Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ahistaako muita kesä ja jatkuva

Lähettäjä: Pitäisi sitä ja... 
Päivämäärä:   4.6.25 16:05:21

Koko ajan täytyy ehtiä tehdä jotain.
Kaikki perushommat sisällä, ikkunoiden pesu ja kun koko ajan mennään niin sisällä on sotkusempaa, pyykkimäärä lisääntyy. Kaikki sadat pihatyöt, harrastukset, pitäisi ehtiä tehdä kaikkea kivaa, nurmikko kasvaa sitä tahtia, kun toinen pää on valmis niin saa jo aloittaa slysta. Kasvimaa, kesäkukat, lista on loputon.
En pysty enää tehdä mitäön kun tuntuu että kaikki kaatuu päälle, ahdistaa ja vit***aa koko kesä.

Re: Ahistaako muita kesä ja jatkuva

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.6.25 16:09:05

Valintoja, valintoja...

Asun pienessä talossa, tavaraa minimaalisesti, helppo pitää siistinä. Pieni puutarha jossa nurmikko ja perennat, hoidoksi riittää nurmikon leikkuu jonka hoitaa tuttu teini taskurahasta. Kasviksia saa kaupasta ja kesäkukkia voi ihailla luonnossa.
Harrastan työmatkapyöräilyä ja netfixin katselua, kesän aktiviteettina on metsäkävelyt, luonnonvesissä uinti ja jätskikioskilla käynti.

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   4.6.25 16:09:58

Sen teen mitä ehdin ja jaksan ja loput jätän tekemättä. Ei ahdista. Naapuria ahdistaa, mutta se on sen ongelma.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.6.25 16:59:48

No ei ahdista :) Ei sun ongelma ole se että on pihamaa ja kasvimaa ja harrastuksia. :D Ota rennosti. Maailma ei kaadu vaikka kasvimaa kuivahtaisi, kaikki "kaatuu päälle" vain omassa päässäsi :)

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   4.6.25 17:12:18

Mulla oli kolme vuotta ikkunat pesemättä. Mitään ei kaatunut eikä ketään ahdistanut. Tänäkin kesänä saattavat jäädä pesemättä mutta ihan sama.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.25 17:22:47

Alottajalla on helppo elämä jos huolet on tota laatua :D

Päivämäärä:   4.6.25 17:29:34

Kyllä!

Päivämäärä:   4.6.25 17:33:58

Ei ole mikään pakko laittaa kasvimaata ja kesäkukkia. Kesä on ilman niitäkin, ja porkkanaa, sipulia ja salaattia saa kaupastakin. (ei edes kesällä maksa juuri mitään).

Ikkunat ei karkaa mihinkään, jos niitä ei pese, voi myös palkata naapurin teinin ne pesemään, jos ne on PAKKO pestä.

Harrastuksiakin voi vähentää, jos ei jaksa, ota rennompi harrastus kesäksi, virkkaaminen, sanaristikot, lukeminen jne.

Ihan jos itse luo ongelmansa, ni sitten niistä joutaa kärsiäkin. Lomalla saa ja pitää rentoutua, ja ihan itse pitää itselle ne rajat laittaa.

Lähettäjä: marjut 
Päivämäärä:   4.6.25 17:49:44

Ei huolta, kohta sitä mennään taas talvea kohti. ;)

Päivämäärä:   4.6.25 17:52:34

Itsehän sinä päätät mitä teet ja mitä et. Noista luettelemistasi asioista suurimman osan voi jättää ihan huoletta tekemättä.

Päivämäärä:   4.6.25 17:53:11

Ei ahista

Lähettäjä: vanja 
Päivämäärä:   4.6.25 18:03:53

Hei nyt nutturaa löysemmäksi, eihän nyt tuollaisia asioita tarvitse noin suorittaa!
Mikä saa sinut ottamaan tuollaiset paineet noista asioista? Onko taustalla kuitenkin joku muu syy mikä sisimmissään sinua stressaa ja se purkautuu nyt noin?

Päivämäärä:   4.6.25 18:05:26

Ei ahdista. Olen luullut, että jatkuvasti sitä ja tätä puuhailevat ihmiset tykkäävät siitä, mutta näköjään jostain pihan laittamisestakin voi tehdä itsekidutusta.

