Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko sinulla ketään, joka auttaa tarvittaessa?

Lähettäjä: haasa 
Päivämäärä:   4.6.25 15:24:32

Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, kun siinä moni hoki, että pyydä jotakuta käymään puolestasi kaupassa ja aloittaja sanoo, ettei ole ketään.

Onko sinulla ketään, joka auttaa, kun tarvitset apua? Joku, jolle soittaa esim. Voitko hakea särkylääkettä ja pudottaa postiluukustani, kastella kasvit tai hoitaa kissan kun olen reissussa, tuoda kassillisen ruokaa kun itse sairastan kotona tai ottaa luokseen yöksi, kun omassa kotikerrostalossani oli tulipalo ja savukaasujen vuoksi haluan muualle.

Kaveri, naapuri, kaverin kaveri tai joku? Tai auttaisitko itse, jos joku kaverisi soittaisi sinulle, että kaverinsa tarvitsee särkylääkettä tai kassillisen ruokaa kotiovelle, eikä itse pääse, joten voisitko käydä hänen puolestaan.

Minä voisin vannoa, että joku kyllä löytyy, joka tarvittaessa auttaa. Joku kaverin kaveri tai naapurin kaveri varmasti auttaisi. Ja itsekin olen auttanut kaverin kaveria, jota en edes tuntenut.

Re: Onko sinulla ketään, joka auttaa tarvittaessa?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   4.6.25 15:26:19

On.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.6.25 15:26:52

Aika vähissä ovat, tällä hetkellä yksi naapuri on sellainen, jolle voisin soittaa. Yksi sukulainen asuu riittävän lähellä. Muuten kaikki läheiset vähintää 30km päässä tai esim sairaita itse, niin etteivät voisi olla hätätilanteessa avuksi. Minä olen aina se, joka auttaa muita mutta itse en tiedä, kuka tulisi hätiin jos mulle tapahtuisi jotain.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   4.6.25 15:34:49

On. Pyrin järjestämään asiat mahdollisimman pitkälle itse, aina se ei riitä mutta apua löytyy tarvittaessa. Autan tietenkin itsekin mutta viime aikoina olen ollut enimmäkseen siellä apua tarvitsevalla puolella.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   4.6.25 15:36:30

On.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   4.6.25 15:37:48

On. Eli saan apua ja olen siitä aina kiitollinen, ja autan puolestani muita aina kuin vain mahdollista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.25 15:38:53

On.

Miehelle, vanhemmille, yhdelle ystävälle ja pikkuveljelle voisin soittaa koska tahansa.

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   4.6.25 15:39:40

On. Useampikin. Mutta apu on toki molemminpuolista.

Lähettäjä: Ylb 
Päivämäärä:   4.6.25 15:42:04

On, mutta en pyydä melkein koskaan. Onneksi asun paikassa, jossa kotiinkuljetus tuo kaupasta ruoat ja särkylääkettä. Eläinten hoidosta maksan kun olen poissa. Kämppis kastelee kukat. Jos ollaan pois samaan aikaan niin jätän sopivalla ilmalla kukat ulos tai viritän kastelusysteeminen.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   4.6.25 15:44:19

Yksi tällainen menehtyi, toinen muutti pois ja kolmas menetti ajokorttinsa. Varmaan ihan hätätapauksessa saisin jonkun auttamaan. Mies on kyllä, mutta ajattelin nyt ulkopuolisia.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   4.6.25 15:45:49

Jos itsellä ei olisi niin tutustuisin sen verran naapureihin tai johonkin että olisi :)

Lähettäjä: ^z^ 
Päivämäärä:   4.6.25 15:49:34

Ajattelin eka että ei, mutta vakkarieläinhoitaja on se naapurin maajussi. Joku naapuri, äiti tai sisko toisi valmiiksi tilatun ruokakassin kyllä. Vastaavasti voisin hoitaa asioita, ja hoidankin. Toivottavaa olisi, että auttaminen tehtäisiin helpoksi. Yleensä hoito eläimet tuodaan hoitoon meille.
Olen ollut muuttamassa täysin suunnittelemattomassa muutossa, mihin hain sitten kotoa ja työpaikaltani pakkauslaatikoita. Toinen muuttoapulainen haki ruuat. Kakka maku jäi.

Lähettäjä: rainbow_87 
Päivämäärä:   4.6.25 15:51:34

Jos asuisin yksin, ei olisi ketään.
Koska asun mieheni kanssa, hän voi tehdä asioita puolestani. Tai viime kädessä appivanhemmat on valmiita auttamaan tarvittaessa myös.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.6.25 15:52:43

On.
Mieheni, isäni, anoppi, meidän kaksi aikuista lasta puolisoineen, 11-v iltatähtemme, naapurin mies, toisen naapurin pariskunta, kolmannen melkein naapuri mies, toinen pikkuveljeni, mieheni veljenpoika vaimoineen, ystäviä ja kavereita melkoinen joukko.

