Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Haluaisin olla muistikirja-ihminen

Lähettäjä: Kirjoittaja 
Päivämäärä:   5.6.25 20:16:48

Rakastin lapsena kirjoittamista. Kirjoitin tarinoita, runoja, kirjeitä, päiväkirjaa, toimitin omaa lehteä ja niin edelleen. Jossain vaiheessa kirjoittaminen jäi vähemmälle ja nyt aikuisena haluaisin kovasti taas kirjoittaa.

Olen aina mieltänyt itseni ihmiseksi, joka istuu muistikirja auki kynä kädessä ja kirjaa ajatuksiaan ylös kahvilassa tai viinilasillisen äärellä. Olen ostanut useita muistikirjoja ja aloittanut suurin ideoin, mutta jotenkin olen liian perfektionisti - ei minulle riitä, että olen kirjoittanut ylös asioita, vaan sivujen pitäisi olla myös kauniita katsella. Jossain vaiheessa kirjoittaminen jää, kunnes ostan taas uuden muistikirjan ja taas tilanne kertautuu.

Eli hei sinä, joka pidät muistikirjaa aina mukana ja kirjoitat sinne - mitä kirjoitat? Miten saisin intoa ja pitkäjänteisyyttä? Yleisiä vinkkejä? Miten edetä? Osaatko suositella jotakin kirjoitusopasta, jossa olisi sanataideharjoituksia?

Re: Haluaisin olla muistikirja-ihminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.6.25 20:33:03

Ehkä sinun kannattaisi vähän miettiä tuota täydellisuudentavoittelua ja mistä se tulee. Mahdollisesti kirjoittamalla siitä!

Päivämäärä:   5.6.25 20:46:36

Minua minimalistina kiinnostaa nämä muistikirjat.
Onko sinulla niitä tyhjiä oikein paljon?
Tiedätkö missä niitä on? Onko osa tyyliin verkkokellarissa, lapsuudenkodissa, eteisen hyllyssä, sanomalehtikasassa jne?
Miksi ostat aina uusia?

Auttaisiko sen arvostaminen mitä on?
Eli kaivat kaikki olemassaolevat muistikirjasi esille, viillät askarteluveitsellä tai saksilla siististi pois ne aloitetut "epäesteettiset" sivut ja laitat ne pinoon näkyvälle paikalle.

Sitten voit pohtia oletko -oikeasti- se ihminen joka kahvilassa kirjoittaa muistikirjaan vai onko se fantasiaminä?

Minimalismissa on käsite fantasiaminästä joka on se hahmo jollaiseksi itsensä romantisoi mutta mitä tosiasiassa ei ole. On ehkä joskus ollut mutta ei enää. Moni jää kiinni jopa loppuiäksi johonkin fantasiaminään menneiltä ajoilta.

Päivämäärä:   5.6.25 20:47:58

Päätä ensin, että kirjoitat yhden kirjasen täyteen täysin ilman esteettisyyttä. Sellainen koulun suttuvihko-tyyppinen. Toisen kirjan kanssa on jo helpompaa

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   5.6.25 20:56:20

Ehkä rumempi vihko auttaa. Tosin se ei ehkä istu siihen mielikuvaan tyylikkäästä kirjailijasta kahvilassa, mutta saattaa auttaa oikeasti saamaan niitä ajatuksia ulos.

Päivämäärä:   5.6.25 21:07:13

Se kirjoittaminen, kauniisti kirjoittaminen myös, on jotain missä kehittyy. Et varmaan miettisi lenkkeilyn aloittamisesta että et halua tehdä sitä kun haluaisit heti pystyä juoksemaan pitkiä matkoja reipasta tahtia puuskuttamatta yhtään? Tai jos alkaisit harrastaa maalausta, vaatisitko todella että niiden ensimmäistenkin maalausten pitää olla sellaisia mitä voisi esitellä ylpeänä taidegalleriassa?

