Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hammaskivenpoisto vihloo

Lähettäjä: Ommi 
Päivämäärä:   4.6.25 11:21:06

Oisko mitää vinkkejä millä ehkäistä tuota vihlontaa. Siis se ultraääni? Laite vihloo kovasti. Perus instrumentteilla poisto ei, mutta se on niin hidasta ni hygienistit aina tuota ultraääntä haluavat käyttää. :( Panadol ja buranan otan tuntia ennen vaan ei ole apua oikein.

Re: Hammaskivenpoisto vihloo

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   4.6.25 11:23:20

Ei hermokipuun kipulääkkeet auta. Vihlonta tulee kun hammaskivi poistuu hampaan alaosasta, jossa ei ole sitä suojaavaa pintaa. Ei auta kun kärsiä.

Miksi et kiellä ultraäänen käyttöä ? Sinähän sen homman maksat.

Lähettäjä: jd 
Päivämäärä:   4.6.25 11:34:03

Minullakin vihloi ultraäänellä poisto ja hampaita vihloi viikon ajan vielä sen jälkeenkin. Oli kyllä hyvä hetki aloittaa elämäntapamuutos ja siirtyä ketogeeniseen ruokavalioon, kun ei huvittanut syödä juuri mitään, varsinkaan makeaa, edes hedelmiä :D

Minulla vihloi myös korvissa ihan kamalasti. Onneksi minulla oli korvatuplat mukana, niin sain laittaa ne korviin ja sen jälkeen ei hampaissakaan tuntunut niin kamalalta.

Lähettäjä: hthyge 
Päivämäärä:   4.6.25 11:52:48

Heiii harmi ettei kipulääke auta, otathan maksimiannokset kipulääkkeitä 1g parasetamolia a 800mg ibuprof?

Sensodyne hammastahnaa voit myös hieroa ienrajoihin ja hampaisiin ja jättää vaikuttamaan siihen ennen käyntiä.

Jos vastaanotolla on bifluorid nimistä fluorilakkaa niin sitäkin voi pyytää hygienistiä laittamaan hampaisiin ennen putsia, vähän tymäkämpi vihlontaa estävä vaikutus kuin sensodynessä. Hetki senkin kanssa toki läträämiseen menee.

Ja sitten ihan pistämällä puudutus jos hygienistillä puudutusluvat suoritettuna.

Voit myös kysyä voisiko tehoissa huomioida että vihlovat hampaat, niitä saa ultrassa säädettyä pienemmälle, toisissa malleissa tarkemmin toisissa vähän huonommin. Tietty vähän hidastaa työtä sekin.

Mutta jos jotkut tietyt hampaat/alueet vihlovat niin aina voisi vaikka vain niillä alueilla pienentää hetkeksi tehoja?

Lähettäjä: Viola 
Päivämäärä:   4.6.25 12:12:27

Ootko sanonut että on kestämätöntä?

Mulle ainakin aina sanovat että pitää sanoa jos tuntuu pahalta. Itse huomannut että mitä enemmän hammaskiveä niin sitä enemmän vihloi. Mutta siis korona-aikana käyntiväli venyi ja ekalla käynnillä vihloi. Sen jälkeen käynyt lyhyemmällä aikavälillä ja muutenkin ollut melko vähän hammaskiveä niin ei vihlo oikeastaan ollenkaan. Olisiko vetänyt eri teholla vai mistä johtunut?

Lähettäjä: Älä kärsi turhaan 
Päivämäärä:   4.6.25 12:27:48

Pyydä nyt hyvänen aika sentään infiltraatiopuudutus! Eikö sulle ole ehdotettu sitä? :O Apua! No onpa tosi "laadukasta" hoitoa! :O

Maksaa paikasta riippuen muutamia kymppejä, ehkä 32 e. Eli neulalla pistetään puudutus ikeniin. Sen homman kestää kyllä pistoskammoinenkin ihminen, mutta sitä hermokipua ei kyllä kestä, jos siihen kiputyyppiin on yhtään taipumusta! Se kipu meinaan on aivan sietämätöntä.

Jos suuhygienistillä ei ole omasta takaa luvat kunnossa, hän voi pyytää naapurihuoneesta hammaslääkäriä piipahtamaan. Hammaslääkäreillä on ainakin aina nuo luvat kunnossa.

Soita paikkaan etukäteen ja kysy, onnistuuko. Iltaisin ei välttämättä ole hammaslääkäri enää paikalla.

Pintapuudutus (geeli, lakka) ei todennäköisesti riitä. Puhun kokemuksesta. Toki sitä voi halutessaan kokeilla ensin.

