Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun eläin jää

Lähettäjä: Auton alle 
Päivämäärä:   5.6.25 00:44:50

Ajoin eilen töistä kotiin puolen yön aikoihin ja vasemmalta etuviistosta juoksi täysiä auton eteen jänis. En ehtinyt tehdä mitään, se jäi alle 80:n maantiellä.
Käännyin tietysti ympäri että kuoliko se ja siellähän se eläinparka kitui paniikissa verilätäkössä takapää halvaantuneena. :( Aivan kamalaa.
Ajattelin lyödä sitä päähän rengasraudalla, mutta en pystynyt siihen. Se väisteli ja huusi paniikissa, joten otin sitä takajalasta kiinni ja vedin ojan puolelle. Soitin siitä häkeen ja kerroin sijainnin.
Mitä ihmettä tuossa tilanteessa olisi paras tehdä? Armeliaintahan se eläin olisi päästää tuskistaan mhd. Pian mutta mitenkäs sen teet? Poliiseillakin/metsästäjillä voi mennä vaikka miten pitkään saapua paikalle.
Onko muille käynyt näitä ja miten toimitte tilanteessa?
Ja tietenkään mitään hirveä/peuraa/sutta/villisikaa ei mennä itse härkkimään, mutta nämä pienemmät. Tuntuu pahalta.

Re: Kun eläin jää

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.6.25 01:18:31

Etkö jäänyt odottamaan paikalle?

Lähettäjä: wanha 
Päivämäärä:   5.6.25 01:37:33

Kyllä se on sinun vastuulla lopettaa eläin, eikä jättää moneksi minuutiksi kitumaan!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.6.25 02:29:46

Tuossa tilanteessa kannattaa laittaa se rusakko renkaan eteen ja ajaa yli uudestaan.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   5.6.25 02:50:25

Aloittaja, jätitkö siis oikeasti sen eläimen sinne kitumaan?! Jos et itse pysty lopettamaan, niin pysäytä joku muu auto pyytääksesi apua tai aja uudelleen yli, kuten ehdotettu.

Voi hyvin olla, että kituu siellä edelleen, ei tuollaiset ole mitään ykkösprioriteetteja. Ja joo, olen useamman lemmikkirottani lopettanut itse. Ei se mukavaa ole, mutta olin sen velkaa niille.

Lähettäjä: Nirri pois 
Päivämäärä:   5.6.25 06:28:01

Jos ei itse halua aselupaa hankkia niin täytyy omata se metsästäjämies aseineen( jota tälläkin sivustolla parjataan urakalla) tai sitten varautua puukolla ja sorkkaraudalla (mulla on aina autossa)jos kivi ei riitä.
Ei siinä muu auta. Päältä en enää ajaisi uudestaan, en todellakaan, vaan antaisin nopean varman kuoleman.

Päivämäärä:   5.6.25 06:38:06

Ihmisistä on tullut heikkoja

Lähettäjä: Kymppi 
Päivämäärä:   5.6.25 06:58:49

En ole koskaan lopettanut mitään eläintä ja mietin, että osaisinko tositilanteessa lyödä vasaralla/kivellä/younameit riittävän kovaa ja tarkasti, että eläin varmasti kuolisi heti.

Lähettäjä: Huli 
Päivämäärä:   5.6.25 07:12:27

Jäniksen saa lopetettua myös kiskaisemalla niskat poikki, toki se ei ole ainakaan sen helpompaa kuin se rengasraudalla lyöminen. Mutta pieneläimen kohdalla parasta olisi, että kalauttaa tajun kankaalle ja sen jälkeen vetää vielä varmuuden vuoksi puukolla kaulavaltimon auki.

Eipä sillä, etteikö niin voisi lopettaa myös isommankin elukan hätätapauksessa. Tuttu metsästäjä oli osunut tuoreeltaan kolaripaikalle, kun hirvi oli jäänyt raskaan ajoneuvon alle ja kitui jalkapoikki tiellä. Oli kalauttanut hirven tajuttomaksi ja laskenut veret. Mutta ehkä nuo isommat on kuitenkin pääsääntöisesti viisaampi jättää SRV:lle.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   5.6.25 07:23:47

Et ole tosissasi?! Siis jäniksestä soitit häkeen?
Kai ne neuvoivat tappamaan sen saman tien eikä laittaneet pilliautoa paikalla hälytysajona. Onhan tien varressa yleensä kiviä tähän aikaan vuodesta, kun eivät ole lumen alla. Kyllä niillä sellaisesta pikkuotuksesta hengen saa. Uudestaan päältä ajaminen on parempi tapa kuin jättää kitumaan. Toivottavasti edes joku kettu tai korppi sattui paikalle.

Näin hevosihmisenä on ollut ohjeena pitää aina autossa puukkoa silloin, kun kuljetetaan hevosta. Sitä voi tarvita narujen katkomiseen, jos hevoselle tapahtuu jotain, mutta myös verenlaskuun hätätapauksessa.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   5.6.25 08:01:25

Todennäköisesti kuoli nopeasti vammoihinsa, en usko että ketään laittoivat paikalle jäniksen takia.

