Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten teillä jaetaan asumisen kustannukset?

Lähettäjä: Heila 
Päivämäärä:   4.6.25 20:45:53

Kuten otsikko. Kuinka teillä jaetaan kustannukset? Omistusasunto ja toinen maksaa vuokraa, yhteinen vuokrasopimus ja juoksevien kulujen puoliksi laitto miten?

Oma tilanne se, että miehellä asunto johon muutin vuoroviikko lapsen kanssa. Tarjosin vuokraa noin 500e ja ruoka kustannukset. Mies ei halunnut. Sovittiin, että maksan ruuat, bensat, teen ruuan ja kotihommat. Myös reissuruokailut ja pääasiassa sen kustannukset esim liput kohteissa mm konsertit (noin 1500e/kk). Meni pari vuotta hyvin ja sain yhtäkkiä paska ryöpyn niskaan kuinka olemme lokkeillut. Mies haluaa nyt puolet asunnon kustannuksista/kk. Siihen sisältyy lainanlyhennys ja asunnon kulut. Minä en edelleenkään saa asunnosta ns omistusprosenttia vaan maksan ns vuokraa puolet siitä mikä hänellä menee kk asumisen kuluihin (sis siis lainanlyhennyksen). Miehen kaverit on sitä mieltä, että minut pitäisi heittää pihalle asap lokkeilemasta. Mies tarjosi tällaista sopparia "korjatakseen tilanteen". Haluaa vaurastua eikä maksaa meidän lokkeilusta.

Re: Miten teillä jaetaan asumisen kustannukset?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.25 20:49:24

Ei jaeta, kun ollaan naimisissa. Muuta omillesi ja anna miehen vaurastua.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.6.25 20:53:52

Talo on yhdessä ostettu, ja rahat ovat yhteiset.
Olleet jo 35 vuotta.

Päivämäärä:   4.6.25 21:04:50

Kaikkien perheen raha-asioita miettivien kannattaa lukea Merja mähkän ja Julia thurenin kirja Rikas, rakas, köyhä, varas, rahanjako parisuhteessa.

Miehen lainaa et missään nimessä rupea lyhentämään. Ei ole sun homma lisätä miehen omaisuutta. Voitte puolittaa esim. Vastikkeen ja sähkölaskun, mutta kuulostaa jo paljolta, jos olet maksanut ja tehnyt kaikki ruuat jne, ja mies porskuttaa ja kerää omaisuutta. Onko sulla myös mahdollisuus samaan, eli voitko esim. sijoittaa?

Lähtökohtaisesti molemmille pitää jäädä rahaa omaan käyttöön ja molemmilla pitää olla mahdollisuus säästää. Perheeseen rahaa tulojen mukaan, suurempituloinen maksaa enemmän. Ja rupeat kirjaamaan eurolleen, paljonko käytät yhteisiiin menoihin.

Päivämäärä:   4.6.25 21:24:28

Miehellä kustannukset asunnossa vajaa 900e/kk sis lainanlyhennyksen. Mies haluaa, että maksan puolet tästä. Selvittää, että maksan korkoja. Ihmettelin, että miksi maksan korot jos hän saa hyödyn eli laina lyhentyy. Mies siis jatkossa olisi omilla eväillä. Ei asiaa siis asunnon ositukseen jos ero tulee. En nyt ymmärrä...

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   4.6.25 21:30:47

Mies on kyllästynyt suhteeseen ja aikaisemmin reilulta omaa rakasta kumppania kohtaan tuntunut sopimus alkaakin ärsyttää.

Erotkaa.

Lähettäjä: Mirsi 
Päivämäärä:   4.6.25 21:30:57

Pidähän puolesi äläkä ryhdy lainaa maksamaan!
Minä tein niin ja nyt jälkeenpäin vähän harmittaa.
Maksoin vain pienehköä vuokraa, mutta paljon muita kuluja.
Sitten kun mies heitti pihalle, niin harmitti etten ollut saanut mitään säästöön.

Päivämäärä:   4.6.25 21:32:37

No ei se noin mustavalkoistakaan ole. Mies on alkujaan sijoittanut omia rahoja jotta saa lainan. Lainankorot ja vastike puolitettuna on vähintä, mutta vaikka toinen maksaisi myös osan (en tarkoita puolia) lyhennyksestä on ok. kumminkin asumismukavuus voi olla muta kun jakomäkeläinen kerostaloyksiö.

Päivämäärä:   4.6.25 21:45:14

Aloittaja muuttaa pois jos se asia on tosiaan noin esitetty. On täysin ok miehen muuttaa mleltänsä asiassa, mutta miten asian esittää on sitten toinen juttu.

Toisten lainoja ei makseta senttiäkään.

Meillä on omat kodit ja erilliset taloudet. Yhdessä ollessa maksetaan suurinpiirtein puoliksi ostokset.

