Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiran kanssa keskikaupungilla asuminen

Lähettäjä: 42 
Päivämäärä:   4.6.25 22:22:12

Olen muuttamassa työn perässä toiseen kaupunkiin. Mukana muuttaa keskikokoinen, melko vilkas nuori koira.
Haluaisin asunnon keskustasta, läheltä palveluita ja työpaikkaa. Lähellä on kuitenkin puistoja ja metsäkin kävelymatkan päässä, kyseessä pienehkö kaupunki.

Uhka vai mahdollisuus koiran kanssa. Kokemuksia kaupunkielämisestä koiran kanssa. Nyt asutaan rivarissa lähiössä mutta keskusta viehättäisi enemmän.

Re: Koiran kanssa keskikaupungilla asuminen

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   4.6.25 23:11:01

Jos on tervepäinen koira, niin ei mitään ongelmaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.6.25 07:19:54

En muuttaisi koiran kanssa keskustaan vaikka maksettais. En myöskään lähtisi rivarista takaisin kerrostaloon koiran kanssa.

Päivämäärä:   5.6.25 07:32:03

Noh, sanoisin uhka. Kuten yllä, en itsekään muuttaisi koiran kanssa keskustaan, enkä varsinkaan kerrostaloon.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   5.6.25 07:48:14

No jos metsä on kävelymatkan päässä niin kääntäen myös työpaikka ja palvelut ovat samaisen matkan päässä vaikket muuttaisi ihan keskustaan vaan siihen metsänreunaan.

Päivämäärä:   5.6.25 08:05:13

Sen koiran kanssa on tarkoitus lenkkeillä. Ja bussilla tai autollakin voi mennä kivoille ulkoilumaastoille.

Lähettäjä: tintti 
Päivämäärä:   5.6.25 09:20:12

Mä en muuttaisi, koska käytän keskustan palveluita harvoin, kun taas metsässä (ei mikään kaupungin "metsä") käydään joka päivä. Näin ollen on järkevämpi asua lähempänä metsää kuin palveluita. Mun omien kriteerien mukaan koiralle ei riitä kaupungilla kävely, vaan tarvitsee kunnon metsämaastoja koiramaiseen elämään.

Mutta jos palvelut on tärkeitä ja on valmis käyttämään aikaa/vaivaa siihen koiran lenkitykseen, silloin miksei keskusta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.6.25 09:24:45

Jos muutatte kerrostaloon niin kannattaa jo valmiiksi miettiä mitä teet jos koira alkaakin häiriökäyttäytyä. Naapurit ei kauaa kuuntele. Vähän enemmän lenkkeilyt vaivaa vaatii, mutta ei mahdotonta.

Päivämäärä:   5.6.25 10:37:50

Itse olen sitä mieltä, että jokainen koira ansaitsisi oman pihan. Ja siten koiran paikka ei oikein ole kerrostalossa. Vaikka tämä onkon hötölässä teilattu täysin typeräksi ajatusmalliksi :)

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   5.6.25 10:55:28

Eipä pienen kaupungin keskusta juuri eroa lähiöistä. Käy kävelemässä alueella koiran kanssa, siitä sen näkee.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   5.6.25 11:03:01

Olen asunut koiran kanssa Meilahdessa. Vieressä keskuspuisto ja Seurasaari. Paremmat lenkkimaastot kuin täällä pöndellä.

Lähettäjä: mimi 
Päivämäärä:   5.6.25 11:13:03

Minä ihmettelen, miten kaikki kuvittelee maalla olevan hyvät lenkkimaastot. :D Täällä saa pelätä vatasia ja teinejä, lisäksi lenkit on yleensä edestakaisin kävelyä. Pellot no-go alue 3/4 vuodesta, metsissä saa varoa kaupunkilaisten irtokoiria.
Kaupungin alueilla on kiva lenkkeillä, kun reittejä on helppo vaihtaa ja pääsee kävelemään valaistuja teitä.