Kaikki asuvat 100 kilometrin säteellä.

30 kilometriä on väliä isän, anopin, pikkuveljen, miehen veljenpojan ja aikuisten lastemme välillä. Naapurin tietenkin ihan vieressä.
Läheisin ystävä miehineen asuu reilun 50 kilometrin päässä, mutta autamme toisiamme puolin ja toisin hyvin usein.

Surullista on lukea ihmisistä, joilla ei ole edes sitä naapuriverkostoa, kun sukulaiset ja ystävät asuvat kaukana.
Vai eikö vaan uskalleta kysyä, ja tutustua.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   4.6.25 15:59:38

On.
Monta työkaveria, tallikaveria ja monta perheenjäsentä jotka voivat auttaa.
Meillä on niin ihana työyhteisö, että tiedän saavani varmasti apua jos laitan meidän wa ryhmään jonkun pyynnön.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   4.6.25 16:00:53

Jatkuu
Ainoa mistä en välttämättä saisi apua, on naapurusto, en tiedä kenenkään nimeä.

Päivämäärä:   4.6.25 16:03:04

Äiti on. Äidin jälkeen ei ole ketään.

Tuntuu aloittaja tosi tunteettomalta, tylyltä ja ilkeältä todeta että kyllä varmasti kaikilla on joku. En tiedä miten tuollaiseen väitteeseen voisi edes vastata jotta toisin ilmi riittävästi miten rumasti sanottu.

Päivämäärä:   4.6.25 16:50:22

"Tuntuu aloittaja tosi tunteettomalta, tylyltä ja ilkeältä todeta että kyllä varmasti kaikilla on joku. En tiedä miten tuollaiseen väitteeseen voisi edes vastata jotta toisin ilmi riittävästi miten rumasti sanottu."

Ymmärsit sitten aloituksen täysin väärin. Aihe ei ollut se, että asuuko sinulla sukulaisia ja läheisiä ystäviä naapurissa ja sinkoaako joku 100 km päästä milloin tahansa auttamaan, vaan se, että saatko apua vaikka kaverin kaverilta, tai joltain moikkaustuttu-tasoiselta kollegalta, jos apua tarvitset ja sinulla ei ole perhettä ja ystäviä, joilta pyytää.

Ihmettelen siis sitä, että kun siinä toisessa ketjussa aloittaja ei ollut mikään yksinäinen erakko, jolla ei ole yhtään kontaktia tai ihmistä ympärillään, ja silti sanoi, ettei ole ketään, joka toisi listan mukaiset asiat kaupasta. Eli eikö kukaan niistä ihmisistä, joiden kanssa on arjessaan tekemisissä, kykene tai viitsi tuoda ruokakassia tai tunne ketään, joka voisi tarvitsevaa auttaa? Ja mikä sitten vaivaa niitä ihmisiä, jotka eivät auta apua tarvitsevaa?

Jos olen kykenevä auttamaan jotakuta, ja joku apua tarvitsee, niin autan pyydettäessä kyllä. Ja vaikka olenkin aika lailla kavereiden hylkäämä, niin ihan varmasti kyllä joku löytyisi, joka voisi hakea vaikka sen särkylääkepaketin tai vähän ruokaa minulle. Ja jos ei löytyisi, niin ihmettelisin kyllä, että mikä hemmetti vaivaa ihmisiä, jotka eivät vain VIITSI auttaa, kun joku apua pyytää.

Kysyin myös, että jos joku sinulle tuntematon kaverisi kaveri olisi apua vailla, niin lähtisitkö auttamaan. Itse kyllä lähtisin. Ja jos joku sanoo "En viitsi", niin minkä takia ette viitsisi?

Päivämäärä:   4.6.25 16:51:44

Jos elämääsi . helpottaa se, että sanoisit suoran miten rumasti ajattelet, kun et osaa edes lukea, niin anna tulla vain. En minä loukkaannu, vaan lähinnä naurattaisi, että miten hemmetissä joku voi ymmärtää asian noin pahasti päin persettä :D

Päivämäärä:   4.6.25 16:59:38

Siis ainakin mun tallikavereista melkein kaikki toisi jonkun kauppakassin tai särkylääkettä, jos tarvitsisin. Kavereista samoin, mutta asuvat sen verran kauempana etten kehtaisi pyytää. Yllättävän moni ihminen auttaa kun vain pyytää apua. Toki pitää sitten olla valmis itsekin joskus auttamaan. Mutta jos vaikka autolla liikkuu niin samalla kai sen toisen kauppakassin ottaa ja ajaa lenkin viemään sen. Ja ainakin itse autan myös kaverin kavereita, jos se on mahdollista. Joten uskon monen muunkin auttavan, ja olen ainakin itse myös saanut apua kaverin kavereilta joskus.

