Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä sanoisitte teitä vihaavalle?

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   7.6.25 23:22:50

Tilanne, jossa joudutte kohtaamaan ihmisen, joka vihaa sinua; on jo kostanut jollain tavalla/tavoilla, todennäköisesti aikoo jatkaa kostamista tulevaisuudessa ja joudutte tällaisen ihmisen kanssa samaan tilaan? Et ole itse tehnyt mitään väärää, et ole aiheuttanut vahinkoa, oikeastaan olet itse pyrkinyt aiemmasta kostosta huolimatta jatkamaan elämääsi, välittämättä. Eli nyt ei ole kyse siitä että joku vihaa sinua oikeasta syystä. Joten jos tämä henkilö päättää jälleen hyökätä, mitä vastaisitte jos olisi pakko jotain vastata?

Re: Mitä sanoisitte teitä vihaavalle?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.6.25 23:26:14

Ole hiljaa.

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   7.6.25 23:29:35

Jos vain mahdollista, tekisin rikosilmoituksen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   7.6.25 23:31:54

Sanoisin että kasva aikuiseksi. Yläaste meininkiä.

Päivämäärä:   7.6.25 23:32:41

Miksi pitäisi sanoa mitään? Jos ihan pakko olisi jotain sanoa, niin todennäköisesti sanoisin vaan jaa.

Päivämäärä:   7.6.25 23:40:51

Kyse on siis tilanteesta, jossa minun on esitettävä kantani asioihin, jotka eivät liity minun ja tuon vihaajan väleihin mitenkään. Tiedän kyllä, että vihaaja pyrkii kaikintavoin lyttäämään kantani ja arvioni asioista, mietin mitä sanon kun lyttääminen (" julkisesti") alkaa.

Päivämäärä:   7.6.25 23:44:08

Puu: valitettavasti on vain sana sanaa vastaan, puolisoni on kyllä todistanut muutamaan kertaan tämän kostamisia, mutta valitettavasti kokemusta on siitä, ettei poliisi ota tällaista vakavasti.

Päivämäärä:   7.6.25 23:46:09

Onko lyttääjän mielipiteellä ylipäätään tilanteessa suurta valtaa? Pyrkisin miettimään mahdollisia vasta argumentteja valmiiksi, tai aukottomat perustelut arviolleni.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   7.6.25 23:49:29

Sama kai se on, mitä vastaa, kun ei sellainen anna suunvuoroa ja jos sen suunvuoron ottaa, niin ei se kuuntele.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   8.6.25 05:41:03

Ignooraan. En kyllä pyri samaan tilaan inhokkityyppien kanssa. Jos vahinko käy niin joko häivyn tai pysyn kauempana. Jos olen itse muokannut niin pyydän anteeksi mutta toisen tempauksista teen paikalla keskustelunaiheen jos yrittää väkisin seuraan tunkea.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   8.6.25 05:44:12

Joku tässä tarinassa mättää: ei kai kukaan nyt vihaa ja kosta ilman mitään syytä?

Mieti mikä syy on - oletko nyt ihan niin viaton kuin annat tässä ymmärtää? Jos olet esimerkiksi levittänyt ikäviä puheita tästä henkilöstä, niin miten olisi ihan anteeksipyyntö. Kasvotusten keskustelu aikuisesti auttaa myös usein. Kyräily ei.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   8.6.25 05:52:51

En vastaisi mitään. Eläisin omaa elämääni sen enempiä miettimättä. Jos häiriköi sun elämää niin että se haittaa, niin nosta syyte vainoamisesta.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.6.25 05:56:20

Mä, osa ihmisistä on vaan katkeria ja negatiivisia. Näkeehän täälläkin paljon viestejä, joissa positiivisia ja auttavaisia ihmisiä pidetään teeskentelijöinä ja uskotaan, että haluavat vaan lisää valtaa esittämällä ystävällistä.