Päivämäärä:   4.6.25 21:56:44

Siis sinä maksat nyt muita teidän kuluja 1500 e/kk ja mies 900 e/kk? Mikäs siinä, miehesi maksaa jatkossa 750 e/kk sinulle ja sinä 450 e/kk hänelle. Ja hän tekee tietenkin jatkossa myös puolet kotitöistä.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.6.25 22:03:54

Nykyään kaikki puoliksi, kun ollaan naimisissa ja lapsia. Mies maksaa ruuasta isomman osan, koska tulot on isommat (ja syö vähintään puolet siitä mitä ostaa). Kun muutettiin yhteen, mies muutti mun asuntoon; maksoi vastikkeen, sähkön, kotivakuutuksen ja netin (kun halusi paremman mikä mulla oli). Nämä maksoi yhteensä n. 200€/kk. Itse maksoin lainan lyhennyksen + korot reilu 400€/kk ja asunto oli mun nimissä. Olisi tuo voinut tietysti asua myös vuokralla itsekseen ja maksaa 600€ vuokraa (vieraalle ) + noi muut päälle eikä "maksaa mun elämää ja asuntolainaa" kuten täällä sanotaan. Meidän mielestä hyvä diili molempien kannalta.

Päivämäärä:   4.6.25 22:03:57

Vastiketta ei tässä ole. Paritalo joka ns omakotitalon kustannuksilla. Tarjosin tosiaan aikaisemmin maksua mutta järjestely oli hyvä mikä sovittiin. Hyväksyin toki vaatimuksen, mutta vähän silti ihmetyttää. Maksan kuitenkin lainan korot. Asumiskustannukset on tässä netti, roskat ja sähkö. Yhteensä lainan kanssa tuo summa. Mielellään maksan mutta kuten mies sanoi, minun kuuluu maksaa korot.

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   4.6.25 22:25:26

Kun asuimme minun asunnossani, mies halusi maksaa vastikkeen ( oli n.200e/kk) itse maksoin lainan jne. Oli muutoin tosi pienet kulut siinä asunnossa. No kun löydettiin okt, ostettiin se puoliksi, myin pikkuasuntoni pois. Nyt kulut on puoliksi. Tosin aika usein minä maksan esim. Sähköt ja lokakaivon. Mutta en nipota ,kun mies taas on maksanut remontteja tähän taloon... ( mulla ei olis ollut varaa, mutta arvo on noussut joten mies saisi eron tullessa omansa takaisin kyllä..) ei kyllä riidellä rahasta tyyliin ikinä, kun ei juur mitän ole mistä riidellä ni miksi :)

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   4.6.25 22:36:29

Tällä hetkellä asutaan miehen omistamassa asunnossa. Hän maksaa lainansa kokonaan, mä maksan puolet vastikkeesta, sähköstä ja vedestä. Ruuat maksetaan vähän miten milloinkin, kai ne lopulta suunnilleen puoliksi menee...

Loppukesästä muutetaan isompaan asuntoon, ja jatkossa mä maksan 1/3 kaikista kuluista, mukaanlukien laina, ja mies 2/3 (no, edelleen ruokakulut menee miten menee). Asunnon omistus on samassa suhteessa, ja jako perustuu meidän tuloihin. Meidän palkkaero tuntuu vain kasvavan vuosi vuodelta, mutta ei onneksi riidellä silti rahasta.

Lähettäjä: Haukku 
Päivämäärä:   4.6.25 22:46:36

Sehän on ihan sama millä nimikkeellä vuokraa suoritat, oli se korkoja, vastiketta, vuokraa tai lainaa. Normaalia on jakaa asumiskustannukset puoliksi ja tehdä kotihommat puoliksi - paritalon puolikkaan käypä vuokra lienee yli tonnin eli jos maksat 400-500€/kk kahden ihmisen elämisestä niin kulut on todella maltilliset. Voit toki muuttaa lapsesi kanssa omaan asuntoon ja maksaa koko vuokran yksin.
Mitään kokkaus- tai siivouspalveluita en tuohon enää lupaisi jollen niistä erityisen paljon pitäisi vaan edellyttäisin että mies tekee puolet jos sinä maksat puolet käyvästä vuokrasta. Toisen puolikkaan laitat tietysti säästöön.

Päivämäärä:   4.6.25 23:08:54

Molemmat maksaa omat asuntonsa paitsi minä maksan myös miehen talon sähköt ( lämmityksen).

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.6.25 23:11:10

Puoliksi on aina mennyt kaikki.

Lähettäjä: Rx 
Päivämäärä:   4.6.25 23:14:32

Mies muutti asuntooni aluksi. Alueella vastaavan kolmion vuokra olisi ollut n. 900e/kk joten sovittiin että mies maksaa "vuokrasta puolet" eli 450e/kk + 20e vedet.
Kaikki muutkin asumiskulut meni silloin puoliksi. Kaupassa maksettiin vuorotellen.

Yhteinen kun ostettiin, niin perustettiin taloustili, jonne molemmat laittaa tietyn prosentin palkastaan. Sieltä maksetaan lainan lyhennykset ja muut talon kulut. Lisäksi sinne kertyy jatkuvasti säästöä, jolla voidaan sitten rempata tai laittaa pihaa.