Päivämäärä:   4.6.25 18:39:06

Ettekö te, jotka voitte jättää kaiken tekemättä halua mitään kivaa, siistiä kotia, nättejä kukkia, kesä tekemistä?
Hevosia ei voi laittaa kesäksi pois, muut harrastukset tauolla.
Itse varmaan kuolisin jos nurmikko olisi leikkaamatta kasvimaa ja kukkapenkit kasvaisi horsmaa, ikkunoista ei näkisi pihalle ja koti olisi likainen.
Tykkään puuhata ja tehdä, mutta kesä saa mut aina mielipuoleksi kun kaikkea ei ehdi.
Ja mökillekkin täytyy ehtiä...

Päivämäärä:   4.6.25 18:47:28

Ei. Minulla on kasvimaa ja kesäkukkia koska tykkään touhuta puutarhassa. Jos en tykkäisi, ostaisin ruokani kaupasta enkä laittaisi kesäkukkia. Nurmikon leikkaamisesta en tykkää, olen ratkaissut ongelman järkevällä pihasuunnittelulla jossa nurmikkoa ei ole juuri ollenkaan. Kasvillisuutta kyllä, mutta kun se on kunnolla tehty ei tarvitse kitkeäkään kuin kerran kesässä ja sekin on nopea homma. Paljon helppohoitoisempi kuin nurmikko, ja kauniimpi, ja luontoa ajatellen parempi. Koirien treenikentän olen jättänyt nurmikolle, vaikka periaatteessa se voisi olla hiekkaakin.

Ikkunat pesen ehkä kahden vuoden välein. Hoituu tunnissa, joten en jaksa siitä sen enempää stressata, sen kun menee ja tekee niin homma on pois alta. Pyykkäykseen ei mene aikaa juuri mitään, pyykit koneeseen on noin minuutin homma. Pyykit koneesta kuivuriin on puolen minuutin homma. Vaatekaapit heti kuivurin vieressä, ja joka iikka laittaa omat vaatteensa itse omaan kaappiinsa kun ne sieltä kuivurista lattialle leväyttää. Siitä on jokaisen helppo pomia omansa sitten. Yksi koneellinen pyykkiä vie omaa aikaa n. 5min, sisältäen omien vaatteiden järjestämisen kaappiin.

Teen asioita koska haluan tehdä asioita. Mikään pakko ei ole, ja niitä harvoja pakollisiakin asioita saa tehtyä hyvinkin helpoiksi ja nopeiksi. Mutta valittamalla se ei tapahdu.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   4.6.25 18:49:52

Asun kerrostalossa, syystä, ja nautin kesästä. Meillä on viihtyisä nurmikkopiha istutuksineen, jonka joku muu hoitaa.

Päivämäärä:   4.6.25 18:56:22

"Ettekö te, jotka voitte jättää kaiken tekemättä halua mitään kivaa, siistiä kotia, nättejä kukkia, kesä tekemistä?"

Minun kesäni ei ole mikään päättymätön työleiri juuri siksi, että haluan elämän olevan myös kivaa.

Kiva kesätekeminen ei ole jatkuvaa paikkojen laittamista, vaan jotain minkä koen mukavaksi, kuten lukeminen, luonnossa patikointi, museioissa ja kahviloissa käyminen, ystävien tapaaminen.

Siisti koti on kiva, mutta siisteys on katsojan silmässä. En tee yhtään mitään viimeisen päälle kiillotetulla ja järjestetyllä kodilla, voin käyttää aikani sata kertaa paremminkin.

Kukat saa kukkia. Jos minulla olisi piha, niin se ei taatusti vaatisi jatkuvaa raatamista, vaan olisi joku pörriäisniitty tms. järkevä, luontoystävällinen ja silmää miellyttävä.

Päivämäärä:   4.6.25 19:00:30

Nykyään villipuutarhat on muotia. Siis että voikukat saa kasvaa, nurmi olla pitkä, rikkaruohoja eli luonnonkukkia siellä täällä. Luonto ei tarvitse hoitoa, se ei ole luonnon ydin.

Ikkunoita ei tarvitse pestä, lintuyhdistykset suosittaa ettei niitä pestäisi ollenkaan jotta linnut ei lentäisi niihin. Nyt ei ainakaan kesäkuussa kannata pestä kun ovat heti siitepölystä keltaisinaan.

