Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Paljonko tilillä rahaa ettei ole huolta?

Lähettäjä: R.ankka 
Päivämäärä:   4.6.25 08:58:55

Mikä sulle on sellainen summa rahaa tilillä että voit elää arkeasi huolehtimatta rahasta?

Oma tilini on ensimmäistä kertaa ikinä tippunut alle 3k ja stressaa kyllä että mitä jos tulee iso yllättävä meno. Tää on ihan naurettavaa yksin elävälle, joka voi vaikuttaa menoihinsa ja rahaa kuitenkin n.5k kiinni rahastoissa josta ne kyllä saa jos hätä tulee. Ja palkka yhdestä isommasta projektista tulossa myös. Mutta silti stressaa.
On kyllä taloudellisesti haastavat ajat ja kaikki hinnat vaan nousee.

Re: Paljonko tilillä rahaa ettei ole huolta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.25 09:00:00

Vuoden palkan verran ja minulla onkin sen verran tilillä.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.6.25 09:04:17

En tiedä. Aina ollut niin pienet tulot ja suuret menot (tuloihin nähden), että rahaa ei ole koskaan kertynyt tilille. I <3 horses....

Päivämäärä:   4.6.25 09:04:49

Riippuu mitä maksuja on tulossa, sen verran että niihin riittää. Luottokortilla on kyllä jos nyt hevonen joutuisi klinikalle. Ei se käyttötilin saldo itselle turvaa tuo, ennemminkin sijoitukset ja se että jossain on olemassa omaisuutta eikä ole puilla paljailla.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.6.25 09:59:45

Kymppitonnin yleensä pidän puskurirahana yllätysmenoille, siis sellaista rahaa, jonka saan heti käyttöön (eli ei ole osakkeissa tai muussa mikä pitäisi ensin muuttaa rahaksi).

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.6.25 10:17:00

Perusduunari, ikinä ei ole säästöjä kertynyt, välillä työttämänä ollut jne. Nyt sattunu kertymään vajaa 2te talteen, niin olo on kuin kroisoksella.

Lähettäjä: Selma 
Päivämäärä:   4.6.25 10:19:42

Tällä hetkellä oikeastaan tilin saldo ei vaikuta siihen onko huolta vai ei, vaan voi olla huoleton kun rahaa tulee tarpeeksi säännöllisesti. Viime vuonna vaihdoin auton ja säästötilin saldo meni liki nollille. Nyt sinne kertynyt kahdeksan tonnia ja ehkä kasvatan sen kymppiin, mikä voisi olla sopiva summa makuuttaa tilillä. Lisäksi rahastoissa ja osakkeissa jonkin verran.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.6.25 10:20:06

Kymppitonni olis passeli. Mulla ei ole sellaisia summia, Velkaa sen 10-kertaisen määrän.

Lähettäjä: mariz 
Päivämäärä:   4.6.25 10:24:58

Kun minulla on tililläni on 2x vuokran verran aina rahaa, niin ihan jo se riittää minulle turvalliseen oloon.

Lähettäjä: Jepjep 
Päivämäärä:   4.6.25 10:26:08

Käyttötilillä tykkään pitää n. 20k, että saa nopeasti käyttöön jos iskee joku isompi katastrofi esimerkiksi eläinten kanssa. Hyväkorkoisella säästötilillä pidän n. 100k ja sijoituksissa on kiinni noin tuplat vielä. Epämukava olo tulee jos käyttötili alkaa lähestyä 10k. Toki sitä varmasti paljon vähemmälläkin pärjäisi, mutta tämä on se mihin olen tottunut. Oma periaatteeni on ollut, että rahaa pitää olla sen verran, että pärjää pari vuotta puhtaasti säästöillä ilman yhteiskunnan tukia jos vaikka työt loppuisi yllättäen tai terveys menisi.

Päivämäärä:   4.6.25 10:26:39

... :D

Kun tuet tulevat täytän ruokakaapit ja bussikorttia lataan sen verran mitä arvioin käyttökertoja olevan kuukaudessa. Tilille jää tässä kohtaa yleensä 20-40e.