Kyllä minä muuttaisin normaalin koiran kanssa keskustaankin. Suomessa ei sellaista betonihelvettiä ole, etteikö pääsisi nurmikolle

Päivämäärä:   5.6.25 11:15:07

” Kaupungin alueilla on kiva lenkkeillä, kun reittejä on helppo vaihtaa ja pääsee kävelemään valaistuja teitä. ”

Kaupungissa kyllä, mutta kaupungin keskustasta (jonne aloittaja siis haluaisi muuttaa) pitää aina erikseen lähteä johonkin koiran kanssa.

Päivämäärä:   5.6.25 11:16:37

” Täällä saa pelätä vatasia ja teinejä, lisäksi lenkit on yleensä edestakaisin kävelyä. Pellot no-go alue 3/4 vuodesta, metsissä saa varoa kaupunkilaisten irtokoiria”

Ja samalla tavalla niitä vatasia ja teinejä pitää ”pelätä” kaupunkialueellakin. Pururadat vetään laduiksi ja ne on no-go alue 3/4 vuodesta. Kaikkialla saa varoa kaupunkilaisten irtokoiria.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.6.25 11:20:20

Mahdollisuus.
Jos oikeasti vertailee pöndekoirien ja kaupunkikoirien sosiaalisten taitojen tasoja, niin jälkimmäiset vie 10-0 :) Ja tietysti, kun tottuvat kaupungissa kaikkeen.

Mä ihan tarkoituksella otan seuraavan koiran niin, että eletään ekat vuodet kaupungissa. Mahtava paikka totuttaa yhteiskuntaan - kun pöndellä sitä ei juurikaan ole ja koirat näkevät lähinnä ne samat kotiseudut, metsät ja oman pihan.

Hyvä siinä kohtaa jos ei koskaan aio koiransa kanssa pöndeltä muualle. Mutta jos kaupunki on kiikarissa, niin kannattaa.

Päivämäärä:   5.6.25 11:29:06

Eihän se kaupunki millekään eläimelle ihanne paikka ole jos lajityypilliseen elämään tähtää.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.6.25 11:37:23

Meinasin tulla kertomaan kokemuksia koirien kanssa keskustassa asumisesta, mutta tämä topa onkin jotain pöndepaskaa ja uliuliuli en sosialista pöndepaskarakkiani niin ei kukaan muukaan sitten koskaan!!! Niin antaapa olla sitten.

Päivämäärä:   5.6.25 11:48:47

Siis mikä kaupungin keskusta vs pönde -keskustelu tästä nyt tuli? Tuohon väliin mahtuu niitä lähiöitä, jotka monelle koiralle ja omistajalle on se optimaalisin. Ei keskustan vilinää ja asvalttihelvettiä, mutta ei ihan landellakaan, jossa ainoa lenkkireitti on maantietä pitkin ja takaisin.

Itse en lähtisi pöndelle, enkä keskustaan.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   5.6.25 11:51:53

Ahaa, nyt minulle lopultakin selvisi pönde-sanan merkitys! Kuulostaa hirveältä asuinympäristöltä! Ennemmin kaupungissa tai täällä maaseudulla.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   5.6.25 11:58:53

Siellä kaupungin "metsässä" on sitten kaikki muutkin koirineen ja varmasti myös joukossa niitä, joiden mielestä on ihan ok pitää sitä omaansa irti. Ja kerrostalossa on naapurit parhaimmillaan ylä- ja alapuolella ja seinien takana. Jos koira joskus haukkuu, niin ihan varmasti löytyy joku, jota se haittaa.

Mä olen asunut kerrostalossa kahden koiran kanssa ja ne kotiovelta tehdyt remmilenkit oli siis taajama-alueella. Oikeaan metsään mentiin autolla useamman kerran viikossa. Työpaikka oli lyhyen metromatkan päässä. Nää koirat oli kotona hipihiljaa, joten naapurien kanssa pärjättiin.
Korjasin tilanteen muuttamalla 30km päähän kaupungista rivariin. Helpotti kovasti elämää koirien kanssa. Ne samat ajomatkat, mitä käytin koiria metsässä, muuttuivat työmatkoiksi ja sain verotukseen. ;).