Joten monen kohdalla kyse varmaan on enemmän siitä kehtaako kysyä tai onko valmis auttamaan itse eikä niinkään siitä etteikö olisi ketään, joka aloituksen tyyppisiä asioita ei olisi valmis tekemään.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   4.6.25 17:00:16

Ei ikävä kyllä. Autan itse aina jos voin, mutta ikävä kyllä vasta-apua ei saa.

Päivämäärä:   4.6.25 17:03:34

Tuntuu aloittaja tosi tunteettomalta, tylyltä ja ilkeältä todeta että kyllä varmasti kaikilla on joku. En tiedä miten tuollaiseen väitteeseen voisi edes vastata jotta toisin ilmi riittävästi miten rumasti sanottu.

Tässä oikein mielensä pahoittajien kuningatar.

Aloittaja ei kirjoittanut yhtään mitään pahasti.

Ja jos sinulla ei ole ketään, joka auttaisi, nii katso peiliin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.6.25 18:24:55

äiti ja iskä. kun kuolevat niin ei oo ketään varsinaista henkilöä. mutta uskon että tyyliin jostain paikallisesta fb-ryhmästä löytyisi yksittäisiin avunpyyntöihin.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   4.6.25 20:18:13

Eipä tulisi mieleenkään kysyä keltään. Rahalla saa ostettua pakolliset, muuten pärjään itse tai olen ilman. Auttaminen on kuitenkin aina jonkin asteista kaupankäyntiä. Vieraiden kanssa on helpompaa, kun voi suoraan sopia rahallisen korvauksen tarvitsematta miettiä muita korvaustapoja.

Päivämäärä:   4.6.25 20:22:14

Kyllä aina jonkun saisi jos tosissaan hätä olisi. Ystävät asuvat eri paikkakunnilla, isovanhemmilla sen verran ikää etteivät enää kykene asioilla käymään ja muita ystäviä tai sukulaisia ei alle tunnin matkan päässä ole.

Lähettäjä: Vanilli 
Päivämäärä:   4.6.25 20:59:11

Kaksi sellaista hyvää ystävää on, joilta voin kysyä aina apua jos tarvitsee ja tiedän heidän olevan valmiita auttamaan jos vain voivat vaikka keskellä yötä (ja saman olen ollut ja olen jatkossakin valmis tekemään myös heille). Heiltä myös kehtaa pyytää apua ihan mihin vaan, vaikka minulle yleisesti avun pyytäminen on vaikeaa ja yritän herkästi sinnitellä liian pitkään yksin. Toinen heistä myös tuntee aivan valtavan määrän ihmisiä ja jos ei pysty itse auttamaan, niin tuntee varmasti aina jonkun joka pystyy.
Sitten on toki talliyhteisö jossa autetaan toisiamme puolin ja toisin myös hevospulmien ulkopuolisissa tilanteissa. Lisäksi hevospiireistä tullut elämään tuttuja, joilta voi hädässä kysyä apua hevosjuttuihin liittyvissä asioissa. Esim kun loukkaannuin kisoissa niin että vietiin areenalta sairaalaan, niin tuttavaporukka järjesti ja hoiti hevoseni pyytelemättä kisapaikalta kotitalliin ja piti tilanteessa kaikesta huolta paremmin kuin hyvin.
Sitten on muutama henkilö, joille voin soittaa aina esim autoon tms teknisiin asioihin liittyvissä pulmissa, he ovat edesmenneen isäni ystäviä, jotka lupasivat aikoinaan isälleni (kuoli kun olin aika nuori) pitää huolta minusta ja sitä tekevät edelleen, vaikka olen jo kohta 30 vuotias.
Olen tosi onnekas, että ympärilläni on ihania ihmisiä <3 Ja teen kyllä myös kaikkeni sen eteen, että voisin itse myös auttaa aina muita tarvittaessa.

Päivämäärä:   4.6.25 21:04:07

"Ymmärsit sitten aloituksen täysin väärin. Aihe ei ollut se, että asuuko sinulla sukulaisia ja läheisiä ystäviä naapurissa ja sinkoaako joku 100 km päästä milloin tahansa auttamaan, vaan se, että saatko apua vaikka kaverin kaverilta, tai joltain moikkaustuttu-tasoiselta kollegalta, jos apua tarvitset ja sinulla ei ole perhettä ja ystäviä, joilta pyytää."

Minä en ymmärtänyt väärin.
Sinä valitettavasti ymmärsit väärin.

Usko; kaikilla ei ole moikkaustuttuja eikä edes työkavereita.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.6.25 21:06:08

Keksin nopeasti vähintään 20 ihmistä, jotka auttaisivat tuollaisissa tilanteissa. Harvoin kuitenkaan mitään apua tarvitsen. Muutaman kerran kipeänä pyytänyt äitiäni tuomaan ruokaa ja lääkkeitä.

