Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Siirtolapuutarhamökin kulut

Lähettäjä: Kövhä 
Päivämäärä:   7.6.25 18:23:31

Äitini haluaisi antaa minulle mökkinsä ennakkoperintönä tai myydä halvalla. Niin että saisin laitella sitä mutta hän saisi vielä käydä siellä (on huonokuntoinen ja käy siellä avustettuna). Minä ehdotin, että äiti pitää mökkinsä ja minä kävisin siellä hommissa ja yöpyisin kuten tähänkin asti. Lupasin kuitenkin harkita asiaa.

Paljonko noissa on kuluja vuodessa? Entäs, jos vaikka katto lähtee tuulen mukana ja vesi tulee sisään ja minulla ei ole varaa korjata? Ottaako yhdistys mökin pois vai ostavatko sen?

Re: Siirtolapuutarhamökin kulut

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.6.25 18:34:13

Ensinnäkin, asutko samassa kunnassa/kaupungissa, jossa mökki sijaitsee? Jos et, niin sitä ei todennäköisesti saa sinulle luovuttaa. Melkein kaikilla siirtolapuutarhayhteisöillä on vaade, että mökin omistajan pitää olla kirjoilla samassa paikassa.

Päivämäärä:   7.6.25 18:34:49

Ja minulla on kaksi kaukana asuvaa sisarusta, jotka eivät halua mökkiä eivätkä pysty tietenkään hoitamaankaan sitä, siksi minun pitäisi. Ja hoidan kyllä mielelläni kun tosiaan voin hyödyntää sitä ilmaiseksi, sieltä on lyhyt matka töihin. Mutta ei minulla ole laittaa siihen rahaa kun minulla on oma koti ja omat pihat tässä lisäksi.

Äidiltäni saan kyllä sitten tarkat kulut, mutta jos kysyn, niin se tulkitaan kiinnostukseksi :)

Päivämäärä:   7.6.25 18:35:27

. kerkesikin vastaamaan. Kyllä asun samassa kunnassa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.6.25 19:39:39

Siirtolapuutarhasta en tiedä tarkalleen, mutta yhdistyksen sivuilta varmaan selviää jokin jäsenmaksu, joka siis vuosimaksu. lisäksi voi olla liittymimaksu.

Tämän lisäksi kiinteistövero, saat tietää äidiltä paljonko, tämä vuosittain.

sähköä maksetaan oman kulutuksen mukaan, tästä hinta yhdistyksen sivuilta.

Etsi sen siirtolapuutarhan sivut, jossa mökki sijatisee.

Päivämäärä:   7.6.25 20:30:56

Äitisi varmaan tietää kulut, miksi et kysy häneltä?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   7.6.25 21:06:26

"
Äidiltäni saan kyllä sitten tarkat kulut, mutta jos kysyn, niin se tulkitaan kiinnostukseksi :)" ajatella, että jopa ekaluokkalainen, tyhmä, imbesilli ja vammainen (kuten täällä on minusta kerrottu) osasi etsiä tuonkin tiedon.

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   7.6.25 22:05:20

"Paljonko noissa on kuluja vuodessa? Entäs, jos vaikka katto lähtee tuulen mukana ja vesi tulee sisään ja minulla ei ole varaa korjata? Ottaako yhdistys mökin pois vai ostavatko sen?"

Mistään en mitään tiedä, mutta onko näissä mökeissä vakuutukset? Tai siis, onko se yhdistyksellä vai pitääkö omistajan vakuuttaa itse? Jonkun vakuutuksen piiriinhän tuollaiset menisi.

Päivämäärä:   7.6.25 22:22:24

Joo onhan siinä toki vakuutuskin, eli sekin kulu. Mutta mökki on vanha niin mietin että jos jotain hirveää tapahtuu enkä voi maksaa, niin mitä sitten? Omassa talossani jos katto repeää niin asun sitten pressun alla. Tuolla pitää olla paikat kunnossa. Ja tämä on sellainen kauhuskenaario ja esimerkki vain, kyllä minä oikeasti kotini katon laitattaisin.

Päivämäärä:   7.6.25 22:27:26

Aloittajan rahatilanne kuulostaa siltä, että parempi myydä ulkopuoliselle.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   7.6.25 22:29:08

Siis haluatko edes sitä mökkiä? Älä osta jos et halua ja/tai ei ole rahaa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.6.25 22:32:48

Vakuutus ei välttämättä korvaa puuskaisen tuulen aiheuttamia vahinkoja. Mun mökin vakuutuksessa lukee, että jatkuvan tuulen on oltava myrskylukemissa.

