänodotetta mutta myös nälkävuodet ja sodat harvensivat porukkaa. Jos näistä selvisi niin esi-isämme elivät yhtä vanhoiksi kuin mekin.

Lähettäjä: Muukalainen 
Päivämäärä:   10.6.25 05:51:48

Kävin just verikokeissa ja ajattelin, että varmasti liikaa suolaa. Syön suolaisia ruokia ja lisään ruokaan suolaa. Oli kuitenkin hyvä arvo. Hikoilen melko paljon joten ilmeisesti tarvin paljon suolaa.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   10.6.25 07:03:41

Terveet munuaiset kyllä poistaa ylimääräisen suolan vaikka söisit sitä reippaasti liikaa. Ei viitteessä oleva natrium-arvo tarkoita, ettet kärsisi tai tulisi kärsimään liian suolan aiheuttamista terveysriskeistä. Toki moni ryyppää ja polttaa tupakkaakin vuosikymmeniä ilman terveysongelmia, yksilöllistähän se on mitä myrkkyjä oma kroppa kestää ja miten pitkään.

Päivämäärä:   10.6.25 07:29:07

Muukalainen, ei se tosiaan valitettavasti niin mene, että viitearvoissa oleva natriumarvo kertoisi suolansaannistasi yhtään mitään, ei sen enempää kuin hemoglobiini kertoo raudansaannista tai verensokeri sokerista. Kehon omat säätelymekanismit ovat näistä ensisijaisesti vastuussa :)

Päivämäärä:   10.6.25 08:15:24

Vai ei ihminen tarvitse suolaa :D

Päivämäärä:   10.6.25 08:58:17

"Eikö perunakin ole kasvis?"
Ei nykyisten ravintosuositusten mukaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.