Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen epäonnistunut täysin koiran kanssa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.25 08:53:56

En tiedä mikä on mennyt pieleen. Aiemmin ollut 2 aivan ihanaa koiraa samasta rodusta. Oppivat nopeasti sisäsiistiksi, helposti olemaan yksin ja arki oli mutkatonta. Nyt nykyinen ei opi millään sisäsiistiksi, pissailee huonekalut pilalle, ei osaa olla yksin. Sinänsä muuten toimii arjessa, on reipas, menee iloisesti kaikkien luo, tulee toimeen toisten koirien ja lasten kanssa jne. mutta nämä haasteet rassaavat ja menee hermot koiraan, minkä se varmasti aistii. En tajua mitä olen tehnyt väärin ja miten tilanteen saisi korjattua, arki on tosi raskasta koiran kanssa :(

Re: Olen epäonnistunut täysin koiran kanssa

Päivämäärä:   6.6.25 08:55:21

Niin minkä ikäinen se on?

Päivämäärä:   6.6.25 08:57:02

Koira on vähän reilu puolivuotias.

Päivämäärä:   6.6.25 08:57:59

Lapsihan tuo vielä on.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   6.6.25 08:59:12

Sinulla on käynyt aiemmin hyvä tuuri kun kaksi edellistä terrieriä ovat olleet poikkeuksellisen helppoja rotunsa edustajia.
Nyt nöyrästi lakki kouraan ja hakemaan apua ja neuvoja: kasvattajalta, rotutydistyksen tai ko. rodun asiantuntijoita jne.
Ps. Koirasi on vielä ihan lapsi ja pentu, se kasvaa,kehittyy ja viisastuu. Ei ihmislapseltakaan vaadita heti aikuisen käytöstä ja tapoja. Pitää sietää keskeneräisyyttä ja olla kärsivällinen, jos eläinlapsen ottaa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   6.6.25 09:05:32

Puolivuotias ei todellakaan välttämättä vielä osaa..! Aloita yksinoloharjoitukset uudestaan, ei toki muutamasta minuutista vaan jo jonkinlaisista ajoista (ellei ole just kesäloma) ja perinteiset metodit tilan rajaamisesta radioon ja sallittuun tekemiseen käyttöön. Se tila auttaa myös yksin ollessa pissailuun, muuten klassisesti ulos hädille ja isot kehut kun tapahtuu ja niin säntillisesti kun vain arki antaa myöden. 8-9 kuinen on jo ihan toinen juttu kuin puolivuotias !

Lähettäjä: rai 
Päivämäärä:   6.6.25 19:31:07

Koirat on yksilöitä. Jotkut on nopeammin sisäsiistejä kuin toiset. Se työ mitä kasvattaja on tehnyt pikkupennun kanssa merkitsee myös paljon. Meillä on ollut jo alle kuukauden ikäisillä pentulaatikossa pissapaikka.

Koira on ollut sinulla ehkä noin 3-4 kk. Olet epäonnistunut vain itsesi kanssa. Jos pentu käyttäytyy kuin pentu, siitä ei pidä hermo mennä. Nyt kun oikein hyvin pentua paineistat, saat ikuisen stressatun salapissaajan.

Lähettäjä: hmmm 
Päivämäärä:   6.6.25 19:51:36

"Sinulla on käynyt aiemmin hyvä tuuri kun kaksi edellistä terrieriä ovat olleet poikkeuksellisen helppoja rotunsa edustajia."

Mistä tiedät, että terrierejä?

Päivämäärä:   6.6.25 20:00:04

Älä vertaa pentuparkaa edellisiin koiriin, se on oma yksilönsä ja sitä kuuluu myös kohdella sen mukaan. Se ei ole edellisten koiriesi kopio eikä korvike. On täysin normaalia ettei 6kk pentu ole sisäsiisti ja yksinolo-ongelmatkin ovat varsin yleisiä etenkin nuorilla koirilla. Se, että aikaisemmat koirasi ovat olleet jopa keskivertokoiraa helpompia ei tee tuosta nykyisestä yhtään sen huonompaa.

Lähettäjä: Wimma 
Päivämäärä:   6.6.25 20:00:12

Ihan ensin: huokaise syvään ja rauhoitu.

Sinulla on sattunut hyvä tuuri ja helppoja pentuja, nyt sinulla on käsissäsi se vähemmän helppo. En edes sano haastava, koska minusta tuo kuulostaa vasta aika keskivertopennulta, ei erityisen haastavalta välttämättä.

Se, että pennun kanssa on haasteita, ei tarkoita, että sinä olisit millään tavoin epäonnistunut saati että pentusi olisi jotenkin ongelmallinen. On erittäin normaalia ja jopa todennäköistä, että pennun kanssa kaikki ei suju kuin tanssi, vaan haasteita tulee eteen. On ennemmin ihme, jos kahden ekan pennun kanssa kaikki oikeasti sujui kuin tanssi ilman ensimmäistäkään ongelmaa - tai sitten aika on vain kullannut muistot?