Päivämäärä:   4.6.25 19:19:28

Osittain villi piha, tai meillä on jo osittain villi piha, sinne ei saa mennä. Muuten se on kiva, mutta ei kiitos punkeille.
Olei, eli ihmiset ei vain halua mitään. Tai todella vähän.
Kyllä minä tuon pienen kasvimaan ja kukat hoidan, mutta haluan muutakin.
No ehkä sitä voi jättää pesemättä yhden kuukauden ikkunoita. Tunnissa ei kyllä kovin montaa ikkunaa pestä.

Päivämäärä:   4.6.25 19:36:04

Miten niin ihmiset ei halua mitään?

Järjestät ehdoin tahdoin elämästäsi työleirin, nauti siitä.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   4.6.25 19:36:57

Okei, eli jos ei haali omiin resursseihin nähden liikaa tekemistä ja ahdistu siitä niin ei halua mitään?

Toki voisi myös ajatella että on järkevää tehdä sen verran mihin oma jaksaminen riittää ettei koko kesä ole juoksemista ja suorittamista ja v*tuttamista, mutta onhan tuo aloittajan asennekin tavoiteltava. Ainakin jos tavoittelee sitä että ei olekaan syksyllä levännyt ja iloinen vaan stressaantunut ja verenpainelääkkeiden tarpeessa :D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.6.25 19:38:46

Miksi ahdistut asioista joita haluat tehdä? Vai haluatko sittenkään niitä oikeasti?
Minä teen kesällä mitä haluan eikä se ahdista mua tippaakaan. Kesässä on just se idea et saa tehdä mitä haluaa!! Tai olla tekemättä. Haluan käydä uimassa, menen jos mahtuu aikatauluun sopivasti, haluan mennä festareille, no liput on ostettu ja en malta odottaa!

Päivämäärä:   4.6.25 19:39:54

Mut ei mun kesä ole pilalla jos en kerkeä käymään uimassa, ens kesänä sitten. Tai kesäkukat, ne kuolee syksyllä kuitenki ja sit on muisto vain, no harm done

Päivämäärä:   4.6.25 20:20:15

Minä haluan kukkia. Kesäkukat on työläitä ja nurmikko on työläs. Perennat on helppoja, etenkin jos on maanpeitekasveja tiheästi myös. Joten olen ratkaissut kukka-asian isoilla perennapenkeillä. Mahtava kukinta keväästä pitkälle syksyyn asti, kitken kaksi kertaa kasvukauden aikana eikä ole paha rasti, yksittäisiä rikkaruohoja vain. Ja samaan aikaan nurmikosta iso osa katosi sinne kukkapenkkien alle. Tadaa, ei tarvitse kastella (paitsi joskus pitkinä kuivina hellejaksoina saatan jos jaksan), ei tarvitse nyppiä kukkia, ei tarvitse tehdä oikeastaan mitään muuta kuin ehkä tunnin tai parin verran kitkemistä 8kk aikana.

Yhden nurmialueen hoitaa ankat. Eipä niitä juuri hoitaa tarvitse kesän aikana, välillä vie vähän ruokaa ja kerran päivässä veden. On niillä kyllä lampikin, mutta haluan tarjota myös puhdasta vettä juotavaksi. Pitävät nurmen lyhyenä ja ovat ihan kivoja katsella. Jos ankkoja ei olisi niin sitten olisi robottiruohonleikkuri. Sisällä jo moppaava robo-imuri hoitaa ison osan siivouksesta.

Minä haluan aikaa harrastuksille ja levolle, joten minä en haali liikaa sellaista hommaa jota ei ole pakko tehdä. Peseekö joku oikeasti ikkunat joka kuukausi? Se on juuri sitä turhaa tekemistä :D

Ap kuulostaa ihan mun entiseltä työkaverilta. Josta onneksi pääsin eroon, oli raskasta seuraa. Ikinä ei mikään ollut hyvin ja kaikkialle sinkoiltiin kunnes oltiin ihan piipussa ja sitten valitettiin miten on raskasta ja kamalaa. Asennemuutos helpottaisi elämää kovasti.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   4.6.25 20:22:11

Just ajelin loppuun varmaan hehtaarin pihan maalla, ei minua v''ituta, koska otan tuonkin hyvänä hyötyliikuntana. :) Kesäkukat ja pieni perunamaa istutettuna jo. Pikkuhiljaa kun tekee, eikä ota stressiä.