Päivämäärä:   4.6.25 23:14:36

On tosiaan normaalia jakaa kulut. Hämmensi vaan se, että minun kulut on 1500e kuukaudessa ja mies haluaa enemmän. Lisäksi se, että tässä on kuitenkin sovittu yhteisymmärryksessä nämä ja yhtäkkiä mies haluaa enemmän koska haluaa vaurastua. Ehkä minäkin sitten vaurastu, koska en ikinä ajatellut omien kulujen olevan kuin 300e/kk plus vuokra.

Päivämäärä:   4.6.25 23:19:50

Mies siis maksaa 900e/kk ja minä 1500e/kk. Minä en saanut mitään tästä järjestelystä. Mies on epätyytyväinen tähän.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   4.6.25 23:21:00

Ahne pska.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   4.6.25 23:54:16

Parisuhteessa kotityöt, ruuanlaitto yms pitäisi olla kyllä yhteisiä asioita. Ellei sitten toinen ole kotona enemmän ja siksi hänelle helpompi niitä hoitaa tai muiten toinen tykkää hoitaa enemmän tiettyjä asioita. Kotitöiden ei pitäisi olla mikään valuutta jolla ostetaan asumisoikeus kotiin.

Kun asutaan yhdessä, koti on yhteinem riippumatta siitä kuka sen omistaa.

Kustannusten jaossa en ymmärrä miksi ihmiset eivät jakaisi kustannuksia todellisten kustannusten mukaan. Miksi sopia jotain epämääräisiä diilejä jossa toinen maksaa laskut x ja toinen laskut y. Nämä ei ikinä kuitenkaan mene tasan ja sitten ollaan katkeria viimeistään eron sattuessa.

Helpointa on, kun laskut, ruuat yms maksetaan kaikki puoliksi. Joko yhteisellä taloustililä tai sitten tasaillaan vaikka kuukausittain.

Asunnon omistaja tietysti maksaa itse oman lainansa. Mutta voi olla tilanteita missä puoliso maksaa ”vuokraa” tai miksi sitä haluaa kutsua. Esim jos asunnon omistajalla tekee tiukkaa, mutta halutaan silti yhdessä pysyä samassa asunnossa. En tajua miksi toiset suhtautuu tosi negatiivisesti siihen että ”kerryttää puolison omaisuutta”. Vuokralla asuessa sitä kuitenkin kerrryttää vuokranantajan omaisuutta eikä siitä yleensä valiteta.

Mutta tärkeää on, että tämä asia selvästi sovitaan. Asuniskulut jaetaan puoliksi ja jos sitten asunnon omistaja toivoo ekstraa, tämä sovitaan erikseen, jolloin tilanne on selvä molemmille.

Päivämäärä:   5.6.25 00:35:00

Kaikki puoliksi olisi ollut itsellenikin ok, mutta asuntolainan maksaminen puoliksi ilman vastiketta ei.. Toki maksan asumisestamme, mutta jos olen maksanut tähänkin mennessä niin sitten tämä on älytöntä. Mulla oli näyttää miehellä nuo kulut mitä syntyy ihan bensoista, ruuista, vaatteistansa jne. Jatkossa toki hoidetaan omat kulut, mutta silti tuntuu ihan yhenäkin epäreilulta. Vai ehkä voitanko sittenkin? I

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   5.6.25 00:37:53

Meillä menee niinkin reilusti, että minun omistama asunto, minä maksan kaiken (myös ruuat ulkomaanmatkat jne.).

Reilu jako olisi puolet kaikesta paitsi lainanlyhemnyksestä. Puolet lainan korosta voisi ei-omistaja maksaa, ajatuksella että se on vuokraa pankille pankin omistamasta osuudesta asuntoa.

Päivämäärä:   5.6.25 00:39:16

Se miksi tekee tiukkaa maksaa puolison omaisuutta on se, että selkeästi sanotaan, että asumisesi on vain vaurastumisen takia. Voi olla yhdessä vain sen vuoksi, että tulot karttuu. Ei sen vuoksi, että yhdessä olisi hyvä olla tai että rakastaisi toista. Ei ole kompromisseja. Huomataan myös siis että olen maksanut tässä huomattavasti suuremman summan tähän mennessä.

Päivämäärä:   5.6.25 00:41:09

Siis ei kai teillä joka kuukausi ole jotain konsertteja j reissuka joihin palaa 1500€?

No oli miten oli. Mitä jos miehen kanssa listaisitte kaikki kulut: asuminen, ruoka, laina, reissut/huvitukset.

Sitten laskette ensin mitä yhteiset kulut on puoliksi ja sen jälkeen mietitte, mitä maksat ”vuokraa” eli makstko lainasta puolet vai et. Kun kulut on listattuna, on kaikille selvempää mitä ne oikeasti on.

Päivämäärä:   5.6.25 01:13:35

Mulla vaan nyt meni kaikkeen yhteiseen noin 1500e/kk. Sisälsi ruuat, bensat, hygienia jne.

Päivämäärä:   5.6.25 08:21:49

"Mutta voi olla tilanteita missä puoliso maksaa ”vuokraa” tai miksi sitä haluaa kutsua. Esim jos asunnon omistajalla tekee tiukkaa, mutta halutaan silti yhdessä pysyä samassa asunnossa. En tajua miksi toiset suhtautuu tosi negatiivisesti siihen että ”kerryttää puolison omaisuutta”. Vuokralla asuessa sitä kuitenkin kerrryttää vuokranantajan omaisuutta eikä siitä yleensä valiteta."