Päivämäärä:   5.6.25 12:01:15

”mutta ei ihan landellakaan, jossa ainoa lenkkireitti on maantietä pitkin ja takaisin.”

Täytyy olla uusavuton jos tuo on ainoa lenkkireitti mitä landelta löytää.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   5.6.25 12:03:03

Hauskaa miten näissä "kaupunki on pahasta" -keskusteluissa aina kaikilla on loputtomasti maastoja missä mennä maalla, mutta sitten kun puhutaan hyötyliikunnasta niin kellään ei ole mahdollisuutta kävellä kuin pikatienlaitaa ees taas henkensä kaupalla :D

Kuten kaupungissakin, maallakin lenkkireittien määrä ja mukavuus riippuu ihan paikasta.

Päivämäärä:   5.6.25 12:05:17

.-.: mitä hauskaa siinä on? Ei meillä tuolla lenkkiradan varrella ole koulua tai kirjastoa. Jos niihin haluaisi, tai sinne linikkapysäkille, niin ei voisikaan lähteä omille radoilleen jutaamaan.

Päivämäärä:   5.6.25 12:07:00

^ ehkä ne valittajat ovat niitä mukavuudenhaluisia, pitää olla valot ja säännöllisesti huolletut pohjat. Semmoiselle koira ei edes ole sopiva lemmikki.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   5.6.25 12:19:00

No ehkä vähän provosoivasti kirjoitettu, mutta Helsingissä asuneena siellä on ylivoimaisesti parhaat ulkoilumaastot koiran kanssa. Valaistuja hiekkateitä, metsää, kalliota, merenrantaa jne. Reitit ei lopu.

Muutin kehyskuntaan. Täällä on yksi mahdollinen valaistu asfalttitie, jota kulkea kivoille metsäpoluille. Siis puoli tuntia ensin kävelet autotien vieressä. Yhtäkään valaistua hiekkatietä ei ole. Jos lähdet toiseen suuntaan on vastassa viljeltyä peltoa, suota, ryteikköä, avohakattua metsää ja valaisematonta pölisevää tietä, jossa autot ajavat täysiä. Jos on kuiva keli niinkuin joskus keskikesällä niin saatat päästä yhdelle kivalle hiekkatien pätkälle. Talvella se on joko mutakuoppa tai jäätikkö. Täällä ei ole ajateltu lenkkeilijöitä ollenkaan. Kaipaan niitä Helsingin ihania ulkoreittejä. Niitä ei osaa kaivata, jos ei ole siellä koskaan asunut.

Täällä pöndellä on myös seurana sudet ja ketut, kyyt sun muut. Olen kyllä asunut toisessa kunnassa maalla, jossa oli myös kivoja ulkoilureittejä. Mutta täällä ei ole mitään. Pitää autolla melkein lähteä koiran kanssa lenkille.

Päivämäärä:   5.6.25 12:21:56

Niin, monikaan ei osaa kaivata tietyn kaupungin tai maan lenkkipolkuja, jos ei ole asunut siellä. Toki joku on löytänyt erityisen hyviä lenkkipolkuja ihan työmatkoillaankin, mutta harvemmin niitä jää ihan kaipailemaan.

Päivämäärä:   5.6.25 12:26:59

Toki jos tarttee valaistut ja valmiit reitit, niin silloin maalla on varmasti vaikea löytää ulkoilutuspaikkoja. Me mennään koiran kanssa metsässä enimmäkseen ilman polkuja ja jos tuuri käy, niin löytyy eläinten polku. Koira saa olla koira ja tehdä omia koiramaisia puuhiaan ilman rajoittavaa hihnaa, pelkoa irtokoirista (tai flexikoirista) tai siitä, että se söisi jotain sopimatonta. Saa nuuskutella, kaivaa, jäljestää…

Päivämäärä:   5.6.25 12:27:18

Aina on niitä huonojakin paikkoja. Täällä pöndellä on niin hyvät maastot ja reitit, etten näistä luovu.

Päivämäärä:   5.6.25 12:51:13

”Täytyy olla uusavuton jos tuo on ainoa lenkkireitti mitä landelta löytää.”