Päivämäärä:   4.6.25 20:32:32

"Miksi ahdistut asioista joita haluat tehdä? Vai haluatko sittenkään niitä oikeasti?"

Ahdistun kun ei ehdi! Ei mua tekeminen ota päähän, vaan se kun kaikki on kesken ja lisää vaan tulee, kesällä! Talvella ei ole näin paljon tekemistä.
Tänäänkin ehdin vain laittaa ruuan, käydä tallilla, leikata vähän nurmikkoa ja trimmeröidä, sekä saunoa.
Lisäksi päivä päättyy aina noin klo 19.30 kun lasten iltatoimet alkaa. Näin kesällä toki venyy.

Lähettäjä: Sad Lisa 
Päivämäärä:   4.6.25 20:40:52

Aloittaja, ymmärrän sinua. Samassa veneessä ollaan.

Päivämäärä:   4.6.25 20:50:09

Tee vähemmän. Ehdit keräillä vaikka niitä kesäkukkia ja jynssätä kuukausittain ikkunoita muutaman vuoden päästä kun lapset ovat itsenäisempiä ja osaavat itse hoitaa iltatoimensa.

Toki jos haluaa haalia tekemistä enemmän kuin ehtii tehdä, niin se on silloin oma valinta. Älä ainakaan lähipiirille asiasta valita, omia valintoja kun ei kannata muiden niskaan kaataa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   4.6.25 20:53:26

Ikkunat pesty jo keväällä -kevätauringossa kaikki lika näkyy ..

Lähettäjä: Sap 
Päivämäärä:   4.6.25 20:58:25

Mäkin ymmärrän aloittajaa. Kesä on lyhyt ja olisi mukava ehtiä tehdä rauhassa kaikkia kesäjuttuja. Meillä ajan syö maatila ja sen työt, kesällä kun pitää hoitaa rempat sun muut kaikkien päivittäisten pakollisten töiden lisäksi. Tänää aloitin työt klo 6 ja äsken lopetin :D Ei hirveästi ole enää jaksamista mennä kuopsuttamaan kasvimaata tai puutarhaa vaikka haluaisin. Iltatalli ja suihkun kautta nukkumaan koska huomenna odottaa taas samanlainen päivä. Haaveilen kyllä päivittäin jostain rannalla löhöämisestä tai museoissa käymisestä mut ehkä sitten eläkkeellä :D

Päivämäärä:   4.6.25 21:00:05

"Toki jos haluaa haalia tekemistä enemmän kuin ehtii tehdä"

Näinhän se on, mutta kun kesällä on niin paljon kaikkea pakollista, jonka jälkeen ei jää aikaa huilaamiseen ja kesästä nauttimiseen ja kun on sellainen olo että niitäkin on pakko tehdä, koska kesä!

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   4.6.25 21:38:01

Kesällä tahtoo tulla aikapula ja sen myötä stressi. Ei sitä vaan ehdi eikä jaksa kaikkea. Siksi erittäin tärkeä taito on opetella luistamaan kaikesta mikä ei ole ihan pakollista tai kivaa. Tekee vain pakolliset jotenkin huitaisemalla ja antaa itselle kerrankin aikaa niihin oikeasti kivoihin.

Ikkunat voi pestä sitten joskus. Kukat voi ostaa valmiina. Kasvimaalle voi hyvin riittää vaikka ruohosipuli ja kukat. Kaikkiin kesätapahtumiin ei tarvitse jaksaa mennä. Lievä erakoituminen on ihan luvallista. Harrastukset voi jättää vaikka tauolle. Ei tarvitse suorittaa kaikkea kesä kivaa. Ainakin somepäivitykset kannattaa jättää välillä tekemättä. Ei niitä kesällä kukaan ehdi oikeasti lukemaan.

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   4.6.25 22:12:30

Aloittajan pitää nyt vaan saada oma pää kuntoon ja oppia arvostamaan sitä että on ylipäätään edes mahdollista tehdä kaikkia noita asioita. Toiset nuoret makaa sairaalassa syöpähoidoissa ja sinä kehtaat valittaa ahdistusta. Ehkä joskus opit vielä ymmärtämään mikä on tärkeää ja mikä ei.