Lähettäjä: *'* 
Päivämäärä:   4.6.25 21:30:11

Auttaisin itse kyllä ja olen auttanutkin. Olen kuskannut kaverin kuollutta koiraa tuhkaamolle, lähtenyt kuskiksi kun auto piti hakea korjaamolta, ylipäänsä kuskaillut sinne ja tänne, olen toiminut koirien lomahoitajana lukemattomat kerrat jnejne. Mä voin muuttaa vaikka omia suunnitelmiani sen takia että joku tarvitsee apua, ei mua haittaa ollenkaan.

Mutta sitten se avun saaminen. Se on hankalaa. Tällä hetkellä en tiedä kenelle soittaisin jos jotain apua tarvitsisin. En tiedä ainuttakaan kaveria joka ihan oikeasti kävisi vaikka siellä kaupassa pyydettäessä. Edellisellä kerralla tarvitsin apua yhden senkin kantamiseen. Siirto siis omakotitalosta auton konttiin ja kontista kotiin ensimmäiseen kerrokseen. Soittelin kaikki kaverit läpi, jouduin melkein anelemaan että joku tulee mun avuksi, oli selkäkipuista ja mitälie kissan kummin kaiman synttäreitä just sillon, kuuli siis ihan todella että ei vaan haluta lähteä.

Päivämäärä:   4.6.25 21:35:51

Ei ole, ei yhtään ihmistä jolle soittaisin kun apua tarvisin. Ainoastaan rahalla ostopalveluna joltain firmalta. Ankeeta on ja uskon kuolevani pian joten saan lahota torppaani yksin kenenkään tietämättä.

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   4.6.25 21:57:11

Jos ei olisi miestä, niin ei mulla olisi ketään. Sukulaisia ei asu lähellä, koulukaverit levinneet ympäri maailmaa.

Lähettäjä: *'* 
Päivämäärä:   4.6.25 22:03:16

Ja lisätään vielä, että mä jouduin kerran päivystyksestä soittamaan kaverille että voiko se mennä käyttämään mun koiran pihalla tai ottaa sen luokseen yöksi. Hänellä oli siis avain. Olin pienessä paniikissa siellä päivystyksessä, enkä itse pystynyt edes siihen puhelinsoittoon, vieras ihminen kaivoi mun puhelimen mun taskusta ja piteli puhelinta mun korvalla kun puhuin. Itse pitelin siis vertavuotavaa toista raajaa sillä toisella kädelläni. Jouduin siinä puhelimessa inttämään kaverin kanssa, hänellä kun oli seuraava päivä niin kiireinen ja liibalaaba mitä muuta. Kyllä se sitten lopulta haki sen mun koirani sieltä kotoota (kun sanoin että en tiedä kauanko mulla siellä päivystyksessä menee), mutta loukkaannuin kyllä verisesti siitä, että inttää tuollaisessa tilanteessa vastaan, haloo! En mä sinne päivystykseen ole tahallani joutunut ja muutenkin pieni paniikki siinä päällä.

Nämä tällaiset tapaukset nostaa kyllä sitä kynnystä soitella kenellekään ja kysellä minkäänlaista apua.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   4.6.25 22:11:12

''Lähettäjä: *'*
Päivämäärä: 4.6.25 22:03:16

Ja lisätään vielä, että mä jouduin kerran päivystyksestä soittamaan kaverille että voiko se mennä käyttämään mun koiran pihalla tai ottaa sen luokseen yöksi. Hänellä oli siis avain. Olin pienessä paniikissa siellä päivystyksessä, enkä itse pystynyt edes siihen puhelinsoittoon, vieras ihminen kaivoi mun puhelimen mun taskusta ja piteli puhelinta mun korvalla kun puhuin. Itse pitelin siis vertavuotavaa toista raajaa sillä toisella kädelläni. Jouduin siinä puhelimessa inttämään kaverin kanssa, hänellä kun oli seuraava päivä niin kiireinen ja liibalaaba mitä muuta. Kyllä se sitten lopulta haki sen mun koirani sieltä kotoota (kun sanoin että en tiedä kauanko mulla siellä päivystyksessä menee), mutta loukkaannuin kyllä verisesti siitä, että inttää tuollaisessa tilanteessa vastaan, haloo! En mä sinne päivystykseen ole tahallani joutunut ja muutenkin pieni paniikki siinä päällä.

Nämä tällaiset tapaukset nostaa kyllä sitä kynnystä soitella kenellekään ja kysellä minkäänlaista apua.''

Tämä! Kyllä mullakin on varsinaisesti ihmisiä joille soittaa mutta kuinka moni olisi oikeasti valmis näkemään vähän vaivaa tosipaikan tullen? Sitä en osaa sanoa. Tuntuu, että moni on tosi itsekäs eikä välttämättä kovin helposti haluta lähteä auttamaan kun omat aikataulut menee sekaisin.