Jos asunnon o.istajalla ei olekaan varaa yksin maksaa asuntonsa kuluja, tulisi ainakin tarjota puolisolle mahdollisuutta yhteisomistukseen siinä suhteessa kun hän talon kustannuksia ja lainaa maksaa. Eri asia jos kumppani kieltäytyy siitä. Sitten voi vaatia vuokraa.

Vuokralaissuhde eroaa parisuhteesta. Vuokralaissuhteessa tiedät ettei vuokranantaja rakasta sinua ja sinun asumisesi tarkoitus on kerryttää vuokranantajan omaisuutta.

Tämä sama kuvio parisuhteessa on sellainen, että harva haluaa moista parisuhdetta. Ja jos ajatusmalli tulee esiin, ero houkuttelee.

Parisuhteessa yhdessä asumisen tulisi olla itsestään arvo josta pikemminkin olisi valmis jopa maksamaan. Tappioksi ei tietenkään ehdoin tahdoin tarvitse ketään asuttaa omassa kodissaan, mutta jos muuten maksat kaiken itse ja toinen maksaa omat kulunsa, ei se ole tappioksi.

Vuokralla asuminen ei myöskään ole automaattinen vaihtoehto vaan myös kumppani saattaa ostaa oman asunnon. Vuokralla asumiseen on siis omituista verrata, jos itsekään et asu vuokralla.

Lähettäjä: Okkkkk 
Päivämäärä:   5.6.25 08:27:29

Vuokra puoliksi, mutta ainakin kotivakuutus on miehen nimissä, samoin autojutut ja hän maksaa eikä ole minulta noista rahaa pyydellyt enkä edes tiedä paljonko noi kustantaa.

Lomailukuluista mä maksan suurimman osan. Lähden reissuun tuli mies sitten mukaan tai ei, jos tulee mukaan niin siinä sivussa seki sitten majoittuu.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   5.6.25 08:37:39

Ollaan avopari. Asutaan minun omistamassa talossa. Minä maksan lainanlyhennyksen korkoineen ja kotivakuutuksen. Ruokamenoista mies maksaa yleensä enemmän. Mies maksaa sähkön ja jätelaskun. Öljytilaus maksetaan yleensä puoliksi. Mies ostaa mulle vaatteita ja kenkiä toisinaan (on urheilukaupassa töissä). Viimekuussa osti pesukoneen.

Päivämäärä:   5.6.25 08:42:57

Muuta omillesi tai lopeta ruuanlaittoa ja ruokien maksaminen ja maksat puolet asumiskuluista, ei lainaa.

Tosin jos mies oikeasti teidän asiat vuotaa kavereilleen ja niiden kanssa sua sättii, niin itse eroaisin.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   5.6.25 08:45:29

Mutta samallahan teillä nyt järjestellään sitten kaikki muukin uusiksi ! Jos maksat hänen toivomansa summan ja sen "lokkeilun" asumisen osalta niin mieshän sitten maksaa omat vaatteensa, hygieniansa, puolet ruoasta, puolet (tai 1/3 jos lapsi mukana) reissuista ja huvituksista. Niin ja ennen kaikkea tekee puolet kotitöistä siellä kotona (mikä älyttömyys on ollut tuollaista jakoa alunperinkään ehdottaa että teet ja maksat kaiken arkisen :O ). Veikkaan ettei ole ymmärtänyt paljon niihin menee rahaa ja kohta olette tukkanuottasilla ruoan ja muun ostamisesta, mutta sitten se on niin.

Joku tuossa vinkkasi miehen kyllästyneen niin tätä kyllä pohtisin tai siihen varautuisin. Ehkä se voi olla ok vaihtoehto muuttaa omilleen jos miehen kaveritkin haluavat sinut sieltä ulos jne. niin keskusteluita heidänkin kanssaan on aika negatiiviseen sävyyn käyty, että kulut edes tulevat esille...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.6.25 08:46:24

Kuuluuko siihen 1500e myös lapsesi kulut?

Lähettäjä: Nonna 
Päivämäärä:   5.6.25 09:52:12

Jos tuollainen asenne, ja muiden ihmisten kanssa noin puhuu niin kyllä suhde on siinä. Valitettavasti. Lähde lapsesi kanssa, osta oma asunto ja ala kartuttaa omaisuuttasi.
Tapaat vielä miehen jolle on ylpeys pitää huolta naisestaan. Mitään muuta ei kenenkään naisen tulisi hyväksytä. Olet arvokas, muista se.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.6.25 10:05:15

Tuohan kuulostaa siltä, että säästät sekä rahaa että aikaa, jos lopetat "lokkeilun." Jatkossa kaikki puoliksi, myös ne kotityöt. Jos siis asumisen kustannukset kokonaisuudessaan ovat alle 1500€/kk, sinä säästät tässä uudessa diilissä ja voit kerryttää myös omaa omaisuuttasi niillä säästyneillä rahoilla.

