Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Verenpaineen kotimittaus

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   4.6.25 09:43:00

Matala verenpaine vaivaa ja aattelin seurailla tilannetta jonkin aikaa ennen kuin rimpautan lääkärille. Miten ootte toteuttaneet verenpaineen seurannan kotona, eli mihin aikaan otitte mittasitte (ennen aamupalaa? Illalla? Keskellä päivää?)? Onko sillä väliä, että ottaako samaan aikaan joka päivä?

Re: Verenpaineen kotimittaus

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.25 09:46:44

Ota vaikka aamuin illoin, ei se niin justiinsa ole.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   4.6.25 09:48:33

Kannattaa ottaa samaan aikaan että ovat vertailukelpoisia. Paine voi vaihdella päivän mittaan esim liikunnan mukaan . Voi mitata vaikka kaksi kertaa päivässä niin saa paremman otannan.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   4.6.25 09:48:47

Lue ohjeet verenpaineen mittaukseen ja sen mukaan toimit. Verenpaine vaihtelee päivän aikana ja se on ihan normaalia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.6.25 10:19:02

Lääkäri ei tee matalalle verenpaineelle mitään ellei se ole oikeasti vaarallisen alhainen = pyörtymisiriski suuri. Muutoin siitä ei ole haittaa. Ruokaan voi lisätä suolaa ja nappailla laktrisia silloin tällöin, mutta muuten ei kannata tehdä mitään.

Päivämäärä:   4.6.25 10:42:10

Mikä on sinun matala verenpaine?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.6.25 10:46:33

Minä mittailen aamulla ennen aamupalaa ja lääkkeitä ja illalla kun olen hetken istunut sohvalla telkkari katsoen. Ei siis heti urheilun tai syömisen jälkeen

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   4.6.25 11:12:39

Mittaisin heti aamulla ja sitten varmaan 10 x pv, että näkisin, mitä lukemia esiintyy, kun mittaaminen on helppoa ja kivutonta.

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   4.6.25 11:30:20

Mittaa viisi päivää aamuin illoin ja kahteen kertaan. Näistä keskiarvo tuloksiin. Rauhallinen tilanne. Mittaa "heikommasta" kädestäsi.

Tämä yleisin seurantaohje lääkäreiltä.

Päivämäärä:   4.6.25 12:37:34

Piste, mulla on siis verenpainelääke ja beetasalpaaja sydänvian takia, ja nyt vuosien (verenpainelääke ollut yli 30 v) käytön jälkeen on ilmennyt tämmöinen uusi vaiva. Levossa verenpaine on aina ollut leppoisa, semmoinen 110-98/95-75, mutta nyt yläpaine on alle sadan ja alapaine kuudenkympin kieppeillä. Jaksan kuitenkin urheilla ja sydän toimii rasituksessa normaalisti (niin normaalisti kuin mun vammasydän nyt pystyy toimimaan), joten ihan loputtoman huolestunut en ole vaikka arjessa huippailee.

Mutta kiitos kokemuksista, miäpä aloitan viikkoseurannan ja yritän toteuttaa joka päivä suht' samaan aikaan.

Lähettäjä: ???? 
Päivämäärä:   4.6.25 19:06:35

Muutenhan alle sadan paine olisi ihan normaali, mutta varmaan jos taustalla on sydänvika ja tommonen muutos tapahtunut niin kannattaa tutkia!

Päivämäärä:   4.6.25 19:20:57

”Muutenhan alle sadan paine olisi ihan normaali, mutta varmaan jos taustalla on sydänvika ja tommonen muutos tapahtunut niin kannattaa tutkia!”

Tämä! Mittaile tosiaan vaikka aamuin illoin ja sitten vaan lääkärille.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.6.25 21:14:42

Koska sulla on cetenpaibe lääkitys, niin mittaa paineet aamulla ennen lääkkeen ottoa, ja sitten noin kaksi-kolme tuntia lääkkeen oton jälkeen.
Viikon kun mittaiset näin, niin menet lääkärille tai hoitajalle tulostasi kanssa.

Lähettäjä: Cc 
Päivämäärä:   4.6.25 23:14:46

Sai joskus ohjeen, että heti herättyäni, mahdollisimman rauhallisesti ennen kuin laittaa valoja enemmän päälle. Ja toinen juuri ennen nukkumaanmenoa. Mittaus piti tehdä kaksi kertaa, eli yht. 4krt päivässä.
Aamulla oli aina korkeampi verenpaine kuin illalla. Tää oli minusta kummallista.

Lähettäjä: www 
Päivämäärä:   4.6.25 23:53:53

Kerron tässä omasta kokemuksesta. Minulla , vähän jo enemmän ikää, oli paineet 155/170 90/95 ja pulssi 85/90.
Laihduin 10 kiloa nyt vastaavat avot 115/123 75/70 alempi arvo ja pulssi 65.
Liekö laihduttaminen auttanut.

Päivämäärä:   4.6.25 23:58:45

Olen lukenut, että rakko kannattaa tyhjentää aamulla ennen mittausta.

Päivämäärä:   5.6.25 18:08:31

"Muutenhan alle sadan paine olisi ihan normaali"

Aika harvalla on yläpaine alle sadan. Terveillä, hyväkuntoisilla nuorilla (naisilla) saattaa olla, mutta kyllä yleisempi lukema on varmaan siellä 120-140 välillä. Optimaali taitaa olla 130.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   5.6.25 18:15:02

Optimaali yläpaine on kylläkin 120 tai jopa alle, ei missään nimessä 130.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   5.6.25 18:49:24

Jepp 130 on yläraja, ei optimi.

Päivämäärä:   5.6.25 18:54:28

No, tajusitte pointin kuitenkin. 100 ei ole normaali, 120 on optimi.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   5.6.25 19:04:22

100 on normaali. Minulla on aina ollut sadan pintaan tai alle ja se on aina julistettu normaaliksi ja hyväksi. Olen siis perusterve.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   5.6.25 19:07:38

Alhainen paine on tiettyyn rajaan asti hyvä juttu mutta sitten kun rupee aiheuttaan oireita, esim. huimausta ja pyörtyilyä niin muuttuu vaaralliseksi.

Lähettäjä: !!!!! 
Päivämäärä:   5.6.25 19:18:50

Heti aamulla ja 3 kertaa, niistä keskiarvo on oikea arvo.
Vähintään viikko mittauksia.
Kirjaa nämä esim omakantaan/omaterveys.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.