Lähettäjä: kiffam 
Päivämäärä:   4.6.25 22:43:21

Nyt kun äkkiä lasken niin ainakin 10 ystävää jotka asuvat täällä pk seudulla ja joiden puoleen voisi kääntyä missä vain asiassa. Ja tietenkin oma perhe, mies, lapset, lasten puolisot jne. Varmaan parhaat työkaveritkin auttais jos tosi paha paikka tulisi.

Mun irakilainen ystävä sanoi: "irakissa kulkukoirillakin on enemmän ystäviä kuin suomalaisilla ihmisillä, ja kulkukoiratkin on ystävällisempiä toisille kuin suomalaiset toisilleen."

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   4.6.25 22:50:18

Laaja kaveripiiri, sukulaisia, ystäviä ja tuttuja. Aina on järjestynyt ja tulee taatusti järjestymään. Autetaan puolin ja toisin milloin missäkin, kukin siten miten osaa. Tietävät että voi soittaa aina ja autan kyllä, ei kahta sanaa etteivätkö auttaisl takaisin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.6.25 23:15:28

On montakin. Ja autan aina, kun joku apua tarvitsee, jos en ehdi itse, niin järjestän apua.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   5.6.25 00:39:26

Mies, sisko ja vanhemmat. Yksi ystävä keneltä kehtaisin pyytää.

Lähettäjä: wanha 
Päivämäärä:   5.6.25 01:58:14

Tietysti. Ihminen on laumaeläin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.6.25 02:53:11

Veli ja pari kaveria, kaikilla matkaa vajaa sata kilometriä mutta apua tulisi tositilanteessa. Kaveri hoitaisi koirat ja veli muun.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   5.6.25 03:10:01

On. Viimeksi pyysin työkaveria lemmikki- ja kasvivahdiksi viime viikolla ja lupauduin itse vahtimaan erään kaukaisemman tutun viljelypalstaa. Yleisesti ottaen hyvä korvataan hyvällä - auta muita, niin tarvittaessa sinuakin autetaan. Asiakkailta olen saanut apua erinäisiin pulmiin ja vastaavasti auttanut heitä. Sitten on toki ex, sisarukset, äiti, ystävät. Ja vaikka ihan loppukädessä se naapuri tai paikallinen facebook- ryhmä, jos oikeasti kukaan sukulainen/ ystävä/ ex / tuttu/ työkaveri/ naapuri/ tuttu asiakas ei voi auttaa.

Ja miestä en nyt laskenut tähän, yleisesti hän on se, joka jeesaa.

Lähettäjä: N63 
Päivämäärä:   5.6.25 04:00:11

Kaikki 7 naapuriani ovat. Asun maalla ja ainakin täällä meillä on tapana auttaa toisiamme.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   5.6.25 08:13:56

On, aikuiset lapset asuvat tarpeeksi lähellä.

Kotivara on se ratkaisu, jolla selviää muutaman päivän silloin, kun ei itse pääse kauppaan.

Päivämäärä:   5.6.25 08:16:10

Joo ja ei. Riippuu missä kaupungissa satun olemaan. Monesti mieskin 300km päässä, samoin isä, veli ja kaveri. Että jos nyt ihan hengenhätä on niin toki hakevat vaikka luokseen mutta en kyllä kehtaa pyytää kaupassa käymään.

Päivämäärä:   5.6.25 08:33:36

On, siskot asuu liian kaukana, mut äiti ja isä löytyy sekä mies. Kaverit varmasti myös auttaisivat ja itsekin auttaisin kavereita.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   5.6.25 08:36:12

Kiffam: naisten oikeuksista puhumattakaan.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   5.6.25 09:57:55

On, yhdet naapurit sekä omat vanhemmat. Lisäksi varmasti joku tallikaverikin voisi hätätapauksessa auttaa, koska asun sellaisen tien varrella, jota kautta monet ajaa tallille.

Lähettäjä: butterfly 
Päivämäärä:   5.6.25 10:03:27

Pari ystävää sekä tallikaverit ja jotkut työkavereista

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   5.6.25 10:07:32

N63, samat sanat, täällä maalla kaikki naapurit auttaisivat ja ovat auttaneetkin, samoin minä tarvittaessa heitä. Haettiin mm. yhdelle naapurille uusi sähköskootteri meidän pakettiautolla.

Myös kaikki hevostutut auttavat; olin keuhkokuumeessa, niin onneksi tuli monia apuviestejä ja saatiin hevoset hoidettua. <3 Minä olen myös vienyt muiden hevosia klinikalle, kuskannut muutossa jne.

Päivämäärä:   5.6.25 10:19:44

"Usko; kaikilla ei ole moikkaustuttuja eikä edes työkavereita."

Pisteellä ei siis ole äitinsä lisäksi yhtään ainutta ihmistä ympärillään? Ei yhtään ketään? Ei edes ketään äitinsä kanssa tekemisissä olevaa ihmistä? Olette täysin kahdestaan tässä maailmassa?