Ei tarvitse huolehtia rahasta kun sitä ei ole. Uskotteko, että keventää myös henkistä kuormitusta se, että ei tarvitse tehdä ostopäätöksiä?

Toisaalta, olen tässä viimeisen kuukauden aikana mm. odottanut sairaspäivärahojani että saan ostettua uuden dödön, olin viikon ilman. Eilen mietin, että millaistahan olisi olla niin rikas, että olisi useammat kuin yhdet ehjät housut, housut joista olen iloinnut monta kuukautta ja varjellut parhaani mukaan. Maksoin niistä uutena 15e, en ole niin isoa summaa yksittäiseen vaatteeseen laittanut sitten teini-iän.

Lähettäjä: Top 
Päivämäärä:   4.6.25 10:33:14

Jotakin 5000-8000e. Vaihdoin viime vuonna autoa ja säästötili meni aika tyhjiin (sijoituksissa kyllä lisää) ja koin samalla tavalla stressiä kuin aloittaja. Onneksi nyt olen saanut jo puskuria.

Autoon säästäessä tilin saldo nousi sinne 20te:oon, mutta muuten en näe järkeä hillota tilillä valtavia summia.

Lähettäjä: enni 
Päivämäärä:   4.6.25 10:55:38

Mulla ei ole mitään sijoituksia tms. Pankkitileillä nyt yhteensä joku 10t. Jännä juttu että nyt sinkkuna tuo 10t tuntuu joltain maagiselta rajalta, kun se pysyy niin olo on ok. Mutta aiemmin avioliitossa yhteiset varat yhteensä oli joku 5-6t ja silloin se 5t oli se maaginen raja, jonka alle mennessä olo tuntui turvattomalta. Mutta silloin oli kahdet tulot, joten tiesi että jos omat tulot viivästyy jostain syystä, niin toisen tulot tulee kuitenkin. Nyt kun on vain omat, se huolestumisraja on noussut tuohon 10t euroon. Toisaalta nyt myös on ollut isoja menoja, kun eläinten kanssa sattunut yllättäviä monen tonnin ell-kuluja.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   4.6.25 10:56:17

Viiskyttonnia ehdoton alaraja likviditeetille, niin sen kanssa pärjää kun tarkasti elää.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   4.6.25 11:03:32

Riippuu täysin tilanteesta. Opiskelijana riitti, että oli 10e vielä tilillä kun opintotuki tuli. Kulut oli pienet ja tuet tuli luotettavasti ajallaan. Mitä enemmän on kuluja ja mitä useampia erillisiä yllätyskulujen mahdollistajia, sitä enemmän rahaa on tarpeen olla puskurina. Esim. autottomuus vähentää heti puskurisumman tarvetta. Kotiin liittyen vaikuttaa, onko minkä ikäiset kodinkoneet ja millaiset remonttitilanteet. Esim. 5v vanhat vesijohdot on vähän eri asia kuin 45v vanhat taloudellisen varautumistarpeen suhteen.

Lähettäjä: Make 
Päivämäärä:   4.6.25 11:07:24

Kaks ja puol miljoonaa. Niistä tulee huononakin vuonna sen verran ettei tarvi töitä stressata.

Lähettäjä: mimi 
Päivämäärä:   4.6.25 11:58:06

Jos palkkapäivää edeltävällä viikolla on vielä 100e tilillä, elän kroisokseksi.

Lähettäjä: juuri 
Päivämäärä:   4.6.25 13:28:13

No jos on luottokortti niin ei kai sitä montaa kymppiä tarvi tilillä olla? Jos on vaikka joku säästötili tms josta saa rahaa 3-4pv sisällä niin ei hätää.

Lähettäjä: Top 
Päivämäärä:   4.6.25 13:30:51

^ Kaikilla ei ole luottokorttia.