Päivämäärä:   5.6.25 10:10:41

” Jos asunnon o.istajalla ei olekaan varaa yksin maksaa asuntonsa kuluja, tulisi ainakin tarjota puolisolle mahdollisuutta yhteisomistukseen siinä suhteessa kun hän talon kustannuksia ja lainaa maksaa.”

Totta kai, parisuhteessa pitäisi ylipäätänsä puhua asumiskuvioista ja niiden tulevaisuudesta.

Mutta jos toinen valmiiksi omistaa asunnon jossa halutaan asua, ei sen muuttaminen yhteisomistukseen usein ole järkevää, koska pitää maksaa varainsiirtovero, jos ostaa asunnosta puolet. Eikä omistusasunto läheskään aina ole mikään hyvä sijoitus, eli monesti se asuntoa omistamaton voi ollakin paremmassa asemassa vaikka vähän maksaisikin ”vuokraa”.
Varsinkin aloittajan tapauksessa kun hän vielä tuo lapsenkin mukanaan taloon, pidän ihan kohtuullisena että aloittaja maksaa pienen summan kuussa ”vuokraa”, kalsi ihmistä kuitenkin kuluttaa asuntoa enemmän kuin yksi.

Mutta tuo aloittajan 1500€/kk kuulostaa aika järjettömältä summalta. Aloittajan tapauksessa tuntuu ettei nuo kulut ole oikein kellään selvillä ja aloittaja vaan maksaa tiettyjä kuluja. Eli siksi kannatan sitä että kaikki kulut listataan ja sitten oikeasti jaetaan puoliksi (ja lopulsi mietään halutaanko jokin ”vuokra”, se on asia erikseen eikä liity muihin kuluihin.

Lähettäjä: ciel 
Päivämäärä:   5.6.25 11:38:07

Talo on anopin nimissä. Vuokraa tms. ei tarvitse hänelle maksaa. Puoliso hoitaa talon kiinteistöveron, jätemaksun ja sähkö- ja vesilaskun. Minä osallistun talouden kuluihin hoitamalla valtaosan ruokakauppaostoksista ja tekemällä enemmän kotitöitä.

Lähettäjä: Janna 
Päivämäärä:   5.6.25 11:58:42

Talo on puoliksi, kaikki kulut ja rahat yhteisiä. Minä hoidan laskut ja siirtelen rahoja tililtä toiselle niin, että kummallakin on saman verran käytössä. Loput laitan säästötilille, josta yhdessä sovitaan ja maksetaan, mitä isompaa tarvitaan. Näin on toimittu yli 30 vuotta, eikä rahasta ole tarvinnut riidellä (jostain muusta kyllä joskus).

Päivämäärä:   5.6.25 18:55:11

"Selvittää, että maksan korkoja. Ihmettelin, että miksi maksan korot jos hän saa hyödyn eli laina lyhentyy."

Koroilla ei laina lyhene. Mielestäni korot on juoksevia kuluja jotka maksetaan puoliksi.

Meillä on yhteinen asuntolaina ja taloustilanne, jolta maksetaan kaikki asumisen kulut. Palkat on suurin piirtein saman verran ja taloustilille laitetaan sama summa.

Lähettäjä: Pilkku 
Päivämäärä:   5.6.25 21:35:44

Mies maksanut 900€/kk ja Heila 1500€/kk? Mitä väliä millä nimillä ne kulut menee jos Heilan kulut pienenee sillä että "lokkeilu loppuu" ja kulut puolitetaan. Plus että siellä ei tarvitse kotiorjana toimia. En nyt oikein ymmärrä.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   5.6.25 21:51:13

Meillä mies maksaa kaikki laskut, minä hoidan ruokaostokset. Näin on menty liki 30 vuotta, kaikki omaisuus on yhteistä. Ei riidellä rahasta. Jos lähdetään lomareissuun, mies maksaa kaiken.

Lähettäjä: Outs 
Päivämäärä:   5.6.25 22:07:55

Sisarelleni kävi avoliitossa niin, että hän maksoi ruuat, ja juoksevat kulut, joista ei tavallaan jäänyt kuitteja tms, ja kun ero tuli, lähti muovikassissa omat vaatteensa ja siinä se, mies oli maksanut kaikki mikä " näkyi" eli asunnon kulut. Oli kuitenkin osallistunut ihan kunnolla yhteisiin menoihin, mutta se siitä.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   6.6.25 00:49:27

Vuokralla asuessa kaikki meni puoliksi, paitsi, jos toinen oli työtön tai opiskeli toisen ollessa töissä: silloin kulut jaettiin tulojen suhteessa.

Omistusasunnossa juoksevat kulut puoliksi (hoitovastike, sähkö, vesi....) ja rahoitusvastikkeet, yhtiölainat ymv. korjauskustannukset omistusosuuksien suhteessa.

Tänä vuonna mies on maksanut asumiskulut nykyisestä kämpästä, minä matka- ja kuntotutkimuskustannukset seuraavaa etsittäessä.

