Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Enon hautajaiset, saikkua?

Lähettäjä: mitätehdä 
Päivämäärä:   3.6.25 22:51:17

Osaisiko fiksummat sanoa mitä tehdä? Hoidin yli vuoden enoani kun hän oli kuolemansairas ja nyt lopulta menehtyi, ei ole kyseessä mikään random etäinen eno vaan minulle rakas isähahmon kaltainen henkilö, jonka kanssa raskas matka loppuun asti kuljettiin. Hoidin työni täydellisesti siinä ohella, enkä ole hupisaikuttelija.
Hautajaispäivänä minulla olisi työvuoro, en saanut järjestettyä itselleni sijaista, joten joudun olemaan yhteydessä pomooni ellen ota kylmän viileästi saikkua. Oletan vahvasti hänen sanovan että kyseessä ei ole lähiomainen jolloin olen velvollinen menemään töihin, tämä tuntuu vaan niin väärältä, tekisi lähestulkoon mieli avata hänelle hieman tilannetta ja haistattaa vaikka kukkaset sitten jos ymmärrys on pyöreä 0 ja velvoittaa vain töihin, vaikka näin epäreilun tuntuisesti se virallisesti taitaa mennäkin..

Mitä tekisitte tilanteessani?

Re: Enon hautajaiset, saikkua?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   3.6.25 22:52:16

Irtisanoisin itseni.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.6.25 22:59:18

Saikkua. Aivan turhaa ja tarpeetonta vääntämistä muuten, jos henkilöstöjohtamisesta puuttuu inhimillisyys. On ikävämpi ottaa se saikku pyydetylle päivälle, jos sitä on kysynyt vapaaksi jo ennakkoon.

Minulle järjestettiin ta:n toimesta vuoronvaihto, kun halusin ehdottomasti mennä puolisoni isovanhemman hautajaisiin. Asia ymmärrettiin täysin ja sanottiin, että tietenkin järjestetään. Olin kiitollinen työntekijä ja joustan mielelläni myös ta:n suuntaan jos on tarve, kun itsekin saan joskus jotain hyvää enkä ole heille pelkkä tunnoton resurssi vaan ihminen jolla on tunteet ja muutakin elämää.

Päivämäärä:   3.6.25 23:03:11

Ota saikkua äläkä missään nimessä koe siitä huonoa omaatuntoa. Firma ei ole yhden työntekijän varassa.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   3.6.25 23:08:28

Ilman muuta otat yhteyttä esimieheesi ja selität tilanteen, ja lakkaat _olettamasta_ yhtään mitään. Asiat hoidetaan kuin aikuiset, ei tuollaista tarvitse ja kuulu työntekijöiden kesken säätää.

Firmalta menee maine ja hyvät tekijät jos homma ei toimi.

Lähettäjä: Äö 
Päivämäärä:   3.6.25 23:15:20

Miten sinulla on noin huono keskusteluyhteys pomosi kanssa ja välttelet yhteydenottoa? Toki asiaa voi ja kannattaa avata enemmän.
Melkoista yliajattelua nyt etukäteen.

Päivämäärä:   3.6.25 23:16:05

Teeskentele koko perheen oksennustauti.

Päivämäärä:   3.6.25 23:31:21

Olen ollut kolmisen vuotta työpaikassani ja pomoni suhtautuminen minuun sekä valtaosaan alaisista on aina ollut vähättelevä ja ikävä, harvoin häntä näen ja silloin harvoin kun töissä hänen kanssaan täytyy keskustella puhelimitse niin vastassa on kuin aikuinen mieslapsi tuhahtelemassa stressejään työntekijän niskaan. Kun enoni kuoli ja asiasta ilmoitin kun en kyennyt töihin, hän vain tokaisi että "hankala tilanne, enon poistuminen ei kuitenkaan ole hyväksyttävä syy poissaoloon."

