Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Normaalipainoiset tai laihduttavat, mitä syötte?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.6.25 20:11:24

Tai paljonko syötte päivässä?
Olen jättänyt herkut kokonaan pois ja pyrkinyt muutenkin syömään terveellisesti, mutta nyt kun tekoälyn avulla laskin kaloreita, ne jäävät helposti jopa vain tuhanteen kcaliin päivässä! Nälkää ei ole ja tuntuu että syön ihan jatkuvasti jotain. Ylipainoa on 60 kiloa, eli olen kyllä osannut herkutella ihan huolella.
Paljonko ja mitä te "normaalit" tai laihduttavat syötte? Mistä koostuu teillä esim 1500-2000kcal päivät? Musta tuntuu, että on hirveän vaikea saada edes 1500kcal täyteen, jos ei sisällytä mitään sipsejä, keksejä ja pullia.

Re: Normaalipainoiset tai laihduttavat, mitä syötte?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.6.25 20:16:00

Oletko laskenut kalorit ihan oikealla kaloreiden laskentaan tarkoitetulla sovelluksella? Kokeile esim. Fatsecretiä. En itse välttämättä luottaisi tekoälyn tietoon.

Olen itse 60-kiloinen ja syön nyt joku ehkä 2200-2300 kcal päivässä, tällä painoni pysyy samana. Treenaan kyllä paljon ja tavoitteellisesti, eli siksi on pakko syödäkin. Talvella söin n. 2500 kcal päivässä ja paino nousi vain ihan vähän.

Jos en liikkuisi, söisin toki vähemmän. Mutta ihan kenelle tahansa 1000 kcal päivässä on liian vähän, tuohon on hyvin vaikea mahduttaa tarpeeksi kaikkia ravintoaineita, kuituja jne. Tuossa voi käydä niin, että laihdut ensin, mutta pian huomaatkin energiatasosi olevan tosi matalalla. Sitten alat syömään enemmän ja hups, oletkin lihonut taas. Kannattaa pyrkiä n. 500 kcal vajeeseen (riippuen hieman myös rasvaprosentistasi) ja tehdä jotain lihaskuntoa myös, ettet laihdu liikaa lihasmassasta. Sehän ei ole toivottu tilanne, että laihdut, mutta kehonkoostumuksesi ei muutu juuri ollenkaan..

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.6.25 20:19:06

En ole laskenut varsinaisilla kalorilaskureilla, koska se on niin työlästä. Luulisi, ettei siinä kuitenkaan ihan valtavia heittoja ole. Olen syönyt päivässä kaksi lämmintä ruokaa (n. 400-500kcal/annos?) ja aamulla annospuuron (pakkauksen mukaan 130kcal). Eihän se riitä. Mutta hirveän vaikealta tuntuu lisätä välipaloja, kun ei ole yhtään nälkä. Varmasti vuosien roskaruokakin on tehnyt tehtävänsä ja elimistö on vähän hämmentynyt.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   3.6.25 20:33:19

Tekoäly suoltaa sellaista p*skaa välillä että en todellakaan luottaisi sen laskelmiin yhtään ellet saa sitä näyttämään koko laskutoimitusta ja sitten tarkistaa itse ainakin osa siitä.

Lähettäjä: Nougat 
Päivämäärä:   3.6.25 20:37:33

Minä syön paljon ja usein, arjessa nappaan vähintään jotain suuhun 5x päivässä. Mulle sopii tiheä ruokarytmi. Olen painanut koko elämäni aika tarkasti 50kg ja muutenkin muodoltani samanlaisena, esim lukioaikaiset vaatteet mahtuu päälle. En itse koskaan laihduta, mieti arjessani kaloreita/ makroja tai rajoita itseltäni mitään. Ihan muista syistä ruokavaliossani ei ole maitotuotteita tai viljoja (ihon kunnon takia+ helpottaa nivelsaitauteni oireita) eikä lihaa (ei vain maistu, sitä olen syönyt viimeksi ala-asteella pakotettuna). Ruokavaliossani arjessa pääpaino on pitkälti hedelmissä, kasviksissa, maidottomissa proteiinivanukkaissa, tofussa, siemenissä jne. Ja esim taateleita napsin mielelläni. Tällä olo on hyvä ja virkeä.
Minusta tuollainen 1000-1500 kcal vuorokaudessa on tosi pienen kuuloinen määrä! Tai minut se ainakin tekisi vain kiukkuiseksi ja väsyneeksi zombiksi. Joskus nuorempana ihan tosi tavoitteellisesti kovempaa treenatessa valmentajani sen verran ruokavaliotani fiksaili, että saan varmasti riittävästi ravintoa, silloin muistaakseni tähdättiin 2700 kcal / vrk. Siihen määrään piti jo olla avuksi esim proteiinijauheita ja palautusjuomia, mutta ei sekään määrällisesti tuntunut mahdottoman suurelta, koska omaan suuren ruokahalun ja tykkään syödä. Nykyisellään näin ”vanhana” vain enää vähän ilokseni liikkuvana karkeasti veikkaan, että päivittäiset kalorit on ehkä jotain noin 2000 luokkaa / vrk (arvio, koska en tosiaan niitä nyt laske ja syömäni määrät vaihtelee päivän nälkätason mukaan).