Päivämäärä:   5.6.25 21:09:43

Siis käsialani on siistiä ja kaunistakin, älkää ymmärtäkö väärin. Haluaisin vain sitten aina koristella sivuja jotenkin hienosti jne, ja sitten inspiraatio menee jo siinä, kun ensin koristelet ja laitat ja lopulta ei olekaan enää intoa kirjoittaa. Muistikirjani ovat todella simppelin näköisiä, pidän sellaisesta tietystä yksinkertaisuudesta.

Lähettäjä: Pullakahvi 
Päivämäärä:   5.6.25 21:20:00

No piirtele muistikirjaan jos se on kivempaa, voithan piirrelläkin ajatuksesi. Tai sit ajatus on vaan vaikka yks sana ja koristelut kertoo enemmän

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   5.6.25 23:06:22

Kokeile myös kirjoittaa tietokoneella, jolloin ei tarvitse miettiä ollenkaan tekstin ulkoasua, vaan voi keskittyä sisältöön.

Voit pitää mukana paperiarkin ja lyijykynän siltä varalta, että tulee ajatuksia, mutta siirrät kaiken paperilta koneelle.

Lähettäjä: hjujkslf 
Päivämäärä:   5.6.25 23:30:51

Jos sua oikeasti kiinnostaa KIRJOITTAMINEN, se kyllä tehdään ihan läppärillä vaikka mitään koukeroita. Moni oikea kirjailija istuu kahvilassa läppärin ääressä. jos haluat piirrellä kauniita kuvia niin sitten ne muistikirjat.

Päivämäärä:   6.6.25 00:07:15

En minä mikään kirjailija halua olla, mistä moinen käsitys? Kunhan omaksi iloksi kirjoittaisin asioita ja huomioita ylös. Ja kirjailijatkin käyttävät muuten ihan yleisesti muistikirjoja ideoita varten.

Tietokoneella ei halua istua, ei ole yhtään oma juttu ja ruutuja näkee muutenkin tarpeeksi.

Kiitos kaikille kommenteista tähän mennessä, taidan kokeilla tuota kaksi muistikirjaa- juttua, josko se pienentäisi kynnystä enemmän. Ällön ehdottoman kirjan laitoin varaukseen.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   6.6.25 01:14:43

On taas osattu lukea aloittajan teksti hyvin. Aloittaja haluaa olla ihminen, joka kirjoittaa käsin muistiinpanoja muistikirjaan (otsikko) ja tyrkytetään tietokonetta ja todetaan, että "ei kirjailijatkaan kirjoita käsin". :D

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   6.6.25 09:07:07

En nyt ihan ymmärrä aloittajan ongelmaa. Jos muistikirjan pitäminen kerran aina jää pois, niin miksi haluat väkisin olla ihminen, joka kirjoittaa sellaista? Jos joku aloittaa salilla käymisen monta kertaa vuodessa uudestaan ja aina viikon jälkeen lopettaa, eikö se kerro, että se ei vain ole hänelle motivoiva harrastus?

Jos lopetat jatkuvasti, se on merkki siitä, että et ole asiasta innostunut.

En myöskään ymmärrä, miksi aina hukkaat ne kirjat ja ostat uusia. Onko kotisi jätevuori vai miksi niitä lukuisia muistikirjoja ei löydy enää?

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   6.6.25 09:15:24

"Jos muistikirjan pitäminen kerran aina jää pois, niin miksi haluat väkisin olla ihminen, joka kirjoittaa sellaista?"

No katos kun se mielikuva. Aloittajan mielestä on jotenkin fiiniä istuskella kahvilassa muistikirja kourassa ja se ilmisesti luulee, että muutkin ajattelevat silloin hänestä niin. Todellisuushan on ihan muuta, mutta ei sitä kysytty.