Kaikki eivät pysty lopettamaan eläintä vaikka tietävät että pitäisi. Onhan se ikävää ja jos ei ole koskaan oikein nähnytkään vastaavanlaisia tilanteita niin kynnys korkea.

Päivämäärä:   5.6.25 08:06:14

Pakko kyllä myöntää, että ei minusta olisi tappamaan. Tiedän, että pitäisi. Jos ei kykene, niin ei kykene.

Lähettäjä: kauhea näky 
Päivämäärä:   5.6.25 08:09:00

Kyllä se on tehtävä niin, että laittaa sen etupyörän alle ja ajaa päälle. Tämä on raukalle helpoin tapa. Se tuskanhuuto on kauhea.
On oltava mieli vakaana kun tuollaista sattuu.

Päivämäärä:   5.6.25 08:24:25

Jos eläin jo kituu, ja tulee kitumaan pitkään jos et tee mitään, on ihan sama tappaako ensimmäinen yrityksesi sen vai vasta viides. Siis sen eläimen kannalta.
Olen lopettanut eläimiä ja kannan puukkoa autossa että voin edes laskea veret saaliseläimiltä. Joskus on joutunut tekemään ihan paljain käsin.

Kyllä tuomitsen rajusti ihmisiä jotka mieluummin antaa eläimen kitua kuin ottavat itseään niskasta kiinni ja lopettavat sen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.6.25 09:03:06

Siis jätit eläimen kitumaan, etkä tiedä menikö sitä edes kukaan tappamaan?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.6.25 09:03:11

Kauheaa kidutusta. Olisit ajanut yli kituvan eläimen.

Lähettäjä: Jenny 
Päivämäärä:   5.6.25 09:18:38

En pysty itse tappamaan eläimiä, kerran ajoin just jäniksen päältä, pysäytin seuraavan auton ja sieltä löytyi onneksi ihminen, joka jäniksen pystyi lopettamaan.

Ikinä en jättäisi tekemättä mitään. Toisen kerran satuin paikalle kun orava oli jäänyt alle osittain, siitä ajoin yli etupäästä. Ja kerran kitui jänis, silloin oli onneksi mies mukana

Päivämäärä:   5.6.25 09:20:55

Minulla ei ainakaan ole osaamista lopettaa mitään eläintä, joten aiheuttaisin vain lisää kärsimystä.

Päivämäärä:   5.6.25 09:25:02

Onko siinä jotain outoa ettei kaikki kykene tappamaan? Minusta oudompaa olisi jos pystyisi.

Lähettäjä: Netsku 
Päivämäärä:   5.6.25 09:26:30

Itsellä juurikin se pelko että tilanne menee vain pahemmaksi ja eläinraukka kituu enemmän epäonnistuneista lopetusyrityksistä

Päivämäärä:   5.6.25 09:32:39

”Onko siinä jotain outoa ettei kaikki kykene tappamaan? Minusta oudompaa olisi jos pystyisi”

Ei, mutta siinä on, että kykenee jättämään eläimen kitumaan tienlaitaan.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   5.6.25 09:35:25

Sen yli ajetaan uudestaan kovalla vauhdilla niin, että jää varmasti renkaan alle.

Lähettäjä: Haukionkala 
Päivämäärä:   5.6.25 09:38:25

Jos eläin kituu, se lopetaan. Vaikka ei osaisi, se täytyy silti tehdä, jotta eläin ei jää kitumaan. Ihan perusasioita elämässä.

Puukolla verenlasku ei vaadi mitään osaamista, ainoastaan sen että autossa on puukko.

Autolla voi ajaa uudestaan päältä. Päähän voi iskeä kivellä tai muulla raskaalla.

Niskan saa poikki terävällä ravistelulla, se vaatii jo pikkuisen taitoa.

Jokaisen autolla liikkuvan olisi syytä tietää mitä tekee kun tällainen tilanne tulee. Jos ei mitenkään itse pysty tai kyseessä on iso eläin, voi soittaa paikallisille metsästäjille. Ehdottomasti huonoin vaihtoehto on jättää eläin kitumaan.

Lähettäjä: henkk 
Päivämäärä:   5.6.25 09:51:32

Minä en todennäköisesti onnistuisi edes tuossa yliajossa jos olen paniikissa ja silloin ylipäätään se pienikin ajamissähläys on itseni sekä muiden liikenteessä olevien hengenvaarantamista. Antaako täällä joku minulle suosituksen silti kokeilla ja vammauttaa/tappaa samalla myös ihmisiä?

Päivämäärä:   5.6.25 09:54:13

^ kovin heikko hermoiset ovat tosiaan liikenteessä vaaraksi muille.

Lähettäjä: Haukionkala 
Päivämäärä:   5.6.25 10:28:32

Jos jäniksen yliajaminen johtaa paniikkiin, kannattaa miettiä onko autolla ajaminen ihan välttämätöntä. Kuulostaa melkoiselta riskiltä liikenteessä.

Jos ajat ihmisen päältä, on sitä suurempi tarve pystyä toimimaan rationaalisesti. Antamaan ensiapua, ohjaamaan liikennettä jne.