Lähettäjä: djdmd 
Päivämäärä:   4.6.25 12:36:32

Minullekaan ei tarjottu mitään puudutusta, vaikka jouduin keskeyttämään homman, kun vihloi niin pahasti että irvistelin. Suuhygiesti vain nauroi, että vihlooko hampaita.

Muuten ei ole hampaat vihloneet, ja hampaani on todella hyvät hammaslääkäreiden mukaan.

Sellaista hoitoa Oulun YTHS:llä...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.25 12:50:07

Mulla vihloo ultraäänipuhdistus niin pahasti, että olen kieltänyt heti kättelyssä sen käytön ja hampaat puhdistetaan ihan perinteisesti ilman ultraääntä. Ei siihen ultraääneen tarvitse tietenkään suostua.

Lähettäjä: puh 
Päivämäärä:   4.6.25 12:53:46

Oletteko pyytäneet laittamaan tehoa pienemmälle? Minä olen kärsinyt hirveästä vihlomisesta ultraäänipuhdistuksessa. Viimeksi sanoin suuhygienistille, etten halua sultraääntä, kun se vihlominen on ihan hirveää. Hän sitten ehdotti, että kokeillaan pienimmällä teholla ja jos vihlominen alkaa, niin jatketaan ilman. Ei muuten vihlonut yhtään! En ymmärrä, miksei koskaan aikaisemmin ole tällaista mahdollisuutta tarjottu. Aiemmin on vain sanottu tyyliin, että pitää kestää, ei ole enää paljoa jäljellä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.6.25 13:11:10

Mulla vihloo perinteinen rapsutuskin, samoin vesisuihku ja imuri. Viimeksi hygienisti ei pyynnöstä huolimatta suostunut jatkamaan, kun "näyttää vihlovan niin paljon". No, vihloo, vihloo, mutta sen kestää, jos putsaus tehdään ripeästi, eikä lopeteta aina, kun hätkähdän.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   4.6.25 15:01:25

Mulla putsasi lääkäri ja puudutti osan suusta ja puhdisti mekaanisesti.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.6.25 16:03:50

"Mulla vihloo ultraäänipuhdistus niin pahasti, että olen kieltänyt heti kättelyssä sen käytön ja hampaat puhdistetaan ihan perinteisesti ilman ultraääntä. Ei siihen ultraääneen tarvitse tietenkään suostua."

Kehtaisikohan julkisella kieltää. Itselläkään ei mitään ongelmaa ole sillä käsityövälineellä, mutta se ultraääni on ihan karsea kidutuslaite.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   4.6.25 16:45:46

...., tottakai hoidosta voi kieltäytyä. Mutta suosittelen mielummin että puhdistetaan hampaat puudutuksessa ultraäänellä, jos on yhtään viitteitä esimerkiksi parodontiitista. Jos hampaita menettää parodontiitin takia, niin sitten varmasti harmittaa että kitsasteli hoidosta. Toki kyllä ihan varmasti tekijöitä on jotka käsinkin saa tosi hyvää jälkeä, mutta vähän niin että miksi riskeeraisi kun on niin paljon tehokkaampikin keino. Mutta jos ikenet on ihan kunnossa, ei vuoda eikä ole viitteitä kudospuutoksesta, niin ei sillä sitten ole mitään väliä.

Päivämäärä:   4.6.25 18:39:07

Olin juuri pitkästä aikaa hammaskiven poistossa. Vähän jännitti, kun uä-puhdistus on aina vihlonut, mutta tällä kerralla ei vähääkään, vaikka hammaskiveä oli paljon. Olisiko sitten käyttänyt pienempää tehoa vai ovatko laitteet kehittyneet?

Päivämäärä:   4.6.25 18:49:25

Vaihtamalla paranee. Mulla on hammaskivenpoisto sattunut aina. Kunnes kerran eräällä yksityisellä valitin, että kun se sattuu niin pirusti. Hän katsoi minua hämmentyneenä ja sanoi, ettei hammaskivenpoisto kyllä satu. Annoin kokeilla ilman puudutusta (puudutuksenkin olisi halutessaan saanut), ja kappas. Ei tuntunut miltään!

Nyt kävin taloustilanteen takia kerran julkisella ja vihloi ihan samperisti. Jatkossa pitäydyn tuossa ainoassa hyväksi todetussa. Toivottavasti hän tekee työtänsä vielä noin viisikymmentä vuotta.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   4.6.25 19:35:27

Mulla ei hammaskivenpoisto itsessään vihlonut, mutta senpä jälkeen vihloi koko talven ulkona ollessa. Kotitalli kun on, ja silloin vielä parakkiversio, niin tulee sitten hieman oltua ulkona talvella.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.