Lähettäjä: Salli 
Päivämäärä:   7.6.25 22:40:05

Suosittelen laittamaan mökin myyntiin vielä kun siitä saa rahaa. Ei mene kauaa isoissa kaupungeissa kaupunki alkaa ottamaan alueita hallintaansa ja rakentamaan uusia alueita.
Helsingissä näitä on keskeisillä paikoilla, joten miksi niitä pidettäisiin vain muutamia mökkejä varten.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   8.6.25 00:22:50

Yleensähän noiden yhdistysten jäsenmaksut on kymmenissä euroissa /vuosi. Sähköt ja vedet ja muut kulutuksen mukaan, joku jätehuoltomaksu voi olla, jos se on yhteisesti hoidettu. Kiinteistöverokin on yleensä kymppien luokkaa. Eli peruskuluja arvioisin tulevan reilusti alle tonnin vuodessa. Toki ylläpitoon täytyy laskea aina hieman ja tiedostaa se, että paikka vanhenee. Täytyy siis tehdä uutta rappua, paikata kattoa, maalata räystäitä ja jos tontilla on muutakin kuin perennoja ja pensaita, niin istutuksiin, siemeniin ja puutarhanhoitovälineisiin myös joku budjetti.

Nuo mökit ei yleensä ole rahallisesti mitään ihan hirveän arvokkaita, puhutaan muutamista kymmenistä tuhansista.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   8.6.25 12:50:00

Minä suututin sisarukseni oikein kunnolla, kun en suostu vastaavassa tilanteessa ostamaan, ylläpitämään ja remontoimaan vanhempien mökkiä. Ei vain ole mitään järkeä minun ostaa sitä, kun en halua tuollaista mökkiä riesakseni! Ja tuo sisarus asuu itse polkupyörämatkan päässä paikasta, minulla kuitenkin kymmeniä kilometrejä ja omakin mökki, joka on sellainen, millaisen haluankin. En todellakaan tykkää kitkemisestä enkä yhteisöllisyydestä, mitä se siellä on.

En tykkää siitä pikkuruisesta mökistä, jossa ei ole edes omaa vessaa ja saunaa eikä pihalla voi käyskennellä "alasti".

Kyllä minä siellä vierailen ja ajan nurmikkoa ja on oltu yötä oman perheen kesken se kerta vuodessa. Ja se tarkoittaa, että minä viihdyn siellä minun on ostettava se. Aivan kuin aloittajan kyselyt tulkitaan kiinnostukseksi.

Sisar veti sellaiset porot nokkaan, että oksat pois. Ihan minun parastani oli ajatellut ja nyt hänen sitten varmaan pitää tulla hakemaan heti kaikki tavaransa meiltä pois ja minun pitää estää hänet joka paikassa ettei enää ikinä tule häirinneeksi minua. Ja pyyteli vielä anteeksi kun yli 10 vuotta sitten tuli samaan lounaspöytään istumaan.

Minun pitäisi huomenna mennä tuonne mökille auttamaan talkoovelvoitteessa, mutta jotenkin ei yhtään huvita nähdä koko paikkaa.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   8.6.25 12:52:39

Niin ja kun pyysin että minulta aina kysyttäisiin ensin ennekun ryhdytään puuhaamaan, niin olen kiittämätön ja uhriutuja :')

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.6.25 15:31:49

Tontin vuokra
Vakuutus
Kiinteistövero
Jäsenmaksu sis veden, jätemaksun yms
Liittymismaksu
Sähkölasku

Tuossako on ne pakolliset kulut?

Sitten päälle se remontoiminen, kulkeminen, taimet, ruohonleikkurit...

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   8.6.25 15:54:05

<https://www.litukka.fi/tietoa-litukasta/#:~:text=Maksut% 20vuonna %202025%20*%20Palstan%20vuokra% 200%2C48,50%20%E2%82%AC%20*%20Uusi%20j%C3%A4sen%201000%20%E2%82%AC>

Tämmöinen tuli Googlella ensimmäisenä vastaan, eli on nyt vain satunnainen alue. Kyllä tuosta vuodessa kertyy jo useita satasia noita aluemaksuja, muut kulut päälle. On paljon halvempaa silti kuin "oikean" mökin ylläpito. Tuolle alueelle ei saa mennä talvisaikaan mutta yleensä alueilla saa käydä milloin vain. Mökkien välisiä teitä ei kyllä yleensä aurata.