Aika erikoinen kuva muista, mutta kyllä näitä löytyy.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   8.6.25 06:19:49

Riippuu tilanteesta. Minä en ole koskaan piitannut vähääkään siitä, että minua ehkä joku vihaa. Mitä se kostaminen käytännössä on, pelkkää mielipiteitten lyttäämistäkö? Ymmärrän kyllä , että menee tunteisiin. Jos ulkopuolisia on paikalla , jatkaisin keskustelua heidän kanssaan tyyliin "mikähän tuota vaivaa" ikään kuin hän ei itse siellä olisikaan.

Päivämäärä:   8.6.25 07:22:02

Eli tällainen: asutaan pienessä taloyhtiössä. Joskus pari vuotta sitten onnistuin tölväisemään parkkipaikalla viistosti takana olevan naapurin autoa. Kävin sitten kahvipaketin ja suklaan kera pahoittelemassa asiaa ja hoidin vakuutusyhtiön kanssa asiat normaalisti. Tällä naapurilla ei ilmeisesti mennyt ihan putkeen auton puskurin korjaus, mutta korjattiin kuitenkin. No tästä lähin tämä naapuri onkin sitten tilaisuuden tullen jollain tapaa kostanut. Mm. Työntänyt parkkiruutunsa lumet autoni taakse, valittanut lapsen polkupyörästä isännöitsijälle, vaikka pyörä on ollut sille tarkoitetussa telineessä, tosin oli hiukan vinossa, koska lapsi ja muuta tällaista. Ja muistaa muistuttaa ettei auton korjaus mennyt putkeen jos sellainen tilaisuus tulee. Emme ole hänen kanssaan tekemisissä, mutta nyt tulee taas taloyhtiön kokous. Siellä olis puhuttava eräästä remontista, joka nyt olisi tehtävä jollain tapaa. Olen tutkinut aihetta ja päätynyt omaan mielipiteeseeni. Tuolla on muutkin naapurit paikalla ja ahdistaa jo valmiiksi tuon kiusaajan vänkääminen. Ei vaan jaksa, mutta toisaalta alkaa olla aika että tyyppi lopettaa toimintansa. Mitään painoarvoa emme ole aiemmalle kiusalle antaneet, miksi kiinnittää moiseen huomiota jos ei jo keskusteltu ja pahoiteltu asia tule millään päätökseensä. Siksi mietin, ettei vänkäämisellä tunnu olevan loppua.

Lähettäjä: lll 
Päivämäärä:   8.6.25 07:58:55

Eli naapurin puskurin vituiksmän-korjaus olisi hänen ja korjaamon asia, mutta syyttää sinua yhä sotkusta. Lumen työntäminen sinun autosi taakse on syy josta voi huomauttaa. Jos ei avaa ovea niin voi käytävässä kovaan mutta asialliseen ääneen sanoa, että " sinä et voi työntää lumia minun etkä muidenkaan autojen taakse ".

Olet hoitanut oman osuutesi tuosta puskurihommasta ja naapurin olisi pitänyt hoitaa itse omansa jos ei ollut tyytyväinen.

Lähettäjä: xb 
Päivämäärä:   8.6.25 07:59:04

Mainitse etukäteen taloyhtiön puheenjohtajalle, että tällainen konflikti on olemassa. Puheenjohtajan asia on puuttua siihen, että kokouksessa ei mennä henkilökohtaisuuksiin. Muuten älä millään tavalla kommentoi tuon kiusaajan puheenvuoroja äläkä missään tapauksessa puhu suoraan hänelle vaan käyttäydy ikään kuin häntä ei olisi olemassa. Eikä hänen puheitaan.

Päivämäärä:   8.6.25 08:16:25

xb: joo taloyhtiön puh.joht. on ohimennen mainittu ettei välit ole kunnossa, emme halua tehdä asiasta numeroa niin mitään tarkempaa ei ole kerrottu. Ja sitten kun minulta pinna palaa toivottavasti pystyn itsekin toteamaan ettei tämä ole oikea paikka selvitellä naapuririitoja... en myöskään ole puhunut mitään muille naapureille tämän naapurin puuhailuista, mutta heillä on pidempi kokemus tyypin edesottamuksista joten voi olla että muutkin ajattelevat että se vänkääminen riittää..