Päivämäärä:   6.6.25 11:13:52

Hmm, ongelma on siis se, että kaipaan sitä samaa iloa ja pitkäjänteisyyttä, jota minulla lapsena oli kirjoittamista kohtaan. Siksi etsin ideoita, miten saada enemmän aikaan, kun nyt kirjoittaminen jää helposti siksi, kun turhaudun, kun ei ole "tarpeeksi hienoa". Ja kirjoittamisen pitäisi olla pääasia, ei sen, millaisia koristeluita olen sivuille tehnyt.

-*-, olet täysin hukassa siinä, minkä koen ongelmaksi.

Päivämäärä:   6.6.25 11:20:32

Mene kirjoituskursseille. Niillä pitää tuottaa silloin tällöin pätkä tekstiä, ja on deadlinet. Saa palautetta siitä tekstistään. Harvalle yksi puurtaminen sopii.

Kokeile mielellään erilaisia kursseja, koska niissä on eri tavoin antoisia ja inspiroivia.

Päivämäärä:   6.6.25 11:21:57

Kirjoituskurssi on hyvä idea. Minäkin suunnittelen meneväni.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   6.6.25 11:35:05

Tutustu bullet journal-tekniikkaa ja ylipäätään kalenteriaskarteluun/tuunaukseen. Tämä oli minulle käänteentekevä juttu. Olen noin 5 vuotta pitänyt kalenterin yhteydessä päiväkirjaa, aluksi jännitin just tuota "osaamista" mutta löysin nopeasti itselleni sopivan tavan hyödyntää washiteippejä ja tarroja. Purkki eri värisiä kyniä ja sitten vaan reippaasti soveltamaan. Bullet journal-harrastajilta saa vinkkejä erilaisiin trackereihin ja muihin hauskoihin yksityiskohtiin. Jokaisesta päiväkirjasta tulee omanlaisensa taideteos, ei ehkä toisten silmissä upea mutta tärkeä muisto juuri siitä eletystä ajasta sellaisena kuin se toteutui,

Minimalisteille tiedoksi: minulla on tallessa kaikki kalenterit ja päiväkirjat vuodesta 1995. Ja tulevat aina olemaan. Jos tila meinaa loppua niin sitten ostetaan isompi lipasto niitä varten. Päiväkirjat ovat korvaamattoman arvokkaita, monesti vasta myöhemmin selaillessa ymmärtää mitä elämässä on oikeasti tapahtunut. Näkee kuka on ja mistä on tullut. Juuri tällaisiin asioihin haluan elämässä panostaa.

Päivämäärä:   6.6.25 11:46:59

Aloittaja voisi miettiä bujon harrastamista. Laita kuvahakuun "bujoilu" niin tulee paljon esimerkkejä.

Päivämäärä:   6.6.25 12:51:59

Vielä voisin lisätä, että tarrojen lisäksi voi käyttää apuna sabluunoita. Niitäkin löytyy jos jonkinlaisia, eli jos haluaa jotain tietynlaista visuaalista ilmettä niin sabluunoita käyttämällä saa mieleistään estetiikkaa. Vain taivas on rajana mitä ja miten päiväkirjaa toteuttaa.

Ainoa haitta kalenterituunauksessa on se, että tähän touhuun jää koukkuun. Mitä enemmän päiväkirjaa kirjoittaa, sitä suurempi hyöty siitä on. Ja jos haluaa kirjoittaa sekaan jotain muuta, vaikka novellin luonnoksia tms niin bujoilu taipuu siihenkin. Sivuja voi käyttää miten haluaa.

Lisäksi kannattaa tsekata personalplanner.fi sieltä saa tilattua ikään kuin välimuodon, eli kalenterin mihin voi valikoida bujo-elementtejä mukaan ja ikään kuin totutella asiaan. Yhtenä vuonna mulla oli tuolta kalenteri, mukana oli mm värityskirjasivuja, niille tuli käyttöä monen teams-palaverin aikana!

Päivämäärä:   6.6.25 14:28:53

"Minimalisteille tiedoksi: minulla on tallessa kaikki kalenterit ja päiväkirjat vuodesta 1995."

