Lähettäjä: enna
Päivämäärä: 6.6.25 15:00:21
Viivi:
Minusta on usein helpoin pitää yhteyttä kirjallisesti, koska siitä voi tarvittaessa lukea moneen kertaan mitä on kerrottu tai miten ohjeistettu. Ja voi myös tarkistaa, että onko tästä asiasta mainittu vielä mitään. Ja usein, jos asia vaatii aspalta jotain selvittelyjä, hänen on helpompi toimia kirjallisen ohjeen mukaan, eikä siinä puhelimessa sössöttää, että "emmätiiä oota mä katon sössönsöö niin siis miks sä soitit häh sori emmäkuule ku täällon niin kauhee meteli ööh hööh röh röh köh köh niin mikä siis mikä tuote?".
Todella usein puhelimessa oleminen on sitä, että siellä tosessa päässä aspa sössöttää, hölisee itsekseen, joku puhuu hänelle ja hän puhuu jollekin muulle samaan aikaan kun on minun kanssani puhelimessa. Eli senkin vuoksi on helpoin olla kirjallisesti tekemisissä. Tai olisi, jos se toinen osaisi lukea.
Toki joskus on aloitettu kirjallisesti ja sitten aspa soittaa minulle, tai olen soittanut johonkin ja saanut ohjeet kirjallisesti.
Enkä tarkoita, että kukaan aspa ei osaa lukea. On paljon sitäkin, että asia saadaan kerralla hoidettua ja minä saan selkeät ohjeet, kuinka toimia. Mutta nämä on yleensä sellaisia, että vastaus tulee tuntien päästä, tai vasta seuraavana päivänä, eli asia on tosiaan selvitetty ja laadittu minulle ja sinne heidän päähän ohjeet, miten tulee toimia.
Esim. joskus ostin kasvivalaisimen, josta hajosi lamppu alle vuoden päästä ostosta. Valaisimen mukana tuli lamppu, jolla on kolmen vuoden takuu. Valaisin oli ehjä, mutta lamppu sökö. Otin yhteyttä myymälään ja kysyin, että miten tämän takuuvaihdon kanssa toimitaan, eli tuonko takaisin koko valaisimen lampun kera vai pelkän lampun. Ostopäivämäärä on tämä ja kuitti löytyy järjestelmästä puhelinnumerollani tämä, koska olen kanta-asiakas. Sain seuraavana päivänä vastauksen, että vaihdetaan vain lamppu. Asiasta on lappu infotiskillä, samoin uusi lamppu odottaa nimilapun kera. Vein lampun kauppaan, sanoin infossa, että tulin vaihtamaan tämän lampun takuuseen, siitä on kuulemma joku lappu teillä täällä. Asia hoitui helposti, koska infon työntekijällä oli kirjallinen ohje, ja hän löysi kuitin helposti. Olisi minullakin ollut se näyttää, muttei tarvinnut, koska se löytyi järjestelmästä.
Tuossa oli siis kaksi aspaa, jotka molemmat osasivat lukea.
Ja jos nyt yksikään aspa sanoo, ettei jaksanut tätä kommenttia lukea, niin tämä ketju oli todellakin aiheellinen. Koska tässä kommentissa saattaisi olla vaikka joku vihje siitä, kuinka asiat täytyy oikeasti hoitaa. Tärkeintä ei ole vastata asiakkaalle välittömästi edes lukematta hänen yhteydenottoaan. Tärkeintä on lukea, mitä asia koskee, ja vastata asiakkaan kysymykseen.
|