Lähettäjä: m42 
Päivämäärä:   4.6.25 13:40:23

Kyllä ainakin 50 000 pitäisi olla, mutta 100 000 olisi tavoite. Säästämisen kanssa mulle menee vaan monest överiksi, kun on yhden tavoitteen saavuttanut, niin alkaakin jo asettaa tavoitetta astetta ylemmäs, eikä raaski käyttää rahaa mihinkään. Nyt on 85 000 euroa säästöjä, mutta ei se vielä mielenrauhaa tuo, jos lähteekin työpaikka alta.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   4.6.25 13:45:47

Kolmen kuukauden puskuri.

Päivämäärä:   4.6.25 13:48:29

Minulla on ainakin kiinteät kulut sen verran isot, että ei siinä paljon luottokortti lämmitä, jos menee vaikka työpaikka alta. Sen takia on säästöjä ja sijoituksia. Omistan kaksi asuntoa yhdessä mieheni kanssa ja molemmista on lainaa. Lisäksi on hevonen (ja toki muullakin perheellä harrastusvälineitä). Pakko on varautua sen verran, että ei tule ihan heti konkurssia, jos jotain odottamatonta tapahtuu.

Lähettäjä: My 
Päivämäärä:   4.6.25 13:54:11

En osaa sanoa, olen aivan täysin vieraantunut ns. normaalista elämästä. Asuntolainaa on, kyllä, mutta koskaan en ole ottanut esim. autolainaa. Ostin 52000e auton, sain vanhasta 28k vaihdossa ja maksoin loput säästöillä.
Koskaan ei ole jäänyt lasku maksamatta siksi ettei olisi ollut rahaa.
Asun omakotitalossa yksin.
Olen kuitenkin keskituloinen, vasta viimeiset 3 vuotta on palkka ollut yli 3000e, nyt n. 3700e/kk.
Tilillä on rahaa about 20k euroa ja sijoituksissa 50k. Ja SILTIKIN minusta tuntuu, että joudun pihistelemään ja liian vähän jää säästöön!
Tiedän että tämä on typerä ajatustapa mutta en voi sille mitään.
Ei ole lapsia. Nyt voisin vain lopettaa säästämisen ja lähteä matkalle mutta eehei! Ihmismieli on outo asia.

Lähettäjä: puh 
Päivämäärä:   4.6.25 13:57:26

Täällä aika monella tuntuu olevan pelkona, että työpaikka menee alta. Onhan se tietysti ihan mahdollista näinä aikoina, mutta omalla kohdallani en pidä sitä kovin suurena riskinä. Pyrin varautumaan niin, että pidän osaamiseni ja työtehoni sillä tasolla, etten ole ensimmäinen joka lähtee, jos tulee irtisanomisia. Ja vastaavasti niin, että jos syystä tai toisesta työt nykyisessä paikassa loppuu, niin minulle on kysyntää toisaalla.
Mutta varsinaiseen kysymykseen vastaus on, että en pidä paria tuhatta enempää tileillä lojumassa. Äkillistä hätätilannetta varten on luottokortit ja rahastoista saa säästöjä ulos parin päivän viiveellä. Näin ollen suuremmille summille tilillä ei ole tarvetta.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   4.6.25 14:03:09

Ei velkoja, ei lainoja, voin nauttia eläkkeestä tietäen, että tulee kerran kuussa.

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   4.6.25 14:39:47

Silloin kun oli opiskelija niin riitti että raha riitti koko kuun tai että opintolainaa oli vielä nostamatta.
Työttömänä oli turvallinen olo jos tilillä oli satanenkin vielä ennen seuraavien tukien tuloa. Tuhat euroa tilillä olisi ollut aivan unelmatilanne.
Matalapalkkatyössä jossa ensimmäistä kertaa eläissäni olen kuitenkin saanut saastöjä kasaan, niin tuntuu että ei mikään määrä säästöjä tuo sitä turvallista oloa. Tai ehkä jos oli se 100t€. Tai miljoona. Sen verran että sillä pärjäisi loppuelämän ilman työntekoa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.6.25 14:44:55

3 kk nettopalkkaa vastaava summa, eli itsellä 8000e. Nyt on tileillä just sen verran, ja lisäksi muutama tonni rahastossa.