En siis merkkaa työntekijänä hevonkukkuakaan, ja keskusteluyhteys on huono ollut aina. Tämä ei ole minusta riippuvainen asia vaan käyttäytyy lähestulkoon kaikkia nuorehkoja alaisia kohtaan näin. Tämä tottakai aiheuttaa sen ettei keskusteluyhteys ole luonteva eikä sitä edes halua. Työnkuvani, työkaverit ja asiakkaat ovat ihania, siksi pomosta huolimatta olen viihtynyt. Nyt vain pistää v*tuttamaan enkä tiedä mikä olisi fiksuinta.

Päivämäärä:   3.6.25 23:36:54

Siis montako enoa sinulla on?

Päivämäärä:   3.6.25 23:39:56

Heh ihan tästä yhdestä samasta puhuin, joka kuoli juuri ja hautajaiset ovat kahden viikon päästä. Saikulla olin kaksi päivää kun teki kuolemaa ja menehtyi, tästä ilmoitin pomolleni ja vastasi noin.

Päivämäärä:   3.6.25 23:50:02

Ai niin, sori! Siis kuolema ja hautajaiset siis tietysti erikseen.

Mutta onhan tuo jo tavattoman törkeää ja empatiakyvytöntä.

Voisikohan tuollaisesta tehdä kantelun johonkin ylöspäin.

Ja kyllä, ehdottomasti saikulle.

Päivämäärä:   3.6.25 23:53:37

Olit jo kaksi päivää palkallisella(?) saikulla.

Keskustelisin pomon kanssa haenko palkallisen lomapäivän vai palkattoman poissaolon hautajaispäiväksi. Jos kieltäytyisi molemmista olisin luvattomasti poissa, kirjallinen varoitus varmaan tulisi, mutta sitten niin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.6.25 00:24:27

Saikkua ei saa sen perusteella mitä on tapahtunut vaan sillä miten se vaikuttaa työkykyyn. Eli ei edes kuulu tympeälle pomolle kuka kuoli vaan se oletko työkykyinen vai ennemmin et jos vaikka itkettää, ahdistaa, ei pysty keskittymään ym tyypillisiä akuutin stressireaktion oireita.

Lähtisin ensin palkattomalla yrittämään ja sitten saikkua sen perusteella jos psyyke ei kestä menetystä ja päälle vielä työnantajan tökeröä suhtautumista.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   4.6.25 08:32:30

Saman enon kuoleman takia on jo oltu (palkallisesti) pois useampi päivä ja vielä pitäisi lisää saada, eikä edes osata keskustella esihenkilön kanssa aiheesta. Pomo voi olla empatiakyvytön idiootti, mutta ei tämä nyt työntekijän osaltakaan ihan hirveän hyvin mene.

Ajoissa pyydetty palkaton vapaa on näissä tilanteissa käytännössä itsestään selvyys, kun asian keskustelee niin ajoissa kuin mahdollista. Sitten jos se ei onnistu, aletaan miettiä saikkuja tai luvattomia poissaoloja.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   4.6.25 09:03:17

Vapaa, palkaton vapaa tai lomapäivä. Melko mullkku pomo jos ei järjesty.

Lähettäjä: Ruska 
Päivämäärä:   4.6.25 09:05:29

Harvoin tähän kehotan, mutta saikkua vaan!

Päivämäärä:   4.6.25 09:07:19

No itse kyllä selittäisin eikä tosiaan kuolema ole palkallisen saikun asia. Että ehkä suhtautuminen johtuu tuosta. Varsinkaan jos kuolema ollut tiedossa etukäteen. Vapaan esimiehenä ymmärrän mutta en palkallista saikkua.

Päivämäärä:   4.6.25 09:08:31

Saikkua ripulin takia suosittelen. Muista että töissä ei sitten kannata puhua hautajaisista, eikä minnekkään laittaa hautajaiskuvia jne.