Päivämäärä:   6.6.25 01:26:48

” Sisarelleni kävi avoliitossa niin, että hän maksoi ruuat, ja juoksevat kulut, joista ei tavallaan jäänyt kuitteja tms, ja kun ero tuli, lähti muovikassissa omat vaatteensa ja siinä se, mies oli maksanut kaikki mikä " näkyi" eli asunnon kulut. ”

Tämä on tosiaan aika iso riski, että toinen maksaa ruuat ja toinen muut kulut. Eihän se riski välttämättä koskaan konkretisoidu, mutta jos ero tapahtui, sitä ihminen voi muuttua yllättävän paljon, jos esim katkeroituu syystä tai toisesta.

Varsinkin jos omistetaan yhdessä asunto, olisi syytä kummankin maksaa osuutensa todistettavasti.

Enkä oikein näe, miten tuo on edes reilu tapa jakaa kulut. Ruokakulut kun voi vaihdella niin paljon ja jos on lapsia, ne lisääntyy vuosien mittaan siinä missä asumisen kulut voi vähentyä, jos on omistusasunto ja laina pienenee.

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   6.6.25 06:35:58

Asutaan miehen omistamassa asunnossa. 2 yhteistä lasta ja ollaan naimisissa. Minä maksan ruoat, oman puhelinliittymän ja toisen lapsen liittymän, kodin netin, oman auton bensa kuluttua ja ostan lapsille, itselle ja usein myös miehelle vaatteet.

Mies maksaa ihan kaikki talon kulut (meillä talon lisäksi, saunarakennus/vierasmaja ja autotalli), kaikki vakuutukset, lasten harrastukset, loma matkat, ostanut perheen autot ja toinen minun käytössä, lapsille pyörii ja kaikki harrastus välineet jne.

Aloittajan tilanteessa eroaisin.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   6.6.25 08:01:54

Asutaan miehen velattomassa omakotitalossa. Hän maksaa kaikki asumiseen liittyvät kulut. Minä maksan käytännössä vain omat kuluni, auto, puhelin, vakuutukset ja kesämökkini. Ostan myös ruokaa toisinaan. Lomamatkoista kustannan omasta osuudesta 1000 euroa, ylimenevän osan mies kustantaa. Myös reissun ruoat ym. kulut.
Minä olen pienituloinen, mies kuuluu suurituloisiin. Mies itse ehdotti tätä järjestelmää, olin valmis maksamaan oman osuuteni.
Saas nähdä, tullaanko minuakin vielä syyttämään lokkeilusta. Ainahan tästä voi lähteä omilleen, jos ei suhde toimi.

Lähettäjä: Viivi 
Päivämäärä:   6.6.25 08:37:08

Kun tapasin miehen mulla oli myös oma omistusasunto. Laitoin sen vuokralle jossain vaiheessa kyllä. En maksanut silloin miehelle mitään, ei pyytänytkään. Olin äitiyslomalla ja kotiäitinä niin eipä siinä olisi mitään makseltukaan. Ruokia ostin ehkä enemmän ja lasten juttuja. Sitten muutettiin ja nyt maksan puolet tontin vuokrasta. Se tekee noin 2200€/v. Sähkö ja kodin vakuutus on miehen nimissä. Minä maksan vain lasten vakuutukset (kalliit) ja oman auton vakuutuksen. Lapsilisät menee miehen tilille ja hän maksaa niillä lasten harrastuksia. Minä taas maksan toisen lapsen kalliimpaa harrastusta. Ruokakaupassa käyn enemmän ja ostan lasten vaatteet käytännössä yksin. Mies ostaa kalliimmat ostokset kuten pyörät. Ja minä tykkään sisustaa niin ostan huonekalut ja pihatarpeet. Samoin hoidan yksin koiran kulut, eläinlääkärit ym. Suoratoistopalvelut on kaikki minun nimissä. Mies tienaa huomattavasti paremmin kuin minä.

Varmaan olen jonkun mielestä siivellä eläjä, mutta eron tullen varmasti muuttaisin vaan pois tästä ja takaisin sinne omaan asuntoon vaikka. Jos mies kuolisi niin lapsethan miehen perisi kuitenkin. Olen myös ajatellut tämän niin, että sitten kun omat vanhempani kuolevat niin perin heidän asunnon joten tulevaisuus on silläkin turvattu.

Ja omat puhelinlaskut meillä on erikseen ja kumpikin maksaa yhden lapsen liittymän.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   6.6.25 08:54:41

Rahoittasit sitten miehen asuntoa. Muuta pois. Kun mies saanut maksettua lainojaan tarpeeksi pois sanoo, että ei halua jatkaa kanssasi ja käskee muuttamaan pois.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   6.6.25 09:01:46

"Lähettäjä: .-.
Päivämäärä: 4.6.25 21:30:47

Mies on kyllästynyt suhteeseen ja aikaisemmin reilulta omaa rakasta kumppania kohtaan tuntunut sopimus alkaakin ärsyttää.

Erotkaa."

Tämä.

Jos kerran et omista asunnosta mitään mutta maksat kaikki ruoat (ruoka on todella kallista) ja teet ruoat ja kotityöt ja vielä maksat bensat ja muuta, ja kaiken kukkuraksi vielä tarjosit aikoinaan 500 e/kk vuokraa, et ole lokkeillut.