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   4.6.25 15:31:55

Jaa-a, ikinä en ole päässyt sellaiseen tilanteeseen.
Hevoset ❤️

Lähettäjä: juuri 
Päivämäärä:   4.6.25 15:44:08

Lähettäjä: Top
Päivämäärä: 4.6.25 13:30:51

^ Kaikilla ei ole luottokorttia.

---
Okei, no pitää sit olla vähintään muutama tonni :D

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   4.6.25 15:46:33

500e riittää mulla tilillä siihen, että en kanna huolta yhtään mistään ;) Kun on superpienet menot ja omavaraisuus- ja vaihdantatalousaste ollut kasvusuunnassa vuosia, en tarvitse paljoakaan rahaa.

Sen sijaan mulle tulisi iso huoli, jos olisi alle kolmen vuoden polttopuut liiterissä, tai ei olisi tilukset pullollaan kasvamassa vuoden ajaksi juureksia, marjoja, hedelmiä, vihanneksia, yrttejä jne; tai jos pakastimissa/ säilykkeinä olisi alle puolen vuoden tarpeiksi kalaa, lihaa, sieniä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.6.25 15:51:53

10000€

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   4.6.25 15:58:55

Tonni on typerin summa köyhän tilillä. Liikaa että saisi toimeentulotukea, mutta liian vähän että se jeesais jos oikea hätä tulee. Siks tommoset summat on mulla oikeesti sängyn alla.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   4.6.25 16:10:58

Pari tonnia yli kuukauden kulujen on ihan ok. Töitä saan aina jostain.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.6.25 16:20:17

Mä yritän pitää käyttötilillä aina vähintään 3000 euroa.
Säästötilillä, mistä saa heti siirrettyä käyttötilille, pitää olla aina vähintään 7000 euroa.
Yli jäävät siirretään sitten sijoituksiin tai lapsen tilille.
Ja luottokortti toki on.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   4.6.25 16:22:59

Tilillä 17 000, mielestäni ihan hyvä ottaen huomioon, että asun vuokralla, eli yllättäviä katonkorjauskuluja tms. Ei tule.

Lähettäjä: mani 
Päivämäärä:   4.6.25 16:29:34

Muutama tonni on hyvä. Jos menee alle sen tulee köyhä ja epävarma olo, hiipivä ahdistus.

Lähettäjä: todellisuus 
Päivämäärä:   4.6.25 17:27:14

Täällä kyllä taas huomaa kuinka NIIN MONI on täysin vieraantunut todellisuudesta. Panikoitte @!#$ kymppitonnien säästöjenne kanssa. Joka ikinen kerta turhaudun kun luen näitä ketjuja.

Älkää pitäkö itsestäänselvyytenä rahojanne. Jos teillä sitä on, KÄYTTÄKÄÄ SITÄ ja nauttikaa elämästä!!!! Sillä on myös meitä, jotka laskevat ennen jokaista kauppakäyntiä, että paljonko voi ostaa leipää ja maitoa.

Tilillä nyt 1,53 e, rahapussissa n. 16 e ja seuraava palkka tulee tiistaina. En koe suurta huolta, koska lomarahat tulee onneksi juhannuksen jälkeen ja siihen olen ajoittanut isoimmat laskut.

Mutta rikkaat, lopettakaa se panikointi.

Lähettäjä: pihalla 
Päivämäärä:   4.6.25 17:42:14

Anteeksi kun olen sivistymätön mutta mitä tuo k tarkoittaa?

Lähettäjä: å 
Päivämäärä:   4.6.25 17:49:04

"Kymppitonni olis passeli."

Samoilla linjoilla.

Päivämäärä:   4.6.25 18:13:52

Millaisia tuottoja suurinpiirtein rahastoissanne on? Toki arvo vaihtelee, mutta kuitenkin. Kun joidenkin kertomaa kuunnellessa tuntuu että korkeakorkoisella säästötilillä saa saman tuoton, eikä ole riskiä.