Lähettäjä: Sap 
Päivämäärä:   4.6.25 22:32:59

Ainahan jokaisen jokaiseen ongelmaan ja stressin aiheeseen voi sanoa että aina jossain jollain on asiat huonommin. Ei se silti tarkoita, että pystyisi tuosta noin vaan muuttamaan oman elämänsä ahdistusta aiheuttavia asioita sormia napsauttamalla. Jos aletaan ajattelemaan suuressa mittakaavassa, niin kukaan suomalainen ei saisi valittaa mistään koska meillä on kaikilla masu täynnä ja pehmeä sänky ja katto pään päällä ja valtion elättämässä.

Päivämäärä:   4.6.25 22:45:55

Ei. Talvi on paljon raskaampi ja työläämpi.

Päivämäärä:   4.6.25 23:25:27

Ei. En vain muuten tykkää kesästä, kun silloin oikein korostuu se, että elämä on niin tyhjää. Ei ole lemmikkejä, ei kavereita, ei parisuhdetta, ei harrastuksia, ei oikein mitään. Osa-aikatyö on muutaman tunnin viikossa, senkin teen yksin eli ei ole edes työkavereita. Valmistuin juuri (etäopinnot) eli sitäkään ei ole enää. Elän sellaista erakon elämää joka olisi silloin pahimpana koronahuippuna ollut oikea ihanne.

Eli ei todellakaan stressaa, toimeentulo korkeintaan, muuten tylsistyn kuoliaaksi.

Päivämäärä:   5.6.25 06:27:05

Ikkunat pesin jo huhtikuussa, kun lämpeni ja kasvihuoneen ja kasvimaan valmistelin toukokuussa ja nyt on kaikki tehtynä ja jäljelle jäävän nurmikonleikkuun otan hyötyliikuntana. Kannattaa porrastaa niitä hommia keväällä. Ja pyykitkin kuivuu ulkona sekunnissa.

Päivämäärä:   5.6.25 08:09:10

Onhan tämä kevät aina kiireistä pihahommien ja muiden takia, mutta nykyään kevät alkaa aikaisemmin, joten hommia on voinut vähän jakaa, kuten yllä. Teen itse aina niin, että kevään puuhaan ahkerastii ja heinäkuussa sitten vaan löysäilen ja nautin ja lataan akkuja talvea varten, kun on loma. Olen jättänyt siksi aikaa harrastuksetkin pois, tekee ihan hyvää olla vaan ja ruohon leikkaan ihan vaan siksi, että en saa makuuhaavoja aurinkotuolissani..

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.6.25 08:44:53

Miksi tehdä omasta kesästään noin vaikea?

Nurmikko veks tai robo töihin, kesäkukat pois ja kukkapenkkeihin muutama havukasvi ja kukkiva pensas, loput pahvien ja paksun katteen alle.

Ikkunat voi pestä myöhemminkin tai ensi vuonna jo keväällä.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   5.6.25 09:16:51

Ei ahdista. Tosin elämäntilannekin ihan erilainen kuin aloittajalla. Tunnen omat rajani, ja nautin mm puutarhatöiden tekemisestä mutta en aja millään tekemisellä itseäni loppuun. Talvella elämää rytmittää puulämmitys ja lumityöt; kesällä viljely, kasvien hoito, nurmikonleikkuu, kitkeminen, haraaminen, kastelu jne. Loppukesä ja syksy onkin ne tapahtumarikkaimmat kun sadonkorjuu ja säilöminen alkaa toden teolla. Lisäksi harrastukset on sellaisia jotka ei sido aikaan eikä paikkaan ja jotka voi halutessaan jättää tauolle miten vaan.

Ikkunoita voi pestä vaikka yhden viikossa, ja niin yleensä teenkin. Mikä idea ja pakko ne on tehdä yhdellä kertaa? Pesen kerran - kahdesti vuodessa joka ikkunan kaikki pinnat, ja lisäksi tarvittaessa pelkkiä sisä- ja ulkopintoja jos tulee sormenjälkiä, nokeentuu ulkopuolelta tms.

Lähettäjä: Ja hei 
Päivämäärä:   5.6.25 09:48:15

kesällä ei tarvitse grillata, jos ei halua! :)

Lähettäjä: jipo 
Päivämäärä:   5.6.25 09:54:38

Joutuu kyllä komppailemaan muita, aloittaja keksii itselleen niin paljon "pakollista" tekemistä, että ahdistuu. Mitä iloa siitä "kivasta" kesätekemisestä sinulle on, jos vain ahdistut siitä. Ei elämää kannata järjestää noin.

