Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten pääsee töihin asiakaspalvelijaksi?

Lähettäjä: enna 
Päivämäärä:   6.6.25 13:05:35

Mietin jälleen kerran, että onko asiakaspalvelijan ammattiin pääsemisen edellytyksenä täydellinen lukutaidottomuus?

Vai minkä takia asiakaspalvelijat ovat lukutaidottomia?

Re: Miten pääsee töihin asiakaspalvelijaksi?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.6.25 13:10:20

Että sellainen aspojen mollaustopa tänään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.6.25 13:11:09

Omistamalla tissit ja perseen.

Päivämäärä:   6.6.25 13:11:44

-, kaikki asiakaspalvelijathan ovat naisia.

Päivämäärä:   6.6.25 13:13:42

En kyllä keksi mitään kehuttavaakaan, kun asiakaspalvelussa selkeästi muotoiltuun viestiin vastaa taas joku, joka ei ole yhteydenottoa edes lukenut.

Kerrotko Ällö, mitä positiivista tuosta pitäsii keksiä?

Laitanko saman viestin uudelleen, jos joku sen osaisi tällä kertaa lukea? Jos sitä ei edelleenkään osata lukea, niin miten saan kysymykseeni vastauksen, kun nettisivuilla sitä ei lue, googlettamalla ei vastausta löydy, ja asiakaspalvelija ei osaa lukea, että voisi vastata edes etäisesti aihetta liipaten?

Päivämäärä:   6.6.25 13:15:47

Kirjoita kaikki isolla ja tavutettuna.

Päivämäärä:   6.6.25 13:16:48

En tiedä, mitä olet kirjoittanut tai mitä on vastattu, joten paha ottaa kantaa. Näitä topiceja, joissa aspoja mollataan on täällä viikoittain. Herää kysymys, onko mollaaja itse ongelmallinen, kun kaikki asioinnit tuntuvat olevan hankalia. Omalla kohdalla voin sanoa, että hyvin harvoin olen huonoa asiakaspalvelua saanut.

Päivämäärä:   6.6.25 13:22:58

Valtaosa aspoista on aasin älykkyydellä ja lukutaidolla varustettuja.

Päivämäärä:   6.6.25 13:24:56

Aspoiksi menee ne joista ei muihin töihin ole.

Päivämäärä:   6.6.25 13:27:57

Riittää että on suurin piirtein oikea määrä kromosomeja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.25 13:53:10

:D :D

Kyllä näitä lukutaidottomia on ihan jokaisessa ammatiryhmässä. Itse työskentelen päivittäin diplomi-insinöörien kanssa, eikä heistäkään kaikki osaa lukea heille lähetettyä sähköpostia ja reagoida siihen pyydetyllä tavalla.

Lähettäjä: Viivi 
Päivämäärä:   6.6.25 14:29:56

No olen ollut töissä asiakaspalvelussa ja puhelimessa ihmisten kanssa on helpoin hoitaa asiat. Sähköpostilla ei, tulee vaan lisäkysymyksiä. Kasvotusten ihmiset eivät välttämättä osaa käyttäytyä, mutta puhelimessa voi aina katkaista sen puhelun, jos menee asiattomuuksiin. Olen tehnyt asiakaspalvelua työkseni melkein 30 vuota ja tykkään siitä. Nyt olen alalla, jossa ihan ne pahimmat pulliaiset (nistit, juopot, muut häiriköt) ei ole rasitteena. Pahimpia on keski-ikäiset naiset ja miehet, jotka luulevat olevansa parempia ihmisiä. Nuoret ja vanhat on yleensä mukavia. Ja olen ollut töissä silloin opiskelijana ja nyt on AMK-tason koulutus. Hyvä kielitaito ja ihmistuntemus auttaa.

Päivämäärä:   6.6.25 14:47:33

Ällö:
Yksityiskohdat poistaen viestini on ollut esim. tällaisia. Erottelen siis asiat toisistaan ihan rivinvaihdoilla, enkä kirjoita kaikkea yhteen pötköön. Laitan myös kaikki tarvittavat tiedot viesteihini.

1)
"Hei!

Minulla on kysyttävää tuotteesta *tarkka nimi, merkki ja malli*.

[linkki kyseisen firman tuotteen nettisivuille]

En löydä mistään tuotteen tarkkoja mittoja. Voisitteko siis kertoa minulle tuotteen pituuden, leveyden ja paksuuden/korkeuden."