Itsellä palkan tullessa pitää käyttötilillä olla vähintään se 2000, enkä ole mikään suurituloinen vaan käteen tulee se n. 2500/kk. Säästötilillä sitten on muutama kymmenen tuhatta.

Lähettäjä: XOXO 
Päivämäärä:   4.6.25 18:22:46

Kyllä 20000 pitää olla.

Päivämäärä:   4.6.25 18:48:51

"Älkää pitäkö itsestäänselvyytenä rahojanne. Jos teillä sitä on, KÄYTTÄKÄÄ SITÄ ja nauttikaa elämästä!!!! Sillä on myös meitä, jotka laskevat ennen jokaista kauppakäyntiä, että paljonko voi ostaa leipää ja maitoa."

Minulle ei tuota kyllä mitään iloa vetää tiliä tyhjäksi. Iloa tuottaa järkevä rahankäyttö, mikä on mahdollistanut mm. isossa talossa asumisen. Nautin siitä, että elän suht turvallista elämää ja pystyn kustantamaan itselleni iloa tuottavia asioita. Nautin myös siitä turvallisuuden tunteesta, että tarvittaessa voin esim. mennä yksityiselle lääkäriin, ostaa uudet silmälasit tai viedä hevosen eläinlääkäriin ilman, että se on pois perus elämisestä.

Lähettäjä: ???? 
Päivämäärä:   4.6.25 18:50:26

Ehkä joku 6000e olisi. Oikeasti mulla on paljon enemmän.

Päivämäärä:   4.6.25 18:56:34

10 000. Joskus riitti tonni, kun olin pitkäaikaistyötön. Mutta nykyään työssäkäyvänä se ei riitä, kun on noita koiriakin. Nyt on tilillä vain pari tonnia, viisi tonnia onneksi sijoituksissa ja hätätilanteessa nekin sieltä saa. Mutta stressaa, koska auto pitäisi vaihtaa ennen syksyä (nykyinen romu ei käynnisty pakkasella ja töihin ei pääse ilman autoa), enkä haluaisi enää ostaa mitään tonnin-parin romua josta ei tiedä mitä seuraavaksi hajoaa. Ja koirien kanssa tuo paljon turvaa kun tietää, että pystyy kaikki ell-kulut maksamaan heti jos sellaisia tulee.

Tämä kuu on vielä tiukkaa, vaihdoin työpaikkaa ja pidin pienen loman välissä eli miinuksen puolelle mennään nyt. Mutta onneksi tämän uuden työn palkka on aikaisempaa parempi. Haluaisin sijoittaa mutta nyt yritän sinne kymppitonnin rajaan asti hillitä itseni ja laittaa valtaosan palkasta jäävistä rahoista sijoitusten sijaan säästötilille.

Lähettäjä: Cc 
Päivämäärä:   4.6.25 23:12:52

"Lähettäjäpihalla

Päivämäärä4.6.25 17:42:14

Anteeksi kun olen sivistymätön mutta mitä tuo k tarkoittaa?"

K=kilo=tuhatkertainen
Esim. Kilometri=1000 metriä
1 kilo euroissa = 1000 euroa

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.6.25 23:24:08

Mulla on suunnilleen se vuoden palkka säästössä ja silti raha stressaa toisinaan. Tililtä ja sijoituksista löytyy n. 40k€ ja muuta omaisuutta kuin asunto n. 70K€, ei kuitenkaan mitenkään helposti rahaksi muutettavaa.

Ehkä sitten jos olisi jemmassa sen verran mitä asuntolainaa on jäljellä, voisi olla jo suht huoleton. Sanotaan siis 150K€.

Lähettäjä: ooo 
Päivämäärä:   4.6.25 23:59:28

Minulla on 0% korkoa, käyttötilillä 4.000, just nostin 4.000 käteistä, elän käteisellä.
0,4% säästötilillä just 10.000. Sitten 10 kk kiinteä 1,5% just tän kuun alussa jatkoin 160.000 euroa. Aikaisemmin 2,4%. Minulla on maksettu talo ja auto.
Korot laskeneet reilusti.
Mutta nyt en ole huolissani kun minulla ei ole mitään liika sidottuja rahastoja tai muuta.