Yleensä ihmisillä on edes joku muukin ympärillään. Harva on oikeasti erakoitunut ja eristäytynyt maailmasta niin täysin, ettei tuntisi itsensä lisäksi yhtään ketään.

Joten jos kysyy tuntemiltaan ihmisiltä apua, ja he eivät auta, niin millä perustelevat sen?

Lähettäjä: huu 
Päivämäärä:   5.6.25 10:29:52

Kyllä jos ei ole yhtään ystävää, edes tuttua jne niin peiliin on syytä katsoa. Joku vastuu ihmisellä itselläänkin on siinä, millaiseksi elämänsä rakentaa. Yleensä avoimilla, positiivisilla, ystävällisillä ja muista kiinnostuneilla ihmisillä on aina ystäviä.

Päivämäärä:   5.6.25 14:39:03

Ei tuo ole ihmisestä itsestään kiinni, vaan elinympäristöstä. Koko ikänsä samalla alueella asuneella yleensä on paljon tuttuja ja mahdollisia auttajia. Sen sijaan toiselle puolelle maata vieraalle paikkakunnalle muuttaneella keski-ikäisellä ei niin vain ole. Opiskelijoilla on helpompaa koska samassa tilanteessa on yleensä lauma muitakin opiskelijoita, siinä missä työn perässä muuttaneella keski-ikäisellä on vain ruuhkavuosiinsa uponneita liian kiireisiä työkavereita.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.6.25 14:41:50

Lähettäjä: huu
Päivämäärä: 5.6.25 10:29:52

Kyllä jos ei ole yhtään ystävää, edes tuttua jne niin peiliin on syytä katsoa. Joku vastuu ihmisellä itselläänkin on siinä, millaiseksi elämänsä rakentaa. Yleensä avoimilla, positiivisilla, ystävällisillä ja muista kiinnostuneilla ihmisillä on aina ystäviä.

Onpa ilkeä kommentti. Jostain syystä teillä ilkeillä ihmisillä niitä kavereita (tai hyväksikäytettäviä) tuntuu olevan.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   5.6.25 14:51:37

-, mitä ilkeää tuossa on? Tottahan se on, ettei kotoa kukaan hae ja avoimet ja positiiviset ihmiset löytävät ystäviä, sisäänpäinkääntyneet ja negatiiviset eivät.

Ystävällisyys ja positiivisuus ruokkii itseään, samoin kuin negatiivisuus. Eivät ystävälliset ja muita huomioivat ole mitään hyväksikäyttäjiä, vaan aidosti haluavat hyvää muille ja hyvän jakaminen tuo sitä myös itselle. Sääli, jos et ymmärrä tätä kuvioita ja olet noin katkeroitunut.

Lähettäjä: Vanha käpy 
Päivämäärä:   5.6.25 15:32:17

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 5.6.25 14:39:03

Ei tuo ole ihmisestä itsestään kiinni, vaan elinympäristöstä. Koko ikänsä samalla alueella asuneella yleensä on paljon tuttuja ja mahdollisia auttajia. Sen sijaan toiselle puolelle maata vieraalle paikkakunnalle muuttaneella keski-ikäisellä ei niin vain ole.

Mä olen näin vanhana ihan vieraalle paikkakunnalle ja monien satojen päähän kaikesta tutusta yksin muuttanut aikuinen. Täällä ei ollut mitään kontakteja tai yhtäkään tuttua naamaa. Mutta niin vaan tässä vuoden täällä asumisen aikana on luonnostaan muodostunut pari ihanaa syvempää ystävyyssuhdetta sekä tullut monia tuttavuuksia, joilta myös voisi apuakin kysellä. Nuo kontaktit on syntynyt luonnostaan, harrastuksissa ja hevospiireissä alettu juttelemaan ja on heidän kanssa vaan ns klikannut. Myös työkavereilta hätätilanteessa varmaan apukäsiä löytyisi. Eli ei se ikä tai elinympäristö ole automaattisesti este.

Lähettäjä: 2r4 
Päivämäärä:   5.6.25 17:00:10

On muutamakin. 2 asuu aivan vieressä, muut 25 min matkan päässä.

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   5.6.25 17:12:13

Kyllä.
Asun ulkomailla yksin, mutta voisin pyytää naapuria. Mursin jalan ja minulla ei ole autoa. En päässyt kipsin ja kävelykeppien kanssa bussilla kauppaan, joten työkaverini tarjoutui käymään kaupassa.

En ymmärrä miten kukaan päätyy tilanteeseen, ettei ole ketään. Ei edes naapuria tai työkaveria tai tuttavaa. Jopa tuntemattomilta voi pyytää apua ja usein ihmiset auttaa.

Päivämäärä:   5.6.25 17:18:47

No, meillä tietysti Wolt kuljettaa melkein mitä vaan.