Lähettäjä: Salli 
Päivämäärä:   8.6.25 17:02:10

"Nuo mökit ei yleensä ole rahallisesti mitään ihan hirveän arvokkaita, puhutaan muutamista kymmenistä tuhansista"

En tiedä missä päin sinä asut, mutta Helsingissä niiden myyntihinnat on 30 000-100 000 €. Eli kyllä ihan mukavan summan saa puolittaa.

Päivämäärä:   8.6.25 21:51:26

Tuon mökin arvo on n. 30 000.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   8.6.25 22:37:22

Hinnat tulevat varmasti pian alaspäin, kun nuo mökit menevät pois muodista.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   8.6.25 22:42:53

Ei aikuisen ihmisen kannata eikä tarvitse ostaa mitään äidin käskystä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.6.25 22:50:12

Muutama vuosi sitten myin n120000€ siirtolapuutarhamökin. Onhan se sikahalpaa sijaintiin nähden. Isompi kuin kulut on se työ mitä mökki vaatii. Jos ei halua jotain niin pitää vaan kehdata kieltäytyä. Sanoo suoraan ettei oo varaa eikä jaksamista pitemmän päälle.

Lähettäjä: pipsa 
Päivämäärä:   9.6.25 10:53:16

Siirtolapuutarhoissa on liuta eri maksuja, tämä on Tampereelta Raholan siirtolapuutarhasta, joka on halpa paikka...

yhdistyksen liittymismaksu 1000 €

- yhdistyksen jäsenmaksu: varsinainen jäsen sekä perhejäsen 20 € /v

- Suomen siirtolapuutarhaliiton jäsenmaksu 35 € /v

- palstan vuokra 0,513 €/m²/v

- alueenhoitomaksu 170 € /v

- yhteisötyövelvoite 10h työtä tai 300 € (30 €/h)

- sähköverkon kunnossapitovarausmaksu 75 €/v

- sähkön käyttö laskutetaan kulutuksen mukaan kesällä erikseen ilmoitettuna ajankohtana hinta 0,16 €/kWh

Ja tämän lisäksi tietysti summa, jonka maksat äidillesi.

Lähettäjä: lippa 
Päivämäärä:   9.6.25 13:13:30

"Hinnat tulevat varmasti pian alaspäin, kun nuo mökit menevät pois muodista."

Mökkejä ei tule lisää, ja jos asuu kasvavassa kaupungussa, niin kysyntää riittää varmasti jatkossakin. Maailma edelleenkin kaupungistuu, ja pieni mökki kävely / pyörämatkan päässä houkuttanee edelleenkin ihan tarpeeksi monia. Välillä on itseänikin harmittanut, kun en ostanut helsingistä aikoinaan mökkiä, josta pyydettiin 15 000 - vastaaavien hinnat on nykyään lähellä 100k.

Isompi riski tosiaan liittyy tuohon, ettei mökin omistaja noissa yleensä tosiaan omista tonttiaan, vaan omistaa vain oikeuden pitää pikkumökkiään jollakin alueella. Jos kaupunki käy ahneeksi, niin mökkialue saatetaan kaavoittaa muuhun käyttöön, eikä mökkiläiset varmasti saa rahojaan pois siinä vaiheessa.

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   9.6.25 14:34:24

Minulla on siirtolapuutarhamökki Helsingissä -meillä menee vain niin päin, että äitini ja veljeni käyttävät sitä ja maksavat juoksevat kulut. Kävin siellä viikonloppuna ja voi jumalauta että alkoi korpeamaan. Siellä oli niin paskaista ja täynnä tavaraa, ettei mahdu liikkumaan! Siis ihan roskiakin lattialla. Veljen koira oli raapinut yhden oven törkeään kuntoon.

Pihan saavat jotenkuten hoidettua, mutta ei enempää. Viime syksynä muistivat mainita, että katto oli vuotanut. He olivat laittaneet vain ämpärin alle. Paikkasin katon.

Tänä vuonna pitäisi maalata koko mökki. Äitini ei ole huonokuntoinen eikä invalidi, mutta ei voi edes omalla korkeudella pensseliä heiluttaa -ottaa tuolin viereen ja juttelee.

Ajattelin antaa mökin mennä niin huonoon kuntoon, että saan sille purkuluvan, sitten rakennan uuden tilalle/ ostan pakettimökin ja myyn voitolla. Nuo sikailkoot nyt siellä niin kauan kuin äitini on elossa ja haluaa olla mökillä.

Sinänsä huvittaa kun vuokrat ovat nousemassa ja äitini on alkanut puhua myyvänsä mökin. Ikäänkuin voisi myydä minun omaisuuttani :D

Lähettäjä: Up 
Päivämäärä:   11.6.25 11:52:58

Up

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.