Vastaus on "Meillä on nettisivut".

No niin on, muttei siellä, tai googlen mukaan missään muuallakaan, kerrota tuotteen mittoja.

2)
"Hei!

Tarvitsen läppäriini uuden akun. Läppärin merkki ja malli on Asus XXXX.

Mikä tai mitkä teillä myynnissä olevista akuista passaa siihen?"

ja vastaus on "moi kato meidän nettisivuilta".

No niinhän minä katsoinkin, enkä tiedä, passaako niistä yksikään, vai passaako kenties useampi malli. Kokeilin myös hakutoimintoa, muttei se antanut tuolle mallille ainuttakaan vaihtoehtoa...

3)
"Hei!

Tilasin teiltä pari viikkoa sitten tuotteen X.

Tilausnumeroni on xxxxxx.

Tuote lakkasi toimimasta pari päivää sitten. *tähän tarkka selostus ilmenneestä viasta/ongelmasta*, (esim. sähkölaite ei lähde päälle ollenkaan, tai lähtee kyllä päälle, mutta sammuu hetken päästä itsestään eikä pysy päällä. Tai mitä nyt ikinä.)

Olen nyt koettanut seuraavia asioita jolla saisin tuotteen toimimaan, muttei niistä ollut apua:

- kokeiltu saada toimimaan tavalla 1

- kokeiltu saada toimimaan tavalla 2

- kokeiltu saada toimimaan tavalla 3

- kokeiltu saada toimimaan tavalla 4.

Jokaista tapaa on minun lisäkseni kokeilleet myös mieshenkilö X sekä perheenjäseneni Y, emmekä saaneet tuotetta toimimaan.

Onko vielä jotain, jota voisin kokeilla, että ongelma ratkeaisi? Vai teenkö reklamaation ja lähetän tuotteen teille takaisin"

Ja vastaus on...:
"Moi niin mikä oli ongelma"

Kerron, että tuote X ei toimi ja toistan sen, millä tavalla ei toimi.

Vastaus: "Nii onko se meiltä ostettu"

Vastaan, että "Kyllä on. Tilasin sen kotiinkuljetuksella päivämääränä xx.xx.xxxx ja tilaukseni tilausnumero oli xxxxxx.

Vastaus: "anna tilausnumero"

Tässä vaiheessa jo ihmettelen, kun olen antanut tilausnumeroni jo kahdesti, eikä sitä kummallakaan kerralla ole luettu.

Vastaan, että "Jo kolmannen kerran, tilausnumero on xxxxxx."

Vastaus: "ootko kokeillu *tapaa 1*?"

Vastaan, että "Kyllä. Luettelin ensimmäisessä yhteydenotossani ranskaisilla viivoilla ja rivinvaihdoilla eroteltuna neljä eri tapaa, joilla olen koettanut sekä yksin että kahden henkilön auttamana saada tuotteen toimimaan".

Vastaus "No ootko kokeillu *tapaa 2*"

Ja tähän samaan malliin käydään koko ensimmäinen yhteydenottoni läpi lause kerrallaan, kun asiakaspalvelija(t) ei saa sitä luettua läpi ennen kuin vastaa(vat) minulle. Välillä kysytään, että "ootko pyytäny ketään miestä auttamaan". Ja sekin kerrottu jo ekassa yhteydenotossa, että on pyydetty myös miestä auttamaan, muttei kikkelikään auttanut, kun tuote ei toimi.

Mitä minä siis teen väärin, kun asiakaspalvelijat ovat täydellisen lukutaidottomia? Viestini ovat kuitenkin selkeitä ja informatiivisia, joten miten niitä ei osata lukea?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   6.6.25 14:55:06

Mutta miettikääpä että asiakkaiksi pääsee kaikki hullut :D

Päivämäärä:   6.6.25 15:00:21

Viivi:
Minusta on usein helpoin pitää yhteyttä kirjallisesti, koska siitä voi tarvittaessa lukea moneen kertaan mitä on kerrottu tai miten ohjeistettu. Ja voi myös tarkistaa, että onko tästä asiasta mainittu vielä mitään. Ja usein, jos asia vaatii aspalta jotain selvittelyjä, hänen on helpompi toimia kirjallisen ohjeen mukaan, eikä siinä puhelimessa sössöttää, että "emmätiiä oota mä katon sössönsöö niin siis miks sä soitit häh sori emmäkuule ku täällon niin kauhee meteli ööh hööh röh röh köh köh niin mikä siis mikä tuote?".