Mies ei ole enää rakastunut sinuun ja siksi alkaa nähdä raha-asiat nyt toisin. Tuohon ei auta se, että "pidät puolesi", vaan eroaminen.

Jatkossa ei kannata muuttaa toisen omistamaan asuntoon. Rahasi menevät kankkulan kaivoon, jos vuositolkulla asut toisen omistamassa asunnossa ja makselet pelkkiä juoksevia kuluja etkä ollenkaan lyhennä omaa lainaasi.

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   6.6.25 09:17:18

hmm; Kuinka niin kankkulan kaivoon, voihan sitä säästöön laittaa jos ei tarvi lainoja maksella.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   6.6.25 09:24:11

Eksän rivarista maksoin vastikkeen, sähkön ja veden. Lisäksi sain käyttää autoa, vaikka osallistuin vaan bensoihin. Ruoat puoliksi.

Lähettäjä: Lanttu 
Päivämäärä:   6.6.25 09:32:35

Alkaisin katsella omaa asuntoa viimeistään siinä vaiheessa kun miehen kaverit sekaantuvat asiaan.

Lähettäjä: herttinen 
Päivämäärä:   6.6.25 09:34:29

Ruokakauppakulut menee suurinpiirtein 50-50 ja autoa tankkaan silloin, kun polttoainetta kuluu minun työmatkoihin tai muihin "omiin" kulkemisiin. Lapsen ja koirien kuluja maksan enimmäkseen minä. Ja samoin jos itse haluan välttämättä jotain tänne kotiin hankkia.

Muut kulut maksaa mies. Hänen elinkeino määrittelee, että täällä korven keskellä pitkien välimatkojen päässä on asuttava ja minä en tällä hetkellä omista mistään mitään. Mies ei halua eikä pysty työn luonteen vuoksi pitämään esim. vanhempain- tai hoitovapaita ja vanhemmuuden vastuu kasaantuu enemmän minulle, joten senkin suhteen vähintään kohtuullista, että mies on se joka huolehtii enimmästä kustannuspuolesta myös tämän ajan.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   6.6.25 12:59:48

"Päivämäärä: 6.6.25 09:17:18

hmm; Kuinka niin kankkulan kaivoon, voihan sitä säästöön laittaa jos ei tarvi lainoja maksella"

Niin mutta jos ne rahat laitetaan juokseviin kuluihin yksin, ei välttämättä ole mitään mitä laittaisi säästöön. Aloittaja maksaa paljon juoksevia kuluja sen sijaan, että hän maksaisi juoksevista kuluista puolet ja laittaisi puolet säästöön. Hän esimerkiksi maksaa kaikki ruoat ja se on tosi kallista.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   6.6.25 13:06:14

Yli 30 vuotta asuttu miehen omistamassa asunnossa, tai siis mies oli osakas kuolinpesässä ennen kuin sai kokonaan itselleen. Jo yhdessä eletyt vuodet paljastavat, että kyse on vanhanaikaisesta parisuhteesta, jossa rahat ovat yhteisiä silloinkin, kun ovat eri tileillä. Emme edes muista enää, kuka on mitäkin maksanut.

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   6.6.25 22:05:47

Jos haluat vaurastua niin muutat vuokralle omaan asuntoon.
Ihan hirveä, alisteinen kohtelu.
Avioliittomaisessa suhteessa asuessani, on hyvä tietää omat oikeudet, jos "joutuu" pihalle. Asunnosta ei tarvitse lähteä miehen mielen mukaan , vaan sen määrittelee oikeuslaitos. Todennäköisesti miehen tulee hankkia sopiva vuokra-asunto sinulle ja lapselle, jos haluaa eroon pidemmästä suhteesta.

Jos olisit naimisissa niin ei ole sinun ja minun rahoja, van kaikki tulot on yhteisiä. Molemmilla on oikeus käyttää yhteisiä rahoja, ei siinä toinen osapuoli lain mukaan voi sanella rahankäyttöehtoja. Yhdessä voidaan sopia mutta sopimattakin voi rahoja käyttää. Ei siis tarvitse olla erikseen yhteistä tiliä, molemmat ovat elatusvelvollisia toisiaan kohtaan, jos ollaan naimisissa..

Ennenkuin muuttaa yhteen, on hyvä yhdessä käydä juristin luona, joka kertoo miten avoliitto tai avioliitto toimii rahanäkökulmasta yhdessä asumisen aikana ja mahdollisen eron tultua.

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   6.6.25 22:30:34

Mies maksaa lainan, vesi-sähkö-ja jätemaksut sekä vakuutukset. Koska hänen talonsa. Ja ihan hänen omasta tahdostaan. Enkä minä todella alkaisikaan maksaa lainoja tms asunnosta, johon minulla ei ole minkäänlaista omistusoikeutta. Minä ostan ruuat ym lähes kaiken mitä kaupasta tarvitaan, ja myös pääsääntöisesti ne teen sekä hoidan kotihommat.
Exä sai aikanaan minut puhutuksi maksamaan lähes kaiken, hän maksoi puolet lainasta ja jätemaksut, minä kaiken muun ja tein myös aika lailla kaiken. No, silloin ajattelin että eipä sillä niin väliä, yhteiseen hyvään menee. Kunnes toi tontille uuden naisen. Eipä ollut enää mitään väliä sillä yhteisellä tai lapsilla...

