Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 7.6.25 15:34:01
"Pisterivi, hieno kirjoitus, mutta loppu.... Nyt koiria ei saa pitää irti, omistaja ei edes hallinnut koiraa, toiminta on toistuvaa, ei mikään karkasi vahingossa vaan ulkoiluttaa koiraa irrallaan. Ja ei ole minun asia sanoa että en halua koiraa pihalle kyllä se on jokaisen tajuttava ettei koiria juoksuteta muiden pihoilla. Kyseessä iso koira joka kaataa kaiken kun häslää. Ehkä ymmärsi ettei jatkossa pidä koiraa irti mutta miksi pitää mennä aina näin. Miksei lakeja ja käytöstapoja noudateta luonnostaan."
Totta, nyt ei koiraa saa pitää irti, paitsi omalla pihalla ja/tai ollen välittömästi kytkettävissä, joita naapurisi koira ei selkeästi ole.
Koska tilanne on toistuva, muuttaa se mielestäni asian heti verrattuna siihen, että kyse olisi yksittäisestä vahingosta - joita muuten sattuu meistä täydellisimmillekin. Tämän soisin myös kaikkien muistavan näissä väkivaltafantasioissa (eikä koske aloittaja sinua!) ja etenkin miettien asiaa siltä kantilta, kun teille itsellenne sattuu se vahinko.
Niin, kuten sanoit ja minäkin sanoin, toki koiran omistajan pitäisi ymmärtää, ettei koiran sovi juosta muiden tonteilla - paitsi kuten jo totesin, siinä poikkeustapauksessa, että se naapuri tai sukulainen itse sen koiran sinne tontille nimenomaisesti haluaa. Tässähän nyt kyse ei ole siitä, mutta tällaisiakin tilanteita voi olla ja kuten mainitsin, meilläkin aikanaan oli mökillä se tilanne, että naapurin koirat olivat erittäin tervetulleita juoksentelemaan meidän tontille.
Hyvä kysymys, miksei lakeja ja tapoja noudateta luonnostaan. Onhan se totta, että aika harva meistä voi käsi sydämellä sanoa, ettei koskaan olisi rikkonut tai rikkoisi lakia saati yleistä normia missään asiassa. Mistä se johtuu, sitä en toki osaa sanoa ja varmaan riippuu ihmisestäkin. Kuitenkin täälläkin moni väittää koiranomistajien olevan erityisen piittaamattomia laeista ja samaan syssyyn kuitenkin itse kehottavat tai uhkailevat eläinrääkkäyksellä...
Toivon todella, että naapurisi ymmärsi vihdoin, ettei koiransa sovi juoksennella missä sattuu pitkin toisten pihoja. Mikäli muuten koira olisi sattunut esim. sotkemaan mekkosi tai hajottamaan jotain, niin hyvin voisit ja kannattaisi laittaa pesula-/korjauslaskua omistajalle! Luulisi sen viimeistään pistävän naapurin miettimään tapojaan.
|