Sinulta ei kysytty vaan aloittajalta ja aloittaja taas välttelee asiaa eikä halua vastata siihen. Aloittajalla on ilmeisesti pinoittain siellä sun täällä muistikirjoja jotka on käytännössä tyhjiä ja sitten hän ei koskaan niitä kuluta vaan ostelee aina uusia. Aika erikoista. Se on ihan eri kun täysien päiväkirjojen säilöntä.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   6.6.25 14:34:06

Ei aloittaja halua olla kalenteri-ihminen, hän haluaa olla muistikirjaihminen :D

Lähettäjä: Thoth 
Päivämäärä:   6.6.25 16:34:56

Mä kirjoitan unia ja henkisen kehityksen oivalluksia, jostain syystä niitä vaan alkoi pulputa ihan valtavasti.
Autistina piirtelen pikku koristeluita ja merkkaan eri aihepiirin asiat yhdellä yliviivaustussi värillä. Eli omat arkipäivän kokemukset ja suuremmat henkiset edistymiset, muilta opitut viisaudet, jne.
Voisin vinkata että kuuntelepa ajatuksia suihkussa ja kirjaa ne ylös. Suihkussa keskitytään hetkeen, eikä tehdä muuta. Saunassa sama, tai istu kylmässä saunassa ja kirjaa ajatukset. Mikä kenelläkin toimii.
Luulen ettet ole rakentanut sellasta virallista kirjoitushuonetta ympärillesi, joka rauhoittaisi ajatukset kuten suihku. Tarvit sellasen 

Lähettäjä: Jaaa 
Päivämäärä:   6.6.25 18:08:01

Minulla tuntuu aivot menevän aina ihan tyhjäksi kun istun vartavasten miettimään. Tykkään erilaisista muistikirjoista ja moni tosi ihana on vuosikausia odottanut että tulee sopivan hyvä idea (jota ei siis koskaan ole tullut). Sen sijaan ajatukset putkahtelee esiin tietysti aina kun mitään muistikirjaa ei ole lähimaillakaan ja sitten niitä mietteitä tulee rustattua mille tahansa ylimääräiselle paperilappuselle.

Nyt olen alkanut käyttämään noita muistikirjoja ihan keittiössä ostoslista paperina että saisi niitä kulutettua johonkin

Päivämäärä:   6.6.25 19:52:27

. , miksi minun pitäisi vastata epäkohtaliaaseen tivaamiseesi yhtään mitään?

Kalenteri minulla on, mutta se ei nyt ole juttu, mitä haen, vaan nimenomaan erilaiset kirjoitusharjoitukset ja niin edelleen, asiat, joilla pääsisi taas mukaan harrastukseen, joka oli minulle lapsena ja vielä teininäkin elämää suurempi juttu. Tuota kirjoituskurssia olen miettinytkin - jotain viikonlopun intensiiviretriittejä näyttää olevan ja sellaisista voisi löytyä apua.

Onko facessa mitään ryhmiä harrastekirjoittajille?

Päivämäärä:   6.6.25 20:05:26

Lisään vielä, ettei ole oikeaa tai väärää tapaa olla luova. Jos sinulle toimii visuaalisesti taidokas muistikirja, se on oma juttusi, ja pitäydy toki siinä. Me, jotka raapustelemme suttupapereille tai naputtelemme tekstin suoraan koneelle, toimimme paremmin niin, ja siksi yritämme tarjota samaa muillekin.

Itse kokisin suureksi rasitteeksi, jos muistiinpanojen pitäisi olla kauniita. Käsialanikaan ei ole hyvä, ja keskiaikaisissa luostareissa en taatusti olisi kelvannut edes kopioimaan kirjoja. Tietokone on minulle suorastaan siunaus.

Päivämäärä:   6.6.25 20:08:06

Nomadi, käsin kirjoitan myös siksi, ettei siihen tarvita mitään isoja laitteita ja kynä ja vihko kulkee mukana parhaimmillaan vaikka taskussa. Virtakaan ei lopu. Käyttömukavuus on merkittävä tekijä, tietokoneen kantaminen vaikkapa metsälenkille tai sähköttömään erämökkiin ei oikein toimisi.