Et sitten tajunnut, että viestini oli kärjistetty? Eipä ne kaupunkien keskustatkaan pelkkää asvalttia ole, mutta hyvä että takerruit pelkästään landen kärjistykseen! :D

Päivämäärä:   5.6.25 12:55:19

”Et sitten tajunnut, että viestini oli kärjistetty? Eipä ne kaupunkien keskustatkaan pelkkää asvalttia ole, mutta hyvä että takerruit pelkästään landen kärjistykseen! :D”

Typerintä keskusteluissa on kärjistämiset, tai no ei se mitään keskustelua edes ole. Huudattamista ja provoamista.

Päivämäärä:   5.6.25 12:57:24

Kyllä mätälässä voi löytää hyviäkin reittejä. On järvenranta, metsää jne samoin kuin meillä pöndeilläkin. Mätälässä ne vain ovat vielä enemmän yleisessä käytössä, ja valotkin on. On myös ihan aidattuja koirapuistoja!

Päivämäärä:   5.6.25 12:59:14

”Typerintä keskusteluissa on kärjistämiset, tai no ei se mitään keskustelua edes ole. Huudattamista ja provoamista.”

Elä provosoidu niin helpolla.

Päivämäärä:   5.6.25 13:02:09

”Elä provosoidu niin helpolla.”

Sanoin vain faktan. Uusavuton ei reittejä löydä.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   5.6.25 13:02:09

Kyllä ihminen saa loukkaantua ja provosoitua aivan vapaasti. Törkyturpien tulee siivota suutaan eikä vollottaa mitään "älä ny suutu kun mähän vaan sanon!".

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   5.6.25 13:03:35

Appeni asuu juuri siten, että ainoa lenkkeilymahdollisuus on valaisemattoman autotien laita tai sitten ryteikkömäinen metsä ja vanhat hakkuuaukiot. Ei kiitos minulle :) Toki kai sitä saisi metsiin polkuja jotenkin aikaan jos vaan sitkeästi yrittäisi?

Itse asun pienehkön kunnan taajamassa, jossa on kyllä tarjolla ihan kaikkea. Valaistuja polkuja (jotka kyllä talvet laduilla), päällystettyjä ja valaistuja kävelyteitä, metsäpolkuja ja umpimetsää. Pois en muuttaisi, eikä minun ja koirieni elämä taipuisi siihen, että metsään pitäisi aina autoilla ja perusliikunta tapahtuisi puistoissa. Olen ihan liian erakko siihen.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   5.6.25 13:06:02

Oman kokemukseni mukaan koiria ulkoilutetaan kaupungeissa ja lähiöissä usein paljon enemmän kuin maalla. Maalla koirat päästetään usein ovesta ulos ja käyvät pissalla. Kun itse asuin Mannerheimintiellä, heti ovelta astuin Keskuspuistoon ja sitä pitkin pystyin kävelemään kolmekin tuntia helposti metsissä. Maalla on usein vain se maantienlaita, joka on talvisin pimeä.

Nyt asun lähiössä rivarissa ja oma piha on kyllä kätevä jos jollain koiralla on ripuli tms.

Päivämäärä:   5.6.25 13:06:58

”Kyllä ihminen saa loukkaantua ja provosoitua aivan vapaasti. Törkyturpien tulee siivota suutaan eikä vollottaa mitään "älä ny suutu kun mähän vaan sanon!".”

No eihän viattomassa kärjistämisessä ole mitään syytä loukkaantua tai provosoitua. Eikä kärjistäjä ole mikään törkyturpa.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   5.6.25 13:08:19

Mä: niin. Se on se sinun kokemuksesi. Voisit maallakin ulkoilla sen kolme tuntia aivan samalla tavalla, mutta kun päätit että ei. Eikä todellakaan ole hyväksyttävää paskattaa koiraa rivarin pihalla. Mars lenkille.

Päivämäärä:   5.6.25 13:09:45

Kylläpä landelaiset nyt mielensä pahoitti :DD Käykää vaikka ulkoilemassa, jos helpottaisi.

