Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onkohan minun mahdollista ostaa mummolaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.6.25 19:33:45

Haluaisin ehkä ostaa mummolani mutta se taitaa olla mahdotonta? Talo on siis puoliksi ukin, puoliksi isäni. Isäni ei anna ukin myydä taloa kellekään ja ukki haluaa muuttaa. Isä ulosotossa ja rahaton. Talo menee pakko-osituksen ja myyntiin (en muista ehkä oikeita termejä, mutta lakimies siis palkattu tähän).

Re: Onkohan minun mahdollista ostaa mummolaa?

Päivämäärä:   7.6.25 19:34:16

Ja toki voin siis kysyä lakimieheltä ensi viikolla, kunhan tässä nyt pohdin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.6.25 19:35:50

Ei mikään laki estä sinua ostamasta mummolaa kun se menee myyntiin.

Päivämäärä:   7.6.25 19:37:17

Osta ukin osuus ja muuta taloon. Isäsi osuus muuttuu melko arvottomaksi, tuskin kukaan ostaa talonpuolikasta jossa toisen puolikkaan omistaja asuu.

Päivämäärä:   7.6.25 19:40:47

En halua koska isä kulkee siellä ryyppäämässä ja tunkisi kuitenkin paikalle riehumaan vähänväliä. Joko siis kokonaan tai ei ollenkaan. Mietin siis voiko isäni jotenkin estää että saisin ostettua.

Päivämäärä:   7.6.25 19:43:40

Miten niin isäsi voi estää ukkia myymästä puolikastaan? Totta kai ukki voi myydä. Ja sinä voit ostaa sen ukilta tai markkinoilta, sitten kun se siellä on. Halvempaa olisi toki ostaa suoraan ukilta ilman välikäsiä.

Lähettäjä: .4 
Päivämäärä:   7.6.25 19:53:30

Jos isäsi tunkisi mummolaan räyhäämään, sinä voit soittaa poliisit paikalle. Vaikka et asuisikaan siellä pysyvästi ja mummola olisi mökkikäytössä, sitä koskee samat kotirauhan lait kuin sun kotiasi.

Jos mummola on sulle mieluisa ja tärkeä paikka, niin kannattaahan se ostaa ennemmin kuin harmitella asiaa jälkeen päin.

Päivämäärä:   7.6.25 20:07:43

En nyt siis puhu puolikkaan vaan koko talon ostamisesta.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   7.6.25 20:16:10

Tarjoa isällesi jokin summa, jolla isä saa jotakin muuta, ja ehkä maksettua ulosottonsa. Tai sitten ostat omiin nimiisi toisenkin kämpän, jossa isäsi saa asua.

Mielenkiinnosta: paljonko talolla olisi arvoa vapailla markkinoilla?

Päivämäärä:   7.6.25 20:17:59

Vapaille markkinoillehan se on menossa jos tehdään ositus ja laitetaan myyntiin. Sieltä voi aloittaja sen ostaa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.6.25 20:20:30

Isäsi ei voi sinua estää ostamasta taloa, kun omaisuus on ulosotossa ja menee pakkokeinoin myyntiin. Meneekö huutokauppaan? Ilman pakkokeinoja isä voisi kieltäytyä myymästä - kiinteistön kun saa myydä kelle huvittaa. Ulosoton kautta kiinteistö ei käytännössä ole enää isäsi omaisuutta, vaan esim. pankki päättää kelle/millä hinnalla myydään.

Päivämäärä:   7.6.25 20:24:01

Jos isäsi osuus on menossa ulosoton kautta myyntiin ja ukki haluaa myydä oman osuutensa, niin eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Isäsi ei voi määrätä, saako ukki myydä oman osuutensa vai ei, se on ukin omaisuutta.

Siispä kysy siltä lakimieheltä, miten toimia jos/kun haluat ostaa isäsi osuuden, ja neuvottelet ukkisi kanssa hänen osuutensa ostamisesta.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   7.6.25 20:25:34

Helpommalla kuitenkin pääset, jos ostat jonkin muun kohteen. Jos talo siirtyy nimiisi, isäsi pitää sitä yhä kotinaan.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.6.25 20:41:08

Neuvottele ukkn, lakimiehen ja isäsi pankin edustajien kanssa.

Tuleeko isästä ongelma? Asuuko isäsi talossa vai muualla? Onko hänen tavaroita siellä?

Lähettäjä: fas 
Päivämäärä:   7.6.25 21:08:01

Eihän isäsi voi päättää edes oman osuutensa myynnistä, kenelle se menee. Ei siis voi määrätä, kenelle menee ukin osuus. Ukki voi myydä ensin sinulle oman osuutensa. Sen jälkeen sinä voit ostaa ulosotosta isäsi puolikkaan. Silloin sinä omistat sen kokonaan. Tai voit sinä ostaa ulosotosta isäsi puolikkaan, koska ei hänellä ole siihen mitään sanomista, kuka sen ostaa. Oletettavasti ukkisi ei voi ostaa isäsi osuutta.

Huomaa myös se, että kun ukkisi perintöä jaetaan, se menee isällesi ja jos hän on silloinkin ulosotossa, se ulosmitataan. Ukkisi voi testamentata osuutensa sinulle kokonaan ja merkitä testamenttiin toivomuksen, että isäsi ei vaadi lakiosuuttaan, jos se menisi velkoihin. Tällainen testamentti on täysin pätevä. Oletus on siis, että isäsi olisi ainoa perillinen.