Kannattaa oikeasti katsoa sitä omaa tekemisten listaa kriittisellä silmällä ja miettiä, mitä siitä jättää pois niin että voi nauttia asoista. Ei tuossa itse kerätyssä ahdistuksessa ja v*tutuksessa ole mitään järkeä.

Meillä tulee kesällä sisälle vähemmän sotkua, koska ollaan suurin osa ajasta ulkona. Jos tulee pyykkiä, niin se laitetaan pyykkikoriin. Pesukoneen täyttö ja käynnistys vie 3 minuuttia ja kuivurin kanssa about saman aikaan. Meillä on isot kasvimaat, ja kyllähän ne hommaa teettää, mutta tykätään siitä. Jos ei ehdi tai jaksa niitä hoitaa, niin ei me silti nälkään kuolla ja kaupasta saa ruokaa. Niihinkin kannattaa suhtautua ihan vaan harrastuksena.

Me hankittiin myös robottiruohonleikkuri helpottamaan arkea. On isot nurmikkoalueet ja niiden ajelemisessa meni sen verran aikaa, että haluttiin keskittyä myös muuhun (pihalta löytyy kyllä myös isot kukkaniityt, perenna-alueet yms. mutta nurtsit miellyttää miedän silmää). Nyt ruoho ajetaan käsin alkukesästä, ja sen jälkeen robo hoitaa ylläpidon. Välillä käyn kukkapenkin reunat siimaleikkurin kanssa läpi, mutta jos en ehdi, niin ei siihenkään kukaan kuole.

Lähettäjä: Paskahomma 
Päivämäärä:   5.6.25 10:03:49

Ei ole pakko mennä massan mukana tässäkään asiassa.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   5.6.25 10:14:58

Miksi pitää olla kasvimaa? Itse laitoin joskus mm. salaattia, kurkkua ja kesäkurpitsaa. Sitten totesin, että kasvikset on halpoja satokauden aikana kaupassa ja sillä hinnalla, mitä menee multiin, siemeniin ja taimiin, saan jo ostettua kaupastakin ruokaa. Eikä yarvitse stressata kastelusta silloin kun lähtee pois kotoa.

Ja mitä työlästä on kesäkukissa? Istuttaa ja sen jälkeen vain kastelee. Hankin sellaisia kukkia, mitkä kestävät hyvin erilaisia sääoloja ja kastelukaan ei ole niin tarkkaa.

Muuten olen valinnut pihaan helppohoitoisia pensaita ja mahdollisimman vähän nurmikkoa.

Mutta se täytyy myöntää, että kesässä on rasittavatkin puolet. Minua hiukan rasittaa, että kesällä jotenkin kaikkien oletetaan olevan tosi aktiivisia ja sosiaalisia. Pitäisi jaksaa lähteä kaikenlaisiin tapahtumiin ja juhliin. Sisällä netflixin tuijottaminen on paheksuttavaa, kun pitäisi olla ulkona nauttimassa säästä. Tavallaan se onkin ihan mukavaa, että on paljon menoja ja haluankin olla paljon ulkona. Mutta kyllä sitten taas syksyllä on ihan mukava vetäytyä sohvalle viltin alle. Väsyn kaikesta sosiaalisuudesta, niin talvi on ihan tervetullut lepoaika.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   5.6.25 10:21:30

"Näinhän se on, mutta kun kesällä on niin paljon kaikkea pakollista, jonka jälkeen ei jää aikaa huilaamiseen ja kesästä nauttimiseen ja kun on sellainen olo että niitäkin on pakko tehdä, koska kesä!"

Oikeasti, jos sinulla on liian iso talo ja liian iso piha niin muuta pienempään paikkaan, jossa ehdit nauttiakin siitä pihasta eikä elämä ole pelkkää siivoamista ja laittamista.

Joskus ihminen haluaa enemmän kuin mihin rahkeet riittää ja kaikkein parasta olisi silloin järkeistää se eläminen.

Minä ehdin kesällä kaiken minkä haluankin ja nautin kaikesta mikä minulla on.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   5.6.25 10:33:03

Kyllä välillä ahdistaa, juurikin se tuntien loppuminen vuorokaudesta ! Ja kyllä tässä ihan tarpeeksi näkee näitä "itselleen armollisten" pihoja ja tiluksia... ja koteja. Että sen verran kannattaa haalia kun voi kunnolla hoitaa.