Päivämäärä:   4.6.25 09:10:37

S, niinhän sitä luulisi. Mutta kaikista vaan ei ole edes keskinkertaisiksi pomoiksi. Läheisen kuolema on lähes aina kova paikka. Olisi kummallista, jos ihminen koneen lailla voidi vaan jatkaa, sen vaikuttamatta työkykyyn. Minulla epäiltiin aivokasvainta ja piti lähteä tutkimuksiin. Pomo voivotteli, että kuka työt nyt tekee ja enkö voisi tulla, kun ei saa muitakaan. Että kyllä, osalle pomoista on ihan turha puhua mitään ja kysellä. Nykyisessä työssä äitipuoleni oli huonona, niin minut laitettiin muutamaksi päiväksi saikulle huilaamaan. Ja, kun kuoli, niin sanottiin, että ole se päivä kotona ja lähetettiin osanottokukat. Ei varmaan ole vaikeaa arvata kummassa työpaikassa olen valmis venymään ja antamaan itsestäni 110% ja tiukassa paikassa 200%.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.6.25 09:48:36

"enon poistuminen ei kuitenkaan ole hyväksyttävä syy poissaoloon"

Kun pomo on jo kantansa kertonut, niin eiköhän ole parasta suoraan saikkupäivä vaan.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   4.6.25 09:54:50

Meillä vastaavan tyylinen esihenkilö ja tullut siihen lopputulokseen että otan mielummin sitä saikkua kuin että edes yritän keskustella ja pyytää esihenkilöltä vuoron vaihtoa tai edes palkatonta vapaata. Ja yritän itse yleensäkkin vaihtaa ne vuorot suoraan työkavereiden kanssa. Jos pomolle menee sanomaan niin ei tapahdu mitään

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   4.6.25 09:57:02

Työnantajan ei ole pakko hyväksyä sairauslomaa. Voi antaa vaikka korvaavia töitä siksi aikaa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   4.6.25 10:04:53

Jos tyyppi ei suostu palkattomaan vapaapäivään hautajaisten takia niin sitten saikkua.

Päivämäärä:   5.6.25 19:58:56

Tämä tarina päättyi niin että laitoin pomolleni viestiä jossa kysyin onnistuisiko hautajaispäivän järjestely jollain tapaa minulle vapaaksi palkattomaksi, hän sanoi "katsotaan". Hänet tuntien en olisi kuullut mitään kyselemättä perään, eikä hän olisi asiaa järjestänyt, joten lähdin sitten itse kyselemään eri liikkeiden kollegoita. Löysin osaavan sijaisen, ilmoitin tästä pomolle ja hän sanoi että se sopii.

Olisin muutoin joutunut vain jäämään luvattomasti pois töistä, hän ei olisi tehnyt asialle yhtään mitään, paitsi antanut kiukkuisen varoituksen jälkikäteen.

Ymmärrän kyllä oikein hyvin ettei saikuttelu ole ok, joskus vain on vaikea tietää miten pitäisi toimia hankalien ihmisten kanssa. En ole ollut vuosiin päivääkään poissa sovituista vuoroista, olen venynyt ja tuurannut itsekin muualla. Arvostus on ihan oikeasti pyöreä nolla, mutta en halua myöskään toimia vastoin omaa moraaliani. Hohhoijaa..

Lähettäjä: Ei helv... 
Päivämäärä:   5.6.25 20:17:40

Hyvä että asia järjestyi! Nyt lepäät ja valmistaudut tilaisuuteen ilman stressiä. Tsemppiä!

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   5.6.25 20:33:18

Minä en saanut appiukon hautajaisiin vapaata, en edes palkatonta, koska aviopuolison vanhempi ei KVTES:in mukaan ole lähiomainen... No, jos se ei sitä ole minulle, niin kyllä ainakin meidän alaikäiselle lapsellemme on ja sain lopulta asian järjestettyä asiakasyrityksen kanssa työajoista neuvottelemalla. Eli oma pomo ei käytännössä tiennyt, että en työskennellyt minulle osoitettuna työaikana, vaan menin asiakasyritykseen hoitamaan osan töistä ennen hautajaisia ja loput illalla hautajaisten jälkeen. Oli kyllä pitkä päivä, kun hautajaiset olivat melkein kahden tunnin ajomatkan päässä. Lapsen hoito aamuyöllä onneksi järjestyi naapuriavulla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.