Päivämäärä:   6.6.25 21:43:04

Auttaisiko jos ajattelet että jokainen sivu on yksi tarina? Eli varaat yhden sivun aina jokaista muistikirjahetkeä varten. Koristele ja kuvita se niin runsain tai niukoin kiemuroin ja kukkasin kuin on tarpeen. Seuraavana päivänä/seuraavalla kirjoituskerralla aloitat taas "puhtaalta sivulta". Kun katsot aiempia merkintöjäsi, ne ovat kaikki itsenäisiä taideteoksia, eivätkä lineaarinen taidepläjäys.

Päivämäärä:   7.6.25 01:07:09

Jepiltä hyvä neuvo. Älä jää liiaksi jumiin aiempaan.

Päivämäärä:   7.6.25 01:22:30

Mitä aloittaja siis haluat? Haluatko ensisijaisesti a) kirjoittaa (eli sisältö tärkeintä, myös läppärillä, kännykkään, sanella kännykkän, suttupaperin nurkkaan, yksin kotona...) vai b) tehdä taidetta ja kirjoittaa esteettisesti. Harjoitella kalligrafiaa ja piirtää, luonnostella, maalailla, bujoilla. C) fiilistellä ja nauttia vapaa-ajasta hetkeen pysähtyen. Joskus kirjoittaa ehkä muistikirjaan, joskus vain kuunnella lintuja, katsella tepastelevia puluja ja antaa omien arkisten ja tylsien ajatusten virrata vapaana. D) luoda elävä, lavastettu kuva. Esittää jotain. Olla joku muu. Tärkeää on hienot vaatteet, oikea vaikutelma, esteettinen muistivihko ja kaunis kynä, trendikas kahvila. Se, että sinut huomataan. Oma performanssisi.

Mikään ei ole väärä. Mutta jos haluat pitää performanssia, keskity siihen ja luo ihana lavastus ja leiki sitä runotyttöä. Vaikka et keksisi mitään kirjoitettavaa ei se ole oleellista.

Aloituksesta vähän tulee kuva, että haluat vain näyttää tietyltä ja kriiseilet sen kanssa kun huomaat ettet oikeasti ole sellainen miltä haluat näyttää.

Päivämäärä:   7.6.25 01:28:32

. , kannattaa varmaan lukea koko topic, tuossahan aloittaja on asiaa avannut useammassa viestissä.

Nyt muuten tajusin, että aiempi kommenttini aloittajalle on poistunut, jossa oli linkkejä ja muuta vinkkiä. Mikähän siinä oli vikana?

Päivämäärä:   7.6.25 02:53:17

"Aloituksesta vähän tulee kuva, että haluat vain näyttää tietyltä ja kriiseilet sen kanssa kun huomaat ettet oikeasti ole sellainen miltä haluat näyttää."

Niin, se fantasiaminä siellä todennäköisesti on taustalla. Terveisin joku muu piste :D

Päivämäärä:   7.6.25 14:02:02

Olisi pitänyt näemmä jättää aloituksesta yksi lause pois, kun kaikki tarttuvat siihen.

Edelleen, olisi tarkoitus löytää se sama palo ja into kirjoittaa, kuin aiemmin oli. Tähän kysyn vinkkejä, kirjoitusharjoituksia yms, joilla voisi madaltaa kynnystä ja saada taas innostuttua. Nyt keskityn kirjoittamisen sijaan aivan vääriin asioihin, eli siihen, miltä sivut näyttää yms, vaikka sillä ei käytännössä ole mitään merkitystä.

Kiitos asiallisesti kommentoineille, hyviäkin ideoita on tullut!