Todella usein puhelimessa oleminen on sitä, että siellä tosessa päässä aspa sössöttää, hölisee itsekseen, joku puhuu hänelle ja hän puhuu jollekin muulle samaan aikaan kun on minun kanssani puhelimessa. Eli senkin vuoksi on helpoin olla kirjallisesti tekemisissä. Tai olisi, jos se toinen osaisi lukea.

Toki joskus on aloitettu kirjallisesti ja sitten aspa soittaa minulle, tai olen soittanut johonkin ja saanut ohjeet kirjallisesti.

Enkä tarkoita, että kukaan aspa ei osaa lukea. On paljon sitäkin, että asia saadaan kerralla hoidettua ja minä saan selkeät ohjeet, kuinka toimia. Mutta nämä on yleensä sellaisia, että vastaus tulee tuntien päästä, tai vasta seuraavana päivänä, eli asia on tosiaan selvitetty ja laadittu minulle ja sinne heidän päähän ohjeet, miten tulee toimia.

Esim. joskus ostin kasvivalaisimen, josta hajosi lamppu alle vuoden päästä ostosta. Valaisimen mukana tuli lamppu, jolla on kolmen vuoden takuu. Valaisin oli ehjä, mutta lamppu sökö. Otin yhteyttä myymälään ja kysyin, että miten tämän takuuvaihdon kanssa toimitaan, eli tuonko takaisin koko valaisimen lampun kera vai pelkän lampun. Ostopäivämäärä on tämä ja kuitti löytyy järjestelmästä puhelinnumerollani tämä, koska olen kanta-asiakas. Sain seuraavana päivänä vastauksen, että vaihdetaan vain lamppu. Asiasta on lappu infotiskillä, samoin uusi lamppu odottaa nimilapun kera. Vein lampun kauppaan, sanoin infossa, että tulin vaihtamaan tämän lampun takuuseen, siitä on kuulemma joku lappu teillä täällä. Asia hoitui helposti, koska infon työntekijällä oli kirjallinen ohje, ja hän löysi kuitin helposti. Olisi minullakin ollut se näyttää, muttei tarvinnut, koska se löytyi järjestelmästä.

Tuossa oli siis kaksi aspaa, jotka molemmat osasivat lukea.

Ja jos nyt yksikään aspa sanoo, ettei jaksanut tätä kommenttia lukea, niin tämä ketju oli todellakin aiheellinen. Koska tässä kommentissa saattaisi olla vaikka joku vihje siitä, kuinka asiat täytyy oikeasti hoitaa. Tärkeintä ei ole vastata asiakkaalle välittömästi edes lukematta hänen yhteydenottoaan. Tärkeintä on lukea, mitä asia koskee, ja vastata asiakkaan kysymykseen.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   6.6.25 20:50:03

Kaksi ekaa esimerkkiä kuulostaa siltä ettei aspoilla ole sen parempaa tietoa asioiden suhteen vaan kaikki tiedot on siellä nettisivun tuotetiedoissa ja jos tietoa ei ole niin sitten sitä ei ole ja menevät vain ohjeistuksien mukaan.

Kolmas tapaus taas kuulostaa tyypilliseltä chat palvelulta jossa ei lueta kunnolla, osta kysyä heti olennaisia asioita ja koulutus selkeästi aika heikko. Vastaavasta kokemusta ja meni rahapalutus asian hoitamisessa yli kuukausi, vaikka kyse ihan yksinkertaisesta asiasta. Ei vaan sattunut kohdalle useampaan otteeseen työntekijää joka osaa homman.

Lähettäjä: llll 
Päivämäärä:   6.6.25 21:37:02

Ekassa esimerkissä aspa olisi voinut käydä vaikka mittaamassa tuotteen tai pyytää jotakuta mittaamaan tuotteen riippuen siitä, miten hyvin hän pääsee tuotteisiin käsiksi eli onko ne metrin päässä hänestä vai kauempana jossain varastossa.

Tokassa esimerkissä olisi voitu vaikka selvittää että mikä akku on sopiva ja vastata asiakkaalle sitten kun on saatu tieto selville.