Päivämäärä:   5.6.25 13:11:46

Maalla usein näin… ja kaupungeissa näin… veikkaan, että teidän kokemuksilla ei tuollaisi yleistyksiä edes voi tehdä.

Päivämäärä:   5.6.25 13:12:36

Niitäpä ulkoiluja ei mätälästä käsin määräilläkään :D

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   5.6.25 15:38:47

Keskustassa en ole koirien kanssa asunut, mutta kohtalaisen vilkkaassa kaupunkiympäristössä kyllä. Sanoisin, että kovin reaktiivinen ja herkästi reagoiva tai stressiherkkä koira ei välttämättä sovellu kovin hyvin vilkkaaseen kaupunkiympäristöön, koska ympärillä ärsykkeitä on koko ajan ja koira ei välttämättä pahimmillaan kykene kunnolla rentoutumaan. Toisaalta osa koirista saattaa olla elementissään. Meillä koirat ovat pääosin sopeutuneet hyvin, mutta ovatkin olleet sillä tavalla aika rentoja tyyppejä.

Kesät vietetään aina osittain maalla omakotitalossa, jossa moni meidän koirista vahtii ja haukkuu enemmän ja osa ei esimerkiksi ole viihtynyt pihassa ollenkaan elleivät ihmiset ole siinä myös viihdyttämässä. Lenkkimaastot kieltämättä huonommat kuin kaupungissa (koska olen aina asunut kaupungissa tosi hyvien ja rauhallisten lenkkireittien, usein vesistöjen varrella), mutta oma tontti helpottaa toki etenkin niitä yön viimeisiä pissatuksia ja esim. juuri sen ripulin sattuessa. Varsinaista lenkkeilyä se ei toki korvaa.

Lähettäjä: Lanttu 
Päivämäärä:   6.6.25 03:20:51

Meillä on landella pitkä talvi ja metri lunta. Ei juuri tulisi metsään lähdettyä rämpimään eikä koirakaan jaksaisi.

Päivämäärä:   6.6.25 06:34:35

Meillä maalla on traktori.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   6.6.25 07:48:31

Ei ole koiralle lajityypillistä asua kaupunkialueella. Ihme, ettei sellaista ole vielä kielletty. Koirathan on myös kaupungeissa merkittävä ympäristöriski kun niistä tulee niin paljon päästöjä.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   6.6.25 07:52:45

Itsevasuin keskustassa koiran kanssa. Oli tuuri kun talon lähellä oli tyhjä tontti, missä pystyi hoitamaan pika pissatukset. Olisi kyllä lähtenyt järki jos olisi putänyt kävellä pitkästi joka pissan takia

Päivämäärä:   6.6.25 07:56:54

” Koirathan on myös kaupungeissa merkittävä ympäristöriski kun niistä tulee niin paljon päästöjä.”

Miten se kaupunkilaiskoira on merkittävämpi ympäristöriski päästöjen puolesta kuin maalaiskoira?

Lähettäjä: Lanttu 
Päivämäärä:   6.6.25 08:11:21

Haluan nähdä pisteen auraamassa naapurin ryteikköön koironpolkua.

Päivämäärä:   6.6.25 08:28:10

Piste varmaan tarkoitti sitä pönden ja maaseudun eroa: siellä pöndellä asutaan postimerkkitonteilla ja kävellään maantien laitaa, maalla asutaan väljemmin eikä heti ovelta ala naapurin "tila".

Lähettäjä: mimi 
Päivämäärä:   6.6.25 08:28:36

Mulla on kokemusta sekä maalla, lähiössä että kaupungissa asumisessa. Lähiöiden ja keskustojen etu on nimenomaan kävelytiet, oli ne valaistuja tai ei.
Minä en voi juoksuttaa koiriani vapaana naapureiden metsässä kiinnipitoaikana, metsästyskaudella toki eri asia. Siellä metsissä ne juoksi töissä silloinkin, kun asuin kerrostalossa. :)

Nykyään ajelen täältä maalta useamman kerran viikossa kylille kävelemään koirien kanssa, jotta ne muistavat että maailmassa on muitakin kuin meidän pieni piiri.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.