Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko 500mg rautainfuusio nostaa ferritiiniä?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   5.6.25 16:13:10

Kysymys otsikossa, joku on kumminkin selvitellyt.

Jos oletvsaanut, ollut tuntuvaa apua?

Re: Paljonko 500mg rautainfuusio nostaa ferritiiniä?

Lähettäjä: Viia 
Päivämäärä:   5.6.25 16:21:21

Jos ei ole ihan oikeasti iso tarve, en lähtisi koko infuusioon. Se ei ole ihan läpihuutojuttu läheskään aina, meillä on suvussa huonoa hemoglobiinia ja yhden sukulaisen säännöllisesti saamat infuusiot johti joka kerta sairaalareissuun isompaan sairaalaan. Nousi korkea kuume ja vointi heikkeni välillä keuhkokuumeeseen asti.
Jos siis kyse on tästä nykyajan trendistä, jossa ferritiinin pitää olla paljon yli viitearvojen, en sen takia ottaisi rautainfuusiota todellakaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.6.25 16:25:09

"Jos siis kyse on tästä nykyajan trendistä, jossa ferritiinin pitää olla paljon yli viitearvojen, en sen takia ottaisi rautainfuusiota todellakaan."

Jepjep. Miksipä miettiä omaa terveyttä ja jaksamista. Mukavampi olla jatkuvasti väsynyt ja loppu.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   6.6.25 12:52:39

Mulla ferritiini oli 4, kun sain viimein infuusion. Nousi sillä 65:een ja olo oli kuin uudestisyntyneellä.

Lähettäjä: kfd 
Päivämäärä:   6.6.25 13:17:51

Ei kai sitä voi tietää. On todella yksilöllistä, miten se vaikuttaa ja saako siitä edes suurta hyötyä vai pelkästään isoja haittoja. Ihan jo terveydentilasi lähtötilanteessa ja se, mistä alhaiset rauta-arvot johtuu, vaikuttaa lopputulokseen.

Lähettäjä: shjs 
Päivämäärä:   6.6.25 13:22:25

Minä en edes tiedä mikä on minulle hyvä ferritiini.

Hemoglobiini on aina jotain 140. Ferritiini oli ensin 63, vuoden päästä rautalisän avulla 72, vuoden päästä ilman rautalisää hemiraudan avulla (verilätyt ja punainen liha) 120. Enkä huomaa voinnissa mitään eroa.

Oman ferritiinini sain siis ylös ihan hemiraudalla, en rautalisällä. Rautalisistä tuli vain mahavaivoja, kun hemirautaa maha kesti hyvin ja sillä oli jotain vaikutustakin ferritiiniin.

En ymmärrä niitä rautafanaatikkoja, joiden mielestä ferritiinin pitää olla yli sata ja mielellään vähintään 150. Ja jos ei ole, niin vaaditaan infuusiota...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.25 13:50:41

shjs miksi sinun on edes pitänyt saada ferritiiniarvot ylös, kun ne ovat alunperinkin olleet ihan hyvät. Ei ihmekkään, ettet huomaa muutosta. Muutoksen huomaa kyllä, kun ferritiini alussa 10 ja siitä nostaa vaikka tuohon 60.

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   6.6.25 13:55:37

Ferritiinistä en tiedä, mutta kyllä sen infuusion eron huomasi, kun synnytyksessä verenhukan vuoksi HB 80, sain infuusion ja HB nousi parissa päivässä 126

Ero jaksamisessa oli todella radikaali

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.25 14:25:18

Ei se noin toimi että voisi sanoa paljonko nostaa. Riippuu ihan jo ihmisen koostakin. Riippuu onko lisäksi anemia. Aika usein eka infuusio menee ns. suoraan käyttöön eikä varasto välttämättä täyty juurikaan.

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   6.6.25 14:39:12

"Ferritiinistä en tiedä, mutta kyllä sen infuusion eron huomasi, kun synnytyksessä verenhukan vuoksi HB 80, sain infuusion ja HB nousi parissa päivässä 126"

Saitko oikeasti rautainfuusion? Minulle ainakin annettiin samassa tilanteessa ihan punasoluja. Niillä kyllä olo koheni nopeasti.

Rautainfuusiossa kävin, kun ferritiini oli 9. En huomannut olossa mitään muutosta, tosin hemoglobiini nousi kyllä sittemmin lähemmäs alarajaa.

Lähettäjä: shjs 
Päivämäärä:   6.6.25 15:05:26

Ai nytkö ferritiini 60-70 onkin hyvä?? Täällähän jatkuvasti hoetaan, että ferritiini alle 100 on todella huono ja sen pitäisi olla mielellään vähintään 150. Ja jos joku sanoo olevansa tyytyväinen ferritiiniinsä alle 100, saa haukut päälleen, että "No eihän se mun vika oo jos oot tyytyväinen siitä että ryömit pohjamudassa..."