Lähettäjä: Th 
Päivämäärä:   3.6.25 22:17:57

Ihan ekana lisäätte ne 800g kasviksia ja sit proteiinia lisäksi ja mietitte rytmin kuntoon.riippuen ihmisen pituudesta niin laihdutuskalorimäärä on semmonen 1500-1800 mut liikunta ratkaisee eniten. Semmonen 20 000 askelta per päivä ois aika perus jos haluu laihtua.

Lähettäjä: maukasta 
Päivämäärä:   3.6.25 23:54:54

Teen kaikenlaista pihatyötä ja liikun runsaasti hyötyliikuntaa se on.
Minun laihtumiseni on kiinni siinä, että syön 3 kertaa päivässä, enkä mitään siinä välillä. Juon toki kahvia ja vettä ja toisinaan vitamiinia poretabletin muodossa.
Laihdun vain jos syön proteiineja ja rasvaista lihaa, mutta kasviksia vain vähän.
Muuten paino heti nousee.
9 kiloa olen pudottanut 2 kuukaudessa. Mutta joskus on aamupaino kilon enemmän. Ehkä nestettä kerääntyy elimistöön.
Harmittaa kun vatsan kohdalla on kaksi isoa makkaraa. Miten sen rasvan saa vatsan kohdalta pois?
Painan nyt 75 kg. 162 cm. Ikääkin on jo tullut.

Lähettäjä: Top 
Päivämäärä:   4.6.25 10:25:28

Laskin juuri jugurttiaamiaiseni energiamäärän ja jo siinä oli kaloreita yli 700 (turkkilaista jugurttia, paljon pähkinöitä, siemeniä ja marjoja ja vähän kaurahiutaleita). Päivällä menee ISO satsi majoneesi-aurajuusto-peruna-parsakaali-sipulisalaattia ja 1,5 broilerileikettä ja ehkä jälkkäriksi mantelijäätelöpuikko. Saman setin söin eilen ja ne riitti. Joskus syön vielä kolmannen ruuan.

Huomenna ruuaksi jotakin aivan muuta.

Maalaissipsejä menee 180g pussi 1-2 viikossa. Sinä päivänä sipsit korvaa kolmannen aterian. 65kg/174cm

Siedän nälkää aika hyvin ja tällainen isojen annosten syöminen pätkäpaastoaminen sopii itselleni. Jäätelöä syön näin kesällä satunnaisesti, mutta muuten sokeria ei arjessa mene juurikaan. Oliiviöljyä, voita ja muita rasvoja syön huoletta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.6.25 10:28:09

^ Jos söisin noin, painaisin yli 120kg.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   4.6.25 10:30:46

Minä laihdun vain, jos kalorit on tosi alhaiset. Yleensä max. 1000 päivässä. Jos syön 1500-1600, pysyy painoni nykyisellään.

Lähettäjä: Top 
Päivämäärä:   4.6.25 10:45:00

Piste, voi hyvin olla. Tosin, eihän tuossa ole kaloreita kuin sen, mitä keskiverto, jonkin verran liikkuva nainen kuluttaa päivässä.

Olen myös taipuvainen ajattelemaan, että kalori ei ole yhtä kuin kalori. Esim. kokonaisissa pähkinöissä on kyllä paljon kaloreita, mutta ei ole ollenkaan sanottua, että ihminen hyödyntää ne 100%. Osahan tulee sulamattomana ulos.