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.6.25 08:20:49

Ignooraan. Ja valitettavasti olen itsekin tällaisessa tilanteessa.

Lähettäjä: Salsa 
Päivämäärä:   8.6.25 08:29:49

Mun paras puolustus on aina olla korostetunkin ystävällinen, rauhallinen ja asiallinen sellaisille ihmisille, jotka eivät ole sitä minulle. En lähde yhtään mukaan mihinkään räyhäämiseen tai riitelyyn.

Lähettäjä: Böö 
Päivämäärä:   8.6.25 08:29:51

Tähti: itse olen pyrkinyt pysymään täysin siinä aiheessa ,mistä on ollut puhe, asiallisesti. Mutta kun tuo meni henkilökohtaisuuksiin, olen lakannut huomaamasta. Mielestäni jos ei pysty pysymään asiallisena, ei sellaisen kanssa keskustelua kannata jatkaa. Tsemppiä, koetetaan säilyttää mielentyyneys!

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   8.6.25 08:30:07

Sanoisin, että toivottavasti olet valmiina koska kausi 2 on alkamassa ja siinä annan vielä enemmän puheenaihetta.

Lähettäjä: lll 
Päivämäärä:   8.6.25 08:38:38

Minä todellakin olisin kertonut muillekin mistä tässä tässä on kyse. Ei se tarkoita mitään numeron tekemistä. Mitä ihmeellistä siitä on että kertoo muille siitä että tönäisin autoa, hoidin asian kuten kuuluu mutta naapurilla itsellän on edelleen ongelma sen asian kanssa ja työntelee lumia eteen ym. Tietävät mistä on kyse jos alkaa vänkäilemään.

Voihan sille joku snaoakin että eikö olisi jo aika relata.

Lähettäjä: tämä 
Päivämäärä:   8.6.25 12:28:33

"ei kai kukaan nyt vihaa ja kosta ilman mitään syytä?"

^
voi kuule kyllä vihaa, olen monta kertaa todistanut, miten tuntemattomatkin kohdistaa selittämäntöntä vihaa ties kehen. Minuunkin. Ja on myös puolituttu vihannut, naapuri, miehen veljen ex-vaimo...you name it.

Ihminen on petoeläin, ja joskut alkavat huvikseen kiduttamaan toista ihmistä, kuten koulukiusaajat juuri tekevät. Ja työpaikkakiusaajat.

Päivämäärä:   8.6.25 14:35:23

III: olen puhunut aiheesta vain sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat huomanneet naapurin puuhat, suurin osa omista naapureista ei ole. Mutta muutama ystävä joka tässä lähellä asuu, on huomannut ja tietää mistä kyse. Olen hyvin korrekti näissä asioissa, jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Toki sillä mielipiteen ilmaisulla on rajansa. Se ettei tervehdi on täysin harmitonta, mutta se että uhkailee viranomaisilla kun auto on hetken kuorman purkua varten pelastustiellä, alkaa olla aika typerää puuhaa... tosin enpä silloinkaan sanonut tuolle mitään.

Päivämäärä:   8.6.25 14:46:16

Eipä minulla olisi mitään sanottavaa, tosin en tiedä/usko kenenkään minua vihaavankaan.

Päivämäärä:   8.6.25 14:55:37

Ällö: on onhan se mukavampi jos asiat voidaan käsitellä ja jatkaa eteenpäin. Niin mielestäni täyspäiset ihmiset tekevät kun on kyse pikkujutuista. Jos olisin vaikka ajanut naapurin lapsen päälle autolla kännissä, vois asetelma (ymmärrettävästi) olla toinen.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   8.6.25 14:59:54

Hullujen ja humalaisten kanssa ei kannata käsitellä mitään. Vastaus otsikon kysymykseen: en sanoisi yhtään mitään.

