Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kela-korvattava lääke, ei korvattava osuus?

Lähettäjä: viima 
Päivämäärä:   6.6.25 21:12:50

Kävin tänään hakemassa apteekista lääkkeen, joka on melko kallis. Ennen on maksanut kela-korvauksen jälkeen n.130€, mutta nyt hinta olikin n.150€. Ajattelin maksaessa vain, että lääkkeen hinta on noussut. Kotona katsoin kuittia, niin siinä olikin omana kohtanaan lääkkeen hinnan ja kela-korvauksen jälkeen "Ei korvattava osuus", joka oli sen pari kymppiä, minkä hinta oli noussut.

Mikähän tämä tällainen osuus on, osaako kukaan sanoa? En ole ennen tällaista huomannut, useasti kuitenkin olen tätä samaa lääkettä jo apteekista ostanut. Tämän vuoden alkuomavastuu on maksettu jo ajat sitten, ei pitäisi siitä enää olla kyse siis.

Re: Kela-korvattava lääke, ei korvattava osuus?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.25 22:05:47

Onko kyseessä lääke josta olisi olemassa halvempi rinnakkaislääke?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.6.25 22:08:12

Todennäköisesti lääkkeestä on olemassa edullisempi rinnakkaisvalmiste, jolloin viitehinnan ylittävästä osuudesta ei tule Kela-korvausta.

Tähän pystyy varman vastauksen antamaan vain, jos tietää, mistä lääkkeestä on kyse.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.25 22:10:26

Yleensä se on just sitä, että lääkkeestä on olemassa rinnakkaisvalmiste ja jossain vaiheessa olet kieltänyt vaihdon/tai reseptilla saa vain sitä tiettyä brändiä.

Tyyliin ibumax 5e ja burana 10e on eri valmisteet mutta molemmat sisältää saman vaikuttavan aineen. Niin jos välttämättä haluat sen kalliimman buranan etkä halpaa ibumaxia niin ok, maksat sitten erotuksen itse ja se on se ei korvattava osuus.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   6.6.25 23:36:56

Apteekin pitäisi tarjota halvempaa versiota.

Lähettäjä: viima 
Päivämäärä:   7.6.25 00:55:49

Kyse on Botoxista, jolla hoidetaan migreeniä. Mun lääkäri on siis edellisellä käynnillä uusinut reseptin, jolla nyt hain lääkkeen seuraavaa käyntiä varten. Botoxia ei useinkaan ole apteekissa varastossa vaan se pitää tilata. Resepti oli sama kuin ennenkin kuten myös itse lääke.

Apteekista ei tarjottu halvempaa lääkettä. Tilatessa farmaseutti vielä sanoi, että lääke maksaa n.130€. Nyt sitten noutaessa hinta olikin eri, hieman kyllä ärsyttää. Olen aina sanonut, että halvinta voi laittaa, eli en ole kieltänyt vaihtoa.

Lähettäjä: .y 
Päivämäärä:   7.6.25 01:42:11

"lääkkeestä on olemassa rinnakkaisvalmiste ja reseptillä saa vain sitä tiettyä brändiä."

Tämähän se on. Ja todella typerää, kun valmisteen A reseptillä ei saa rinnakkaisvalmisteita B ja C.

Tuon ymmärtäisi, jos saisi reseptillä sitä rinnakkaisvalmistetta, niin olisi mahdollista vaihtaa halvempaan. Mutta kun ei ole.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.6.25 02:48:14

Itseasiassa aika erikoinen tilanne. Kelan lääkehaun mukaan Botoxille on olemassa vaan eri maahantuojilta valmisteita. Viitehinta on tällä hetkellä 215 e eli siitä summasta saa korvauksen, jolloin hinnaksi jää n. 129 e. Mutta yksikään valmiste ei ole tuota 215 euroa, vaan halvimman maahantuojan hinta on 235 e :D. Eli siitä tulee ylimääräinen 20e maksettavaksi.

Aloittaja: Ihan oikein siis meni. En ole hetkeen ollut apteekissa hommissa niin sitä en tiedä, miksi yksikään valmisteista ei ole hintaputkessa, enkä jaksa alkaa selvitellä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.