Jonkin verran itsekuria tämä vaatii. Esim. eilen illalla, kun tulin liikkumasta, olisin hyvin voinut vielä syödä jotakin iltapalaa, mutta valitsin olla syömättä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   4.6.25 10:56:07

Olen juuri pudottanut painoa 10kg, vielä olisi toiset 10kg ainakin jäljellä.
Minulla varmaan tärkein on ollut riittävä proteiinin saanti. Syön päivässä n. 1500kcal. Aamupala yleensä marjoja, raejuustoa ja pähkinöitä. Tai munakokkelia paprikalla. Päivällä syön kaksi ateriaa, joista toinen salaatti, jossa riittävästi proteiinia. Toisella aterialla yleensä lämpimiä kasviksia ja proteiinia. Iltapalaksi ruisleipää, jossa päällä myöskin riittävästi sitä proteiinia.
Ei ole nälkä ja paino putoaa tasaisesti. Aiemmin olen korvannut energiavajeen karkeilla ja napsinut mitä milloinkin. Nyt kaikki ns. välipalat on jääneet kokonaan pois. Tämä 4 kertaa päivässä on hyvä ja riittävä.

Lähettäjä: Elovena 
Päivämäärä:   4.6.25 11:01:56

Mulla on tosi simppeli ruokavalio johon kuuluu eri vihannekset, juurekset, sienet, hedelmät, mansikat, mustikat ja karviaiset, avokadot, kikherneet, tofu, vege”jauheliha”, tonnikala, erilaiset kasvipohjaiset rahkat, chiansiemenet (mahaongelmien pelastaja minulle) raejuusto, siemennäkkärit ja linssikakut (rouskuttelen välipalaksi noita esim automatkalla pikaeväänä, jos ei ehdi syödä), kahvi, kaura-tai mantelimaito ja joskus laittelen smoothieen jotain hyvä makuista proteiinijauhetta ja esim hedelmäpilttejä sekaan. Thats it oikeastaan enkä kaipaa mitään muuta. Maistuvaa, saa tehtyä helposti täyttävät ja herkulliset annokset, saa syödä niin paljon kun haluaa ja tarvitsee eikä ole koskaan tarvinnut laihduttaa tai ollut mitään huolta painon nousemisesta (onneksi, se olisi painajaiseni koska tykkään syömisestä). Ja ennen kaikkea keho ja mieli voi hyvin, lihakset jaksaa (ehkä kuulostaa pinnalliselta, mutta pakko myöntää että pidän siitä kun vatsalihakset erottuu, vaikkei niitä kukaan muu näe kuin minä itse peilistä ja mieheni) ja on energiaa elää. Mitään kaloreita en laske (en edes osaisi) tai seuraa liikuntamääriä, askeleita tms, kun ei ole ollut tarvetta. Kokisin sen vain stressaavaksi ja se aiheuttaisi minulle ahdistusta. Syön silloin kun on nälkä, yleensä 4 kertaa päivässä. Mutta aamupala kahvin kera on minulle ihan ehdoton, siitä en tingi.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   4.6.25 15:05:15

Syön säännöllisesti päivittäin kolme ateriaa. Omasta mielestäni nuo ateriat ovat kohtuullisen kokoisia, eli eivät kovin suuria, ja 1900-2000 kcal tulee kyllä helposti täyteen. Minulta siihen ei todella tarvita mitään pullaa tai muuta herkkua, jos oikeasti laskee suht. tarkkaan kalorit. Olen 171cm/59kg. Aamuisin esim. suuri annos puuroa, maapähkinävoita, marjoja, banaani, ja kahvi. Lounaaksi usein eilisen aterian jämiä, tai joku salaatti, uuniperuna tai lounasleipä kahvilasta. Ehkä hedelmä välipalaksi jos tarpeen. Iltaruoaksi esimerkiksi kasviswokkia tms. normaalia ruokaa.

Päivämäärä:   4.6.25 15:50:50

Jos aloittajalla on 60 kg ylipainoa ja nyt muka tekee tiukkaa saada 1000 kcal täyteen, niin jossain mättää ja pahasti :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.6.25 16:27:44

Syön aamupalan, aamukahvin töissä voileivän ja hedelmän kera, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan.
Ja liikun toki paljon.
Mitään hötölässä herkuiksi luettavaa en mätä ikinä. Toki joskus nappaan töissä suuhuni karkin, ja syön vaikka viimein, kun käyn kaverin kanssa kahvilla.
Ja kesällä syön päivittäin jäätelöä.

On se varmasti geeneistäkin kiinni, mutta edelleen näin 60-vuotiaana mulle menee heittämällä päälle hame, mikä minulla oli päällä yo-juhlissani vuonna 84.

