Lähettäjä: .
Päivämäärä: 6.6.25 14:04:10
"Rehellisesti olen kyllä sitä mieltä, että mikään koulunkäynti ei ole ikinä turhaa. Vaikka ei työllistyisi sille alalle, niin opiskelu kuitenkin laajentaa ymmärrystä asioista. Yleissivistys on aina tarpeen."
Jos opiskeltava asia ei ole itsessään niin kiinnostava, että sitä tekisi ihan huvin ja harrastuksen vuoksi, eikä tutkinto työllistä, niin kyllä koulunkäynti voi olla ihan turhaa. Tietoa on helposti saatavilla muutenkin. Vuosien päätoiminen opiskelu, josta jää käteen pelkkää yleissivistystä, kannattaa vain jos nimenomaan nauttii itse opiskelusta ja sen muodollisuuksista.
Minulla on humanistinen kandintutkinto, yksi perustutkinto, kaksi ammattitutkintoa ja yksi erikoisammattitutkinto. Yhdenkään tutkinnon avulla en ole työllistynyt, vaan työt ovat löytyneet ihan muilla taidoilla ja meriiteillä. Parista tutkinnosta on ollut työssä vähän hyötyä, yhdestä melkeinpä haittaa (tieto lisää tuskaa).
Nyt opiskelen amkissa alaa, jota mainostettiin vielä pari vuotta sitten hyvin työllistäväksi, mutta eipä taida ollakaan. Harkitsen keskeyttämistä, koska tuntuu ihan hullulta tuhlata yhtään enempää tätä rajallista elämää turhaan opiskeluun.
Tuhansien tuntien käyttäminen asiaan, josta vain pieni osa kiinnostaa, joka ei todennäköisesti koskaan johda alan työpaikan saamiseen ja jonka yleissivistävyyskin on hyvin marginaalista... ei kiitos.
|