Lähettäjä: djd 
Päivämäärä:   5.6.25 10:37:38

Asun kerrostalossa, niin nurmikkoa ei tarvitse leikata eikä ole muitakaan kesähommia. Mutta ikkunoiden pesuun voi ottaa ammattilaisen tai sitten pestä kaverin kanssa kahdestaan. Monilla nuorilla on siivousfirma/toiminimi ja työllistävät itseään piha- ja siivoushommilla, joten jos et itse jaksa, niin voisit palkata siihen vaikka ulkopuolisia.

Minullakin on järkevä määrä tavaraa enkä koko ajan vaihda vaatteita ja lakanoita, niin pyykkimäärä pysyy aisoissa ja siivoaminenkin on suht vaivatonta. Ja kun vetää lattioilta enimmät pois päivittäin niin ei lattiatkaan pahaksi pääse.

Mutta muuten sitten vähän rasittaa se, että pitäisi tehdä kesällä vaikka mitä, matkustaa, kehittää itseään, täyttää elämänsä aktiviteeteilla. En jaksa, ei ole varaa, ei ole ketään kenen kanssa mennä ja tehdä. Ja koska en jaksa, niin nautin siitä, että voin vain olla ilman aikatauluja.

Kun joku kysyy, mitä aiot kesällä tehdä tai mitä kesällä teit, niin yleensä vastaus on "sitä samaa kuin muutenkin, mutta nyt vain löhösin ja lepäsin, kun kerrankin siihen oli mahdollisuus eikä tarvitse koko ajan olla aktiivinen".

Lähettäjä: orro 
Päivämäärä:   5.6.25 10:38:53

Asun kerrostalossa, niin nurmikkoa ei tarvitse leikata eikä ole muitakaan kesähommia. Mutta ikkunoiden pesuun voi ottaa ammattilaisen tai sitten pestä kaverin kanssa kahdestaan. Monilla nuorilla on siivousfirma/toiminimi ja työllistävät itseään piha- ja siivoushommilla, joten jos et itse jaksa, niin voisit palkata siihen vaikka ulkopuolisia.

Minullakin on järkevä määrä tavaraa enkä koko ajan vaihda vaatteita ja lakanoita, niin pyykkimäärä pysyy aisoissa ja siivoaminenkin on suht vaivatonta. Ja kun vetää lattioilta enimmät pois päivittäin niin ei lattiatkaan pahaksi pääse.

Mutta muuten sitten vähän rasittaa se, että pitäisi tehdä kesällä vaikka mitä, matkustaa, kehittää itseään, täyttää elämänsä aktiviteeteilla. En jaksa, ei ole varaa, ei ole ketään kenen kanssa mennä ja tehdä. Ja koska en jaksa, niin nautin siitä, että voin vain olla ilman aikatauluja.

Kun joku kysyy, mitä aiot kesällä tehdä tai mitä kesällä teit, niin yleensä vastaus on "sitä samaa kuin muutenkin, mutta nyt vain löhösin ja lepäsin, kun kerrankin siihen oli mahdollisuus eikä tarvitse koko ajan olla aktiivinen".

Lähettäjä: jipo 
Päivämäärä:   5.6.25 11:11:18

"Ja kyllä tässä ihan tarpeeksi näkee näitä "itselleen armollisten" pihoja ja tiluksia... ja koteja. Että sen verran kannattaa haalia kun voi kunnolla hoitaa."

Mitä se sinua rassaa, jos jonkun muun piha ja tilukset ei ole hoidettu "kunnolla". Jokaisella on omanlaisensa käsitys siitä, mitä se kunnolla hoitaminen on. Mullakin on välillä likaiset ikkunat ja rehottava piha. Silti päätän josksu vaan mennä riippukeinuun lukemaan, kuuntelen kun pörriäiset pörrää siellä pöheikössä ja eipä se ikkunoiden likaisuus siellä sisätiloissa haittaa, kun ei siellä edes ole ketään. Ja kasvimaallakin porkkanat ja sipulit kasvaa iloisesti "rikkaruohojen" eli luonnonkasvien seassa - eipä näytä perinteisen viljelijän silmään kunnolliselta, mutta niin kauan kuin satoa tulee, olen tyytyväinen. Itselle sitä elämää eletään, eikä siksi, että mitäköhän jotkut muut mun pihasta ja ikkunoista ajattelee.