Päivämäärä:   7.6.25 14:14:32

Visuaalisen ilmaisun voi kyllä yhdistää tekstiinsä. Hyvä esimerkki tällaisesta on Liv Strömqvist, jonka teos arvosteltiin Hesarissa tänään. Kuva ei tällaisessa ole pelkästään nätti elementti, vaan tukee tekstiä.

Yksi kaverini teki samaa, mutta piti lajityyppinään runoa, kun taas ainakin Hesarissa Strömqvist on luokiteltu sarjakuvataiteilijaksi.

Yllä oli muuten pisteeltä hyvä kommentti, että kirjoittamisesta voi tehdä performanssitaidettakin. Itse olen lähinnä näkymätön, kun kirjoitan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.6.25 14:17:48

Kirjoitus harjoitusten etsiminen on vain seuraava sudenkuoppa. Ensin mietit sivujen ulkonäköä, seuraavaksi obsessoit sisällön merkityksellisyydestä.

Neuvoisin että jätä nyt nuo kaikki ohjeet ja vinkit ja valmiit aiheet. Ongelma ei ole siinä, vaan ongelma on siinä että kun avaat muistivihkosi, niin et keskity luomiseen. Keskityt siihen, miltä sisältö näyttää, tuntuu, ja onko se hyvää, ja ajaa sut perefektionismiin.

Kuvataiteilijan näkökulmasta mulla on sulle yksi vinkki: Ala pitämään niitä sun vihkosia roskana :D Sä haluat kirjoittaa - et kauniita hienosti kirjoitettuja vihkosia kaappeja täyteen.

Minulle luonnoslehtiöt on roskaa. Niiden tarkoitus on olla alusta luonnostelulle ja väline, kulutustavara.
Niiden tarkoitus EI ole olla kuvankauniita instagram-kiiltokokoelmia.
Mulle on aivan sama räpsähtääkö paperille vettä, kahvia tai roskaa. Paperi on vain alusta jonne se harjoittelu ja ajatukset menevät, eikä mikään kiillotettu taideteos.

Menet kahvilaan, otat sen lehtiön, ja vähät välität siitä mitä sinne menee ja miten se on järjestetty.

Niin kauan kun pelkäät tuhoavasi nättejä pikku muistioita, niin ihan niin kauan tulet olemaan jumissa koska et kerta kaikkiaan uskalla edes yrittää, kun omat standardit ovat korkealla. Kun niiden pitäisi olla maan tasalla jotta jokainen puolikas ajatus ja väsynyt kynän vetäisy päätyy jonnekin. Muuten et anna lupaa itsellesi luoda ellei se ole täydellistä, ja jokainen rentouttava "sinne päin" huitelu on siinä kohtaa kiellettyä, koska sinulla ei ole alustaa muulle kuin täydellisen hiotulle sisällölle, näteille sivuille ja sana sanalta seuratuille harjoituksille.

Multa aina kysellään että miten uskallan piirtää julkisilla paikoilla, ja hyvä ettei naama valahtaa valkoiseksi jos joku vahingossa "sotkee" sivua.
No ei haittaa. Harva se päivä piirrän bussissa tussilla, jokainen töyssy jättäen jälkeensä ruman heilahduksen, kahvilänttejä siellä täällä.

Luomisen pitää olla sotkuista ja rumaa, jotta on tilaa ja vapautta luoda niitä hienojakin asioita ja onnistumisia pakottamatta.

Lähettäjä: ipad 
Päivämäärä:   7.6.25 17:34:21

Minulla on ratkaisu joka ainakin itselleni sopi. Olen aloittajan kanssa samanlainen siinä, että haluan sivujen olevan nättejä ja kouluaikona jo saatoin kotona tehdä kouluvihkon sivuja uusiksi.

Minulla on nyt iPad, jossa on muistikirjaohjelma Goodnotes. iPadissa on paperliken suojakalvo, niin se tuntuu melkein kuin paperille kirjoittaisi. Niin paljon helpompi tuunata sivuja kun voi tekstiäkin leikellä ja liimata mihin haluaa.