Päivämäärä:   8.6.25 15:00:52

Aloittaja, anna olla. Ei tuollaisten ihmisten kanssa kannata yrittää mitään keskusteluyhteyttä hankkia, jatka vain elämääsi.

Lähettäjä: auts 
Päivämäärä:   8.6.25 15:02:36

Sanoisin että Itse olet.

Lähettäjä: Oä 
Päivämäärä:   8.6.25 15:02:51

Sanoisin "aivan vtun sama"

Lähettäjä: Oä 
Päivämäärä:   8.6.25 15:03:48

Ai jos hyökkäisi,, uhkasin vetää turpaan jos ei pidä päätään kiinni..

Päivämäärä:   8.6.25 15:14:17

En varmaan sanoisi yhtään mitään. Mitä järkeä on sanoa mitään? Ei toisen mieltä voine tuossa kohtaa muuttaa. Varmaan sanoisin että okei, ja sitten menisin piiloon nyyhkimään.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   8.6.25 15:34:39

Jos taloyhtiön kokouksessa alkaa louskuttamaan aivan asian vierestä, riittää vastaukseksi kuuluva pyyntö "puheenjohtaja, työjärjestykseen". Puheenjohtajan tehtävänä on pitää keskustelu aiheessa. Hankalalle tyypille on turha sanoa yhtään mitään.

Sen varsinaisen asian esittelyä varten kannattaa hankkia kunnolliset, faktatiedoilla tuetut perusteet. On hyvä olla valmis myös perustelemaan, mitkä ovat riskit yhtiön taloudelle, osakkeiden jälleenmyyntiarvolle ja kiinteistön kunnossapidolle, jos ehdotettu työ jää tekemättä. Panosta asian esittelyssä selkeyteen ja loogisessa järjestyksessä etenemiseen. Jätä liian tekniset nippelitiedot pois ja käytä vain helposti ymmärrettävää termistöä.

Kokouksen jälkeen pidä huolta, ettet jää mihinkään yksin sen kahelin kanssa. Jos ehdotuksesi hyväksytään, se voi tulla silmille suutuspäissään. Siitäkin on kokemusta.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   8.6.25 15:42:59

"No tästä lähin tämä naapuri onkin sitten tilaisuuden tullen jollain tapaa kostanut. Mm. Työntänyt parkkiruutunsa lumet autoni taakse, valittanut lapsen polkupyörästä isännöitsijälle, vaikka pyörä on ollut sille tarkoitetussa telineessä, tosin oli hiukan vinossa, koska lapsi ja muuta tällaista. Ja muistaa muistuttaa ettei auton korjaus mennyt putkeen jos sellainen tilaisuus tulee."

No voi herranjesta. Mä siis aloituksen perusteella kuvittelin jostain syystä jotain paljon vakavampaa. :D Eihän tuo nyt ole mitään! Mitään! Mitä sinä pelkäät?

Lähettäjä: Nepu 
Päivämäärä:   8.6.25 15:55:18

EVVK

Päivämäärä:   8.6.25 16:01:44

Hymyilisin ja käyttäytyisin asiallisen ystävällisesti. Jos pitäisi puhua väleistä niin ilmaisisin edelleen hymyillen, että hänen tunteensa ovat hänen asiansa, ei kenenkään muun.

Voisin aloittajan tapauksessa huomauttaa, että vastapuolen asiattoman käytöksen ja kiusanteon on loputtava tai siitä tulee poliisiasia. Jos haluat vähän tölväistä niin "kyllä tuohon ikään mennessä olisi hyvä oppia kantamaan omista tunteistaan ja teoistaan vastuu". Niinhän aloittaja on tehnyt kun on hoitanut esimerkillisen mallikkaasti tuon vahinkonsa.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   8.6.25 19:56:24

Miten nyt ylipäätään vieraisiin ja kiukutteleviin lapsiin suhtaudutaan. Etsitään vanhemmat ja ollaan antamatta huomiota.