Päivämäärä:   5.6.25 00:08:23

En minäkään tiennyt mitä k tarkoittaa.
Onko tuo 70k yhtä kuin 70.000 euroa?
ja minun 160.000 euroa olisiko 160 k ?
Minun nettotulot ovat 1950 euroa. Olen aina elänyt hirveän säästäväisesti.
Mutta mitä näillä nyt sitten ostaisi ?

Lähettäjä: kkk 
Päivämäärä:   5.6.25 05:14:29

Tuo k summan perässä on kyllä junttia kieltä. :D Miksei voi vaan kirjoittaa ''20 000'' tai ''20 tuhatta''. No siksi, kun halutaan hienostella että ''mullapas onkin 20 k tilillä''.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   5.6.25 07:05:01

200000 euroa, eläisin loppuelämän stressaamatta.

Päivämäärä:   5.6.25 07:13:56

"Ehkä sitten jos olisi jemmassa sen verran mitä asuntolainaa on jäljellä, voisi olla jo suht huoleton. Sanotaan siis 150K€."

Miksi kukaan säästäisi saman verran kuin on lainaa? Ainakaan tilille. Eikö osalla kannattaisi jo lyhentää lainaa? Näin minä ainakin tekisin. Pienenisi kuukausikulut heti eikä tarvitsisi maksaa korkoja lainasta.

Päivämäärä:   5.6.25 08:06:23

Isäntä haluaa säästää yhä kaikessa ja tekee itse hyvin paljon.
Jos ostetaan vaikka leipää, niin aina sitä keskihintaista. Harvoin edes kallista lihaa.
Niin kuinka monta k on 20 euroa. Joku tuossa esitti omia k muodossa omia toiveitaan.
Olisiko 0,002 k? hii

Päivämäärä:   5.6.25 08:07:37

Voi hyvinkin olla kannattavampaa sijoittaa se raha kuin maksaa kaikki laina kerralla pois, varsinkin silloin jos lainan korko on matala. Ihan tava-keskituloisena en laittaisi kaikkea rahaa kiinni omaisuuteen, jonka rahaksi muuttaminen saattaa olla hidasta siinä kohtaa, kun kriisi yllättää, vaikka se tarkoittaisi isompia kk-menoja ja koron maksamista.

"
Miksi kukaan säästäisi saman verran kuin on lainaa? Ainakaan tilille. Eikö osalla kannattaisi jo lyhentää lainaa? Näin minä ainakin tekisin. Pienenisi kuukausikulut heti eikä tarvitsisi maksaa korkoja lainasta."

Päivämäärä:   5.6.25 08:49:33

Tämä kysymys laittoi vähän miettimään. En usko, että on sellaista rahasummaa, että yksin sen turvin en huolehtisi. Olen ollut huoleton kymppi tilillä ja huolehtinut kymppitonnien kanssa. Vaikka olisi miljoonia, oikeastaan uskon että sitten vasta niitä huolia voisi ollakin. Toki se, että on rahaa yllättäviin kuluihin ja tulonmenetyksiin on viisasta, järkevää ja antaa levollista mieltä mutta itsellä eniten auttaa usko johdatukseen, siihen että minusta pidetään huolta, että se miten käy, on minun tieni. Uskon Jumalan suunnitelmaan kohdallani. Rikkaana tai köyhänä. Tällä hetkellä olen varautunut toistaiseksi hyvin, mutta kuka tietää muuttuvassa maailmassa mitä kaikkea keräämälleni omaisuudelle käy? En voi hallita kaikkea mitä saattaisi tapahtua. Mutta, siis, ole viisas ja varaudu miten vain se on mahdollista mutta älä laske luottamustasi yksin oman toimintasi varaan.