160/50.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   4.6.25 17:01:10

"Jos aloittajalla on 60 kg ylipainoa ja nyt muka tekee tiukkaa saada 1000 kcal täyteen, niin jossain mättää ja pahasti :D"

Todellakin. Nämä kaksi ateriaa 400-500 kaloria pitäisi ehkä nähdä ? Tosin niistähän tulee jo se tuhat ja päälle meni 130kal puuro mutta kuitenkin.

Lähettäjä: isoH 
Päivämäärä:   4.6.25 17:35:20

Syön noin 1800-2000 kcal/päivä. Tällä paino pysyy samassa, tai tulee alas ihan max1kg/kuukausi. Syön paljon, nälkä ei vaivaa.

Aamulla puuro+raejuustoa (100g), marjoja, manteleita n. 400 kcal
Lounas ja päivällinen vähärasvainen ruoka lautasmallin mukaan, tai salaatti/keitto +leipää. Molemmilla aterioilla vähintään 20g proteiinia, n. 400-500 kcal /ateria
Iltapala tuorepuuro (kaurahiutaleita, marjoja, maitorahkapurkki, manteleita) n. 400 kcal

Salipäivinä otan lisäksi palautusjuoman ja mahdollisesti talli+ratsastuspäivinä jonkun välipalan.

Päivämäärä:   4.6.25 18:06:22

Minä myös haluan nähdä 60kg ylipainoisen alle 500 kcal annoksen :D mutta valehtelu itselleen taitaa olla se laihduttajan pahin perisynti. Voit aloittaja hyvällä omallatunnolla usko, että todellisuus on tuplat.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   5.6.25 06:52:28

Olen normaalipainoinen.

Söin tiistaina
- Kanasalaattia salaattibaarista alle 8 e arvosta
(Kanaa, fetaa, tabbouleh, salaattia, tomaattisalsaa, salaattia, oliivia, parsakaalia, viinirypäleitä?) en muista tarkemmin, lisäsin töissä kirsikkatomaatteja ja kurkkua.
- 2 dl turkkilaista jugurttia, 100-150 g pensasmustikoita, 0.5 dl kaurahiutaleita
- iso täytetty kaurasämpylä - kurkkua, tomaattia, salaattia, paprikaa, cheddar-tuorejuustoviipale

Keskiviikkona:
- kasvisdumpling-keitto, eli varmaan n
15 kappaletta dumplingeja sieni-kasvistäytteellä + kasvisliemi, 100 g kiinalaisia marinoituja kurkkuja
- viipale mallasleipää graavilohella
- 0.25 l ginger alea
- kasvisdippitarjotin, eli viittä eri vihannesta (retiisi, endiivi, porkkana, parsa, vihreä papu) + kauraleipää ja dippinä sardellipohjainen bagna cauda-dippi. Näitä söin paljon.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   5.6.25 06:53:40

Aa ja dippitarjottimen kanssa oli myös sitä kauraleipää, jos en maininnut.

Päivämäärä:   5.6.25 08:26:59

Mä syön 800 g kasviksia päivässä ja lisään siihen kylkeen jotain proteiinia ja viljaa/perunaa/bataattia. En syö karkkeja, mutta sipsejä kyllä senkin edestä. Katson, että kasviksista suurin osa on juureksia tai vihanneksia. Hedelmät on enemmän jälkiruoka.

Tänään ajattelin syödä:
- 4 viljan puuro, siemeniä & nektariini (hedelmää 100 g)
- iso salaatti (juureksia ja vihanneksia 600 g), jossa erilaisia papuja proteiininlähteenä
- taateleita herkkuna
- pastaa ja tomaattista papukastiketta (vihanneksia 100 g)

Lähettäjä: Nojoo 
Päivämäärä:   5.6.25 09:21:39

Aloittaja, mitä nähä 400-500kcal annoksesi ovat? Tuolla kalorimäärällä menee joku valmisateria eli esim. Saarioisen kananuudeliruukku 345kcal tai Spagetti bolognese 384kcal. Ovatko annoskokosi oikeasti niin pieniä, rehellisesti? Entäs leivät, juomat, jogurtit? Muista myös levitteet ja kokkaukseen käytetyt öljyt! Ruokalusikallinen oliiviöljyä on jo yli 100kcal!

Ota parina päivänä käyttöön vaikka ilmainen kilokalori.net. Jos teet itse ruuan, lisää sinne resepti, sitten punnitset valmiin ruuan. Saat oikean kuvan syömisistäsi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.