Lähettäjä: Kkk 
Päivämäärä:   9.6.25 03:57:20

Tuollainen ihminen on mielenterveysongelmainen joka kärsii tilanteestaan. Asiattomaan käytökseen ei tarvitse reagoida/vastata millään lailla. Koita välttää tuollaisia tilanteita yksin, ja muuten poistu paikalta.

Lähettäjä: % 
Päivämäärä:   9.6.25 07:03:25

Yrittää käyttää kynnysmattona.

Päivämäärä:   9.6.25 08:19:47

% näinhän tuo yrittää. Ja vaikka olen ystävällinen ja asiallinen ihminen, en kenenkään kynnysmatoksi suostu.

Päivämäärä:   9.6.25 11:28:24

Kuuntelisin varmaan räntin ja toteaisin ”Selvä”.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   9.6.25 13:20:13

Itsestään se pellen tekee jos alkaa räyhään tai sinua sättiin. Esität asiasi etkä kiinnitä huomiota tyyppiin vaikka kuinka tuhisisi ja huutelisi väliin. Pysy sinä asiallisena ja ystävällisenä. Jos keskeyttää niin anna höpustä ja jatka kun lopettaa ellei PJ puutu.

Lähettäjä: .:. 
Päivämäärä:   9.6.25 13:24:18

Nyt sinä kyllä suurentelet tätä asiaa. Siellä on muitakin osakkaita, joilla on kaikilla oma näkemyksensä remontista. Esitä oma näkemyksesi ja se siitä. Jos naapuri puuttuu juuri sinun sanomisiisi, niin pyydä puheenjohtajalta että pyystään asiassa.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   9.6.25 13:25:58

Tyyppi yrittää provosoimalla saada sut hyökkäämään. Älä tee sitä virhettä.

Yhtiökokoukseen ei ole pakko mennä, ei ne tee siellä osakkeenomistajille haitallisia päätöksiä yleensä, koska esim. remontit koskee kaikkia asuntoja tasapuolisesti.

Toisaalta, voithan ilmoittaa isännöitsijälle, että et tule kokoukseen sen hankalan tyypin takia. Isännöitsijä sitten vetää siitä omat johtopäätöksensä.

Päivämäärä:   10.6.25 18:25:38

En sanoisi mitään. Jos on fyysinen uhka, en menisi paikalle tai soittaisin poliisille.

Olen sosiaalialalla ja sen lisäksi suvussa on mielenterveysongelmista kärsivä henkilö joka saattaa saada väkivaltaisen raivokohtauksen. Näissä tilanteissa minulle on räyhätty, huudettu ja uhattu väkivallalla. En sano mitään, en rauhoittele, en nokittele, en sano mitään mutta katson silmiin. Pelkästään silmiin katsomalla saa usein yliotteen ja kun toinen huomaa ettet vastaa eikä mikään provosointi auta, toinen melkein aina väistyy ja poistuu.

Jos henkilö on erittäin lähellä ja väkivalta todennäköistä ja tilanteessa ei mitään voi, kannattaa kääntää pää pois katsekontaktista. Tuollaisessa tilanteessa katsekontakti voi provosoida hyökkäyksen.

Mutta nää tavalliset ikävät työkaverit, loukkaantuneet entiset tutut tai hankalat sukulaiset niin niihin toimii ihan välttely jos tilassa mahdollista, jos konfrontaatio toisen taholta niin sitten täysi hiljaisuus ja katsot vain.

Päivämäärä:   13.6.25 11:00:44

Enpä uskonut että jatkoa seurasi.. tämä kyseinen naapuri yritti sitten ajaa päälle. Emme ole edelleenkään reagoineet häneen mitenkään. Nyt sitten tässä mietin tehdäkö rikosilmoitus, sekoaako naapuri sitten täysin. Hänen kanssaan ei voi keskustella edelleenkään.. Uskooko minua kukaan muu kuin puolisoni.. mitään jälkiä ei jäänyt, kun auton sivupeili vein hipaisi, mutta täysin tarkoituksellista se oli (hänellä oli tilaa toisella puolellaan eikä muuta liikennettä).

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.