Lähettäjä: -
Päivämäärä: 7.6.25 14:17:48
Kirjoitus harjoitusten etsiminen on vain seuraava sudenkuoppa. Ensin mietit sivujen ulkonäköä, seuraavaksi obsessoit sisällön merkityksellisyydestä.
Neuvoisin että jätä nyt nuo kaikki ohjeet ja vinkit ja valmiit aiheet. Ongelma ei ole siinä, vaan ongelma on siinä että kun avaat muistivihkosi, niin et keskity luomiseen. Keskityt siihen, miltä sisältö näyttää, tuntuu, ja onko se hyvää, ja ajaa sut perefektionismiin.
Kuvataiteilijan näkökulmasta mulla on sulle yksi vinkki: Ala pitämään niitä sun vihkosia roskana :D Sä haluat kirjoittaa - et kauniita hienosti kirjoitettuja vihkosia kaappeja täyteen.
Minulle luonnoslehtiöt on roskaa. Niiden tarkoitus on olla alusta luonnostelulle ja väline, kulutustavara.
Niiden tarkoitus EI ole olla kuvankauniita instagram-kiiltokokoelmia.
Mulle on aivan sama räpsähtääkö paperille vettä, kahvia tai roskaa. Paperi on vain alusta jonne se harjoittelu ja ajatukset menevät, eikä mikään kiillotettu taideteos.
Menet kahvilaan, otat sen lehtiön, ja vähät välität siitä mitä sinne menee ja miten se on järjestetty.
Niin kauan kun pelkäät tuhoavasi nättejä pikku muistioita, niin ihan niin kauan tulet olemaan jumissa koska et kerta kaikkiaan uskalla edes yrittää, kun omat standardit ovat korkealla. Kun niiden pitäisi olla maan tasalla jotta jokainen puolikas ajatus ja väsynyt kynän vetäisy päätyy jonnekin. Muuten et anna lupaa itsellesi luoda ellei se ole täydellistä, ja jokainen rentouttava "sinne päin" huitelu on siinä kohtaa kiellettyä, koska sinulla ei ole alustaa muulle kuin täydellisen hiotulle sisällölle, näteille sivuille ja sana sanalta seuratuille harjoituksille.
Multa aina kysellään että miten uskallan piirtää julkisilla paikoilla, ja hyvä ettei naama valahtaa valkoiseksi jos joku vahingossa "sotkee" sivua.
No ei haittaa. Harva se päivä piirrän bussissa tussilla, jokainen töyssy jättäen jälkeensä ruman heilahduksen, kahvilänttejä siellä täällä.
Luomisen pitää olla sotkuista ja rumaa, jotta on tilaa ja vapautta luoda niitä hienojakin asioita ja onnistumisia pakottamatta.
|