Kannattaa googlen kuvahakuun pistää esimerkiksi digital planner,.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   7.6.25 18:17:38

Aloittaja, kuulostaa vähän siltä, että pyrkiessäsi saamaan sivuista kauniita sinä keskityt ensin koristeluun ja sitten vasta kirjoittamiseen. Siinä kohtaa olet jo väsähtänyt kynäilyyn sen verran että kirjoittaminen ei enää innostakaan. Mitä jos kokeilisit ehdä toisin päin? Kirjoita ensin ja koristele sitten. Silloin voisit keskittyä kirjoittamiseen kunnolla, ja sivuista tulisi silti kauniita. Tai sitten esim. kirjoittaisit yhden kappaleen tai pari, tai mietelauseen jos niitä kirjoitat, ja sitten piirtäisit marginaaliin tai muuhun sopivaan kohtaan jonkin asiaan liittyvän kuvan ja jatkaisit sitten kirjoitamista.

Päivämäärä:   7.6.25 20:35:18

"Edelleen, olisi tarkoitus löytää se sama palo ja into kirjoittaa, kuin aiemmin oli. Tähän kysyn vinkkejä, kirjoitusharjoituksia yms, joilla voisi madaltaa kynnystä ja saada taas innostuttua. Nyt keskityn kirjoittamisen sijaan aivan vääriin asioihin, eli siihen, miltä sivut näyttää yms, vaikka sillä ei käytännössä ole mitään merkitystä."

Mikä kirjoittamisessa sinua motivoi, miksi haluat kirjoittaa? Mitä haluat kirjoittaa? Haluatko kirjoittaa lähinnä itsellesi vai joskus julkaista?

Itse suosittelen samaa kuin joku yllä: muistivihot ovat roskaa. Minulla tämä tarkoittaa, että käytän niitä sinisiä rumia ruudullisia kouluvihkoja. Ne ovat luonnoksia, jonne voin ilmaista itseäni vapaasti ilman paineita. Kirjoittelen runojatai kuulemiani keskustelun pätkiä. Osa esim. runoistani on ihan hirveän huonoja ja roskaa. Saatan vetää raksin yli. Tai yliviivata rivin ja kirjoittaa sen päälle paremman tai viereiselle sivulle vaihtoehtoisen lopun ja mietin kumman pidän. Harvemmin kirjoitan missään julkisesti. Tai jos tulee mieleen joku kiva runon aihio, kirjoitan sen kännykkään talteen. Makustelun jälkeen pyrin puhtaaksi kirjoittamaan parhaat runot hienompaan muistivihkoon. Sitä en kanna mukanani, koska en voi etukäteen tietää mikä on sen arvoinen ja mikä ei.

Tuntuu, että odotat, että sun pitäisi luoda heti kaunista ja luovaa. Luo ensin. Koristele sitten. Jos haluat, mene vaikka kahvilaan kirjoittamaan tekstit puhtaaksi.

Lähettäjä: bujoilija 
Päivämäärä:   8.6.25 08:25:49

Tulin itsekin hehkuttamaan bullet journalin maailmaa. Siinähän voi soveltaa kaikenlaisia tekniikoita myös kirjoittamiseen, yksi rivi päivässä tms, erilaisia haasteita joka päivälle, viikolle, kuukaudelle jne. Piirtäjillähän on esim Inktober juttu, että joka päivä piirretään jotain (mitä vaan) niin että saa pidettyä luovaa flowta yllä. Tsekkasin mitä tuli haulla bullet journal for writers ja tuli esim tällainen sivu

https://pageflutter.com/14-lists-to-supercharge-your-writing/

Bujon ideahan on se, että muistikirjasta saa tehtyä ihan mitä tahansa, mitä nyt ikinä haluaakaan. Joillain on kuntoilupäiväkirja, toisilla koiranhoitoa, kolmannella käsitöitä jne. Bujo taipuu mihin vaan. Tärkeintä että kirjoittaa (käsin) joka päivä ja tallentaa omaa matkaansa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.