Päivämäärä:   5.6.25 08:57:26

Mä haluaisin, että puskuritilillä olisi 5000 €. Nyt on pidempään ollut alle ja oli ahdistavaa, että taas hiukan lisää sieltä, kun tuli yllättäviä menoja. Nyt kun on alle neljä tonnia, niin alkaa jo vaikuttaa ajatuksiin. Onneksi perjantaina tulee palkka. Tavoitteena ois saada kesän loppuun mennessä palautettua puskuri takaisin viiteen tonniin.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   5.6.25 11:04:45

todellisuus : Ihmisillä, joilla on rahaa, on yleensä myös ihan erilaisia taloudellisia riskejä, kuin niillä, jotka laskeskelee ruokakaupassa onko tällä viikolla varaa maitopurkkiin. Säästöjen tarve on ihan erilainen, jos pitää varautua siihen, että samalla viikolla voi hajota autosta moottori ja hevonen tarvita yllättäen leikkausta, talosta losahtaa vesijohto ja mökin päälle kaatua puu. Vaikka olisi millaiset vakuutukset, niin sitä maksukykyä on löydyttävä omasta takaa siinä tilanteessa vahinkojen minimoimiseksi, vakuutuksesta niitä korvauksia saa sitten joskus jälkikäteen. On aivan turha turhautua sellaisesta asiasta, joka sinua itseäsi ei kosketa lainkaan.

Rahan tuhlaaminen vain tuhlatakseen ne ei tuo automaattisesti mitään nautintoa. Esim. Jäätelö on hyvää, mutta ei se ole mikään nautinto, jos sitä koittaa väkisin syödä 5 kertaa joka päivä "nauttiakseen rahoistaan". Ihmisellä on rajallinen määrä tunteja vuorokaudessa ja rajallinen vatsalaukku. Köyhän näkökulmasta maailma on ehkä täynnä kaikkea ostettavaa, mutta siinä kohtaa, kun rahaa on tilillä ja ostokset täysin mahdollisia maksukyvyn puolesta, huomaa millaista roskaa myytävät tuotteet ja palvelut useimmiten käytännössä on. On yllättävän vaikea löytää rahalle käyttökohteita, varsinkin, jos elääkseen joutuu kuitenkin työskentelemään ison osan arkipäivistä.

Päivämäärä:   5.6.25 12:01:11

10te olisi ehkä ideaali. Mutta myös 5te on hyvä. Mitä enemmän, sen joustavampaa ja sitä myötä huolettomampaa.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   6.6.25 12:52:15

Rahastojen osalta olisi jokaisen hyvä pitää mielessä se, että ne ovat likvidejä varoja vain silloin kun kaikki on hyvin. Jos sinulle sattuu henkilökohtainen katastrofi, mutta yleisesti talous porskuttaa, hienoa, saat rahasi ulos sääntöjen puitteissa. Mutta kaikissa rahastoissa on pikkupräntti, jonka mukaan rahasto voidaan sulkea milloin vain ja rahasi voivat olla jumissa vuosia tai määrittelemättömän ajan. Ja sen päätyttyä voi olla ettei nostettavaa enää ole.

Samoin luottokortti on hyvä apu vakaassa tilanteessa tilapäiseen tarpeeseen, mutta jos pankki saa vihiä, että taloutesi on kaatumassa (esim. haet lyhennysvapaata paria kuukautta asuntolainaan ja joudut tekemään selkoa tuloistasi ja menoistasi), viedään se kortti varsin ripeästi. Vaikka olisit kuinka ollut vastuuntuntoinen, talousvaikeudet johtuvat työttömäksi joutumisesta/vakavasta sairastumisesta, ja olisit hoitanut luottokorttiasiasi viimeisen päälle.

Rahastoissa tai osakkeissa olevat rahat eivät siis ole koskaan likvidejä eikä niiden varaan voi laskea mitään. Pahan päivän kohdalla joko et saa rahoja ulos tai tappiot olisivat niin kamalat, että sen on syytä olla viimeinen vaihtoehto.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.