Kasvimaata ei tietenkään pidä olla, mutta ainakin minulle sen pitäminen on tosi mieluisa harrastus. Yleensä vihannekset omasta maasta on maukkaampia kuin kaupan, ja myös tiedän, ettei niiden kasvatuksessa ole käytetty myrkkyjä ja muutenkin ruuan kasvatuksessa on pyritty aiheuttamaan ympäristölle mahdollismman vähän vahinkoa. Esim. omat tomaatit on maultaan ihan eri maata kuin kaupan tomaatit. Lisäksi on aivan ihanaa aloittaa ruuanlaitto sillä, että kävelee kasvimaalle hakemaan ainekset ja pääsee tekemään ruokaa supertuoreista raaka-aineista.

Nuo sosiaalisuuspaineet ovat tuttuja minullekin, mutta olen oppinut sanomaan niillekin ei, jos ei huvita. Jään mieluummin kotiin nauttimaan puutarhatöistä.

Päivämäärä:   5.6.25 11:23:07

No ei ahdista, koska elämä on valintoja. Meillä on pieni piha, joten nurmikkoa ei ole paljoa. Rajalla pensaat näkösuojana, mutta mitään kukkapenkkejä tai kasvimaita ei ole koska ei kiinnosta niitä hoitaa. Kesäkukat ostan terassille, hyvällä tuurilla ne kestää elokuulle asti.
Ikkunat pesen joskus ja jouluna. Kotona perussiistiä, kunnon siivous joka toinen viikko. Robotti-imuri hoitaa imuroinnin ja ”ylläpitomoppauksen”.

Kyllähän joidenkin mielestä esim. meidän piha on kamalan näköinen, kun ei ole kasvimaata ja kukkapenkkejä, mutta miksi ottaisin sellaisia vaivoikseni, koska ei ole mielenkiintoa niiden hoitamiseen?

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   5.6.25 11:33:23

Ei stressaa todellakaan. Meillä siivotaan jatkuvasti niin että kyllä se talo on ihan siisti kesälläkin ilman kummempaa puunausta. Ikkunat on viimeksi pesty varmaan 3 vuotta sitten mutta ei ne kyllä ole mitenkään erityisen likaisetkaan, miksi olisi.

Vuosien varrella on valikoitunut sellaiset kukat jotka kestää ja kasvaa helposti ilman kauheaa vaivannäköä ja jos ne kuolevat niin sitten kuolevat. Enemmin nuo näyttävät kukoistavan sitä paremmin mitä huonompi hoito on. Viime kesänä unohtui tomaattien kastelu Jane näivettyi, etanat söi kaikki herneet ja muutenkin puutarha näytti enemmän viidakolta kun oli kiireitä pienen lapsen kanssa. Ei se mitään, tänä kesänä lapsikin on tykännyt leikkiä puutarhassa enemmän niin on tullut hoidettua sitäkin paremmin. Sellaista se elämä on.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   5.6.25 12:10:43

Ei ahdista. En leikkaa nurmikkoa usein, en laita ”kesäkukkia”. Luonnossa on kivaa katseltavaa sellaisenaan! En koe, että ois pakko tehdä juuri mitään.

Päivämäärä:   5.6.25 12:51:15

Kyllähän se loppukevään ja kesän stressi välillä ahdistaa kun pitää jatkuvasti tarkkailla keliä suunnitella tekemisiä, eikä oikein osaa rentoutua oli mahdollisuutta tai ei ennen kuin keväthommat on paketissa. Kun pellot ja elukat on kesäkuosissa, on hetki aikaa hengittää, remontoida ja huoltaa ennen kuin alkaa sitten sama stressi loppukesän kanssa.

Meillä eletään kesät pellossa, sisähommia tehdään huonommilla keleillä ja välillä tuntuu ettei sisällä käydä kuin pistämässä pää tyynyyn, jos sitäkään. Ikkunoiden pesu ei tosiaan ole pakollisten töiden listalla. Kesäkukat on kivoja, mutta ruukuissa ja amppeleissa koska kukaan ei ehdi tai halua viettää aikaa penkkiä kitkemällä.
Nurmikko välillä rehottaa, mutta ei se ole niin justiinsa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.