Osituksessa on ilmeisesti elossa olevan ukkisi osuus ja hänen kuolleen puolisonsa eli isäsi äidin osuus. Ota huomioon, että osituksessa huomioidaan koko omaisuus. Jos edesmenneellä puolisolla oli omaa omaisuutta, se on ensisijaista perintöä. Jos talo on ollut puoliksi kummankin puolison nimissä, se menisi periaatteessa puoliksi, mutta isäsi osuuteen voisi tulla jotain muuta omaisuutta niin, että ukille jäisi koko talo. Isäsi äidin perukirja on tässä se, joka sinun pitäisi saada käsiisi.

Päivämäärä:   7.6.25 21:08:29

Isän osuudesta ei mene ulosottoon kuin muutama tonni. Talo menee myyntiin 60 000 e (täällä talot halpoja). Isäni ei myy minulle eikä myöskään kenellekään muulle - ihan vain siksi että on @!#$.

Päivämäärä:   7.6.25 21:27:17

Joo aloittajan isästä voi tulla ongelmia. Eli nää vanhat juopot ei aina tajua häipyä, kun talo on sukulaisen nimissä.
Tiedätkö paljon isälläsi on velkaa? Olisiko sinun ja isäsi mahdollista tehdä hänen talon osasta kauppa, jonka kauppasummalla
isäsi maksaisi velkansa?
Pappasi voi myydä osansa talosta sinulle, kenenkään estämättä, kuten tuolla aijemmin kerrottiin.
Talon puolikkaalle on vaikea löytää ostaja jos puolet talosta omistava henkilö asuu myös talossa.
Eli papan on vaikea myydä osuutaan, aloittajan isän kanssa puoliksi omistamasta talosta. Ja aloittajan isän osuus talosta on
vaikea myydä, jos aloittaja tai aloittajan isoisä asuu talossa.

Mut varo tilannetta jossa omistat talon puoliksi isäsi kanssa, jos isäsi on juovuksissa hankala ihminen.

Osaava lakimies osaa neuvoa tuollaisissa asioissa.

Päivämäärä:   7.6.25 21:53:13

No mutta jos puolikas menee ulosottoon, niin ei isäsi voi estää sua sitä ostamasta. Ei isäsi enää siinä vaiheessa päätä, kuka sen saa ja kuka ei.

Päivämäärä:   7.6.25 21:59:37

Ei siis mene puolikas ulosottoon vaan hänellä jokunen tonni ulosotossa ja ei muuta omaisuutta joten vähennetään tästä sitten kun talo myyty. Tai möin lakimies sanoi.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   7.6.25 22:17:29

Asuuko talossa? Jos kerran mullkku niin en lähtisi tuohon perinnöllä kikkailuun mikäuuten olisi hyvä.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   8.6.25 10:15:38

Siellä ilmeisesti ollaan vasta perinnönjakoa tekemässä? Jos ei kiinteistöä saada suosiolla pilkottua sellaisenaan, menee se myyntiin vaikka väkisin. Silloin sen saa ostaa kuka tahansa, ja rahat sitten jaetaan perintöosuuksien mukaan kuolinpesän osakkaille.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   8.6.25 11:59:48

Tavis; aloittajan ukki haluaa muuttaa, sanoi. Eli aloittajan juoppo isä omistanee talosta öitinsä osuuden.

Päivämäärä:   8.6.25 12:39:32

Vain ukki asuu talossa. Isä parin sadan kilsan päässä mutta käy siellä ryyppäämässä aina kun senhetkinen nainen heittää pihalle.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   8.6.25 13:07:44

Talo menee pakko-ositukseen, eli ilmeisesti isäsi on vaatinut kuolinpesän jakoa. Vai ukki? Ei siihen ulosotto kajoa varsinkin jos ukilla on lesken elinikäinen asumisoikeus siinä. Se hänellä säilyisi siinäkin tapauksessa, että isän osuus menisi myyntiin. Kun ukki nyt haluaa muuttaa sieltä pois ja myydä oman osuutensa, sinä voit sen ostaa.

Isä voi estää sinun ostamisen sillä, että hän ei myy omaa puolikastaan sinulle.

Päivämäärä:   8.6.25 13:24:46

Ukki on palkannut lakimiehen jonka mukaan isäni saa pakotettua allekirjoittamaan suostumuksen koko talon myyntiin. Muuten menee käräjille ja tehdään yhteisomistuksen purku. Koko talo siis menee myyntiin hyvällä tai pahalla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.6.25 13:48:10

Eihän osto ole ongelma, vaan kaupan mukana tuleva juoppo joka satavarmasti ilmestyy aika ajoin tontille mekastamaan.

Päivämäärä:   8.6.25 14:05:03

Onko talo kaiken tuon vaivan arvoinen?

Päivämäärä:   8.6.25 14:11:01

No jos talo olisi minun niin voisin soittaa poliisit hakemaan - tuskin tulisi toista kertaa.

Päivämäärä:   8.6.25 14:54:43

Olet kirjoitellut näiden asioiden tiimoilta tänne niin paljon että sanoisin että sinun kannattaa ostaa joku ihan muu kiinteistö, et pääse ongelmista eroon vaan haalit niitä lisää kun ostat tuon talon jonne isäsi sitten ilmestyy säännöllisesti räyhäämään kun on siihen tottunut.

Päivämäärä:   8.6.25 15:54:56

Ei se isäsi sieltä tontilta lähde vaikka ostaisit talon kokonaan itsellesi. Tiedät sen kyllä itsekin, että on siellä riesana niin kauan kun talo on suvussa tai tuttavalla.

Päivämäärä:   8.6.25 19:40:49

Myyntiin pakottaminen tai yhteisomistuksen purkaminen oikeudessa voi olla alkoholisoituneelle ihmisille kova paikka.
Sie ehkä tiedät millainen isäsi on juovuksissa? Ilmestyisikö hän juovuksissa usein paikalle joka on viety hänen mielestään
häneltä vääryydellä?
Onko sinulla perhettä jolle isäsi voisi myös kiukutella?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.