Perhe toki auttaa (mies ja teini). Veikkaisin, että naapurit ja naapurin naapurit nyt ainakin. Pari kaveria auttaa, jos ovat maisemissa (eläkeläinen mökkeilee paljon ja toinen reissuhommissa). Tallikaveritkin varmasti auttavat.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   5.6.25 17:22:13

Veikkaan, että näillä "ei ketään" -ihmisillä ei ole niinkään kyse totaalisesta erakoitumisesta, vaan siitä, ettei ole sellaisia ihmisiä, joilta haluaa pyytää apua. Mitä tässäkin on jo kerrottu, että apua ei meinaa saada suunnilleen edes rukoilemalla, tai että apu pitäisi sitten korvata ties millä. Mitä siitä on iloa vaikka olisi kylällinen ihmisiä ympärillä, jos tarvittaessa ei pyyteetöntä auttamishalua keltään löydy.

Ja varmasti joukkoon mahtuu myös niitä, joilla ei vain ole tapana pyytää apua - ei edes tarvittaessa. Jos on pienestä pitäen oppinut siihen, että itse pitää pärjätä, niin eipä tule edes mieleen miltä ihmisiltä apua voisi edes teoriassa pyytää.

Lähettäjä: EQÄFWKNWEKF 
Päivämäärä:   5.6.25 18:22:48

"Sen sijaan toiselle puolelle maata vieraalle paikkakunnalle muuttaneella keski-ikäisellä ei niin vain ole."
Kenellä on, kenellä ei. Olen muuttanut paikkakuntaa... hmm... Savonlinna-Helsinki-Imatra-Tampere-Jyväskylä-Helsinki. Sukulaisista suurin osa asuu Turussa ja Ruotsissa. Ja ole siis muuttanut välillä 21-58 vuoden iässä. Joka paikkakunnalta on löytynyt ystäviä ja tuttavia, monen kanssa olen yhä tekemisissä vaikken ole ko paikkakunnalla asunut vuosikymmeniin.

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   5.6.25 19:57:13

On useampi ja juuri viimeisen parin viikon aikana olen tehnyt pari uutta lisää. Olen hyvä tutustumaan ihmisiin ja nopeasti nuo tarjoutuvat auttamaan jos jostain mainitsee. Teen toki itse heille saman.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   5.6.25 20:16:12

On tai olisi, mutta yritän aina viimeiseen asti hoitaa asiat itse. Esimerkiksi tilata ruuat woltilla tai aleparobotilla, käyttää muitakin maksullisia palveluja, uberia liikkumiseen, julkisia, fillaria jne jos autossa on jotain. Maksan kissanhoitajille rahaa, voivat kastella kukat samalla.

Ja sitten kun ihan oikeasti tarvitsen apua, niin todennäköisesti saan sitä kun en ole kuormittanut läheisiäni.

Itse en ole kovin auttavainen. Jos minulta suoraan pyydetään apua, niin tietnkin autan jos se vain on mahdollista, mutta en koskaan tarjoudu talkoisiin tai auttamaan ellei erikseen pyydetä. Ei riitä että annetaan ymmärtää että olisi hyvä osallistua.

Koska en itse ole kovin avulias, en sen takia halua kuormittaa myöskään muita etten jää palveluksia velkaa kenellekään.

Lähettäjä: hjujkslf 
Päivämäärä:   5.6.25 23:40:25

Just niin suomalaista. "etten jää kiitollisuuden velkaan". Ystävät auttaa toisiaan ihan hyvästä sydämestä, ilman että apua tai palveluksia lasketaan puolin tai toisin.

Kolme pistettä, onpa sulla surkea elämä.

Lähettäjä: mkdk 
Päivämäärä:   6.6.25 13:33:23

"Sen sijaan toiselle puolelle maata vieraalle paikkakunnalle muuttaneella keski-ikäisellä ei niin vain ole. . . . . siinä missä työn perässä muuttaneella keski-ikäisellä on vain ruuhkavuosiinsa uponneita liian kiireisiä työkavereita."

No miksi se keski-ikäinen ei voi kysyä työkavereiltaan, että "voisiko joku auttaa"?

Yleensä teinit on niitä, jotka ei tosiaan auta kun "ei kuulu mulle" ja aikuiset osaavat auttaa, koska tietävät, että joskus joku vain tarvitsee apua jossain.

Jos on joutunut muuttamaan työn perässä, niin silloin ei yleensä työskentele täysin etänä ja on ollut edes jonkinlaisessa kontaktissa kollegoidensa kanssa. Miksi heiltä ei voi pyytää apua? Kai edes jollain heistä on joku tuttu, joka ehtisi auttaa?

Lähettäjä: Ööö 
Päivämäärä:   6.6.25 13:51:06

Ei kai normaali empaattinen ihminen viitsi rasittaa ruuhkavuosiin uponneita työkavereitaan.

