Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onpa hassua kun sanotaan että

Lähettäjä: kipiä 
Päivämäärä:   7.6.25 18:01:45

Osaisipa eläimet puhua, niin niiden hoitaminen olisi helpompaa. Erityisesti jos voisivat kertoa kivuistaan.

Tämä tuli taas mieleen, kun kävin tk-lääkärille valittamassa kipujani. Ota Buranaa. Ei kuvata eikä tutkita.

Eläimet ovat onnekkaita. Niitä sentään tutkitaan ja koitetaan hoitaa. Ja saavat eutanasian, kun aika on.

Re: Onpa hassua kun sanotaan että

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   7.6.25 18:06:53

Tuon minäkin allekirjoitan!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.6.25 18:59:10

"Eläimet ovat onnekkaita. Niitä sentään tutkitaan ja koitetaan hoitaa. Ja saavat eutanasian, kun aika on."

Oikeastiko ajattelet, että läheskään kaikkia kivuissa olevia eläimiä tutkitaan ja hoidetaan? Ihana ajatus, mutta valitettavasti aika kaukana totuudesta.

Ihmisellä on se etu, että hän pystyy sentään itse vaikuttamaan omiin asioihinsa. Hän sentään voi vaatia hoitoa niin kauan, että sitä saa. Tai päättää itse, syökö kipulääkettä ja kokeilla kipuihinsa kaikkea mahdollista.

Eläimellä ei ole mitään mahdollisuuksia valita ja todella moni eläin vain kärsii hiljaa - ja sopeutuu. Toki jossain määrin kipu kuuluukin elämään ja kaikkien on siihen tavallaan jossain määrin sopeuduttava. Ihminen tosin voi pieneenkin kipuun halutessaan ottaa sitä särkylääkettä tai vaikka kylmä- tai kuumahoitoa, hierontaa, osteopatiaa jne.

Lähettäjä: Mokkapa 
Päivämäärä:   7.6.25 19:08:58

Mä en ehkä jaksaisi keskustella varsan kanssa siitä, tarviiko aamulla pukea loimi jos nyt ei sada mutta iltapäivälle luvattu lumimysky. Tai kinata pullean hevosen kanssa siitä että onko pienessä ruohotarhassa vai pääseekö isolle laitumelle.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   7.6.25 19:11:07

Mutta kun eläin viedään lääkäriin niin eläinlääkäri yrittää tutkia mistä vika johtuu, ei sitä toki aina helpolla saa selville ja saattaa verottaa liikaa omistajan kukkaroa.
Mutta ihmisellä käy oikeasti liian usein, että käsketään syömään buranaa.
Eläimellä usein etsitään myös vian aiheuttajaa esim ontumissa laajemminkin selkärangasta, lonkista ym. Ihmisellä kun on vaikka nilkka kipeä niin lääkäri keskittyy yleensä vain siihen nilkkaan eikä esim väärään jalan asentoon.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.6.25 19:15:49

"Mutta kun eläin viedään lääkäriin"

Mutta kun kaikkia eläimiä ei viedä eikä eläin voi itse siihen mitenkään vaikuttaa.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   7.6.25 19:26:37

Ehkä tässä nyt puhuttiin eläimistä jotka viedään eläinlääkäriin verrattuna ihmiseen joka menee lääkäriin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.6.25 19:35:23

loppuupa maallinen kärsimys ja pääset taivaaniloihin.Lääkärien lokiikka ?.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.6.25 20:59:30

Ihminenkin on eläin

Lähettäjä: kipiä 
Päivämäärä:   7.6.25 21:59:06

Sitä koitin sanoa, että eläinlääkärit toivoisivat, että se potilas osaisi kertoa, että mihin sitä sattuu. Kun taas tk-lääkäriä ei kiinnosta, vaikka ihan selvällä suomen kielellä kerron, mihin mua sattuu. Varmaan toivoo, että en osaisi puhua ja pysyisin kotonani enkä tulisi häiritsemään hänen töitään.

Jotenkin kylmä ja vihamielinen ilmapiiri noissa terveyskeskuksissa.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   7.6.25 23:03:17

Aloittaja? Sanoiko lääkärille sinulle vain että ota Buranaa eikä kertonut mitään muuta? Eikö hän kertonut mistä kipu johtuu tai miten jatkossa toimit jos kipu ei helpota tai muuttuu pahemmaksi? Potilaana pitää myös osata kysyä kysymykset kuten mitä lääkäri epäilee, mistä kipu johtuu, mitä jatkossa. Joskus lääkärit ovat niin taukoja, että eivät selitä yksinkertaisia asioita potilaille. Ovathan he itse usein koko elämänsä eläneet sitä lääketieteellistä elämää ja luulevat että kaikki maallikotkin ovat. Täytyy osata vaatia vastauksia!!!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.6.25 23:13:39

"Jotenkin kylmä ja vihamielinen ilmapiiri noissa terveyskeskuksissa."

Riippuu tosi paljon terveyskeskuksesta, minulla on hyvä, huonoja ja neutraaleja kokemuksia. Parhaat kokemukset (2 krt) erään pikkukylän terkkarista, jonne ulkopaikkakuntalaisena jouduin menemään. Molemmilla kerroilla oli aivan loistavaa palvelua ja ottivat hyvinkin vakavasti - jopa niin, että itseä hieman huvitti, miten perusteellisia olivat, vaikka itse yritin sanoa, että tuskin nyt kuvata sentään tarvitsee.

Se kuitenkin pitää muistaa, että eläinlääkäreissä toimenpiteet maksetaan itse, joten sitä pitäisi verrata ehkä ennemmin yksityisellä (ihmis)lääkärillä käymiseen.

Toki yksityisiltäkin itselläni monenlaisia kokemuksia, ehkä se kaikista huonoinkin, kun lääkäri ei selvästi olisi halunnut tulla lähellekään minua ja varmisti moneen kertaan, että ei kai minulla ole apinarokkoon viittavia oireita (ja menin siis ihan muiden oireiden takia sinne).

Lähettäjä: Imuri 
Päivämäärä:   7.6.25 23:19:19

No yksityisellä kyllä tutkitaan. Sinne vaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.