Sisäsiisteys on hyvin yksilöllistä ja siihen vaikuttaa hyvin moni asia. Kuitenkin siinä on ihan luonnollista vaihtelua, eikä sekään tavatonta ole, että koira on vasta lähemmäs vuoden iässä oikeasti sisäsiisti. Myös erilaiset taantumat ovat normaaleja, etenkin nartuille tulee usein ekojen juoksujen lähestyessä taantumisvaihe. Toki myös erilaiset stressitilat, kivut ja vaivat voivat hidastaa sisäsiistiksi oppimista. Kokemukseni mukaan myös pennun vilkkaus voi vaikuttaa jonkin verran asiaan.

Toki varsinkin jos kyseessä on narttupentu, kannattaa virtsatietulehdus sulkea pois. Sitten miettiä sitä omaa rytmiä ja sitä, pitäisikö siinä muuttaa jotain. Stressi vaikuttaa helposti asiaan ja myös ns. positiivinen stressi on asia, joka kiihdyttää rakon ja suolen toimintaa ja saattaa vaikuttaa asiaan. Kuten sanoit, teillä on yksinolon kanssa haasteita, joten se saattaa olla avaintekijä. Jos koiraa stressaa jäädä yksin, se voi suoraan vaikuttaa myös sisäsiistiksi oppimiseen - ja aika moneen muuhunkin asiaan.

Onko koiralla mitään ruokailuun, vatsaan, suolistoon tai närästykseen liittyviä vaivoja? Tosin usein nimittäin yksinolon ongelmat ja suoliston ongelmat kulkevat käsi kädessä, eivät toki aina. Nämä voivat vaikuttaa myös siihen sisäsiisteyteen.

Mikäli kivut ja fyysiset viat on suljettu pois, niin silloin kannattaa lähteä liikkeelle siitä yksinolosta, tarvittaessa ihan kouluttajan avulla.

Toki sitä ennen kannattaa kartoittaa ja miettiä sitä pennun arkea, pennun päivää. Onko se tasapainoinen ja täysipainoinen? Mitä stressitekijöitä siihen liittyy ja ovatko ne tasapainossa levon kanssa? Pentu tarvitsee riittävästi virikkeitä; haistelua, omaan tahtiin liikkumista, motorista harjoitusta ja tasapainoilua, uusien asioiden tutkimista sekä sosiaalisia kontakteja, mutta myös sitä lepoa. Jos joku näistä asioista ei ole kunnossa, se saattaa ihan suoraan vaikuttaa pennun käytökseen.

Esim. Kukoistavan koiran Onnellinen pentu -verkkokurssi on aika hyvä peruspaketti. Sitten taas yksinolo-ongelmiin on perehtynyt esim. Jenny Jalonen, jolla on myös yksinoloharjoittelijoiden tukiryhmä itsenäisesti yksinoloa harjoitteleville.

Muista, että et todellakaan ole yksin. Et todellakaan ole ainoa, jolla on haasteita pennun kanssa. Itse asiassa saattaa olla yleisempää, että haasteita on kuin että niitä ei ole lainkaan. Niistä vain ei aina puhuta tarpeeksi ääneen, ehkä juuri epäonnistujaksi leimautumisen pelossa tmv.

Jos yhtään lohduttaa, niin voin sanoa, että minulla vain yksi neljästä pennusta on ollut tavattoman helppo. Ja kyllä senkin kanssa omat juttunsa oli, mm. sisäsiistiksi oppi verrattain myöhään. Kolmen muun kanssa sitten ollut hieman enemmän haasteita käytöshaasteista terveyshaasteisiin, kenen kanssa enemmän ja kenen kanssa vähän vähemmän. Mutta sellaista on, eläviä, tuntevia, persoonallisia otuksiahan nuo ovat omine heikkouksine ja vahvuuksineen - aivan kuten itsekin olen. Joskus myös ihan vaan persoonaerot omistajan ja koiran välillä voivat tavallaan luoda haasteita, mutta ne on omistajan tehtävä ratkaista.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   6.6.25 21:09:39

Lähettäjähmmm
Päivämäärä6.6.25 19:51:36
:Sinulla on käynyt aiemmin hyvä tuuri kun kaksi edellistä terrieriä ovat olleet poikkeuksellisen helppoja rotunsa edustajia."

Mistä tiedät, että terrierejä?

-- -- --'
Tunnen aloittajan. Ja on kirjoittanut tänne myös monta topikkia samasta teemasta viimeaikoina.

Lähettäjä: tta 
Päivämäärä:   6.6.25 21:11:55

Aloittajalla on taidot loppu ja se nyt häntä harmittaa. Sellaista se on kun elävän olennon hankkii holhokiksi. Ole hyvä ja hae ammattiapua asian hoitamiseen tai luovu koirasta, jos et kykene sitä kasvattamaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.6.25 21:12:15

Puolivuotias... Tuon ikäinen ei ole vielä mitä se tulee olemaan aikuisena. Et todellakaan ole epäonnistunut. Odota vuoden päähän ja tule sitten nauramaan tuolle viestillesi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.