Lähettäjä: Salli 
Päivämäärä:   6.6.25 15:39:27

Kyllä ja ei.
Osittain voin saada siskoltani apua, jos maksan hänelle tarpeeksi. Asutaan samalla paikkakunnalla. Ilmaiseksi ei auttaisi edes äärimmäisessä hädässä.

Onneksi kaupungissa kun asun ruokaa tai saan muutenkin kotiin toimitettuna.

Tiedän kyllä kun olen sen verran vanha, niin tulen kuolemaan yksin ja ehkä joku naapuri alkaa menehtymistä epäillä hajusta.

Minulla ei ole ystäviä tai muita sukulaisia elämässä. Siskolla on kohta aikuiset lapset, mutta heillä ei ole koskaan ollut mielenkiintoa pitää välejä. Ovat kiinnostuneita enemmän isänsä puolen suvusta, koska saavat sieltä rahaa.

Lähettäjä: eeliö 
Päivämäärä:   6.6.25 22:42:49

Ei. Yksi tuttu kyllä, mutta jos oikeasti olisi joku hätä, niin en tähän saisi yhteyttä akuutissa tapauksessa mikä ei vaatisi viranomaisapua.

Luulen, et tää on mun numeron laittanut jollekin estolistalle, kun aina tälle soittaessa tuuttaa "varattua" tmv. Ja muilla soitot menee normaalisti läpi.
Mulle antanut selityksenä tuon, vaikka luulen, et oon jollain estolistalla.

Jos jotain ei kiireellistä apua tarttis, niin naapuriin olisi pakko turvautua.

Päivämäärä:   6.6.25 22:47:16

On. Vanhemmat ja veli, ja miehen vanhemmat ja siskot. Kaverit varmasti myös.

Päivämäärä:   7.6.25 08:56:36

"No miksi se keski-ikäinen ei voi kysyä työkavereiltaan, että "voisiko joku auttaa"?"

No minulla esimerkiksi 300km töihin ja työkaveritkaan eivät ihan työpaikan vieressä asu. Yksikin asuu 500km päässä. Yli 300km on siis kaikkiin matkaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.6.25 09:14:51

Mulla vähän poikkeuksellinen lista:
-eksä
-miespuoleiset työkaverit
-1 naispuoleinen työkaveri
-omat vanhemmat, mutta asuvat kauempana

Lähettäjä: ö7 
Päivämäärä:   8.6.25 02:03:28

" Lähettäjä: .
Päivämäärä: 7.6.25 08:56:36

"No miksi se keski-ikäinen ei voi kysyä työkavereiltaan, että "voisiko joku auttaa"?"

No minulla esimerkiksi 300km töihin ja työkaveritkaan eivät ihan työpaikan vieressä asu. Yksikin asuu 500km päässä. Yli 300km on siis kaikkiin matkaa."

Mutta kun siinä esimerkissä, johon kysymyksellä viitattiin, puhuttiin keski-ikäisestä, joka on muuttanut työn perässä muualle. Jos muuttaa työn perässä, niin silloin on pakko olla työn kanssa samalla paikkakunnalla ja silloin ne työkaveritkin varmasti ovat sen verran lähellä, että voivat hekin päivittäin työpaikalla kulkea. Ei siis asuta 500 km päässä kaikista työkavereista.

Eri asia siis työskennellä etänä. Mutta silloin ei varmasti joudukaan muuttamaan työn perässä.

Jos taas muuttaa puolison työn perässä niin, että omiin kollegoihin on matkaa, niin silloin on kuitenkin olemassa se puoliso ja hänen kollegat. Joten miksi silloinkaan ei muka olisi ketään.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   8.6.25 03:35:48

Ht.net on kyllä minullekin ollut se ainoa paikka, jossa kellään ei ole ketään ja siksi apua kysytään täältä.

Ihan oikeasti, apua saa vaikka facen paikkakuntaryhmästä, jos sitä tarvitaan. Provoja nuo topicit, ettei ole ketään missään ja asutaan keskellä ei mitään.

Päivämäärä:   8.6.25 10:36:46

Varmaan voi olla että joku toisikin mutta monesti helpompi hakea itse kuin alkaa etsimään sitä tuojaa. Ja jonkun särkylääkkeenkin haluan heti enkä silloin kun joku pääsee töistä, tallilta jne. Enkä tosiaan kehtaa pyytää puolituttuja palvelemaan jos itsekin pystyn.

LähettäjäPersikka 
Päivämäärä:   8.6.25 11:59:55

Talliryhmä auttaa aina, naapurit auttaa ja paikallinen puskaradio auttaa myös. Ihanaa kun täällä maalla todellakin huolehditaan toisista. ( poislukien nämä Taalasmaat jotka tietävät kaikista kaiken ja antavat neuvoja mutta fyysinen auttaminen voi olla 0 )

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.