Päivämäärä:   5.6.25 10:54:15

Ei herranjumala. Jätit kitumaan? Koska et pystynyt? Joo, se tappaminen tuntuu hiton pahalta, mutta jotain on vialla jos kitumaan jättäminen on helpompaa kuin armolopetus :(

Miksi et pysäyttänyt seuraavaa autoa? Ihan hirvittävän julmasti toimit.

Jouduin viime kesänä lopettamaan rotan. Olin juuri matkalla kotiin vakavasti syöpäsairaan vanhemman luota koiran kanssa. Oli lyhyellä hihnalla, työnsi pään puskaan, ja sitten suussa oli rotta.

Ei ollut kättä pidempää. Ei ollut kiviä. Oli vain rotasta kiinnostunut koira ja hihna. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin runtata kantapää niin täysiä elukan päälle kuin kykeni.

Ja en ensimmäisellä "uskaltanut" riittävän kovaa. Siinä kohtaa se pitää tajuta nanosekunnissa ja saman tien uusiksi niin, että varmasti lähti henki.

Joo, täristen sitten kotiin. Mutta herranjumala, se vasta olisi kauhealta tuntunut JÄTTÄÄ se siihen??

Nyt aloittaja - ihan syystä huono olo. Pidähän huolta että et enää koskaan jätä eläintä kitumaan. Se voi kitua siellä edelleen. Jos et itse pysty, niin sitten olet paikalla niin pitkään että saat varmuuden siitä, että joku muu pystyi.

Lähettäjä: o_O 
Päivämäärä:   5.6.25 11:39:01

Kannattaa ehkä jättää se autoilu ja siirtyä julkiseen liikenteeseen tai miehen kuskattavksi, jos ei kykene edes moista velvollisuuttaan hoitamaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.6.25 11:48:40

Ajaessani juoksi orava edestäni. Sain väistettyä, mutta vastaantuleva auto ei. Ajoi takaosan yli ja orava koetti kiskoa itseään etukäpälillä eteenpäin (näin taustapeilistä) Pysäytin auton ja menin ottamaan oravan sivuun lopettaakseni sen, mutta se kuoli käsiini. Vein tien sivuun odottamaan puhtaaapitovariksia.

Lähettäjä: Ehei 
Päivämäärä:   5.6.25 11:51:07

Ei toi oo yhtään mitään..jos niin ahistaa tää pikkujuttu niin laita hanskat käteen ja vippaa metsään. Uusavuton ja tollo avaus.

Peura, Hirvi ja petokolarit. Niissä tulee oikeesti vahinkoja, jos on tullakseen.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   5.6.25 11:51:34

Toivottavasti ette syö lihaa tai käytä nahkatuotteita, jos kituvan eläimen lopettaminen on ylivoimaista.

Päivämäärä:   5.6.25 11:56:46

Jos minä summissa alkaisin jollain kivellä murjomaan niin aiheuttaisin ihan samanlaista tuskaa kuin se että jätetään kitumaan.

Onneksi ei ole tarvinnut tuollaisia miettiä, kun auton alle on jäänyt vain kyy ja sekin kuoli heti. Lintuja on myös lentänyt tuulilasiin, mutta vauhti ollut silloin sen verran kova, että eiköhän ole henki ollut pois samantien.

Jos ajaisin rusakon päälle ja se jäisi kitumaan niin yrittäisin pysäyttää muita autoilijoita, joista saattaisi löytyä lopetustaitoinen henkilö.

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   5.6.25 12:36:10

Näen silmissä kun ensin säädetään moottoritiellä uukkareita ja sitten mennään hakkaamaan rengas raudalla isoa rusakkoa kuoliaaksi...

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   5.6.25 14:40:42

Jänis huutaa kuin pikkulapsi, se "itku" on kamalaa kuultavaa, lähde sitten kalauttamaan sitä kuoliaaksi kun kylmät väreet menee itsellä.

Moni muu eläin on helpompi kalauttaa, kun eivät huuda kuin ihminen.

Supikoira onneksi kuoli heti, kun juoksi auton eteen, kävin tarkistamassa ja siirtämässä reunaan.

Päivämäärä:   5.6.25 14:54:24

"Et ole tosissasi?! Siis jäniksestä soitit häkeen!"

Olet kovin kiihtynyt kun huudat. Huudat myös turhaan. Hätäkeskus ei ole pyhä paikka jonne otetaan yhteys vain ihmishädässä. Hätäkeskukselle kuuluvat tapaukset joissa luonnoneläin on pulassa tai vahingoittunut. Hätäkeskukseen voi soittaa tällaisissa tilanteissa eikä asiaan liity eläimen koko.

Toivon että olet nyt jo rauhoittunut.

Lähettäjä: Va 
Päivämäärä:   5.6.25 15:01:54

Just niin, omat tunteet painaa enemmän kuin eläimen kituminen. Tätä se on kaikilla eläinten " pelastajilla" ja " luonnollisen kuoleman" puolustajilla. Kaikkein itsekkäintä julmuutta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.