Eli mikä tuossa ferritiinissäni on hyvää, kun se on ollut reilusti alle 100? Kertokaa nyt te kaikki ferritiinivouhkaajat...

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   6.6.25 15:09:55

Mulla oli ferritiini 30 enkä tosiaan tiedä onko se huono vai ok mutta koska kaikenlaisia oireita on niin hain jo infuusion, en toki suomalaisesta terveydenhoidosta. Sen voin kertoa ettei mitään haittoja ole tullut.

Lähettäjä: näkijä 
Päivämäärä:   6.6.25 15:28:56

Mulla oli alle 1. Sain 1000 +1000 +500, jonka jälkeen oli 38. On suunnilleen siinä pysynyt, nyt 1v myöhemmin 22.

Lähettäjä: deike 
Päivämäärä:   6.6.25 15:45:15

Riippuu tosiaan monesta asiasta. Onko sinulla mikä syynä siihen alhaiseen ferritiiniin? Joillakin on joku sairaus, jonka vuoksi rauta-arvot ei pysy ja tarvitsevat monta kertaa vuodessa punasoluja tai rautatankkausta.

Useimmiten esim. leikkauksissa olleille tai synnyttäneille tosiaan annetaan ihan vain punasoluja, ei mitään rautatankkausta.

Mutta jos alhaisten rauta-arvojen syytä ei korjata, niin eihän se tankkaus sitten ole mikään pitkäaikainen ratkaisu eikä auta itse ongelmaan.

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   6.6.25 15:49:10

Eipä näitä asioita terveyden"hoidossa" tutkita kuin hyvin pintapuolisesti kun hengenhätää mulla ei ole. Eli en tiedä miksi ferritiini on 30 enkä varmaan koskaan saa tietääkään. Mutta jos rautainfuusio auttaa oireisiin niin järjestän itselleni jatkossakin tarpeen tullen aina uuden.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.6.25 16:33:11

Sain kahdesti 1000 mg ja ekalla kerralla ei nostanut ferritiiniä yhtään (paha anemia), toisella kerralla hyvän hemoglobiinin kanssa nousi 3 -> 31. Eli ei se ihmeitä tee.

Lähettäjä: ueu 
Päivämäärä:   6.6.25 17:11:40

Mitä aloittaja on itse yrittänyt tehdä saadakseen ferritiinin ylös?

Saatko rautaa mistään? Ota huomioon, että lähes kaikissa kasvikunnan rautaa sisältävissä ruoka-aineissa on myös aineita, jotka estävät rautaa imeytymästä, joten kasvikunnan rauta elintarvikkeista ei juurikaan auta.

Myös rautalisissä on kasvikunnan rautaa, ja se imeytyy todella huonosti. Eläinperäinen rautakaan ei imeydy täysin vaan sitä menee parhaimmissakin olosuhteissa paljon hukkaan, mutta imeytyy se sentään 10-kertaisesti kasvikunnan rautaan verrattuna.

Ja jos menetät rautaa paljon, niin ei se heti korjaannu. Sanotaan, että verenluovutuksen jälkeen pitäisi syödä 3 kk rautakuuri 100 mg rautalisää (kasvikunnan rautaa) per päivä. Ja jos on raskauksia, synnytyksiä, imetystä, runsaat menkat, joku sairaus joka ns. vie verta, esim. sydänsairaus ja verenohennuslääke, joku ongelma suolistossa että menettää verta tai mikään ei imeydy, niin vaikea siinä on itse mitään tehdäkään.

Minulle toimi parhaiten lähes ketogeeninen ruokavalio, eli sokeri ja viljat pois. Elimistölle mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa. Tekee suolistolle hyvää, jolloin ravintoaineet voivat imeytyä. Lisäksi söin maltillisesti maitotuotteita ja reilusti punaista lihaa ja verta, että sain sitä rautaa.

Mutta kaikilla ei maha kestä rautavalmisteita eikä edes hemirautaa, eli lihaa ja verta. Siinä ei oikein itse voi sitten niitä rautavarastoja nostella. Mutta vaikea niitä on infuusiollakaan parantaa, jos ei tee elintapoihinsa mitään muutoksia, että sitä rautaa saisi.

Ilmeisesti sinulla ei sitten ole mitään sairautta, joka vaatii punasoluja ja rautatankkauksia, kun ei ole sen kummempia oireita etkä ole jatkuvasti terveydenhuollon asiakkaana kanyyli suonessa saamassa verituotteita.

Rauta-arvojen nosto on hidasta hommaa eikä sitä kannata tehdä millään 300 mg rautalisää per päivä -tyylillä. Mutta me muut emme voi tietää, mikä juuri sinulle passaa. Tiedämme ehkä vain, mikä meille itsellemme passaa tai ei passaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.