Kolmannessa olisi tosian voitu lukea että mitä asiakas kirjoitti ja edes pahoitella sitä, ettei viitsi lukea asiakkaan kirjoittamia viestejä.

Kaikki esimerkit kuulosti siltä että viesteihin on vain äkkiä vastattu lukematta niitä kun palkka tulee sen mukaan, miten nopeasti vastaa. Viis siitä, liittyykö vastaus kysymykseen millään tavalla.

Nykyään tuntuu todellakin olevan tärkeintä se, että asiakkaalle vastataan välittömästi. Ei se, saako asiakas vastauksen kysymykseensä.

Onneksi joillakin firmoilla on automaattinen palautteenanto, esim. chatin loppuessa kysytään, saitko apua ja ratkesiko ongelma ja minkä arvosanan antaisit asiakaspalvelulle. Monilta tulee myös tekstarilla kysely johon voi antaa palautetta. Annan kyllä aina palautetta kun asiakaspalvelu on aloittajan kuvaamaa. Ja kerron ihan omin sanoin, että miksi annan huonon palauteen ja millä tavalla palvelua pitää kehittää.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   7.6.25 07:42:09

IIII//Ei asiakaspalvelu automaattisesti tarkoita, että heidän tehtävänsä on osata kertoa tuotteista enemmän ja neuvoa asiakasta tuotteiden suhteen vaan auttavat ongelmatilanteessa. Jos netissä ei ole mittoja niin asiakaspalvelija ei välttämättä mitoiksi voi muuttua, kun se oma työpiste ei ole lähelläkään koko liikettä tai varastoa. Sama laitteiden yhteensopivuuden kanssa. Ei asiakaspalvelussa heillä välttämättä ole mitään velvollisuutta alkaa asiakkaita neuvomaan tuotteiden kanssa vaan se vastuu jätetään asiakkaille ja asiakaspalvelu on tarkoitettu ongelmatilanteita varten. Vai tosissaanko joku kuvittelee että esim. Petenkoiratarvikkeesta voi asikaspalveluun soittaa ja kysellä mikä heidän valjaistaan on omalle koiralle sopivat tai Lindexin asiakaspalvelussa alkavat mittailemaan vaatteita, kun asiakkaalle ei riitä koko arvio S.

Jos aloittaja haluaa tuotteiden suhteen palvelua niin sitten menee kivijalkaliikkeeseen.

Päivämäärä:   7.6.25 07:48:04

Aloittaja on kirjoitellut tästä usein ennenkin, hänellä on samat ongelmat kivijalkaliikkeessäkin, silloinkin aspat ovat aivan liian typeriä, ja hän joutuu selvittämään ongelmansa ja tarpeensa juurta jaksain usealle aspalle eikä saa silti palvelua tai ratkaisua.

Onneksi on ht-net mihin voi kirjoittaa kerta toisensa jälkeen näitä kilometrialoituksia. Voihan lukutaidon puute, läskimussunmässytys ja viime kädessä pimppi.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   7.6.25 11:53:53

Itse käsitän asiakaspalvelijan olevan asiakaspalvelija sen päätyön lisäksi vaikkapa kaupankassa tai kukkakaupan ihminen tai tarjoilija. Mikä on vaikea käsittää siinä että päätyö on jokin muu kuin olla jonkun sylkykuppina.

Päivämäärä:   7.6.25 12:22:02

Miksi haluat aspaksi? En itse ole aspa kautta joudun töissä välillä tekemisiin asiakkaiden ja myymälä henkilökunnan kanssa kun virheellisesti ottavat meihin yhteyttä aspa sijaan (normisti siis ollaan asiakkaiden asioista aspaun kautta yhteydessä) ja eipä käy sääliksi aspoja. Jotkut aasiakkaat ihan sekoja.

Päivämäärä:   8.6.25 04:09:53

. , juu, näitä topiceja on muutaman viikon välein ollut jo monesti, aina samat ongelmat. Kummasti näitä aloittajan ongelmia eivät muut ymmärrä, kun tällaisiin ei törmää ihmisten kanssa asioidessa.

Päivämäärä:   8.6.25 09:26:16

Chattiin voi vastata vaikka tekoäly ja henkilö-aspa saattaa olla palkattu jostain call centeristä ja tyypillä ei ole mitään tietoa yrityksestä

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.