Lähettäjä: MiiMai 
Päivämäärä:   6.6.25 22:30:55

Teidän menot kuulostaa kyllä todella pieniltä, jos koko 2,5 hengen talouden kulut on 2400 e/kk? Eikö mies maksa mitään yhteisiä juoksevia kuluja?

Meillä neljän hengen taloudessa pelkkä asuminen&auto on yli 2000 e/kk (laina 1200, vastike 285, sähköt 200, vakuutukset, auto n. 500). Päivähoitomaksu 300, vanhemman lapsen harrastus 200. Päivittäistavarakauppaan menee n. 1000. Matkustelubudjetti on 300 (3 lomareissua kotimaassa vuodessa hiihtokeskuksiin tai urheiluopistoihin). Siivous 90. Suoratoistot, netti, lapsen känny n. 100.

Seurasin aiemmin menoja tarkemmin, nykyisin hyvin yleispiirteisesti. Siirrämme molemmat yhteisille tilille noin 2500 e/kk, jotta jää rahaa vähän myös puskuriin. Minun palkka on suurempi, mutta maksetaan 50-50, koska miehenkin palkka on suurempi kuin yhteisiin menoihin kuluva osuus, eli pystymme molemmat elämään samaa elintasoa. Minulla menee liki 1000 ridaukseen kuussa, joten sen jälkeen minulle jää suunnilleen yhtä paljon käytettäväksi omiin menoihin kuin miehellä ;)

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   6.6.25 22:36:52

Ja joo, tämäkin sankari oli sitä mieltä että minä olin lokkeillut, eikä minulla ole mitään osuutta mihinkään hankintoihin kun HÄN on ne ostanut. No, hänellä varmaan oli sitä rahaa niitä ostella, kun ei elämisen kustannuksiin osallistunut kuin ehkä ~400€/kk...

Päivämäärä:   6.6.25 22:44:31

” Jos olisit naimisissa niin ei ole sinun ja minun rahoja, van kaikki tulot on yhteisiä. Molemmilla on oikeus käyttää yhteisiä rahoja, ei siinä toinen osapuoli lain mukaan voi sanella rahankäyttöehtoja. Yhdessä voidaan sopia mutta sopimattakin voi rahoja käyttää. Ei siis tarvitse olla erikseen yhteistä tiliä, molemmat ovat elatusvelvollisia toisiaan kohtaan, jos ollaan naimisissa..”

Tämä ei muuten pidä paikkaansa. Oikeus omaan omaisuuteen (myös tulot) säilyy avioliitossakin. Elatusvelvollisuus kyllä on ja molempien tulee kykynsä mukaan osallistua perheen/puolison elatukseen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että puoliso voi käyttää omat ja toisen rahat miten lystää.

Lähettäjä: susse 
Päivämäärä:   6.6.25 22:51:25

meillä on kaikki yhteistä. molemmilla omat tilit, mutta yhteiset rahat. eli se maksaa kenen tilillä sattuu rahaa olemana, tai kummalla kortti on kassalla ekana valmiina.

asutaan tällä hetkellä vuokralla omakotitalossa, koska mulla on omistusasunto (eli meidän entinen koti missä asuttiin yhdessä) mikä ei ole vuosien myynninkään jälkeen mennyt kaupaksi. pääsääntöisesti maksan itse yhtiövastikkeen ym asunnon kulut ja mies maksaa meidän nykyisen kodin vuokran. minä maksan lisäksi oikeastaan kaikki meidän laskut (sähkö, vesi, roska, puhelimet, oman autoni kulut...) paitsi mies taitaa maksaa itse autonsa vakuutuksen ja netin.

mutta pointtina siis se, että esim kun asuttiin seurustelu alussa ennen lapsia tuossa minun omistamassa kämpässä, niin mies ei kyllä maksellut mitään vuokraa tms. eli kaikki ollut aina yhteistä, ja tulee olemaankin.

edesmenneen äitini sanoja lainatakseni "samaa konkurssia tässä eletään, eli ihan sama kuka maksaa kunhan kaikki tulee hoidettua."

Päivämäärä:   6.6.25 22:53:30

Mies muutti mun kerrostalokämppään, ja maksoi vastikkeen vajaa parisataa euroa. Itse maksoin lainan lyhennyksen tietenkin.

Muutettiib yhteiseen okt, nyt tietty kulut puoliksi. Yhteinen tili, josta lähtee lainanlyhennys ja josta maksetaan yhteiset laskut. Laitetaan tileille sama summa rahaa/kk ja siten, että puskuria kertyy pikkuhiljaa. Kauppaostokset kristillisellä tasajaolla puoliksi, käydään tekemässä viikko-ostokset yhdessä ja maksellaan vuorotellen tai periaatteella "se maksaa kummalla on rahaa". Rahasta emme ole juurikaan yhteisen 15v aikana riidelleet

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.